Klasa VI B
Mój e-mail : grazynadziekan@spromanowo.onmicrosoft.com
Zajęcia świetlicowe
101 pomysłów na wakacje dla każdego
Wybież te, których realizacja jest możliwa w obecnej sytuacji:
https://mamopracuj.pl/101-pomyslow-na-wakacje/
Wakacyjne filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=1nsFdUGQgwo
https://www.youtube.com/watch?v=I06E6EAcApY
Życzę udanego wypoczynku!
Lekcja
Data: 22.06.2020 i 24.06.2020
Temat: Wirtualna wizyta w Wilanowie
Zwiedzisz Pałac w Wilanowie, słuchając słuchowiska „Detektyw Główka na tropie".
Materiały do lekcji:
https://www.wilanow-palac.pl/rezydencja_wilanowska.html
http://wilanowpalac.home.pl/new_10_09_2013/web/file/Detektyw_Glowka_na_tropie.mp3
https://www.ai360.pl/panoramy/382
Wyniki testu: "Epoka napoleońska"
Ocenę za test z historii uczniowie zobaczą w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl
(dzwoneczek na górze strony).
Lekcja
Data: 15.06.2020
Temat: "Epoka napoleońska"- sprawdzenie wiadomości
Zaloguj się na eduelo.pl i rozwiąż test. Test będzie gotowy o godz. 9:00 (15.06.2020 r.).
Masz 30 minut na rozwiązanie zadań. Do kartkówki podchodzimy tylko raz.
Powodzenia!
Zajęcia świetlicowe
W tym tygodniu kilka wskazówek na efektywną i szybką naukę. Postaramy się znaleźć odpowiedź na pytanie:
Jak się uczyć, żeby się nauczyć?
W uzyskaniu odpowiedzi pomocne Wam będą:
https://www.youtube.com/watch?v=sCIwNXe6yzw&list=TLPQMDcwNjIwMjDqkvOQ4tiZQw&index=2
https://www.youtube.com/watch?v=gf9OKC6G2Mc&feature=emb_rel_end
https://www.youtube.com/watch?v=rl1ZFS2N35Q&list=TLPQMDcwNjIwMjDqkvOQ4tiZQw&index=1
https://www.youtube.com/watch?v=E_Q8GMuV7cM&list=TLPQMDcwNjIwMjDqkvOQ4tiZQw&ind
Lekcja
Data: 08.06.2020 i 10.06.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu "Epoka napoleońska"
Po lekcji uczeń:
* omawia najważniejsze wydarzenia związane z epoką napoleońską,
* ocenia postawę Napoleona wobec Polaków,
* rozumie zmiany, które zaszły w Europie pod wpływem Bonapartego,
* zna pojęcia: konsulat, cesarstwo, Legiony Dąbrowskiego, Księstwo Warszawskie,
Wielka Armia, sto dni Napoleona.
Przeczytaj informacje z podręcznika s. 222-224.
Sprawdź się!
Wykonaj ustnie zadania z podręcznika s. 225-226.
Utrwal wiedzę wykonując ćwiczenia na stronie:
https://www.eduelo.pl/przeglad-tresci/#tab3
Dział: Rewolucja francuska i okres napoleoński
Tematy:
- Wojna z Rosją w 1812 roku
- Legiony polskie we Włoszech
- Od konsulatu do cesarstwa
- Znaczenie okresu napoleońskiego dla Europy i Polaków
- Księstwo warszawskie
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad.1, 2, 3 s.86-87.
W poniedziałek 15.06.2020r. kartkówka o Napoleonie.
Zajęcia świetlicowe
W tym tygodniu zapraszam Was na wirtualne spacery po Krakowie, Wałbrzychu i Zamościu.
