Klasa V B

 

Mój e-mail : grazynadziekan@spromanowo.onmicrosoft.com


Uwaga!

Przekazuję szczegółowe informacje dotyczące odbioru świadectw przez uczniów klasy V B.

Uczniowie wpisani w dzienniku pod numerem 1-7 odbierają świadectwa o godzinie 11:00 w swojej izbie lekcyjnej, natomiast dzieci wpisane pod numerem 8-13 o godzinie 11:30.

Pamiętajcie o maseczkach i zachowaniu właściwej odległości. 

 

Lekcja

Data:24.06.2020 25.06.2020

Temat: Zgłębiamy tajniki pracy radiowców.

             Audycje radiowe

Zastanów się:

Kim są osoby, które pracują nad powstaniem audycji radiowych?

Na czym polegają ich zadania?

 Zapoznaj się:

1. Redaktor naczelny - najważniejszy dziennikarz w danej stacji radiowej,często wykonujący także obowiązki dyrektora.

   Kieruje pracą pozostałych osób w rozgłośni.

2. Prezenter radiowy(spiker) - zapowiada poszczególne programy, odczytuje gotowe teksty 

    lub prowadzi audycję.

3. Realizator dzwięku - osoba odpowiedzialna za techniczne opracowanie programu i nagranie dzwięku.

4. Reżyser radiowy - kieruje zespołem ludzi tworzących słuchowisko lub audycję i czuwa nad realizacją danego programu.

5. Inspicjent - pomocnik reżysera nadzorujący prace.Pilnuje właściwej kolejności poszczególnych części audycji

    oraz spraw technicznych podczas realizacji programu.

6. Aktor głosowy - użycza swojego głosu bohaterom słuchowisk.

7. Reporter - dziennikarz przygotowujący informacje na temat bieżących wydarzeń oraz reportaże.

8. DJ(didżej) - prezentuje muzykę oraz prowadzi listę przebojów.

9. Sprawozdawca sportowy(komentator) - relacjonuje przebieg zawodów sportowych i podaje ich wyniki.

Uzupełnij zdanie i zapisz w zeszycie:

Nad powstaniem audycji radiowych pracują:....................................

 Zobacz film:  

https://www.youtube.com/watch?v=RoyKpRtpHKE

Zapisz w zeszycie:

Wyróżniamy wiele rodzajów audycji radiowych:

* słuchowiska(spektakle radiowe),

* koncerty,

* magazyny radiowe,

* serwisy informacyjne,

* reportaże radiowe,

* programy muzyczne,

* wywiady.

Dzisiaj zdjęć nie przesyłajcie.

 

 Lekcja

Data:22.06.2020

Temat: Kiedy mała, a kiedy wielka litera?

Zapoznaj się:

https://polszczyzna.pl/zasady-pisowni-duza-litera/

Poćwicz:

https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DlRP3Cd3v

Zapisz w zeszycie:

Wielką literą piszemy:

* imiona, nazwiska, przydomki, przezwiska i psełdonimy,

* imiona zwierząt i nazwy nadawane drzewom,

* tytuły książek, wierszy, artykułów, piosenek,

* tytuły filmów oraz programów radiowych i telewizyjnych,

* tytuły dzieł sztuki,

* nazwy świąt i dni świątecznych,

* nazwy państw, regionów, miast, dzielnic, wsi,

* nazwy mieszkańców państw i regionów,

* nazwy gwiazd, planet i ich mieszkańców,

* nazwy kontynentów i ich mieszkańców,

* nazwy gór, oceanów, mórz, rzek, jezior.

Wykonaj w zeszycie ćwiczenia.

Ćw. 1

Wpisz brakujące litery:

...ustralia, ...atry, ...cean ...pokojny 

Ćw. 2

Dopisz nazwy mieszkańców kontynentów:

Ameryka - ...................................

Afryka - ......................................

Azja - .........................................

Europa - ...................................

 

Dzisiaj niczego nie przesyłacie!

