Drodzy Rodzice i Uczniowie!  

Poza naszym stałym kontaktem telefonicznym, sms

podaję jeszcze mój adres e-mail 

jansw.szkola@gmail.com 

do kontaktu, przesyłania informacji, zadań...

W razie pytań, problemów, wątpliwości proszę się kontaktować.

 --------------------------------------------------------------------------------------------

 UWAGA UCZNIU!

Te ćwiczenia, zadania, przykłady, które będą zaznaczane na czerwono w danej jednostce lekcyjnej, jeśli będzie taka możliwość proszę przesłać

na jansw.szkola@gmail.com

Będzie to forma Waszej aktywności, którą bedę zaznaczać plusikami,

a następnie "+" będą podsumowane oceną.

To co będzie obowiązkowego do przesłania zostanie wskazane i opisane.

------------------------------------------------------------------------ 


 


 

Życzę Wam bezpiecznych, udanych, słonecznych, radosnych wakacji Uśmiech


 

Chcesz pobawić się w wakacje i uzyskać dyplom z wyróżnieniem, podejmij wyzwanie i weź udział w projekcie "Wakacje z Matzoo 2020"

 

 

Po wakacjach pochwalisz się sukcesem Uśmiech Powodzenia!

 

 Szczegóły:

 https://matzoo.pl/wakacje/


 

25.06.20


8:30 -spotkanie z wychowawcą na Teams


Temat: Geometria przestrzenna- sporawdź ile potrafisz-trening interaktywny

 

Zbieramy kaktusiki

 

Powodzenia :)

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa4/sciany-wierzcholki-krawedzie-prawda-falsz_88_625

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa4/krawedzie-prostopadle-krawedzie-rownolegle_88_627

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa4/siatka-szescianu_88_633

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/sciany-wierzcholki-krawedzie_89_626

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/krawedzie-prostopadle-krawedzie-rownolegle_89_627

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/rownolegle-i-prostopadle-sciany_89_632

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/szkielet-graniastoslupa-poziom-1_89_629

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/szkielet-graniastoslupa-poziom-2_89_630

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/objetosc-prostopadloscianu_89_515

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/pole-powierzchni-prostopadloscianu-rozgrzewka_89_636


23.06.20


Temat: Ostrosłupy- opis i własności- wprowadzenie

 

Oglądamy filmik do 5:35

 

https://www.youtube.com/watch?v=Tb3hmPJx0Ns

 

Wykonaj

 

ćwicz. 1 str.110

 

ćwicz. 2 str. 110

 

ćwicz. 3 str. 111

 

 

19.06 i 22.06.20 -2godziny lekcyjne

 

Temat: Pole powierzchni prostopadłościanu i sześcianu

 

Obejrzyj filmiki

 

https://www.youtube.com/watch?v=TDaAt1_hc6c

 

https://pistacja.tv/film/mat00247-pole-powierzchni-prostopadloscianu-i-szescianu

 

Z tego filmu dowiesz się:

 

jak obliczyć, ile miejsca zajmie siatka prostopadłościanu i sześcianu na kartce,

 

jak obliczyć sumę pól wszystkich ścian prostopadłościanu i sześcianu,

 

czym jest pole powierzchni całkowitej bryły.

 

Po obejrzeniu filmików zapisz na kolorowo wzór na pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu i sześcianu

 

Do wykonania ćwiczenia interaktywne z e-podręcznika

 

Od ćwicz 1 do ćwicz.17 Możesz rozłożyć sobie ćwiczenia w czasie.

 

https://epodreczniki.pl/a/pole-powierzchni-prostopadloscianu-i-szescianu/D68fHsGGS


15.06.20

 

Temat: Jednostki objętości

 

Z filmu dowiesz się:

-czym jest objętość,

-jakie są podstawowe jednostki objętości.

https://pistacja.tv/film/mat00248-objetosc-i-jednostki-objetosci-wprowadzenie?playlist=510

 

Wykonaj ćwiczenia  interaktywne

ćwiczenie 1

ćwiczenie 2

ćwiczenie 3

ćwiczenie 4

ćwiczenie 5

ćwiczenie 6

https://epodreczniki.pl/a/objetosc-figury-jednostki-objetosci/D2j856Wb9


09.06.20

 

Temat: OBJĘTOŚĆ GRANIASTOSŁUPÓW

 

Oglądamy filmik do 6:15

https://pistacja.tv/film/mat00524-objetosc-graniastoslupa?playlist=603

 

Test interaktywny

https://pl.khanacademy.org/math/basic-geo/basic-geo-volume-sa/volume-rect-prism/e/volume_1

 

Zapisz na kolorowo wzór na objętość graniastosłupa

 

wzór V = Pp*H

V-objętość

Pp-pole podstawy

H-wysokość

 

Wykonaj

ćwicz.5 str.109

Uwaga!

W przykładzie c) podstawą są dwa trapezy

 

08.06.20

 

Temat: Objętość prostopadłościanu i sześcianu.

 

Podręcznik str.227

 

Narysuj prostopadłościan i zapisz na kolorowo wzór na objętość

 

Narysuj sześcian i zapisz na kolorowo wzór na objętość


 

Z tych filmów dowiesz się jak obliczyć objętość prostopadłościanu i sześcianu

 

https://www.youtube.com/watch?v=Foe58Vp7S9A

 

https://pistacja.tv/film/mat00249-objetosc-prostopadloscianu-i-szescianu?playlist=510


 

Wykonaj

 

Zad.1 str.228

 

Zad.2 str.228

 

Zad.3 str.228

 

Uwaga!!! Pamiętaj o zgodności jednostek!


Trening dla chętnych

Interaktywne ćwiczenia

https://epodreczniki.pl/a/objetosc-prostopadloscianu/D1HufllvV



05.06.20

Temat: Sprawdzenie wiadomości-równania i wyrażenia algebraiczne


Dziś o godz.10:00 otrzymacie na eduelo.pl test sprawdzający Waszą wiedzę z równań i wyrażeń algebraicznych. Test nakleży wykonać do godz.11:00. Proszę być punktualnym.

