Drodzy Rodzice i Uczniowie! 

W razie pytań, problemów, wątpliwości proszę kontaktować się na adres: 

jansw.szkola@gmail.com

 ----------------------------------------------------------------------------------------------

UWAGA!!!

Proszę aby dzieci na ten czas założyły nowy zeszyt z matematyki

(może być mały w kratkę)

 ...............................................................................................................

 UWAGA UCZNIU!

Te ćwiczenia, zadania, przykłady, które będą zaznaczane na czerwono w danej jednostce lekcyjnej, jeśli będzie taka możliwość proszę przesłać na jansw.szkola@gmail.com

Będzie to forma Waszej aktywności, którą bedę zaznaczać plusikami,

a następnie "+" będą podsumowane oceną.

To co będzie obowiązkowego do przesłania zostanie wskazane i opisane.

------------------------------------------------------------------------

 

 


 

Życzę Wam bezpiecznych, udanych, słonecznych, radosnych wakacji Uśmiech


 

Chcesz pobawić się w wakacje i uzyskać dyplom z wyróżnieniem, podejmij wyzwanie i weź udział w projekcie "Wakacje z Matzoo 2020"

Po wakacjach pochwalisz się sukcesem Uśmiech Powodzenia!

 

Szczegóły:

 

https://matzoo.pl/wakacje/


 

25.05.20

Temat: Geometria przestrzenna- sporawdź ile potrafisz-trening interaktywny

 

Zbieramy kaktusiki

 

Powodzenia :)

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa4/sciany-wierzcholki-krawedzie-prawda-falsz_88_625

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa4/krawedzie-prostopadle-krawedzie-rownolegle_88_627

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa4/siatka-szescianu_88_633

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/sciany-wierzcholki-krawedzie_89_626

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/krawedzie-prostopadle-krawedzie-rownolegle_89_627

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/rownolegle-i-prostopadle-sciany_89_632

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/szkielet-graniastoslupa-poziom-1_89_629

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/szkielet-graniastoslupa-poziom-2_89_630

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/objetosc-prostopadloscianu_89_515

 

 

 

http://matzoo.pl/klasa5/pole-powierzchni-prostopadloscianu-rozgrzewka_89_636


23.06.20


Temat: Ostrosłupy- opis i własności- wprowadzenie

 

Oglądamy filmik do 5:35

 

https://www.youtube.com/watch?v=Tb3hmPJx0Ns

 

Wykonaj

kartę pracy

ostroslupy_karta_pracy.pdf

lub

ćwicz. 1 str.110

 

ćwicz. 2 str. 110

 

ćwicz. 3 str. 111

 

 

19.06 i 22.06.20-2godziny lekcyjne

 


Temat: Pole powierzchni prostopadłościanu i sześcianu

 

Obejrzyj filmiki

 

https://www.youtube.com/watch?v=TDaAt1_hc6c

 

https://pistacja.tv/film/mat00247-pole-powierzchni-prostopadloscianu-i-szescianu

 

Z tego filmu dowiesz się:

 

jak obliczyć, ile miejsca zajmie siatka prostopadłościanu i sześcianu na kartce,

 

jak obliczyć sumę pól wszystkich ścian prostopadłościanu i sześcianu,

 

czym jest pole powierzchni całkowitej bryły.

 

Po obejrzeniu filmików zapisz na kolorowo wzór na pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu i sześcianu

 

Do wykonania ćwiczenia interaktywne z e-podręcznika

 

Od ćwicz 1 do ćwicz.17 Możesz rozłożyć sobie ćwiczenia w czasie.

 

https://epodreczniki.pl/a/pole-powierzchni-prostopadloscianu-i-szescianu/D68fHsGGS


15.06.20

 

Temat: Jednostki objętości

 

Z filmu dowiesz się:

-czym jest objętość,

-jakie są podstawowe jednostki objętości.

https://pistacja.tv/film/mat00248-objetosc-i-jednostki-objetosci-wprowadzenie?playlist=510

 

Wykonaj ćwiczenia  interaktywne

ćwiczenie 1

ćwiczenie 2

ćwiczenie 3

ćwiczenie 4

ćwiczenie 5

ćwiczenie 6

https://epodreczniki.pl/a/objetosc-figury-jednostki-objetosci/D2j856Wb9


9.06.20

 

Temat: OBJĘTOŚĆ GRANIASTOSŁUPÓW

 

Oglądamy filmik do 6:15

https://pistacja.tv/film/mat00524-objetosc-graniastoslupa?playlist=603

 

Test interaktywny

https://pl.khanacademy.org/math/basic-geo/basic-geo-volume-sa/volume-rect-prism/e/volume_1

 

Zapisz na kolorowo wzór na objętość graniastosłupa

wzór 

V = Pp*H

V-objętość

Pp-pole podstawy

H-wysokość

 

Wykonaj

karta pracy

karta_pracygraniastoslupyobjetosc.pdf

W przykładzie c) podstawą są dwa trapezy

lub

ćwicz.5 str.109

W przykładzie c) podstawą są dwa trapezy


8.06.20


Temat: Objętość prostopadłościanu i sześcianu.


Podręcznik str.227

Narysuj prostopadłościan i zapisz na kolorowo wzór na objętość

Narysuj sześcian i zapisz na kolorowo wzór na objętość


 

Z tych filmów dowiesz się jak obliczyć objętość prostopadłościanu i sześcianu

 

https://www.youtube.com/watch?v=Foe58Vp7S9A

 

https://pistacja.tv/film/mat00249-objetosc-prostopadloscianu-i-szescianu?playlist=510


Wykonaj

Zad.1 str.228

Zad.2 str.228

Zad.3 str.228

Uwaga!!! Pamiętaj o zgodności jednostek!


Trening dla chętnych

Interaktywne ćwiczenia

https://epodreczniki.pl/a/objetosc-prostopadloscianu/D1HufllvV

 

 

5.06.20


Temat: Sprawdzenie wiadomości-równania i wyrażenia algebraiczne


Dziś o godz.9:00 otrzymacie na eduelo.pl test sprawdzający Waszą wiedzę z równań i wyrażeń algebraicznych. Test nakleży wykonać do godz.10:00. Proszę być punktualnym.