 

Zajęcia z wychowawcą

 Data: 19.06.2020

Temat: Bezpieczne wakacje

To mogą być wspaniałe wakacje, jednak musisz pamiętać o kilku zasadach,

których przestrzeganie zapewni Tobie bezpieczeństwo:

Zasady, które pomogą uniknąć nieprzyjemnych przygód:

https://bezpiecznewakacje.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=152:w-podrozy&catid=66&Itemid=101

Odpoczynek nad morzem, jeziorem, rzeką to wspaniała rzecz. Słońce, plaża, atmosfera wakacji:

https://bezpiecznewakacje.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=151:nad-morzem&catid=66&Itemid=101

Dlaczego wychodząc w góry, w miejscu pobytu zostawia się wiadomość o trasie wycieczki?

https://bezpiecznewakacje.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=150:w-gorach&catid=66&Itemid=101

Czy masz już w telefonie ustawiony kontakt ICE?

https://bezpiecznewakacje.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=149:czas-wolny&catid=66&Itemid=101

Polecam:

https://www.youtube.com/watch?v=O5ciG4rmuoM&list=PLh_k1a2ARyz_M2Gg5aU4Sxl8aNqlbIdXo&index=1

https://www.youtube.com/watch?v=iW_8uy0ZNtM

Życzę wspaniałych i bezpiecznych wakacji!

 

Lekcja

Data:15.06.2020

Temat: Wyprawa pełna emocji, czyli Tomek i Huck na tropie skarbu.

             Tworzymy zdania złożone współrzędnie i podrzędnie

Zapoznaj się z krótką notką biograficzną: podręcznik s.304- Mark Twain.

Przeczytaj tekst z podręcznika pt. "Przygody Tomka Sawyera".

Nazwij emocje towarzyszące bohaterom tekstu podczas poszukiwania skarbu:

podręcznik ćw.1 s.307(ustnie).

Napisz w zeszycie odpowiedź na pytanie:

Czy poznana przygoda Tomka Sawyera zachęciła Cię do przeczytania całej powieści?

Uzasadnij swoje zdanie.

Wskaż elementy aktu komunikacji- komunikatu, nadawcy i odbiorcy: ćw.3 s.307(ustnie).

Poznaj kolejną przygodę Tomka (ćwiczeń nie musicie wykonywać):

 https://epodreczniki.pl/a/tomek-sawyer---spryciarz-jakich-malo/DxXzdbZEA

Wskaż orzeczenia w podanych zdaniach i określ, czym różnią się podane pary wypowiedzeń: 

Na rozgrzewkę s.315(ustnie).

Przeczytaj:s.315 Przypomnienie.

Ułóż zdania z użyciem podanych spójników: ćw.1 s.315(pisemnie).

Zapoznaj się z informacją o zdaniach złożonych współrzędnie(s.315)

i zdaniach złożonych podrzędnie(s.316).

Wykonaj pisemnie ćw.3 s.316 i ćw.6 s.317.

Przeczytaj informację o tworzeniu wykresów zdań: Nowa wiadomość s.317.

Zadania wykonaj dzisiaj, ponieważ jutro oddajecie podręczniki do biblioteki szkolnej.

Zdjęcie notatki prześlij do godz.19:00. 

 

Lekcja

Data:10.06.2020

Temat: Jak są powiązane wyrazy w zdaniu? 

Zapisz w zeszycie podane słowa wraz z określeniami, tak aby powstały związki wyrazowe:

obejrzymy(co?).........................

widz(jaki?)................................

czekamy(na co?)......................................

zaczyna się(o której?).......................................

Zapoznaj się z Nową wiadomością: podręcznik s. 299.

Wyjaśnij pisemnie terminy: 

* Związek wyrazowy-................................................

* Wyraz określany(nadrzędny)-....................................

* Wyraz określający(podrzędny)-................................... 

Wykonaj pisemnie ćw. 1, 2 s.299.

Przeczytaj informację o związku głównym i związkach pobocznych: podręcznik s.300.

Wskaż w zdaniach związki główne: podręcznik ćw. 4 s.300(ustnie).

Wykonaj pisemnie ćw. 5 s.301.

Zapoznaj się z tekstem z zakresu poprawności językowej: Gramatyka w praktyce s.301.

Prześlij dzisiaj zdjęcie notatki.

 

Lekcja

Data:08.06.2020

Temat:  Zostań mistrzem interpunkcji.

             Jak napisać dedykację?

Dokonaj analizy planszy.

