25.06.2020
Temat: Polonistyczny zawrót głowy.
Moi Drodzy,
przed nami ostatnia lekcja języka polskiego w tym roku szkolnym. Korzystam więc z okazji i serdecznie dziękuję Wam za zaangażowanie i solidną pracę w ostatnich miesiącach. Wy podziękujcie rodzicom, rodzeństwu i innym osobom, które pomagały Wam zgłębiać tajemnice zdalnego nauczania. Bez ich pomocy byłoby jeszcze trudniej.
Przed nami zasłużone wakacje. Życzę Wam, aby były słoneczne, radosne i bezpieczne. Odpocznijcie od komputerów, tabletów, smartfonów. Spędzajcie dużo czasu z przyjaciółmi i rodziną na świeżym powietrzu. Biegajcie, grajcie, rozmawiajcie, dużo się śmiejcie. A we wrześniu wracajcie do szkoły zdrowi, wypoczęci, opaleni i pełni zapału do nauki
Dzisiaj proponuję Wam małą powtórkę. Pod poniższymi linkami ukryte są zagadki, układanki, testy, które sprawdzą, ile udało Wam się zapamiętać
z VI klasy.
http://pisupisu.pl/klasa6/felix-net-i-nika-oraz-gang-niewidzialnych-ludzi-test-1
http://pisupisu.pl/klasa6/hobbit-test-1
http://pisupisu.pl/klasa6/w-pustyni-i-w-puszczy-test-1
http://pisupisu.pl/klasa6/zdania-pojedyncze-i-zlozone
http://pisupisu.pl/klasa6/zdania-zlozone-wspolrzednie-i-podrzednie
http://pisupisu.pl/klasa6/teksty-informacyjne-reklamowe-i-literackie
http://pisupisu.pl/klasa6/pisownika-wyrazow-wielka-i-mala-litera
http://pisupisu.pl/klasa6/wyrazy-dzwiekonasladowcze
A oto lista lektur obowiązkowych, które będziemy omawiać w kl. VII (jeśli ktoś miałby ochotę przeczytać już w wakacje):
1. A. Fredro - "Zemsta"
2. A. Kamiński - "Kamienie na szaniec"
3. A. Mickiewicz - "Dziady" cz. II
4. K. Dickens - "Opowieść wigilijna"
5. H. Sienkiewicz - "Latarnik"
..................................................................................................................................................................................................
24.06.2020
Temat: Perypetie Anieli Kowalik.
Nacobezu:
- wymieniam elementy świata przedstawionego utworu,
- charakteryzuję główną bohaterkę,
- wyrażam swoja opinię na temat kłamstwa
- czas akcji:
- miejsce akcji:
- bohaterowie główni:
- bohaterowie drugoplanowi:
- bohaterowie epizodyczni:
- wątek główny:
- wątek poboczny:
Zachęcam, zwłaszcza dziewczęta, do przeczytania innych powieści M. Musierowicz z cyklu "Jeżycjada" (22 części, m.in. Kwiat kalafiora, Ida sierpniowa, Szósta klepka, Oium w rosole, Noelka itd.)
..................................................................................................................................................................................................................................
22.06.2020 i 23.06.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Ekranizacja powieśći M. Musierowicz pt. Kłamczucha.
https://www.ipla.tv/wideo/film/Klamczucha/a3ff591156f447c9d1da0327c2512579
Miłego oglądania. W środę chciałabym się spotkać z Wami na Teams, aby o nim porozmawiać. Sprawdzajcie powiadomienia
.
15.06.2020 i 19.06.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Staw czoło różnym głoskom.
Nacobezu:
- dzielę wyrazy na litery, głoski, sylaby
- rozróżniam głoski dźwięczne i bezdźwięczne, ustne i nosowe, miękkie i twarde
https://www.youtube.com/watch?v=wulU52dzPwc
https://www.youtube.com/watch?v=nEEEJYFpzN8
3. Na podstawie podręcznika i wysłuchanych lekcji sporządż stosowną notatkę . Musi ona zawierać następujące zagadnienia: głoska, litera, sylaba. Podział głosek na: samogłoski/spółgłoski; dżwięczne/bezdżwięczne; ustne/nosowe; miękkie/twarde.
4. Teraz bez problemu poradzisz sobie z ćwiczeniami w epodreczniku. Ćw. 11 wpisz do zeszytu.
https://epodreczniki.pl/a/staw-czolo-roznym-gloskom/Dw38pf6No
Dla dociekliwych i spragnionych wiedzy podaję linki do dokładniejszego zgłębienia tematu:
https://epodreczniki.pl/a/miekka-czy-twarda/D15E0DYdU
https://epodreczniki.pl/a/nosowa-czy-ustna/D1H3tuZW4
https://epodreczniki.pl/a/dzwieczna-czy-bezdzwieczna/DhuXFa5EX
.......................................................................................................................................................................................................................
