„U progu rozwoju dziecka mowa staje się najważniejszym decydującym czynnikiem rozwoju”
L. Wygotski
LOGOPEDA SZKOLNY
mgr Dorota Brzeźniak
mgr Katarzyna Dereżyńska
Dwanaście przykazań logopedycznych
wg L. Kaczmarka
- Mów jak najwięcej do swego dziecka od pierwszych dni po urodzeniu. Mów powoli, spokojnie i ciepło, najlepiej z bliska, patrząc na jego twarz. Przyzwyczajaj je do melodyki i rytmu mowy.
- Śpiewaj i czytaj swojemu dziecku, zachęcaj je do śpiewania razem z Tobą.
- Często zwracaj się bezpośrednio do dziecka, używaj jego imienia. Słuchaj kiedy dziecko mówi do ciebie, okazuj zainteresowanie bo to stymuluje chęć do mówienia.
- Nie nadużywaj zdrobnień. Dostarczaj prawidłowych wzorców wypowiedzi, mów poprawnie.
Nie powtarzaj wytworów językowych dziecka. To Ty jesteś dla niego przykładem, ono uczy się mowy od ciebie. - Staraj się aby dziecko do 12 miesiąca było karmione piersią. To dobry trening dla mięśni, od których sprawności, w dużej mierze, zależy poprawna wymowa.
- Zwracaj uwagę na sposób oddychania. Dziecko podczas spoczynku powinno oddychać przez nos a nie przez usta.
- Obserwuj dziecko, czy i jak reaguje na dźwięki z otoczenia. Dobry słuch jest warunkiem rozwoju mowy.
- Nie zmuszaj dziecka do powtarzania słów zawierających głoskę, którą źle wymawia, gdyż to tylko utrwala złą wymowę.
- Zbyt długie ssanie smoczka, palca lub przedmiotów może spowodować zniekształcenia zgryzu i przyczynić się do nieprawidłowej wymowy.
- Zawsze zaniepokoić powinno Cię, gdy dziecko unika kontaktów słownych oraz gdy chętniej posługuje się gestem niż słowem.
- Nie wierz w obiegowe opinie typu, że "chłopcy uczą się mówić później niż dziewczynki".
- Bądź czujny słysząc o swoim dziecku zdanie "jest jeszcze za wcześnie na działanie, dziecko ma czas" albo "przyjdzie czas - będzie mówił".
- Na bieżąco kontroluj zgryz i stan uzębienia dziecka - to jest część aparatu mowy.
ARTYKUŁY
dla rodziców
Co wpływa na rozwój mowy dziecka
wpływ sprawności manualnej na mowę dziecka
ULOTKI
dla rodziców
ulotka dla rodziców dziecka z wadą wymowy
ulotka dla rodziców dziecka z zaburzoną komunikacją językową