Test piszemy JEDEN RAZ

Gdyby ktoś nie mógł uczestniczyć w wyznaczoej godzinie w zaliczeniu, proszę wcześniej o informację.

Brak informacji spowoduje,że test nie będzie zaliczony.

Po teście ok.11:15 spotkanie z wychowawcą na Teams

........................................................................................................................................


 

Uwaga!

W piątekek 5.06.20 tak jak wcześniej informowałam o godz.10 otrzymacie na eduelo.pl test sprawdzający Waszą wiedzę z równań i wyrażeń algebraicznych. Test należy napisać do godz.11. Proszę być punktualnym.

Test piszemy JEDEN RAZ.

Gdyby ktoś nie mógł uczestniczyć w wyznaczoej godzinie w zaliczeniu, proszę wcześniej o informację.

Brak informacji spowoduje,że test nie będzie zaliczony.

 

4.06.20

 Temat: Graniastosłupy proste- własności –ćwiczenia


Zad.1str.224

Zad.2str.224

Zad.3str.224

Zad.5str.224


2.06.20

 

Temat: Graniastosłupy proste – własności-wprowadzenie

 

https://epodreczniki.pl/a/graniastoslup-prosty/DsD465qva

Napisz w zeszycie jaki graniastosłup nazywamy prostym

Narysuj dowolny graniastosłup prosty i dokonaj opisu

 

Wykonaj ćwiczenia interaktywne

od Ćwicz1 do ćwicz7

 

https://pistacja.tv/film/mat00520-co-to-jest-graniastoslup-co-to-jest-graniastoslup-prawidlowy?playlist=603

 

Z tego filmu dowiesz się:

co to jest graniastosłup,

co to jest graniastosłup prosty,

co to jest graniastosłup prawidłowy.

 

Cwiczenie A str.223-podręcznik

Ćwicz 1str.106

Ćwicz 2str.106

Ćwicz 3str.106


1.06.20-Dzień Dziecka na wesoło


29.05.20

 

Uwaga!

Za tydzień w piątek 5.06.20  –test z równań-szczegóły wkrótce

  

Temat: Siatki prostopadłościanu i sześcianu + własności


https://pistacja.tv/film/mat00244-budowa-prostopadloscianu-i-szescianu?playlist=510

Z tego filmu dowiesz się:

jak zbudowany jest prostopadłościan i sześcian,

czym jest wierzchołek, krawędź, podstawa i ściana boczna bryły,

 ile wierzchołków, krawędzi i ścian mają prostopadłościany i sześciany.

 

Oglądamy filmik do 8:10

https://pistacja.tv/film/mat00246-siatka-prostopadloscianu-i-szescianu?playlist=510

Z tego filmu dowiesz się:

jak rozpoznać siatkę prostopadłościanu i sześcianu,

jak narysować siatkę prostopadłościanu i sześcianu,

jak rozpoznać siatkę ostrosłupa

 

Zad.3 str.220

Zad.5 str.220

Zad.7 str.221

 

Sprawdź swoją wiedzę

https://epodreczniki.pl/a/szesciany-i-prostopadlosciany/DLmgmEW3Q


28.05.20

 

Temat: Prostopadłościany i sześciany

 

Oglądamy filmik -Pan Gwiazda opowiada :)

https://www.youtube.com/watch?v=QPhLDw3hyxQ

 

Narysuj prostopadłościan i sześcian- skorzystaj z filmiku

Zapisz w zeszycie jaką bryłę nazywamy prostopadłościanem i  sześcianem- skorzystaj z podręcznika str.218

Ćwiczenie B podręcznik str.218

 

https://epodreczniki.pl/a/opis-prostopadloscianu-i-szescianu/D123riNp9

Filmik1

 

Filmik2

 

Analizujemy wszystkie zapisy pod hasłem WAŻNE!

 

Interaktywne ćwiczenie 1

 

Interaktywne ćwiczenie 2

 

Interaktywne ćwiczenie 3

 

Filmik 3 =o prostopadłościanie

 

Interaktywne ćwiczenie 5

 

Filmik4 =o sześcianie

 

Interaktywne ćwiczenie 7

 

Interaktywne ćwiczenie 8

 

 

 26.05.20

 

Temat: Rozpoznajemy figury przestrzenne-ćwiczenia


Oglądamy filmik 1

https://pl.khanacademy.org/math/cc-sixth-grade-math/cc-6th-geometry-topic/geometric-solids/v/recognizing-common-3d-shapes

 

Wykonaj interaktywny krótki test

https://pl.khanacademy.org/math/cc-sixth-grade-math/cc-6th-geometry-topic/geometric-solids/e/identify-geometric-solids--3d-figures-

 

Oglądamy filmik 2

https://www.youtube.com/watch?v=e-foKblrBmg

 

Wykonaj interaktywny krótki test

https://szaloneliczby.pl/rozpoznawanie-bryl/

 

Czytamy z podręcznika informacje o graniastosłupie prostym,  ostrosłupie, o walcu, stożku, kuli str. 212-215

Wykonaj zad.1 str.215

Dzisiaj nic więcej. Spędź miło czas ze swoją Mamą Uśmiech

Pamiętaj o Mamie... 


25.05.20


Temat: Rozpoznajemy figury geometryczne


Robimy w zeszycie nową zakładkę- FIGURY PRZESTRZENNE

 

Oglądamy filmik 1

https://pistacja.tv/film/mat00243-figury-przestrzenne-wprowadzenie?playlist=510

Z tego filmu dowiesz się:

czym jest bryła,

jak wyglądają graniastosłupy proste i pochyłe,

jak wyglądają: prostopadłościan, sześcian, ostrosłup, walec, stożek, kula i jakie przedmioty mają takie kształty.

