Drodzy Rodzice i Uczniowie!
W razie pytań, problemów, wątpliwości proszę kontaktować się na adres:
jansw.szkola@gmail.com
----------------------------------------------------------------------------------------------
UWAGA!!!
Proszę aby dzieci na ten czas założyły nowy zeszyt z matematyki
(może być mały w kratkę)
...............................................................................................................
UWAGA UCZNIU!
Te ćwiczenia, zadania, przykłady, które będą zaznaczane na czerwono w danej jednostce lekcyjnej, jeśli będzie taka możliwość proszę przesłać na jansw.szkola@gmail.com
Będzie to forma Waszej aktywności, którą bedę zaznaczać plusikami,
a następnie "+" będą podsumowane oceną.
To co będzie obowiązkowego do przesłania zostanie wskazane i opisane.
------------------------------------------------------------------------
Życzę Wam bezpiecznych, udanych, słonecznych, radosnych wakacji
Chcesz pobawić się w wakacje i uzyskać dyplom z wyróżnieniem, podejmij wyzwanie i weź udział w projekcie "Wakacje z Matzoo 2020"
Po wakacjach pochwalisz się sukcesem Powodzenia!
Szczegóły:
25.05.20
Temat: Geometria przestrzenna- sporawdź ile potrafisz-trening interaktywny
Zbieramy kaktusiki
Powodzenia :)
http://matzoo.pl/klasa4/sciany-wierzcholki-krawedzie-prawda-falsz_88_625
http://matzoo.pl/klasa4/krawedzie-prostopadle-krawedzie-rownolegle_88_627
http://matzoo.pl/klasa4/siatka-szescianu_88_633
http://matzoo.pl/klasa5/sciany-wierzcholki-krawedzie_89_626
http://matzoo.pl/klasa5/krawedzie-prostopadle-krawedzie-rownolegle_89_627
http://matzoo.pl/klasa5/rownolegle-i-prostopadle-sciany_89_632
http://matzoo.pl/klasa5/szkielet-graniastoslupa-poziom-1_89_629
http://matzoo.pl/klasa5/szkielet-graniastoslupa-poziom-2_89_630
http://matzoo.pl/klasa5/objetosc-prostopadloscianu_89_515
http://matzoo.pl/klasa5/pole-powierzchni-prostopadloscianu-rozgrzewka_89_636
23.06.20
Temat: Ostrosłupy- opis i własności- wprowadzenie
Oglądamy filmik do 5:35
https://www.youtube.com/watch?v=Tb3hmPJx0Ns
Wykonaj
kartę pracy
lub
ćwicz. 1 str.110
ćwicz. 2 str. 110
ćwicz. 3 str. 111
19.06 i 22.06.20-2godziny lekcyjne
Temat: Pole powierzchni prostopadłościanu i sześcianu
Obejrzyj filmiki
https://www.youtube.com/watch?v=TDaAt1_hc6c
https://pistacja.tv/film/mat00247-pole-powierzchni-prostopadloscianu-i-szescianu
Z tego filmu dowiesz się:
jak obliczyć, ile miejsca zajmie siatka prostopadłościanu i sześcianu na kartce,
jak obliczyć sumę pól wszystkich ścian prostopadłościanu i sześcianu,
czym jest pole powierzchni całkowitej bryły.
Po obejrzeniu filmików zapisz na kolorowo wzór na pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu i sześcianu
Do wykonania ćwiczenia interaktywne z e-podręcznika
Od ćwicz 1 do ćwicz.17 Możesz rozłożyć sobie ćwiczenia w czasie.
https://epodreczniki.pl/a/pole-powierzchni-prostopadloscianu-i-szescianu/D68fHsGGS
15.06.20
Temat: Jednostki objętości
Z filmu dowiesz się:
-czym jest objętość,
-jakie są podstawowe jednostki objętości.
https://pistacja.tv/film/mat00248-objetosc-i-jednostki-objetosci-wprowadzenie?playlist=510
Wykonaj ćwiczenia interaktywne
ćwiczenie 1
ćwiczenie 2
ćwiczenie 3
ćwiczenie 4
ćwiczenie 5
ćwiczenie 6
https://epodreczniki.pl/a/objetosc-figury-jednostki-objetosci/D2j856Wb9
9.06.20
Temat: OBJĘTOŚĆ GRANIASTOSŁUPÓW
Oglądamy filmik do 6:15
https://pistacja.tv/film/mat00524-objetosc-graniastoslupa?playlist=603
Test interaktywny
https://pl.khanacademy.org/math/basic-geo/basic-geo-volume-sa/volume-rect-prism/e/volume_1
Zapisz na kolorowo wzór na objętość graniastosłupa
wzór
V = Pp*H
V-objętość
Pp-pole podstawy
H-wysokość
Wykonaj
karta pracy
karta_pracygraniastoslupyobjetosc.pdf
W przykładzie c) podstawą są dwa trapezy
lub
ćwicz.5 str.109
W przykładzie c) podstawą są dwa trapezy
8.06.20
Temat: Objętość prostopadłościanu i sześcianu.
Podręcznik str.227
Narysuj prostopadłościan i zapisz na kolorowo wzór na objętość
Narysuj sześcian i zapisz na kolorowo wzór na objętość
Z tych filmów dowiesz się jak obliczyć objętość prostopadłościanu i sześcianu
https://www.youtube.com/watch?v=Foe58Vp7S9A
https://pistacja.tv/film/mat00249-objetosc-prostopadloscianu-i-szescianu?playlist=510
Wykonaj
Zad.1 str.228
Zad.2 str.228
Zad.3 str.228
Uwaga!!! Pamiętaj o zgodności jednostek!
