Klasa V B
Mój e-mail : grazynadziekan@spromanowo.onmicrosoft.com
Zajęcia świetlicowe
101 pomysłów na wakacje dla każdego
Wybież te, których realizacja jest możliwa w obecnej sytuacji:
https://mamopracuj.pl/101-pomyslow-na-wakacje/
Wakacyjne filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=1nsFdUGQgwo
https://www.youtube.com/watch?v=I06E6EAcApY
Życzę udanego wypoczynku!
Lekcja
Data: 22.06.2020 i 24.06.2020
Temat: Ludzie miecza – rycerze. Lekcja powtórzeniowa
Przypomnij sobie obowiązki i kodeks rycerza.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/ludzie-miecza---rycerze/DYf5hc4Ye
Wykonaj ustnie polecenia pod tematem w e-podręczniku.
Zapoznaj się:
https://www.edukator.pl/rycerze,4223.html
Lekcja
Data: 15.06.2020
Temat: Polska dzielnicowa i zjednoczona- powtórzenie wiadomości
Po lekcji uczeń:
* opowiada o procesie jednoczenia ziem polskich,
* przedstawia objęcie tronu przez dynastie Andegawenów i Jagiellonów,
* omawia unie Polski.
Utrwal wiadomości wykorzystując treści na stronie https://www.eduelo.pl/przeglad-tresci/#tab5
(Dział: Polska dzielnicowa i zjednoczona).
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad.1, 2, 3, 4 s.94- 95.
Dla chętnych:
Przeczytaj informacje z podręcznika s.210- 215.
Lekcja
Data: 10.06.2020
Temat: Monarchia stanowa w Polsce
Po lekcji uczeń:
* opowiada o kształtowaniu się monarchii stanowej w Polsce,
* rozumie pojęcia: sejm walny, przywilej, izba poselska, nihil novi,
* opowiada o powstaniu i działalności sejmu,
* rozumie wpływ przywilejów na funkcjonowanie państwa.
Obejrzyj:
https://www.youtube.com/watch?v=u4LiiteB_Oo
Zapoznaj się:
https://epodreczniki.pl/a/przeczytaj/DPym1LjQI
Przeczytaj informacje z podręcznika s. 205-209.
Zwróć uwagę na:
* Parlament księstwa Burgundii s.205,
* fragment malowidła z ołtarza i Kazimierz Wielki(Warto wiedzieć) s.206,
* ważniejsze przywileje szlacheckie s.207,
* Król Aleksander Jagiellończyk s.208.
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad.1, 2, 3, 4 s.92-93.
Zrób zdjęcie notatki i prześlij dzisiaj na mój adres.
Zajęcia świetlicowe
W tym tygodniu kilka wskazówek na efektywną i szybką naukę. Postaramy się znaleźć odpowiedź na pytanie:
Jak się uczyć, żeby się nauczyć?
W uzyskaniu odpowiedzi pomocne Wam będą:
https://www.youtube.com/watch?v=sCIwNXe6yzw&list=TLPQMDcwNjIwMjDqkvOQ4tiZQw&index=2
https://www.youtube.com/watch?v=gf9OKC6G2Mc&feature=emb_rel_end
https://www.youtube.com/watch?v=rl1ZFS2N35Q&list=TLPQMDcwNjIwMjDqkvOQ4tiZQw&index=1
https://www.youtube.com/watch?v=E_Q8GMuV7cM&list=TLPQMDcwNjIwMjDqkvOQ4tiZQw&index=4
Lekcja
Data: 08.06.2020
Temat: Jagiellonowie w Europie Środkowej
Po lekcji uczeń:
* wymienia państwo, z którym Polska zawarła unię personalną, wie, w jakich okolicznościach
ta unia się rozpadła,
* wie, kim byli: Władysław Warneńczyk i Kazimierz Jagiellończyk,
* zna przyczyny, przebieg i skutki wojny trzynastoletniej,
* rozumie znaczenie drugiego pokoju toruńskiego dla sytuacji Polski,
* wskazuje państwa, w których na tronach zasiadali Jagiellonowie.