 

Znaki interpunkcyjne i pisarskie - PlanszeDydaktyczne.pl

 

Zapoznaj się z lekcją ( ćwiczenie dziesiąte nie obowiązuje):

 https://epodreczniki.pl/a/zostan-mistrzem-interpunkcji/DxokgjJ4M

Informacje o znakach interpunkcyjnych znajdziesz w podręczniku: 

  • dwukropek s. 69,
  • kropka a liczby s. 138,
  • wykrzyknik s. 191,
  • przecinek s. 220, 318,
  • wielokropek s. 279.

Wykonaj w zeszycie notatkę o wypisanych wyżej znakach. Możesz wykorzystać do tego planszę.

Dokonaj analizy informacji dotyczących tworzenia dedykacji: podręcznik s. 298.

Zapisz w zeszycie definicję dedykacji.

Popraw błędy w dedykacji: ćw. 1 s.298(pisemnie).

Dzisiaj nie przesyłaj zdjęć.

 

Zajęcia z wychowawcą 

Data: 05.06.2020

Temat: Samoocena ucznia z zachowania

Koniec roku szkolnego nieodzownie wiąże się z wystawieniem ocen z zachowania. Dla wielu nauczycieli to wielki problem. Bo jak tu ocenić sprawiedliwie zachowanie? Wobec tego często zasięgamy opinii innych nauczycieli uczących w klasie i namawiamy uczniów do dokonania samooceny.

 Samoocenianie uczniów jest konieczne, aby:

  • uczyć analizy własnego zachowania, myślenia o sobie, „czucia się ze sobą”,
  • pokazuje, że nie trzeba być przesadnie skromnym,
  • uczy krytycyzmu (a jednocześnie nie jest samokrytyką),
  • dobrze wykonana, daje wartościową informację zwrotną nauczycielowi.                   
Karta samooceny
 

 

L. p.

 

Kryteria oceny zachowania

 

 

Tak

Czasem

nie

 

 

 

 

 

Stosunek do obowiązków szkolnych

 

 

 

 

  1.  

Aktywnie uczestniczę w lekcjach.

 

 

 

 

  1.  

Systematycznie odrabiam zadanie domowe.

 

 

 

 

  1.  

Systematycznie i punktualnie uczęszczam na zajęcia szkolne.

 

 

 

 

  1.  

Reprezentuję szkołę w konkursach i zawodach.

 

 

 

 

  1.  

Mam usprawiedliwione wszystkie nieobecności i spóźnienia.

 

 

 

 

  1.  

Pomagam słabszym w nauce.

 

 

 

 

  1.  

Dbam o podręczniki i pomoce naukowe.

 

 

 

 

  1.  

Przestrzegam zarządzeń dyrekcji i wykonuję polecenia nauczycieli

 

 

 

 

Kultura osobista

 

 

 

 

  1.  

Zachowuję się kulturalnie na lekcjach, w czasie przerw i poza szkołą

 

 

 

 

  1.  

Odnoszę się z szacunkiem do wszystkich osób.(np. nie jestem agresywny, nie zaczepiam, cierpliwie słucham)

 

 

 

 

  1.  

Nie odpisuję na sprawdzianach.

 

 

 

 

  1.  

Dbam o kulturę słowa. (m.in. nie przeklinam)

 

 

 

 

  1.  

Właściwie reaguję na przejawy zła (np. przemoc ).

 

 

 

 

  1.  

Dbam o swoje zdrowie i innych.

 

 

 

 

  1.  

Dbam o higienę osobistą i porządek w swoim otoczeniu.

 

 

 

 

  1.  

Zachowuję się bezpiecznie dla siebie i innych

 

 

 

 

  1.  

Dbam by mój wygląd i ubiór był zgodny z zapisem w statusie szkoły.

 

 

 

 

Aktywność społeczna

 

 

 

 

  1.  

Pełnię różne funkcje w klasie i rzetelnie wywiązuję się z zadań.

 

 

 

 

  1.  

Biorę udział w organizacji imprez klasowych i szkolnych.

 

 

 

 

  1.  

Uczestniczę w pracach społecznych, użytecznych w klasie i szkole.

 

 

 

 

  1.  

Otaczam opieką osoby potrzebujące.

 

 

 

 

Razem

 

 

 

 

Oceny z zachowania:

* wzorowe,

* bardzo dobre,

* dobre,

* poprawne,

* nieodpowiednie,

* naganne.