Wykonujemy notatkę z części podsumowującej- Zapamiętaj

 

 

https://pl.khanacademy.org/math/cc-sixth-grade-math/cc-6th-geometry-topic/geometric-solids/v/counting-faces-and-edges-of-3d-shapes

Rozpoznajemy i liczymy ściany i krawędzie różnych brył geometrycznych

 

 

Ćwiczenie interaktywne

https://pl.khanacademy.org/math/cc-sixth-grade-math/cc-6th-geometry-topic/geometric-solids/e/identify-parts-of-3d-shapes

 

Tu oglądamy tylko siatki i modele

https://epodreczniki.pl/a/siatki-i-modele-bryl/DnHwnFEw5



22.05.20

 

Temat: Rozwiązywanie prostych równań- ćwiczenia

 

Trening w zapisywaniu równań

http://matzoo.pl/klasa6/zapisywanie-rownan_37_369

 

ćwiczenie A str. 201 podręcznik

ćwiczenie B str. 201 podręcznik

 

Analiza i przepisanie rozwiązanych przykładów z zielonej ramki na str.201

Zwrócenie uwagi w tych przykładach, na to, że jest to samo równanie tylko inny zapis albo przy pomocy strzałeczek albo z ukośną kreską

Ćwicz.3 str. 99


21.05.20

Temat: Rozwiązujemy równania- wprowadzenie

 

Oglądamy filmik

https://pistacja.tv/film/mat00383-rozwiazywanie-rownan-wprowadzenie?playlist=281

Z tego filmu dowiesz się:

że równania można mnożyć i dzielić obustronnie,

że do obu stron równania można dodać tę samą liczbę lub ją odjąć,

jak rozwiązać równanie w jednym kroku.

 

Analiza sytuacji z wagą –podręcznik str. 200

Analiza rozwiązanych przykładów w zielonej ramce  str.200

 

SŁOWNICZEK

Przepisz pojęcia ze słowniczka do zeszytu

https://epodreczniki.pl/a/slowniczek/D8L8LxQKq

 

Wykonaj ćwiczenia- obowiązkowo do przesłania  do 22.05.20

Ćwicz. 1,2,4,5 str. 99

 

DLA ZAINTERESOWANYCH

Krok1- wprowadzenie

https://epodreczniki.pl/a/wprowadzenie/D1Am6fCrH

 

krok2-filmik

https://epodreczniki.pl/a/film/DjzqyATtx

 

krok3-ćwiczenia

https://epodreczniki.pl/a/cwiczenia/D1GhXLSEp

 

krok4-podsumowanie

https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie/DkGxN3jOj

 

krok5-pojęcia

https://epodreczniki.pl/a/slowniczek/D8L8LxQKq


19.05.20

 

Temat: Liczba spełniająca równanie- ćwiczenia

 

Analiza sytuacji –podręcznik str. 198- chłopcy przy tablicy

 Zadanie 1 str.198

Zadanie 2 str.198

Zadanie 3 str.198

Zadanie 6 str. 198

Zawsze możesz wrócić do filmików z ostatniej lekcji


18.05.20

 

Temat: Liczba spełniająca równanie

 

W notatce odpowiedz na pytania

Kiedy liczba spełnia równanie?

Jakie równania nazywamy równoważnymi? 

 

 Oglądamy uważnie filmik

 https://pistacja.tv/film/mat00382-liczba-spelniajaca-rownanie?playlist=281

 

Z tego filmu dowiesz się:

  • jak sprawdzić, czy liczba spełnia równanie,
  • co to jest rozwiązanie równania,
  • co to są równania równoważne

 

Filmik oglądamy od 7:50 do końca

https://www.youtube.com/watch?v=cfx0U50Gg6Q

 

Analiza przykładów od 1-3

https://opracowania.pl/opracowania/matematyka/zapisywanie-rownan,oid,1960

 

 Wykonaj

ćwiczenie A str. 197 –podręcznik

ćwiczenie B str. 197 -podręcznik

ćwicz. 1 str. 98

ćwicz. 2 str. 98

ćwicz. 3 str. 98

ćwicz. 4 str. 98


15.05.20

Temat: Zapisywanie równań

UWAGA!!! 

Aby wykonać poprawnie zadania musicie koniecznie obejrzeć wskazane filmiki.

 

https://pistacja.tv/film/mat00372-zapisywanie-wyrazen-za-pomoca-rownan?playlist=281

 Z tego filmu dowiesz się:

  • jak określić, co jest niewiadomą,
  • jaką literą określić niewiadomą,
  • jak ułożyć i zapisać równanie opisujące treść zadania.

 

Teraz czas na Pana Gwiazdę

Uwaga!!! Oglądamy tylko do 7:50, nie cały filmik

https://www.youtube.com/watch?v=cfx0U50Gg6Q

 

Praca z e-podrecznikiem

-co to jest równanie?

-analizujemy rozwiązane przykłady

-wykonujemy interaktywne ćwiczenia

https://epodreczniki.pl/a/zapisywanie-tresci-prostych-zadan-za-pomoca-rownan/DVqPleFEW

 

Napisz w zeszycie co nazywamy równaniem?

Przepisz przykłady z kolorowych ramek podręcznika z ćwiczenia A na str.193 i oczywiście przeanalizuj.

Analiza rozwiązanych przykładów z zielonej ramki z podręcznika str.194 –tych przykładów nie musisz przepisywać.


Wykonaj –przesyłamy obowiązkowo dziś 15.05.20

Ćwicz.1 str.96

Zad. 1 str.194

Zad.2 str.194

Uwaga! W temacie wiadomości wpisujemy- zadanie z 15.05.20

 

 

 14.05.20

 

Upraszczanie wyrażeń algebraicznych- ćwiczenia

 

Przepisz do zeszytu zasadę mnożenia i dzielenia wyrażeń algebraicznych oraz przykłady lub wydrukuj, zapoznaj się i wklej

 zasada__+_przyklady_wyrazenia_algebraiczne.pdf


A następnie wykonaj

Zad.5 str.191

Zad. 6 str.191

Wskazówka

Wykonując obliczenia, zapomnij na chwilę o literce, przykryj ją rączką i wykonaj działania na ułamkach, a potem dopisz literkę

 

 

11.05.20 i 12.05.20 (poniedziałek i wtorek)-2godziny lekcyjne

 

Temat: Upraszczanie wyrażeń algebraicznych

 

Na początek dokonaj sprawdzenia swoich rozwiązań z piątku 8.05.20

Zad. 1 str. 186 –odpowiedzi do zadania.

a)      7

b)      (-2)

c)       20

d)      15

 

Ważne!

