25.06.2020


Temat: Polonistyczny zawrót głowy.

 

Moi Drodzy,

 

przed nami ostatnia lekcja języka polskiego w tym roku szkolnym. Korzystam więc z okazji i serdecznie dziękuję Wam za zaangażowanie i solidną pracę w ostatnich miesiącach. Wy podziękujcie rodzicom, rodzeństwu i innym osobom, które pomagały Wam zgłębiać tajemnice zdalnego nauczania. Bez ich pomocy byłoby jeszcze trudniej.

 

Przed nami zasłużone wakacje. Życzę Wam, aby były słoneczne, radosne i bezpieczne. Odpocznijcie od komputerów, tabletów, smartfonów. Spędzajcie dużo czasu z przyjaciółmi i rodziną na świeżym powietrzu. Biegajcie, grajcie, rozmawiajcie, dużo się śmiejcie. A we wrześniu wracajcie do szkoły zdrowi, wypoczęci, opaleni i pełni zapału do naukiUśmiech

 

 Dzisiaj proponuję Wam małą powtórkę. Pod poniższymi linkami ukryte są zagadki, układanki, testy, które sprawdzą, ile udało Wam się zapamiętać

 z VI klasy.

 

http://pisupisu.pl/klasa6/felix-net-i-nika-oraz-gang-niewidzialnych-ludzi-test-1

http://pisupisu.pl/klasa6/hobbit-test-1

http://pisupisu.pl/klasa6/w-pustyni-i-w-puszczy-test-1

http://pisupisu.pl/klasa6/zdania-pojedyncze-i-zlozone

http://pisupisu.pl/klasa6/zdania-zlozone-wspolrzednie-i-podrzednie

http://pisupisu.pl/klasa6/teksty-informacyjne-reklamowe-i-literackie

http://pisupisu.pl/klasa6/pisownika-wyrazow-wielka-i-mala-litera

http://pisupisu.pl/klasa6/wyrazy-dzwiekonasladowcze

 

A oto lista lektur obowiązkowych, które będziemy omawiać w kl. VII (jeśli ktoś miałby ochotę przeczytać już w wakacje):

 

1. A. Fredro - "Zemsta"

2. A. Kamiński - "Kamienie na szaniec"

3. A. Mickiewicz - "Dziady" cz. II

4. K. Dickens - "Opowieść wigilijna"

5. H. Sienkiewicz - "Latarnik"

..................................................................................................................................................................................................

24.06.2020

Temat: Perypetie Anieli Kowalik.


Nacobezu:

  • wymieniam elementy świata przedstawionego utworu,
  • charakteryzuję główną bohaterkę,
  • wyrażam swoja opinię na temat kłamstwa
1. Na początek sprawdź czy dokładnie obejrzałeś film i rozwiąż test. Przy okazji przekonasz się czy wystarczy obejrzeć film, aby znać tekst lektury.

http://testwiedzy.pl/print/print_test/57701.html
 
2. Wyszukaj w internecie informacje dotyczace elementów świata przedstawionego lektury. Zanotuj w zeszycie:
  • czas akcji:
  • miejsce akcji:
  • bohaterowie główni:
  • bohaterowie drugoplanowi:
  • bohaterowie epizodyczni:
  • wątek główny:
  • wątek poboczny:
3. Zastanów się jaka właściwie jest Aniela Kowalik? Dlaczego kłamała? Jak mogłaby się potoczyć jej historia, gdyby od razu powiedziała prawdę.?

4. Co myślisz o kłamstwie? Czy można kłamać w słusznej sprawie? Jak rozumiesz powiedzenie "Kłamstwo ma krótkie nogi"?

Zachęcam, zwłaszcza dziewczęta, do przeczytania innych powieści M. Musierowicz z cyklu "Jeżycjada" (22 części, m.in. Kwiat kalafiora, Ida sierpniowa, Szósta klepka, Oium w rosole, Noelka itd.)

..................................................................................................................................................................................................................................

22.06.2020 i 23.06.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Ekranizacja powieśći M. Musierowicz pt. Kłamczucha.


 
Moi Drodzy,
w mijającym roku szkolnym została nam do omówienia jeszcze jedna lektura dodatkowa. Umówiliśmy się w szkole, że będzie to powieść M. Musierowicz. Ale nasze plany pokrzyżowała pandemia. Nie było możliwości korzystania z biblioteki, a realizacja programu nauczania poprzez zdalne nauczanie, jak wiecie, nie była łatwa. Dlatego proponuję Wam film nakręcony na podstawie powieści, który wprowadzi Was w świat książek z cyklu "Jeżycjada". Ci, którzy zdążyli przeczytać książkę, zorientują się zapewne, że film jest dość luźną jej interpretacją, ale może być wstępem do omawiania "Kłamczuchy". Mam nadzieję, że spodoba Wam się na tyle, aby podczas wakacji sięgnąć po książki M. Musierowicz.
 
Link do filmu:

https://www.ipla.tv/wideo/film/Klamczucha/a3ff591156f447c9d1da0327c2512579

 

Miłego oglądania. W środę chciałabym się spotkać z Wami na Teams, aby o nim porozmawiać. Sprawdzajcie powiadomieniaUśmiech

...............................................................................................................................................................................................

.

15.06.2020 i 19.06.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Staw czoło różnym głoskom.


Nacobezu:

  • dzielę wyrazy na litery, głoski, sylaby
  • rozróżniam głoski dźwięczne i bezdźwięczne, ustne i nosowe, miękkie i twarde
1.W waszym podręczniku zagadnienie omówione jest na str. 305-309.

2. Obejrzyj poniższe filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=wulU52dzPwc

https://www.youtube.com/watch?v=nEEEJYFpzN8


3. Na podstawie podręcznika i wysłuchanych lekcji sporządż stosowną notatkę . Musi ona zawierać następujące zagadnienia: głoska, litera, sylaba. Podział głosek na: samogłoski/spółgłoski; dżwięczne/bezdżwięczne; ustne/nosowe; miękkie/twarde.


4. Teraz bez problemu poradzisz sobie z ćwiczeniami w epodreczniku. Ćw. 11 wpisz do zeszytu.

https://epodreczniki.pl/a/staw-czolo-roznym-gloskom/Dw38pf6No


Dla dociekliwych i spragnionych wiedzy podaję linki do dokładniejszego zgłębienia tematu:

https://epodreczniki.pl/a/miekka-czy-twarda/D15E0DYdU

https://epodreczniki.pl/a/nosowa-czy-ustna/D1H3tuZW4

https://epodreczniki.pl/a/dzwieczna-czy-bezdzwieczna/DhuXFa5EX


Notatkę i ćw. 11 z epodrecznika przesyłacie do piątku (19.06.)

.......................................................................................................................................................................................................................

10.06.2020

Temat: Zagraniczni goście w naszym języku- pisownia wyrazów obcych.


Nacobezu:

  • stosuję właściwe formy gramatyczne podanych słów,
  • świadomie posługuję się zróżnicowanym słownictwem
 
1. Na początek trochę teorii:

W jezyku polskim wyróżniamy:

  • wyrazy rodzime – odziedziczone z języka prasłowaińskiego, z kórego wywodzi się język polski
  • zapożyczenia – wyrazy obce, przejęte z innego języka; pojawiły się w języku polskim pod wpływem kontaktów handlowych, politycznych, kulturalnych z innymi państwami

Język polski należy do najcenniejszego dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Trzeba jednak pamiętać, że już od początków istnienia państwa polskiego wyrazy z innych języków przedostawały się do polszczyzny.

Wyrazy te to zapożyczenia.

W języku polskim najczęściej korzystaliśmy z zasobów:
• języka łacińskiego,
• języka francuskiego,
• języka czeskiego,
• języka niemieckiego,
• języka rosyjskiego,
• języka angielskiego.

Współcześnie najwięcej zapożyczeń to anglicyzmy.
Musimy pamiętać, że nie unikniemy używania zapożyczeń, ale powinniśmy to robić rozsądnie.

2. Zapoznaj się z zasadami  pisowni wyrazów obcych (zapożyczonych) – podręcznik str. 281. Przepisz Nową wiadomość do zeszytu.

3. Wykonaj pisemnie następujące ćwiczenia z podręcznika:

  • ćw. 1.str. 281
  • ćw. 2. str. 282
  • ćw. 4. str. 282

4.  Do poniższych zapożyczeń dopisz ich synonimy – polskie odpowiedniki:

manager, hamburger, hot-dog, grill, laptop, bestseller, prestiż, trend, koalicja

W razie trudności skorzystaj ze słownika.

Dzisiaj nie trzeba niczego odsyłać!