Proszę o wnikliwą analizę karty, wybranie właściwej oceny i odesłanie propozycji na mój adrs

do 05.06.2020r. godz.20:00.

 

Lekcja

Data:04.06.2020

Temat: Czy można żyć bez mediów?

            Prasa w naszym życiu

 

Zapisz w zeszycie przynajmniej trzy sposoby spędzania przez Ciebie wolnego czasu.
Przeczytaj fragment powieści Masło przygodowe: podręcznik s. 269-270.
Odpowiedz ustnie na pytania 1 i 3 s.270.
Napisz w zeszycie odpowiedź na pytanie 2 s.270.

Zapoznaj się z infografikami:Spotkanie z prasą(s.271) i Ludzie prasy(s.272- 273). 
Poszukaj w Internecie informacji o trzech wybranych czasopismach lub gazetach i odpowiedz w zeszycie na pytania:
1) Jaki ma tytuł?
2) Jak często się ukazuje?
3) Kto jest aresatem?
4) Jaka jest  tematyka?
Odpowiedz ustnie na pytanie 2 s.274.
Obejrzyj filmy o tym, jak powstają gazety:
Zapisz w zeszycie:
Etapy powstawania gazety:

1. Zbieranie i gromadzenie informacji.

2. Wybór informacji i przygotowanie tekstów.

3. Skład komputerowy, w tym łamanie stron.

4. Wydruki próbne i korekta tekstów.

5. Przetwarzanie elektronicznej makiety gazety na film diapozytywowy (klisze drukarskie).

6. Oddanie materiałów do drukarni.

 Zapoznaj się z budową artykułu prasowego:Nowa wiadomość(podręcznik s. 274)-

 przepisz  do zeszytu.

Zaprojektuj okładkę czasopisma. Wymyśl tytuł, tematykę, adresatów czasopisma i stwórz odpowiednią szatę graficzną. Zastosuj dowolną technikę, może to być np. kolaż. Zrób zdjęcie pracy i prześlij na mój adres do 05.06.2020 godz. 11:00.

Praca powinna być estetyczna, natomiast zdjęcie wyraźne.

 

Lekcja

Data:03.06.2020

Temat:  Gdy popadamy w kompleksy (A. Minkowski "Gruby"-fragment).

              Czym dopełnić zdanie?

 Link do lekcji:

 https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jezyk-polski-lekcja-2-08052020,47793282

 W  pdręczniku omawiany tekst znajduje się na s. 265-267.

Ćwiczenie pisemne:

Przerysuj do zeszytu tabelkę prezentowaną na lekcji - Ocena Maćka.

 

Przeczytaj informacje o dopełnieniu: podręcznik s.275 - Na rozgrzewkę,Nowa wiadomość.

Zapisz w zeszycie odpowiedź na pytanie: Czym jest dopełnienie?

Uzupełnij zdania o dopełnienia na podstawie fotografii: ćw.1 s.275(ustnie).

Wzbogać treść e-maila dopełnieniami: ćw. 2 s. 275(pisemnie).

Rozwiń wypowiedzenia: ćw. 3 s. 276(ustnie).

Ułóż i zapisz w zeszycie trzy zdania pojedyńcze: ćw. 6 s. 276.

Zapoznaj się z informacjami na temat okolicznika: podręcznik s.277 - Nowa wiadomość.

Zapisz w zeszycie odpowiedź na pytanie: Czym jest okolicznik?

Wskaż okoliczniki w podanych zdaniach i określ, na jakie pytania odpowiadają: ćw. 9 s. 277(ustnie).

Podaj okoliczniki odpowiadające na zamieszczone pytania: ćw. 10 s. 277(pisemnie).

Zapoznaj się: Gramatyka w praktyce - podręcznik s. 278.

Zrób zdjęcie notatki i prześlij na mój adres do 03.06.2020r. godz. 20:00.

 

Zajęcia z wychowawcą

Data: 29.05.2020

Temat: Historia Dnia Dziecka - najszczęśliwszego święta na świecie

Dzień Dziecka w tym roku wypada w poniedziałek. Z tej okazji składam Wam życzenia w formie wierszyka:

"Miej słodkie sny i marzenia,

niech one Ci się spełniają,

a Twoje najskrytsze dążenia

niech realnymi się stają!"