Oglądamy bardzo, bardzo, bardzo uważnie filmik, od początku do końca

https://www.youtube.com/watch?v=fuoY_0YTPG4

 

Korzystając z filmiku wykonaj notatkę.

W notatce powinny pojawić się takie pojęcia jak

suma algebraiczna

wyraz sumy, jednomian,

współczynnik liczbowy

redukcja wyrazów podobnych =upraszczanie

wyrazy podobne

wraz z przykładami.

 

Po wyjaśnieniu przez pana Tomasza Gwiazdę pojęć, jak przejdziecie do liczenia przykładów warto zatrzymywać sobie filmik, wyliczyć na kartce i potem sprawdzić, czy poprawnie myśleliście.

Następnie poćwiczymy sobie.

W trakcie liczenia warto wracać do fragmentów filmiku w celu utrwalenia i ponownego wyjaśnienia problematyki przykładu.

 

Możesz rozłożyć sobie pracę na dwa dni

Ćwiczenia na 11.05.20 – na poniedziałek

Ćwicz.1 str.93

Ćwicz.2 str.93

Ćwicz.3 str.93 (pamiętaj, że jak obliczamy obwód figury, to po prostu dodajemy boki)

Ćwicz.11 str.95

 

Zadania na 12.05.20 –na wtorek

Zad.1 str.190

Zad. 2 str.190

Zad. 11 str. 191

 

Jeśli obejrzysz filmik uważnie, nie powinieneś mieć wątpliwości. Jeśli jednak będziesz mieć pytania zawsze pomogę.

Powodzenia Uśmiech 


08.05.20


Temat:  Obliczanie wartości wyrażenia algebraicznego- ćwiczenia

 

Analiza rozwiązanych przykładów obowiązkowo od 1-4 obowiązkowo, pozostałe od 6-7 dla chętnych

https://opracowania.pl/opracowania/matematyka/obliczanie-wartosci-liczbowych-wyrazen-algebraicznych,oid,1955

 

Krótki filmik, analiza rozwiązanego przykładu i ćwiczenia do wykonania (pod filmikiem i rozwiązanym przykładem

https://pl.khanacademy.org/math/algebra/x2f8bb11595b61c86:foundation-algebra/x2f8bb11595b61c86:substitute-evaluate-expression/a/evaluating-expressions-with-two-variables

 

Interaktywne ćwiczenie 8 i  10 z e-podrecznika i wszystkie inne, które Cię zainteresują

https://epodreczniki.pl/a/wyrazenia-algebraiczne/DpRcpSJV

 

Trening- zbieramy kaktusiki

https://www.matzoo.pl/klasa6/wartosci-liczbowe-wyrazen-algebraicznych_37_365

 

Do wykonania

Zad.1 str. 186 z podręcznika

 

dla chętnych

https://pl.khanacademy.org/math/algebra/x2f8bb11595b61c86:foundation-algebra/x2f8bb11595b61c86:substitute-evaluate-expression/e/evaluating-expressions-in-two-variables-2


07.05.20

 

Temat: Obliczanie wartości wyrażenia algebraicznego

 

WSZYSTKIE FILMIKI OGLĄDAMY W CAŁOŚCI

 

Filmik 1

Z tego filmiku jako notatkę przepisz podsumowującą część z ramki -Zapamiętaj


https://pistacja.tv/film/mat00351-wyrazenia-algebraiczne-suma-roznica-iloczyn-iloraz?playlist=79


Z tego filmu dowiesz się:

  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego sumę, różnicę, iloczyn i iloraz,
  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa większą i dwa razy większą,
  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa mniejszą i dwa razy mniejszą,
  • jak odczytać ze zrozumieniem wyrażenie algebraiczne.

 

Tomasz Gwiazda Ci opowie jak obliczamy wartość wyrażenia algebraicznego.

Filmik 2

https://www.youtube.com/watch?v=afAHDJh-XOw

 

Przepisz przykłady z zielonej ramki z podręcznika str 185

 

A następnie do wykonania- OBOWIĄZKOWE DO PRZESŁANIA DO PIĄTKU 8.05

Ćwicz. 1 str.92

Ćwicz. 2 str.92

Ćwicz. 3 str.92

Uwaga! W temacie wiadomości wpisujemy DATĘ, z którego dnia jest to zadanie, czyli 7.05.20

 

06.05.20-DZIŚ MATEMATYKI W PLANIE NIE MAMY

05.05.20

 

Temat: Doskonalenie umiejętności w odczytywaniu i zapisywaniu wyrażeń algebraicznych 

Obejrzymy jeszcze raz

Filmik

https://pistacja.tv/film/mat00351-wyrazenia-algebraiczne-suma-roznica-iloczyn-iloraz?playlist=79

 

Wykonujemy

Ćwicz 9, 10, 11,13 str. 89

Ćwicz 16 str. 91

..........................................................................................


04.05.20

Temat: Zapisywanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych -ćwiczenia

 

https://epodreczniki.pl/a/zapisywanie-i-odczytywanie-wyrazen-algebraicznych/DQrK3f6S8

Filmik 1

Filmik 2 –Przykład 1

Filmik 3-Przykład 2

Interaktywne

Ćwiczenie 1,

Ćwiczenie 3,

Filmik 4

Interaktywne Ćwicznie 6

 

Oglądamy teraz filmiki

https://pistacja.tv/film/mat00351-wyrazenia-algebraiczne-suma-roznica-iloczyn-iloraz?playlist=79

Z tego filmu dowiesz się:

  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego sumę, różnicę, iloczyn i iloraz,
  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa większą i dwa razy większą,
  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa mniejszą i dwa razy mniejszą,
  • jak odczytać ze zrozumieniem wyrażenie algebraiczne

 

https://pistacja.tv/film/mat00369-wyrazenia-algebraiczne-nazywanie-i-odczytywanie?playlist=79

Z tego filmu dowiesz się:

  • jak odczytać ze zrozumieniem wyrażenie algebraiczne,
  • jak zapisać wyrażenie algebraiczne słowami 


Do wykonania

ćwicz 1, 2,3,5 str. 87

.......................................................................................