10.06.2020
Temat: Zagraniczni goście w naszym języku- pisownia wyrazów obcych.
Nacobezu:
- stosuję właściwe formy gramatyczne podanych słów,
- świadomie posługuję się zróżnicowanym słownictwem
W jezyku polskim wyróżniamy:
- wyrazy rodzime – odziedziczone z języka prasłowaińskiego, z kórego wywodzi się język polski
- zapożyczenia – wyrazy obce, przejęte z innego języka; pojawiły się w języku polskim pod wpływem kontaktów handlowych, politycznych, kulturalnych z innymi państwami
Język polski należy do najcenniejszego dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Trzeba jednak pamiętać, że już od początków istnienia państwa polskiego wyrazy z innych języków przedostawały się do polszczyzny.
Wyrazy te to zapożyczenia.
W języku polskim najczęściej korzystaliśmy z zasobów:
• języka łacińskiego,
• języka francuskiego,
• języka czeskiego,
• języka niemieckiego,
• języka rosyjskiego,
• języka angielskiego.
Współcześnie najwięcej zapożyczeń to anglicyzmy.
Musimy pamiętać, że nie unikniemy używania zapożyczeń, ale powinniśmy to robić rozsądnie.
2. Zapoznaj się z zasadami pisowni wyrazów obcych (zapożyczonych) – podręcznik str. 281. Przepisz Nową wiadomość do zeszytu.
3. Wykonaj pisemnie następujące ćwiczenia z podręcznika:
- ćw. 1.str. 281
- ćw. 2. str. 282
- ćw. 4. str. 282
4. Do poniższych zapożyczeń dopisz ich synonimy – polskie odpowiedniki:

09.06.2020
Temat: Jak napisać list oficjalny?
Nacobezu:
- rozróżniam style wypowiedzi,
- układam elemeny kompozycyjne listu oficjalnego,
- redaguję list oficjalny

08.05.2020
Temat: Zdania złożone bardzo cenione. Rodzaje zdań współrzędnie złożonych.
Nacobezu:
- rozpoznaję zdania złożone,
- odróżniam zdania złożone współrzędnie od zdań złożonych podrzędnie,
- znam rodzaje zdań złożonych wspólrzędnie,
- wymieniam spójniki współrzędności
Notatkę i ćwiczenia prześlij dzisiaj do godz. 19.00.
...............................................................................................................................................................................
05.06.2020
Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści?
Nacobezu:
- wymyśla inne wersje mitów i przypowieści,
- opracowuję plan wydarzeń swojego opowiadania
04.06.2020
Temat: W poszukiwaniu własnej Itaki...
Nacobezu:
- uzasadniam tytuł wiersza L. Staff Odys
- interpretuję przesłanie osoby mówiącej w wierszu
- znam najważniejsze fakty z życia mitologicznego Odysa
03.06.2020
Temat: Siła miłości, siła muzyki - mit o Orfeuszu i Eurydyce.
Nacobezu:
- znam treść mitu,
- rozmawiam o uczuciach i emocjach bohatera
Temat: Prometeusz - zbawca ludzkości.
Nacobezu:
- znam treść mitu o Prometeuszu,
- gromadzę argumenty do obrony Prometeusza,
- rozumiem znaczenie pojęć: prometeizm, prometejski czyn, prometejski ogień
Przypomnienie: tytani to w mitologii greckiej bogowie z pokolenia olbrzymów, istniejący przed
bogami olimpijskimi; potomkowie Uranosa i Gai.
3. Zapisz w zeszycie notatkę:
Tytan Prometeusz był wielkim przyjacielem ludzkości –wykradł bogom z Olimpu ogień, by podarować go ludziom. Według niektórych podań to on, Prometeusz, stworzył człowieka –z gliny i łez. Za dar ognia srodze zapłacił. Rozgniewany Zeus kazał przykuć go do skał Kaukazu, tam zaś zgłodniały sęp (lub orzeł) wyjadał mu odrastającą wciąż wątrobę. Po setkach lat męki Herakles zabił orła i uwolnił Prometeusza za zgodą Zeusa.
Wyjaśnienie pojęć:
• prometejski czyn–bohaterski czyn, poświęcenie się dla dobra innych;
• prometeizm–postawa całkowitego poświęcenia sie dla ludzkości i cierpienia w imię wielkiej idei;
•ogień prometejski inaczej jest to iskra życia, ożywiające tchnienie –bo chodzi o ogień, którym Prometeusz ożywił figurę ludzką z gliny.
4. Sprawdź się:
https://wordwall.net/pl/resource/882113/polski/mit-o-prometeuszu
Dzisiaj notatkę macie gotową, więc niczego nie odsyłacie:)
.....................................................................................................................................................