Przypomnij sobie, jakie były skutki wojny polsko- krzyżackiej z lat 1409-1411( podręcznik s.198-199: Wielka wojna z Krzyżakami).
Obejrzyj lekcję pt."Czasy świetności dynastii Jagiellonów":
https://www.youtube.com/watch?v=ZlLvxdNoH2Y
Zobacz też film pt. "Jagiellonowie":
https://www.youtube.com/watch?v=88GE4lEyuHM
Przeczytaj informacje z podręcznika s.200-204.
Zwróć uwagę na:
- bizantyjski kościół Mądrości Bożej: s.200,
- miniaturę Turcy pod Konstantynopolem: s.200,
-akt powołania Związku Pruskiego: Warto wiedzieć s.201,
- piechura wojsk zaciężnych: s.201,
-Warto wiedzieć- Jan Długosz: s.202,
- infografikę s.203,
- ołtarz kościoła Mariackiego s.204.
Zapoznaj się z pojęciami:wojsko zaciężne(s.201) i polityka dynastyczna(s.202).
Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz ustnie na pytanie zapisane pod nim: podręcznik s.202.
Wykonaj pisemnie zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1, 2, 3, 4 s.90-91.
Dzisiaj nie musisz przesyłać zdjęć.
Zajęcia świetlicowe
W tym tygodniu zapraszam Was na wirtualne spacery po Krakowie, Wałbrzychu i Zamościu.
WIRTUALNY SPACER PO MIEŚCIE KRAKOWIE
MUZEUM ARCHEOLOGICZNE W KRAKOWIE
https://ma.wkraj.pl/html5/index.php?id=60467#82285/171,0
ZAMEK KSIĄŻ W WAŁBRZYCHU
https://zamekksiaz.wkraj.pl/html5/index.php?id=39541#39541/0
ZAMOŚĆ- "MIASTO IDEALNE"
https://zamosc.wkraj.pl/html5/index.php?id=58123
Lekcja
Data: 01.06.2020 i 03.06.2020
Temat: Polska w unii z Węgrami i Litwą
Po lekcji uczeń:
* wymienia państwa, z którymi Polska zawarła unie, przedstawia przyczyny i skutki unii,
* rozumie znaczenie przywileju koszyckiego,
* zna dokonania Ludwika Węgierskiego, Jadwigi, Władysława Jagiełły,
* przedstawia przyczyny, przebieg i skutki tzw. wielkiej wojny z zakonem.
Przeczytaj informacje z podręcznika s. 195 - 199.
Zwróć szczególną uwagę na:
- miniaturę z XIVw. ukazującą Ludwika Węgierskiego/ Warto wiedzieć(s.195),
- mapę historyczną Polski i Litwy pod panowaniem Władysława Jagiełły(s. 196),
- zdjęcia ukazujące akademię(s.197),
- zamek w Malborku,
- fragment malowidła z kościoła w Strasburgu.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/jadwiga-i-jagiello---unia-polski-i-litwy/DIosbWXu5
https://epodreczniki.pl/a/wielka-wojna-z-krzyzakami/DtOA2Wlvb
https://www.youtube.com/watch?v=3QuSqAIlfIc
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1,2 s.88 i 3,4 s.89.
Zrób zdjęcie wykonanych zadań i prześlij na mój adres do 04.06.2020 godz.19:00.
Zajęcia świetlicowe
W tym tygodniu udamy się na wirtualne spacery dla miłośników historii i nie tylko. Skupimy się na najciekawszych muzeach z Polski, które oferują nam zobaczenie pewnych miejsc i eksponatów bez konieczności wychodzenia z domu.