Trening dla chętnych
Interaktywne ćwiczenia
https://epodreczniki.pl/a/objetosc-prostopadloscianu/D1HufllvV
5.06.20
Temat: Sprawdzenie wiadomości-równania i wyrażenia algebraiczne
Dziś o godz.9:00 otrzymacie na eduelo.pl test sprawdzający Waszą wiedzę z równań i wyrażeń algebraicznych. Test nakleży wykonać do godz.10:00. Proszę być punktualnym.
Test piszemy JEDEN RAZ
Gdyby ktoś nie mógł uczestniczyć w wyznaczoej godzinie w zaliczeniu, proszę wcześniej o informację.
Brak informacji spowoduje,że test nie będzie zaliczony.
................................................................................................................................
Uwaga!
W piątekek 5.06.20 tak jak wcześniej informowałam o godz.9 otrzymacie na eduelo.pl test sprawdzający Waszą wiedzę z równań i wyrażeń algebraicznych. Test należy napisać do godz.10. Proszę być punktualnym.
Test piszemy JEDEN RAZ.
Gdyby ktoś nie mógł uczestniczyć w wyznaczoej godzinie w zaliczeniu, proszę wcześniej o informację.
Brak informacji spowoduje,że test nie będzie zaliczony.
4.06.20
Temat: Graniastosłupy proste- własności –ćwiczenia
Zad.1str.224
Zad.2str.224
Zad.3str.224
Zad.5str.224
2.06.20
Temat: Graniastosłupy proste – własności-wprowadzenie
https://epodreczniki.pl/a/graniastoslup-prosty/DsD465qva
Napisz w zeszycie jaki graniastosłup nazywamy prostym
Narysuj dowolny graniastosłup prosty i dokonaj opisu
Wykonaj ćwiczenia interaktywne
od Ćwicz1-do ćwicz7
Z tego filmu dowiesz się:
co to jest graniastosłup,
co to jest graniastosłup prosty,
co to jest graniastosłup prawidłowy.
Ćwiczenie A str.223-podręcznik
Karta pracy
graniastoslupy_prostekarta_pracy.pdf
1.06.20-Dzień Dziecka na wesoło.
29.05.20
Uwaga!
Za tydzień w piątek 5.06.20 –test z równań-szczegóły wkrótce
Temat: Siatki prostopadłościanu i sześcianu + własności
https://pistacja.tv/film/mat00244-budowa-prostopadloscianu-i-szescianu?playlist=510
Z tego filmu dowiesz się:
jak zbudowany jest prostopadłościan i sześcian,
czym jest wierzchołek, krawędź, podstawa i ściana boczna bryły,
ile wierzchołków, krawędzi i ścian mają prostopadłościany i sześciany.
Oglądamy filmik do 8:10
https://pistacja.tv/film/mat00246-siatka-prostopadloscianu-i-szescianu?playlist=510
Z tego filmu dowiesz się:
jak rozpoznać siatkę prostopadłościanu i sześcianu,
jak narysować siatkę prostopadłościanu i sześcianu,
jak rozpoznać siatkę ostrosłupa
Zad.3 str.220
Zad5 str.220
Zad7 str.221
Sprawdź swoją wiedzę
https://epodreczniki.pl/a/szesciany-i-prostopadlosciany/DLmgmEW3Q
28.05.20
Temat: Prostopadłościany i sześciany
Oglądamy filmik -Pan Gwiazda opowiada :)
https://www.youtube.com/watch?v=QPhLDw3hyxQ
Narysuj prostopadłościan i sześcian- skorzystaj z filmiku
Zapisz w zeszycie jaką bryłę nazywamy prostopadłościanem i sześcianem- skorzystaj z podręcznika str.218
Ćwiczenie B podręcznik str.218
https://epodreczniki.pl/a/opis-prostopadloscianu-i-szescianu/D123riNp9
Filmik1
Filmik2
Analizujemy wszystkie zapisy pod hasłem WAŻNE!
Interaktywne ćwiczenie 1
Interaktywne ćwiczenie 2
Interaktywne ćwiczenie 3
Filmik 3 o prostopadłościanie
Interaktywne ćwiczenie 5
Filmik4 o sześcianie
Interaktywne ćwiczenie 7
Interaktywne ćwiczenie 8
26.05.20
Temat: Rozpoznajemy figury przestrzenne -ćwiczenia
Oglądamy filmik 1
Wykonaj interaktywny krótki test
Oglądamy filmik 2
https://www.youtube.com/watch?v=e-foKblrBmg
Wykonaj interaktywny krótki test
https://szaloneliczby.pl/rozpoznawanie-bryl/
Czytamy z podręcznika informacje o graniastosłupie prostym, ostrosłupie, o walcu, stożku, kuli str. 212-215
Wykonaj zad.1 str.215
Dzisiaj nic więcej. Spędź miło czas ze swoją Mamą
25.05.20
Temat: Rozpoznajemy figury przestrzenne
Robimy w zeszycie nową zakładkę- FIGURY PRZESTRZENNE
Oglądamy filmik 1
https://pistacja.tv/film/mat00243-figury-przestrzenne-wprowadzenie?playlist=510
Z tego filmu dowiesz się:
czym jest bryła,
jak wyglądają graniastosłupy proste i pochyłe,
jak wyglądają: prostopadłościan, sześcian, ostrosłup, walec, stożek, kula i jakie przedmioty mają takie kształty.