30.04.20

 

Temat: Sprawdzenie wiadomości z działań na liczbach dodatnich i ujemnych

 

Dziś  o godz.10 otrzymacie na eduelo.pl test sprawdzający Waszą wiedzę z działań na liczbach dodatnich i ujemnych. 

Test należy wysłać do godz.11

Test piszemy JEDEN RAZ.

Szczegółowe informacje na eduelo.pl

Gdyby ktoś nie mógł uczestniczyć w wyznaczoej godzinie w zaliczeniu, proszę wcześniej o informację.

POWODZENIA Uśmiech

ŻYCZĘ WAM MIŁEGO WEEKENDU Uśmiech



29.04.20 - DZIŚ MATEMATYKI W PLANIE NIE MAMY


28.04.20

 Uwaga!

 W czwartek o godz.10 otrzymacie na eduelo.pl test sprawdzający Waszą wiedzę z działań na liczbach dodatnich i ujemnych. Test należy wysłać do godz.11

 Test piszemy JEDEN RAZ.

Gdyby ktoś nie mógł uczestniczyć w wyznaczoej godzinie w zaliczeniu, proszę wcześniej o informację.


 

Temat: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych-wprowadzenie

 

 Robimy nową zakładkę WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE

Oglądamy uważnie filmik

 Z tego filmu dowiesz się:

  • po co zapisywać wyrażenia algebraiczne,
  • jak zinterpretować wyrażenie algebraiczne w odniesieniu do rzeczywistości

 https://www.youtube.com/watch?v=Vm4FK_O1OV4

Po obejrzeniu filmiku napisz co nazywamy wyrażeniem algebraicznym

Przepisz do zeszytu lub wydrukuj i wklej notatkę. Wcześniej oczywiście przeczytaj, wiedza ta przyda Ci się do rozwiązania ćwiczeń

Notatka wyrazenie_algebraiczne__wprowadzenie.pdf

 Wykonaj z podręcznika

 Ćwiczenie A str. 178

 Ćwiczenie B str. 178

 Ćwiczenie C str. 178

 Zad. 1 str. 179

 Zad. 2 str. 179

..................................................................................

 

27.04.20


UWAGA ZMIANA

TEST Z  ODBĘDZIE SIĘ W CZWARTEK

JUTRO POINFORMUJĘ WAS O KTÓREJ GODZINIE I W JAKIEJ FORMIE

 

Temat: Liczby dodatnie i ujemne –utrwalenie wiadomości

 

Przed przystąpieniem do rozwiązania zadań-WYZWANIA jeszcze kilka wskazówek, które Ci się przydadzą

UWAGA!

Jeśli podnosimy liczbę do potęgi zerowej.

Każda liczb podniesiona do potęgi zerowej daje 1 lub (-1) jeśli podnosimy liczbę ujemną i nie ma nawiasu

Popatrz

Np.

10 = 1

(-1)0 = 1

-10 = -1

 

20 = 1

(-2)0 = 1

-20 = -1

 

Podnoszenie liczby ujemnej do potęgi parzystej i nieparzystej

Przypomnijmy, że:

liczby parzyste to: 2,4,6,8,10….

liczby nieparzyste to: 1,3,5,7,9….

Przykłady:

Potęga jest liczbą parzystą, wynosi 2

12=1*1=1

(-1)2= (-1)*(-1)=1

-12=-1*1=(-1)

 

Potęga jest liczbą nieparzystą, wynosi 3

13= 1*1*1=1

(-1)3= (-1)*(-1)*(-1)=(-1)

-13= -1*1*1= (-1)

 

WYZWANIE 1

Te ćwiczenia obejmują:

  • dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie dwóch liczb całkowitych, w tym co najmniej jednej ujemnej,
  • podnoszenie liczb całkowitych ujemnych do potęgi zerowej, z minusem w nawiasie lub przed liczbą

https://pistacja.tv/zadanie/plmat029-1-wyzwanie-dzialania-na-liczbach-calkowitych?playlist=466

 

WYZWANIE 2

Te ćwiczenia obejmują:

  • proste zadania tekstowe wymagające dodania i odjęcia dwóch liczb całkowitych, w tym co najmniej jednej ujemnej,
  • podnoszenie liczb całkowitych ujemnych do potęgi naturalnej, z minusem w nawiasie lub przed liczbą

https://pistacja.tv/zadanie/plmat029-2-wyzwanie-dzialania-na-liczbach-calkowitych?playlist=466

 

DLA CHĘTNYCH

 WYZWANIE 3

Te ćwiczenia obejmują:

  • dodawanie i odejmowanie trzech liczb całkowitych, w tym przynajmniej dwóch ujemnych,
  • dodawanie i odejmowanie iloczynów i ilorazów dwóch liczb całkowitych, w tym przynajmniej jednej ujemnej,
  • mnożenie i dzielenie dwóch liczb całkowitych ujemnych podniesionych do potęgi naturalnej.

https://pistacja.tv/zadanie/plmat029-3-wyzwanie-dzialania-na-liczbach-calkowitych?playlist=466


POWODZENIAUśmiech

................................................................


24.04.20

Temat:Trening przed sprawdzeniem wiadomości.

Działania na liczbach dodatnich i ujemnych

 

Mały test we wtorek 28.04.20

Wykonaj trening

http://matzoo.pl/klasa5/dodawanie-i-odejmowanie-trzech-liczb-calkowitych_26_219

http://matzoo.pl/klasa5/mnozenie-liczb-calkowitych_26_220

http://matzoo.pl/klasa5/dzielenie-liczb-calkowitych_26_221

A następnie

Zad 93 str. 250

Zad 98 str. 251

Dla chętnych krzyżówka ćwicz 8 str.85

...........................................................

