25.06.2020
Temat: Polonistyczny zawrót głowy.
Moi Drodzy,
przed nami ostatnia lekcja języka polskiego w tym roku szkolnym. Korzystam więc z okazji i serdecznie dziękuję Wam za zaangażowanie i solidną pracę w ostatnich miesiącach. Wy podziękujcie rodzicom, rodzeństwu i innym osobom, które pomagały Wam zgłębiać tajemnice zdalnego nauczania. Bez ich pomocy byłoby jeszcze trudniej.
Przed nami zasłużone wakacje. Życzę Wam, aby były słoneczne, radosne i bezpieczne. Odpocznijcie od komputerów, tabletów, smartfonów. Spędzajcie dużo czasu z przyjaciółmi i rodziną na świeżym powietrzu. Biegajcie, grajcie, rozmawiajcie, dużo się śmiejcie. A we wrześniu wracajcie do szkoły zdrowi, wypoczęci, opaleni i pełni zapału do nauki
Dzisiaj proponuję Wam małą powtórkę. Pod poniższymi linkami ukryte są zagadki, układanki, testy, które sprawdzą, ile udało Wam się zapamiętać
z VI klasy.
http://pisupisu.pl/klasa6/felix-net-i-nika-oraz-gang-niewidzialnych-ludzi-test-1
http://pisupisu.pl/klasa6/hobbit-test-1
http://pisupisu.pl/klasa6/w-pustyni-i-w-puszczy-test-1
http://pisupisu.pl/klasa6/zdania-pojedyncze-i-zlozone
http://pisupisu.pl/klasa6/zdania-zlozone-wspolrzednie-i-podrzednie
http://pisupisu.pl/klasa6/teksty-informacyjne-reklamowe-i-literackie
http://pisupisu.pl/klasa6/pisownika-wyrazow-wielka-i-mala-litera
http://pisupisu.pl/klasa6/wyrazy-dzwiekonasladowcze
A oto lista lektur obowiązkowych, które będziemy omawiać w kl. VII (jeśli ktoś miałby ochotę przeczytać już w wakacje):
1. A. Fredro - "Zemsta"
2. A. Kamiński - "Kamienie na szaniec"
3. A. Mickiewicz - "Dziady" cz. II
4. K. Dickens - "Opowieść wigilijna"
5. H. Sienkiewicz - "Latarnik"
..................................................................................................................................................................................................
24.06.2020
Temat: Perypetie Anieli Kowalik.
Nacobezu:
- wymieniam elementy świata przedstawionego utworu,
- charakteryzuję główną bohaterkę,
- wyrażam swoja opinię na temat kłamstwa
- czas akcji:
- miejsce akcji:
- bohaterowie główni:
- bohaterowie drugoplanowi:
- bohaterowie epizodyczni:
- wątek główny:
- wątek poboczny:
Zachęcam, zwłaszcza dziewczęta, do przeczytania innych powieści M. Musierowicz z cyklu "Jeżycjada" (22 części, m.in. Kwiat kalafiora, Ida sierpniowa, Szósta klepka, Oium w rosole, Noelka itd.)
..................................................................................................................................................................................................................................
22.06.2020 i 23.06.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Ekranizacja powieśći M. Musierowicz pt. Kłamczucha.
https://www.ipla.tv/wideo/film/Klamczucha/a3ff591156f447c9d1da0327c2512579
Miłego oglądania. W środę chciałabym się spotkać z Wami na Teams, aby o nim porozmawiać. Sprawdzajcie powiadomienia
.....................................................................................................................................................................................................................................................................
15.06.2020 i 19.06.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Staw czoło różnym głoskom.
Nacobezu:
- dzielę wyrazy na litery, głoski, sylaby
- rozróżniam głoski dźwięczne i bezdźwięczne, ustne i nosowe, miękkie i twarde
https://www.youtube.com/watch?v=wulU52dzPwc
https://www.youtube.com/watch?v=nEEEJYFpzN8
3. Na podstawie podręcznika i wysłuchanych lekcji sporządż stosowną notatkę . Musi ona zawierać następujące zagadnienia: głoska, litera, sylaba. Podział głosek na: samogłoski/spółgłoski; dżwięczne/bezdżwięczne; ustne/nosowe; miękkie/twarde.
4. Teraz bez problemu poradzisz sobie z ćwiczeniami w epodreczniku. Ćw. 11 wpisz do zeszytu.
https://epodreczniki.pl/a/staw-czolo-roznym-gloskom/Dw38pf6No
Dla dociekliwych i spragnionych wiedzy podaję linki do dokładniejszego zgłębienia tematu:
https://epodreczniki.pl/a/miekka-czy-twarda/D15E0DYdU
https://epodreczniki.pl/a/nosowa-czy-ustna/D1H3tuZW4
https://epodreczniki.pl/a/dzwieczna-czy-bezdzwieczna/DhuXFa5EX
Notatkę i ćw. 11 z epodrecznika przesyłacie do piątku (19.06.)