Wykonujemy notatkę z części podsumowującej- Zapamiętaj
Rozpoznajemy i liczymy ściany i krawędzie różnych brył geometrycznych
Ćwiczenie interaktywne
Tu oglądamy tylko siatki i modele
https://epodreczniki.pl/a/siatki-i-modele-bryl/DnHwnFEw5
22.05.20
Temat: Rozwiązywanie prostych równań- ćwiczenia
Trening w zapisywaniu równań
http://matzoo.pl/klasa6/zapisywanie-rownan_37_369
ćwiczenie A str. 201 podręcznik
ćwiczenie B str. 201 podręcznik
Analiza i przepisanie rozwiązanych przykładów z zielonej ramki na str.201
Zwrócenie uwagi w tych przykładach, na to, że jest to samo równanie tylko inny zapis albo przy pomocy strzałeczek albo z ukośną kreską
ćwiczenie
cwiczenierozwiazywanie_rownan.pdf
21.05.20
Temat: Rozwiązywanie równań -wprowadzenie
Oglądamy filmik
https://pistacja.tv/film/mat00383-rozwiazywanie-rownan-wprowadzenie?playlist=281
Z tego filmu dowiesz się:
że równania można mnożyć i dzielić obustronnie,
że do obu stron równania można dodać tę samą liczbę lub ją odjąć,
jak rozwiązać równanie w jednym kroku.
Analiza sytuacji z wagą –podręcznik str. 200
Analiza i przepisanie do zeszytu rozwiązanych przykładów w zielonej ramce -podręcznik str.200
SŁOWNICZEK
Przepisz pojęcia ze słowniczka do zeszytu
https://epodreczniki.pl/a/slowniczek/D8L8LxQKq
Wykonaj kartę pracy- obowiązkowo do przesłania do 22.05.20
rozwiazywanie_rownanwprowadzeniekarta_pracy.pdf
DLA ZAINTERESOWANYCH
Krok1- wprowadzenie
https://epodreczniki.pl/a/wprowadzenie/D1Am6fCrH
krok2-filmik
https://epodreczniki.pl/a/film/DjzqyATtx
krok3-ćwiczenia
https://epodreczniki.pl/a/cwiczenia/D1GhXLSEp
krok4-podsumowanie
https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie/DkGxN3jOj
krok5-pojęcia
https://epodreczniki.pl/a/slowniczek/D8L8LxQKq
19.05.20
Temat: Liczba spełniająca równanie- ćwiczenia
Analiza sytuacji –podręcznik str. 198- chłopcy przy tablicy
Zadanie 1 str.198
Zadanie 2 str.198
Zadanie 3 str.198
Zadanie 6 str. 198
Zawszemożesz wrócić do filmików z ostatniej lekcji
18.05.20
Temat: Liczba spełniająca równanie
W notatce odpowiedz na pytania
Kiedy liczba spełnia równanie?
Jakie równania nazywamy równoważnymi?
Oglądamy uważnie filmik
https://pistacja.tv/film/mat00382-liczba-spelniajaca-rownanie?playlist=281
Z tego filmu dowiesz się:
- jak sprawdzić, czy liczba spełnia równanie,
- co to jest rozwiązanie równania,
- co to są równania równoważne
Filmik oglądamy od 7:50 do końca
https://www.youtube.com/watch?v=cfx0U50Gg6Q
Analiza przykładów od 1-3
https://opracowania.pl/opracowania/matematyka/zapisywanie-rownan,oid,1960
Wykonaj
ćwiczenie A str. 197 –podręcznik
ćwiczenie B str. 197 -podręcznik
karta pracy
liczba_spelniajaca_rownanie_karta_pracy.pdf
15.05.20
Temat: Zapisywanie równań
UWAGA!!!
Aby wykonać poprawnie zadania musicie koniecznie obejrzeć wskazane filmiki.
https://pistacja.tv/film/mat00372-zapisywanie-wyrazen-za-pomoca-rownan?playlist=281
Z tego filmu dowiesz się:
- jak określić, co jest niewiadomą,
- jaką literą określić niewiadomą,
- jak ułożyć i zapisać równanie opisujące treść zadania.
Teraz czas na Pana Gwiazdę
Uwaga!!! Oglądamy tylko do 7:50, nie cały filmik
https://www.youtube.com/watch?v=cfx0U50Gg6Q
Praca z e-podrecznikiem
-co to jest równanie?
-analizujemy rozwiązane przykłady
-wykonujemy interaktywne ćwiczenia
https://epodreczniki.pl/a/zapisywanie-tresci-prostych-zadan-za-pomoca-rownan/DVqPleFEW
Napisz w zeszycie co nazywamy równaniem?
Przepisz przykłady z kolorowych ramek podręcznika z ćwiczenia A na str.193 i oczywiście przeanalizuj.
Analiza rozwiązanych przykładów z zielonej ramki z podręcznika str.194 –tych przykładów nie musisz przepisywać.
Wykonaj –przesyłamy obowiązkowo dziś 15.05.20
zapisywanie_rownan_cwiczenie.pdf
Zad. 1 str.194
Zad.2 str.194
Uwaga! W temacie wiadomości wpisujemy- zadanie z 15.05.20
14.05.20
Upraszczanie wyrażeń algebraicznych- ćwiczenia
Przepisz do zeszytu zasadę mnożenia i dzielenia wyrażeń algebraicznych oraz przykłady lub wydrukuj, zapoznaj się i wklej
zasada__+_przyklady_wyrazenia_algebraiczne.pdf
A następnie wykonaj
Zad.5 str.191
Zad. 6 str.191
Wskazówka
Wykonując obliczenia, zapomnij na chwilę o literce, przykryj ją rączką i wykonaj działania na ułamkach, a potem dopisz literkę
11.05.20 i 12.05.20 (poniedziałek i wtorek)-2 godziny lekcyjne
Temat: Upraszczanie wyrażeń algebraicznych
Na początek dokonaj sprawdzenia swoich rozwiązań z piątku 8.05.20
Zad. 1 str. 186 –odpowiedzi do zadania.
a) 7
b) (-2)
c) 20
d) 15
Ważne!