29.05.2020
Temat: Test wiedzy o Biblii - eduelo.pl.
Zgodnie z zapowiedzią na stronie eduelo.pl czeka na Was test dotyczący przypowieści biblijnych, biblizmów i fragmentów Starego Testamentu..
Test należy wykonać dzisiaj do godziny 9.30. Pracujecie oczywiście samodzielnie
W razie jakichkolwiek problemów proszę o kontakt mailowy.
POWODZENIA! Na pewno dacie radę!
UWAGA! o 10.00 zapraszam na Teams (godzina wychowawcza). Osoby z następującymi numerami: 2,3,5,14,15,18, nadal nie przesłały mi wizytówek. Czekam na nie do 9.30!
.......................................................................................................................................................
28.05.2020
Temat: Mitologiczni bohaterowie. Przypomnienie mitów poznanych w klasie V.
Nacobezu:
- opowiadam o poznanych mitach,
- znam najważniejszych bogów greckich, potrafię wymienić ich atrybuty
mitologia__ikony.docx [397.54 KB]
3. Przypomnij sobie związki frazeologiczne związane z mitologią. Dopisz brakujące słowa i wyjaśnij znaczenie poniższych zwrotów:
................ ARIADNY
KOŃ ......................
....................... LOTY
STAJNIA .....................
....................... PRACA
.....................ACHILLESA
RÓG.................................
PUSZKA ............................
..................... NIEZGODY
4.Wypisz w zeszycie najważniejszych bogów greckich z ich atrybutami, wyjaśnij czym się zajmowali / opiekowali.
Na notatki czekam jak zwykle do 19.00.
Przypominam, że jutro test o Biblii. O godz. 8 na stronie szkoły podane będą szczegóły.
..................................................................................................................................................
27.05.2020
Temat: Biblia inspiracją - podsumowanie wiadomości.
Nacobezu:
- wyjaśniam związki wyrazowe pochodzące z Biblii,
- znam cechy gatunkowe przypowieści i poruszaną w nich problematykę,
- charakteryzuję różne motywy biblijne
1. Przepisz do zeszytu temat, nacobezu.
2. Zapoznaj sie z infografiką - podręcznik str. 248-249.
3. Przepisz do zeszytu tylko te zdania, które odnoszą się do cech przypowieści:
Fabuła rozbudowana.
Fabuła nie jest rozbudowana.
Pisana wierszem.
Pisana prozą.
O bohaterach wiemy dużo.
O bohaterach wiemy niewiele.
Ukazane wydarzenia są realistyczne.
Ukazane wydarzenia są fantastyczne.
Oprócz znaczenia dosłownego ma również przenośny, głębszy sens.
Należy ją odczytywać tylko w znaczeniu dosłownym.
Nie posiada przesłania.
Zawiera pewne przesłanie, pouczenie.
Prezentuje wzory do naśladowania.
Na lekcji:
4.Uzupełnimy tabelkę:
tytuł przypowieści |
nauka (przesłanie) |
Przypowieść o siewcy
|
|
Miłosierny Samarytanin
|
|
Przypowieść o talentach
|
|
Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych
|
|
5. Biblia w języku – objaśnimy związki frazeologiczne:
ZAKAZANY OWOC
SODOMA I GOMORA
WIEŻA BABEL
POCAŁUNEK JUDASZA
MANNA Z NIEBA
PLAGI EGIPSKIE’
UMYWAĆ OD CZEGOŚ RĘCE
SYN MARNOTRAWNY
SĄDNY DZIEŃ
SALOMONOWY WYROK
Po lekcji:
6. Sprawdź się:
https://learningapps.org/view960351
https://learningapps.org/view1681868
https://learningapps.org/view5770314
UWAGA!
W piątek test sprawdzający Waszą wiedzę o Biblii.
.......................................................................................................................................................
26.05.2020
Temat: Zostań mistrzem interpunkcji - użycie nawiasu i nie tylko.
Nacobezu:
- nazywam i rozróżnaim znaki interpunkcyjne,
- znam zasady ich stosowania
- użycie dwukropka - str. 139,
- znaki interpunkcyjne w dialogach - str.169,
- ptrzecinek w zdaniu pojedynczym - str. 232,
- użycie nawaiasu - str.277,
- jak poprawnie używać średnika - str. 319
25.05.2020
Temat: Lekcja o roztropności. Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych.
Nacobezu:
- znam treść przypowieści,
- wskazuję różnice między pannami roztropnymi a nierozsądnymi,
- wyjaśniam przesłanie przypowieści
https://www.youtube.com/watch?v=IC-9FI2X1RM
5. Zastanów się nad symboliką przypowieści:
- kogo symbolizują panny roztropne, nierozsądne oraz pan młody,
- przeczytaj ostatnie zdanie przypowieści - jak rozumiesz naukę wygłoszoną przez Jezusa?