Test piszemy JEDEN RAZ

Gdyby ktoś nie mógł uczestniczyć w wyznaczoej godzinie w zaliczeniu, proszę wcześniej o informację.

Brak informacji spowoduje,że test nie będzie zaliczony.

................................................................................................................................



Uwaga!

 W piątekek 5.06.20 tak jak wcześniej informowałam o godz.9 otrzymacie na eduelo.pl test sprawdzający Waszą wiedzę z równań i wyrażeń algebraicznych. Test należy napisać do godz.10. Proszę być punktualnym.

Test piszemy JEDEN RAZ.

Gdyby ktoś nie mógł uczestniczyć w wyznaczoej godzinie w zaliczeniu, proszę wcześniej o informację.

Brak informacji spowoduje,że test nie będzie zaliczony.


4.06.20

 

Temat: Graniastosłupy proste- własności –ćwiczenia

 

Zad.1str.224

Zad.2str.224

Zad.3str.224

Zad.5str.224


2.06.20

 

Temat: Graniastosłupy proste – własności-wprowadzenie

 

https://epodreczniki.pl/a/graniastoslup-prosty/DsD465qva

 

Napisz w zeszycie jaki graniastosłup nazywamy prostym

Narysuj dowolny graniastosłup prosty i dokonaj opisu

 

Wykonaj ćwiczenia interaktywne

od Ćwicz1-do ćwicz7

 

 https://pistacja.tv/film/mat00520-co-to-jest-graniastoslup-co-to-jest-graniastoslup-prawidlowy?playlist=603

 Z tego filmu dowiesz się:

 co to jest graniastosłup,

co to jest graniastosłup prosty,

co to jest graniastosłup prawidłowy.

 

Ćwiczenie A str.223-podręcznik

Karta pracy

graniastoslupy_prostekarta_pracy.pdf



1.06.20-Dzień Dziecka na wesoło.

29.05.20

 

Uwaga!

Za tydzień w piątek 5.06.20  –test z równań-szczegóły wkrótce

 

Temat: Siatki prostopadłościanu i sześcianu + własności

 

https://pistacja.tv/film/mat00244-budowa-prostopadloscianu-i-szescianu?playlist=510

Z tego filmu dowiesz się:

jak zbudowany jest prostopadłościan i sześcian,

czym jest wierzchołek, krawędź, podstawa i ściana boczna bryły,

 ile wierzchołków, krawędzi i ścian mają prostopadłościany i sześciany.

 

Oglądamy filmik do 8:10

 https://pistacja.tv/film/mat00246-siatka-prostopadloscianu-i-szescianu?playlist=510

Z tego filmu dowiesz się:

jak rozpoznać siatkę prostopadłościanu i sześcianu,

jak narysować siatkę prostopadłościanu i sześcianu,

jak rozpoznać siatkę ostrosłupa


Zad.3 str.220

Zad5 str.220

Zad7 str.221

 

Sprawdź swoją wiedzę

https://epodreczniki.pl/a/szesciany-i-prostopadlosciany/DLmgmEW3Q


28.05.20

 

Temat: Prostopadłościany i sześciany

 

Oglądamy filmik -Pan Gwiazda opowiada :)

https://www.youtube.com/watch?v=QPhLDw3hyxQ

 

Narysuj prostopadłościan i sześcian- skorzystaj z filmiku

Zapisz w zeszycie jaką bryłę nazywamy prostopadłościanem i  sześcianem- skorzystaj z podręcznika str.218

Ćwiczenie B podręcznik str.218

 

https://epodreczniki.pl/a/opis-prostopadloscianu-i-szescianu/D123riNp9

 

Filmik1

 

Filmik2

 

Analizujemy wszystkie zapisy pod hasłem WAŻNE!

 

Interaktywne ćwiczenie 1

 

Interaktywne ćwiczenie 2

 

Interaktywne ćwiczenie 3

 

Filmik 3 o prostopadłościanie

 

Interaktywne ćwiczenie 5

 

Filmik4 o sześcianie

 

Interaktywne ćwiczenie 7

 

Interaktywne ćwiczenie 8

 

 

26.05.20


Temat: Rozpoznajemy figury przestrzenne -ćwiczenia

 

Oglądamy filmik 1

https://pl.khanacademy.org/math/cc-sixth-grade-math/cc-6th-geometry-topic/geometric-solids/v/recognizing-common-3d-shapes

 

Wykonaj interaktywny krótki test

https://pl.khanacademy.org/math/cc-sixth-grade-math/cc-6th-geometry-topic/geometric-solids/e/identify-geometric-solids--3d-figures-

 

Oglądamy filmik 2

https://www.youtube.com/watch?v=e-foKblrBmg

 

Wykonaj interaktywny krótki test

https://szaloneliczby.pl/rozpoznawanie-bryl/

 

Czytamy z podręcznika informacje o graniastosłupie prostym,  ostrosłupie, o walcu, stożku, kuli str. 212-215

Wykonaj zad.1 str.215

Dzisiaj nic więcej. Spędź miło czas ze swoją Mamą Uśmiech


25.05.20

 

Temat:  Rozpoznajemy figury przestrzenne

 

Robimy w zeszycie nową zakładkę- FIGURY PRZESTRZENNE

 

Oglądamy filmik 1

https://pistacja.tv/film/mat00243-figury-przestrzenne-wprowadzenie?playlist=510

 Z tego filmu dowiesz się:

 czym jest bryła,

jak wyglądają graniastosłupy proste i pochyłe,

jak wyglądają: prostopadłościan, sześcian, ostrosłup, walec, stożek, kula i jakie przedmioty mają takie kształty.

