Klasa VI B

Mój e-mail : grazynadziekan@spromanowo.onmicrosoft.com

 

Zajęcia świetlicowe

101 pomysłów na wakacje dla każdego

 

Wybież te, których realizacja jest możliwa w obecnej sytuacji:

 https://mamopracuj.pl/101-pomyslow-na-wakacje/

Wakacyjne filmy:

https://www.youtube.com/watch?v=1nsFdUGQgwo

https://www.youtube.com/watch?v=I06E6EAcApY

Życzę udanego wypoczynku!

 

Lekcja 

Data: 22.06.2020 i 24.06.2020

Temat: Wirtualna wizyta w Wilanowie

Zwiedzisz Pałac w Wilanowie, słuchając słuchowiska „Detektyw Główka na tropie".

Materiały do lekcji: 

https://www.wilanow-palac.pl/rezydencja_wilanowska.html

http://wilanowpalac.home.pl/new_10_09_2013/web/file/Detektyw_Glowka_na_tropie.mp3

https://www.ai360.pl/panoramy/382

 

Wyniki testu:  "Epoka napoleońska"

Ocenę za test z historii uczniowie zobaczą  w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl

(dzwoneczek na górze strony).

 

Lekcja 

Data: 15.06.2020  

Temat: "Epoka napoleońska"- sprawdzenie wiadomości

Zaloguj się na eduelo.pl i rozwiąż test. Test będzie gotowy o godz. 9:00 (15.06.2020 r.).

Masz 30 minut na rozwiązanie zadań. Do kartkówki podchodzimy tylko raz.

Powodzenia!

 

Zajęcia świetlicowe

 W tym tygodniu kilka wskazówek na efektywną i szybką naukę. Postaramy się znaleźć odpowiedź na pytanie:

 

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

 

W uzyskaniu odpowiedzi pomocne Wam będą:

https://www.youtube.com/watch?v=sCIwNXe6yzw&list=TLPQMDcwNjIwMjDqkvOQ4tiZQw&index=2

https://www.youtube.com/watch?v=gf9OKC6G2Mc&feature=emb_rel_end

https://www.youtube.com/watch?v=rl1ZFS2N35Q&list=TLPQMDcwNjIwMjDqkvOQ4tiZQw&index=1

https://www.youtube.com/watch?v=E_Q8GMuV7cM&list=TLPQMDcwNjIwMjDqkvOQ4tiZQw&ind

 

Lekcja   

Data: 08.06.2020 i 10.06.2020

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu "Epoka napoleońska"

Po lekcji uczeń:

* omawia najważniejsze wydarzenia związane z epoką napoleońską,

* ocenia postawę Napoleona wobec Polaków,

* rozumie zmiany, które zaszły w Europie pod wpływem Bonapartego,

* zna pojęcia: konsulat, cesarstwo, Legiony Dąbrowskiego, Księstwo Warszawskie,

   Wielka Armia, sto dni Napoleona.

Przeczytaj informacje z podręcznika s. 222-224.

Sprawdź się!

Wykonaj ustnie zadania z podręcznika s. 225-226.

Utrwal wiedzę wykonując ćwiczenia na stronie:

 https://www.eduelo.pl/przeglad-tresci/#tab3

Dział: Rewolucja francuska i okres napoleoński

Tematy: 

  1. Wojna z Rosją w 1812 roku
  2. Legiony polskie we Włoszech
  3. Od konsulatu do cesarstwa
  4. Znaczenie okresu napoleońskiego dla Europy i Polaków
  5. Księstwo warszawskie

 Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad.1, 2, 3 s.86-87.

W poniedziałek 15.06.2020r. kartkówka o Napoleonie.

 

Zajęcia świetlicowe 

W tym tygodniu zapraszam Was na wirtualne spacery po Krakowie, Wałbrzychu i Zamościu.