Zapraszam Was do Gniezna, Malborka i Wieliczki:
http://www.muzeumgniezno.pl/spacer/muzeum_gniezno/muzeum_gniezno.html
https://muzeumzamkowewmalborku.wkraj.pl/html5/index.php?id=34844#/69124/179.998
https://www.ai360.pl/panoramy/278
Lekcja
Data: 25.05.2020 i 27.05.2020
Temat: Polska Kazimierza Wielkiego
Po lekcji uczeń:
* opowiada o problemach Polski za panowania Kazimierza Wielkiego,
*przedstawia działania Kazimierza Wielkiego na polu gospodarczym, dyplomatycznym, obronnym i prawodawczym,
* przedstawia przyczyny powołania Akademii Krakowskiej, zna datę jej powstania.
Obejrzyj dwie części filmu edukacyjnego pt. "Kazimierz Wielki i jego czasy":
https://www.youtube.com/watch?v=XpeLwfKwHFU
https://www.youtube.com/watch?v=I-kxk6BHNgs
Zapoznaj się z informacją:
Przeczytaj treść tematu w podręczniku s.190- 194.
Dokonaj analizy mapki na s.190.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym s.192 i wykonaj ustnie znajdujące się pod nim polecenia.
Wykonaj pisemnie zadania w zeszycie ćwiczeń: zad.1, 2, 3, 4 s.86- 87.
Sprawdź swoją wiedzę:
https://www.eduelo.pl/quiz/880/podglad/
Dzisiaj nie musicie przesyłać zdjęć.
Zajęcia świetlicowe
W tym tygodniu kontynuujemy podróż do najpiękniejszych zakątków naszego kraju. Tym razem udajemy się do Kórnika i Rogalina.
Poznajcie historię Zamku w Kórniku i Pałacu Raczyńskich w Rogalinie. Warto także przypomnieć sobie legendę O Białej Damie.
Polecam:
https://www.youtube.com/watch?v=Jr0wfT3O6Ew
https://www.youtube.com/watch?v=josT9k3lGwM
https://www.youtube.com/watch?v=HiIhQm8cBeE&list=TLPQMTgwNTIwMjDVF7FI-xWq4A&index=1
Lekcja
Data: 18.05.2020 i 20.05.2020
Temat: Odbudowa Królestwa Polskiego
Po lekcji uczeń:
* przedstawia proces jednoczenia ziem polskich, rozumie jego przyczyny,
* opowiada o kolejnych władcach Polski,
* rozumie znaczenie utraty Pomorza Gdańskiego, wie, kiedy to się stało,
* przedstawia walkę Władysława Łokietka o odzyskanie ziem polskich.
Dzisiaj pracujemy z epodręcznikiem. Zapoznaj się z treścią do ćwiczenia 5.
https://epodreczniki.pl/a/zjednoczone-krolestwo/Dg3TqVUig
Przeczytaj informacje z podręcznika s.186 - 189.
Zwróć szczególną uwagę na:
- mapę "Zjednoczenie ziem polskich w pierwszej połowie XIV wieku" s. 186( dokonaj jej analizy),
- pieczęć Przemysła II jako króla Polski s. 187,
- Szczerbiec - miecz koronacyjny królów polskich s.188,
Ciekawostka: "Tajemnica Szczerbca"
https://www.youtube.com/watch?v=qse4ixGb7jA
- rycerz krzyżacki z XIV wieku s.189.
Przeczytaj tekst żródłowy s. 188 i odpowiedz ustnie na dwa pytania zapisane pod nim.
Dla dociekliwych:
https://ninateka.pl/audio/wladyslaw-lokietek-na-historycznej-wokandzie
https://www.edukator.pl/zjednoczenie-polski,4225.html
https://www.youtube.com/watch?v=y-gZyrSdBoQ
Wykonaj pisemnie zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1, 2 s.84 i zad. 3, 4, 5 s.85.
Zdjęcia zadań z ćwiczeń prześlij na mój adres do 20.05.2020 r. godz. 19:00.