 

Wykonujemy notatkę z części podsumowującej- Zapamiętaj

 

https://pl.khanacademy.org/math/cc-sixth-grade-math/cc-6th-geometry-topic/geometric-solids/v/counting-faces-and-edges-of-3d-shapes

Rozpoznajemy i liczymy ściany i krawędzie różnych brył geometrycznych

 

Ćwiczenie interaktywne

https://pl.khanacademy.org/math/cc-sixth-grade-math/cc-6th-geometry-topic/geometric-solids/e/identify-parts-of-3d-shapes

 

Tu oglądamy tylko siatki i modele

 https://epodreczniki.pl/a/siatki-i-modele-bryl/DnHwnFEw5

 

22.05.20


Temat: Rozwiązywanie prostych równań- ćwiczenia

 

Trening w zapisywaniu równań

http://matzoo.pl/klasa6/zapisywanie-rownan_37_369


ćwiczenie A str. 201 podręcznik

ćwiczenie B str. 201 podręcznik

Analiza i przepisanie rozwiązanych przykładów z zielonej ramki na str.201

Zwrócenie uwagi w tych przykładach, na to, że jest to samo równanie tylko inny zapis albo przy pomocy strzałeczek albo z ukośną kreską

ćwiczenie

cwiczenierozwiazywanie_rownan.pdf


 

 

21.05.20

Temat: Rozwiązywanie równań -wprowadzenie


Oglądamy filmik

https://pistacja.tv/film/mat00383-rozwiazywanie-rownan-wprowadzenie?playlist=281

Z tego filmu dowiesz się:

że równania można mnożyć i dzielić obustronnie,

że do obu stron równania można dodać tę samą liczbę lub ją odjąć,

jak rozwiązać równanie w jednym kroku.

 

Analiza sytuacji z wagą –podręcznik str. 200

Analiza i przepisanie do zeszytu rozwiązanych przykładów w zielonej ramce -podręcznik  str.200

 

SŁOWNICZEK

Przepisz pojęcia ze słowniczka do zeszytu

https://epodreczniki.pl/a/slowniczek/D8L8LxQKq

 

Wykonaj kartę pracy- obowiązkowo do przesłania  do 22.05.20

rozwiazywanie_rownanwprowadzeniekarta_pracy.pdf

 


DLA ZAINTERESOWANYCH

Krok1- wprowadzenie

https://epodreczniki.pl/a/wprowadzenie/D1Am6fCrH

 

krok2-filmik

https://epodreczniki.pl/a/film/DjzqyATtx

 

krok3-ćwiczenia

https://epodreczniki.pl/a/cwiczenia/D1GhXLSEp

 

krok4-podsumowanie

https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie/DkGxN3jOj

 

krok5-pojęcia

https://epodreczniki.pl/a/slowniczek/D8L8LxQKq

 

 

19.05.20

 

Temat: Liczba spełniająca równanie- ćwiczenia

 

Analiza sytuacji –podręcznik str. 198- chłopcy przy tablicy

 

Zadanie 1 str.198

Zadanie 2 str.198

Zadanie 3 str.198

Zadanie 6 str. 198

Zawszemożesz wrócić do filmików z ostatniej lekcji 


18.05.20

 

Temat: Liczba spełniająca równanie

 

W notatce odpowiedz na pytania

Kiedy liczba spełnia równanie?

Jakie równania nazywamy równoważnymi?

 

 Oglądamy uważnie filmik

https://pistacja.tv/film/mat00382-liczba-spelniajaca-rownanie?playlist=281

Z tego filmu dowiesz się:

  • jak sprawdzić, czy liczba spełnia równanie,
  • co to jest rozwiązanie równania,
  • co to są równania równoważne

 

Filmik oglądamy od 7:50 do końca

https://www.youtube.com/watch?v=cfx0U50Gg6Q

 

Analiza przykładów od 1-3

https://opracowania.pl/opracowania/matematyka/zapisywanie-rownan,oid,1960

 

 Wykonaj

ćwiczenie A str. 197 –podręcznik

ćwiczenie B str. 197 -podręcznik

karta pracy

liczba_spelniajaca_rownanie_karta_pracy.pdf 

 

15.05.20

 

Temat: Zapisywanie równań

 

UWAGA!!! 

Aby wykonać poprawnie zadania musicie koniecznie obejrzeć wskazane filmiki.

https://pistacja.tv/film/mat00372-zapisywanie-wyrazen-za-pomoca-rownan?playlist=281

  Z tego filmu dowiesz się:

  • jak określić, co jest niewiadomą,
  • jaką literą określić niewiadomą,
  • jak ułożyć i zapisać równanie opisujące treść zadania.

 

 Teraz czas na Pana Gwiazdę

Uwaga!!! Oglądamy tylko do 7:50, nie cały filmik

https://www.youtube.com/watch?v=cfx0U50Gg6Q

 

 Praca z e-podrecznikiem

-co to jest równanie?

-analizujemy rozwiązane przykłady

-wykonujemy interaktywne ćwiczenia

https://epodreczniki.pl/a/zapisywanie-tresci-prostych-zadan-za-pomoca-rownan/DVqPleFEW

 

 Napisz w zeszycie co nazywamy równaniem?

Przepisz przykłady z kolorowych ramek podręcznika z ćwiczenia A na str.193 i oczywiście przeanalizuj.

Analiza rozwiązanych przykładów z zielonej ramki z podręcznika str.194 –tych przykładów nie musisz przepisywać.

 

Wykonaj –przesyłamy obowiązkowo dziś 15.05.20

zapisywanie_rownan_cwiczenie.pdf

Zad. 1 str.194

Zad.2 str.194

Uwaga! W temacie wiadomości wpisujemy- zadanie z 15.05.20

 

14.05.20

 

Upraszczanie wyrażeń algebraicznych- ćwiczenia

 

Przepisz do zeszytu zasadę mnożenia i dzielenia wyrażeń algebraicznych oraz przykłady lub wydrukuj, zapoznaj się i wklej

 zasada__+_przyklady_wyrazenia_algebraiczne.pdf


A następnie wykonaj

Zad.5 str.191

Zad. 6 str.191

Wskazówka

Wykonując obliczenia, zapomnij na chwilę o literce, przykryj ją rączką i wykonaj działania na ułamkach, a potem dopisz literkę


11.05.20 i 12.05.20 (poniedziałek i wtorek)-2 godziny lekcyjne

 

Temat: Upraszczanie wyrażeń algebraicznych  

 

Na początek dokonaj sprawdzenia swoich rozwiązań z piątku 8.05.20

Zad. 1 str. 186 –odpowiedzi do zadania.

a)      7

b)      (-2)

c)       20

d)      15


Ważne!