WIRTUALNY SPACER PO MIEŚCIE KRAKOWIE

http://www.krakow.pl/spacer

MUZEUM ARCHEOLOGICZNE W KRAKOWIE

https://ma.wkraj.pl/html5/index.php?id=60467#82285/171,0

ZAMEK KSIĄŻ W WAŁBRZYCHU

https://zamekksiaz.wkraj.pl/html5/index.php?id=39541#39541/0

ZAMOŚĆ- "MIASTO IDEALNE"

https://zamosc.wkraj.pl/html5/index.php?id=58123v

 

Lekcja   

Data: 01.06.2020 i 03.06.2020 

Temat: Upadek Napoleona

Po lekcji uczeń:

* zna wydarzenia z lat: 1812, 1813, 1815,

* przedstawia wpływ Napoleona na Europę,

* wymienia przyczyny i skutki wyprawy Napoleona na Rosję,

* zna przyczyny klęski Napoleona w Rosji,

* rozumie pojęcia: bitwa narodów, sto dni Napoleona, Wielka Armia,

* wymienia przyczyny klęski Bonapartego.

Przeczytaj informacje z podręcznika s. 215 - 221.

Zwróć szczególną uwagę na:

- szarżę szwoleżerów pod Somosierrą,

- kampanię rosyjską Napoleona,

- diagram: skład narodowościowy Wielkiej Armii,

- odwrót Napoleona spod Moskwy,

- śmierć księcia Józefa Poniatowskiego,

- francuskiego kirasjera,

- bitwę pod Waterloo,

- rozstrzelanie powstańców madryckich.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym s. 221 i odpowiedz pisemnie na pytanie pod tekstem.

Zadanie wykonaj na kartce i dołącz do zeszytu ćwiczeń.

Skorzystaj:

https://www.youtube.com/watch?v=TXQMtCSCSgo

https://www.youtube.com/watch?v=-vUL6SXXykI

Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1, 2, 3, 4 s. 84-85.

Zdjęcie notatki prześlij na mój adres do 04.06.2020r. godz.16:00.

 

Lekcja   

Data: 27.05.2020 

Temat: Napoleon a sprawa niepodległości Polski

Po lekcji uczeń:

* wie, kto i kiedy założył Legiony we Włoszech, rozumie cele ich działania, zna szlak bojowy,

* wie, kiedy powstało Księstwo Warszawskie i kiedy powiększył się jego obszar,

* wskazuje Księstwo Warszawskie na mapie,

* zna okoliczności, w których powstał Mazurek Dąbrowskiego, oraz twórcę słów tej pieśni, 

* zna postać księcia Józefa Poniatowskiego,

* omawia zasady sprawowania władzy  w Księstwie Warszawskim,

* omawia stosunki między Księstwem a Francją.

Praca z epodręcznikiem/ Zapoznaj się z treścią:

https://epodreczniki.pl/a/dal-nam-przyklad-bonaparte-polacy-i-napoleon/D1ALcPaJM

Materiał uzupełniający:

https://muzhp.pl/pl/e/1718/stworzenie-legionow-polskich-we-wloszech

https://www.ipsb.nina.gov.pl/a/audio/legiony-dabrowskiego-200-rocznica-powstania-legionow-we-wloszech-45088

Obejrzyj film edukacyjny:

https://www.youtube.com/watch?v=hTt58XHAmhM

Przeczytaj informacje z podręcznika s. 210 - 214. Zwróć szczególną uwagę na:

- ilustrację ukazującą żołnierza Legionów Dąbrowskiego we Włoszech: podręcznik s. 210,

- portret Jana Henryka Dąbrowskiego: podręcznik s. 210,

- bitwę Legionów Polskich na Santo Domingo: podręcznik s. 211,

- najważniejsze postanowienia konstytucji Księstwa Warszawskiego z 1807 roku: podręcznik s. 212,

- nadanie konstytucji Księstwu Warszawskiemu: podręcznik s.212,

- mapę ukazującą Księstwo Warszawskie: podręcznik s. 213(dokonaj analizy),

- portret księcia Józefa Poniatowskiego: podręcznik s.214.

Przeczytaj tekst źródłowy ( s. 211) i odpowiedz ustnie na pytanie zapisane pod nim.

Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: z. 1, 2, 3 s.82-83. 

Zrób pisemnie polecenie 4 s.214 z podręcznika. Zadanie napisz na kartce i dołącz do zeszytu ćwiczeń.

Zdjęcie zadania czwartego prześlij na mój adres do 02.06.2020r. godz. 19:00.

