25 czerwca 2020 r.

Moi kochani ,

przed nami ostatnia lekcja języka polskiego w tym roku szkolnym. Korzystam więc z okazji i serdecznie dziękuję Wam za zaangażowanie i pracę w ostatnich miesiącach. Przed nami zasłużone wakacje. Życzę Wam, aby były słoneczne, radosne i bezpieczne. Odpocznijcie od komputerów, tabletów, smartfonów. Spędzajcie dużo czasu z przyjaciółmi i rodziną na świeżym powietrzu. Biegajcie, grajcie, rozmawiajcie, dużo się śmiejcie.

A we wrześniu wracajcie do szkoły zdrowi, wypoczęci, opaleni i pełni zapału do nauki.

 

Temat: Sprawdź się ... czy znasz bohaterów lektury? 

 

Rozwiąż magiczne figury. W przypadku trudność znajdź odpowiedź w dostępnych źródłach informacji.

 magiczna_figura__bohaterowie.jpg


 24 czerwca 2020 r.

 Temat: Czy znasz bohaterów lektury? 

 

Rozwiąż magiczne figury. W przypadku trudność znajdź odpowiedź w dostępnych źródłach informacji.

 magiczna_figura_cz1.jpg

Termin wykonania: 24 czerwca 2020 r.


23 czerwca 2020 r.

Temat: Czy znasz lektury? - utrwalenie wieadomości

Rozwiąż magiczne figury. W przypadku trudność znajdź odpowiedź w dostępnych źródłach informacji.

 

  magiczna_figura_cz_1.jpg

 

  magiczna_figura_cz_2.jpg


Termin wykonania: 24 czerwca 2020 r.

 

22 czerwca 2020 r.

 

Temat:  Czy znasz literaturę?

 

Rozwiąż krzyżówki. W przypadku trudność znajdź odpowiedź w dostępnych źródłach informacji.

  krzyzowka_1.jpg

 

  krzyzowka_2.jpg

 

Termin wykonania: 23 czerwca 2020 r.


 10 i 15 czerwca 2020 r.

 15 czerwca 2020 r. - poniedziałek - lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00


Temat: Przed egzaminem ... epika, liryka, dramat

Przygotowując się do egzaminu, wykorzystaj przygotowane materiały powtórzeniowe:

 dramat.jpg

epika.jpg

lryka.jpg;

  kochanowski.jpg

lektury.jpg

  quo_vadis.jpg
  a_mickiewicz_cz1.jpg;
 

amickiewicz_cz2.jpg

Termin wykonania: 15 czerwca 2020 r. 

08 i 09 czerwca 2020 r.

 

             Jutro konsultacje z języka polskiego godz. 10:00

 

Temat: Przed egzaminem … rozwiązywanie przykładowych zadań

 

Wydrukuj, wklej do zeszytu karty pracy. Rozwiąż przykładowe zdania, powtarzając zagadnienia do egzaminu.

karta_pracy_2_cz1.jpg;karta_pracy_2_cz2.jpg;karta_pracy_3_cz1.jpg;karta_pracy_3_cz2.jpg

 

Termin wykonania: 10 czerwca 2020 r.


03 i 04 czerwca 2020 r.

 08 czerwca 2020 r. - poniedziałek - lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00 - lekcja odwołana z powodu narady dyrektora.

Temat: Postawa ludzi wobec cierpienia i śmierci. Przed egzaminem …

1.      Uzupełnij – dopasuj do każdego ze znaczeń bliskoznaczne wyrazy i związki wyrazowe.

Znaczenie słowa

Wyrazy bliskoznaczne

Związki wyrazowe

przeżywać ból

 

 

boleć nad czymś

 

 

znosić cierpliwie coś przykrego

 

 

 np. męczyć się, przejmować się, wytrzymywać, cierpieć katusze, cierpieć nad czyimś tragicznym losem, ścierpieć złośliwy przytyk

2.      Jak poszczególni bohaterowie reagują na nieuleczalną chorobę Oskara. Wyszukaj w tekście odpowiednie cytaty i zapisz spostrzeżenia w tabeli

OSKAR

RODZICE

DOKTOR

RÓŻA

 

 

 

 

 

 

 

 3.      Które cierpienie – fizyczne czy duchowe – jest według ciebie silniejsze. Przedstaw swoją opinię i ja uzasadnij ( notatka)

4.      Napisz do dyrektora szpitala podanie z prośba o przyjęcie cię do pracy w szpitalu w charakterze wolontariusza. Wykonane zadanie ( podanie) odeślij do 04 .06.2020 godz. 15:00

5.      Przed egzaminem… Wykonaj zadania z karty pracy przed_egzaminem_cz1.jpg

  przed_egzaminem_cz_21.jpg

 

Termin wykonania: 04 czerwca 2020 r.  

 

01 czerwca 2020 r.

 

Temat: Święto dzieci na wesoło! – gimnastyka umysłu

 


Zadania dla Ciebie i Twoich bliskich rozwiążcie wspólnie.

1.      Co trzeba umieścić między ósemka a dziewiątka, aby uzyskać liczbę, która jest większa niż 8 i mniejsza niż 9

2.      Anagramy – w poniższych wyrazach znajdź ukryte nazwy geograficzne

 

a)      IMORT   …………………………..

 

b)     MORDA …………………………..

 

c)      BAGNO  …………………………..

 

d)     SAKWOM ………………………..

 

e)      ZRUGAJ …………………………

 

f)       OBRACALNE ………………………..

 

g)      GŁOWA ………………………………

3.      Stwórz jak najwięcej wyrazów z liter w słowie:

 

a)      LISTOPAD

 

b)     SPACERÓWKA

4.      Masz dwa wyrazy o różnych znaczeniach. Znajdź trzeci, który je  łączy i wypisz w nawisach

 

np.   środek wybuchowy  (  …GRANAT …...)  owoc południowy

 

a)      piec  (………………………….) zwierzę

 

b)     pałac  (………………………….) suwak

 

c)      rybny  (………………………….) biodrowy

 

d)     łajba  (………………………….) miasto

 

e)      cukru  (………………………….) część ciała

5.      Zamień jedna literę w każdym z podanych wyrazów w taki sposób, aby powstało nowe słowo. Np. w słowie baran zmieniając R na N otrzymasz słowo banan.

 

a)      PRASA  ……………………………

 

b)     DŁOŃ ………………………………

 

c)      TRAWA …………………………….

 

d)     PLAGA …………………………….

 

e)      SOWA ……………………………..