WIRTUALNY SPACER PO MIEŚCIE KRAKOWIE
MUZEUM ARCHEOLOGICZNE W KRAKOWIE
https://ma.wkraj.pl/html5/index.php?id=60467#82285/171,0
ZAMEK KSIĄŻ W WAŁBRZYCHU
https://zamekksiaz.wkraj.pl/html5/index.php?id=39541#39541/0
ZAMOŚĆ- "MIASTO IDEALNE"
https://zamosc.wkraj.pl/html5/index.php?id=58123v
Lekcja
Data: 01.06.2020 i 03.06.2020
Temat: Upadek Napoleona
Po lekcji uczeń:
* zna wydarzenia z lat: 1812, 1813, 1815,
* przedstawia wpływ Napoleona na Europę,
* wymienia przyczyny i skutki wyprawy Napoleona na Rosję,
* zna przyczyny klęski Napoleona w Rosji,
* rozumie pojęcia: bitwa narodów, sto dni Napoleona, Wielka Armia,
* wymienia przyczyny klęski Bonapartego.
Przeczytaj informacje z podręcznika s. 215 - 221.
Zwróć szczególną uwagę na:
- szarżę szwoleżerów pod Somosierrą,
- kampanię rosyjską Napoleona,
- diagram: skład narodowościowy Wielkiej Armii,
- odwrót Napoleona spod Moskwy,
- śmierć księcia Józefa Poniatowskiego,
- francuskiego kirasjera,
- bitwę pod Waterloo,
- rozstrzelanie powstańców madryckich.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym s. 221 i odpowiedz pisemnie na pytanie pod tekstem.
Zadanie wykonaj na kartce i dołącz do zeszytu ćwiczeń.
Skorzystaj:
https://www.youtube.com/watch?v=TXQMtCSCSgo
https://www.youtube.com/watch?v=-vUL6SXXykI
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1, 2, 3, 4 s. 84-85.
Zdjęcie notatki prześlij na mój adres do 04.06.2020r. godz.16:00.
Lekcja
Data: 27.05.2020
Temat: Napoleon a sprawa niepodległości Polski
Po lekcji uczeń:
* wie, kto i kiedy założył Legiony we Włoszech, rozumie cele ich działania, zna szlak bojowy,
* wie, kiedy powstało Księstwo Warszawskie i kiedy powiększył się jego obszar,
* wskazuje Księstwo Warszawskie na mapie,
* zna okoliczności, w których powstał Mazurek Dąbrowskiego, oraz twórcę słów tej pieśni,
* zna postać księcia Józefa Poniatowskiego,
* omawia zasady sprawowania władzy w Księstwie Warszawskim,
* omawia stosunki między Księstwem a Francją.
Praca z epodręcznikiem/ Zapoznaj się z treścią:
https://epodreczniki.pl/a/dal-nam-przyklad-bonaparte-polacy-i-napoleon/D1ALcPaJM
Materiał uzupełniający:
https://muzhp.pl/pl/e/1718/stworzenie-legionow-polskich-we-wloszech
Obejrzyj film edukacyjny:
https://www.youtube.com/watch?v=hTt58XHAmhM
Przeczytaj informacje z podręcznika s. 210 - 214. Zwróć szczególną uwagę na:
- ilustrację ukazującą żołnierza Legionów Dąbrowskiego we Włoszech: podręcznik s. 210,
- portret Jana Henryka Dąbrowskiego: podręcznik s. 210,
- bitwę Legionów Polskich na Santo Domingo: podręcznik s. 211,
- najważniejsze postanowienia konstytucji Księstwa Warszawskiego z 1807 roku: podręcznik s. 212,
- nadanie konstytucji Księstwu Warszawskiemu: podręcznik s.212,
- mapę ukazującą Księstwo Warszawskie: podręcznik s. 213(dokonaj analizy),
- portret księcia Józefa Poniatowskiego: podręcznik s.214.
Przeczytaj tekst źródłowy ( s. 211) i odpowiedz ustnie na pytanie zapisane pod nim.
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: z. 1, 2, 3 s.82-83.
Zrób pisemnie polecenie 4 s.214 z podręcznika. Zadanie napisz na kartce i dołącz do zeszytu ćwiczeń.