Oglądamy bardzo, bardzo, bardzo uważnie filmik, od początku do końca
https://www.youtube.com/watch?v=fuoY_0YTPG4
Korzystając z filmiku wykonaj notatkę.
W notatce powinny pojawić się takie pojęcia jak
suma algebraiczna
wyraz sumy, jednomian,
współczynnik liczbowy
redukcja wyrazów podobnych =upraszczanie
wyrazy podobne
wraz z przykładami.
Po wyjaśnieniu przez pana Tomasza Gwiazdę pojęć, jak przejdziecie do liczenia przykładów warto zatrzymywać sobie filmik, wyliczyć na kartce i potem sprawdzić, czy poprawnie myśleliście.
Następnie poćwiczymy sobie.
W trakcie liczenia warto wracać do fragmentów filmiku w celu utrwalenia i ponownego wyjaśnienia problematyki przykładu.
Możesz rozłożyć sobie pracę na dwa dni
Zadania na 11.05.20 – na poniedziałek
upraszczanie_wyrazen_algebraicznych_12311.pdf
Wskazówka do zadania 3
-pamiętaj, że jak obliczamy obwód figury, to po prostu dodajemy boki
Zadania na 12.05.20 –na wtorek
Zad.1 str.190
Zad. 2 str.190
Zad. 11 str. 191
Jeśli obejrzysz filmik uważnie, nie powinieneś mieć wątpliwości. Jeśli jednak będziesz mieć pytania zawsze pomogę.
Powodzenia
08.05.20
Temat: Obliczanie wartości wyrażenia algebraicznego- ćwiczenia
Analiza rozwiązanych przykładów obowiązkowo od 1-4 obowiązkowo, pozostałe od 6-7 dla chętnych
Krótki filmik, analiza rozwiązanego przykładu i ćwiczenia do wykonania (pod filmikiem i rozwiązanym przykładem
Interaktywne ćwiczenie 8 i 10 z e-podrecznika i wszystkie inne, które Cię zainteresują
https://epodreczniki.pl/a/wyrazenia-algebraiczne/DpRcpSJV
Trening- zbieramy kaktusiki
https://www.matzoo.pl/klasa6/wartosci-liczbowe-wyrazen-algebraicznych_37_365
Do wykonania
Zad.1 str. 186 z podręcznika
dla chętnych
07.05.20
Temat: Obliczanie wartości wyrażenia algebraicznego
WSZYSTKIE FILMIKI OGLĄDAMY W CAŁOŚCI
Filmik 1
Z tego filmiku jako notatkę przepisz podsumowującą część z ramki -Zapamiętaj
https://pistacja.tv/film/mat00351-wyrazenia-algebraiczne-suma-roznica-iloczyn-iloraz?playlist=79
Z tego filmu dowiesz się:
- jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego sumę, różnicę, iloczyn i iloraz,
- jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa większą i dwa razy większą,
- jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa mniejszą i dwa razy mniejszą,
- jak odczytać ze zrozumieniem wyrażenie algebraiczne.
Tomasz Gwiazda Ci opowie jak obliczamy wartość wyrażenia algebraicznego.
Filmik 2
https://www.youtube.com/watch?v=afAHDJh-XOw
Przepisz przykłady z zielonej ramki z podręcznika str 185
A następnie do wykonania- OBOWIĄZKOWE DO PRZESŁANIA DO PIĄTKU 8.05
Karta pracy do wykonania
zad123__obliczanie_wyrazen_algebraicznych.pdf
Uwaga! W temacie wiadomości wpisujemy DATĘ, z którego dnia jest to zadanie, czyli 7.05.20
06.05.20- dziś matematyki w planie nie mamy
05.05.20
Temat: Doskonalenie umiejętności w odczytywaniu i zapisywaniu wyrażeń algebraicznych
Obejrzymy jeszcze raz
Filmik
https://pistacja.tv/film/mat00351-wyrazenia-algebraiczne-suma-roznica-iloczyn-iloraz?playlist=79
Do wykonania karta pracy
karta_pracy_cwicz_9_10_11_1316.pdf
..........................................................................................................................
04.05.20
Temat: Zapisywanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych -ćwiczenia
https://epodreczniki.pl/a/zapisywanie-i-odczytywanie-wyrazen-algebraicznych/DQrK3f6S8
Filmik 1
Filmik 2 –Przykład 1
Filmik 3-Przykład 2
Interaktywne
Ćwiczenie 1,
Ćwiczenie 3,
Filmik 4
Interaktywne Ćwicznie 6
Oglądamy teraz filmiki
https://pistacja.tv/film/mat00351-wyrazenia-algebraiczne-suma-roznica-iloczyn-iloraz?playlist=79
Z tego filmu dowiesz się:
- jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego sumę, różnicę, iloczyn i iloraz,
- jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa większą i dwa razy większą,
- jak zapisać za pomocą wyrażenia algebraicznego liczbę o dwa mniejszą i dwa razy mniejszą,
- jak odczytać ze zrozumieniem wyrażenie algebraiczne
https://pistacja.tv/film/mat00369-wyrazenia-algebraiczne-nazywanie-i-odczytywanie?playlist=79
Z tego filmu dowiesz się:
- jak odczytać ze zrozumieniem wyrażenie algebraiczne,
- jak zapisać wyrażenie algebraiczne słowami
Do wykonania karta pracy
.........................................................................................