Oglądamy bardzo, bardzo, bardzo uważnie filmik, od początku do końca

https://www.youtube.com/watch?v=fuoY_0YTPG4

 

Korzystając z filmiku wykonaj notatkę.

W notatce powinny pojawić się takie pojęcia jak

suma algebraiczna

wyraz sumy, jednomian,

współczynnik liczbowy

redukcja wyrazów podobnych =upraszczanie

wyrazy podobne

wraz z przykładami.

 

Po wyjaśnieniu przez pana Tomasza Gwiazdę pojęć, jak przejdziecie do liczenia przykładów warto zatrzymywać sobie filmik, wyliczyć na kartce i potem sprawdzić, czy poprawnie myśleliście.

Następnie poćwiczymy sobie.

W trakcie liczenia warto wracać do fragmentów filmiku w celu utrwalenia i ponownego wyjaśnienia problematyki przykładu.

 

Możesz rozłożyć sobie pracę na dwa dni

Zadania na 11.05.20 – na poniedziałek

 upraszczanie_wyrazen_algebraicznych_12311.pdf

Wskazówka do zadania 3

-pamiętaj, że jak obliczamy obwód figury, to po prostu dodajemy boki


Zadania na 12.05.20 –na wtorek

Zad.1 str.190

Zad. 2 str.190

Zad. 11 str. 191

 

Jeśli obejrzysz filmik uważnie, nie powinieneś mieć wątpliwości. Jeśli jednak będziesz mieć pytania zawsze pomogę.

Powodzenia Uśmiech


08.05.20


Temat:  Obliczanie wartości wyrażenia algebraicznego- ćwiczenia

 

Analiza rozwiązanych przykładów obowiązkowo od 1-4 obowiązkowo, pozostałe od 6-7 dla chętnych

https://opracowania.pl/opracowania/matematyka/obliczanie-wartosci-liczbowych-wyrazen-algebraicznych,oid,1955

 

Krótki filmik, analiza rozwiązanego przykładu i ćwiczenia do wykonania (pod filmikiem i rozwiązanym przykładem

https://pl.khanacademy.org/math/algebra/x2f8bb11595b61c86:foundation-algebra/x2f8bb11595b61c86:substitute-evaluate-expression/a/evaluating-expressions-with-two-variables

 

Interaktywne ćwiczenie 8 i  10 z e-podrecznika i wszystkie inne, które Cię zainteresują

https://epodreczniki.pl/a/wyrazenia-algebraiczne/DpRcpSJV

 

Trening- zbieramy kaktusiki

https://www.matzoo.pl/klasa6/wartosci-liczbowe-wyrazen-algebraicznych_37_365


Do wykonania

Zad.1 str. 186 z podręcznika

dla chętnych

https://pl.khanacademy.org/math/algebra/x2f8bb11595b61c86:foundation-algebra/x2f8bb11595b61c86:substitute-evaluate-expression/e/evaluating-expressions-in-two-variables-2

 

07.05.20

Temat: Obliczanie wartości wyrażenia algebraicznego


WSZYSTKIE FILMIKI OGLĄDAMY W CAŁOŚCI

Filmik 1

Z tego filmiku jako notatkę przepisz podsumowującą część z ramki -Zapamiętaj

https://pistacja.tv/film/mat00351-wyrazenia-algebraiczne-suma-roznica-iloczyn-iloraz?playlist=79

Z tego filmu dowiesz się:

  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego sumę, różnicę, iloczyn i iloraz,
  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa większą i dwa razy większą,
  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa mniejszą i dwa razy mniejszą,
  • jak odczytać ze zrozumieniem wyrażenie algebraiczne.

 

Tomasz Gwiazda Ci opowie jak obliczamy wartość wyrażenia algebraicznego.

Filmik 2

https://www.youtube.com/watch?v=afAHDJh-XOw

 

Przepisz przykłady z zielonej ramki z podręcznika str 185

 

A następnie do wykonania- OBOWIĄZKOWE DO PRZESŁANIA DO PIĄTKU 8.05

Karta pracy do wykonania

zad123__obliczanie_wyrazen_algebraicznych.pdf

Uwaga! W temacie wiadomości wpisujemy DATĘ, z którego dnia jest to zadanie, czyli 7.05.20


06.05.20- dziś matematyki w planie nie mamy

05.05.20

 

Temat: Doskonalenie umiejętności w odczytywaniu i zapisywaniu wyrażeń algebraicznych 

 

Obejrzymy jeszcze raz

 

Filmik

https://pistacja.tv/film/mat00351-wyrazenia-algebraiczne-suma-roznica-iloczyn-iloraz?playlist=79

 

Do wykonania karta pracy

karta_pracy_cwicz_9_10_11_1316.pdf

 ..........................................................................................................................

04.05.20

Temat: Zapisywanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych -ćwiczenia


https://epodreczniki.pl/a/zapisywanie-i-odczytywanie-wyrazen-algebraicznych/DQrK3f6S8

Filmik 1

Filmik 2 –Przykład 1

Filmik 3-Przykład 2

Interaktywne

Ćwiczenie 1,

Ćwiczenie 3,

Filmik 4

Interaktywne Ćwicznie 6

 

Oglądamy teraz filmiki

https://pistacja.tv/film/mat00351-wyrazenia-algebraiczne-suma-roznica-iloczyn-iloraz?playlist=79

Z tego filmu dowiesz się:

  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego sumę, różnicę, iloczyn i iloraz,
  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa większą i dwa razy większą,
  • jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa mniejszą i dwa razy mniejszą,
  • jak odczytać ze zrozumieniem wyrażenie algebraiczne

 

https://pistacja.tv/film/mat00369-wyrazenia-algebraiczne-nazywanie-i-odczytywanie?playlist=79

Z tego filmu dowiesz się:

  • jak odczytać ze zrozumieniem wyrażenie algebraiczne,
  • jak zapisać wyrażenie algebraiczne słowami 


Do wykonania karta pracy

karta_pracy_cwicz_1235.pdf

.........................................................................................