  

Zajęcia świetlicowe

W tym tygodniu udamy się na wirtualne spacery dla miłośników historii i nie tylko. Skupimy się na najciekawszych muzeach z Polski, które oferują nam zobaczenie pewnych miejsc i eksponatów bez konieczności wychodzenia z domu.

 Zapraszam Was do Gniezna, Malborka i Wieliczki:

http://www.muzeumgniezno.pl/spacer/muzeum_gniezno/muzeum_gniezno.html

https://muzeumzamkowewmalborku.wkraj.pl/html5/index.php?id=34844#/69124/179.998

https://www.ai360.pl/panoramy/278

 

Lekcja   

Data: 20.05.2020 i 25.05.2020

Temat: Napoleon Bonaparte tworzy nowy ład w Europie

Po lekcji uczeń:

* wie, kiedy Bonaparte: objął władzę, został cesarzem, wygrał bitwę pod Austerlitz,

* wyjaśnia, jak Bonaparte objął władzę we Francji, uczynił kraj potęgą, odnosił sukcesy wojskowe,

* rozumie pojęcia: konsulat, cesarstwo, Kodeks Napoleona, bitwa trzech cesarzy, Związek Reński,

* wymienia państwa, które walczyły z Bonapartem, wskazuje te, które pokonał,

* rozumie zmiany, które zaszły w Europie po zwycięstwach Napoleona.

Zapoznaj się z lekcją:

https://epodreczniki.pl/a/tyran-albo-geniusz-imperium-napoleona/D85XVel2x 

Przeczytaj informacje z podręcznika s. 204 - 209.

Zwróć szczególną uwagę na:

- Generała Napoleona Bonaparte podczas walk we Włoszech w 1796 roku - podręcznik s. 204,

- Koronację Napoleona i Józefiny - s. 205,

- Bitwę pod Austerlitz - s. 206,

mapę historyczną "Europa napoleońska"( dokonaj analizy) - s.208,

- Warto wiedzieć - s.209.

Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj ustnie polecenie 1. - s. 205.

Zrób zadania w zeszycie ćwiczeń: z. 1, 2, 3, 4 s.80-81.

Zdjęcia wykonanych zadań prześlij na mój adres do 25.05.2020r. godz. 19:00.


Zajęcia świetlicowe

W tym tygodniu kontynuujemy podróż do najpiękniejszych zakątków naszego kraju. Tym razem udajemy się do Kórnika i Rogalina.

Poznajcie historię Zamku w Kórniku i Pałacu Raczyńskich w Rogalinie. Warto także przypomnieć sobie legendę O Białej Damie.

Polecam:

https://www.youtube.com/watch?v=Jr0wfT3O6Ew

https://www.youtube.com/watch?v=josT9k3lGwM

https://www.youtube.com/watch?v=HiIhQm8cBeE&list=TLPQMTgwNTIwMjDVF7FI-xWq4A&index=1

 

Wyniki testu:  "Polska w XVIII wieku"

Ocenę za test z historii uczniowie zobaczą  w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl (dzwoneczek na górze strony).

 

Lekcja   

Data: 18.05.2020 

Temat: Sprawdzian wiadomości z działu " Polska w XVIII wieku"

 

Zaloguj się na eduelo.pl i rozwiąż test. Test będzie gotowy o godz. 9:00 (18.05.2020 r.).

Twoja praca powinna się skończyć o godzinie 9:45. PowodzeniaWyluzowany


Zajęcia świetlicowe

Maj i czerwiec to miesiące, w których organizowane są wycieczki szkolne. W tym roku szkolnym takie wyjazdy będą niemożliwe. Pragnę przybliżyć Wam piękne i ciekawe miejsca, które będziecie mogli zobaczyć osobiście w przyszłości.

Dzisiaj poznamy niezwykłą historię Wawelu i jego mieszkańców on- line.