30.04.20
Temat: Sprawdzenie wiadomości z działań na liczbach dodatnich i ujemnych
Dziś o godz.10 otrzymacie na eduelo.pl test sprawdzający Waszą wiedzę z działań na liczbach dodatnich i ujemnych.
Test należy wysłać do godz.11
Test piszemy JEDEN RAZ.
Szczegółowe informacje na eduelo.pl
Gdyby ktoś nie mógł uczestniczyć w wyznaczoej godzinie w zaliczeniu, proszę wcześniej o informację.
POWODZENIA
ŻYCZĘ WAM MIŁEGO WEEKENDU
29.04.20 -dziś matematyki nie mamy w planie
28.04.20
Temat: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych-wprowadzenie
Robimy nową zakładkę WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
Oglądamy uważnie filmik
Z tego filmu dowiesz się:
- po co zapisywać wyrażenia algebraiczne,
- jak zinterpretować wyrażenie algebraiczne w odniesieniu do rzeczywistości
https://www.youtube.com/watch?v=Vm4FK_O1OV4
Po obejrzeniu filmiku napisz co nazywamy wyrażeniem algebraicznym
Przepisz do zeszytu lub wydrukuj i wklej notatkę. Wcześniej oczywiście przeczytaj, wiedza ta przyda Ci się do rozwiązania ćwiczeń
Notatka wyrazenie_algebraiczne__wprowadzenie.pdf
Wykonaj z podręcznika
Ćwiczenie A str. 178
Ćwiczenie B str. 178
Ćwiczenie C str. 178
Zad. 1 str. 179
Zad. 2 str. 179
.........................................................................
27.04.20
UWAGA ZMIANA
TEST Z ODBĘDZIE SIĘ W CZWARTEK
JUTRO POINFORMUJĘ WAS O KTÓREJ GODZINIE I W JAKIEJ FORMIE
Temat: Liczby dodatnie i ujemne –utrwalenie wiadomości
Przed przystąpieniem do rozwiązania zadań-WYZWANIA jeszcze kilka wskazówek, które Ci się przydadzą
UWAGA!
Jeśli podnosimy liczbę do potęgi zerowej.
Każda liczb podniesiona do potęgi zerowej daje 1 lub (-1) jeśli podnosimy liczbę ujemną i nie ma nawiasu
Popatrz
Np.
10 = 1
(-1)0 = 1
-10 = -1
20 = 1
(-2)0 = 1
-20 = -1
Podnoszenie liczby ujemnej do potęgi parzystej i nieparzystej
Przypomnijmy, że:
liczby parzyste to: 2,4,6,8,10….
liczby nieparzyste to: 1,3,5,7,9….
Przykłady:
Potęga jest liczbą parzystą, wynosi 2
12=1*1=1
(-1)2= (-1)*(-1)=1
-12=-1*1=(-1)
Potęga jest liczbą nieparzystą, wynosi 3
13= 1*1*1=1
(-1)3= (-1)*(-1)*(-1)=(-1)
-13= -1*1*1= (-1)
WYZWANIE 1
Te ćwiczenia obejmują:
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie dwóch liczb całkowitych, w tym co najmniej jednej ujemnej,
- podnoszenie liczb całkowitych ujemnych do potęgi zerowej, z minusem w nawiasie lub przed liczbą
https://pistacja.tv/zadanie/plmat029-1-wyzwanie-dzialania-na-liczbach-calkowitych?playlist=466
WYZWANIE 2
Te ćwiczenia obejmują:
- proste zadania tekstowe wymagające dodania i odjęcia dwóch liczb całkowitych, w tym co najmniej jednej ujemnej,
- podnoszenie liczb całkowitych ujemnych do potęgi naturalnej, z minusem w nawiasie lub przed liczbą
https://pistacja.tv/zadanie/plmat029-2-wyzwanie-dzialania-na-liczbach-calkowitych?playlist=466
DLA CHĘTNYCH
WYZWANIE 3
Te ćwiczenia obejmują:
- dodawanie i odejmowanie trzech liczb całkowitych, w tym przynajmniej dwóch ujemnych,
- dodawanie i odejmowanie iloczynów i ilorazów dwóch liczb całkowitych, w tym przynajmniej jednej ujemnej,
- mnożenie i dzielenie dwóch liczb całkowitych ujemnych podniesionych do potęgi naturalnej.
https://pistacja.tv/zadanie/plmat029-3-wyzwanie-dzialania-na-liczbach-calkowitych?playlist=466
POWODZENIA!
.............................................................................
24.04.20
Temat:Trening przed sprawdzeniem wiadomości.
Działania na liczbach dodatnich i ujemnych
Mały test we wtorek 28.04.20
Wykonaj trening
http://matzoo.pl/klasa5/dodawanie-i-odejmowanie-trzech-liczb-calkowitych_26_219
http://matzoo.pl/klasa5/mnozenie-liczb-calkowitych_26_220
http://matzoo.pl/klasa5/dzielenie-liczb-calkowitych_26_221
A następnie
Zad 93 str. 250
Zad 98 str. 251
Dla chętnych krzyżówka krzyzowka.pdf
...........................................................
Temat: Działania na liczbach dodatnich i ujemnych- utrwalenie
Odszukaj w e-podreczniku hasło ODEJMOWANIE LICZB NA OSI LICZBOWEJ
Przykład 1 i przykład 2
https://epodreczniki.pl/a/odejmowanie-liczb-calkowitych/DjhjZJJyi
Wykonaj interaktywne ćwiczenie 9 z e-podrecznika
Oglądamy filmik
https://www.youtube.com/watch?v=DklHvHy-Vd8
Spróbuj sprawdzić swoją wiedzę rozwiązując test
OBOWIĄZKOWO DO PRZESŁANIA DO PIĄTKU 24.04.20
21.04.20
Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych –ćwiczenia utrwalające
Oglądamy uważnie filmik o „wojownikach”.