30.04.20

Temat: Sprawdzenie wiadomości z działań na liczbach dodatnich i ujemnych

 

Dziś  o godz.10 otrzymacie na eduelo.pl test sprawdzający Waszą wiedzę z działań na liczbach dodatnich i ujemnych. 

Test należy wysłać do godz.11

 

Test piszemy JEDEN RAZ.

Szczegółowe informacje na eduelo.pl

 

Gdyby ktoś nie mógł uczestniczyć w wyznaczoej godzinie w zaliczeniu, proszę wcześniej o informację.

POWODZENIAUśmiech

ŻYCZĘ WAM MIŁEGO WEEKENDUUśmiech


29.04.20 -dziś matematyki nie mamy w planie

28.04.20

 

Temat: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych-wprowadzenie

 

Robimy nową zakładkę WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE

Oglądamy uważnie filmik

 Z tego filmu dowiesz się:

  • po co zapisywać wyrażenia algebraiczne,
  • jak zinterpretować wyrażenie algebraiczne w odniesieniu do rzeczywistości

https://www.youtube.com/watch?v=Vm4FK_O1OV4

Po obejrzeniu filmiku napisz co nazywamy wyrażeniem algebraicznym

Przepisz do zeszytu lub wydrukuj i wklej notatkę. Wcześniej oczywiście przeczytaj, wiedza ta przyda Ci się do rozwiązania ćwiczeń

Notatka wyrazenie_algebraiczne__wprowadzenie.pdf 

 

Wykonaj z podręcznika

 Ćwiczenie A str. 178

 Ćwiczenie B str. 178

 Ćwiczenie C str. 178

 Zad. 1 str. 179

 Zad. 2 str. 179

.........................................................................

27.04.20

UWAGA ZMIANA

TEST Z  ODBĘDZIE SIĘ W CZWARTEK

JUTRO POINFORMUJĘ WAS O KTÓREJ GODZINIE I W JAKIEJ FORMIE

Temat: Liczby dodatnie i ujemne –utrwalenie wiadomości

Przed przystąpieniem do rozwiązania zadań-WYZWANIA jeszcze kilka wskazówek, które Ci się przydadzą

UWAGA!

Jeśli podnosimy liczbę do potęgi zerowej.

Każda liczb podniesiona do potęgi zerowej daje 1 lub (-1) jeśli podnosimy liczbę ujemną i nie ma nawiasu

Popatrz

Np.

10 = 1

(-1)0 = 1

-10 = -1

 

20 = 1

(-2)0 = 1

-20 = -1

 

Podnoszenie liczby ujemnej do potęgi parzystej i nieparzystej

Przypomnijmy, że:

liczby parzyste to: 2,4,6,8,10….

liczby nieparzyste to: 1,3,5,7,9….

Przykłady:

Potęga jest liczbą parzystą, wynosi 2

12=1*1=1

(-1)2= (-1)*(-1)=1

-12=-1*1=(-1)

 

Potęga jest liczbą nieparzystą, wynosi 3

13= 1*1*1=1

(-1)3= (-1)*(-1)*(-1)=(-1)

-13= -1*1*1= (-1)

 

 

WYZWANIE 1

Te ćwiczenia obejmują:

  • dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie dwóch liczb całkowitych, w tym co najmniej jednej ujemnej,
  • podnoszenie liczb całkowitych ujemnych do potęgi zerowej, z minusem w nawiasie lub przed liczbą

https://pistacja.tv/zadanie/plmat029-1-wyzwanie-dzialania-na-liczbach-calkowitych?playlist=466

 

WYZWANIE 2

Te ćwiczenia obejmują:

  • proste zadania tekstowe wymagające dodania i odjęcia dwóch liczb całkowitych, w tym co najmniej jednej ujemnej,
  • podnoszenie liczb całkowitych ujemnych do potęgi naturalnej, z minusem w nawiasie lub przed liczbą

https://pistacja.tv/zadanie/plmat029-2-wyzwanie-dzialania-na-liczbach-calkowitych?playlist=466

 

DLA CHĘTNYCH

WYZWANIE 3

Te ćwiczenia obejmują:

  • dodawanie i odejmowanie trzech liczb całkowitych, w tym przynajmniej dwóch ujemnych,
  • dodawanie i odejmowanie iloczynów i ilorazów dwóch liczb całkowitych, w tym przynajmniej jednej ujemnej,
  • mnożenie i dzielenie dwóch liczb całkowitych ujemnych podniesionych do potęgi naturalnej.

https://pistacja.tv/zadanie/plmat029-3-wyzwanie-dzialania-na-liczbach-calkowitych?playlist=466


POWODZENIA! Uśmiech

 

.............................................................................

24.04.20

 

Temat:Trening przed sprawdzeniem wiadomości.

Działania na liczbach dodatnich i ujemnych

 

Mały test we wtorek 28.04.20

 

Wykonaj trening

http://matzoo.pl/klasa5/dodawanie-i-odejmowanie-trzech-liczb-calkowitych_26_219

http://matzoo.pl/klasa5/mnozenie-liczb-calkowitych_26_220

http://matzoo.pl/klasa5/dzielenie-liczb-calkowitych_26_221

A następnie

Zad 93 str. 250

Zad 98 str. 251

Dla chętnych krzyżówka  krzyzowka.pdf 

...........................................................