Polecam:

https://www.youtube.com/watch?v=aieU3OliHbE

https://www.youtube.com/watch?v=ZRNhGQ9LPFU



Lekcja   

Data: 11.05.2020 i 13.05.2020

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu "Polska w XVIII wieku"

Po lekcji uczeń:

* omawia sytuację Rzeczypospolitej pod rządami Wettinów,

* przedstawia reformy Stanisława Augusta Poniatowskiego,

* opisuje wpływy państw ościennych i przejmowanie przez nie kontroli nad Rzecząpospolitą,

* opowiada o próbach zachowania niezależności i o walce o niepodległość ( o Konstytucji 3 maja 

   i o powstaniu kościuszkowskim).

Przeczytaj informacje z podręcznika s.197 - 199.

Utrwal wiedzę o królach elekcyjnych Rzeczypospolitej 1573 - 1795 ( podręcznik s. 200 ).

Sprawdź się! 

Wykonaj ustnie zadania z podręcznika s. 201 - 202.

Rozwiąż pisemnie zadania w zeszycie ćwiczeń: 1, 2, 3 s.78 - 79.

Teraz czas na eduelo.pl: "Walka Rzeczypospolitej w XVIII wieku o utrzymanie niepodległości".

 
Tym razem nie przesyłaj zdjęć, jednak dobrze przygotuj się na sprawdzian 18 maja 2020 r.(poniedziałek) godz.9:00.


 

Zajęcia świetlicowe

8 maja – Narodowy Dzień Zwycięstwa

75.rocznica zakończenia II wojny światowej


8 maja obchodzimy Narodowy Dzień Zwycięstwa. Ustawa z 2015 zniosła wcześniejsze Święto Zwycięstwa  i Wolności, przypadające na 9.05. Jak głosi dokument, NDZ "ustanowiono w celu upamiętnienia zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami". Narodowy Dzień Zwycięstwa jest świętem państwowym,tak jak było święto 9 maja. 

Zobacz, jak obchodzono to święto wcześniej:

http://www.radiopik.pl/2,77941,bez-historii-nie-ma-terazniejszosci-obchody-dnia

https://www.youtube.com/watch?v=6JlnOiGrVj0

https://www.youtube.com/watch?v=-d8mvYiLMCA

https://www.youtube.com/watch?v=oFO_ccx2tQk

https://www.youtube.com/watch?v=uu6k7KqB9Z0



Lekcja   

Data: 04.05.2020 i 06.05.2020

Temat:Powstanie kościuszkowskie i upadek Rzeczypospolitej

Po lekcji uczeń:

* wie, kiedy doszło do wybuchu powstania kościuszkowskiego i do III rozbioru Rzeczypospolitej,

* wumienia przyczyny wybuchu i skutki powstania kościuszkowskiego,

* rozumie przyczyny klęski powstania i upadku Rzeczypospolitej,

* zna postacie Tadeusza Kościuszki i Jana Kilińskiego,

* rozumie pojęcia: uniwersał połaniecki, insurekcja, kosynierzy,

* opowiada o przebiegu powstania kościuszkowskiego.

Zapoznaj się z materiałami:

https://epodreczniki.pl/a/powstanie-kosciuszkowskie/Dvk6GhtFR

https://epodreczniki.pl/a/film/Dz2TbXkMI

https://ninateka.pl/audio/tadeusz-kosciuszko-na-historycznej-wokandzie

Przeczytaj informacje z podręcznika s. 191 - 196.

Zwróć szczególną uwagę na:

- portret Tadeusza Kościuszki s.191,

- wizerunek Jana Kilińskiegi s. 192,

- kosyniera s. 192,

- obraz Jana Piotra Norblina s.193,

- mapę s.195: dokonaj analizy,

- portret Stanisława Augusta Poniatowskiego s.196.

Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz ustnie na pytania znajdujące się pod nim: s. 194.

Wykonaj pisemnie zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1 s.76 i 2, 3, 4 s.77.

Zrób zdjęcia lub skany zadań z zeszytu ćwiczeń i prześlij na mój adres do 07.05.2020 r. godz.19:00.

Uwaga!

18 maja sprawdzian z działu: Polska w XVIII wieku.


