22 i 24 VI
Witam moich Uczniów, to już ostatni tydzień kochani, zrealizowaliśmy tematy z WOS-u, oceny wystawione, książki oddane, więc co mogę Wam zaproponować?
 
Temat: Młodzi Polacy to my! Podsumowanie tematyki przedmiotu;
Czy jesteście gotowi na nowy rozdział w Waszym życiu?
Powodzenia!
Trzymam za Was kciuki!
mam nadzieję, że tematyka przedmiotu się podobała!

WOS - 9 i 10 VI

 

Temat: Konflikty zbrojne na świecie

 

wejdź na platformę:

 

https://epodreczniki.pl/a/konflikty-zbrojne-we-wspolczesnym-swiecie/DBmFUby7p

 

zobacz, przeczytaj i napisz:

 

1. Wojna oznacza zerwanie pokojowych stosunków między państwami i przejście do stosunków wojennych. Ale stan wojny nie musi oznaczać automatycznego prowadzenia działań zbrojnych.
2. Konflikt zbrojny to sytuacja, w której doszło do użycia siły zbrojnej między stronami. Oznacza to, że do konfliktów zaliczymy wszelkie przejawy walki zbrojnej.
Od konfliktu zbrojnego należy odróżniać spór międzynarodowy, w którym konfrontacja między stronami prowadzona jest innymi metodami niż walka zbrojna, np: przy użyciu środków ekonomicznych, dyplomatycznych, informacyjnych.

 

3. Wśród przyczyn konfliktów ważne miejsce zajmują czynniki ekonomiczne, np. dostęp do złóż ropy naftowej. Niektórzy badacze przewidują, że w przyszłości konfliktogennym bogactwem naturalnym będzie woda pitna. Do istotnych źródeł konfliktów zbrojnych zaliczymy także czynniki ideologiczne i religijne.

 

Przeanalizuj mapę, aby zobaczyć na jakim kontynencie tych konfliktów jest najwięcej.

 

Sprawdź swoja wiedzę w podsumowaniu.

 

zadanie (do 15 VI)

Wypisz miejsca, w których dzisiaj toczą sie konflikty zbrojne, krótko scharakteryzuj o co własciwie chodzi w danym konflikcie, w danym państwie.

Wos 3 IV

Temat: Problemy współczesnego świata - globalizacja
podręcznik s. 184
Przepisz:
  1. Globalizacja to proces polegający na zacieśnianiu relacji miedzy regionami świata, zwiększaniu przepływu ludzi, informacji, towarów i kapitału oraz szybkim rozprzestrzenianiu się różnych tendencji i zjawisk.Jej przejawy można zaobserwować we wszystkich sferach życia
przepisz do zeszytu tabelę: skutki globalizacji s. 185.
obejrzyj krótki materiał o tym zjawisku:
https://www.youtube.com/watch?v=Nw8kRPu0i-o

i przejmujący reportaż:
Dzieci Świata odc.2: "Mary - sierotka z największych slumsów Afryki"


https://www.youtube.com/watch?v=Xu4XH5qS2TA

 

 

27 V
Dzisiejszy temat lekcji: Problemy współczesnego świata.

Koniecznie obejrzyjcie:
Będzie to wstęp do tematu, który będę kontynuować w poniedziałek.
Zastanówcie się po jego obejrzeniu, czy rzeczywiście nasze codzienne problemy typu:
  • w co mam się ubrać?,
- nie smakuje mi ten obiad!,
  • mam za mały pokój!
  • te buty nie są markowe!
są naprawdę problemami?
Niestety, rzeczy ukazane w filmie istnieją - naprawdę!
Kolejny film opowiada o życiu w slumsach
takich miejsc jest mnóstwo w różnych częściach świata...
Turyści zazwyczaj widzą tylko te piękne miejsca, nie mają pojęcia co dzieje się obok ich luksusowego hotelu...

poniedziałek - 25 V

lekcja online - Teams
Temat: Polska w Unii Europejskiej
Przepisz notatkę

1. Korzyści jakie dało Polsce wejscie do UE:
- Polacy stali się obywatelami UE i zyskali dodatkowe uprawnienia,
nasz kraj zyskal mozliwości szybszego rozwoju - fundusze unijne,
- wzrosło znaczenie naszego państwa w Europie;
2. Fundusze unijne wspierają słabiej rozwinięte regiony UE i likwiduja róznice w rozwoju gospodarczym krajów do niej należących. 
3. Strefa Schengen - swoim zasięgiem obejmuje wiekszość państw członkowskich oraz Norwegię i Szwajcarię, w ramach tego porozumienia zniesiono m.in. kontrolę graniczną -  można przemieszczac się bez konieczności posiadania paszportu, wystarczy dowód osobisty. 