.......................................................................................................................................................................................................................
10.06.2020
Temat: Zagraniczni goście w naszym języku- pisownia wyrazów obcych.
Nacobezu:
- stosuję właściwe formy gramatyczne podanych słów,
- świadomie posługuję się zróżnicowanym słownictwem
W jezyku polskim wyróżniamy:
- wyrazy rodzime – odziedziczone z języka prasłowaińskiego, z kórego wywodzi się język polski
- zapożyczenia – wyrazy obce, przejęte z innego języka; pojawiły się w języku polskim pod wpływem kontaktów handlowych, politycznych, kulturalnych z innymi państwami
Język polski należy do najcenniejszego dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Trzeba jednak pamiętać, że już od początków istnienia państwa polskiego wyrazy z innych języków przedostawały się do polszczyzny.
Wyrazy te to zapożyczenia.
W języku polskim najczęściej korzystaliśmy z zasobów:
• języka łacińskiego,
• języka francuskiego,
• języka czeskiego,
• języka niemieckiego,
• języka rosyjskiego,
• języka angielskiego.
Współcześnie najwięcej zapożyczeń to anglicyzmy.
Musimy pamiętać, że nie unikniemy używania zapożyczeń, ale powinniśmy to robić rozsądnie.
2. Zapoznaj się z zasadami pisowni wyrazów obcych (zapożyczonych) – podręcznik str. 281. Przepisz Nową wiadomość do zeszytu.
3. Wykonaj pisemnie następujące ćwiczenia z podręcznika:
- ćw. 1.str. 281
- ćw. 2. str. 282
- ćw. 4. str. 282
4. Do poniższych zapożyczeń dopisz ich synonimy – polskie odpowiedniki:

...........................................................................................................................................................................................
09.06.2020
Temat: Jak napisać list oficjalny?
Nacobezu:
- rozróżniam style wypowiedzi,
- układam elemeny kompozycyjne listu oficjalnego,
- redaguję list oficjalny

08.05.2020
Temat: Zdania złożone bardzo cenione. Rodzaje zdań współrzędnie złożonych.
Nacobezu:
- rozpoznaję zdania złożone,
- odróżniam zdania złożone współrzędnie od zdań złożonych podrzędnie,
- znam rodzaje zdań złożonych wspólrzędnie,
- wymieniam spójniki współrzędności
Notatkę i ćwiczenia prześlij dzisiaj do godz. 19.00.
...............................................................................................................................................................................
05.06.2020
Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści?
Nacobezu:
- wymyślam inne wersje mitów i przypowieści,
- opracowuję plan wydarzeń swojego opowiadania
..........................................................................................................................................................................
04.06.2020
Temat: W poszukiwaniu własnej Itaki...
Nacobezu:
- uzasadniam tytuł wiersza L. Staff Odys
- interpretuję przesłanie osoby mówiącej w wierszu
- znam najważniejsze fakty z życia mitologicznego Odysa
03.06.2020
Temat: Siła miłości, siła muzyki - mit o Orfeuszu i Eurydyce.
Nacobezu:
- znam treść mitu,
- rozmawiam o uczuciach i emocjach bohatera
Mit o Orfeuszu i Eurydyce to historia o...
W imię miłości Orfeusz....
Opowieść uczy, że najważniejszą wartością w życiu....
....................................................................................................................................................................
02.06.2020
Temat: Prometeusz - zbawca ludzkości.
Nacobezu:
- znam treść mitu o Prometeuszu,
- gromadzę argumenty do obrony Prometeusza,
- rozumiem znaczenie pojęć: prometeizm, prometejski czyn, prometejski ogień
Przypomnienie: tytani to w mitologii greckiej bogowie z pokolenia olbrzymów, istniejący przed
bogami olimpijskimi; potomkowie Uranosa i Gai.
3. Zapisz w zeszycie notatkę:
Tytan Prometeusz był wielkim przyjacielem ludzkości –wykradł bogom z Olimpu ogień, by podarować go ludziom. Według niektórych podań to on, Prometeusz, stworzył człowieka –z gliny i łez. Za dar ognia srodze zapłacił. Rozgniewany Zeus kazał przykuć go do skał Kaukazu, tam zaś zgłodniały sęp (lub orzeł) wyjadał mu odrastającą wciąż wątrobę. Po setkach lat męki Herakles zabił orła i uwolnił Prometeusza za zgodą Zeusa.
Wyjaśnienie pojęć:
• prometejski czyn–bohaterski czyn, poświęcenie się dla dobra innych;
• prometeizm–postawa całkowitego poświęcenia sie dla ludzkości i cierpienia w imię wielkiej idei;
•ogień prometejski inaczej jest to iskra życia, ożywiające tchnienie –bo chodzi o ogień, którym Prometeusz ożywił figurę ludzką z gliny.
4. Sprawdź się:
https://wordwall.net/pl/resource/882113/polski/mit-o-prometeuszu
Dzisiaj notatkę macie gotową, więc niczego nie odsyłacie:)
.....................................................................................................................................................