23.04.20

Temat: Działania na liczbach dodatnich i ujemnych- utrwalenie


Odszukaj w e-podreczniku hasło ODEJMOWANIE LICZB NA OSI LICZBOWEJ

 Przykład 1 i przykład 2

https://epodreczniki.pl/a/odejmowanie-liczb-calkowitych/DjhjZJJyi

Wykonaj interaktywne ćwiczenie 9 z e-podrecznika

 

Oglądamy filmik

https://www.youtube.com/watch?v=DklHvHy-Vd8

 

Spróbuj sprawdzić swoją wiedzę rozwiązując test

https://pl.khanacademy.org/math/arithmetic/arith-review-negative-numbers/arith-review-add-and-sub-integersss/e/integer-addition-and-subtraction-2

 

OBOWIĄZKOWO DO PRZESŁANIA DO PIĄTKU 24.04.20

ćwicz 8 i 9 str82

ćwicz 9 str. 86

.............................................................

21.04.20


Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych –ćwiczenia utrwalające


Oglądamy uważnie filmik o „wojownikach”.

Jak to jest jak wojownik niebieski-ujemny spotka się z wojownikiem czerwonym-dodatnim?

https://www.youtube.com/watch?v=ECaIlKPLEZI

 

A co ma do powiedzenia i pokazania znany większości Tomasz Gwiazda?

https://www.youtube.com/watch?v=oK1aEAVTxFw

 

 Trening:

https://www.matzoo.pl/klasa5/dodawanie-i-odejmowanie-liczb-calkowitych_26_218


Zobacz dwa filmiki na i wykonaj w celu treningu dowolną liczbę interaktywnych ćwiczeń, tyle ile będziesz chciał.

Ku Twojemu zaskoczeniu okaże się, że liczby ujemne nie są wcale takie straszne i trudne.

https://epodreczniki.pl/a/dodawanie-liczb-calkowitych/DVANtw6Be

 

Możesz wykonać jeszcze kilka interaktywnych ćwiczeń

https://epodreczniki.pl/a/odejmowanie-liczb-calkowitych/DjhjZJJyi


A może jeszcze quiz. pamiętaj, że trening czyni Mistrza :-)

https://learningapps.org/5310086

https://learningapps.org/3479962

https://learningapps.org/2564581

https://learningapps.org/2107505

https://learningapps.org/1609772


20.04.20

Temat: Mnożenie i dzielenie liczb dodatnich i ujemnych - ćwiczenia

 

 ĆWICZYMY DALEJ MNOŻENIE I DZIELENIE LICZB DODATNICH I UJEMNYCH

Mały trening

Milionerzy

https://learningapps.org/3328428

Porównaj

https://learningapps.org/930523

 

WAŻNE!

Aby pomnożyć, czy podzielić ułamki o tych samych znakach i o różnych znakach zasada jest taka sama jak przy mnożeniu i dzieleniu liczb całkowitych. Dodatkowo należy przypomnieć z klasy 4, 5 i 6 działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.

Aby pomnożyć( podzielić) ułamek zwykły i dziesiętny musimy zamienić tak aby były dwa ułamki zwykłe lub dwa ułamki dziesiętne.

Po wykonaniu zad.3 str 174 sprawdź, czy otrzymałeś prawidłowe rozwiązania.

Odpowiedzi

zad_3_str_174_odpowiedzi.pdf

Spróbuj pracować samodzielnie. Możesz korzystać w celu przypomnienia zasad  z podręcznika, „starych” notatek, Internetu, podpowiedzi Rodzica.

W odpowiedzi proszę przesłać mi informację ile przykładów wyliczyłeś(wyliczyłaś) i ile było poprawnych.

Pamiętaj! Że 7 to nie jest to samo co (-7)

Już wkrótce zaliczenie z działań na liczbach dodatnich i ujemnych. Staraj się więc pracować sumiennie. W razie jakichkolwiek pytań, wątpliwości zawsze możesz się ze mną skontaktować , w którym miejscu napotkaliście na trudności.

............................................................................................


17.04.20


 Temat: Mnożenie i dzielenie liczb dodatnich i ujemnych

 

ZASADA JEST BARDZO PROSTA- PRZEPISZ WSZYSTKO DO ZESZYTU NA KOLOROWO

 

 

 

Gdy mnożymy lub dzielimy  dwie liczby o tych samych znakach wynik jest dodatni

Np.

2* 3=6

(-2)*(-3)=6

 

10:2=5

(-10):(-2)=5

 

 

Gdy mnożymy lub dzielimy dwie liczby o znakach przeciwnych  wynik jest ujemny

 

Np.

 

(-2)*3= (-6)

2*(-3)=(-6)

 

10:(-2)=(-5)

(-10):2=(-5)

 

Uwaga! 

0*2=0

(-2)*0=0

0*0=0

0:2=0

0:(-2)=0

Natomiast nie dzielimy przez 0, czyli 2:0= rozwiązanie nie istnieje

 

 

MOŻNA PODSUMOWAĆ TE ZASADY W TABELCE

 (dla dzielenia obowiązuje ta sama reguła)

 

+

*

+

=

+

-

*

-

=

+

+

*

-

=

-

-

*

+

=

-

 

Wykonaj 

ćwicz.1 str.84

ćwicz.2 str.84

ćwicz.3 str.84

zad 1 str.173

 

MOŻNA OBEJRZEĆ SOBIE JESZCZE FLIMIK

https://pistacja.tv/film/mat00160-mnozenie-i-dzielenie-liczb-calkowitych?playlist=466

 

..............................................................................................


16.04.20

 

Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych –ćwiczenia cz.2

 

Pamiętajmy, że

„ - „ oznacza dług, stratę,

„+” to co mamy w skarbonce, zysk

 

Ściąga- śmiało z niej korzystaj ;)

Przepisz do zeszytu na kolorowo

 

4-3=1

 

3-4= 3+(-4)=(-1)

 

(-3)+(-4)=(-7)

 

-3-4=(-3)+(-4)=(-7)

 

-3-(-4)=-3+4=1

 

3-(-4)=3+4=7

 

Uwaga! Rozwiązując ćwiczenia, jeśli uznasz, że rozwiązaniem jest liczba ujemna, wynik zapisz w nawiasie.