środa - 20 V 2020r.
Temat: Co wiem o Unii Europejskiej - quizy;

Dzisiaj sprawdzam Waszą wiedzę o UE, wchodzicie na każdy link, wpisujecie imię i rozwiązujecie. Niektóre pytania mogą się powtórzyć. Powodzenia!

https://wordwall.net/play/2010/587/384

https://wordwall.net/play/2156/488/620

https://wordwall.net/play/2206/115/749

Oczywiście - ocenki!
Czas na rozwiązanie - do godziny 19.00.

 poniedziałek 18 V 2020r.

temat:

Polska w Unii Europejskiej  - lekcja online

podręcznik s. 174

platforma e-podręczniki:

https://epodreczniki.pl/a/polska-w-unii-europejskiej/DpNQdWoph

Zwróć uwagę jak wyglądała nasza droga do wejścia w struktury UE - musieliśmy pokonać wiele problemów i dostosować swoją gospodarkę do jej standardów; wysłuchaj przemówienia Tadeusza Mazowieckiego,premiera Polski  z 1989r. i obejrzyj już sam fakt zaistnienia naszego kraju w szeregach EU, przeczytaj ciekawostki, sprawdź swoją wiedze w końcowych zadaniach;

 

Przepisz notatkę:

 

  1. Integracja europejska polega na ścisłej współpracy miedzy państwami.
  2. Na mocy traktatu z Maastrich utworzono organizację o szerokich uprawnieniach - Unię Europejską, Polska stał się jej członkiem 1 maja 2004r.

 

Dziś celebrujmy 100. urodziny Jana Pawła II, jutro historia będzie dotyczyła właśnie Jego.


Środa 13 V 2020r.

Temat: Sprawdzian wiadomości z rozdz. V

Test udostępniony o godz. 10.00 na facebooku, czas na rozwiązanie do godz. 11.05

Poniedziałek - 11 V 2020r.

lekcja online - Temat: Organizacje miedzynarodowe

Notatka: 

1. Działania prowadzone przez państwo na arenie miedzynarodowej nazywamy polityką zagraniczną. Najwazniejszym jej elementem jest współpraca miedzynarodowa.

2.
Ambasadą nazywa się najważniejszą zagraniczną placówkę dyplomatyczną kraju. Na jej czele stoi ambasador, który pełni funkcję przedstawiciela głowy państwa na obczyźnie. Konsulat to placówka dyplomatyczna rangi niższej od ambasady. Konsul jest urzędnikiem i osobą, która podlega ambasadorowi.Na terenie ambasady panują przepisy prawne tego kraju, który reprezentuje, dlatego też jeżeli wchodzi się do ambasady polskiej mieszczącej się we Francji, wtedy podlega się przepisom naszego kraju, ponieważ ambasada uznawana jest za terytorium należące właśnie do Polski. To jedna z naczelnych różnic pomiędzy ambasadą a konsulatem, który nie ma takich uprawnień.

Przepisz z podrecznika s.168 tabelę - ambasadorzy i konsulowie

3. Polska należy do wielu organizacji miedzynarodowych:

- Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego, czyli NATO,

- Organizacji Narodów Zjednoczonych - OZN

- Unii Europejskiej;

środa - sprawdzian

Środa WOS - 6 V 2020r.
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z rozdziału V
Tak jak na historii, rozwiązujecie zadania, wpiszcie swoje IMIĘ, każdy lin to inne zadanie, musicie po kolei na nie "klikać" i rozwiązywać:
Powodzenia, 4 zadania do wykonania a w czwartek będziecie mieli przesłany test do zrobienia, pozdrawiam!
4 V 2020r.