29.05.2020
Temat: Test wiedzy o Biblii - eduelo.pl.
Zgodnie z zapowiedzią na stronie eduelo.pl czeka na Was test dotyczący przypowieści biblijnych, biblizmów i fragmentów Starego Testamentu..
Test należy wykonać dzisiaj do godziny 9.30. Pracujecie oczywiście samodzielnie
W razie jakichkolwiek problemów proszę o kontakt mailowy.
POWODZENIA! Na pewno dacie radę!
.....................................................................................................................................................
28.05.2020
Temat: Mitologiczni bohaterowie. Przypomnienie mitów poznanych w klasie V.
Nacobezu:
- opowiadam o poznanych mitach,
- znam najważniejszych bogów greckich, potrafię wymienić ich atrybuty
mitologia__ikony.docx [397.54 KB]
3. Przypomnij sobie związki frazeologiczne związane z mitologią. Dopisz brakujące słowa i wyjaśnij znaczenie poniższych zwrotów:
................ ARIADNY
KOŃ ......................
....................... LOTY
STAJNIA .....................
....................... PRACA
.....................ACHILLESA
RÓG.................................
PUSZKA ............................
..................... NIEZGODY
4.Wypisz w zeszycie najważniejszych bogów greckich z ich atrybutami, wyjaśnij czym się zajmowali / opiekowali.
Na notatki czekam jak zwykle do 19.00.
Przypominam, że jutro test o Biblii. O godz. 8 na stronie szkoły podane będą szczegóły.
..................................................................................................................................................
27.05.2020
Temat: Biblia inspiracją - podsumowanie wiadomości.
Nacobezu:
- wyjaśniam związki wyrazowe pochodzące z Biblii,
- znam cechy gatunkowe przypowieści i poruszaną w nich problematykę,
- charakteryzuję różne motywy biblijne
1. Przepisz do zeszytu temat, nacobezu.
2. Zapoznaj sie z infografiką - podręcznik str. 248-249.
3. Przepisz do zeszytu tylko te zdania, które odnoszą się do cech przypowieści:
Fabuła rozbudowana.
Fabuła nie jest rozbudowana.
Pisana wierszem.
Pisana prozą.
O bohaterach wiemy dużo.
O bohaterach wiemy niewiele.
Ukazane wydarzenia są realistyczne.
Ukazane wydarzenia są fantastyczne.
Oprócz znaczenia dosłownego ma również przenośny, głębszy sens.
Należy ją odczytywać tylko w znaczeniu dosłownym.
Nie posiada przesłania.
Zawiera pewne przesłanie, pouczenie.
Prezentuje wzory do naśladowania.
Na lekcji:
4.Uzupełnimy tabelkę:
tytuł przypowieści |
nauka (przesłanie) |
Przypowieść o siewcy
|
|
Miłosierny Samarytanin
|
|
Przypowieść o talentach
|
|
Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych
|
|
5. Biblia w języku – objaśnimy związki frazeologiczne:
ZAKAZANY OWOC
SODOMA I GOMORA
WIEŻA BABEL
POCAŁUNEK JUDASZA
MANNA Z NIEBA
PLAGI EGIPSKIE
UMYWAĆ OD CZEGOŚ RĘCE
SYN MARNOTRAWNY
SĄDNY DZIEŃ
SALOMONOWY WYROK
Po lekcji:
6. Sprawdź się:
https://learningapps.org/view960351
https://learningapps.org/view1681868
https://learningapps.org/view5770314
UWAGA!
W piątek test sprawdzający Waszą wiedzę o Biblii.
.....................................................................................................................................................
26.05.2020
Temat: Zostań mistrzem interpunkcji - użycie nawiasu i nie tylko.
Nacobezu:
- nazywam i rozróżnaim znaki interpunkcyjne,
- znam zasady ich stosowania
- użycie dwukropka - str. 139,
- znaki interpunkcyjne w dialogach - str.169,
- ptrzecinek w zdaniu pojedynczym - str. 232,
- użycie nawaiasu - str.277,
- jak poprawnie używać średnika - str. 319
25.05.2020
Temat: Lekcja o roztropności. Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych.
Nacobezu:
- znam treść przypowieści,
- wskazuję różnice między pannami roztropnymi a nierozsądnymi,
- wyjaśniam przesłanie przypowieści
http://slideplayer.pl/slide/3629382
2. Wyjaśnij słowo roztropny i nierozsądny. Znajź synonimy, którymi zastąpisz te wyrazy.Zapisz je w zeszycie.
3. Przeczytaj tekst przypowieści - podręcznik str. 255-256.
4. Obejrzyj zamieszczony pod poniższym linkiem film:
https://www.youtube.com/watch?v=IC-9FI2X1RM
5. Zastanów się nad symboliką przypowieści:
- kogo symbolizują panny roztropne, nierozsądne oraz pan młody,
- przeczytaj ostatnie zdanie przypowieści - jak rozumiesz naukę wygłoszoną przez Jezusa?