Poznajcie historię i sposoby obchodzenia Waszego święta w różnych krajach na świecie:

https://smilyplay.pl/historia-dnia-dziecka-najszczesliwszego-swieta-na-swiecie/

Miłego świętowaniaWyluzowany

 

Lekcja

Data: 28.05.2020 

Temat: Po co nam przydawki?

            Jak rozjaśnić obraz świata?

Wykonaj ustnie ćwiczenie: Na rozgrzewkę - podręcznik s. 261.

Zapoznaj się z Nową wiadomością - s.261.

Przepisz do zeszytu informację o przydawce (bez przykładów).

Zapoznaj się z lekcją z epodręcznika (ćwiczenia wykonaj ustnie):

https://epodreczniki.pl/a/przydaje-blasku-rzeczownikowi---przydawka/DWFGJ08BF

Zrób pisemnie ćwiczenia z podręcznika: ćw. 1 s. 261, ćw. 6 s.262.

Przeczytaj informację Gramatyka w praktyce - s.263.

Przypomnij sobie różne sytuacje związane z okazywaniem bezinteresownej pomocy innym. Nie muszą być to zdarzenia z Twojego życia.

Dopisz do słowa pomoc nazwy trzech uczuć, z którymi Ci się to słowo kojarzy.

Przykład: Pomoc - radość, ulga, zmieszanie,................, ..................., ................... .

Zapoznaj się z notką biograficzną Tadeusza Różewicza: podręcznik s.264.

Przeczytaj wiersz Przepaść: podręcznik s.264.

Określ sytuację, w której znajdują się bohaterowie wiersza: ćw.2 s.265(ustnie).

Przypomnij sobie, czym jest metafora (przenośnia):

https://polszczyzna.pl/metafora-srodek-stylistyczny/

Sprawdź się w praktyce:

http://pisupisu.pl/klasa5/metafora-przenosnia

Objaśnij znaczenie metafor w wierszu: ćw.3 s.265(pisemnie).

Oceń postawę chłopca: ćw.5 s.265(min. trzy zdania pisemnie).

Zdjęcie notatki prześlij na mój adres do 29.05.2020r. godz.19:00.

 

Lekcja

Data: 27.05.2020 

Temat: Co jest w życiu najważniejsze?

Poznaj treść baśni pt. "Knyps z Czubkiem": podręcznik s.248- 252 lub skorzystaj z linku

https://www.youtube.com/watch?v=e3QFb7i0_V8

Zapoznaj się z nowym słownictwem: pod tekstem baśni s.248 - 252 i Przydatne słowa.

Przeczytaj i przepisz do zeszytu definicję baśni: Przypomnienie - podręcznik s.252.

Przerysuj do zeszytu i uzupełnij tabelkę przymiotnikami opisujacymi wygląd oraz cechy charakteru bohaterów baśni.

 bohater

 wygląd

 cechy charakteru

Knyps z Czubkiem

 

 

 

 księżniczka

 

 

 

Odpowiedz ustnie na pytania:

Czy wygląd Knypsa się zmienił?

Dlaczego księżniczka poczuła się mądra?

Co sprawiło, że Knyps i księżniczka obdarzyli się nawzajem swymi zaletami?

Czy stało się to za sprawą czarów wróżki?

Przepisz i uzupełnij zdania. Możesz skorzystać z wyrazów i zwrotów pomocniczych: dobry wygląd, modne ubranie, życzliwość, miłość, ładna fryzura, przyjaźń, inteligencja itp.

Najważniejsza w życiu jest..................................... . Jeśli kogoś ......................., to nie jest ważny jego ........................... . 

Dzisiaj niczego nie odsyłajcie.

 

Lekcja

Data: 25.05.2020 

Temat: Poznajemy bohaterów ballady Adama Mickiewicza pt. „Powrót taty”.

             Zbójca o wrażliwym sercu

Dzisiaj lekcje prowadzone będą za pośrednictwem telewizji.

Proszę obejrzeć pierwszą lekcję i przerysować do zeszytu tabelkę o bohaterach ballady.

Zadania zaproponowanego przez panią nie odrabiaj.

Z drugiej lekcji przepisz plan wydarzeń i informacje o starszym zbóju.

Linki do lekcji:

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jezyk-polski-lekcja-6-06042020,47380040

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jezyk-polski-lekcja-7-07042020,47415933

Przeczytaj głośno tekst ballady - podręcznik s.244- 247.