 

OBOWIĄZKOWO DO PRZESŁANIA

W TEMACIE WIADOMOŚCI PROSZĘ NAPISAĆ DATĘ 16.04.20

Termin nadesłania PONIEDZIAŁEK 20.04.20 –PRACUJ WOLNO ALE DOKŁADNIE I PAMIĘTAJ O STARANNYM ZAPISIE

Ćwicz.11 str.82

Ćwicz.12 str.83

ćwicz.13 str.83

ćwicz.14 str.83

ćwicz.15 str.83

ćwicz.16 str.83

.........................................................................


08.04.20 

Dziś matematyki w planie nie mamy.

Kolejna lekcja 16.04.20

 Przerwa Świąteczna 09-14.04.20

 Życzę Wam i Waszym Rodzicom Zdrowych Świąt Wielkanocnych

 ...................................................................... 

07.04.20

Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych –ćwiczenia

 

Wykonaj ćwiczenia interaktywne z epodrecznika

https://epodreczniki.pl/a/dzialania-na-liczbach-calkowitych/D12xgir0u

 a następnie

 Zadanie 1 str.170-podręcznik(zapisz w zeszycie)

..............................................................................................


06.04.20

 Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych

  

Przeanalizuj  przykłady z kartami oraz przykłady po nimi (podręcznik str.169)

Obejrzyj bardzo uważnie filmik, a dowiesz się: 

  • gdzie w życiu codziennym stosuje się odejmowanie liczb całkowitych,
  • jak odejmować liczby całkowite.

 https://pistacja.tv/film/mat00159-odejmowanie-liczb-calkowitych?playlist=466

 Wykonaj notatkę z filmiku oraz

Wykonaj zadanie 2 str.170 (podręcznik)

............................................................................................... 

03.04.20

 

Temat: Dodawanie liczb całkowitych

 

Czyli o zyskach i stratach

Przepisz do zeszytu przykłady z filmiku na kolorowo i w ramce

Obejrzysz uważnie filmik, a nie będziesz mieć żadnych wątpliwości

 

Z tego filmu dowiesz się:

  • jak do liczby dodatniej dodać liczbę ujemną,
  • jak do liczby ujemnej dodać liczbę dodatnią,
  • jak dodawać do siebie liczby ujemne

https://pistacja.tv/film/mat00158-dodawanie-liczb-calkowitych?playlist=466

 

Następnie przerysuj karty ze strony 168  z podręcznika zysk-strata- 4przykłady  (również na kolorowo i w ramce)

 

Trening STRATA-ZYSK

http://matzoo.pl/klasa5/odejmowanie-liczb-naturalnych-z-wynikiem-ujemnym_26_127

http://matzoo.pl/klasa5/odejmowanie-z-wynikiem-ujemnym-w-zakresie-100_26_128

http://matzoo.pl/klasa5/dodawanie-i-odejmowanie-liczb-calkowitych_26_218.html

 

Do poćwiczenia- OBOWIĄZKOWE DO PRZESŁANIA- prześlij 6.04 (w poniedziałek)

Ćwicz.1 str.80

Ćwicz.2 str.80

Ćwicz 3 str.81

Ćwicz 4 str.81

 

Jeśli wykonałeś sumiennie wszystkie ćwiczenia i zrobiłeś notatkę nie masz zadania domowego ;-)

Miłego, rodzinnego weekendu Wam życzę Uśmiech

........................................................................................

02.04.20

Temat: PROCENTY- sprawdzenie wiadomości

 Dzień dobry Uśmiech

Mam nadzieję, że wszyscy są już wyspani. Na pewno zjedliście zdrowe, smaczne śniadanie jesteście już nawet po porannym treningu Mrugnięcie

Dziś przed Wami test sprawdzający Waszą wiedzę i umiejętności z zagadnienia -PROCENT

Test należy wykonać do godz.11. Dostępny jest na eduelo.pl

POWODZENIA!

 .................................................................................................

01.04.20

Dziś matematyki w planie nie mamy.

Kolejna lekcja 2.04.20-sprawdzian z procentów

...............................................................................

 31.03.20

Uwaga!

 

nr 1

Termin sprawdzianu on-line z procentów przesunięty na 2.04 (czwartek).

Godzina zostanie ustalona i podana. 

(powtarzając warto  jeszcze rozwiązać test –przed klasówką str.161)

nr2 

Termin nadesłania notatki z dzisiejszej lekcji- do 2.04(czwartek) - OBOWIĄZKOWO WSZYSCY

POD UWAGĘ BĘDZIE BRANA STARANNOŚĆ ZAPISU (czytelność, brak skreśleń, oś liczbowa przy pomocy linijki, terminowość)

Przesyłamy jak zawsze na jansw.szkola@gmail.com

W temacie proszę podać -notatka z 31.03 

 

Robimy teraz nową zakładkę

LICZBY DODATNIE I LICZBY UJEMNE

 

Temat: Liczby całkowite- ile pamiętam z klasy 5?


Obejrzyj  trzy filmiki  bardzo uważnie.

A następnie wykonaj notatkę w zeszycie.

Wykonując notatkę skorzystaj z filmików oraz z podręcznika str164-165


W notatce powinny wystąpić następujące informacje:

-pojęcie liczb naturalnych + przykłady

-pojęcie liczb całkowitych + przykłady

- liczby całkowite na osi liczbowej

-pojęcie liczb przeciwnych + przykłady

-to uznasz za ważne (wyróżnij te treści)


Zapisz w zeszycie i uzupełnij (na kolorowo)

LICZBA UJEMNA JEST ZAWSZE MNIEJSZA OD LICZBY………………………………….

 

LICZBA ZERO JEST WIĘKSZA OD KAŻDEJ LICZBY ……………………………….