- co oznacza być przezornym?, podaj przykład sytuacji, w któryej warto być przezornym
Dzisiaj niczego nie odsyłacie

22.05.2020
Temat: Jak korzystać ze swoich talentów? Poznajemy przypowieść o talentach.
Nacobezu:
- znam treść przypowieści,
- podaję metaforyczne znaczenie biblijnych talentów,
- odczytuję znaczenie wyrażenia- " płacz i zgrzytanie zębów"

21.05.2020
Temat: Ludzka dobroć. Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie.
Lekcja LIVE, godz. 11.30 (zmiana ze względu na test z j.agielskiego)
Nacobezu:
- znam treść przypowieści,
- formułuję wnioski o uniwersalnym charakterze utworu,
- wymieniam znane osoby będące wspóczesnymi samarytanami,
- poprawnie odmieniam rzeczownik SAMARYTANIN
samaria.docx [12.42 KB]
cechy_przypowiesci.docx [53.02 KB]
20.05.2020
Temat: Ukryte znaczenie opowieści o siewcy.
Nacobezu:
- znam treść przypowieści,
- wyjaśniam, czym jest przypowiść i jaką spełnia funkcję,
- interpretuję sens opowieści o siewcy
Jedno padło na drogę i zostało podeptane, a ptaki powietrzne wydziobały je. |
Inne padło na skałę i gdy wzeszło, uschło, bo nie miało wilgoci. |
Inne znowu padło między ciernie, a ciernie razem z nim wyrosły i zagłuszyły inne. |
Inne w końcu padło na ziemię żyzną i gdy wzrosło, wydało plon stokrotny. |
- Jak myślisz w jakim celu została opowiedziana ta przypowieść?
- Kim jest siewca, a czym ziarno?
- Co to znaczy, że można słuchać i nie słyszeć? Z czego to wynika?
- Jakiego słuchania oczekuje Jezus?
- Dlaczego gotowość do słuchania jest tak ważna ?
19.05.2020
Temat: Zapiski Adama i Ewy.
Nacobezu:
- znam tekst M. Twaina,
- redaguję wpis do pamiętnika,
- określam punkt widzenia każdego z bohaterów,
- wskazuję cechy gatunkowe pamiętnika
- czy wpisy pojawiają się codziennie?
- czy dotyczą tylko wydarzeń z tego samego dnia?
- wspólne życie w raju
- zjedzenie owocu z drzewa wiadomości dobrego i złego
- wygnanie z raju
18.05.2020
Temat: W raju.
Nacobezu:
- określam, czym jest drzewo wiadomości dobrego i złego,
- wyjaśniam związki frazeologiczne związane ze słowem raj,
- czytam tekst ze zrozumieniem
Kto z nas nie chciałby być w raju?
Słownik PWN podaje następującą definicję raju :
1. biblijny ogród, miejsce pobytu pierwszych ludzi na ziemi,
2. miejsce pobytu dusz zbawionych po śmierci,
3. piękne miejsce,
4. miejsce szczególnie sprzyjające jakiemuś rodzajowi aktywnośći.
Która z definicji Twoim zdaniem najtrafniej charakteryzuje pojęcie raj? Przepisz ją do zeszytu.
2. Przypomnij sobie, jak, według mitologii greckiej, powstał człowiek?
3. Przeczytaj z podręcznika tekst A. Kamieńskiej pt. Książka nad książkami - str. 242-243.
4. Dokończ podane wypowiedzenia, aby krótko przedstawić, o czym opowiada tekst:
- Bóg stworzył...
- Bóg zabronił Adamowi....
- Adam był smutny, ponieważ...
- Ogród stworzony przez Boga nazywał się rajem , gdyż...
6. Wykonaj pisemnie ćw. 6 i 7, str. 244
Na notatki czekam do 19.00.
15.05.2020
Temat: Po co Bóg stworzył człowieka?
Nacobezu:
- interpretuję sens wiersza i obrazu,
- wyjaśniam, czym kierował się Bóg, stwarzając człowieka,
- wskazuję epitety i określam ich funkcję w tekście
- Co znajduje się w centrum obrazu?
- Opisz postać Boga. Na jakim tle został przedstawiony?
- Opisz postać adama. Na jakim tle został Przedstawiony?
- Z której postaci emanuje siła, a która mimo tężyzny wygląda na bezwładną, słabą?
- Zwróć uwagę na niemal zetknięte dłonie Boga i Adama. jak myślisz, co się stanie, gdy Bóg dotknie adama. Jakie znaczewnia mają niemal zetknięte dłonie Boga i Adama?