 

f)       KOLANO …………………………..

 

Dobrej zabawy.Uśmiech


27 i 28  maja 2020 r.

 01 czerwca 2020 r. - poniedziałek - lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00 - odwołoano! 

(27 maja 2020 r. - środa - godz. 14:00 -  krótka kartkówka ze znajomości treści lektury)

Temat: "Oskar i pani Róża" E.E.Schmitta źródłem mądrości życiowych

1. Kilka dni- wiele lat, Spróbuj zrozumieć świat Oskara

Uzupełnij podaną tabelkę pracuj z tekstem lektury

Dzień-lata życia

Najważniejsze wydarzenia dnia

Prośba do Boga

Nauka, refleksja, motto, cytat

0-10 lat

Rozmowa z Różą o Bogu; poznanie legendy o 12 ostatnich dniach roku

Odwiedziny Boga

 

„Dziś wieczór kończę dziesięć lat, wiek rozumu”

10-20 lat

 

 

 

 

20-30 lat

 

 

 

 

30-40 lat

 

 

 

 

40-50 lat

 

 

 

 

50-60 lat

 

 

 

 

60-70 lat

 

 

 

 

70-80 lat

 

 

 

 

80-90 lat

 

 

 

 

90-100 lat

 


 

 

100 lat

 

 

 

 

2. Przypomnij sobie, co to jest aforyzm. Oto zestaw aforyzmów pochodzących z lektury. Przeczytaj je, wybierz trzy najbardziej przemawiające, przemyśl ich treść i wyjaśnić ich znaczenie.
Aforyzmy
„Myśli, których się nie zdradza, ciążą nam, zagnieżdżają się, paraliżują nas, nie dopuszczają nowych i w końcu zaczynają gnić”
„Zapominamy, że życie jest kruche, delikatne, że nie trwa wiecznie. Zachowujemy się wszyscy, jakbyśmy byli nieśmiertelni”
„Jeśli w szpitalu powiecie coś o umieraniu, nikt nie usłyszy”
„Dojrzewanie to jest naprawdę syf! Dobrze, że przechodzi się przez to tylko raz!”
„Nikt nie może uniknąć cierpienia. Ani Bóg, ani ty. Ani twoi rodzice, ani ja”
„(…) są dwa rodzaje bólu(…) cierpienie fizyczne i cierpienie duchowe. Cierpienie fizyczne się znosi. Cierpienie duchowe się wybiera.”
„Ludzie boją się umierać, bo odczuwają lęk przed nieznanym.”
„To nie sztuka mieć dzieci, ale trzeba jeszcze mieć czas, żeby je wychować”
„Z chorobą jest tak jak ze śmiercią. Jest faktem. Nie jest żadną karą”
„Pierwszy związek jest zawsze bardzo kruchy, podatny na różne wstrząsy, ale jeśli jest dobry, trzeba walczyć o jego zachowanie.”
„Fajne jest życie we dwoje. Szczególnie po pięćdziesiątce, kiedy ma się za sobą różne przejścia”
„Tak to już jest z człowiekiem, że na starość nie za bardzo lubi podróżować”
„Kiedy się spotyka kogoś miłego, zwykle się myśli, że jest biedny”
„Najciekawsze pytania wciąż pozostają pytaniami. Kryją w sobie tajemnicę”
„Codziennie patrz na świat, jakbyś oglądał go po raz pierwszy”

3. Kończąc zdanie: Utwór „Oskar i pani Róża” opowiada o… po dzisiejszej lekcji,  co byś dopisał?

4.Opowiedz pisemnie na pytanie: Do jakiego rodzaju literackiego zaliczyłbyś lekturę "Oskar  i pani Róża". Uzasadnij swoją odpowiedź.

5. Rozwiąż diagram diagram__gatunek_literacki.jpg, a dowiesz się, do jakiego gatunku literackiego należy utwór "Oskar i pani Róża”. Wyjaśnij pojęcie.

6. Przygotowanie do egzaminu: rozwiąż zadania z karty pracy. przed_egzamianem_cz_1.jpg;przed_egzaminem_cz_2.jpg 

Termin wykonania: 31 maja 2020 r.

 

 26 maja 2020 r.

(27 maja 2020 r. - środa - godz. 14:00 -  krótka kartkówka ze znajomości treści lektury)

 

Temat: ŻYCIE JEST CUDEM. ERIC-EMMANUEL SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”

 1. Dokończ zdanie: Utwór „Oskar i pani Róża” opowiada o…

2. Zapoznali się ze stroną internetową Fundacji „Mam Marzenie” Opisz plakat Rafała Olbińskiego w opisie  wyjaśnij znaczenie wybranych elementów obrazu ( spróbuj odczytać znaczenie symboliczne);

 olbinski_fundacja_marzenie_1732_kopia.jpg

3.Podaj informacje na temat Oskara; występując w roli lekarzy zgromadzonych na konsylium, przedstaw stan pacjenta

Uzupełnij tabelkę  

Imię i wiek pacjenta :  

 

Choroba i rokowania:

 

Samopoczucie:

 

Cechy osobowości:

 

Przyjaciele i znajomi:

 

4. Opisz sposób prowadzenia narracji w utworze.

5. Opisz atmosferę panującą w szpitalu; przedstaw osoby, z którymi spotyka się tam Oskar, i krótko je scharakteryzuj.

Notatka:

atmosfera w szpitalu –  ……………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………

Bekon (Ives) – ………………………………………………………………………

Peggy Blue – …………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………..

pani Róża – ……………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………..

Termin wykonania: 27 maja 2020 r. 

20 i 25 maja 2020 r.

Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości ze słownictwa i słowotórstwa.


Od 26 maja 2020 r.  omawiamy lekturę  "Oskar i pani Róża"


 25 maja 2020 r. - poniedziałek - lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

26 maja 2020 r.- godz. 10:00 - konsultację z języka polskiego w szkole 


1. Proszę wykonać ćwczenia od 1- 15 z podręcznika "Gramatyka i stylistyka" str. 68-50

2. Wydrukować i wkleić do zeszytu karty pracy cz. 1 i 2 slowotworstwo_powtorka_cz1.jpg; slowotorsrwo_powtorka_cz2.jpg 

Termin wykonania:  25 maja 2020 r.