- co oznacza być przezornym?, podaj przykład sytuacji, w któryej warto być przezornym

.................................................................................................................................................
22.05.2020
Temat: Jak korzystać ze swoich talentów? Poznajemy przypowieść o talentach.
Nacobezu:
- znam treść przypowieści,
- podaję metaforyczne znaczenie biblijnych talentów,
- odczytuję znaczenie wyrażenia- " płacz i zgrzytanie zębów"

21.05.2020
Temat: Ludzka dobroć. Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie.
Lekcja LIVE
Nacobezu:
- znam treść przypowieści,
- formułuję wnioski o uniwersalnym charakterze utworu,
- wymieniam znane osoby będące wspóczesnymi samarytanami,
- poprawnie odmieniam rzeczownik SAMARYTANIN
2.Znajdź w dostępnych źródłach i objaśnij pojęcia: kapłan, lewita, miłosierny, Samarytanin. Zanotuj je w zeszycie.
3.Obejrzyj film
https://www.youtube.com/watch?v=LHt3NJm_1Zc&t=196s
4.Przeczytaj notatkę o Samarii ( w załączniku).
samaria.docx [12.42 KB]
Na lekcji:
5.Dokonamy analizy tekstu - pytania 1-6, s. 253.
6.Zinterpretujemy dzieła sztuki (obrazy) będące ilustracją przypowieści.
obraz_1.docx [2.11 MB]
cechy_przypowiesci.docx [53.02 KB]
.................................................................................................................................................
20.05.2020
Temat: Ukryte znaczenie opowieści o siewcy.
Nacobezu:
- znam treść przypowieści,
- wyjaśniam, czym jest przypowiść i jaką spełnia funkcję,
- interpretuję sens opowieści o siewcy
Jedno padło na drogę i zostało podeptane, a ptaki powietrzne wydziobały je. |
Inne padło na skałę i gdy wzeszło, uschło, bo nie miało wilgoci. |
Inne znowu padło między ciernie, a ciernie razem z nim wyrosły i zagłuszyły inne. |
Inne w końcu padło na ziemię żyzną i gdy wzrosło, wydało plon stokrotny. |
- Jak myślisz w jakim celu została opowiedziana ta przypowieść?
- Kim jest siewca, a czym ziarno?
- Co to znaczy, że można słuchać i nie słyszeć? Z czego to wynika?
- Jakiego słuchania oczekuje Jezus?
- Dlaczego gotowość do słuchania jest tak ważna ?
.....................................................................................................................................................
19.05.2020
Temat: Zapiski Adama i Ewy.
Nacobezu:
- znam tekst M. Twaina,
- redaguję wpis do pamiętnika,
- określam punkt widzenia każdego z bohaterów,
- wskazuję cechy gatunkowe pamiętnika
link trzeba wkleić do przeglądarki
- czy wpisy pojawiają się codziennie?
- czy dotyczą tylko wydarzeń z tego samego dnia?
- wspólne życie w raju
- zjedzenie owocu z drzewa wiadomości dobrego i złego
- wygnanie z raju
18.05.2020
Temat: W raju.
Nacobezu:
- określam, czym jest drzewo wiadomości dobrego i złego,
- wyjaśniam związki frazeologiczne związane ze słowem raj,
- czytam tekst ze zrozumieniem
Kto z nas nie chciałby być w raju?
Słownik PWN podaje następującą definicję raju :
1. biblijny ogród, miejsce pobytu pierwszych ludzi na ziemi,
2. miejsce pobytu dusz zbawionych po śmierci,
3. piękne miejsce,
4. miejsce szczególnie sprzyjające jakiemuś rodzajowi aktywnośći.
Która z definicji Twoim zdaniem najtrafniej charakteryzuje pojęcie raj? Przepisz ją do zeszytu.
2. Przeczytaj z podręcznika tekst A. Kamieńskiej pt. Książka nad książkami - str. 242-243.
3. Dokończ podane wypowiedzenia, aby krótko przedstawić, o czym opowiada tekst:
- Bóg stworzył...
- Bóg zabronił Adamowi....
- Adam był smutny, ponieważ...
- Ogród stworzony przez Boga nazywał się rajem , gdyż...
5. Wykonaj pisemnie ćw. 6 i 7, str. 244
Na notatki czekam do 19.00.
15.05.2020
Temat: Po co Bóg stworzył człowieka?
Nacobezu:
- interpretuję sens wiersza i obrazu,
- wyjaśniam, czym kierował się Bóg, stwarzając człowieka,
- wskazuję epitety i określam ich funkcję w tekście
- Co znajduje się w centrum obrazu?
- Opisz postać Boga. Na jakim tle został przedstawiony?
- Opisz postać adama. Na jakim tle został Przedstawiony?
- Z której postaci emanuje siła, a która mimo tężyzny wygląda na bezwładną, słabą?