Cieszcie się weekendem.Uśmiech
...........................................................................................................................................................................................

09.06.2020

Temat: Jak napisać list oficjalny?

 

Nacobezu:

  • rozróżniam style wypowiedzi,
  • układam elemeny kompozycyjne listu oficjalnego,
  • redaguję list oficjalny
1. Obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=WJYqa-JnUUU
 
2. Zapoznaj się z zasadami pisania listu oficjalnego - podręcznik str. 299.
 
3. Zredaguj notatkę o zasadach pisania listów oficjalnych (schemat listu przerysuj z oglądanego filmu).
 
4. Wykonaj pisemnie ćw. 1, str. 300. (przepisz te zwroty do zeszytu) oraz. ćw. 6, str. 301.
 
Na notatki czekam jak zwykle do 19.00Uśmiech
...............................................................................................................................................................................

08.05.2020

Temat: Zdania złożone bardzo cenione. Rodzaje zdań współrzędnie złożonych.

 

Nacobezu:

  • rozpoznaję zdania złożone,
  • odróżniam zdania złożone współrzędnie od zdań złożonych podrzędnie,
  • znam rodzaje zdań złożonych wspólrzędnie,
  • wymieniam spójniki współrzędności
 
1. Obejrzyj filmy:

https://www.youtube.com/watch?v=LvNHRNerh_Y

https://www.youtube.com/watch?v=Gt5KeNGX4DU

 

2. Zapoznaj się z przypomnieniem i nowymi wiadomościami - podręcznik str. 283, 285,286.

 

3 Na podstawie obejrzanego filmu i wiadomości z podręcznika sporządź notatkę o rodzajach zdań złożonych współrzędnie.

4. Wykonaj pisemnie ćw. 4, str. 284, ćw. 5, str.284  oraz ćw. 1, str. 287.

 

Notatkę i ćwiczenia prześlij dzisiaj do godz. 19.00.
...............................................................................................................................................................................

05.06.2020

Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści?


Nacobezu:

  • wymyśla inne wersje mitów i przypowieści,
  • opracowuję plan wydarzeń swojego opowiadania
Link do lekcji:
 
https://www.youtube.com/watch?v=-_70bN1PqhQ
 
W podręczniku temat omówiony jest na str. 269-271.
 
...........................................................................................................................................................................

04.06.2020

Temat: W poszukiwaniu własnej Itaki...

Nacobezu:

  • uzasadniam tytuł wiersza L. Staff  Odys
  • interpretuję przesłanie osoby mówiącej w wierszu
  • znam najważniejsze fakty z życia mitologicznego Odysa
 
1. Przypomnij sobie, kim był Odyseusz. W tym celu przeczytaj notatkę z podręcznika - str. 264
 
2. Link do lekcji:
 
https://epodreczniki.pl/a/kazdy-z-nas-jest-odysem/DXdaeYm10
 
3. Wpisz do zeszytu ćw. 4 z epodrecznika.
 
4. Wybierz fragment wiersza, który może być złotą myślą wartą zapamiętania. Zapisz ją w zeszycie i naucz się jej na pamięć.
 
Na notatki czekam dzisiaj do 19.00.

Jutro o 10.30 spotykamy sie na Teams - godzina wychowawcza.
.................................................................................................................................................

03.06.2020

Temat: Siła miłości, siła muzyki - mit o Orfeuszu i Eurydyce.

 

Nacobezu:

  • znam treść mitu,
  • rozmawiam o uczuciach i emocjach bohatera
Dzisiaj zapraszam Was na lekcję z nową panią:)

1. Link do lekcji:
 
https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-6,jezyk-polski-lekcja-2-18052020,47832100
 
2. Przepisz do zeszytu tabelkę z postaciami występującymi w micie (prezentuje ją nauczycielka podczas lekcji).

3. Dokończ zdania i wpisz do zeszytu:

Mit o Orfeuszu i Eurydyce to historia o...
W imię miłości Orfeusz....
Opowieść uczy, że najważniejszą wartością w życiu....

4. Wypisz ważne dla Polaków pieśni wraz z krótkimi informacjami o nich ( omawiane są na lekcji przez nauczycielkę).

Dzisiaj nie trzeba niczego przesyłać:)
....................................................................................................................................................................

02.06.2020

Temat: Prometeusz - zbawca ludzkości.

Nacobezu:

  • znam treść mitu o Prometeuszu,
  • gromadzę argumenty do obrony Prometeusza,
  • rozumiem znaczenie pojęć: prometeizm, prometejski czyn, prometejski ogień
 
1. Przypomnij sobie co to jest mit i mitologia. Na podstawie Przypomnienia - podręcznik str. 258 sporządź krótką notatkę.
 
2. Przeczytaj z podręcznika mit o Prometeuszu - podręcznik str. 256-258.
 
Historia Prometeusza zawarta w naszym podręczniku jest niepełna. Żeby zrozumieć, dlaczego Zeus skazał tytana na takie cierpienie, obejrzyj film (link trzeba wkleić):
 
https://www.youtube.com/watch?v=FvjKirHjlls
 

 Przypomnienie: tytani  to w mitologii greckiej bogowie z pokolenia olbrzymów, istniejący przed
bogami olimpijskimi; potomkowie Uranosa i Gai.

3. Zapisz w zeszycie notatkę:

Tytan Prometeusz był wielkim przyjacielem ludzkości wykradł bogom z Olimpu ogień, by podarować go ludziom. Według niektórych podań to on, Prometeusz, stworzył człowieka z gliny i łez. Za dar ognia srodze zapłacił. Rozgniewany Zeus kazał przykuć go do skał Kaukazu, tam zaś zgłodniały sęp (lub orzeł) wyjadał mu odrastającą wciąż wątrobę. Po setkach lat męki Herakles zabił orła i uwolnił Prometeusza za zgodą Zeusa.

Wyjaśnienie pojęć:

prometejski czynbohaterski czyn, poświęcenie się dla dobra innych;

prometeizmpostawa całkowitego poświęcenia sie dla ludzkości i cierpienia w imię wielkiej idei;

ogień prometejski inaczej jest to iskra życia, ożywiające tchnienie bo chodzi o ogień, którym Prometeusz ożywił figurę ludzką z gliny.

 4. Sprawdź się:

https://wordwall.net/pl/resource/882113/polski/mit-o-prometeuszu 

Dzisiaj notatkę macie gotową, więc niczego nie odsyłacie:)

.....................................................................................................................................................

29.05.2020

Temat: Test wiedzy o Biblii - eduelo.pl.

 

Zgodnie z zapowiedzią na stronie eduelo.pl czeka na Was test dotyczący przypowieści biblijnych, biblizmów i  fragmentów Starego Testamentu.

Test należy wykonać dzisiaj do godziny 9.30. Pracujecie oczywiście samodzielnieUśmiech

 

W razie jakichkolwiek problemów proszę o kontakt mailowy.

POWODZENIA! Na pewno dacie radę!

UWAGA! o 10.00 zapraszam na Teams (godzina wychowawcza). Osoby z następującymi numerami: 2,3,5,14,15,18, nadal nie przesłały mi wizytówek. Czekam na nie do 9.30!

.......................................................................................................................................................

28.05.2020

Temat: Mitologiczni bohaterowie. Przypomnienie mitów poznanych w klasie V.


Nacobezu:

  • opowiadam o poznanych mitach,
  • znam najważniejszych bogów greckich, potrafię wymienić ich atrybuty
1. Przypomnij sobie imiona bogów, których znasz, ich atrybuty oraz dziecinę, którą się opiekowali. Zadanie to ułatwi ci infografika - podręcznik str. 266-267 oraz rozwiązanie poniższego zadania:
 
https://wordwall.net/pl/resource/463943/polski/bogowie-greccy?ref=referal-play

2. Postaraj się dopasować odpowiednie ikony do poznanych w klasie V mitów ( Demeter i Kora, Dedal i Ikar, Syzyf, itd.)

 mitologia__ikony.docx

mitologia__ikony.docx [397.54 KB]

3. Przypomnij sobie związki frazeologiczne związane z mitologią. Dopisz brakujące słowa i wyjaśnij znaczenie poniższych zwrotów:

................ ARIADNY

KOŃ ......................

....................... LOTY

STAJNIA .....................

....................... PRACA

.....................ACHILLESA

RÓG.................................

PUSZKA ............................

..................... NIEZGODY

4.Wypisz w zeszycie najważniejszych bogów greckich z ich atrybutami, wyjaśnij czym się zajmowali / opiekowali.

Na notatki czekam jak zwykle do 19.00.

