28.05.- 04.06.- 25.06.2020r.

Temat: Australia i Oceania. Obszary okołobiegunowe - podsumowanie działu.

Przeczytaj tekst s.158-161 w podręczniku, aby podsumować i usystematyzować wiedzę o środowisku przyrodniczym i działalności człowieka w Australii i obszarach okołobiegunowych, kształcenie umiejętności dostrzegania relacji człowiek - środowisko przyrodnicze.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/przeglad-stref-krajobrazowych-ziemi/DATn9FzVG

https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-dzialu-iv-quotna-ladzie---krajobrazy-swiataquot/DzfsH3aux

Termin:



21.05.2020r.

Temat: Na stacji polarnej.

Przeczytaj temat s. 153-157.

Celem jest scharakteryzowanie badań prowadzonych dawniej i obecnie w obszarach polarnych:

- poznaj nazwy polskich stacji badawczych funkcjonujących w Arktyce i Antarktydzie  i wskaż je na mapie;

- cechy środowiska przyrodniczego, które utrudniają życie człowieka w obszarach okołobiegunowych;

- przyczyny zainteresowania człowieka obszarami polarnymi;

- znaczenie badań polarnych dla gospodarki i nauki;

- przedstaw historię odkryć polarnych.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/arktyka-i-antarktyka---srodowisko-przyrodnicze-obszarow-podbiegunowych/DNVKXvRHa

Zadanie:

Zapoznaj się z informacjami zawartymi na stronie internetowej Polskiej Stacji Antarktycznej (www.arctowski.aq) oraz w rozdziale podręcznika poświęconym Antarktydzie. Na tej podstawie uzasadnij, dlaczego warto wziąć udział w wyprawie badawczej na Antarktydę lub dlaczego nie wydaje ci się to ciekawe.

Termin: 28.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl



14.05.2020r.

Temat: Antarktyda - kraina lodu - cd.

Zapoznałeś się już z tematyką obszarów okołobiegunowych.

Potrafisz wyjaśnić znaczenie Traktatu Antarktycznego dla środowiska przyrodniczego obszarów polarnych.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/arktyka-i-antarktyka---srodowisko-przyrodnicze-obszarow-podbiegunowych/DNVKXvRHa

Zadanie:

1. Znajdź w różnych źródłach informacje na temat krajów, którym najbardziej zależy na rozpoczęciu gospodarczego wykorzystania obszaru Antarktydy. Jak myślisz, dlaczego akurat te państwa wykazują największe zaineresowanie tym terenem?

Termin: 21.05.2020r. odeślij  barbara_czegus@wp.pl


07.05.2020r.

Temat: Antarktyda - kraina lodu.

Przeczytaj tekst z podręcznika s. 149-152.

Zwróć uwagę na:
- pojęcia: Antarktyda, Antarktyka, Arktyka;

- cechy środowiska przyrodniczego Arktyki i Antarktyki: położenie, dzień i noc polarny, cechy krajobrazu i podłoża, warunki klimatyczne, fauna i flora, osadnictwo, status międzynarodowy, zagrożenia antropogeniczne.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/arktyka-i-antarktyka---srodowisko-przyrodnicze-obszarow-podbiegunowych/DNVKXvRHa

Zadania:

1 Wymień cechy środowiska przyrodniczego Antarktydy, które uniemożliwiają człowiekowi jej stałe zamieszkanie. Ustal ich hierarchię ważności; od tych najbardziej utrudniających codzienną egzystencję do tych najmniej ważnych. Wybór uzasadnij.

Termin: 14.05.2020r. odeślij  barbara_czegus@wp.pl

 

30.04.2020r.

Temat: Człowiek w Australii.

Czytając temat w podręczniku s.144-148 zwróć uwagę na zróżnicowanie etniczne ludności Australii, a zwłaszcza rdzennych mieszkanców tego kontynentu. Austalia jest najsłabiej zaludnionym kontynentem. Poznaj gospodarkę Australi: rolnictwo (warunki naturalne, cechy rolnictwa, uprawy i hodowla), przemysł ( występowanie surowców mineralnych, przemysł wydobywczy i przetwórczy, okręgi przemysłowe) i usługi. 

Skorzystaj:

 https://epodreczniki.pl/a/australia---srodowisko-przyrodnicze-cechy-gospodarki/Dz9x43ZOy

Zadania:

1. Wymień główne czynniki rozwoju australijskiego rolnictwa.

2. Wypisz przyczyny, dla których głównymi partnerami handlowymi dla Australii stały się państwa Azji Południowo-Wschodniej i Wschodniej.

Termin: 07.05.2020r odeślij barbara_czegus@wp.pl


23.04.2020r.

Temat: Życie w Oceanii.

Zapoznaj się z tekstem z podręcznika s.140-143.

Zadanie: Skorzystaj z różnych źródeł informacji geograficznej i zaproponuj trasę wycieczki po wyspach Oceanii - opisz ją krótko w zeszycie.

Termin: 30.04.2020r. odeślij   barbara_czegus@wp.pl


16.04.2020r.

Temat: Australia i Oceania na mapie.

Przeczytaj Tekst z podręcznika s. 136-139.                                                            Na podstawie mapy w atlasie - Australia i Oceania - określ położenie kontynentu        na Ziemi, nazwij wody oblewające, wyspy u wybrzeży oraz główne rzeki i jeziora Australii, odczytaj nazwy największych krain geograficznych i pustyń Australii oraz nazwy regionów Oceanii, poznaj florę i faunę tego obszaru.

Skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/australia---srodowisko-przyrodnicze-cechy-gospodarki/Dz9x43ZOy

Zadanie: napisz, jakie czynniki przyczyniają się do powstawania obszarów pustynnych w Australii.

Termin:23.04.2020r. odeślij  barbara_czegus@wp.pl


02.04.2020r.

Temat: Ameryka - podsumowanie wiadomości

Skorzystaj z podręcznika - podsumowanie działu s. 128-132,                      aby sprawdzić swoją wiedzę odpowiedz na pytania 1-8 s.133-134

Termin: 09.04.2020r.

26.03.2020r.

Temat: Potęga gospodarcza świata - Stany Zjednoczone.

Przeczytaj temat z podręcznika str. 120-127, skorzystaj również z epodręcznika

https://epodreczniki.pl/a/stany-zjednoczone-ameryki-usa---swiatowa-potega-gospodarcza/DnH3TmLon

Zapisz temat do zeszytu i wykonaj polecenie:

Na podstawie dostępnych źródeł sporządź notatkę dotyczącą Doliny Krzemowej. 

Uwzględnij jej położenie, historię powstania, zakres działalności oraz rolę, jaką odgrywa w gospodarce Stanów Zjednoczonych.

Termin do 01.04.2020r.