to link, na który warto wejść i posłuchać, jak reklamy wpływają na nasze życie i dochody firm, warte zobaczenia.
a to notatka do dzisiejszej lekcji, przepiszcie do zeszytu:
temat: Media i opinia publiczna (z datą 30 IV i 4 V)
  1. Wszystkie kontakty i relacje obywateli z przedstawicielami instytucji państwowych i samorządowych nazywamy życiem publicznym.
  2. Opinia publiczna - to poglądy członków społeczeństwa na ważne zagadnienia, wywierają one duży wpływ na funkcjonowanie demokratycznych państw.
  3. Funkcje mediów: - funkcja informacyjna, - kontrolna,
    - opiniotwórcza,
    - kulturalno-rozrywkowa;
zadanie domowe:
Napisz, czym zajmuje się dziennikarz, jakie szkoły należy skończyć, aby nim zostać, na czym polega etyka dziennikarska? Czy chciałbyś/chciałabyś pracować w tym zawodzie?

WOS środa 29 IV 2020r.
Temat: W sieci reklamy (część tematu: Media i opinia publiczna)
zapiszcie temat, następnie zapoznajcie się z tematem poprzez
tu przeczytajcie;
  1. reklama i kryptoreklama;
  2. lokowanie produktu - wyjaśnij na czym polega - zapisz to w zeszycie;
  3. koniecznie obejrzyj filmiki w punkcie "kampanie społeczne" - są 4;
  4. po obejrzeniu odpowiedz na pytanie: czy kampanie społeczne są potrzebne w mediach? Który filmik - kampania podobał Ci się najbardziej, czy któryś z nich poruszył cię szczególnie?
    Jeśli tak, to masz odpowiedź na pytanie, dlaczego kampanie społeczne są potrzebne. Jestem ciekawa, jakich odpowiedzi mi udzielicie. Czas na wykonanie zadania: poniedziałek 4 maja.


27 IV 2020r.

lekcja online

temat: Organizacje obywatelskie;

weź udział w lekcji, napisz notatkę odpowiadajac na pytania:

Jak dzielimy organizacje pozarządowe? s. 152 oraz,

Czym jest wolontariat i jego rodzaje s. 154

oraz zad. 3 s. 157

22 IV - WOS
temat: Obywatele w działaniu
na początek obejrzyj materiał:

https://epodreczniki.pl/a/obywatele-w-dzialaniu/DE44MxAJH

Interesuje nas z tej prezentacji punkt: Społeczna aktywność uczniów.
odpowiedz w zeszycie na pytanie:
Dlaczego aktywność uczniów jest cenna?
dalej - obejrzyj filmik: Czy możesz pomóc innymi? -
napisz o jakiej pomocy mówi Janina Ochojska?
filmik nr 2: Jak można zostać wolontariuszem PAH-U (Polskiej Akcji Humanitarnej);
Kto wie, może ktoś z Was zainteresuje się taka formą niesienia pomocy.
Wolontariat jest w cenie!
Na zadania czekam do 27 kwietnia.

20 IV lekcja online

 

Temat: Sądy i trybunały
    1. Władza sądownicza - organy, które czuwają nad przestrzeganiem przepisów. Władzę sądowniczą sprawują sądy i trybunały a swoje wyroki wydają w imieniu państwa polskiego.
    2. Wymiar sprawiedliwości - działalność polegająca na rozstrzyganiu sporów i osadzaniu przestępstw na podstawie prawa.
    3. Sędziowie muszą być bezstronni i niezawiśli - gwarantuje to konstytucja RP, oraz posiadają immunitet i nie można ich usunąć z urzędu.
  • Prokurator to urzędnik państwowy, którego zadaniem jest ściganie przestępstw; obrońca - reprezentuje osobę, której postawiono zarzuty.
przepiszcie zasady działania sądów - tabela s. 146
zadanie domowe - ćw. 5 i 6 s.151
 
dla usystematyzowania wiedzy o sądach proponuję:

Przepisać notatkę i wykonać ćw. 5 i 6 s. 151

 

 15 IV 2020r. 

Temat: Sejm bez tajemnic

 

Zacznijmy temat od wirtualnego spaceru, ale tym razem po Sejmie:

 

https://epodreczniki.pl/a/sejm-bez-tajemnic/D7XM0BqZ

 

Jak klikniecie na zdjęcie budynku to znajdziecie informacje o tym, dlaczego siedziba Sejmu znajduje się w danym miejscu oraz poznacie historię tego miejsca (na ten temat zróbcie krótką notatkę). Potem przeczytajcie "warto wiedzieć, następnie: "Jak piekarz z Legnicy zmienił prawo" oraz "Jaka będzie Polska – zależy też od Ciebie!" a na końcu jest bardzo ciekawe zadanie dotyczące kraju seniorów i kraju młodzieży.