14.05.2020
Moi Drodzy,
rozpoczynamy cykl lekcji poświęcony Biblii. Księga ta jest bardzo ważna nie tylko dla ludzi wierzących. Jest ona żródłem inspiracji dla wielu twórców. Bez znajomości postaci , różnych wątków i motywów biblijnych trudno czasami zrozumieć czyjąś wypowiedź. A cóż dopiero mówić o zrozumieniu poezji, literatury i sztuki. Dlatego proszę Was o sumienną realizację moich poleceń. Pamiętajcie, że na Was liczę
Temat: Biblijny początek świata.
Nacobezu:
- wskazuję różnice między mitologicznym a biblijnym stworzeniem świata,
- wyjaśniam funkcję powtórzeń,
- czytam tekst ze zroumieniem
13.05.2020
Temat: Gdzie postawić przecinek?
Nacobezu:
- rozpoznaję w tekście spójniki,
- znam zasaddy interpunkcji w zdaniu pojedynczym
https://jutropolski.wordpress.com/2020/04/19/e-lekcja-przecinek-w-zdaniu-pojedynczym/
2. Zapoznaj się z wiadomościami na omawiany temat - podręcznik str. 232-233.
3. Sporządź notatkę o zasadach interpunkcji w zdaniu pojedynczym.
4. Wykonaj pisemnie ćw. 1, str. 232 i ćw. 4, str. 233.
Wykonane zadania i notatkę odeślij dzisiaj do 19.00.
.............................................................................................................................................................................
12.05.2020
Temat: Najsłynniejsza celebrytka świata- odkrywamy tajemnice obrazu Mona lisa Leonarda da Vinci.
Nacobezu:
- odróżniam zawarte w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych,
- opisuję obraz, zwracając uwagę na zastosowane w nim plastyczne środki wyrazu
4. Odpowiedz pisemnie na pytanie z ćw. 2, str. 226.
UWAGA!
Na Teams/kanał język polski/pliki umiesciłam odpowiedzi do ćwiczeń o związkach wyrazowych i wyrazach poza związkami. Proszę sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki. Przypominam, ze we wtorki między 10.00 -11.00 czekam na Was na Teams i udzielam odpowiedzi na wszystkie pytania i wątpliwosci.
Przypominam, że notatki odsyłacie tego dnia, w którym odbyła się lekcja.
.....................................................................................................................................................
11.05.2020
Temat: Związki wyrazowe - cd.
Nacobezu:
- rozróżniam typy związków wyrazowych,
- wyjaśniam funkcję wyrazów poza związkami zdaniowymi
https://www.youtube.com/watch?v=4G0dMPiZcTI
2. Zapoznaj się z mową wiadomością - podręcznik str. 231 i sporządź notatkę.
3. Wykonaj pisemnie ćw. 5 i 7, str. 231 (podręcznik oraz ćw. z karty zamieszczonej poniżej).
wyrazy_poza_zw_zdania.pdf [200.76 KB]
4. Aby utrwalić swoją wiedzę skorzystaj z linku:
https://epodreczniki.pl/a/jak-lacza-sie-wyrazy-w-zdaniu---czyli-o-zwiazkach-skladniowych/Db9RUwMFi
Na Wasze notatki czekam dzisiaj do 19.00.
....................................................................................................................................................
08.05.2020
Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?
Lekcja LIVE - godz. 10.00
Nacobezu:
- rozróżniam typy związków wyrazowych ( zgody, rządu i przynależności),
- stosuję poprawne gramatycznie formy wyrazów w zawiązkach
Przed lekcją:
1. Przygotuj podręcznik i zeszyt.
2. Przepisz temat i nacobezu.
3. Przypomnij sobie, co pamiętasz o związkach wyrazowych w zdaniu (związek główny i związki poboczne) - podręcznik str. 229
4. Wypisz związek główny i związki poboczne w poniższym zdaniu (według wzoru w podreczniku str. 229).
Moja siostra oddała znalezionego szczeniaka do schroniska.
Jeśli nie będziesz uczestniczyć w lekcji online:
- zapoznaj się z nową wiadomością - podręcznik str. 230,
- zrób notatkę,
- wykonaj ćwiczenia z załączników.
zw_wyr_w_zdaniu_cz1.pdf [158.63 KB]
zw_wyr_w_zdaniu_cz2.pdf [289.11 KB]
Miłego weekendu
...................................................................................................................................................
07.05.2020
Temat: Kunszt poezji, czyli o środkach poetyckich.
Nacobezu:
- wyszukuję środki poetyckie w wierszu i omawiam ich funkcję
srodki_poetyckie__pudelko_zwane_wyobraznia.doc
srodki_poetyckie__pudelko_zwane_wyobraznia.doc [66.5 KB]
Jeśli chcesz utrwalić i poszerzyć wiedzę na temat środków poetyckich - rozwiąż quiz:
https://samequizy.pl/jak-dobrze-znasz-srodki-stylistyczne-2/
Na karty czekam dzisiaj do 19.00.