Przypominam, że jutro test o Biblii. O godz. 8 na stronie szkoły podane będą szczegóły.

..................................................................................................................................................

27.05.2020

Temat: Biblia inspiracją - podsumowanie wiadomości.

Nacobezu:

  • wyjaśniam związki wyrazowe pochodzące z Biblii,
  • znam cechy gatunkowe przypowieści i poruszaną w nich problematykę,
  • charakteryzuję różne motywy biblijne
Lekcja LIVE, godz. 11.00

Przed lekcją:

1. Przepisz do zeszytu temat, nacobezu.

2. Zapoznaj sie z infografiką - podręcznik str. 248-249.

3.  Przepisz do zeszytu tylko te zdania, które odnoszą się do cech przypowieści:

Fabuła rozbudowana.

Fabuła nie jest rozbudowana.

Pisana wierszem.

Pisana prozą.

O bohaterach wiemy dużo.

O bohaterach wiemy niewiele.

Ukazane wydarzenia są realistyczne.

Ukazane wydarzenia są fantastyczne.

Oprócz znaczenia dosłownego ma również przenośny, głębszy sens.

Należy ją odczytywać tylko w znaczeniu dosłownym.

Nie posiada przesłania.

Zawiera pewne przesłanie, pouczenie.

Prezentuje wzory do naśladowania.

Na lekcji:

4.Uzupełnimy tabelkę:

 

tytuł przypowieści

nauka (przesłanie)

Przypowieść o siewcy

 

 

 

 

Miłosierny Samarytanin

 

 

 

 

Przypowieść o talentach

 

 

 

 

Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych

 

 

 

 

5. Biblia w języku – objaśnimy związki frazeologiczne:

 

ZAKAZANY OWOC 

 

SODOMA I GOMORA

 

WIEŻA BABEL

 

POCAŁUNEK JUDASZA

 

MANNA Z NIEBA

 

PLAGI EGIPSKIE’

 

UMYWAĆ OD CZEGOŚ RĘCE

 

SYN MARNOTRAWNY

 

SĄDNY DZIEŃ

 

SALOMONOWY WYROK

Po lekcji:

6. Sprawdź się:

 

https://learningapps.org/view960351

 

https://learningapps.org/view1681868

https://learningapps.org/view5770314

UWAGA!

W piątek test sprawdzający Waszą wiedzę o Biblii.

.......................................................................................................................................................

26.05.2020

Temat: Zostań mistrzem interpunkcji - użycie nawiasu i nie tylko.


Nacobezu:

  • nazywam i rozróżnaim znaki interpunkcyjne,
  • znam zasady ich stosowania
1. Zapoznaj się z planszą,  następnie wymień znaki interpunkcyjne, które powinieneś znać. Określ ich funkcje.
 

 
2. Link do lekcji:

https://epodreczniki.pl/a/zostan-mistrzem-interpunkcji/DxokgjJ4M
 
Oczywiście ćw. 10 nie jest obowiązkowe:)

3. Przeczytaj z podręcznika informacje o zasadach stosowania nawiasu - str. 227 i średnika - str. 319.
 
4. Wykonaj pisemnie ćw. 3, str.277 i ćw. 3, str.320.
 
5. Sporządź w zeszycie notatkę o znakach interpunkcyjnych ( można wydrukować lub przerysować planszę).
 
6. Wiedzę na omawiany temat uzupełnisz korzystając z podręcznika. Tematyka ta została omówiona na następujących stronach:
  • użycie dwukropka - str. 139,
  • znaki interpunkcyjne w dialogach - str.169,
  • ptrzecinek w zdaniu pojedynczym - str. 232,
  • użycie nawaiasu - str.277,
  • jak poprawnie używać średnika - str. 319
7. Jeśli jeszcze nie masz dość interpunkcji i naprawdę chcesz być mistrzem, poćwicz:

https://wordwall.net/pl/resource/2273867/polski/6-interpunkcja
 
Dzisiaj odsyłacie ćwiczenia: 3/277 i 3/320 (patrz punkt. 3).
 
UWAGA!
Jutro (27.05.) o godz. 11.00 lekcja na Teams.
...................................................................................................................................................................


25.05.2020

Temat: Lekcja o roztropności. Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych.


Nacobezu:

  • znam treść przypowieści,
  • wskazuję różnice między pannami roztropnymi a nierozsądnymi,
  • wyjaśniam przesłanie przypowieści
1. Na początek ciekawostka - jak wyglądało wesele  w czasach Chrystusa?
(link trzeba wkleić do przeglądarki)

slideplayer.pl/slide/3629382

2. Wyjaśnij słowo roztropny i nierozsądny. Znajź synonimy, którymi zastąpisz te wyrazy.Zapisz je w zeszycie.

3. Przeczytaj tekst przypowieści - podręcznik str. 255-256.

4. Obejrzyj zamieszczony pod poniższym linkiem film:
 

https://www.youtube.com/watch?v=IC-9FI2X1RM    


5. Zastanów się nad symboliką przypowieści:

  • kogo symbolizują panny roztropne, nierozsądne oraz pan młody,
  • przeczytaj ostatnie zdanie przypowieści - jak rozumiesz naukę wygłoszoną przez Jezusa?
  • co oznacza być przezornym?, podaj przykład sytuacji, w któryej warto być przezornym
6. Zapisz notatkę
 
PANNY ROZSĄDNE symbolizują ludzi czujnych, rozsądnych, zapobiegliwych, czujnych, przygotowanych na zbawienie.
 
PANNY NIEROZSĄDNE symbolizują ludzi, którzy nie czekają na przyście Pana, odkładają wszystko na ostatnią chwilę, wydaje im się, że mają czas. Nie są czujni i gotowi, niekoniecznie leniwi, ale zabiegani i chaotyczni.


Dzisiaj niczego nie odsyłacieZaskoczony
.....................................................................................................................................................
 

22.05.2020

Temat: Jak korzystać ze swoich talentów? Poznajemy przypowieść o talentach.


Nacobezu:

  • znam treść przypowieści,
  • podaję metaforyczne znaczenie biblijnych talentów,
  • odczytuję znaczenie wyrażenia- " płacz i zgrzytanie zębów"

1. Link do lekcji:

 
lekcję oglądaj od 2' 40'' do 17'15''
 
2. Przepisz do zeszytu notatkę:

SYMBOLICZNE ZNACZENIE PRZYPOWIEŚCI
- Pan - Bóg

- pierwszy i drugi sługa - ludzie, osoby dbające o swój rozwój, rozwijające swoje talenty, zaradni, odważni, aktywni

- trzeci sługa - człowiek zaprzepaszczający swoje zdolności, umiejętności, możliwości; strachliwy, bierny

- talenty - zdolności, umiejętności, którymi zostaliśmy obdarzeni
 
3. Odszukaj w słowniku frazeologicznym wyrażenie płacz i zgrzytanie zębami. Oceń, w jakim znaczeniu użyto go w przypowieści - pisemnie.
 
Na notatki czekam jak zwykle do 19.00Uśmiech
 
............................................................................................................................................................................
 

21.05.2020

Temat: Ludzka dobroć. Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie.

Lekcja LIVE, godz. 11.30 (zmiana ze względu na test z j.agielskiego)

Nacobezu:

  • znam treść przypowieści,
  • formułuję wnioski o uniwersalnym charakterze utworu,
  • wymieniam znane osoby będące wspóczesnymi samarytanami,
  • poprawnie odmieniam rzeczownik SAMARYTANIN
Przed lekcją:
1. Zastanów się, co to znaczy być dobrym człowiekiem. Po czym można poznać, że ktoś jest dobry?

2. Znajdź w dostępnych źródłach i objaśnij pojęcia: kapłan, lewita, miłosierny, Samarytanin.
Zanotuj je w zeszycie.

3. Obejrzyj film


4. Przeczytaj notatkę o Samarii ( w załączniku).

samaria.docx

samaria.docx [12.42 KB]

 
Na lekcji:
5. Dokonamy analizy tekstu - pytania 1-6, s. 253.

6. Zinterpretujemy dzieła sztuki (obrazy) będące ilustracją przypowieści.

obraz_1.docx

obraz_1.docx [2.11 MB]


obraz_2.docx

obraz_2.docx [680.83 KB]


7. Wskażemy w tekście cechy gatunkowe charakterystyczne dla przypowieści (ćwiczenie w załączniku).

cechy_przypowiesci.docx

cechy_przypowiesci.docx [53.02 KB]


8. Odmienimy rzeczownik - samarytanin w l. pojedynczej i mnogiej.
 
Po lekcji:
9. Podaj przykłady znanych Ci osób, które można określić mianem samarytan. Podaj przykłady sytuacji, w których postąpiły szlachetnie w stosunku do innego człowieka - pisemnie.
 