 


Temat: Piszemy test humanistyczny- lektura H. Sienkiwicz „ Quo vadis”

 

Dziś piszemy test humanistyczny dotyczący lektury "Quo vadis".  Na Wasze maile o godz. 10.00 prześlę  arkusz testu.  Piszemy 120  minut tj. do godz. 12:00. Po tym czasie odsyłacie mi wypełnione arkusze w Wordzie. Czas na odsełanie pracy - 15 minut

Powodzenia!Uśmiech


 18 i 20  maja 2020 r.

ważne terminy:

19 maja 2020 r. - test humanistyczny - "Quo vadis"; 

20 maja 2020 r. - poprawa sprawdzianu - znajomość treści lektury Syzyfowe prace"

21 maja 2020 r. - lektura "Oskar i pani Róża"

 

Temat: Karol Wojtyła – teolog, poeta, dramaturg, filozof … w 100-tną rocznicę urodzin

   Dodatkowo załączniki prześlę na Waszą skrzynkę pocztową

  1. Zapoznaj się z faktami z życia Karola Wojtyły. Dopisz daty i ułóż chronologicznieUśmiech.

……………….. data urodzin Karola

………………. śmierć matki Emilii

……………….. ukończenie szkoły średniej

………………. Karol wstępuje do seminarium

……………….. święcenia kapłańskie

……………….. nominacja na biskupa

……………….. mianowany arcybiskupem

……………….. mianowany kardynałem

.…………….. wybór na papieża

………………. pierwsza podróż do Polski

……………… zamach na papieża

………………obchody roku jubileuszowego

……………… ostatnia pielgrzymka do Polski

Wypisz utwory poetyckie i dramatyczne, które napisał Karol Wojtyła

utwory poetyckie: ………………………………………………………………………….

utwory dramatyczne: ………………………………………………………………………

2, Czego dzisiaj lęka się człowiek? Zapisz odpowiedzi na postawione pytanie w formie „słoneczka”

Przeczytaj fragmenty wypowiedzi Jana Pawła II zawierające zawołanie "nie lękajcie się" oraz fragmenty homilii ( załącznik nr 1) zalacznik_nr_1__fragmenty_homilii_nie_lekajcie_sie_.docx i odpowiedz pisemnie na pytanie:

"Czego uczy nas Jan Paweł II ?".

3.      Złote myśli Jana Pawła II - praca z tekstem. Zapoznaj się (załącznik nr 2)zalacznik_nr_2_zlote_mysli.docx , wybierz jedno, zapisz w zeszycie wyjaśnij, jakie rozumiesz i chciałbyś je realizować w swoim życiu.

4. Przeczytaj fragmenty artykułu „ Papież Superstar” Anity Zuchory i wykonaj polecenia

 ( załącznik nr 3 i 4) zalacznik_nr_4__tekst_artykulu_2.jpg;_zalacznik_nr_4__pytania_zadania_1.jpg

 5.      Porozmawiaj ze swoimi bliskim na temat Jana Pawła II i zapisz  ich wypowiedzi np.  w formie kartki z pamiętnika, dziennika, wywiadu itp. Prześłij, wypowiedzi posłużą do stowrzenia albumu wspomnień

 

Termin wykonania: 20 maja 2020 r.


14 maja 2020 r.  

 

ważne terminy:

 14.05.2020 godz. 10:00 – kartkówka – style w polszczyźnie, norma językowa

19 maja 2020 r. - test humanistyczny - "Quo vadis"; 

20 maja 2020 r. - poprawa sprawdzianu - znajomość treści lektury Syzyfowe prace"

21 maja 2020 r. - lektura "Oskar i pani Róża"

 

Temat: PRZYCZYNY ŚWIATOWEJ POPULARNOŚCI QUO VADIS HENRYKA SIENKIEWICZA

  1. Zapoznaj się treścią. Ułóż dwa pytania dotyczącego przeczytanego tekstu.

Powieść Quo vadis bardzo szybko zyskała popularność na całym świecie;

• pierwszych przekładów Quo vadis (na języki angielski i rosyjski) dokonano już w roku wydania utworu (1896)1;

• w roku 1916 – roku śmierci Sienkiewicza – tylko w Stanach Zjednoczonych nakłady powieści przekroczyły 1,5 mln egzemplarzy;

 • do lipca 2016 roku Quo vadis wydano 2002 razy i przełożono na 59 języków, w tym na łacinę i język esperanto; utwór ukazał się także w alfabecie Braille’a2;

 • rekordowe nakłady osiąga Quo vadis w przekładzie na niemiecki, włoski i hiszpański – w Hiszpanii zwyczajowo daje się tę powieść dzieciom z okazji pierwszej komunii;

• powieść stała się inspiracją dla twórców muzyki (np. oratorium Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego), kina, a nawet reklamy;

• pierwsze próby ekranizacji utworu miały miejsce jeszcze za życia Sienkiewicza – w roku 1909 (W czasach pierwszych chrześcijan, reż. A. Lambert – przeróbka, której pisarz nie zaakceptował) i 1913 (Quo vadis, reż. Enrico Guazzoni);

• w 1951 r. powstał film Quo vadis w reż. Mervyna LeRoya – amerykańska superprodukcja w gwiazdorskiej obsadzie, nominowana w ośmiu kategoriach do Oscara;

• w polskiej ekranizacji w reż. Jerzego Kawalerowicza (2001) położono nacisk na zgodność z oryginałem;

• gdy w 1905 r. przyznano Sienkiewiczowi Literacką Nagrodę Nobla, napisano w werdykcie, że otrzymał ją „za wybitne osiągnięcia w dziedzinie epiki”, jednak powszechne jest przeświadczenie, że pisarza nagrodzono za Quo vadis;

• ciekawostka: Rosja, której obywatelem był Sienkiewicz, nie ratyfikowała w 1886 r. konwencji berneńskiej dotyczącej respektowania praw autorskich. Wydawcy mogli więc bez ograniczeń wykorzystywać tekst Quo vadis, często nie płacąc pisarzowi ani grosza.

2. Uzupełnij tabelkę

Na czym polega fenomen „Quo vadis”?.

dla:

uzasadnienie

historyka

 

filozofa

 

reżysera filmowego

 

psychologa

 

badacza literatury

 

 

3. Przedstaw  wymowę ideologiczną dzieła H. Sienkiewicza

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

4. Dobierz z ramki odpowiednie określenia do podanych elementów powieści Sienkiewicza

Doskonałe, staranna, wartka, wnikliwa, zróżnicowana

 

akcja - ………………………………………………………….............................…

kompozycja - ………………………………………………….............................….

oddanie realiów życia - ……………………………………………......................….

rekonstrukcja historyczna -………………………………………………............…..

stylizacja językowa - ………………………………………………………………..