 

23.04.20

 

 Temat: Działania na liczbach dodatnich i ujemnych- utrwalenie

 

Odszukaj w e-podreczniku hasło ODEJMOWANIE LICZB NA OSI LICZBOWEJ

Przykład 1 i przykład 2

https://epodreczniki.pl/a/odejmowanie-liczb-calkowitych/DjhjZJJyi

Wykonaj interaktywne ćwiczenie 9 z e-podrecznika

 

Oglądamy filmik

https://www.youtube.com/watch?v=DklHvHy-Vd8

 

Spróbuj sprawdzić swoją wiedzę rozwiązując test

https://pl.khanacademy.org/math/arithmetic/arith-review-negative-numbers/arith-review-add-and-sub-integersss/e/integer-addition-and-subtraction-2

 

OBOWIĄZKOWO DO PRZESŁANIA DO PIĄTKU 24.04.20

cwiczenia_899.pdf


21.04.20

Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych –ćwiczenia utrwalające

 

Oglądamy uważnie filmik o „wojownikach”.

Jak to jest jak wojownik niebieski-ujemny spotka się z wojownikiem czerwonym-dodatnim?

https://www.youtube.com/watch?v=ECaIlKPLEZI

 

A co ma do powiedzenia i pokazania znany większości Tomasz Gwiazda?

 https://www.youtube.com/watch?v=oK1aEAVTxFw

 

Trening:

https://www.matzoo.pl/klasa5/dodawanie-i-odejmowanie-liczb-calkowitych_26_218

 

Zobacz dwa filmiki na i wykonaj w celu treningu dowolną liczbę interaktywnych ćwiczeń, tyle ile będziesz chciał.

Ku Twojemu zaskoczeniu okaże się, że liczby ujemne nie są wcale takie straszne i trudne.

https://epodreczniki.pl/a/dodawanie-liczb-calkowitych/DVANtw6Be

 

Możesz wykonać jeszcze kilka interaktywnych ćwiczeń

https://epodreczniki.pl/a/odejmowanie-liczb-calkowitych/DjhjZJJyi

 

A może jeszcze quiz. pamiętaj, że trening czyni Mistrza :-)

https://learningapps.org/5310086

https://learningapps.org/3479962

https://learningapps.org/2564581

https://learningapps.org/2107505

https://learningapps.org/1609772


20.04.20

 

Temat: Mnożenie i dzielenie liczb dodatnich i ujemnych - ćwiczenia

 

ĆWICZYMY DALEJ MNOŻENIE I DZIELENIE LICZB DODATNICH I UJEMNYCH

 

Mały trening

Milionerzy

https://learningapps.org/3328428

Porównaj

https://learningapps.org/930523


WAŻNE!

Aby pomnożyć, czy podzielić ułamki o tych samych znakach i o różnych znakach zasada jest taka sama jak przy mnożeniu i dzieleniu liczb całkowitych. Dodatkowo należy przypomnieć z klasy 4, 5 i 6 działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.

Aby pomnożyć( podzielić) ułamek zwykły i dziesiętny musimy zamienić tak aby były dwa ułamki zwykłe lub dwa ułamki dziesiętne.

Po wykonaniu zad.3 str 174 sprawdź, czy otrzymałeś prawidłowe rozwiązania.

Odpowiedzi

zad_3_str_174_odpowiedzi.pdf

Spróbuj pracować samodzielnie. Możesz korzystać w celu przypomnienia zasad  z podręcznika, „starych” notatek, Internetu, podpowiedzi Rodzica.

 

W odpowiedzi proszę przesłać mi informację ile przykładów wyliczyłeś(wyliczyłaś) i ile było poprawnych.

 

Pamiętaj! Że 7 to nie jest to samo co (-7)

 

Już wkrótce zaliczenie z działań na liczbach dodatnich i ujemnych. Staraj się więc pracować sumiennie. W razie jakichkolwiek pytań, wątpliwości zawsze możesz się ze mną skontaktować , w którym miejscu napotkaliście na trudności.

 

 .........................................................................................................


17.04.20

 

Temat: Mnożenie i dzielenie liczb dodatnich i ujemnych


ZASADA JEST BARDZO PROSTA- PRZEPISZ WSZYSTKO DO ZESZYTU NA KOLOROWO

 

Gdy mnożymy lub dzielimy  dwie liczby o tych samych znakach wynik jest dodatni

Np.

2* 3=6

(-2)*(-3)=6


10:2=5

(-10):(-2)=5

 

Gdy mnożymy lub dzielimy dwie liczby o znakach przeciwnych  wynik jest ujemny

Np.

(-2)*3= (-6)

2*(-3)=(-6)


10:(-2)=(-5)

(-10):2=(-5)

 

Uwaga! 

0*2=0

(-2)*0=0

0*0=0

0:2=0

0:(-2)=0

Natomiast nie dzielimy przez 0, czyli 2:0= rozwiązanie nie istnieje



MOŻNA PODSUMOWAĆ TE ZASADY W TABELCE

(dla dzielenia obowiązuje ta sama reguła)

+

*

+

=

+

-

*

-

=

+

+

*

-

=

-

-

*

+

=

-


Wykonaj 

cwiczenia_z_1704.pdf  (możesz wydrukować i wkleić do zeszytu lub przepisać)

oraz

zad 1 str.173


MOŻNA OBEJRZEĆ SOBIE JESZCZE FLIMIK

https://pistacja.tv/film/mat00160-mnozenie-i-dzielenie-liczb-calkowitych?playlist=466

...............................................................................

16.04.20

 

Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych –ćwiczenia cz.2

 

Pamiętajmy, że

„ - „ oznacza dług, stratę,

„+” to co mamy w skarbonce, zysk

 

Ściąga- śmiało z niej korzystaj ;)

Przepisz do zeszytu na kolorowo

 

4-3=1

 

3-4= 3+(-4)=(-1)

 

(-3)+(-4)=(-7)

 

-3-4=(-3)+(-4)=(-7)

 

-3-(-4)=-3+4=1

 

3-(-4)=3+4=7

 

Uwaga! Rozwiązując ćwiczenia, jeśli uznasz, że rozwiązaniem jest liczba ujemna, wynik zapisz w nawiasie.