............................................................................................................................................................................

20.05.2020

Temat: Ukryte znaczenie opowieści o siewcy.


Nacobezu:

  • znam treść przypowieści,
  • wyjaśniam, czym jest przypowiść i jaką spełnia funkcję,
  • interpretuję sens opowieści o siewcy
1. Zapoznaj się z Nową wiadomością - podręcznik str. 251. Przepisz definicję przypowieści do zeszytu.

2. Przeczytaj  Przypowieść o siewcy - podręcznik str. 251.

3. Obejrzyj fragment filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=lmL_H-Z2DGw

4. Zastanów się nad symbolicznym znaczeniem przypowieści - dopasuj poniższe ilustracje do odpowiednich fragmentów przypowieśći.

      

     


Jedno padło na drogę i zostało podeptane, a ptaki powietrzne wydziobały je.

Inne padło na skałę i gdy wzeszło, uschło, bo nie miało wilgoci. 

Inne znowu padło między ciernie, a ciernie razem z nim wyrosły i zagłuszyły inne.

Inne w końcu padło na ziemię żyzną i gdy wzrosło, wydało plon stokrotny.


5. Wykonaj ćw. 4, str. 252
  • Jak myślisz w jakim celu została opowiedziana ta przypowieść?
  • Kim jest siewca, a czym ziarno?
6. Wyjaśnij, jak rozumiesz ostatnie słowa tekstu. Skorzystaj z pytań pomocniczych.
  • Co to znaczy, że można słuchać i nie słyszeć? Z czego to wynika?
  • Jakiego słuchania oczekuje Jezus?
  • Dlaczego gotowość do słuchania jest tak ważna ?
Na pisemne odpowiedzi na punkt 5 i 6 czekam dzisiaj do 19.00.

UWAGA!
W czwartek (21.05.) lekcja online, godz. 9.30.
Przypominam, że do 15.oo w czwartek czekam na Wasze wizytówki (zadanie na godzinę wychowawczą).
.....................................................................................................................................................

19.05.2020

Temat: Zapiski Adama i Ewy.


Nacobezu:

  • znam tekst M. Twaina,
  • redaguję wpis do pamiętnika,
  • określam punkt widzenia każdego z bohaterów,
  • wskazuję cechy gatunkowe pamiętnika
 
1. Przypomnij sobie, co to jest pamiętnik? Znasz kogoś, kto pisze pamiętnik? A może sam/sama to robisz? Dlaczego niektórzy piszą pamiętniki?
 
2. Przeczytaj tekst M. Twaina - podręcznik str. 245-246.
 
3. Odpowiedz ustnie na pytanie 1 i 3 pod tekstem.
 
4. Dopasuj cechy do Adama i Ewy.
link trzeba wkleić do przegladarki
 
https://learningapps.org/watch?v=pownwfcjj20
 
a następnie przepisz je do zeszytu w formie tabelki.
 
 
5. Przeanalizuj zapiski Ewy. Postaraj się znaleźć w nich odpowiedzi na pytania:
  • czy wpisy pojawiają się codziennie?
  • czy dotyczą tylko wydarzeń z tego samego dnia?
6. Przepisz do zeszytu Nową wiadomość - podr. str. 247.
 
7. Zredaguj kartkę z pamiętnika z perspektywy Adama (chłopcy) lub Ewy (dziewczynki) z uwzględnieniem następujących wydarzeń:
  • wspólne życie w raju
  • zjedzenie owocu z drzewa wiadomości dobrego i złego
  • wygnanie z raju
Proszę o przesłanie  tylko pamiętników Adama lub Ewy - termin 22.05. (piątek), godz. 15.00.
 
..............................................................................................................................................................................

18.05.2020

Temat: W raju.


Nacobezu:

  • określam, czym jest drzewo wiadomości dobrego i złego,
  • wyjaśniam związki frazeologiczne związane ze słowem raj,
  • czytam tekst ze zrozumieniem
1. Z czym kojarzy Ci się słowo raj? Wypowiedz głośno kilka skojarzeń, a następnie ustnie opisz, jak wyobrażasz sobie takie miejsce.


Kto z nas nie chciałby być w raju? 

Słownik PWN podaje następującą definicję raju :

1. biblijny ogród, miejsce pobytu pierwszych ludzi na ziemi,

2. miejsce pobytu dusz zbawionych po śmierci,

3. piękne miejsce,

4. miejsce szczególnie sprzyjające jakiemuś rodzajowi aktywnośći.


Która z definicji Twoim zdaniem najtrafniej charakteryzuje pojęcie raj? Przepisz ją do zeszytu.


2. Przypomnij sobie, jak, według mitologii greckiej, powstał człowiek?

3. Przeczytaj z podręcznika tekst A. Kamieńskiej pt. Książka nad książkami - str. 242-243.

4. Dokończ podane wypowiedzenia, aby krótko przedstawić, o czym opowiada tekst:

  • Bóg stworzył...
  • Bóg zabronił Adamowi....
  • Adam był smutny, ponieważ...
  • Ogród stworzony przez Boga nazywał się rajem , gdyż...
5. Odpowiedz ustnie na pytania z ćw. 2 i 3 , str. 243-244.

6. Wykonaj pisemnie ćw. 6 i 7, str. 244

Na notatki czekam do 19.00.

............................................................................................................................................................................

15.05.2020

Temat: Po co Bóg stworzył człowieka?


Nacobezu:

  • interpretuję sens wiersza i obrazu,
  • wyjaśniam, czym kierował się Bóg, stwarzając człowieka,
  • wskazuję epitety i określam ich funkcję w tekście
 
1. Przyjrzyj się reprodukcji fresku Michała Anioła Stworzenie Adama.

 https://pl.wikipedia.org/wiki/Stworzenie_Adama#/media/Plik:Creaci%C3%B3n_de_Ad%C3%A1n.jpg

 (link trzeba skopiować i wkleić do przeglądarki)
 
Stworzenie Adama - fresk autorstwa Michała Anioła, ukończony ok. 1511 roku, znajdujący się w Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Wszystkie freski w Kaplicy Sykstyńskiej zostały wykonane przez Michała Anioła na polecenie papieża Juliusza II.
 
2. Dokonaj samodzielnej interpretacji dzieła - odpowiedz ustnie na poniższe pytania:
  • Co znajduje się w centrum obrazu?
  • Opisz postać Boga. Na jakim tle został przedstawiony?
  • Opisz postać adama. Na jakim tle został Przedstawiony?
  • Z której postaci emanuje siła, a która mimo tężyzny wygląda na bezwładną, słabą?
  • Zwróć uwagę na niemal zetknięte dłonie Boga i Adama. jak myślisz, co się stanie, gdy Bóg dotknie adama. Jakie znaczewnia mają niemal zetknięte dłonie Boga i Adama?
3. Przeczytaj wiersz J. Kulmowej pt. Człowiek żeby patrzał - podręcznik str. 241.
 
4. Zapisz w zeszycie:
 
Elementy świata stworzone przez Boga, o których jest mowa w wierszu:
-
-
-
-
-
Epitety (określenie rzeczownika) - pojawiające się w wierszu:
-
-
-
-
Jaki jest Bóg przedstawiony w wierszu:
-
-
-

Zwracając uwagę na tytuł wiersza, napisz, jaki był, według podmiotu lirycznego, powód stworzenia człowieka
 
Według podmiotu lirycznego Bóg stworzył człowieka, ponieważ.......
 
5. Napisz jakie cuda - niewymienione w tekście - możesz oglądać na co dzień. Opisz kilka z ich. Użyj porównań i epitetów.
 
Pamiętajcie o przesłaniu notatek!
 
Miłego weekendu.
.............................................................................................................................................................................


14.05.2020

Moi Drodzy,

rozpoczynamy cykl lekcji poświęcony Biblii. Księga ta jest bardzo ważna nie tylko dla ludzi wierzących. Jest ona żródłem inspiracji dla wielu twórców. Bez znajomości postaci , różnych wątków i motywów biblijnych trudno czasami zrozumieć czyjąś wypowiedź. A cóż dopiero mówić o zrozumieniu poezji, literatury i sztuki. Dlatego proszę Was o sumienną realizację moich poleceń. Pamiętajcie, że na Was liczęUśmiech


Temat: Biblijny początek świata.


Nacobezu:

  • wskazuję różnice między mitologicznym a biblijnym stworzeniem świata,
  • wyjaśniam funkcję powtórzeń,
  • czytam tekst ze zroumieniem
1. Przypomnij sobie mit o początkach świata według starożytnych Greków.
 