5.Określ problematykę „Quo vadis” – polecenie 20. (podręcznik, s. 101). Czy warto było przeczytać tę powieść? – odpowiedz pisemnie na pytanie 

Termin  wykonania: 18 maja 2020 r. 

 

13 maja 2020 r.  

ważne terminy:

 14.05.2020 godz. 10:00 – kartkówka – style w polszczyźnie, norma językowa

19 maja 2020 r. - test humanistyczny - "Quo vadis";

20 maja 2020 r. - poprawa sprawdzianu - znajomość treści lektury Syzyfowe prace"

21 maja 2020 r. - lektura "Oskar i pani Róża"

 


Temat: Szaleniec u władzy


1.      Zaprezentuj rodzinę i bliskie otoczenie cesarza. Oznacz "-„ czarne charaktery, a „+” osoby, które miały pozytywny wpływ na władcę.

 

komentator utworów                                                   prefekt pretorianów, prawa

cesarza - ……………                                                ręka cesarza - ………………….

 

                                       władca Imperium   

                                      Rzymskiego - ………………..

 

dawna kochanka,                                                         druga żona cesarza –

wyzwolenica - …………….                                       ……………………..       

2.      Wyjaśnij znaczenie wyrazów podanych w tabeli. Dopisz przykłady świadczące 

o tym, że cesarza można scharakteryzować za pomocą tych słów

 

Wyraz

Znaczenie

Przykłady

kabotyn

 

 

despota

 

 

sadysta

 

 

asekurant

 

 

hipokryta

 

 

kunktator

 

 

 

3.      Przygotuj się do wygłoszenia mowy oskarżycielskiej Neron. Uzupełnij notatki

- Zwróć się do słuchaczy  i podaj cel swojego wystąpienia.

………………………………………………………………

………………………………………………………………

………………………………………………………………

…………………………………………………………………

- Przedstaw krótko związane ze sprawą wydarzenia, wyjaśnij istotę sprawy.

……………………………………………………………………

……………………………………………………………………

……………………………………………………………………

……………………………………………………………………

……………………………………………………………………

………………………………………………………………………

- Sformułuj zarzuty.

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………...

 

- Przedstaw dowody winy. Podaj fakty i okoliczności z nimi związane.

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………….

- Wysuń kontrargumenty, uprzedzając wywody przeciwników.

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

-Zaapeluj do emocji słuchaczy, spróbuj ich przekonać do swojej oceny postać.

 

……………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………….......................

Termin  wykonania: 14 maja 2020 r. 


 12 maja 2020 r.  

lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

Proszę mieć przygotowane teksty lektury.

19 maja 2020 r. - test humanistyczny - "Quo vadis";  

21 maja 2020 r. - lektura "Oskar i pani Róża"

 

Temat: Jeden dzień z życia Petroniusza

 1.      Wyjaśnij znaczenie słów. Dopisz określenia bliskoznaczne. Powiedz kto takim człowiekiem

 

arbiter elegantiarum - ……………………………………………………………

 

……………………………………………………………………………………….

 2.      Na podstawie pierwszych rozdziałów przedstaw jeden dzień z życia patrycjusza.

 

Pora dnia

Czynności

Opis działań

 

 

 


 

 

 


 

 

 


 

 

 


 3.      Zaprezentuj wybrane poglądy Petroniusza.

- …………………………………………………………………………………….

- ………………………………………………………………………………………

- ………………………………………………………………………………………

- …………………………………………………………………………………….

4.      Oceń wypowiedź Petroniusza dotyczącą twórczości Nerona. Określ styl tej wypowiedzi i wskaż jego charakterystyczne cechy. Jakiego charakteru nabierają słowa patrycjusz w kontekście całego utworu?

„ – jeśli chodzi o muzykę, Orfeusz musi być w tej chwili tak żółty z zazdrości, jak tu obecny Lukan,                 a co do wierszy, żałuję, że nie są gorsze, bo może bym znalazł wówczas odpowiednie na ich pochwałę słowa…”

 

…………………………………………………………….........................................

…………………………………………………………….........................................

……………………………………………………………........................................

……………………………………………………………........................................

……………………………………………………………………………………

Termin wykonania: 12 maja 2020 r.


07 maja 2020 r.  

 

19 maja 2020 r. - test humanistyczny - "Quo vadis";  

21 maja 2020 r. - lektura "Oskar i pani Róża"


Temat: Czy Winicjusz może zaimponować współczesnemu czytelnikowi?

 wtorek – 12 maja 2020 r. - lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

Proszę mieć przygotowane teksty lektury.

1.      Scharakteryzuj głównego bohatera - Winicjusza – zaznacz odpowiednie fragmenty

Winicjusz

Zdarzenia , cytaty

Pochodzenie, status społeczny

 

 

 

 

Wygląd

 

 

 

 

Cechy charakteru

 

 

 

 

Zdolność do prawdziwego i głębokiego uczucia

 

 

 

 

Ocena postaci

 

 

 

 

  1. Odpowiedz pisemnie na pytanie zawarte w temacie lekcji. Pamiętaj o uzasadnieniu.

Termin wykonania: 12 maja 2020 r.

 

06 i 11 maja 2020 r.    lekcja dwugodzinna

19 maja 2020 r. - test humanistyczny - "Quo vadis"; 

21 maja 2020 r. - lektura "Oskar i pani Róża"

 

Temat: Jak mówić i pisać poprawnie? Różne odcienie poprawności językowej?

1.      Przeczytaj w podręczniku wiadomości na temat normy językowej i błędu językowego (podręcznik, s. 62–63).

2.      Zapisz definicję: co to jest norma językowa i błąd językowy.

3.      Kartę pracy Norma wzorcowa czy użytkowa? Załącznik nr 1

  zalacznik_nr_1_norma_wzorcowa_czy_uzytkowa.jpg

 Zadaniem jest przyjrzenie się ilustracjom i ustalenie, czy przedstawiona na danym zdjęciu sytuacja wymaga użycia normy wzorcowej, czy pozwala na korzystanie z normy użytkowej

4.      Zapoznaj się z wykresem przedstawiającym typologię błędów językowych (załącznik 2 – klasyfikacja błędów językowych)klasyfikacja_bledow.jpg

5.      Wykonaj polecenia: norma językowa cz. 1 i cz. 2 norma_jezykowa_cz_1.jpgnorma_jezykowa_cz2.jpg

6.      Zapisz odpowiedź na pytanie: Jakie są przyczyny powstawania błędów językowych?

 

Termin wykonania 11 maja 2020 r. 

czwartek 14.05.2020 – kartkówka (zmiana terminu) – style w polszczyźnie, norma językowa


05 maja 2020 r.  