Zajęcia świetlicowe
Maj i czerwiec to miesiące, w których organizowane są wycieczki szkolne. W tym roku szkolnym takie wyjazdy będą niemożliwe. Pragnę przybliżyć Wam piękne i ciekawe miejsca, które będziecie mogli zobaczyć osobiście w przyszłości.
Dzisiaj poznamy niezwykłą historię Wawelu i jego mieszkańców on- line.
Polecam:
https://www.youtube.com/watch?v=aieU3OliHbE
https://www.youtube.com/watch?v=ZRNhGQ9LPFU
Lekcja
Data: 11.05.2020 i 13.05.2020
Temat: Społeczeństwo i gospodarka Polski dzielnicowej
Po lekcji uczeń:
* opowiada o polskiej wsi w średniowieczu,
* potrafi wskazać korzyści wynikające z lokowania wsi i miast,
* rozumie zmiany zachodzące w samorządzie miast.
Przeczytaj informacje z podręcznika s. 182 - 185.
Zwróć szczególną uwagę na:
- Wsie lokacyjne s. 182,
- Trójpolówkę s. 183,
- Dawny Kraków s. 184,
- Chłopi przy pracy: miniatura s. 185.
Obejrzyj lekcję:
https://www.youtube.com/watch?v=xWf2I7wydI8
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń:zad. 1, 2 s.82 i 3, 4 s. 83.
Tym razem nie musicie przesyłać zdjęć.
Zajęcia świetlicowe
8 maja – Narodowy Dzień Zwycięstwa
75.rocznica zakończenia II wojny światowej
8 maja obchodzimy Narodowy Dzień Zwycięstwa. Ustawa z 2015 zniosła wcześniejsze Święto Zwycięstwa i Wolności, przypadające na 9.05. Jak głosi dokument, NDZ "ustanowiono w celu upamiętnienia zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami". Narodowy Dzień Zwycięstwa jest świętem państwowym,tak jak było święto 9 maja.
Zobacz, jak obchodzono to święto wcześniej:
http://www.radiopik.pl/2,77941,bez-historii-nie-ma-terazniejszosci-obchody-dnia
https://www.youtube.com/watch?v=6JlnOiGrVj0
https://www.youtube.com/watch?v=-d8mvYiLMCA
https://www.youtube.com/watch?v=oFO_ccx2tQk
https://www.youtube.com/watch?v=uu6k7KqB9Z0
Lekcja
Data: 04.05.2020 i 06.05.2020
Temat: Rozbicie dzielnicowe
Po lekcji uczeń:
* omawia konsekwencje rozbicia dzielnicowego w różnych dziedzinach życia,
* wie, jak układały się stosunki Polski z sąsiadami w okresie rozbicia dzielnicowego,
* rozumie przyczyny sprowadzenia Krzyżaków do Polski, omawia proces rozwoju ich państwa,
* wie, kiedy i z jakimi skutkami Mongołowie najechali na państwo polskie.
Poznaj fascynującą walkę o władzę i wpływy podczas rozbicia dzielnicowego:
https://www.youtube.com/watch?v=JgQkU6Cph8g
https://www.youtube.com/watch?v=P-Yr06xWvlw
Przeczytaj informacje w podręczniku s. 178 - 181.
Zwróć szczególną uwagę na:
- mapę Polska dzielnicowa w XIII w.( s. 178 ): dokonaj analizy,
- wojownika mongolskiego z XIII w.( s.179 ),
- informację o Krzyżakach ( s.180 ),
- miniaturę z XIV w. ukazującą bitwę pod Legnicą.
Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj ustnie zad. 1 i 2 s. 180.
Zrób pisemnie zadania w zeszycie ćwiczeń: 1, 2, 3 s. 80 i 4 s. 81.
Zdjęcia zadań z ćwiczeń prześlij na mój adres do 06.05.2020 r. godz. 19:00.