 
2. Odczytaj fragment Stworzenie świata - podręcznik str. 238-240.
 
3. Uporządkuj informacje o stworzeniu świata opisanym we fragmencie Biblii. W tym celu wykorzystaj schemat z podręcznika - ćw. 1, str. 240 lub załączoną kartę pracy.

stworzenieswiata_polaczelementyi.pdf

stworzenieswiata_polaczelementyi.pdf [374.8 KB]


 
4. Odpowiedz ustnie na pytania zawarte w ćw. 2,4 i 5, str. 240-241 w podręczniku.
 
5. Wskaż w tekście fragmenty, które się powtarzają, przepisz je do zeszytu.
 
6. Przeczytaj definicję powtórzenia i przepisz ją do zeszytu - Nowa wiadomość - str. 241.
 
Dzisiaj nie musicie niczego przesyłać.
 
UWAGA!
Jutro o godz. 9.00 na Teams - godzina wychowawcza
 
...................................................................................................................................................................................
 

13.05.2020

Temat: Gdzie postawić przecinek?


Nacobezu:

  • rozpoznaję w tekście spójniki,
  • znam zasaddy interpunkcji w zdaniu pojedynczym
 
1. Link do lekcji:

https://jutropolski.wordpress.com/2020/04/19/e-lekcja-przecinek-w-zdaniu-pojedynczym/


2. Zapoznaj się z wiadomościami na omawiany temat - podręcznik str. 232-233.


3. Sporządź notatkę o zasadach interpunkcji w zdaniu pojedynczym.


4. Wykonaj pisemnie ćw. 1, str. 232 i ćw. 4, str. 233.


Wykonane zadania i notatkę odeślij dzisiaj do 19.00.

.............................................................................................................................................................................

12.05.2020

Temat: Najsłynniejsza celebrytka świata- odkrywamy tajemnice obrazu Mona lisa Leonarda da Vinci.


Nacobezu:

  • odróżniam zawarte w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych,
  • opisuję obraz, zwracając uwagę na zastosowane w nim plastyczne środki wyrazu
1. Dopisz synonimy( wyrazy bliskoznaczne) do słowa CELEBRYTKA.

2. Przeczytaj tekst Ewy Jałochowskiej- podręcznik str. 225-226.

3. Skorzystaj z podanego linku i przyjrzyj się obrazowi. Zachęcam również do przeczytania ciekawostek dotyczących dzieła.

https://niezlasztuka.net/o-sztuce/leonardo-da-vinci-mona-lisa/

4. Odpowiedz pisemnie na pytanie z ćw. 2, str. 226.

UWAGA!

Na Teams/kanał język polski/pliki umiesciłam odpowiedzi do ćwiczeń o związkach wyrazowych i wyrazach poza związkami. Proszę sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki. Przypominam, ze we wtorki między 10.00 -11.00 czekam na Was na Teams i udzielam odpowiedzi na wszystkie pytania i wątpliwosci.

Przypominam, że notatki odsyłacie tego dnia, w którym odbyła się lekcja.

.....................................................................................................................................................

11.05.2020

Temat: Związki wyrazowe - cd.


Nacobezu:

  • rozróżniam typy związków wyrazowych,
  • wyjaśniam funkcję wyrazów poza związkami zdaniowymi

1. Obejrzyj filmik dotyczący omawianego tematu:

https://www.youtube.com/watch?v=4G0dMPiZcTI    


2. Zapoznaj się z mową wiadomością - podręcznik str. 231 i sporządź notatkę.

3. Wykonaj pisemnie ćw. 5 i 7, str. 231 (podręcznik oraz ćw. z karty zamieszczonej poniżej).

wyrazy_poza_zw_zdania.pdf

wyrazy_poza_zw_zdania.pdf [200.76 KB]


4. Aby utrwalić swoją wiedzę skorzystaj z linku:

https://epodreczniki.pl/a/jak-lacza-sie-wyrazy-w-zdaniu---czyli-o-zwiazkach-skladniowych/Db9RUwMFi          


Na Wasze notatki czekam dzisiaj do 19.00.

....................................................................................................................................................

08.05.2020

Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?

Lekcja LIVE - godz. 10.00

Nacobezu:

  • rozróżniam typy związków wyrazowych ( zgody, rządu i przynależności),
  • stosuję poprawne gramatycznie formy wyrazów w zawiązkach

Przed lekcją:

1. Przygotuj podręcznik i zeszyt.

2. Przepisz temat i nacobezu.

3. Przypomnij sobie, co pamiętasz o związkach wyrazowych w zdaniu (związek główny i związki poboczne) - podręcznik str. 229

4. Wypisz związek główny i związki poboczne w poniższym zdaniu (według wzoru w podreczniku str. 229).

Moja siostra oddała znalezionego szczeniaka do schroniska.


Jeśli nie będziesz uczestniczyć w lekcji online:

  • zapoznaj się z nową wiadomością - podręcznik str. 230,
  •  zrób notatkę,
  • wykonaj ćwiczenia z załączników.

zw_wyr_w_zdaniu_cz1.pdf

zw_wyr_w_zdaniu_cz1.pdf [158.63 KB]

zw_wyr_w_zdaniu_cz2.pdf

zw_wyr_w_zdaniu_cz2.pdf [289.11 KB]


Miłego weekenduŚmiech

...................................................................................................................................................

07.05.2020

Temat: Kunszt poezji, czyli o środkach poetyckich.


Nacobezu:

  • wyszukuję środki poetyckie w wierszu i omawiam ich funkcję
 
1. Przypomnij sobie środki stylistyczne, które poznałeś do tej pory - podręcznik str. 348-349.
 
2. Przeczytaj ponownie wiersz Z. Herberta pt. Pudełko zwane wyobraźnią.
 
3. Uzupełnij kartę pracy.

srodki_poetyckie__pudelko_zwane_wyobraznia.doc

srodki_poetyckie__pudelko_zwane_wyobraznia.doc [66.5 KB]


Jeśli chcesz utrwalić i poszerzyć wiedzę na temat środków poetyckich - rozwiąż quiz:

https://samequizy.pl/jak-dobrze-znasz-srodki-stylistyczne-2/


Na karty czekam dzisiaj do 19.00.

UWAGA!

Jutro (08.05.) - godz. 10.00 spotykamy się na Teams (lekcja j. polskiego i godzina wychowawcza). ....................................................................................................................................................

06.05.2020

Temat: Gdzie mieści się wyobraźnia?


Nacobezu:

  • wyodrębniam obrazy poetyckie przedstawione w wierszu,
  • wyjaśniam, czym jest wybraźnia dla podmiotu lirycznego,
  • przedstawiam własne rozumienie utworu
1. Zastanów się czym jest wyobraźnia? Wypisz jak najwięcej wyrazów bliskoznacznych do tego słowa. w razie trudności możesz skorzystać ze słownika wyrazów bliskoznacznych.

2. Przeczytaj utwór Z. Herberta pt. Pudełko zwane wyobraźnią - podręcznik str. 219-220.

3. Zastanów się nad trescią wiersza, być może w jego inerpretacji pomogą ci następujące pytania:
  • Kto jest podmiotem lirycznym?
  • Do kogo zwraca się podmiot liryczny?
  • Jaki motyw łączy pierwszą i ostatnią zwrotkę?
  • Co może symbolizować zegar?
  • Jak rozwijać wyobraźnię?
  • Co może przeszkadzać w jej rozwijaniu?
4. Wykonaj pisemnie ćw. 3, str.220.

5. Dokończ zdania:

Zbigniew Herbert jest mistrzem...
To czarodziej, który potrafi...
Zacheca nas do...
Do tego służyć ma ....
Pudełko to zasób....
Jesli z niego wydobędziemy....
 
Proszę o przesłanie odpowiedzi na pkt. 4 i 5.

Powodzenia!

.................................................................................................................................................

04.05.2020 i 05.05.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Idę drogą tupiąc nogą. Problemy pisowni z ą, ę, em, en, om, on.


Nacobezu:

  • znam zasady pisowni ą, ę, om, on, em, en,
  • określam przypadek, liczbę, osobę, czas i rodzaj podanych form,
  • wykorzystuję w praktyce poznane reguły pisowni
1. Przypomnij sobie reguły pisowni ą, ę - podręcznik str. 204.
 