Zdjęcie zadania czwartego prześlij na mój adres do 02.06.2020r. godz. 19:00.
Zajęcia świetlicowe
W tym tygodniu udamy się na wirtualne spacery dla miłośników historii i nie tylko. Skupimy się na najciekawszych muzeach z Polski, które oferują nam zobaczenie pewnych miejsc i eksponatów bez konieczności wychodzenia z domu.
Zapraszam Was do Gniezna, Malborka i Wieliczki:
http://www.muzeumgniezno.pl/spacer/muzeum_gniezno/muzeum_gniezno.html
https://muzeumzamkowewmalborku.wkraj.pl/html5/index.php?id=34844#/69124/179.998
https://www.ai360.pl/panoramy/278
Lekcja
Data: 20.05.2020 i 25.05.2020
Temat: Napoleon Bonaparte tworzy nowy ład w Europie
Po lekcji uczeń:
* wie, kiedy Bonaparte: objął władzę, został cesarzem, wygrał bitwę pod Austerlitz,
* wyjaśnia, jak Bonaparte objął władzę we Francji, uczynił kraj potęgą, odnosił sukcesy wojskowe,
* rozumie pojęcia: konsulat, cesarstwo, Kodeks Napoleona, bitwa trzech cesarzy, Związek Reński,
* wymienia państwa, które walczyły z Bonapartem, wskazuje te, które pokonał,
* rozumie zmiany, które zaszły w Europie po zwycięstwach Napoleona.
Zapoznaj się z lekcją:
https://epodreczniki.pl/a/tyran-albo-geniusz-imperium-napoleona/D85XVel2x
Przeczytaj informacje z podręcznika s. 204 - 209.
Zwróć szczególną uwagę na:
- Generała Napoleona Bonaparte podczas walk we Włoszech w 1796 roku - podręcznik s. 204,
- Koronację Napoleona i Józefiny - s. 205,
- Bitwę pod Austerlitz - s. 206,
- mapę historyczną "Europa napoleońska"( dokonaj analizy) - s.208,
- Warto wiedzieć - s.209.
Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj ustnie polecenie 1. - s. 205.
Zrób zadania w zeszycie ćwiczeń: z. 1, 2, 3, 4 s.80-81.
Zdjęcia wykonanych zadań prześlij na mój adres do 25.05.2020r. godz. 19:00.
Zajęcia świetlicowe
W tym tygodniu kontynuujemy podróż do najpiękniejszych zakątków naszego kraju. Tym razem udajemy się do Kórnika i Rogalina.
Poznajcie historię Zamku w Kórniku i Pałacu Raczyńskich w Rogalinie. Warto także przypomnieć sobie legendę O Białej Damie.
Polecam:
https://www.youtube.com/watch?v=Jr0wfT3O6Ew
https://www.youtube.com/watch?v=josT9k3lGwM
https://www.youtube.com/watch?v=HiIhQm8cBeE&list=TLPQMTgwNTIwMjDVF7FI-xWq4A&index=1
Wyniki testu: "Polska w XVIII wieku"
Ocenę za test z historii uczniowie zobaczą w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl (dzwoneczek na górze strony).
Lekcja
Data: 18.05.2020
Temat: Sprawdzian wiadomości z działu " Polska w XVIII wieku"
Zaloguj się na eduelo.pl i rozwiąż test. Test będzie gotowy o godz. 9:00 (18.05.2020 r.).
Twoja praca powinna się skończyć o godzinie 9:45. Powodzenia
Zajęcia świetlicowe
Maj i czerwiec to miesiące, w których organizowane są wycieczki szkolne. W tym roku szkolnym takie wyjazdy będą niemożliwe. Pragnę przybliżyć Wam piękne i ciekawe miejsca, które będziecie mogli zobaczyć osobiście w przyszłości.
Dzisiaj poznamy niezwykłą historię Wawelu i jego mieszkańców on- line.