 

8 IV 2020r.

 

temat: Prezydent wszystkich Polaków

 

Waszym zadaniem jest odwiedzenie platformy:

 

e-podreczniki, https://epodreczniki.pl/a/prezydent-wszystkich-polakow/DwfJj5l1U

 

na której wirtualnie pospacerujemy po prezydenckich rezydencjach, wejdźcie proszę do Pałacu Prezydenta i zobaczcie jego wnętrza. Niestety, zapewne nie pojedziemy do Warszawy, gdybyśmy tam byli to zapewne byśmy obejrzeli rezydencję Głowy Państwa, ale z zewnątrz . Kliknijcie na pierwsze zdjęcie, wejdźcie do środka i zobaczcie jadalnię, sale białą, niebieską, sprawdźcie jak wygląda sala kolumnowa, często pokazywana w TV, klikajcie na opisy, aby dowiedzieć się jak najwięcej itd. Nie omińcie Belwederu! To miejsce, przed którym zobaczycie pomnik Piłsudskiego. Po wirtualnym spacerze przeczytajcie (na tej samej stronie) punkt:

 

Prezydenci II RP - Dramatyczne losy prezydentów II Rzeczypospolitej i wypiszcie nazwiska ówczesnych prezydentów (z tego punktu). I to wszystko, pozostałe punkty innym razem.

 

Jak Wam podobał się spacer?

 

Kto chce pogłębić wiedzę niech przeczyta wszystko i rozwiąże test, który znajduje się na końcu tematu ze strony e-podreczniki.

E.Ciesiółka



6 IV 2020r.

Temat: Koronowirus a wybory prezydenckie. Uprawnienia prezydenta.

Wiedza o społeczeństwie

Problem: Czy w tych trudnych czasach powinny odbyć się planowo wybory prezydenckie (10 V 2020r.).

Dziś ważą się decyzje dotyczące sposobu rozwiązania tej kwestii. Jakie jest wasze zdanie na ten temat?

a/czy głosowanie korespondencyjne jest dobrym rozwiązaniem - wymień argumenty przemawiające za tym posunięciem lub przeciwko takiemu rozwiązaniu.

b/ wymień kandydatów ubiegających się o ten urząd w najbliższych wyborach i jakie partie polityczne reprezentują;

c/ wymień kompetencje prezydenta (podręcznik s. 140)

Odpowiedzcie na powyższe zagadnienia drogą mailową, śledźcie na bieżąco ustalenia rządu i napiszcie jakie w końcu podjęto decyzje w sprawie wyborów prezydenckich.

czekam do 16 IV 2020r.

 

 

Wiedza o społeczenstwie

1. W tabeli (wzór przesłany) analizując wiarygodne dane z serwisów informacyjnych, Ministerstwa Zdrowia, stron rządowych,  www.medonet.pl wpisujcie następujące informacje o koronawirusie:

 

Oraz odpowiedźcie na pytania:

 

- czy wprowadzenie stanu epidemii w Polsce było dobrą decyzją rządu? Uzasadnij odpowiedź.

 

- z jakimi dodatkowymi obowiązkami/powinnościami  muszą zmierzyć się obywatele Polski w związku z wprowadzeniem stanu zagrożenia epidemią?

termin do 27 III

 

lekcja online - 30 III

  1. Lekcja online: Sejm i senat.

Przeprowadzenie lekcji online i podanie notatki do tematu;

Ocena zadań domowych dotyczących koronawirusa.


2 IV 2020r. 

3. Temat: Utrwalenie materiału (ćwiczenia)- Edukacja i praca. Powiat i województwo.

 

Przesłanie 2 zadań dotyczących tematów; odesłanie wykonanych zadan do 6IV

 

Aktualne informacje o lekcjach online, zadaniach domowych i ćwiczeniach dostępne na grupie na facebooku. Jesteśmy w stałym kontakcie.

Emilia Ciesiółka