Temat: Co jest miarą człowieczeństwa w człowieku?

 Lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

Proszę mieć przygotowane teksty lektury.

Motto:

„ Tylko wówczas

Jestem

Gdy jestem dobry

Oto  jedyna miara

mojego człowieczeństwa i istnienia”         R. Brandstaetter

1.      Podanie przyczyn przemiany bohatera i przykłady postaci literackich - notatka.

2.      Dyskusja na pytaniem zawartym w temacie lekcji.

3.      Odpowiedz pisemnie na pytanie: Do której postaci można odnieść słowa Goethego: „Potykając można zajść daleko, nie wolno tylko upaść i nie podnieść się” oraz uzsdanij swoje stanowisko


Termin: 06 maja 2020r.


 04 maja 2020 r.  


Temat Co powoduje wewnętrzną przemianę wewnętrzną człowieka?


W wtorek lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00. Proszę mieć przygotowane teksty lektury.


1.      Napisz, kim był Chilon. Uzupełnij notatkę.

- nazwisko - ……………………………………………

- narodowość - ………………………………………..

- wiek - ……………………………………………..

- wykształcenie - ………………………………………..

-profesja - …………………………………………………..

2.      Zapisz najważniejsze zdarzenia z życia Chilona w układzie chronologicznym

- ………………………………………………………………………………………

- ………………………………………………………………………………………

- ………………………………………………………………………………………

- ………………………………………………………………………………………

- ………………………………………………………………………………………

- ………………………………………………………………………………………

- ………………………………………………………………………………………

3.      Który z czynów Greka uważasz za najpodlejszy?. Uzasadni swój wybór.

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

4.      Dopisz do podanych cech Chilona wyrazy bliskoznaczne oraz działania potwierdzające takie charakter Greka.

Cechy charakteru

Wyrazy bliskoznaczne

Działania potwierdzające cechy Chilona

przebiegły

 

 

kłamliwy

 

 

plugawy

 

 

cyniczny

 

 

zachłanny

 

 

mściwy

 

 

podejrzliwy

 

 

 5.      Nazwij uczucia Chilona, jakie miał podczas igrzysk, w których ginęli chrześcijanie

…………………………………..                   …………………………………..

…………………………………..                   …………………………………..

6.       Napisz, co ostatecznie wpłynęło na dramatyczną decyzję Cilona o publicznym oskarżenie cesarza. Jaką wymowę dla idei utworu miała jego przemian?

…………………………………………………………………………...............................................

………………………………………………………………………………………………………….

7.      Pojęcie tragizm jest wieloznaczne. Które z poniższych znaczeń można odnieść do sytuacji Chilona?. Uzasadnij swoje stanowisko.

Tragizm:

- splot nieszczęśliwych okoliczności prowadzących do sytuacji bez wyjścia

- stracie równorzędnych racji moralnych, które przynosi nieuchronną klęskę,

-dysproporcje miedzy wina a karą,

- zdeterminowanie działań bohater przez siły wyższe, np. fatum, przeznaczenie

…………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………

Termin: 05 maja 2020r.  godz. 10:00


 

30 kwietnia 2020 r.

 wtorek- 05.05.2020 r. lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

 

 Proszę mieć przygotowane teksty lektury.


Temat: Zostań mistrzem ortografii ...


Przygotuj sie do dyktanda - wypełnij kartę parcykarta_pracy_ortografia.jpg 

Termin 05 maja 2020 r. 


29 kwietnia 2020

 

Temat: Różne style w polszczyźnie


1.      Definiujemy pojęcie stylu - notatka. Zastososuj wyraz styl w zdaniach

 

 styl

1. «zespół cech charakterystycznych dla sztuki jakiejś epoki, jakiegoś regionu lub twórcy»

 

2. «sposób wyrażania się i stała tendencja w wyborze środków językowych, charakterystyczna dla autora, kierunku, gatunku literackiego, dzieła lub okresu»

3. «sposób postępowania, zachowania się i myślenia charakterystyczny dla jakiejś osoby lub środowiska»

 

4. «sposób wykonywania odpowiednich ruchów charakterystycznych dla określonej dyscypliny sportowej»

5. «rylec do pisania na tabliczkach powleczonych woskiem, używany w starożytności» https://sjp.pwn.pl/

 

Napisz zdania, w których użyjesz słowa styl w podanych znaczeniach. 1. .................................................................................................................................................................................................................................................................................. 2. ................................................................................................................................................................................................................................................................................ 3. .................................................................................................................................................................................................................................................................................. 4. ..................................................................................................................................................................................................................................................................................

5. ..................................................................................................................

 

2. Wymieniamy style funkcjonalne. Zwróćcie uwagę , że wybór określonego stylu zależy od sytuacji komunikacyjnej, przewidywanego odbiorcy, celu wypowiedzi załącznik ( notatka)

  style_i_stylizacje_plansza.pdf

 

   

 

3.      Wykonaj polecenie 2. (podręcznik, s. 60)

4.      O stylu urzędowym. Zwróćcie uwagę , że niektóre style dają użytkownikowi więcej swobody, inne – jak styl urzędowy – są bardziej skonwencjonalizowane. Wykonaj polecenia 4. (podręcznik,

s. 61)

 

Termin wykonania: 04 maja 2020 r.


28 kwietnia 2020

W wtorek- 28.04.2020 r. lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

 Proszę mieć przygotowane teksty lektury.


Temat: Miłość Ligii i Winicjusz- anachronizm czy niedościgły ideał?

 


1.      Przeczytaj wiersz M. Hillar „My z końca XX wieku”

My z dru­giej po­ło­wy XX wie­ku
roz­bi­ja­ją­cy ato­my
zdo­byw­cy księ­ży­ca
wsty­dzi­my się
mięk­kich ge­stów
czu­łych spoj­rzeń
cie­płych uśmie­chów

Kie­dy cier­pi­my
wy­krzy­wia­my lek­ce­wa­żą­co war­gi

Kie­dy przy­cho­dzi mi­łość
wzru­sza­my po­gar­dli­wie ra­mio­na­mi

Sil­ni cy­nicz­ni
z iro­nicz­nie zmru­żo­ny­mi ocza­mi

Do­pie­ro póź­ną nocą
przy szczel­nie za­sło­nię­tych oknach
gry­zie­my z bólu ręce
umie­ra­my z mi­ło­ści.