Polecam:
https://www.youtube.com/watch?v=aieU3OliHbE
https://www.youtube.com/watch?v=ZRNhGQ9LPFU
Lekcja
Data: 11.05.2020 i 13.05.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu "Polska w XVIII wieku"
Po lekcji uczeń:
* omawia sytuację Rzeczypospolitej pod rządami Wettinów,
* przedstawia reformy Stanisława Augusta Poniatowskiego,
* opisuje wpływy państw ościennych i przejmowanie przez nie kontroli nad Rzecząpospolitą,
* opowiada o próbach zachowania niezależności i o walce o niepodległość ( o Konstytucji 3 maja
i o powstaniu kościuszkowskim).
Przeczytaj informacje z podręcznika s.197 - 199.
Utrwal wiedzę o królach elekcyjnych Rzeczypospolitej 1573 - 1795 ( podręcznik s. 200 ).
Sprawdź się!
Wykonaj ustnie zadania z podręcznika s. 201 - 202.
Rozwiąż pisemnie zadania w zeszycie ćwiczeń: 1, 2, 3 s.78 - 79.
Teraz czas na eduelo.pl: "Walka Rzeczypospolitej w XVIII wieku o utrzymanie niepodległości".
Zajęcia świetlicowe
8 maja – Narodowy Dzień Zwycięstwa
75.rocznica zakończenia II wojny światowej
8 maja obchodzimy Narodowy Dzień Zwycięstwa. Ustawa z 2015 zniosła wcześniejsze Święto Zwycięstwa i Wolności, przypadające na 9.05. Jak głosi dokument, NDZ "ustanowiono w celu upamiętnienia zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami". Narodowy Dzień Zwycięstwa jest świętem państwowym,tak jak było święto 9 maja.
Zobacz, jak obchodzono to święto wcześniej:
http://www.radiopik.pl/2,77941,bez-historii-nie-ma-terazniejszosci-obchody-dnia
https://www.youtube.com/watch?v=6JlnOiGrVj0
https://www.youtube.com/watch?v=-d8mvYiLMCA
https://www.youtube.com/watch?v=oFO_ccx2tQk
https://www.youtube.com/watch?v=uu6k7KqB9Z0
Lekcja
Data: 04.05.2020 i 06.05.2020
Temat:Powstanie kościuszkowskie i upadek Rzeczypospolitej
Po lekcji uczeń:
* wie, kiedy doszło do wybuchu powstania kościuszkowskiego i do III rozbioru Rzeczypospolitej,
* wumienia przyczyny wybuchu i skutki powstania kościuszkowskiego,
* rozumie przyczyny klęski powstania i upadku Rzeczypospolitej,
* zna postacie Tadeusza Kościuszki i Jana Kilińskiego,
* rozumie pojęcia: uniwersał połaniecki, insurekcja, kosynierzy,
* opowiada o przebiegu powstania kościuszkowskiego.
Zapoznaj się z materiałami:
https://epodreczniki.pl/a/powstanie-kosciuszkowskie/Dvk6GhtFR
https://epodreczniki.pl/a/film/Dz2TbXkMI
https://ninateka.pl/audio/tadeusz-kosciuszko-na-historycznej-wokandzie
Przeczytaj informacje z podręcznika s. 191 - 196.
Zwróć szczególną uwagę na:
- portret Tadeusza Kościuszki s.191,
- wizerunek Jana Kilińskiegi s. 192,
- kosyniera s. 192,
- obraz Jana Piotra Norblina s.193,
- mapę s.195: dokonaj analizy,
- portret Stanisława Augusta Poniatowskiego s.196.
Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz ustnie na pytania znajdujące się pod nim: s. 194.
Wykonaj pisemnie zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1 s.76 i 2, 3, 4 s.77.
Zrób zdjęcia lub skany zadań z zeszytu ćwiczeń i prześlij na mój adres do 07.05.2020 r. godz.19:00.
Uwaga!
18 maja sprawdzian z działu: Polska w XVIII wieku.
