28.05.- 04.06.- 25.06.2020r.
Temat: Australia i Oceania. Obszary okołobiegunowe - podsumowanie działu.
Przeczytaj tekst s.158-161 w podręczniku, aby podsumować i usystematyzować wiedzę o środowisku przyrodniczym i działalności człowieka w Australii i obszarach okołobiegunowych, kształcenie umiejętności dostrzegania relacji człowiek - środowisko przyrodnicze.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/przeglad-stref-krajobrazowych-ziemi/DATn9FzVG
https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-dzialu-iv-quotna-ladzie---krajobrazy-swiataquot/DzfsH3aux
Termin:
21.05.2020r.
Temat: Na stacji polarnej.
Przeczytaj temat s. 153-157.
Celem jest scharakteryzowanie badań prowadzonych dawniej i obecnie w obszarach polarnych:
- poznaj nazwy polskich stacji badawczych funkcjonujących w Arktyce i Antarktydzie i wskaż je na mapie;
- cechy środowiska przyrodniczego, które utrudniają życie człowieka w obszarach okołobiegunowych;
- przyczyny zainteresowania człowieka obszarami polarnymi;
- znaczenie badań polarnych dla gospodarki i nauki;
- przedstaw historię odkryć polarnych.
Skorzystaj:
Zadanie:
Zapoznaj się z informacjami zawartymi na stronie internetowej Polskiej Stacji Antarktycznej (www.arctowski.aq) oraz w rozdziale podręcznika poświęconym Antarktydzie. Na tej podstawie uzasadnij, dlaczego warto wziąć udział w wyprawie badawczej na Antarktydę lub dlaczego nie wydaje ci się to ciekawe.
Termin: 28.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
14.05.2020r.
Temat: Antarktyda - kraina lodu - cd.
Zapoznałeś się już z tematyką obszarów okołobiegunowych.
Potrafisz wyjaśnić znaczenie Traktatu Antarktycznego dla środowiska przyrodniczego obszarów polarnych.
Skorzystaj:
Zadanie:
1. Znajdź w różnych źródłach informacje na temat krajów, którym najbardziej zależy na rozpoczęciu gospodarczego wykorzystania obszaru Antarktydy. Jak myślisz, dlaczego akurat te państwa wykazują największe zaineresowanie tym terenem?
Termin: 21.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
07.05.2020r.
Temat: Antarktyda - kraina lodu.
Przeczytaj tekst z podręcznika s. 149-152.
Zwróć uwagę na:
- pojęcia: Antarktyda, Antarktyka, Arktyka;
- cechy środowiska przyrodniczego Arktyki i Antarktyki: położenie, dzień i noc polarny, cechy krajobrazu i podłoża, warunki klimatyczne, fauna i flora, osadnictwo, status międzynarodowy, zagrożenia antropogeniczne.
Skorzystaj:
Zadania:
1 Wymień cechy środowiska przyrodniczego Antarktydy, które uniemożliwiają człowiekowi jej stałe zamieszkanie. Ustal ich hierarchię ważności; od tych najbardziej utrudniających codzienną egzystencję do tych najmniej ważnych. Wybór uzasadnij.
Termin: 14.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
30.04.2020r.
Temat: Człowiek w Australii.
Czytając temat w podręczniku s.144-148 zwróć uwagę na zróżnicowanie etniczne ludności Australii, a zwłaszcza rdzennych mieszkanców tego kontynentu. Austalia jest najsłabiej zaludnionym kontynentem. Poznaj gospodarkę Australi: rolnictwo (warunki naturalne, cechy rolnictwa, uprawy i hodowla), przemysł ( występowanie surowców mineralnych, przemysł wydobywczy i przetwórczy, okręgi przemysłowe) i usługi.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/australia---srodowisko-przyrodnicze-cechy-gospodarki/Dz9x43ZOy
Zadania:
1. Wymień główne czynniki rozwoju australijskiego rolnictwa.
2. Wypisz przyczyny, dla których głównymi partnerami handlowymi dla Australii stały się państwa Azji Południowo-Wschodniej i Wschodniej.
Termin: 07.05.2020r odeślij barbara_czegus@wp.pl
23.04.2020r.
Temat: Życie w Oceanii.
Zapoznaj się z tekstem z podręcznika s.140-143.
Zadanie: Skorzystaj z różnych źródeł informacji geograficznej i zaproponuj trasę wycieczki po wyspach Oceanii - opisz ją krótko w zeszycie.
Termin: 30.04.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
16.04.2020r.
Temat: Australia i Oceania na mapie.
Przeczytaj Tekst z podręcznika s. 136-139. Na podstawie mapy w atlasie - Australia i Oceania - określ położenie kontynentu na Ziemi, nazwij wody oblewające, wyspy u wybrzeży oraz główne rzeki i jeziora Australii, odczytaj nazwy największych krain geograficznych i pustyń Australii oraz nazwy regionów Oceanii, poznaj florę i faunę tego obszaru.
Skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/australia---srodowisko-przyrodnicze-cechy-gospodarki/Dz9x43ZOy
Zadanie: napisz, jakie czynniki przyczyniają się do powstawania obszarów pustynnych w Australii.
Termin:23.04.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
02.04.2020r.
Temat: Ameryka - podsumowanie wiadomości
Skorzystaj z podręcznika - podsumowanie działu s. 128-132, aby sprawdzić swoją wiedzę odpowiedz na pytania 1-8 s.133-134
Termin: 09.04.2020r.
26.03.2020r.
Temat: Potęga gospodarcza świata - Stany Zjednoczone.
Przeczytaj temat z podręcznika str. 120-127, skorzystaj również z epodręcznika
https://epodreczniki.pl/a/stany-zjednoczone-ameryki-usa---swiatowa-potega-gospodarcza/DnH3TmLon
Zapisz temat do zeszytu i wykonaj polecenie:
Na podstawie dostępnych źródeł sporządź notatkę dotyczącą Doliny Krzemowej.
Uwzględnij jej położenie, historię powstania, zakres działalności oraz rolę, jaką odgrywa w gospodarce Stanów Zjednoczonych.
Termin do 01.04.2020r.