Jak to jest jak wojownik niebieski-ujemny spotka się z wojownikiem czerwonym-dodatnim?
https://www.youtube.com/watch?v=ECaIlKPLEZI
A co ma do powiedzenia i pokazania znany większości Tomasz Gwiazda?
https://www.youtube.com/watch?v=oK1aEAVTxFw
Trening:
https://www.matzoo.pl/klasa5/dodawanie-i-odejmowanie-liczb-calkowitych_26_218
Zobacz dwa filmiki na i wykonaj w celu treningu dowolną liczbę interaktywnych ćwiczeń, tyle ile będziesz chciał.
Ku Twojemu zaskoczeniu okaże się, że liczby ujemne nie są wcale takie straszne i trudne.
https://epodreczniki.pl/a/dodawanie-liczb-calkowitych/DVANtw6Be
Możesz wykonać jeszcze kilka interaktywnych ćwiczeń
https://epodreczniki.pl/a/odejmowanie-liczb-calkowitych/DjhjZJJyi
A może jeszcze quiz. pamiętaj, że trening czyni Mistrza :-)
https://learningapps.org/5310086
https://learningapps.org/3479962
https://learningapps.org/2564581
https://learningapps.org/2107505
https://learningapps.org/1609772
20.04.20
Temat: Mnożenie i dzielenie liczb dodatnich i ujemnych - ćwiczenia
ĆWICZYMY DALEJ MNOŻENIE I DZIELENIE LICZB DODATNICH I UJEMNYCH
Mały trening
Milionerzy
https://learningapps.org/3328428
Porównaj
https://learningapps.org/930523
WAŻNE!
Aby pomnożyć, czy podzielić ułamki o tych samych znakach i o różnych znakach zasada jest taka sama jak przy mnożeniu i dzieleniu liczb całkowitych. Dodatkowo należy przypomnieć z klasy 4, 5 i 6 działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
Aby pomnożyć( podzielić) ułamek zwykły i dziesiętny musimy zamienić tak aby były dwa ułamki zwykłe lub dwa ułamki dziesiętne.
Po wykonaniu zad.3 str 174 sprawdź, czy otrzymałeś prawidłowe rozwiązania.
Odpowiedzi
Spróbuj pracować samodzielnie. Możesz korzystać w celu przypomnienia zasad z podręcznika, „starych” notatek, Internetu, podpowiedzi Rodzica.
W odpowiedzi proszę przesłać mi informację ile przykładów wyliczyłeś(wyliczyłaś) i ile było poprawnych.
Pamiętaj! Że 7 to nie jest to samo co (-7)
Już wkrótce zaliczenie z działań na liczbach dodatnich i ujemnych. Staraj się więc pracować sumiennie. W razie jakichkolwiek pytań, wątpliwości zawsze możesz się ze mną skontaktować , w którym miejscu napotkaliście na trudności.
.........................................................................................................
17.04.20
Temat: Mnożenie i dzielenie liczb dodatnich i ujemnych
ZASADA JEST BARDZO PROSTA- PRZEPISZ WSZYSTKO DO ZESZYTU NA KOLOROWO
Gdy mnożymy lub dzielimy dwie liczby o tych samych znakach wynik jest dodatni
Np.
2* 3=6
(-2)*(-3)=6
10:2=5
(-10):(-2)=5
Gdy mnożymy lub dzielimy dwie liczby o znakach przeciwnych wynik jest ujemny
Np.
(-2)*3= (-6)
2*(-3)=(-6)
10:(-2)=(-5)
(-10):2=(-5)
Uwaga!
0*2=0
(-2)*0=0
0*0=0
0:2=0
0:(-2)=0
Natomiast nie dzielimy przez 0, czyli 2:0= rozwiązanie nie istnieje
MOŻNA PODSUMOWAĆ TE ZASADY W TABELCE
(dla dzielenia obowiązuje ta sama reguła)
+ |
* |
+ |
= |
+ |
- |
* |
- |
= |
+ |
+ |
* |
- |
= |
- |
- |
* |
+ |
= |
- |
Wykonaj
cwiczenia_z_1704.pdf (możesz wydrukować i wkleić do zeszytu lub przepisać)
oraz
zad 1 str.173
MOŻNA OBEJRZEĆ SOBIE JESZCZE FLIMIK
https://pistacja.tv/film/mat00160-mnozenie-i-dzielenie-liczb-calkowitych?playlist=466
...............................................................................
16.04.20
Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych –ćwiczenia cz.2
Pamiętajmy, że
„ - „ oznacza dług, stratę,
„+” to co mamy w skarbonce, zysk
Ściąga- śmiało z niej korzystaj ;)
Przepisz do zeszytu na kolorowo
4-3=1
3-4= 3+(-4)=(-1)
(-3)+(-4)=(-7)
-3-4=(-3)+(-4)=(-7)
-3-(-4)=-3+4=1
3-(-4)=3+4=7
Uwaga! Rozwiązując ćwiczenia, jeśli uznasz, że rozwiązaniem jest liczba ujemna, wynik zapisz w nawiasie.
OBOWIĄZKOWO DO PRZESŁANIA
W TEMACIE WIADOMOŚCI PROSZĘ NAPISAĆ DATĘ 16.04.20
Termin nadesłania PONIEDZIAŁEK 20.04.20 –PRACUJ WOLNO ALE DOKŁADNIE I PAMIĘTAJ O STARANNYM ZAPISIE.