2. Wykonaj pisemnie ćw. 2 i 4, str. 205.
 
3. Przeczytaj Nową wiadomość- podręcznik str. 205 i 206.
 
4. Wykonaj pisemnie ćw. 6,7,8,10, str.206-207.
 
5. Poćwicz on-line - rozwiąż testy

https://www.eductify.com/pl/polska-ortografia/35/pisownia-%C4%85-om-on-i-%C4%99-em-en

 

Jutro (05.05.) o godz. 13.00-14.00 na eduelo.pl udostępniony zostanie test (na ocenę) z tego zagadnienia.

Proszę o sumiennie wykonanie zadań. Nie musicie mi przesyłać notatek z tych lekcji. Test będzie miernikiem tego, jak kto pracował.

W załączniku ściąga specjalnie dla Was.

pisownia_a_e_om_on_em_en.docx

pisownia_a_e_om_on_em_en.docx [14.74 KB]

Mam nadzieję, że się nie zawiodę:)

......................................................................................................................................................

30.04.2020

Temat: Czy łatwo wzbudzić w ludziach zachwyt?


Nacobezu:

  • opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w tekście,
  • wyodrębniam obrazy poetyckie,
  • wyjaśniam przenośne znaczenie wyrazów,
  • rozpoznaję w tekście środki stylistyczne
Przed nami kolejne spotkanie z Panem Tadeuszem Adama Mickiewicza. Czytaliśmy już fragmenty dotyczące opisu nieba, grzybobrania, zachowania przy stole. Dzisiaj fragment o grze Wojskiegp na rogu.
Na początek wyjaśnienie - kim był Wojski i jak wygląda róg myśliwski.
 
Wojski - w średniowiecznej Polsce to urzędnik podporządkowany kasztelanowi. Od XVIII w. był zastępcą kasztelana do spraw wojskowych. Jego zadaniem było pilnowanie porządku w powiecie podczas wyprawy wojennej.      
 
Poniżej zdjęcia rogu myśliwskiego.
 
 rog__mysliwski_1.jpg

rog__mysliwski_1.jpg [4.71 KB]

 

rog_mysliwski.jpg

rog_mysliwski.jpg [10.07 KB]


1. Zobacz, jak scenę gry na rogu przedstawił w swym filmie A. Wajda.

 
2. Wysłuchaj recytacji fragmentu - w podręczniku tekst na str. 201

 
3. Wykonaj polecenia z załączonej karty pracy.
 
koncert_wojskiego.pdf

koncert_wojskiego.pdf [801.36 KB]

 
Chętni mogą skorzystać także z epodrecznika, aby utrwalić i poszerzyć swoją wiedzę.

 
Proszę o odesłanie kart pracy.
 
Miłego długiego weekenduUśmiech
 
.............................................................................................................................................................................

29.04.2020

Temat: Ech, muzyka, muzyka...


Nacobezu:

  • gromadzę i selekcjonuję informacje,
  • wypowiadam się na temat własnych wyborów muzycznych,
  • stosuję słownictwo dotyczące zagadnienia
1. Zapoznaj się z informacjami zawartymi w podręczniku - str. 198-199.

2. Wykonaj ćw. 1,2, str. 200 - podręcznik.

3. Jestem bardzo ciekawa, jakie są Wasze preferencje muzyczne. Czego i w jakich okolicznościach najczęściej słuchacie. Kto jest Waszym ulubionym wykonawcą? A może jest piosenka, którą lubicie najbardziej ze wszystkich? Chętnie jej posłucham, jesli podeślecie mi link:) Odpowiedzi na te i i inne pytania udzielisz wykonując ćw. 7, str. 200. Jest to zadanie dla chętnych. 
 
Obowiązkowo należy przesłać odpowiedzi na ćw. 1 i 2.

UWAGA! Zmiana planów, ponieważ piszecie test z matematyki, planowana  na jutro lekcja LIVE się nie odbędzie.

Powodzenia!
.............................................................................................................................................................................

27.04.2020 i 28.04.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Jak zobaczyć dźwięki i zrozumieć język muzyki?


Nacobezu:

  • omawiam elementy świata przedstawionego,
  • rozmawiam o roli muzyki w kulturze,
  • doskonalę umiejętność zapisywania informacji,
  • rozumiem znaczenie słowa maestro,
  • wiem, co to jest onomatopeja,
  • wskazuję w tekście wyrazy dźwiękonaśladowecze
1. Odszukaj w internetowym słowniku języka polskiego słowo maestro. jak myślisz jakimi cechami powinna odznaczać się ta osoba?

2. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika str. 193-196.

3. Sprawdź, czy uważnie przeczytałeś. Ułóż 5 pytań do tekstu zaczynajacych się od słów:

Kto.............................?
Gdzie..........................?
Z kim...........................?
O czym.........................?
Dlaczego.........................?

Zapisz je w zeszycie.

4. Ustnie wykonaj ćwiczenia pod tekstem (1,2,5,6).

5. Zastanów się nad słowami maestro - co oznaczają? spróbuj je zinterpretować - odpowiedz pisemnie na zad. 3, str.196.

6. Przeczytaj nową wiadomość - podręcznik str. 196 i napisz w zeszycie co to jest onomatopeja.

7. Wykonaj ćw. 7, str.196

Na notatki czekam do jutra, tj. 28.04.

A jeśli chcesz sie poczuć jak bohater opowiadania, zamknij oczy, słuchaj i zobacz to, co słyszysz.
https://www.youtube.com/watch?v=fsAH9uMwcac&pbjreload=10
Chętnie dowiem się, co zobaczyłeś. Napisz o tym lub narysuj i wyślij do mnie:)

Powodzenia!
...................................................................................................................................................

24.04.2020

Temat: Zagadkowa lekcja wyobraźni.


Wyobraźnia ma wielką siłę! mówiliśmy o niej na lekcjach już wiele razy. dzisiaj pozwoli nam ona zinterpretować obraz i odkryć, że dzięki niej każdy z nas postrzega rzeczywistość nieco inaczej.

Lekcja LIVE

Nacobezu:

  • analizuję dzieło sztuki,
  • przedstawiam własne rozumienie tekstów kultury,
  • odróżniam fakty od opinii

Przed lekcją Live:
- przepisz do zeszytu temat i nacobezu,
- zapoznaj się z obrazem - podręcznik str. 191 oraz przeczytaj tekst ze L. Janiona - podręcznik,str. 192.
- wyszukaj w internecie informacje o malarzu - Marcinie Kołpanowiczu

 
1. Przyjrzyj się obrazowi pt. Pracownia geografa, zastanów się nad odpowiedziami na pytania z podręcznika.

2. Które z określeń, według ciebie, najlepiej charakteryzuje obraz. Swoją odpowiedź uzasadnij w kilku zdaniach i wpisz do zeszytu.
 
zagadkowy, fascynyjacy, intrygujący, dziwny, basniowy, tajemniczy, pasjonujacy, niezrozumiały
 
3. Zastanów się nad odpowiedziami na pytania 1,2,2,4 pod tekstem L. Janiona.

 Ciekawostka - filmik prezentujacy dzieła M. Kołpanowicza.

 https://www.youtube.com/watch?v=wccL2xJ78sU

Uwaga!
Na Teams znajdziecie materiały na godzinę wychowawczą.
............................................................................................................................................................................

23.04.2020

Temat: Przypomnij sobie!


Nacobezu:

  • określam problematykę analizowanych w rozdziale 4 utworów literackich,
  • czytam ze zrozumieniem,
  • znam zasady pisowni wielką literą,
  • stosuję znaki interpunkcyjne w dialogach,
  • rysuję wykres zdania pojedynczego,
  • wskazuję i nazywam części zdania
1. Zapoznaj się ze schematem - podręcznik str. 188; w razie potrzeby przypomnij sobie wybrane zagadnienia.

2. Sprawdź swoją wiedzę i umiejętności - przeczytaj tekst i rozwiąż zadania ze str. 189-190 (oprócz 11).
Jest to praca na ocenę! Postaraj sięUśmiech

Na odpowiedzi czekam do 30.04. (czwartek).

Uwaga!
W piątek o godz. 10.00 lekcja LIVE (Teams)
..................................................................................................................................................

22.04.2020

Temat: Obrazy poetyckie (D. Wawiłow Latem)


Nacobezu:

  • rozpoznaję w tekście poetyckim epitet i porównanie,
  • charakteryzuję podmiot liryczny,
  • poprawnie stosuję pisownię wielką literą,
  • opowiadam o przeczytanym tekście
Na tej lekcji zinterpretujesz utwór liryczny. Robiłeś to już wiele razy na lekcjach. Dasz radę!
 