 

Lekcja   

Data: 27.04.2020 i 29.04.2020

Temat:Wojna w obronie konstytucji i II rozbiór Rzeczypospolitej

Po lekcji uczeń:

* rozumie pojęcie: konfederacja targowicka,

* wie, kiedy doszło do wojny polsko - rosyjskiej w obronie Konstytucji 3 maja oraz do konfederacji targowickiej,

* zna postać Józefa Poniatowskiego,

* rozumie przyczyny i skutki konfederacji targowickiej,

* zna państwa biorące udział w II rozbiorze Rzeczypospolitej,

* wskazuje na mapie ziemie utracone przez Rzeczpospolitą w wyniku II rozbioru.

Obejrzyj film  https://www.youtube.com/watch?v=UXBD40y_TUY

Zapoznaj się z informacjami w podręczniku s. 188 - 190.

Zwróć uwagę na:

Warto wiedzieć s. 188,

- Zamek Królewski w Grodnie s. 189,

- mapę historyczną s. 190 ( dokonaj analizy ).

Czas na ćwiczenia pisemne: zeszyt ćwiczeń s. 74 - 75 ćw. 1, 2.

Tym razem nie przesyłaj zdjęć, jednak utrwal wiadomości wykonując polecenia 1, 2, 3, 4

s. 190 w podręczniku.

 

Zajęcia świetlicowe 

W ramach zajęć świetlicowych polecam lekcję historii - 3 maj po królewsku.

Na stronie Zamku https://www.zamek-krolewski.pl/edukacja/3maj-po-krolewsku/_nocache znajdziecie:

- film: Konstytucja 3 maja. Historia prosto z Zamku

- akt prawny Konstytucji 3 maja (pdf),

- reprodukcję obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 wraz z opisem postaci.

Tematy lekcji dla klas IV - VIII:

1.      Jak rządzono kiedyś? Z historii polskiego parlamentaryzmu.

2.      Tadeusz Rejtan - bohaterowie i zdrajcy na obrazie Jana Matejki.

3.      Zgoda sejmu to sprawiła..., czyli o Konstytucji 3 maja.

4.     Trzeci maja w obrazach i literaturze.

Polecam!

 

Wyniki testu:  Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja

Ocenę za test z historii uczniowie zobaczą  w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl (dzwoneczek na górze strony).

 

Lekcja   

Data: 22.04.2020 

Temat: Sprawdzamy wiedzę:  Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja

Powtórz wiadomości wykorzystując stronę https://www.eduelo.pl/quiz/1075/podglad/

 Zaloguj się na stronie eduelo.pl i rozwiąż test- ostateczny termin 23.04.2020 r. godz..15:00

PowodzeniaZaangażowany


Zajęcia świetlicowe

W ramach zajęć świetlicowych polecam gry edukacyjne,które pozwolą poznać historię jak nigdy dotąd.

Godność, wolność i niepodległość


 https://niepodlegla.men.gov.pl/mission1/

https://niepodlegla.men.gov.pl/mission2/

https://niepodlegla.men.gov.pl/mission3/

https://niepodlegla.men.gov.pl/mission4/

https://niepodlegla.men.gov.pl/mission5/

https://niepodlegla.men.gov.pl/mission6/

https://niepodlegla.men.gov.pl/mission7/

https://niepodlegla.men.gov.pl/mission8/

https://niepodlegla.men.gov.pl/mission9/

Dla znużonych codziennością - polecam! 

https://learningapps.org/index.php?category=9&subcategory=2228&s=

Miłej nauki i zabawyWyluzowany

 

Lekcja   

Data: 15.04.2020 i 20.04.2020 

Temat: Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja

Po lekcji uczeń:

*zna okoliczności powstania Sejmu Wielkiego,

*przedstawia stronnictwa na Sejmie i ich poglądy,

*rozumie pojęcie: Sejm Wielki,

*wie, kiedy uchwalono Konstytucję 3 maja,

*omawia jej założenia,

*rozumie znaczenie konstytucji i jej wpływ na funkcjonowanie państwa.

Przeczytaj informacje z podręcznika s.184- 187.

Zwróć uwagę na ilustracje i podpisy.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym s.187 i wykonaj ustnie polecenie 1.

Wykorzystaj następujące materiały:

https://epodreczniki.pl/a/dlaczego-o-przyczynach-uchwalenia-konstytucji-3-maja/D1Bo1e3Bl

https://www.youtube.com/watch?v=_EjUJZPd2tk

Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1, 2, 3 s.72 i 4, 5, 6 s.73.