Wyniki testu Polska pierwszych Piastów
Ilość uzyskanych % i ocenę za test z historii uczniowie zobaczą w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl (dzwoneczek na górze strony).
Lekcja
Data: 29.04.2020
Temat: Sprawdzian wiadomości z działu "Polska pierwszych Piastów"
Zaloguj się na eduelo.pl i rozwiąż test. Test będzie gotowy o godz. 12:00 (29.04.2020 r.). Twoja praca powinna się skończyć o godzinie 12:45. Powodzenia
Zajęcia świetlicowe
W ramach zajęć świetlicowych polecam lekcję historii - 3 maj po królewsku.
Na stronie Zamku https://www.zamek-krolewski.pl/edukacja/3maj-po-krolewsku/_nocache znajdziecie:
- film: Konstytucja 3 maja. Historia prosto z Zamku
- akt prawny Konstytucji 3 maja (pdf),
- reprodukcję obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 wraz z opisem postaci.
Tematy lekcji dla klas IV - VIII:
1. Jak rządzono kiedyś? Z historii polskiego parlamentaryzmu.
2. Tadeusz Rejtan - bohaterowie i zdrajcy na obrazie Jana Matejki.
3. Zgoda sejmu to sprawiła..., czyli o Konstytucji 3 maja.
4. Trzeci maja w obrazach i literaturze.
Polecam!
Lekcja
Data: 22.04.2020 i 27.04.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu "Polska pierwszych Piastów"
Po lekcji uczeń:
* omawia powstanie i rozwój państwa polskiego,
* charakteryzuje społeczeństwo polskie w okresie wczesnopiastowskim, dostrzega zachodzące w nim zmiany.
Zapoznaj się z informacjami w podręczniku s.172- 175.
Zwróć szczególną uwagę na :
- denar Bolesława Chrobrego,
- relikwiarz św. Wojciecha,
- osady służebne w Wielkopolsce i na Kujawach,
- pamiętaj o datach (tabelka s. 174),
- tablicę genealogiczną pierwszych władców Polski (s. 175),
- tekst źródłowy s. 176,
- warto wiedzieć: informacje o Wincentym Kadłubku.
Wykonaj ustnie zadania 1, 2, 3 s.176.
Zrób pisemnie zadania z zeszytu ćwiczeń: s. 78- 79 ćw. 1, 2, 3, 4, 5.
Utrwal wiadomości wykorzystując treści na stronie https://www.eduelo.pl/przeglad-tresci/#tab5
Sprawdzian wiadomości 29.04.2020 r.
Zajęcia świetlicowe
W ramach zajęć świetlicowych polecam gry edukacyjne,które pozwolą poznać historię jak nigdy dotąd.
Godność, wolność i niepodległość
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission1/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission2/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission3/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission4/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission5/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission6/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission7/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission8/
https://niepodlegla.men.gov.pl/mission9/
Dla znużonych codziennością - polecam!
https://learningapps.org/index.php?category=9&subcategory=2228&s=
Miłej nauki i zabawy
Lekcja
Data: 15.04.2020 i 20.04.2020
Temat: Społeczeństwo Polski pierwszych Piastów
Po lekcji uczeń:
*wymienia grupy społeczne w Polsce średniowiecznej, wskazuje ich zajęcia,
*rozumie znaczenie danin i posług dla funkcjonowania państwa,
*wskazuje na znaczenie przyjęcia chrztu dla funkcjonowania państwa polskiego.
Przypomnij sobie wiadomości na temat miasta i wsi średniowiecznej ( podręcznik s. 125 - 133 ).
Odpowiedz ustnie na pytania: 1, 2, 3, 4 s.128 oraz 1,2,3 s. 133.