Sformułuj i zapisz przesłanie ( pointę) wiersza

2.      Wyszukaj znaczenie słowa anachronizm.

3.      Przedstaw dzieje miłości Ligii i Winicjusza – plan

4.      Określ cechy tej miłości.

5.      Odpowiedz pisemnie na pytanie zawarte w temacie lekcji.


Termin 30 kwietnia 2020 r.

 

23 i 27 kwietnia 2020 r. 

 

W wtorek- 28.04.2020 r. lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

 

 Proszę mieć przygotowane teksty lektury.

 

Temat: Która z pięknych kobiet z „Quo vadis” jest najbliższa mojemu ideałowi piękna?

1.      Wyjaśnij pojęcia; piękno, estetyka

2.      Piękne kobiety w „Quo vadis”- praca z tekstem, uzupełnij tabelkę

 

Postacie

Akte

Eunice

Poppea

Ligia

wygląd

 

 

 

 

 

cechy charakteru

 

 

 

 

 

 

 

Termin: 27 kwietnia 2020 r.

 

Praca dla chętnych: prezentacja lub  referat –Ideał kobiety w średniowieczu, starożytnej Grecji, Rzymie, baroku, romantyzmie, współcześnie. – 28 .04.2020


22 kwietnia 2020 

Temat: O KOLOKWIALIZMACH

1.      Wyjaśnij pojęcie kolokwializm

2.      Przeczytaj informacji na temat kolokwializmów (podręcznik Gramatyka i stylisyka, s. 53)

3.      Wykonaj polecenia 1. i 2. (podręcznik, s. 53)

4.      Na podstawie podręcznika uzupełnij tabelkę:

      Aspekty stosowania kolokwializmów

Pozytywne

negatywne

Kolokwializmy:

 

 

Kolokwializm

  1. 5.Wykonaj zadanie i prześlij

Przeredaguj podane zdania – zastąp podkreślone kolokwializmy wyrazami właściwymi dla  języka literackiego.

 1. Jaką laska pytają o Wojtka. 

2. Ewa musi uzbierać dwie stówki na buty.

 3. Zrobiłaś to zadanie po łebkach

4. Sprzedawca wcisnął mi wczoraj taki kit, że szkoda mówić. 

5. Paweł chodzi na korepetycje, ale nic nie kuma z chemii.

6. Rodzice poszli z buta do teatru. 

7. Tata uważa, że każdy, kto dorwie się do koryta, zapomina o obywatelach. 

8. Mój brat zrobił zadymę w klubie. 

9. Przestań wyć, łeb mi pęka. 

10. Sorry, ale to ciężka sprawa. Nie potrafię ci pomóc

Termin: 27 kwietnia 2020 r.

 

21 kwietnia 2020  LIVE

 

Temat: Quo vadis Henryka Sienkiewicza jako powieść historyczna

 1.      Sprawdzenie pracy geneza utworu – fragment list H. Sienkiewicza

  fragment_listu__sienkiewicza.docx

 

2.      Podstawowe informacje na temat Quo vadis 

notatka

Rok wydania: 1896 (w latach 1895–1896 utwór był publikowany w odcinkach na łamach „Gazety Polskiej”. 

Rodzaj literacki: ……………….

Gatunek literacki: ………………………………………..

Narrator: …………………………….

Czas akcji: ………………………………………..

Miejsce akcji: ………………………………………………

Główne wątki:…………………………………………………

 3.      Zagadnienia związane z powieścią historyczną:

 

- Jaka jest relacja między czasem pisania utworu a czasem akcji?

- W jaki sposób pisarz kreuje obraz świata przedstawionego, skoro nasza wiedza o przeszłości jest ograniczona?

- Czy autor powieści historycznej może w swobodny sposób traktować prawdę historyczną?

Zapoznaj się fragmentem artykułu Henryka Sienkiewicza O powieści historycznej:

 

„[Powieść historyczna] przede wszystkim ożywia, przedstawia plastycznie, z przeszłości przenosi w obecność, ukazuje ludzi nie w trumnach, ale w czynach, nie ze skrzyżowanymi na piersiach rękoma i zamkniętymi oczyma, ale ze światłem w źrenicach. Historia odtwarzając wypadki odtwarza tylko ważniejsze; odtwarzając historycznych ludzi daje tylko pewne wytyczne z ich życia, między którymi są ustawiczne przerwy. Wypełnić te przerwy jest zadaniem fantazji.”

 

Uzupełnij definicję powieść historyczna  złącznik nr 2 powiesc_historyczna.jpg

 

4.      Co jest w „Quo vadis” prawdziwe, a co stanowi fikcję literacką?

Notatka

 

 

Prawda historyczna

Fikcja literacka

Postacie

 

 

 

Zdarzenia

 

 

 

 

Termin 23 kwietnia 2020 r.


20 kwietnia 2020 r.

Temat: Tło historyczne powieści „Quo vadis”

1.      Czas akcji określają  wydarzenia zawarte w powieści, w tym celu podaj daty tych zdarzeń, wyszukując wiadomości słownikach i encyklopedii:

Czas akcji

a)      przybycie Winicjusz  z Armenii do Rzymu po zakończonej wojnie: …………..

b)      pożar Rzymu: ………………………………………

c)      śmierć Petroniusza: ……………… i Nerona: ………………………

2.      Kolejnym elementem są postacie historyczne. Do poddanych postaci zapisz najważniejsze dane wg wzoru                                                                                                     

Seneka -  filozof, nauczyciel Nerona. W 65 r. zamieszany w spisek Pizona musiał popełnić samobójstwo                                                                                                                   

Neron - …………………………………………………………………………. ……...          


Ofoniusz Tigellinus - ………………………………………………………………….            


Poppea Sabina - ……………………………………………………………………….

Lukan - …………………………………………………………………………………


Pettrioniusz - …………………………………………………………………………                                            

3. Miejsce akcji:  toczy się wyłącznie w Rzymie, krótko w Ancjum. Wyjaśnij, co to było to Ancjum i z jakim wydarzeniem łączy się to miejsce.                                                                                    

 

4. Cechą charakterystyczna starożytnego Rzymu była struktura społeczna. Dopisz przynajmniej po jednym bohaterze należącym do danej struktury społecznej:

Struktura społeczna:

- niewolnicy: ……………………………….

 - wyzwoleńcy : ……………………………………

- lud (plebs): …………………………………………………

- ekwici – stan rycerski:……………………………………………….