UWAGA!
Jutro (08.05.) - godz. 10.00 spotykamy się na Teams (lekcja j. polskiego i godzina wychowawcza). ....................................................................................................................................................
06.05.2020
Temat: Gdzie mieści się wyobraźnia?
Nacobezu:
- wyodrębniam obrazy poetyckie przedstawione w wierszu,
- wyjaśniam, czym jest wybraźnia dla podmiotu lirycznego,
- przedstawiam własne rozumienie utworu
- Kto jest podmiotem lirycznym?
- Do kogo zwraca się podmiot liryczny?
- Jaki motyw łączy pierwszą i ostatnią zwrotkę?
- Co może symbolizować zegar?
- Jak rozwijać wyobraźnię?
- Co może przeszkadzać w jej rozwijaniu?
.................................................................................................................................................
04.05.2020 i 05.05.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Idę drogą tupiąc nogą. Problemy pisowni z ą, ę, em, en, om, on.
Nacobezu:
- znam zasady pisowni ą, ę, om, on, em, en,
- określam przypadek, liczbę, osobę, czas i rodzaj podanych form,
- wykorzystuję w praktyce poznane reguły pisowni
https://www.eductify.com/pl/polska-ortografia/35/pisownia-%C4%85-om-on-i-%C4%99-em-en
Jutro (05.05.) o godz. 13.00-14.00 na eduelo.pl udostępniony zostanie test (na ocenę) z tego zagadnienia.
Proszę o sumiennie wykonanie zadań. Nie musicie mi przesyłać notatek z tych lekcji. Test będzie miernikiem tego, jak kto pracował.
W załączniku ściąga specjalnie dla Was.
pisownia_a_e_om_on_em_en.docx [14.74 KB]
Mam nadzieję, że się nie zawiodę:)
......................................................................................................................................................
30.04.2020
Temat: Czy łatwo wzbudzić w ludziach zachwyt?
Nacobezu:
- opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w tekście,
- wyodrębniam obrazy poetyckie,
- wyjaśniam przenośne znaczenie wyrazów,
- rozpoznaję w tekście środki stylistyczne
koncert_wojskiego.pdf [801.36 KB]

29.04.2020
Temat: Ech, muzyka, muzyka...
Nacobezu:
- gromadzę i selekcjonuję informacje,
- wypowiadam się na temat własnych wyborów muzycznych,
- stosuję słownictwo dotyczące zagadnienia
27.04.2020 i 28.04.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Jak zobaczyć dźwięki i zrozumieć język muzyki?
Nacobezu:
- omawiam elementy świata przedstawionego,
- rozmawiam o roli muzyki w kulturze,
- doskonalę umiejętność zapisywania informacji,
- rozumiem znaczenie słowa maestro,
- wiem, co to jest onomatopeja,
- wskazuję w tekście wyrazy dźwiękonaśladowecze
24.04.2020
Temat: Zagadkowa lekcja wyobraźni.
Wyobraźnia ma wielką siłę! mówiliśmy o niej na lekcjach już wiele razy. dzisiaj pozwoli nam ona zinterpretować obraz i odkryć, że dzięki niej każdy z nas postrzega rzeczywistość nieco inaczej.
Lekcja LIVE
Nacobezu:
- analizuję dzieło sztuki,
- przedstawiam własne rozumienie tekstów kultury,
- odróżniam fakty od opinii
23.04.2020
Temat: Przypomnij sobie!
Nacobezu:
- określam problematykę analizowanych w rozdziale 4 utworów literackich,
- czytam ze zrozumieniem,
- znam zasady pisowni wielką literą,
- stosuję znaki interpunkcyjne w dialogach,
- rysuję wykres zdania pojedynczego,
- wskazuję i nazywam części zdania

22.04.2020
Temat: Obrazy poetyckie (D. Wawiłow Latem)
Nacobezu:
- rozpoznaję w tekście poetyckim epitet i porównanie,
- charakteryzuję podmiot liryczny,
- poprawnie stosuję pisownię wielką literą,
- opowiadam o przeczytanym tekście
- Kim jest i co robi podmiot liryczny?
- Gdzie się znajduje?
- Co widzi i słyszy?
- O czym myśli?
20.04.2020 i 21.04.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Co nas śmieszy? - na podstawie fragmentu P. Beręsewicza Wielka wyprawa Ciumków (cechy komizmu, elementy scenariusza filmowego).
Nacobezu:
- wskazuję miejsce wydarzeń,
- rozpoznaję głównego bohatera tekstu,
- wymieniam elementy komizmu,
- znam najważniejsze elementy scenariusza filmowego
7. Przeczytaj kolejny fragment Wielkiej wyprawy Ciumków - ćw. 6,s. 184-185 i przeanalizuj sporządzony na jego podstawie fragment scenariusza.