MOŻESZ WYDRUKOWAĆ I WKEIĆ DO ZESZYTU
...................................................................
08.04.20
Dziś matematyki w planie nie mamy.
Kolejna lekcja 16.04.20
Przerwa Świąteczna 09-14.04.20
Życzę Wam i Waszym Rodzicom Zdrowych Świąt Wielkanocnych
......................................................................
07.04.20
Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych –ćwiczenia
Wykonaj ćwiczenia interaktywne z epodrecznika
https://epodreczniki.pl/a/dzialania-na-liczbach-calkowitych/D12xgir0u
a następnie
Zadanie 1 str.170-podręcznik(zapisz w zeszycie)
.....................................................................................
06.04.20
Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich i ujemnych
Przeanalizuj przykłady z kartami oraz przykłady po nimi (podręcznik str.169)
Obejrzyj bardzo uważnie filmik, a dowiesz się:
- gdzie w życiu codziennym stosuje się odejmowanie liczb całkowitych,
- jak odejmować liczby całkowite.
https://pistacja.tv/film/mat00159-odejmowanie-liczb-calkowitych?playlist=466
Wykonaj notatkę z filmiku oraz
Wykonaj zadanie 2 str.170 (podręcznik)
.................................................................................
03.04.20
Temat: Dodawanie liczb całkowitych
Czyli o zyskach i stratach
Przepisz do zeszytu przykłady z filmiku na kolorowo i w ramce
Obejrzysz uważnie filmik, a nie będziesz mieć żadnych wątpliwości
Z tego filmu dowiesz się
- jak do liczby dodatniej dodać liczbę ujemną,
- jak do liczby ujemnej dodać liczbę dodatnią,
- jak dodawać do siebie liczby ujemne
https://pistacja.tv/film/mat00158-dodawanie-liczb-calkowitych?playlist=466
Następnie przerysuj karty ze strony 168 z podręcznika zysk-strata- 4przykłady (również na kolorowo i w ramce)
Trening STRATA-ZYSK
http://matzoo.pl/klasa5/odejmowanie-liczb-naturalnych-z-wynikiem-ujemnym_26_127
http://matzoo.pl/klasa5/odejmowanie-z-wynikiem-ujemnym-w-zakresie-100_26_128
http://matzoo.pl/klasa5/dodawanie-i-odejmowanie-liczb-calkowitych_26_218.html
Do poćwiczenia -OBOWIĄZKOWE DO PRZESŁANIA- PRZEŚLIJ 6.04 (w poniedziałek)
Ćwicz.1 cwicz1.jpg
Ćwicz.2 cwicz2.jpg
Ćwicz 3 cwicz3.jpg
Jeśli wykonałeś sumiennie wszystkie ćwiczenia i zrobiłeś notatkę nie masz zadania domowego ;-)
Miłego, rodzinnego weekendu Wam życzę
............................................................................
02.04.20
Temat: PROCENTY- sprawdzenie wiadomości
Dzień dobry
Mam nadzieję, że wszyscy są już wyspani. Na pewno zjedliście zdrowe, smaczne śniadanie i jesteście już nawet po porannym treningu
Dziś przed Wami test sprawdzający Waszą wiedzę i umiejętności z zagadnienia -PROCENT
Test należy wykonać do godz.11. Dostępny jest na eduelo.pl
POWODZENIA!
.........................................................................................................................................
01.04.20
Dziś matematyki w planie nie mamy.
Kolejna lekcja 2.04.20-sprawdzian z procentów
..............................................................................................
31.03.20
Uwaga!
nr 1
Termin sprawdzianu on-line z procentów przesunięty na 2.04 (czwartek).
Godzina zostanie ustalona i podana.
(powtarzając warto jeszcze rozwiązać test –przed klasówką str.161)
nr2
Termin nadesłania notatki z dzisiejszej lekcji- do 2.04(czwartek) - OBOWIĄZKOWO WSZYSCY
POD UWAGĘ BĘDZIE BRANA STARANNOŚĆ ZAPISU (czytelność, brak skreśleń, oś liczbowa przy pomocy linijki, terminowość)
Przesyłamy jak zawsze na jansw.szkola@gmail.com
W temacie proszę podać -notatka z 31.03
Robimy teraz nową zakładkę
LICZBY DODATNIE I LICZBY UJEMNE
Temat: Liczby całkowite- ile pamiętam z klasy 5?
Obejrzyj trzy filmiki bardzo uważnie.
A następnie wykonaj notatkę w zeszycie.
Wykonując notatkę skorzystaj z filmików oraz z podręcznika str164-165
W notatce powinny wystąpić następujące informacje:
-pojęcie liczb naturalnych + przykłady
-pojęcie liczb całkowitych + przykłady
- liczby całkowite na osi liczbowej
-pojęcie liczb przeciwnych + przykłady
-to uznasz za ważne (wyróżnij te treści)
Zapisz w zeszycie i uzupełnij (na kolorowo)
LICZBA UJEMNA JEST ZAWSZE MNIEJSZA OD LICZBY………………………………….
LICZBA ZERO JEST WIĘKSZA OD KAŻDEJ LICZBY ……………………………….