Lekcja
Data: 27.04.2020 i 29.04.2020
Temat:Wojna w obronie konstytucji i II rozbiór Rzeczypospolitej
Po lekcji uczeń:
* rozumie pojęcie: konfederacja targowicka,
* wie, kiedy doszło do wojny polsko - rosyjskiej w obronie Konstytucji 3 maja oraz do konfederacji targowickiej,
* zna postać Józefa Poniatowskiego,
* rozumie przyczyny i skutki konfederacji targowickiej,
* zna państwa biorące udział w II rozbiorze Rzeczypospolitej,
* wskazuje na mapie ziemie utracone przez Rzeczpospolitą w wyniku II rozbioru.
Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=UXBD40y_TUY
Zapoznaj się z informacjami w podręczniku s. 188 - 190.
Zwróć uwagę na:
- Warto wiedzieć s. 188,
- Zamek Królewski w Grodnie s. 189,
- mapę historyczną s. 190 ( dokonaj analizy ).
Czas na ćwiczenia pisemne: zeszyt ćwiczeń s. 74 - 75 ćw. 1, 2.
Tym razem nie przesyłaj zdjęć, jednak utrwal wiadomości wykonując polecenia 1, 2, 3, 4
s. 190 w podręczniku.
Zajęcia świetlicowe
W ramach zajęć świetlicowych polecam lekcję historii - 3 maj po królewsku.
Na stronie Zamku https://www.zamek-krolewski.pl/edukacja/3maj-po-krolewsku/_nocache znajdziecie:
- film: Konstytucja 3 maja. Historia prosto z Zamku
- akt prawny Konstytucji 3 maja (pdf),
- reprodukcję obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 wraz z opisem postaci.
Tematy lekcji dla klas IV - VIII:
1. Jak rządzono kiedyś? Z historii polskiego parlamentaryzmu.
2. Tadeusz Rejtan - bohaterowie i zdrajcy na obrazie Jana Matejki.
3. Zgoda sejmu to sprawiła..., czyli o Konstytucji 3 maja.
4. Trzeci maja w obrazach i literaturze.
Polecam!
Wyniki testu: Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja
Ocenę za test z historii uczniowie zobaczą w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl (dzwoneczek na górze strony).
Lekcja
Data: 22.04.2020
Temat: Sprawdzamy wiedzę: Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja
Powtórz wiadomości wykorzystując stronę https://www.eduelo.pl/quiz/1075/podglad/
Zaloguj się na stronie eduelo.pl i rozwiąż test- ostateczny termin 23.04.2020 r. godz..15:00
Powodzenia
Zajęcia świetlicowe
W ramach zajęć świetlicowych polecam gry edukacyjne,które pozwolą poznać historię jak nigdy dotąd.
Godność, wolność i niepodległość
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission1/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission2/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission3/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission4/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission5/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission6/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission7/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission8/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission9/
Dla znużonych codziennością - polecam!
https://learningapps.org/index.php?category=9&subcategory=2228&s=
Miłej nauki i zabawy
Lekcja
Data: 15.04.2020 i 20.04.2020
Temat: Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja
Po lekcji uczeń:
*zna okoliczności powstania Sejmu Wielkiego,
*przedstawia stronnictwa na Sejmie i ich poglądy,
*rozumie pojęcie: Sejm Wielki,
*wie, kiedy uchwalono Konstytucję 3 maja,
*omawia jej założenia,
*rozumie znaczenie konstytucji i jej wpływ na funkcjonowanie państwa.
Przeczytaj informacje z podręcznika s.184- 187.
Zwróć uwagę na ilustracje i podpisy.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym s.187 i wykonaj ustnie polecenie 1.
Wykorzystaj następujące materiały:
https://epodreczniki.pl/a/dlaczego-o-przyczynach-uchwalenia-konstytucji-3-maja/D1Bo1e3Bl
https://www.youtube.com/watch?v=_EjUJZPd2tk
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1, 2, 3 s.72 i 4, 5, 6 s.73.
Zrób zdjęcie lub skan wykonanych zadań i prześlij na mój adres ( termin 20.04.2020 godz. 19:00 ).