 
1. Przeczytaj wiersz - podręcznik str. 186.
2. Dokonaj wstępnej interpretacji utworu. w tym celu sporządź notatkę odpowiadając na poniższe pytania tekstem ciągłym (łącząc kolejne zdania w spójną i logiczną całość).
  • Kim jest i co robi podmiot liryczny?
  • Gdzie się znajduje?
  • Co widzi i słyszy?
  • O czym myśli?
3. Odszukaj w tekście epitety i porównania - podaj po 2 przykłady, woisz je do zeszytu.
4. Przerysuj i uzupełnij schemat - ćw. 1, str. 187.
5. Utrwal wiedzę z ortografii - ćw. 8, str.187
 
Proszę o przesłanie odpowiedzi na pkt. 2 i 3. Dzisiaj:)
 
W piątek (24.04.), godz. 10.00 -  lekcja LIVE
.....................................................................................................................................................

20.04.2020 i 21.04.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Co nas śmieszy? - na podstawie fragmentu P. Beręsewicza Wielka wyprawa Ciumków (cechy komizmu, elementy scenariusza filmowego).


Nacobezu:

  • wskazuję miejsce wydarzeń,
  • rozpoznaję głównego bohatera tekstu,
  • wymieniam elementy komizmu,
  • znam najważniejsze elementy scenariusza filmowego
1.Zanim przeczytasz tekst zastanów się i odpowiedz sobie na pytania:
Co warto planować?
Co ja planuję?
Co mnie śmieszy?

2.Przeczytaj tekst Pawła Beręsewicza „Wielka wyprawa Ciumków” - podręcznik s. 182.

3.Wykonaj ćwiczenia w zeszycie: podręcznik str. 183/184 ćw. 1,2,3,4.

Uwaga: na pytania odpowiadaj pełnym zdaniem, jeśli polecenie tego wymaga, opisz w kilku zdaniach dane zagadnienie.

4. Zapoznaj się z definicją komizmu, wpisz notatkę do zeszytu.

Komizm - zespół cech jakiegoś obiektu, np. przedmiotu, osoby albo sytuacji czy zdarzenia wywołujących wesołość i śmiech.

5. Dopisz jak najwięcej synonimów (wyrazów bliskoznacznych) do słowa komiczny.

6. Obejrzyj filmik dotyczący tworzenia scenariusza filmowego

https://www.youtube.com/watch?v=-6eC_Y8zqBs                    

oraz przeczytaj‘nową wiadomość’ podręcznik s. 184. Następnie sporządź notatkę


7. Przeczytaj kolejny fragment Wielkiej wyprawy Ciumków - ćw. 6,s. 184-185 i przeanalizuj sporządzony na jego podstawie fragment scenariusza.

Kto czuje się na siłach, może scenariusz dokończyć.

Odsyłacie odpowiedzi na ćw. 1-4, czekam do jutra 21.04., g.15.00.

Miłego dniaUśmiech
.............................................................................................................................................................................

17.04.2020

Temat: Idzie mrówka przez dżunglę, czyli jak napisać opowiadanie.


Nacobezu:

  • redaguję opowiadanie twórcze
 
Link do lekcji:

 
ćw. 4 z epodrecznika proszę wpisać do zeszytu i odesłać do 22.04.
 
ćw. 8 jest zadaniem dla chętnych; termin wykonania 27.04., godz. 9.00
 
Przypominam, że o 10.00 widzimy się na Teams!
 
 
Miłej pracyUśmiech
........................................................................................................................................................................


16.04.2020

Temat: Twórcza praca z tekstem.


Nacobezu:

  • redaguję logiczną i uporządkowaną wypowiedź,
  • układam plan twórczy tekstu,
  • tworzę opowiadanie

1. Na początek przypomnienie - rodzaje opowiadań.

W zależności od tego, czy tworzymy tekst na podstawie czyjejś wypowiedzi ustnej lub pisemnej, czy korzystamy z własnych obserwacji, wyróżnia się opowiadanie odtwórcze i twórcze.

Opowiadanie odtwórcze polega na opisaniu własnymi słowami zdarzeń (zwykle w kolejności chronologicznej), które ktoś inny przedstawił (np. bohater powieści, naoczny świadek). Dużą pomocą w pisaniu opowiadania odtwórczego jest plan wypowiedzi utworzony na podstawie tekstu oryginalnego.

Opowiadanie twórcze wymaga większego wysiłku, sprawności językowej i fantazji. Możemy je zacząć od sformułowań w rodzaju Pewnego razu…, Opowiem ci dziś historię…, Minęło lato…, Kiedy zobaczyłem ją po raz pierwszy… Początek powinien zachęcić odbiorcę do uważnego słuchania lub czytania naszej opowieści, którą możemy przedstawić z perspektywy obserwatora lub uczestnika wydarzeń
 
2. Zapoznaj się z informacjami ze s. 171 podręcznika.
 
3. Zastanów się, czy potrafisz odpowiedzieć na poniższe pytania.
  • czym jest wypowiedź twórcza?
  • czy każda forma wypowiedzi jest wypowiedzią twórczą?
  • jaki powinien być pierwszy krok do urozmaicenia wypowiedzi twórczej?
  • jakie elementy powinny być uwzględnione w wypowiedzi, aby stwierdzić, że jest ona urozmaicona?
  • co może stanowić dobre zakończenie wypowiedzi?
Jeśli nie znasz odpowiedzi na któreś z tych pytań, przeczytaj tekst jeszcze razUśmiech
 
4.Przeczytaj opowiadanie ze s. 172, dokładnie przeanalizuj jego budowę. Powinieneś dojść do następujących wniosków:
 
WYPOWIEDŹ TWÓRCZA:
  • posiada tytuł,
  • ma trójdzielną budowę: wstęp, rozwinięcie, zakończenie,
  • znajdują się w niej określenia dotyczące czasu i miejsca zdarzeń,
  • występuje w niej punkt kulminacyjny
4. Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 2,7 str. 173 - podręcznik oraz załączone karty z  zadaniami.
 
wypowiedz_tworcza.pdf

wypowiedz_tworcza.pdf [553.48 KB]


Tym razem odsyłacie mi tylko ćw. 7, s.173 - termin 17.04.,g. 19.00

Życzę twórczej pracy!

.....................................................................................................................................................

15.04.2020

Temat: Lekcja rysowania pojedynczego zdania.


Nacobezu:

  • wskazuję związek główny w zdaniu (podmiot i orzeczenie),
  • rozpoznaję i nazywam części zdania,
  • rysuję wykres zdania pojedynczego

Link do lekcji:
https://epodreczniki.pl/a/lekcja-rysowania-pojedynczego-zdania/DFeffg95B
 
Ćwiczenie 3 i 5 z epodrecznika wykonaj pisemnie w zeszycie i prześlij do mnie.

Termin wykonania zadania - 16.04.2020, godz. 15.00.
 
UWAGA!
Koniecznie sprawdźcie dzisiaj Wasze e-maile, znajduje się tam bardzo ważna informacja.

................................................................................................................................................................................

08.04.2020

Temat: Pisownia wielką literą - test (eduelo.pl).


Na eduelo.pl czeka na Was test dotyczący stosowania wielkiej i małej litery. Rozwiążcie go proszę samodzielnie!

Termin wykonania zadania - dzisiaj do godz. 11.00.

PowodzeniaUśmiech

UWAGA: Oceny za test widoczne będą w alertach ( dzwoneczek w prawym górnym rogu) na eduelo.pl

Życzę Wam i Waszym Bliskim zdrowych i spokojnych świąt!

.........................................................................................................................


07.04.2020

Temat: Znaki interpunkcyjne w dialogach.


Nacobezu:

  • poprawnie stosuję znaki interpunkcyjne w zapisie rozmowy,
  • układam i poprawnie zapisuję dialog.
1. Przypomnij sobie wiadomości o interpunkcji w dialogach - podręcznik str. 169.

2. Wykonaj zadania z załącznika.

interpunkcja_w_dialogach.pdf

interpunkcja_w_dialogach.pdf [605.43 KB]

 
Na rozwiązania czekam do jutra.
Miłego dniaUśmiech

................................................................................................................................................


06.04.2020

UWAGA!

Test dotyczący pisowni wielką i małą literą w środę -  08.04.

Proszę o potwierdzenie na e-mail (dzisiaj do godz. 19.00), że każdy z Was będzie miał w tym dniu (godz. 8.00-11.00) możliwość skorzystania z komputera.

Miłych ortograficznych zmagań z wielką i małą literą.Śmiech

....................................................................................................................................................


03.04.2020 i 06.04.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Pisownia wyrazów wielką i małą literą.