Kto czuje się na siłach, może scenariusz dokończyć.
Odsyłacie odpowiedzi na ćw. 1-4, czekam do jutra 21.04., g.15.00.
Miłego dnia
.............................................................................................................................................................................
17.04.2020
Temat: Idzie mrówka przez dżunglę, czyli jak napisać opowiadanie.
Nacobezu:
- redaguję opowiadanie twórcze

16.04.2020
Temat: Twórcza praca z tekstem.
Nacobezu:
- redaguję logiczną i uporządkowaną wypowiedź,
- układam plan twórczy tekstu,
- tworzę opowiadanie
- czym jest wypowiedź twórcza?
- czy każda forma wypowiedzi jest wypowiedzią twórczą?
- jaki powinien być pierwszy krok do urozmaicenia wypowiedzi twórczej?
- jakie elementy powinny być uwzględnione w wypowiedzi, aby stwierdzić, że jest ona urozmaicona?
- co może stanowić dobre zakończenie wypowiedzi?

- posiada tytuł,
- ma trójdzielną budowę: wstęp, rozwinięcie, zakończenie,
- znajdują się w niej określenia dotyczące czasu i miejsca zdarzeń,
- występuje w niej punkt kulminacyjny
wypowiedz_tworcza.pdf [553.48 KB]
.....................................................................................................................................................
15.04.2020
Temat: Lekcja rysowania pojedynczego zdania.
Nacobezu:
- wskazuję związek główny w zdaniu (podmiot i orzeczenie),
- rozpoznaję i nazywam części zdania,
- rysuję wykres zdania pojedynczego
08.04.2020
Temat: Pisownia wielką literą - test (eduelo.pl).
Na eduelo.pl czeka na Was test dotyczący stosowania wielkiej i małej litery. Rozwiążcie go proszę samodzielnie!
Termin wykonania zadania - dzisiaj do godz. 11.00.
Powodzenia
UWAGA: Oceny za test widoczne będą w alertach ( dzwoneczek w prawym górnym rogu) na eduelo.pl
Życzę Wam i Waszym Bliskim zdrowych i spokojnych świąt!
.........................................................................................................................
07.04.2020
Temat: Znaki interpunkcyjne w dialogach.
Nacobezu:
- poprawnie stosuję znaki interpunkcyjne w zapisie rozmowy,
- układam i poprawnie zapisuję dialog.
interpunkcja_w_dialogach.pdf [605.43 KB]

................................................................................................................................................
06.04.2020
UWAGA!
Test dotyczący pisowni wielką i małą literą w środę - 08.04.
Proszę o potwierdzenie na e-mail (dzisiaj do godz. 19.00), że każdy z Was będzie miał w tym dniu (godz. 8.00-11.00) możliwość skorzystania z komputera.
Miłych ortograficznych zmagań z wielką i małą literą.
....................................................................................................................................................
03.04.2020 i 06.04.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Pisownia wyrazów wielką i małą literą.
Nacobezu:
- rozpoznaję rzeczowniki własne i pospolite,
- poprawnie zapisuję wyrazy wielką i małą literą
https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DmxNyYE01
1. Wykonaj w zeszycie ćw. 2,3,4,5 z epodręcznika.
2. Zapoznaj się z zasadami pisowni wielką i małą literą - podręcznik str. 178-181.
3. Wykonaj pisemnie następujące ćwiczenia z podręcznika: ćw.3, str. 179 i ćw. 8, str. 181.
4. Sporządź notatkę na temat zasad pisowni wielką i małą literą. Forma notatki dowolna (schemat, tabelka, punkty itd.).
Termin wykonania zadań - poniedziałek (06.04), godz. 19.00. Tym razem przyślijcie mi tylko zadanie 2 i 3 z epodręcznika. We wtorek lub środę test z tego zagadnienia, więc postarajcie się wykonać zadania bardzo dokładnie. Gdyby były wątpliwości, piszcie.
Powodzenia!
....................................................................................................................................................
01.04.2020 i 02.04.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Komunikowanie oczekiwań.
Nacobezu
- charakteryzuję postawę narratora,
- oceniam zachowanie bohaterów występujących w utworze,
- potrafię zredagować plan wydarzeń,
- odróżniam fakty od opinii

31.03.2020
Temat: O każdej okoliczności- okolicznik.
Nacobezu:
- wskazuję części mowy i wyjaśniam, jaką funkcję pełnią w zdaniu,
- rozpoznaję wszystkie części zdania: podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik
https://epodreczniki.pl/a/o-kazdej-okolicznosci---okolicznik/DILp6Vwnk
Do zeszytu proszę przepisać z epodrecznika wiadomość o okoliczniku - Zapamiętaj!
oraz ćwiczenia: 3 i 5.