- wyższe sfery i senatorowie: ……………………………………………


Termin: 21 kwietnia 2020 r. 

W wtorek ( 21.04.2020 r.) lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

Proszę mieć przygotowane teksty lektury.

 

16 kwietnia 2020 r.

 

Temat: Sprawdzamy znajomość treści lektury „ Quo vadis”

 

Dziś napiszemy sprawdzian ze znajomości treści lektury. Na wasze maile o godz. 11.00 prześlę wam pytania. Umawiamy się, że test piszemy 30 minut. Po tym czasie odsyłacie mi wypełnione karty odpowiedzi w Wordzie.

Powodzenia!Uśmiech


15 kwietnia 2020 r.

Dnia 16.04.2020 r. godz. 11:00 sprawdzian ze znajomości treści lektury

Temat: Rozprawka z hipotezą… ćwiczenia przed dyktandem


1.      Pobierz tekst dyktandarozprawka_z_hipoteza.pdf

2.      Znajdź  i popraw błędy ortograficzne w tekście, wspieraj się słownikiem orograficznym

3.      Wypisz z tekstu pięć wyrazów i uzasadnij ich pisownię, aby każdy wyraz dotyczył innej reguły ortograficznej

Termin wykonania: 20 kwietnia 2020 r.


08 kwietnia 2020 r.

Temat: Nasze osiągnięcia na egzaminie próbnym 

1. Ogólne wyniki egzaminu

2. Anliza umiejętności.

3. Indywidualne  wyniki.

Chciałabym zaprosić Was [student] na konsultacje dziś w godz. 11:00 do 11:45 video konferencji Microsoft Teams


07 kwietnia 2020 r. 

Temat:  Przed egzaminem ... części zdania

 

Na początek mała rozgrzewka. Sprawdź się, możesz wykorzystać swoją notatkę z poprzedniej lekcji

1. Jaka to część zdania?                                                                                                           
a) odpowiada na pytania: kto? co?, rzadziej: kogo? czego?; wyrażona jest rzeczownikiem w dopełniaczu?   

                                                                                                                              ...........................................

b) wyrażona jest osobową forma czasownika?  ..............................................
c) odpowiada na pytania przypadków zależnych? ........................................
d) odpowiada na pytania: jak? w jaki sposób? Najczęściej jest określeniem czasownika      

                                                                                                                          ...............................................

e) Jest określeniem rzeczownika, odpowiada między innymi na pytania: jaki? który? czyj?                                                                                                                                             ...........................................

f) Składa się z łącznika i orzecznika?                                    ..............................................
d) Odpowiada na pytania: po co? w jakim celu? Najczęściej jest określeniem czasownika?  

                                                                                              ...............................................

  Jeśli zdobyłeś 7 pkt. to gratuluję  

 

2. W zdaniu:                                                                                                                            

Moi rodzice nie najlepiej orientują się w muzyce młodzieżowej.
         

  a) są dwie przydawki      b) są trzy przydawki       c) są cztery przydawki

  podmiot wyrażony jest: 

a) liczebnikiem               b) zaimkiem             c) rzeczownikiem

 jest okolicznik: 

a)  miejsca                     b) czasu                       c) sposobu

dopełnienie odpowiada na pytanie: 

a) miejscownika             b) biernika                 c) narzędnika

 

3. Dokonaj rozbioru logicznego zadania – nazwij części zdania, narysuj wykres

 

Po lekcjach dziewczynki i chłopcy porządkowali lektury  w szkolnej bibliotece.

Moja siostra spotkała wczoraj w muzeum dwie grupy wycieczkowe                                                               

 

4. Wypisz z pierwszego zdania podmiot, z drugiego – okolicznik,

z trzeciego – orzeczenie, z czwartego – przydawkę, a z piątego – dopełnienie. Zapisz hasło.

 

1) Ze wszystkich stron otaczała nas dzika natura.               ............................................................

2) Taka okazja nigdy się nie trafi.                                        ...........................................................

3) Michał nie łamie danych obietnic.                                   ..........................................................

4) Dziadek często opowiada mi o swoich podróżach.         ...........................................................                      5) Czy ja nie mam już żadnych praw?                                 ..........................................................

 

Termin: 15 kwietnia 2020 r.

 

06 kwietnia 2020 r.

 

Temat: Moje pierwsze wrażenie po lekturze „Quo vadis”

 

  1. Zapoznaj się z materiałem znajdującym się na na platformie e-podręczniki i sporządź notatkę dotycząca genezy powieści, wykorzystując materiał znajdujący się https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/541220
  2. Zredaguj informację na temat swoich wrażeń na temat przeczytanej powieści, by ułatwić Wam zadanie wykorzystajcie następujące pytania

 

- Co szczególnie podobał się mi się w powieści?

 

- Co mnie wzruszyło najbardziej?

 

- Co w powieści, Twoim zdaniem, jest oryginalne?

 

- Które fragmenty przekartkowałem?

 

- Czy jest to książka, którą przeczytam ponownie?

 

Termin: 08 kwietnia 2020 r.

Dnia 16.04.2020 r. godz. 11:00 sprawdzian ze znajomości treści lektury.


02 kwietnia 2020 r.

Temat: Kto wykonywał syzyfową pracę? W stronę interpretacji.

Wykonaj polecenia i zapisz w zeszycie przedmiotowym:

1.      Jaki wpływa na umysły młodzieży miała rusyfikacyjna polityka władz oświatowych?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2.      Przedstaw uczestników spotkań w Starym Browarze. Uzupełnij tabelkę.

Uczestnicy

Postawy i poglądy

Lektury

 

 

 

 

 

 

3.Wyrażenie syzyfowa praca wiąże się z mitycznym Królem Syzyfem, władcą Koryntu, który naraził się bogom. Za karę musiał nieustająco wtaczać głaz na szczyt góry, a kamień zawsz spadał tuż przed wierzchołkiem. Jakie jest współczesne znaczenie tego wyrażenia?

syzyfowa praca - ……………………………………………………………………..

                            ………………………………………………………………………

4.Tytuł powieści S. Żeromskiego jest symboliczny, można więc różnie go interpretować. Przedstaw dwie możliwe interpretacje.

 

Syzyfowa praca to działania rusyfikatorów

Syzyfowa praca to działania grupy uczniów klerykowskiego gimnazjum

 

 

 

 

 

 

 

UWAGA

Tym razem nie musicie mi przesyłać zrobionych zadań. Ale proszę wykonajcie pracę solidnie. Termin 06.04.2020 r. 