Z DWÓCH LICZB UJEMNYCH WIĘKSZA JEST TA, KTÓRA LEŻY BLIŻEJ…………………. NA OSI LICZBOWEJ
Z tego filmu dowiesz się:
- jakie liczby nazywamy całkowitymi,
- jakie liczby nazywamy liczbami przeciwnymi,
- gdzie występują liczby całkowite
https://pistacja.tv/film/mat00154-liczby-calkowite-wprowadzenie?playlist=432
Z tego filmu dowiesz się:
- jak znaleźć miejsce liczby całkowitej na osi liczbowej,
- jak zaznaczać i odczytywać liczby całkowite na osi liczbowej
https://pistacja.tv/film/mat00155-liczby-calkowite-na-osi-liczbowej?playlist=432
Z tego filmu dowiesz się:
- jak porównywać liczby całkowite
https://pistacja.tv/film/mat00156-porownywanie-liczb-calkowitych?playlist=432
Odpowiedz pisemnie w zeszycie na 1.punkt str.163 (podręcznik)
A teraz czas na trening
Liczby przeciwne- memory
https://learningapps.org/3083173
Liczby dodatnie i ujemne- porządkowanie
https://learningapps.org/3083173
Którą liczbę zje krokodylek?- porównaj liczby
https://learningapps.org/3083173
https://learningapps.org/921944
30.03.20
Temat: Interaktywny trening przed sprawdzianem-PROCENTY
OBOWIĄZKOWY
Lubisz wyzwania? Sprawdź, jak dobrze poradzisz sobie z zadaniami z pojęcia PROCENT
Nie używaj kalkulatora, licz w pamięci lub na kartce. Do dzieła!
Jako potwierdzenie Twojego wyniku prześlij mi podsumowujące zdjęcie- trening obowiązkowy dla wszystkich. Termin 31.03.20 (wtorek)
Wyzwanie 1
https://pistacja.tv/zadanie/plmat030-1-wyzwanie-procenty-wprowadzenie?playlist=275
Te zadania obejmują
- określanie, jaki procent diagramu 10×10 jest zamalowany (wielokrotności 10%),
- obliczanie danego procentu całkowitego z liczby 100,
- określanie, jaki procent zbioru stanowią figury danego typu (wielokrotności 25%),
- zamianę ułamka o mianowniku 100 na procent,
- obliczanie procentu z łatwej liczby (wielokrotności 5%),
- zamianę procentu na ułamek zwykły (wielokrotności 25%),
- znajdowanie liczby, której procent jest dany (łatwe przykłady)
Wyzwanie 2
https://pistacja.tv/zadanie/plmat030-2-wyzwanie-procenty-wprowadzenie?playlist=275
Te zadania obejmują:
- określanie, jaki całkowity procent diagramu 10×10 jest zamalowany,
- zamianę liczby dziesiętnej na procent,
- zamianę ułamka zwykłego (w tym niewłaściwego) na procent,
- obliczanie procentu z danej liczby,
- zamianę procentu na ułamek zwykły,
- znajdowanie liczby, której procent jest dany (wynik dziesiętny)
DLA CHĘTNYCH
Wyzwanie 3
https://pistacja.tv/zadanie/plmat030-3-wyzwanie-procenty-wprowadzenie?playlist=275
Te zadania obejmują:
- określanie, jaki całkowity procent diagramu 10×10 jest zamalowany (złożone figury),
- zamianę liczby dziesiętnej na procent,
- zamianę ułamka zwykłego (w tym niewłaściwego) na procent,
- obliczanie procentu z danej liczby (procent z częścią ułamkową),
- zamianę procentu na ułamek zwykły (trudne przykłady),
- znajdowanie liczby, której procent jest dany (wynik i procent z częścią ułamkową),
- zadania tekstowe wymagające obliczenia procentu.
27.03.20 r
Temat: Obniżki i podwyżki – zadania
Obejrzyj jeszcze raz filmiki z wczorajszych zajęć (26.03.20)
https://www.youtube.com/watch?v=vbVCK3qc7Is
https://www.youtube.com/watch?v=h7iXgdJaSYk
i wykonaj zadania
zad.3,4,5 str.158
W razie wątpliwości można się skontaktować w celu wyjaśnienia i udzielenia wskazówki
jansw.szkola@gmail.com
Uwaga!
Zbliżamy się do podsumowania działu procenty.
We wtorek (31.03) otrzymacie test sprawdzający na eduelo.pl
26.03.20
Temat: OBNIŻKI I PODWYŻKI
Dziś idziemy do sklepu ale... tylko wirtualnie. Pamiętaj zostajemy w domu.
Na początek usiądź sobie wygodnie i uważnie obejrzyj dwa filmiki. Możesz nawet zajadać paluszki
Podwyżki
- jak obliczyć wartość podwyżki,
- jak obliczyć cenę po podwyżce
https://www.youtube.com/watch?v=vbVCK3qc7Is
Obniżki
- jak obliczyć wartość obniżki cenowej,
- jak obliczyć cenę po obniżce
https://www.youtube.com/watch?v=h7iXgdJaSYk
Uwaga!
Po obejrzeniu filmiku zapisz po dwa przykłady, sposobem który Ci się spodobał najbardziej
Teraz przeanalizuj jeszcze rozwiązane przykłady z podręcznika strona 157
Przykłady, które są w zielonych ramkach przepisz na kolorowo do zeszytu
Przyszedł czas na trening:
Wyobraź sobie, że idziemy do sklepu ze sprzętem i do sklepu sportowego
Wykonaj zadanie w zeszycie- dowolnym, wybranym sposobem
Zadanie 1 strona 157
Zadanie 2 strona 158
Jest promocja! ;)
Idziemy do sklepu odzieżowego ale tylko wirtualnie. Pamiętaj zostajemy w domu!
https://learningapps.org/1215910
Zadanie domowe
zadanie 85 i 86 str249
25.03.20 -dziś w planie matematyki nie mamy. Lekcja już jutro
16-24.03.20
POPRZEDNIE LEKCJE -W ARCHIWUM-
-ZAKŁADKA-
ZADANIA I ĆWICZENIA DO SAMODZIELNEGO WYKONANIA