Dzisiaj nie trzeba mi niczego przesyłać, chyba że ktoś ma zaległości:)
UWAGA!
To już ostatnia część zdania, którą przypominaliśmy. Teraz musicie tę wiedzę ugruntować. W tym celu pomocny może być ten link
https://epodreczniki.pl/a/przydawki-okoliczniki-i-dopelnienia-wzbogacaja-wypowiedzenia/DfSuGuhPC
Oprócz tego zachęcam do tradycyjnej powtórki ze swoim zeszytem i podręcznikiem. Pomocne mogą też być filmiki na youtube, o których już wspominałam , np.
https://www.youtube.com/results?search_query=przydawka+jezyk+polski).
Sprawdzajcie też eduelo.pl, bo wkrótce pojawi się tam test.
Jeśli są jakieś problemy, czegoś nie rozumiecie - piszcie.
Miłego dnia
.........................................................................................................................................................................
30.03.2020
Temat: Do pełna dopełniam - dopełnienie.
Nacobezu
- wskazuję części mowy i wyjaśniam, jaką funkcję pełnią w zdaniu,
- rozpoznaję dopełnienia oraz przydawki, podmiot i orzeczenie
Link do lekcji:
https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DnG3TXcTA
Do zeszytu przepisz z epodrecznika wiadomości o dopełnieniu - Zapamiętaj! oraz ćwiczenia 2,3
Informacja
Do jutra czekam na Wasze zaległe prace. 1 kwietnia plusami i minusami ocenię Waszą aktywność na zdalnym nauczaniu. Pamiętajcie, że na Was liczę.
Miłego dnia
.............................................................................................................................................................................
27.03.2020
Temat: Przydaje blasku rzeczownikowi - przydawka.
Nacobezu:
- wskazuję części mowy i wyjaśniam, jaką funkcję pełnią w zdaniu,
- rozpoznaję przydawki i określam ich funkcję w zdaniu
https://epodreczniki.pl/a/przydaje-blasku-rzeczownikowi---przydawka/DWFGJ08BF
2. Przepisz do zeszytu wiadomości o przydawce z epodręcznika (Zapamiętaj!) oraz ćwiczenia 3,5.
W Waszych podręcznikach temat o częściach zdania znajduje się na str. 161-165
Powodzenia!
....................................................................................................................................................
26.03.2020
Temat: Tajemniczy świat muzeów.
Nacobezu:
- wyszukuję w tekście niezbędne informacje,
- znam różne rodzaje muzeów,
- redaguję notatkę na zadany temat
1. Przeczytaj wiadomości o muzeach - podręcznik str. 158-159.
2. Uzupełnij swoją wiedzę korzystając z poniższych linków:
https://epodreczniki.pl/a/bilet-do-pinakoteki/DdvZHtqOs
https://podroze.gazeta.pl/podroze/56,114158,10421923,top-15-najdziwniejsze-muzea-swiata.html
https://pl.tripadvisor.com/Attractions-g274723-Activities-c49-Poland.html
3. Zrób notatkę do zeszytu
- wyjaśnij pojęcia związane z muzeum - ćw.1 z e-podręcznika przepisać do zeszytów
- wypisz rodzaje muzeów - na podstawie podręcznika
4. Zadanie domowe
Wybierz muzeum, które najbardziej chciałbyś/ chciałabyś zwiedzić. Następnie przygotuj w dowolnej formie ( prezentacja na komputerze, lapbook, folder reklamowy, plakat, mapa myśli itp.) informacje o tym miejscu, uwzględniając następujące elementy:
- nazwę muzeum,
- gdzie się znajduje,
- co ma w swoich zbiorach,
- prezentację eksponatów ( zdjęcia, rysunki lub inne dostępne materiały),
- zachętę ( np. w formie hasła reklamowego) do odwiedzenia tego miejsca.
Termin wykonania: 03.04.2020 (następny piątek)
Z niecierpliwością oczekuję na Wasze prace! W razie pytań - piszcie, jestem do dyspozycji.
Miłego dnia
......................................................................................................................................................
25.03.2020
Temat: Nie przelewaj z pustego w próżne, czyli o ó i u.
link do ćwiczeń:
https://epodreczniki.pl/a/nie-przelewaj-z-pustego-w-prozne-czyli-o-o-i-u/DjZqr8kJk
Do zeszytu proszę wpisać ćwiczenia: 1,3,4
Oprócz tego na eduelo.pl znajdziecie test ortograficzny sprawdzający znajomość utrwalanych przez ostatnie dni zasad ortograficznych. Termin wykonania - piątek (27.03.2020).
W dalszym ciągu czekam na e-maile powitalne od Was, na mój służbowy adres: bbcszkola@gmail.com Piszcie do mnie w każdej sprawie.
Miłej pracy