 

OBOWIĄZKOWO DO PRZESŁANIA

W TEMACIE WIADOMOŚCI PROSZĘ NAPISAĆ DATĘ 16.04.20

Termin nadesłania PONIEDZIAŁEK 20.04.20 –PRACUJ WOLNO ALE DOKŁADNIE I PAMIĘTAJ O STARANNYM ZAPISIE.


MOŻESZ WYDRUKOWAĆ I WKEIĆ DO ZESZYTU

 

...................................................................


08.04.20 

Dziś matematyki w planie nie mamy.

 

Kolejna lekcja 16.04.20

Przerwa Świąteczna 09-14.04.20

Życzę Wam i Waszym Rodzicom Zdrowych Świąt Wielkanocnych

...................................................................... 

 


07.04.20

 

Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych –ćwiczenia

 

Wykonaj ćwiczenia interaktywne z epodrecznika

https://epodreczniki.pl/a/dzialania-na-liczbach-calkowitych/D12xgir0u

a następnie

Zadanie 1 str.170-podręcznik(zapisz w zeszycie)

.....................................................................................


06.04.20

 

Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych

 

Przeanalizuj  przykłady z kartami oraz przykłady po nimi (podręcznik str.169)

 

Obejrzyj bardzo uważnie filmik, a dowiesz się:

  • gdzie w życiu codziennym stosuje się odejmowanie liczb całkowitych,
  • jak odejmować liczby całkowite.

https://pistacja.tv/film/mat00159-odejmowanie-liczb-calkowitych?playlist=466

Wykonaj notatkę z filmiku oraz

Wykonaj zadanie 2 str.170 (podręcznik)

.................................................................................

03.04.20 

Temat: Dodawanie liczb całkowitych

 

 Czyli o zyskach i stratach

Przepisz do zeszytu przykłady z filmiku na kolorowo i w ramce

Obejrzysz uważnie filmik, a nie będziesz mieć żadnych wątpliwości

 Z tego filmu dowiesz się

  • jak do liczby dodatniej dodać liczbę ujemną,
  • jak do liczby ujemnej dodać liczbę dodatnią,
  • jak dodawać do siebie liczby ujemne

 https://pistacja.tv/film/mat00158-dodawanie-liczb-calkowitych?playlist=466

 

Następnie przerysuj karty ze strony 168  z podręcznika zysk-strata- 4przykłady  (również na kolorowo i w ramce)

 

Trening STRATA-ZYSK

 http://matzoo.pl/klasa5/odejmowanie-liczb-naturalnych-z-wynikiem-ujemnym_26_127

 http://matzoo.pl/klasa5/odejmowanie-z-wynikiem-ujemnym-w-zakresie-100_26_128

 http://matzoo.pl/klasa5/dodawanie-i-odejmowanie-liczb-calkowitych_26_218.html

 

Do poćwiczenia -OBOWIĄZKOWE DO PRZESŁANIA- PRZEŚLIJ 6.04 (w poniedziałek)

Ćwicz.1 cwicz1.jpg

Ćwicz.2 cwicz2.jpg

Ćwicz 3 cwicz3.jpg

Jeśli wykonałeś sumiennie wszystkie ćwiczenia i zrobiłeś notatkę nie masz zadania domowego ;-) 

Miłego, rodzinnego weekendu Wam życzę Uśmiech

............................................................................

02.04.20

Temat: PROCENTY- sprawdzenie wiadomości

Dzień dobry Uśmiech

Mam nadzieję, że wszyscy są już wyspani. Na pewno zjedliście zdrowe, smaczne śniadanie jesteście już nawet po porannym treningu Mrugnięcie

Dziś przed Wami test sprawdzający Waszą wiedzę i umiejętności z zagadnienia -PROCENT

Test należy wykonać do godz.11. Dostępny jest na eduelo.pl

POWODZENIA!

.........................................................................................................................................

01.04.20 

Dziś matematyki w planie nie mamy.

Kolejna lekcja 2.04.20-sprawdzian z procentów

..............................................................................................

31.03.20

Uwaga!

 nr 1

Termin sprawdzianu on-line z procentów przesunięty na 2.04 (czwartek).

Godzina zostanie ustalona i podana. 

(powtarzając warto  jeszcze rozwiązać test –przed klasówką str.161)

nr2 

Termin nadesłania notatki z dzisiejszej lekcji- do 2.04(czwartek) - OBOWIĄZKOWO WSZYSCY

POD UWAGĘ BĘDZIE BRANA STARANNOŚĆ ZAPISU (czytelność, brak skreśleń, oś liczbowa przy pomocy linijki, terminowość)

Przesyłamy jak zawsze na jansw.szkola@gmail.com

W temacie proszę podać -notatka z 31.03 

 

Robimy teraz nową zakładkę

LICZBY DODATNIE I LICZBY UJEMNE

Temat: Liczby całkowite- ile pamiętam z klasy 5?

 

Obejrzyj  trzy filmiki  bardzo uważnie.

A następnie wykonaj notatkę w zeszycie.

Wykonując notatkę skorzystaj z filmików oraz z podręcznika str164-165


W notatce powinny wystąpić następujące informacje:

-pojęcie liczb naturalnych + przykłady

-pojęcie liczb całkowitych + przykłady

- liczby całkowite na osi liczbowej

-pojęcie liczb przeciwnych + przykłady

-to uznasz za ważne (wyróżnij te treści)


Zapisz w zeszycie i uzupełnij (na kolorowo)

LICZBA UJEMNA JEST ZAWSZE MNIEJSZA OD LICZBY………………………………….

 

LICZBA ZERO JEST WIĘKSZA OD KAŻDEJ LICZBY ……………………………….