Obejrzyj materiały do lekcji:
https://epodreczniki.pl/a/mieszko-i---poczatki-panstwa-polskiego/DsBuZoaw7
https://www.youtube.com/watch?v=ePK2nrFw6hI
https://fiszkoteka.pl/zestaw/62189-spoleczenstwo-polskie-za-pierwszych-piastow
Przeczytaj informacje z podręcznika s. 168- 171. Zwróć uwagę na ilustracje i podpisy.
Zapoznaj się z kategorią Warto wiedzieć ( s.168 i 171 ).
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1 s.76, zad. 2 s.77.
Zrób zdjęcie lub skan wykonanych zadań i prześlij na mój adres (termin: 20.04.2020 godz. 19:00 ).
Lekcja
Data: 08.04.2020
Temat: Panowanie Bolesława Krzywoustego
Po lekcji uczeń:
*opowiada o rządach Władysława Hermana, Bolesława Krzywoustego,
*przedstawia konflikt Bolesława i Zbigniewa,
*rozumie, dlaczego obrona Głogowa przeszła do legendy,
*wie, kiedy powstał testament Bolesława Krzywoustego, omawia jego zasady, rozumie konsekwencje.
Przeczytaj temat w podręczniku s. 165 - 167.
Zwróć uwagę na ilustracje, podpisy i mapę - dokonaj analizy.
Przeczytaj tekst źródłowy ( s. 166) i wykonaj ustnie znajdujące się pod nim dwa ćwiczenia.
Obejrzyj materiały: https://epodreczniki.pl/a/piastowie-miedzy-cesarstwem-a-krolestwami-europy-srodkowej-i-wschodniej/DgDUkYuB2
https://www.youtube.com/watch?v=JgQkU6Cph8g
https://www.youtube.com/watch?v=P-Yr06xWvlw
Rozwiąż zadania w zeszycie ćwiczeń: zad. 1, 2, 3, 4 s.74 - 75.
Wyniki testu Panowanie Bolesława Chrobrego
Ilość uzyskanych % i ocenę za test z historii uczniowie zobaczą w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl (dzwoneczek na górze strony).
Lekcja
Data: 01.04.2020 i 06.04.2020
Temat: Upadek i odbudowa państwa pierwszych Piastów
Po lekcji uczeń:
* przedstawia działania kolejnych władców z dynastii Piastów,
* wymienia i rozumie problemy państwa polskiego w XI w.,
* rozumie konsekwencje utraty korony przez Mieszka II,
* wskazuje skutki śmierci biskupa Stanisława.
Lekcja z e- podręcznika i platformy edukacyjnej scholaris:
https://epodreczniki.pl/a/polska-po-smierci-boleslawa-chrobrego/D6GxGe4Jq
http://scholaris.pl/zasob/55870?bid=0&iid=&query=Biskup+Stanis%C5%82aw&api=
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania: 1 i 2 s.72 oraz 3 i 4 s.73.
Zrób zdjęcia wykonanych zadań i prześlij na mój adres grazynadziekan@spromanowo.onmicrosoft.com ( termin ostateczny 07.04.2020 godz. 14:00)
Zdjęcia powinny być czytelne!
Lekcja
Data: 25.03.2020 i 30.03.2020
Temat: Panowanie Bolesława Chrobrego
Po lekcji uczeń:
*potrafi opowiedzieć o panowaniu Bolesława Chrobrego,
*wskazuje przyczyny i skutki zjazdu gnieźnieńskiego,
*zna dzieje biskupa Wojciecha.
Lekcja z e-podręcznika: https://epodreczniki.pl/a/boleslaw-chrobry---pierwszy-krol-polski/Dx1Usn8MO
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania: 1, 2, 3 s.70-71.
Rozwiąż krzyżówkę dotyczącą panowania pierwszych dwóch Piastów na tronie Polski http://know-howhistoria.pl/krzyzowka-historyczna-haslo-chrobry/
Zaloguj się na www.eduelo.pl
Rozwiąż test Panowanie Bolesława Chrobrego. Ostateczny termin 01.04.2020. Powodzenia!