- Zwróć uwagę na niemal zetknięte dłonie Boga i Adama. jak myślisz, co się stanie, gdy Bóg dotknie adama. Jakie znaczewnia mają niemal zetknięte dłonie Boga i Adama?
Zwracając uwagę na tytuł wiersza, napisz, jaki był, według podmiotu lirycznego, powód stworzenia człowieka

14.05.2020
Moi Drodzy,
rozpoczynamy cykl lekcji poświęcony Biblii. Księga ta jest bardzo ważna nie tylko dla ludzi wierzących. Jest ona żródłem inspiracji dla wielu twórców. Bez znajomości postaci , różnych wątków i motywów biblijnych trudno czasami zrozumieć czyjąś wypowiedź. A cóż dopiero mówić o zrozumieniu poezji, literatury i sztuki. Dlatego proszę Was o sumienną realizację moich poleceń. Pamiętajcie, że na Was liczę
Temat: Biblijny początek świata.
Nacobezu:
- wskazuję różnice między mitologicznym a biblijnym stworzeniem świata,
- wyjaśniam funkcję powtórzeń,
- czytam tekst ze zroumieniem
13.05.2020
Temat: Gdzie postawić przecinek?
Nacobezu:
- rozpoznaję w tekście spójniki,
- znam zasaddy interpunkcji w zdaniu pojedynczym
https://jutropolski.wordpress.com/2020/04/19/e-lekcja-przecinek-w-zdaniu-pojedynczym/
2. Zapoznaj się z wiadomościami na omawiany temat - podręcznik str. 232-233.
3. Sporządź notatkę o zasadach interpunkcji w zdaniu pojedynczym.
4. Wykonaj pisemnie ćw. 1, str. 232 i ćw. 4, str. 233.
Wykonane zadania i notatkę odeślij dzisiaj do 19.00.
.............................................................................................................................................................................
12.05.2020
Temat: Najsłynniejsza celebrytka świata- odkrywamy tajemnice obrazu Mona lisa Leonarda da Vinci.
Nacobezu:
- odróżniam zawarte w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych,
- opisuję obraz, zwracając uwagę na zastosowane w nim plastyczne środki wyrazu
UWAGA!
Na Teams/kanał język polski/pliki umieściłam odpowiedzi do ćwiczeń o związkach wyrazowych i wyrazach poza związkami. Proszę sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki. Przypominam, ze we wtorki między 10.00 -11.00 czekam na Was na Teams i udzielam odpowiedzi na wszystkie pytania i wątpliwości.
Przypominam, że notatki odsyłacie tego dnia, w którym odbyła się lekcja.
.....................................................................................................................................................
11.05.2020
Temat: Związki wyrazowe - cd.
Nacobezu:
- rozróżniam typy związków wyrazowych,
- wyjaśniam funkcję wyrazów poza związkami zdaniowymi
https://www.youtube.com/watch?v=4G0dMPiZcTI
2. Zapoznaj się z mową wiadomością - podręcznik str. 231 i sporządź notatkę.
3. Wykonaj pisemnie ćw. 5 i 7, str. 231 (podręcznik oraz ćw. z karty zamieszczonej poniżej).
wyrazy_poza_zw_zdania.pdf [200.76 KB]
4. Aby utrwalić swoją wiedzę skorzystaj z linku:
https://epodreczniki.pl/a/jak-lacza-sie-wyrazy-w-zdaniu---czyli-o-zwiazkach-skladniowych/Db9RUwMFi
Na Wasze notatki czekam dzisiaj do 19.00.
............................................................................................................................................................................
08.05.2020
Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?
Lekcja LIVE - godz. 9.00
Nacobezu:
- rozróżniam typy związków wyrazowych ( zgody, rządu i przynależności),
- stosuję poprawne gramatycznie formy wyrazów w zawiązkach
Przed lekcją:
1. Przygotuj podręcznik i zeszyt.
2. Przepisz temat i nacobezu.
3. Przypomnij sobie, co pamiętasz o związkach wyrazowych w zdaniu (związek główny i związki poboczne) - podręcznik str. 229
4. Wypisz związek główny i związki poboczne w poniższym zdaniu (według wzoru w podreczniku str. 229).
Moja siostra oddała znalezionego szczeniaka do schroniska.
Jeśli nie będziesz uczestniczyć w lekcji online:
- zapoznaj się z nową wiadomością - podręcznik str. 230,
- zrób notatkę,
- wykonaj ćwiczenia z załączników.
zw_wyr_w_zdaniu_cz1.pdf [158.63 KB]
zw_wyr_w_zdaniu_cz2.pdf [289.11 KB]
Miłego weekendu
...................................................................................................................................................
07.05.2020
Temat: Kunszt poezji, czyli o środkach poetyckich.
Nacobezu:
- wyszukuję środki poetyckie w wierszu i omawiam ich funkcję
srodki_poetyckie__pudelko_zwane_wyobraznia.doc
srodki_poetyckie__pudelko_zwane_wyobraznia.doc [66.5 KB]
Jeśli chcesz utrwalić i poszerzyć wiedzę na temat środków poetyckich - rozwiąż quiz:
https://samequizy.pl/jak-dobrze-znasz-srodki-stylistyczne-2/
Na karty czekam dzisiaj do 19.00.