Zdjęcie notatki prześlij na mój adres do 26.05.2020r. godz.19:00.

 

Zajęcia z wychowawcą

Data: 22.05.2020

Temat: MATKA - kobieta, która kocha za nic...

Cele zajęć:
* poznanie historii Dnia Matki,
* poznanie zwyczajów obchodzenia Dnia Matki na świecie,
* ukazanie i podkreślenie roli matki w życiu,
* autorefleksja związana z okazywaniem mamie szacunku oraz godnym uczczeniem Dnia Matki.

Pamiętajmy!

26 maja obchodzimy Dzień Matki

Dokończ wypowiedzi:

Kocham moją mamę bo jest ............................... (przymiotnik)

Szanuję moją mamę bo ............................... (zdanie)

Największą radość sprawia mamie ............................... (co?)

Powinniśmy obchodzić Dzień Matki bo ............................... (dlaczego?)

W Dzień Matki ............................... (co zrobię? Jak go uczczę?

Poznaj historię Dnia Matki:

 

https://historiamniejznanaizapomniana.wordpress.com/2015/05/26/dzien-matki/


Warto wiedzieć:

Jest jedna miłość, która nie liczy na wzajemność,
nie szczędzi ofiar, płacze a przebacza,
odepchnięta wraca – to miłość macierzyńska.

Dobra matka jest więcej warta niż stu nauczycieli.

Jest na świecie piękna istota, u której jesteśmy wiecznymi dłużnikami – matka.

Matka to osoba, która zastąpi Ci każdego ale nikt nie jest wstanie zastąpić jej.

Dom to wcale nie są ściany i sufity i podłogi
ale ręce naszej mamy.

Ludzie to zawsze dzieci swoich matek. Bez matki nie ma poety, nie ma bohatera.


We wtorek przygotuj mamie niespodziankę.

 

 

Lekcja

Data: 21.05.2020 

Temat: Spotkanie z podmiotami szeregowym i domyślnym.

             Praktyka czyni mistrza - ćwiczymy pisownię wyrazów z ch i h


Uporządkuj podane wyrazy według kryterium części mowy, a następnie ułóż z nimi zdania:

rozwinął się, statek, balon, deszcz, przypłynął, kwiat, wyrosło, padał, ciasto, uniósł się(pisemnie).

Rzeczowniki:......................................................................................................

Czasowniki:.......................................................................................................

Zapoznaj się z nową wiadomością o podmiocie szeregowym i domyślnym: podręcznik s.236(przepisz informację do zeszytu).

Zrób pisemnie ćw. 1 s.236.

Przepisz do zeszytu zdania, w których występuje podmiot domyślny: ćw.3 s.237.

Wykonaj ustnie ćw. 2, 4, 5, 6 s.236 -237.

Utrwal swoją wiedzę:

https://epodreczniki.pl/a/bez-klopotu-rozpoznasz-typy-podmiotow/D1Gv0isE5   

Przypomnij sobie zasady pisowni wyrazów z ch h: podręcznik s.238/Na rozgrzewkę/Przypomnienie.

Czas na ćwiczenia:

* wykonaj ustnie - ćw.1, 2, 3 s. 238 - 239,

* wykonaj pisemnie - ćw. 4 s. 239.

Zapoznaj się z informacją Ortografia w praktyce - podręcznik s. 239.

Sprawdź się:

https://www.eduelo.pl/quiz/194/podglad/


Wykonaj zdjęcie notatki i prześlij na mój adres do 25.05.2020 r. godz. 10:00.


Lekcja

Data: 20.05.2020 

Temat: Dramat w przestworzach

Przeczytaj tekst Mitu o Dedalu i Ikarze - podręcznik s.232-235.

Wypisz główne postacie mitu i krótko wyjaśnij, kim byli. Zadanie wykonaj wzorując się na pierwszym przykładzie.

Ikar - syn Dedala

Dedal -...............................

Minotaur -...........................

Minos -...............................

Uporządkuj zdania we właściwej kolejności i przepisz do zeszytu.

Syn Dedala tragicznie ginie.

Dedal konstruuje skrzydła.

Ojciec poucza syna przed odlotem.

Dedal buduje labirynt.

Minos rozmawia z Dedalem o swoich kłopotach związanych z Minotaurem.