 

Z DWÓCH LICZB UJEMNYCH WIĘKSZA JEST TA, KTÓRA LEŻY BLIŻEJ…………………. NA OSI LICZBOWEJ

 

Z tego filmu dowiesz się:

  • jakie liczby nazywamy całkowitymi,
  • jakie liczby nazywamy liczbami przeciwnymi,
  • gdzie występują liczby całkowite

https://pistacja.tv/film/mat00154-liczby-calkowite-wprowadzenie?playlist=432


Z tego filmu dowiesz się:

  • jak znaleźć miejsce liczby całkowitej na osi liczbowej,
  • jak zaznaczać i odczytywać liczby całkowite na osi liczbowej

https://pistacja.tv/film/mat00155-liczby-calkowite-na-osi-liczbowej?playlist=432


Z tego filmu dowiesz się:

  • jak porównywać liczby całkowite

https://pistacja.tv/film/mat00156-porownywanie-liczb-calkowitych?playlist=432


Odpowiedz pisemnie w zeszycie na 1.punkt str.163 (podręcznik)


A teraz czas na trening

Liczby przeciwne- memory

https://learningapps.org/3083173

Liczby dodatnie i ujemne- porządkowanie

https://learningapps.org/3083173

Którą liczbę zje krokodylek?- porównaj liczby

https://learningapps.org/3083173

https://learningapps.org/921944

 

30.03.20

 

Temat: Interaktywny trening przed sprawdzianem-PROCENTY

OBOWIĄZKOWY

 

Lubisz wyzwania? Sprawdź, jak dobrze poradzisz sobie z zadaniami z pojęcia PROCENT

Nie używaj kalkulatora, licz w pamięci lub na kartce. Do dzieła!

 

Jako potwierdzenie Twojego wyniku prześlij mi podsumowujące zdjęcie- trening obowiązkowy dla wszystkich. Termin 31.03.20 (wtorek)   

 

Wyzwanie 1

https://pistacja.tv/zadanie/plmat030-1-wyzwanie-procenty-wprowadzenie?playlist=275

Te zadania obejmują

  • określanie, jaki procent diagramu 10×10 jest zamalowany (wielokrotności 10%),
  • obliczanie danego procentu całkowitego z liczby 100,
  • określanie, jaki procent zbioru stanowią figury danego typu (wielokrotności 25%),
  • zamianę ułamka o mianowniku 100 na procent,
  • obliczanie procentu z łatwej liczby (wielokrotności 5%),
  • zamianę procentu na ułamek zwykły (wielokrotności 25%),
  • znajdowanie liczby, której procent jest dany (łatwe przykłady)

 

 Wyzwanie 2 

https://pistacja.tv/zadanie/plmat030-2-wyzwanie-procenty-wprowadzenie?playlist=275

 

Te zadania obejmują:

  • określanie, jaki całkowity procent diagramu 10×10 jest zamalowany,
  • zamianę liczby dziesiętnej na procent,
  • zamianę ułamka zwykłego (w tym niewłaściwego) na procent,
  • obliczanie procentu z danej liczby,
  • zamianę procentu na ułamek zwykły,
  • znajdowanie liczby, której procent jest dany (wynik dziesiętny)

 

DLA CHĘTNYCH 

Wyzwanie 3

 

https://pistacja.tv/zadanie/plmat030-3-wyzwanie-procenty-wprowadzenie?playlist=275

 

Te zadania obejmują:

  • określanie, jaki całkowity procent diagramu 10×10 jest zamalowany (złożone figury),
  • zamianę liczby dziesiętnej na procent,
  • zamianę ułamka zwykłego (w tym niewłaściwego) na procent,
  • obliczanie procentu z danej liczby (procent z częścią ułamkową),
  • zamianę procentu na ułamek zwykły (trudne przykłady),
  • znajdowanie liczby, której procent jest dany (wynik i procent z częścią ułamkową),
  • zadania tekstowe wymagające obliczenia procentu.

POWODZENIA! :-)


27.03.20 r

Temat: Obniżki i podwyżki – zadania 

Obejrzyj jeszcze raz filmiki z wczorajszych zajęć (26.03.20)

https://www.youtube.com/watch?v=vbVCK3qc7Is

https://www.youtube.com/watch?v=h7iXgdJaSYk

i wykonaj zadania 

zad.3,4,5 str.158

W razie wątpliwości można się skontaktować w celu wyjaśnienia i udzielenia wskazówki

jansw.szkola@gmail.com

 Uwaga!

Zbliżamy się do podsumowania działu procenty.

We wtorek (31.03) otrzymacie test sprawdzający na eduelo.pl


26.03.20 

Temat: OBNIŻKI I PODWYŻKI

Dziś idziemy do sklepu ale... tylko wirtualnie. Pamiętaj zostajemy w domu.

Na początek usiądź sobie wygodnie i uważnie obejrzyj dwa filmiki. Możesz nawet zajadać paluszki Mrugnięcie

Podwyżki

- jak obliczyć wartość podwyżki,
- jak obliczyć cenę po podwyżce

https://www.youtube.com/watch?v=vbVCK3qc7Is

Obniżki

- jak obliczyć wartość obniżki cenowej,
- jak obliczyć cenę po obniżce

https://www.youtube.com/watch?v=h7iXgdJaSYk

Uwaga!

Po obejrzeniu filmiku zapisz po dwa przykłady, sposobem który Ci się spodobał najbardziej

Teraz przeanalizuj jeszcze rozwiązane przykłady z podręcznika strona 157

Przykłady, które są w zielonych ramkach przepisz na kolorowo do zeszytu

Przyszedł czas na trening:

Wyobraź sobie, że idziemy do sklepu ze sprzętem i do sklepu sportowego

Wykonaj zadanie w zeszycie- dowolnym, wybranym sposobem

Zadanie 1 strona 157

Zadanie 2 strona 158

Jest promocja! ;)

Idziemy do sklepu odzieżowego ale tylko wirtualnie. Pamiętaj zostajemy w domu

https://learningapps.org/1215910

Zadanie domowe

zadanie 85 i 86 str249

 

 25.03.20 -dziś w planie matematyki nie mamy. Lekcja już jutro 


16-24.03.20

POPRZEDNIE LEKCJE -W ARCHIWUM-

-ZAKŁADKA-

ZADANIA I ĆWICZENIA DO SAMODZIELNEGO WYKONANIA