UWAGAI
Jutro (08.05.) o godz. 9.00 lekcja LIVE.
....................................................................................................................................................
06.05.2020
Temat: Gdzie mieści się wyobraźnia?
Nacobezu:
- wyodrębniam obrazy poetyckie przedstawione w wierszu,
- wyjaśniam, czym jest wybraźnia dla podmiotu lirycznego,
- przedstawiam własne rozumienie utworu
- Kto jest podmiotem lirycznym?
- Do kogo zwraca się podmiot liryczny?
- Jaki motyw łączy pierwszą i ostatnią zwrotkę?
- Co może symbolizować zegar?
- Jak rozwijać wyobraźnię?
- Co może przeszkadzać w jej rozwijaniu?
.................................................................................................................................................
04.05.2020 i 05.05.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Idę drogą tupiąc nogą. Problemy pisowni z ą, ę, em, en, om, on.
Nacobezu:
- znam zasady pisowni ą, ę, om, on, em, en,
- określam przypadek, liczbę, osobę, czas i rodzaj podanych form,
- wykorzystuję w praktyce poznane reguły pisowni
https://www.eductify.com/pl/polska-ortografia/35/pisownia-%C4%85-om-on-i-%C4%99-em-en
Jutro (05.05.) o godz. 13.00-14.00 na eduelo.pl udostępniony zostanie test (na ocenę) z tego zagadnienia.
Proszę o sumiennie wykonanie zadań. Nie musicie mi przesyłać notatek z tych lekcji. Test będzie miernikiem tego, jak kto pracował.
W załączniku ściąga specjalnie dla Was.
pisownia_a_e_om_on_em_en.docx [14.74 KB]
Mam nadzieję, że się nie zawiodę:)
......................................................................................................................................................
30.04.2020
Temat: Czy łatwo wzbudzić w ludziach zachwyt?
Nacobezu:
- opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w tekście,
- wyodrębniam obrazy poetyckie,
- wyjaśniam przenośne znaczenie wyrazów,
- rozpoznaję w tekście środki stylistyczne

29.04.2020
Temat: Ech, muzyka, muzyka...
Nacobezu:
- gromadzę i selekcjonuję informacje,
- wypowiadam się na temat własnych wyborów muzycznych,
- stosuję słownictwo dotyczące zagadnienia
.............................................................................................................................................................................
27.04.2020 i 28.04.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Jak zobaczyć dźwięki i zrozumieć język muzyki?
Nacobezu:
- omawiam elementy świata przedstawionego,
- rozmawiam o roli muzyki w kulturze,
- doskonalę umiejętność zapisywania informacji,
- rozumiem znaczenie słowa maestro,
- wiem, co to jest onomatopeja,
- wskazuję w tekście wyrazy dźwiękonaśladowecze
24.04.2020
Temat: Zagadkowa lekcja wyobraźni.
Wyobraźnia ma wielką siłę! mówiliśmy o niej na lekcjach już wiele razy. dzisiaj pozwoli nam ona zinterpretować obraz i odkryć, że dzięki niej każdy z nas postrzega rzeczywistość nieco inaczej.
Lekcja LIVE
Nacobezu:
- analizuję dzieło sztuki,
- przedstawiam własne rozumienie tekstów kultury,
- odróżniam fakty od opinii
- wyszukaj w internecie informacje o malarzu - Marcinie Kołpanowiczu
https://www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU
Miłego weekendu.
............................................................................................................................................................................
23.04.2020
Temat: Przypomnij sobie!
Nacobezu:
- określam problematykę analizowanych w rozdziale 4 utworów literackich,
- czytam ze zrozumieniem,
- znam zasady pisowni wielką literą,
- stosuję znaki interpunkcyjne w dialogach,
- rysuję wykres zdania pojedynczego,
- wskazuję i nazywam części zdania

..................................................................................................................................................
22.04.2020
Temat: Obrazy poetyckie (D. Wawiłow Latem)
Nacobezu:
- rozpoznaję w tekście poetyckim epitet i porównanie,
- charakteryzuję podmiot liryczny,
- poprawnie stosuję pisownię wielką literą,
- opowiadam o przeczytanym tekście
- Kim jest i co robi podmiot liryczny?
- Gdzie się znajduje?
- Co widzi i słyszy?
- O czym myśli?
.....................................................................................................................................................
20.04.2020 i 21.04.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Co nas śmieszy? - na podstawie fragmentu P. Beręsewicza Wielka wyprawa Ciumków.(cechy komizmu, elementy scenariusza filmowego).
Nacobezu:
- wskazuję miejsce wydarzeń,
- rozpoznaję głównego bohatera tekstu,
- wymieniam elementy komizmu,
- znam najważniejsze elementy scenariusza filmowego
7. Przeczytaj kolejny fragment Wielkiej wyprawy Ciumków - ćw. 6,s. 184-185 i przeanalizuj sporządzony na jego podstawie fragment scenariusza.