 

01 kwietnia 2020 r.

Temat: Przydawki, okoliczniki i dopełnienia wzbogacają wypowiedzenia

Powtórz wiadomości o częściach zdania: przydawka, okolicznik, dopełnianie.

 Portal: e- podreczniki i temat: Przydawki, okoliczniki i dopełnienia wzbogacają wypowiedzenia

https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/211869

Zaproponowane ćwiczenia proszę wykonać

Powtarzając rozbiór logiczny zadania jako instruktaż obejrzyj

 film https://youtu.be/5g0DFmagrII

zadanie domowe: krótka notatka do zeszytu i ćw. nr 3,7,10  zapisać w zeszycie termin 07.04. 2020


31 marca 2020 r.

 

Temat: Obudzić wzruszenie. Lekcja języka polskiego

 

    Temat zajęć zapisz w zeszycie przedmiotowym. Przeczytaj fragment „Syzyfowych prac” poświęcony lekcji języka polskiego. Przygotuj się do opisania przeżyć Marcina Borowicza, których doświadczył, gdy Zygier recytował Redutę Ordona Adama Mickiewicza.

 

Wykonaj polecenia ( udzielone odpowiedzi zapisz w zeszycie):

1.      Przedstaw okoliczności, w jakich odbywała się lekcja:

 

- miejsce i jego atmosfera

 

-prowadzący lekcję i jego stosunek do przedmiotu

 

-krótka charakterystyka zespołu klasowego

2.      Wyjaśnij, dlaczego Bernard Zygier zaczął naukę w klerykowski gimnazjum

3.      Wytłumacz, dlaczego Reduta Ordona znalazła się wśród dzieł zakazanych

 

 4.      Uzupełnij tabelkę:

Etapy lekcji

Emocje i uczucie profesora

Emocje i uczucie uczniów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 5.      Dopisz wyrazy bliskoznaczne do podanych czasowników:

 

wzruszenie może być: bolesne, …………………………………………….

 

wzruszenie można: stłumić, ………………………………………………..

 

ze wzruszenia można: drżeć, ………………………………………………

Termin wykonania poleceń to 01 kwietnia 2020 r. 

od 06 kwietnia lektura "Quo vadis"  H. Sienkiewicza, jako dopelnienie można obejrzeć ekranizację powieści w reż. J. Kawlerowicza 


30 marca 2020r. 

Temat: Egzamin próbny z jezyka polskiego

 

 Materiały zostaną zamieszczone na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.gov.pl) oraz na stronach internetowych okręgowych komisji egzaminacyjnych (www.oke.poznan.pl):

30 marca br. (poniedziałek), ok. godz. 9:00 – język polski

Do godz. 9:15 czakam na informację o tych uczniów, którym nie udało się pobrać arkuszy. Po tym czasie uznaję, że wszyscy uczniowie mają materiały i pracują.

Swoje rozwiązania zapisujemy  formie, np.

  • w pliku w edytorze tekstów;
  • na wydruku
  • korzystając z karty odpowiedzi, która będzie zamieszczona na stronie razem z arkuszem (plik edytowalny, w którym odpowiedzi będzie można zapisać komputerowo albo odręcznie);
  • na zwykłej kartce papieru, numerując kolejno rozwiązywane zadania. i przesyłam terminie 30 min po zakończeniu pisania egzamnu tj godz. 11:30  tego samego dnia na adres zsromanowo@interia.pl

 

26 marca 2020 r.

Temat: „Syzyfowe prace” S. Żeromskiego to powieści o dojrzewaniu, powieść dokument

Temat zajęć zapisz w zeszycie przedmiotowym.

Wykorzystując otrzymane karty pracy, sformułuj argumenty. Uzupełniaj tabelkę, która jednocześnie będzie notatką,  możesz wykorzystać sugerowane podpowiedzi.

„Syzyfowe prace” S. Żeromskiego to:

„powieści o dojrzewaniu”

„powieść dokument”

Przenalizuj kartę pracy „Kontrasty i podobieństwa miedzy losami Marcina Borowicza i Andrzeja Radka”.  Dzieje bohaterów są kontrastowe, dlaczego? Wyjaśnij znaczenie wyrazu ewolucja.

Wyszukaj związki frazeologiczne ze słowem ewolucja ( będziesz mógł wykorzystać w rozprawce). Można mówić o o ewolucji uczuć osobistych( miłość do matki, miłość do Biruty

Możesz wykorzystać fragment artykułu „Powieść o dorastaniu” W. Borowego: „Syzyfowe prace -w zgodzie  założeniem-przedstawiają nam stopniowe zmiany w charakterze bohatera, ukazują rzeczywiście jego rozwój”

Tutaj wypisz postawy młodzieży polskiej i  społeczeństwa dorosłych wobec rusyfikacji. Podane przykłady pozwolą sformułować argumenty.

Wyjaśnij pojęcia lojalizm, oportunizm, marazm;  ( będziesz mógł wykorzystać w rozprawce). Zastanów się, którzy bohaterowie prezentują takie postawy?

ARGUMENTY

 

Przykłady postawy:

młodzieży polskiej:

-indywidualne wystąpienia uczniów na lekcjach przeciwko rusyfikacji np. Waleckiego – lekcja historii, Zygiera -lekcja polskiego;

- …………………………………………………………………..

- ………………………...……………………………………….

- …………………………………………………………..………

Społeczeństwo dorosłych (rodziców i nauczycieli):

- nieświadomy bunt rodziców w Owczarch, oskarżających nauczyciela Wiechowskiego o nauczanie i śpiewanie pieśni religijnych;

- ……………………………………………………………..

- …………………...………………………………………….

- …………………………………………………………..……

 

 

Zadanie domowe

 Zredaguj rozprawkę na temat: : „Syzyfowe prace” S. Żeromskiego to powieści o dojrzewaniu, powieść dokument. Pracę możesz napisać w sposób dogodny dla Ciebie, a także  ręcznie (pismo czytelene), zrobić zdjęcie i przesłać na podany adres: rozawesolek@spromanowo.onmicrosoft.com w terminie  do 01 kwietnia 2020. W przypadku jakichkolwiek trudności proszę o kontakt. 

Komunikat: na adres email prześlę kolejny materiał służący jako przygotowanie do egzaminu. Planowany jest też próbny egzamin przygotowany przez CKE, w późniejszym terminie podam Wam szczegóły

Zobacz również