Lekcja
Data: 08.04.2020
Temat: Reformy stanisławowskie
Po lekcji uczeń:
* wyjaśnia, czym były: Rada Nieustająca, Komisja Edukacji Narodowej, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych,
* wymienia próby reform podjętych przez Stanisława Poniatowskiego,
* opisuje zmiany w Warszawie, zna najważniejsze budynki wzniesione w okresie rządów Stanisława Augusta Poniatowskiego,
* przedstawia zmiany w gospodarce,
* rozumie znaczenie zmian w Polsce stanisławowskiej.
Obejrzyj prezentację multimedialną Czasy stanisławowskie:
http://www.scholaris.pl/frontend,4,88702.html
Przeczytaj informacje z podręcznika s. 181 - 183.
Obejrzyj ilustracje w podręczniku i przeczytaj objaśnienia.
Zapoznaj się z tekstem źródłowum s. 182 i napisz na kartce odpowiedź na zad. 1 ( dołącz do zeszytu ćwiczeń ).
Wykonaj zad. 1 i 2 s.70-71 w zeszycie ćwiczeń.
Wyniki testu: Ostatnia wolna elekcja i I rozbiór Rzeczypospolitej
Ilość uzyskanych % i ocenę za test z historii uczniowie zobaczą w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl (dzwoneczek na górze strony).
Lekcja
Data: 01.04.2020 i 06.04.2020
Temat: Ostatnia wolna elekcja i I rozbiór Rzeczypospolitej
Po lekcji uczeń:
* rozumie pojęcia: Szkoła Rycerska, konfederacja barska, I rozbiór Rzeczypospolitej, Familia, prawa kardynalne,
* omawia wybór Stanisława Poniatowskiego na króla Rzeczypospolitej,
* wymienia reformy wprowadzone przez Poniatowskiego,
* wyjaśnia sposoby ingerencji Rosji w sprawy Rzeczypospolitej i konsekwencje tych ingerencji,
* opowiada o kofederacji barskiej,
* wskazuje przyczyny I rozbioru Rzeczypospolitej, wymienia państwa biorące w nim udział,
* zna postacie: Stanisław August Poniatowski, Tadeusz Rejtan.
Proponuję naukę z e- podręcznikiem:
https://epodreczniki.pl/a/poczatki-wladzy-ostatniego-krola/DjWgazB9y
Zapoznaj się z informacjami z podręcznika s. 176- 180.
Przeczytaj tekst źródłowy w podręczniku s.178 i udziel pisemnej odpowiedzi na pytanie 1. pod tekstem ( odpowiedź zapisz na kartce i dołącz do zeszytu ćwiczeń ).
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1 i 2 s. 68 oraz zad. 3 s.69.
Rozwiąż test na stronie eduelo.pl ( ostateczny termin 06.04.2020 godz. 18:00 ).
Lekcja
Data: 25.03.2020 i 30.03.2020
Temat: Rzeczpospolita w okresie kryzysu - czasy saskie
Po lekcji:
*zna postacie Augusta II Mocnego, Stanisława Leszczyńskiego, Augusta III Sasa,
*wyjaśnia powiedzenia: "od Sasa do Lasa", "za króla Sasa jedz, pij i popuszczaj pasa",
*zna przyczyny i skutki wojny północnej dla Rzeczypospolitej,
*rozumie pojęcia: traktat trzech czarnych orłów, Collegium Nobilium,
*wskazuje elementy uzależnienia Rzeczypospolitej od Rosji,
*wskazuje próby reform w Rzeczypospolitej.
Proponuję obejrzeć lekcję: https://www.youtube.com/watch?v=gK9WKAqvVtg i/lub przeczytać informacje w podręczniku s. 170- 175.
Proszę zapoznać się z tekstem źródłowym w podręczniku s.172 i ustnie wykonać polecenie pierwsze oraz drugie.
Praca w zeszycie ćwiczeń: zad.1, 2 s.66, zad.3 s.67.