Zrób zdjęcie lub skan wykonanych zadań i prześlij na mój adres ( termin 20.04.2020 godz. 19:00 ).


Lekcja   

Data: 08.04.2020 

Temat: Reformy stanisławowskie

Po lekcji uczeń:

* wyjaśnia, czym były: Rada Nieustająca, Komisja Edukacji Narodowej, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych,

* wymienia próby reform podjętych przez Stanisława Poniatowskiego,

* opisuje zmiany w Warszawie, zna najważniejsze budynki wzniesione w okresie rządów Stanisława Augusta Poniatowskiego,

* przedstawia zmiany w gospodarce,

* rozumie znaczenie zmian w Polsce stanisławowskiej.

Obejrzyj prezentację multimedialną  Czasy stanisławowskie: 

http://www.scholaris.pl/frontend,4,88702.html

Przeczytaj informacje z podręcznika s. 181 - 183.

Obejrzyj ilustracje w podręczniku i przeczytaj objaśnienia.

Zapoznaj się z tekstem źródłowum s. 182 i napisz na kartce odpowiedź na zad. 1 ( dołącz do zeszytu ćwiczeń ).

Wykonaj zad. 1 i 2 s.70-71 w zeszycie ćwiczeń.

 

Wyniki testu: Ostatnia wolna elekcja i I rozbiór Rzeczypospolitej

Ilość uzyskanych % i ocenę za test z historii uczniowie zobaczą  w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl (dzwoneczek na górze strony).


Lekcja   

Data: 01.04.2020 i 06.04.2020

Temat: Ostatnia wolna elekcja i I rozbiór Rzeczypospolitej

Po lekcji uczeń:

* rozumie pojęcia: Szkoła Rycerska, konfederacja barska, I rozbiór Rzeczypospolitej, Familia, prawa kardynalne,

* omawia wybór Stanisława Poniatowskiego na króla Rzeczypospolitej,

* wymienia reformy wprowadzone przez Poniatowskiego,

* wyjaśnia sposoby ingerencji Rosji w sprawy Rzeczypospolitej i konsekwencje tych ingerencji,

* opowiada o kofederacji barskiej,

* wskazuje przyczyny I rozbioru Rzeczypospolitej, wymienia państwa biorące w nim udział,

* zna postacie: Stanisław August Poniatowski, Tadeusz Rejtan.

Proponuję naukę z e- podręcznikiem:

https://epodreczniki.pl/a/poczatki-wladzy-ostatniego-krola/DjWgazB9y

Zapoznaj się z informacjami z podręcznika s. 176- 180.

Przeczytaj tekst źródłowy w podręczniku s.178 i udziel pisemnej odpowiedzi na pytanie 1. pod tekstem ( odpowiedź zapisz na kartce i dołącz do zeszytu ćwiczeń ).

Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1 i 2 s. 68 oraz zad. 3 s.69.

Rozwiąż test na stronie eduelo.pl ( ostateczny termin 06.04.2020 godz. 18:00 ).

 

Lekcja    

Data: 25.03.2020 i 30.03.2020

Temat: Rzeczpospolita w okresie kryzysu - czasy saskie

Po lekcji:

*zna postacie Augusta II Mocnego, Stanisława Leszczyńskiego, Augusta III Sasa,

*wyjaśnia powiedzenia: "od Sasa do Lasa", "za króla Sasa jedz, pij i popuszczaj pasa",

*zna przyczyny i skutki wojny północnej dla Rzeczypospolitej,

*rozumie pojęcia: traktat trzech czarnych orłów, Collegium Nobilium,

*wskazuje elementy uzależnienia Rzeczypospolitej od Rosji,

*wskazuje próby reform w Rzeczypospolitej.

Proponuję obejrzeć lekcję: https://www.youtube.com/watch?v=gK9WKAqvVtg i/lub przeczytać informacje w podręczniku s. 170- 175.

Proszę zapoznać się z tekstem źródłowym w podręczniku s.172 i ustnie wykonać polecenie pierwsze oraz drugie.

Praca w zeszycie ćwiczeń: zad.1, 2 s.66, zad.3 s.67.