Kto czuje się na siłach, może scenariusz dokończyć.
Odsyłacie odpowiedzi na ćw. 1-4, czekam do jutra 21.04., g.15.00.
Miłego dnia
...........................................................................................................................................................................
17.04.2020
Temat: Idzie mrówka przez dżunglę, czyli jak napisać opowiadanie.
Nacobezu:
- redaguję opowiadanie twórcze

16.04.2020
Temat: Twórcza praca z tekstem.
Nacobezu:
- redaguję logiczną i uporządkowaną wypowiedź,
- układam plan twórczy tekstu,
- tworzę opowiadanie
- czym jest wypowiedź twórcza?
- czy każda forma wypowiedzi jest wypowiedzią twórczą?
- jaki powinien być pierwszy krok do urozmaicenia wypowiedzi twórczej?
- jakie elementy powinny być uwzględnione w wypowiedzi, aby stwierdzić, że jest ona urozmaicona?
- co może stanowić dobre zakończenie wypowiedzi?

- posiada tytuł,
- ma trójdzielną budowę: wstęp, rozwinięcie, zakończenie,
- znajdują się w niej określenia dotyczące czasu i miejsca zdarzeń,
- występuje w niej punkt kulminacyjny
wypowiedz_tworcza.pdf [553.48 KB]
.....................................................................................................................................................
15.04.2020
Temat: Lekcja rysowania pojedynczego zdania.
Nacobezu:
- wskazuję związek główny w zdaniu (podmiot i orzeczenie),
- rozpoznaję i nazywam części zdania,
- rysuję wykres zdania pojedynczego
................................................................................................................................................................................
08.04.2020
Temat: Pisownia wielką literą - test (eduelo.pl).
Na eduelo.pl czeka na Was test dotyczący stosowania wielkiej i małej litery. Rozwiążcie go proszę samodzielnie!
Termin wykonania zadania - dzisiaj do godz. 11.00.
UWAGA: Oceny za test widoczne będą w alertach ( dzwoneczek w prawym górnym rogu) na eduelo.pl
Powodzenia
Życzę Wam i Waszym Bliskim zdrowych i spokojnych świąt!
.........................................................................................................................
07.04.2020
Temat: Znaki interpunkcyjne w dialogach.
Nacobezu:
- poprawnie stosuję znaki interpunkcyjne w zapisie rozmowy,
- układam i poprawnie zapisuję dialog.
interpunkcja_w_dialogach.pdf [605.43 KB]

................................................................................................................................................
06.04.2020
UWAGA!
Test dotyczący pisowni wielką i małą literą w środę - 08.04.
Proszę o potwierdzenie na e-mail (dzisiaj do godz. 19.00), że każdy z Was będzie miał w tym dniu (godz. 8.00-11.00) możliwość skorzystania z komputera.
Miłych ortograficznych zmagań z wielką i małą literą.
....................................................................................................................................................
03.04.2020 i 06.04.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Pisownia wyrazów wielką i małą literą.
Nacobezu:
- rozpoznaję rzeczowniki własne i pospolite,
- poprawnie zapisuję wyrazy wielką i małą literą
https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DmxNyYE01
1. Wykonaj w zeszycie ćw. 2,3,4,5 z epodręcznika.
2. Zapoznaj się z zasadami pisowni wielką i małą literą - podręcznik str. 178-181.
3. Wykonaj pisemnie następujące ćwiczenia z podręcznika: ćw.3, str. 179 i ćw. 8, str. 181.
4. Sporządź notatkę na temat zasad pisowni wielką i małą literą. Forma notatki dowolna (schemat, tabelka, punkty itd.).
Termin wykonania zadań - poniedziałek (06.04), godz. 19.00. Tym razem przyślijcie mi tylko zadanie 2 i 3 z epodręcznika. We wtorek lub środę test z tego zagadnienia, więc postarajcie się wykonać zadania bardzo dokładnie. Gdyby były wątpliwości, piszcie.
Powodzenia!
....................................................................................................................................................
01.04.2020 i 02.04.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Komunikowanie oczekiwań.
Nacobezu
- charakteryzuję postawę narratora,
- oceniam zachowanie bohaterów występujących w utworze,
- potrafię zredagować plan wydarzeń,
- odróżniam fakty od opinii
2.Odpowiedz pisemnie na ćw. 1, str. 176.
Skany lub zdjęcia ćw. 6 i 8 (tylko te, kart pracy nie wysyłamy) wyślij na mój e-mail do czwartku, do godz. 19.00
Powodzenia!

31.03.2020
Temat: O każdej okoliczności- okolicznik.
Nacobezu:
- wskazuję części mowy i wyjaśniam, jaką funkcję pełnią w zdaniu,
- rozpoznaję wszystkie części zdania: podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik
https://epodreczniki.pl/a/o-kazdej-okolicznosci---okolicznik/DILp6Vwnk
Do zeszytu proszę przepisać z epodrecznika wiadomość o okoliczniku - Zapamiętaj!
oraz ćwiczenia: 3 i 5.