 

Z DWÓCH LICZB UJEMNYCH WIĘKSZA JEST TA, KTÓRA LEŻY BLIŻEJ…………………. NA OSI LICZBOWEJ

 

Z tego filmu dowiesz się:

  • jakie liczby nazywamy całkowitymi,
  • jakie liczby nazywamy liczbami przeciwnymi,
  • gdzie występują liczby całkowite

https://pistacja.tv/film/mat00154-liczby-calkowite-wprowadzenie?playlist=432

 

Z tego filmu dowiesz się:

  • jak znaleźć miejsce liczby całkowitej na osi liczbowej,
  • jak zaznaczać i odczytywać liczby całkowite na osi liczbowej

https://pistacja.tv/film/mat00155-liczby-calkowite-na-osi-liczbowej?playlist=432


Z tego filmu dowiesz się:

  • jak porównywać liczby całkowite

https://pistacja.tv/film/mat00156-porownywanie-liczb-calkowitych?playlist=432

 

Odpowiedz pisemnie w zeszycie na 1.punkt str.163 (podręcznik)

 

Teraz czas na trening


Liczby przeciwne- memory

https://learningapps.org/3083173

 

Liczby dodatnie i ujemne- porządkowanie

https://learningapps.org/3083173

 

Którą liczbę zje krokodylek?- porównaj liczby

https://learningapps.org/3083173

https://learningapps.org/921944


 

30.03.20

  

Temat: Interaktywny trening przed sprawdzianem-PROCENTY 

OBOWIĄZKOWY

 

Lubisz wyzwania? Sprawdź, jak dobrze poradzisz sobie z zadaniami z pojęcia PROCENT 

Nie używaj kalkulatora, licz w pamięci lub na kartce. Do dzieła!

 Jako potwierdzenie Twojego wyniku prześlij mi podsumowujące zdjęcietrening obowiązkowy dla wszystkich. Termin 31.03.20 (wtorek)   

 

Wyzwanie 1

 

https://pistacja.tv/zadanie/plmat030-1-wyzwanie-procenty-wprowadzenie?playlist=275

 

Te zadania obejmują

  • określanie, jaki procent diagramu 10×10 jest zamalowany (wielokrotności 10%),
  • obliczanie danego procentu całkowitego z liczby 100,
  • określanie, jaki procent zbioru stanowią figury danego typu (wielokrotności 25%),
  • zamianę ułamka o mianowniku 100 na procent,
  • obliczanie procentu z łatwej liczby (wielokrotności 5%),
  • zamianę procentu na ułamek zwykły (wielokrotności 25%),
  • znajdowanie liczby, której procent jest dany (łatwe przykłady)

 Wyzwanie 2 


https://pistacja.tv/zadanie/plmat030-2-wyzwanie-procenty-wprowadzenie?playlist=275

 

Te zadania obejmują:

  • określanie, jaki całkowity procent diagramu 10×10 jest zamalowany,
  • zamianę liczby dziesiętnej na procent,
  • zamianę ułamka zwykłego (w tym niewłaściwego) na procent,
  • obliczanie procentu z danej liczby,
  • zamianę procentu na ułamek zwykły,
  • znajdowanie liczby, której procent jest dany (wynik dziesiętny)

 

DLA CHĘTNYCH 

Wyzwanie 3


https://pistacja.tv/zadanie/plmat030-3-wyzwanie-procenty-wprowadzenie?playlist=275


Te zadania obejmują:

  • określanie, jaki całkowity procent diagramu 10×10 jest zamalowany (złożone figury),
  • zamianę liczby dziesiętnej na procent,
  • zamianę ułamka zwykłego (w tym niewłaściwego) na procent,
  • obliczanie procentu z danej liczby (procent z częścią ułamkową),
  • zamianę procentu na ułamek zwykły (trudne przykłady),
  • znajdowanie liczby, której procent jest dany (wynik i procent z częścią ułamkową),
  • zadania tekstowe wymagające obliczenia procentu.

 

POWODZENIA! :-)


...........................................................................................


27.03.20

Temat: Obniżki i podwyżki – zadania

Obejrzyj jeszcze raz filmiki z wczorajszych zajęć (26.03.20)

https://www.youtube.com/watch?v=vbVCK3qc7Is

 https://www.youtube.com/watch?v=h7iXgdJaSYk

i wykonaj zadania 

W razie wątpliwości można się skontaktować w celu wyjaśnienia i udzielenia wskazówki

jansw.szkola@gmail.com lub telefonicznie-z tel.Rodziców

 zad.3,4,5 str.158

Uwaga!

Zbliżamy się do podsumowania działu procenty.

We wtorek (31.03) otrzymacie test sprawdzający na eduelo.pl

 

26.03.20 r

Temat: OBNIŻKI I PODWYŻKI

Dziś idziemy do sklepu ale... tylko wirtualnie. Pamiętaj zostajemy w domu.

Na początek usiądź sobie wygodnie i uważnie obejrzyj dwa filmiki. Możesz nawet zajadać paluszki Mrugnięcie

Podwyżki

- jak obliczyć wartość podwyżki,
- jak obliczyć cenę po podwyżce

https://www.youtube.com/watch?v=vbVCK3qc7Is

Obniżki

- jak obliczyć wartość obniżki cenowej,
- jak obliczyć cenę po obniżce

https://www.youtube.com/watch?v=h7iXgdJaSYk

Uwaga!

Po obejrzeniu filmiku zapisz po dwa przykłady, sposobem który Ci się spodobał najbardziej

Teraz przeanalizuj jeszcze rozwiązane przykłady z podręcznika strona 157

Przykłady, które są w zielonych ramkach przepisz na kolorowo do zeszytu

Przyszedł czas na trening:

Wyobraź sobie, że idziemy do sklepu ze sprzętem i do sklepu sportowego

Wykonaj zadanie w zeszycie -dowolnym, wybranym sposobem

Zadanie 1 strona 157

Zadanie 2 strona 158

Jest promocja! ;)

Idziemy do sklepu odzieżowego ale tylko wirtualnie. Pamiętaj zostajemy w domu

https://learningapps.org/1215910

 Zadanie domowe

ćwicz.1 i 2 str.73


 25.03.20 -dziś w planie matematyki nie mamy. Lekcja już jutro 


 

16-24.03.20

POPRZEDNIE LEKCJE -W ARCHIWUM-

-ZAKŁADKA-

ZADANIA I ĆWICZENIA DO SAMODZIELNEGO WYKONANIA