Nacobezu:

  • rozpoznaję rzeczowniki własne i pospolite,
  • poprawnie zapisuję wyrazy wielką i małą literą
 
Link do lekcji:

https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DmxNyYE01


1. Wykonaj w zeszycie ćw. 2,3,4,5 z epodręcznika.

2. Zapoznaj się z zasadami pisowni wielką i małą literą - podręcznik str. 178-181.

3. Wykonaj pisemnie następujące ćwiczenia z podręcznika: ćw.3, str. 179 i ćw. 8, str. 181.

4. Sporządź notatkę na temat zasad pisowni wielką i małą literą. Forma notatki dowolna (schemat, tabelka, punkty itd.).

Termin wykonania zadań - poniedziałek (06.04), godz. 19.00. Tym razem przyślijcie mi tylko zadanie 2 i 3 z epodręcznika. We wtorek lub środę test z tego zagadnienia, więc postarajcie się wykonać zadania bardzo dokładnie. Gdyby były wątpliwości, piszcie.

Powodzenia!

....................................................................................................................................................


01.04.2020 i 02.04.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Komunikowanie oczekiwań.


Nacobezu

  • charakteryzuję postawę narratora,
  • oceniam zachowanie bohaterów występujących w utworze,
  • potrafię zredagować plan wydarzeń,
  • odróżniam fakty od opinii
 
1. Przeczytaj fragment Nowych przygód Mikołajka - podręcznik str. 174-176.

2.Odpowiedz pisemnie na ćw. 1, str. 176.

3. Ułóż plan wydarzeń - karta pracy nr 1.
karta_pracy_nr_1_1.doc

karta_pracy_nr_1_1.doc [67 KB]



4. Wyjaśnij co było niewłaściwego w wypowiedziach państwa Bongrain na temat restauracji, hotelu, dróg oraz plaży i jedzenia - karta pracy nr 2.
karta_pracy_nr_2.doc

karta_pracy_nr_2.doc [60.5 KB]



Do tabelki trzeba wpisać, co sądzili o podanych miejscach państwo Bongrain. Pamiętaj, że jeśli cytujesz dokładnie z tekstu, konieczny jest cudzysłów.
Karty pracy można wydrukować i wkleić lub przepisać.
 
5. Przypomnij sobie czym różnią się fakty od opinii - podręcznik str. 177.

6.Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 6, str.176 oraz ćw. 8 str.177.

Skany lub zdjęcia ćw. 6 i 8  (tylko te, kart pracy nie wysyłamy) wyślij na mój e-mail do czwartku, do godz. 19.00

Powodzenia!
Ponawiam prośbę o kontakt ze mną w każdej sprawieUśmiech
A gdyby przypadkiem ktoś się nudził, to zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu o muzeach ( w ramach uzupełnienia wiadomości na omawiany już temat).

https://epodreczniki.pl/a/film/DXF6KHhi7                   

...........................................................................................................................................................................
 

31.03.2020

Temat: O każdej okoliczności- okolicznik.


Nacobezu:

  • wskazuję części mowy i wyjaśniam, jaką funkcję pełnią w zdaniu,
  • rozpoznaję wszystkie części zdania: podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik
 
Link do lekcji:

https://epodreczniki.pl/a/o-kazdej-okolicznosci---okolicznik/DILp6Vwnk

 

Do zeszytu proszę przepisać z epodrecznika wiadomość o okoliczniku - Zapamiętaj!

oraz ćwiczenia: 3 i 5.

Dzisiaj nie trzeba mi niczego przesyłać, chyba że ktoś ma zaległości:)


UWAGA!

To już ostatnia część zdania, którą przypominaliśmy. Teraz musicie tę wiedzę ugruntować. W tym celu pomocny może być ten link


https://epodreczniki.pl/a/przydawki-okoliczniki-i-dopelnienia-wzbogacaja-wypowiedzenia/DfSuGuhPC


Oprócz tego zachęcam do tradycyjnej powtórki ze swoim zeszytem i podręcznikiem. Pomocne mogą też być filmiki na youtube, o których już wspominałam , np.

https://www.youtube.com/results?search_query=przydawka+jezyk+polski).


Sprawdzajcie też eduelo.pl, bo wkrótce pojawi się tam test.

Jeśli są jakieś problemy, czegoś nie rozumiecie - piszcie.


Miłego dniaUśmiech

 .........................................................................................................................................................................

 

30.03.2020

Temat: Do pełna dopełniam - dopełnienie.


Nacobezu

  • wskazuję części mowy i wyjaśniam, jaką funkcję pełnią w zdaniu,
  • rozpoznaję dopełnienia oraz przydawki, podmiot i orzeczenie


Link do lekcji:

 

https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DnG3TXcTA

 

Do zeszytu przepisz z epodrecznika wiadomości o dopełnieniu - Zapamiętaj! oraz ćwiczenia 2,3

Informacja

Do jutra czekam na Wasze zaległe prace. 1 kwietnia plusami i minusami ocenię Waszą aktywność na zdalnym nauczaniu. Pamiętajcie, że na Was liczę.

Miłego dniaUśmiech

.............................................................................................................................................................................

27.03.2020

Temat: Przydaje blasku rzeczownikowi - przydawka.


Nacobezu:

  • wskazuję części mowy i wyjaśniam, jaką funkcję pełnią w zdaniu,
  • rozpoznaję przydawki i określam ich funkcję w zdaniu
Mam nadzieję, że wiadomości o podmiocie i orzeczeniu zostały przez Was opanowane. Osoby, które nie rozwiązały jeszcze testów o podmiocie na eduelo.pl i nie zrobią tego do końca tygodnia  muszą się liczyć z konsekwencjami.
Natomiast osoby, które chcą jeszcze poćwiczyć i utrwalić te wiadomości zachęcam do korzystania z eduelo i you tube ( po wpisaniu nazwy części zdania pojawia się wiele filmików; trzeba tylko zaznaczyć, że chodzi o język polski).
 
1. Link do lekcji

https://epodreczniki.pl/a/przydaje-blasku-rzeczownikowi---przydawka/DWFGJ08BF

2. Przepisz do zeszytu wiadomości o przydawce z epodręcznika (Zapamiętaj!) oraz ćwiczenia 3,5.

W Waszych podręcznikach temat o częściach zdania znajduje się na str. 161-165

Powodzenia!

....................................................................................................................................................


26.03.2020

Temat: Tajemniczy świat muzeów.


Nacobezu:

  • wyszukuję w tekście niezbędne informacje,
  • znam różne rodzaje muzeów,
  • redaguję notatkę na zadany temat


1. Przeczytaj wiadomości o muzeach - podręcznik str. 158-159.

2. Uzupełnij swoją wiedzę korzystając z poniższych linków:

 

https://epodreczniki.pl/a/bilet-do-pinakoteki/DdvZHtqOs


https://podroze.gazeta.pl/podroze/56,114158,10421923,top-15-najdziwniejsze-muzea-swiata.html

 

https://pl.tripadvisor.com/Attractions-g274723-Activities-c49-Poland.html

3. Zrób notatkę do zeszytu

  • wyjaśnij pojęcia związane z muzeum - ćw.1 z e-podręcznika przepisać do zeszytów
  • wypisz rodzaje muzeów - na podstawie podręcznika

4. Zadanie domowe

Wybierz muzeum, które najbardziej chciałbyś/ chciałabyś zwiedzić. Następnie przygotuj w dowolnej formie ( prezentacja na komputerze, lapbook, folder reklamowy, plakat, mapa myśli itp.) informacje o tym miejscu, uwzględniając następujące elementy:

  • nazwę muzeum,
  • gdzie się znajduje,
  • co ma w swoich zbiorach,
  • prezentację eksponatów ( zdjęcia, rysunki lub inne dostępne materiały),
  • zachętę ( np. w formie hasła reklamowego) do odwiedzenia tego miejsca.

Termin wykonania: 03.04.2020 (następny piątek)

Z niecierpliwością oczekuję na Wasze prace! W razie pytań - piszcie, jestem do dyspozycji.

Miłego dniaUśmiech

......................................................................................................................................................

25.03.2020

Temat: Nie przelewaj z pustego w próżne, czyli o ó i u.


link do ćwiczeń:

https://epodreczniki.pl/a/nie-przelewaj-z-pustego-w-prozne-czyli-o-o-i-u/DjZqr8kJk

Do zeszytu proszę wpisać ćwiczenia: 1,3,4


Oprócz tego na eduelo.pl znajdziecie test ortograficzny sprawdzający znajomość utrwalanych przez ostatnie dni zasad ortograficznych. Termin wykonania - piątek (27.03.2020).

W dalszym ciągu czekam na e-maile powitalne od Was, na mój służbowy adres: bbcszkola@gmail.com Piszcie do mnie w każdej sprawie.

Miłej pracyUśmiech