Dzisiaj nie trzeba mi niczego przesyłać, chyba że ktoś ma zaległości:)
UWAGA!
To już ostatnia część zdania, którą przypominaliśmy. Teraz musicie tę wiedzę ugruntować. W tym celu pomocny może być ten link
https://epodreczniki.pl/a/przydawki-okoliczniki-i-dopelnienia-wzbogacaja-wypowiedzenia/DfSuGuhPC
Oprócz tego zachęcam do tradycyjnej powtórki ze swoim zeszytem i podręcznikiem. Pomocne mogą też być filmiki na youtube, o których już wspominałam , np.
https://www.youtube.com/results?search_query=przydawka+jezyk+polski).
Sprawdzajcie też eduelo.pl, bo wkrótce pojawi się tam test.
Jeśli są jakieś problemy, czegoś nie rozumiecie - piszcie.
Miłego dnia
.........................................................................................................................................................................
30.03.2020
Temat: Do pełna dopełniam - dopełnienie.
Nacobezu
- wskazuję części mowy i wyjaśniam, jaką funkcję pełnią w zdaniu,
- rozpoznaję dopełnienia oraz przydawki, podmiot i orzeczenie
Link do lekcji:
https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DnG3TXcTA
Do zeszytu przepisz z epodrecznika wiadomości o dopełnieniu - Zapamiętaj! oraz ćwiczenia 2,3
Informacja
Do jutra czekam na Wasze zaległe prace. 1 kwietnia plusami i minusami ocenię Waszą aktywność na zdalnym nauczaniu. Pamiętajcie, że na Was liczę.
Miłego dnia
.............................................................................................................................................................................
27.03.2020
Temat: Przydaje blasku rzeczownikowi - przydawka.
Nacobezu:
- wskazuję części mowy i wyjaśniam, jaką funkcję pełnią w zdaniu,
- rozpoznaję przydawki i określam ich funkcję w zdaniu
https://epodreczniki.pl/a/przydaje-blasku-rzeczownikowi---przydawka/DWFGJ08BF
2. Przepisz do zeszytu wiadomości o przydawce z epodręcznika (Zapamiętaj!) oraz ćwiczenia 3,5.
W Waszych podręcznikach temat o częściach zdania znajduje się na str. 161-165
Powodzenia!
....................................................................................................................................................
26.03.2020
Temat: Tajemniczy świat muzeów.
Nacobezu:
- wyszukuję w tekście niezbędne informacje,
- znam różne rodzaje muzeów,
- redaguję notatkę na zadany temat
1. Przeczytaj wiadomości o muzeach - podręcznik str. 158-159.
2. Uzupełnij swoją wiedzę korzystając z poniższych linków:
https://epodreczniki.pl/a/bilet-do-pinakoteki/DdvZHtqOs
https://podroze.gazeta.pl/podroze/56,114158,10421923,top-15-najdziwniejsze-muzea-swiata.html
https://pl.tripadvisor.com/Attractions-g274723-Activities-c49-Poland.html
3. Zrób notatkę do zeszytu
- wyjaśnij pojęcia związane z muzeum - ćw.1 z e-podręcznika przepisać do zeszytów
- wypisz rodzaje muzeów - na podstawie podręcznika
4. Zadanie domowe
Wybierz muzeum, które najbardziej chciałbyś/ chciałabyś zwiedzić. Następnie przygotuj w dowolnej formie ( prezentacja na komputerze, lapbook, folder reklamowy, plakat, mapa myśli itp.) informacje o tym miejscu, uwzględniając następujące elementy:
- nazwę muzeum,
- gdzie się znajduje,
- co ma w swoich zbiorach,
- prezentację eksponatów ( zdjęcia, rysunki lub inne dostępne materiały),
- zachętę ( np. w formie hasła reklamowego) do odwiedzenia tego miejsca.
Termin wykonania: 03.04.2020 (następny piątek)
Z niecierpliwością oczekuję na Wasze prace! W razie pytań - piszcie, jestem do dyspozycji.
Miłego dnia
......................................................................................................................................................
25.03.2020
Temat: Nie przelewaj z pustego w próżne, czyli o ó i u.
link do ćwiczeń:
https://epodreczniki.pl/a/nie-przelewaj-z-pustego-w-prozne-czyli-o-o-i-u/DjZqr8kJk
Do zeszytu proszę wpisać ćwiczenia: 1,3,4
Oprócz tego na eduelo.pl znajdziecie test ortograficzny sprawdzający znajomość utrwalanych przez ostatnie dni zasad ortograficznych. Termin wykonania - piątek (27.03.2020).
W dalszym ciągu czekam na e-maile powitalne od Was, na mój służbowy adres: bbcszkola@gmail.com Piszcie do mnie w każdej sprawie.
Miłej pracy