Dedal marzy o powrocie do Aten.

Ikar jest zafascynowany lotem.

Zapoznaj się:

https://epodreczniki.pl/a/marzenia-o-lataniu/DKmJ54H4m

Jaki był Dedal, a jaki Ikar? Uzupełnij tabelkę.

Możesz skorzystać  z wyrazów pomocniczych:

rozważny, dokładny, mądry, skrupulatny, lekkomyślny, kreatywny, rzetelny,

buntowniczy, roztargniony, roztropny, beztroski, precyzyjny, błyskotliwy, pracowity,

pomysłowy,nieuważny, zuchwały, twórczy, inteligentny, sumienny.

 

Dedal

Informacje o bohaterze

Cechy

Był autorem wielu wynalazków.

 

Dokładnie i z pełnym zaangażowaniem wykonywał swoją pracę.

 

Przewidział niebezpieczeństwa związane z lotem.

 

 


 

Zdecydował się na lot mimo związanych z nim niebezpieczeństw.

 

Ikar

Informacje o bohaterze

Cechy

Nikomu nie powiedział o planie ucieczki – dochował tajemnicy.

 

Nie posłuchał przestróg ojca.

 

Nie przejął się niebezpieczeństwami związanymi z lotem.

 

Był tak zachwycony lotem, że zupełnie zapomniał o niebezpieczeństwie.

 







Wytłumacz znaczenie związku frazeologicznego ikarowe loty (pisemnie). 

Skorzystaj:

https://www.ortograf.pl/slownik/ikarowy-lot

Tym razem nie musicie mi nic przysyłać.


Lekcja

Data: 18.05.2020 

Temat: Opowiem, jak było.

            Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?

 Zapoznaj się z zasadami pisania opowiadania odtwórczego: podręcznik s. 226.

 Przeczytaj przykładowy tekst opowiadanie odtwórczego i dokonaj jego analizy:podręcznik s.226.

Przepisz tekst do zeszytu, uzupełniając go wybranymi słowami lub wyrażeniami:podręcznik ćw.1 s.227.
 
Zapoznaj się z lekcją:



Przeczytaj "Mit o Tezeuszu i Ariadnie": podręcznik s. 228- 229.
 
Obejrzyj:


Na podstawie tekstu przygotuj krótkie notatki o postaciach (Co o nim wiesz?):
 
* Minotaur - .................................................... 
* Ariadna -......................................................
* Dedal -.........................................................
* Tezeusz -......................................................

Wyjaśnij pisemnie znaczenie powiedzenia "nić Ariadny"(ostatni akapit mitu).
 
Wykonaj zdjęcie notatki i prześlij na mój adres do 19.05.2020 r. godz. 19:00.

Wyniki testu o Heraklesie

Ilość uzyskanych % i ocenę za test z języka polskiego uczniowie zobaczą  w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl (dzwoneczek na górze strony ).

 

Zajęcia z wychowawcą

Data: 15.05.2020

Temat: Jak sobie radzić z agresją w sieci?

Po zajęciach uczeń:

* opisuje istotę agresji słownej,
 
* wymienia sposoby reagowania na agresję słowną,
 
* wypracowuje własne strategie reagowania na agresję słowną w sieci,
 
* potrafi wskazać komunikat będący konstruktywną krytyką i hejtem.


Internet to przestrzeń wielu możliwości, zarówno jeśli chodzi o zdobywanie informacji,

jak i komunikację. Zdarza się jednak, że ta ostatnia nie przebiega zgodnie z regułami kultury

i życzliwej współpracy. Anonimowość w sieci sprawia, że niektórzy formułują swoje komunikaty

w sposób agresywny. Warto zatem wiedzieć, jak wyrażać swoje zdanie w Internecie

i reagować na ewentualne przejawy agresji w sieci."

Zobacz film "Czym różni się język szakala od języka żyrafy?" i spróbuj  odpowiedzieć  Rodzicom

lub rodzeństwu na pytanie tytułowe.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=29&v=lnFagG7JYN4&feature=emb_logo


Lekcja

Data: 14.05.2020 

Temat: Wyczyny Heraklesa

Zapoznaj się z lekcją/zwróć szczególną uwagę na plan wydarzeń w ćw.1.

https://epodreczniki.pl/a/z-maczuga-lukiem-w-skorze-lwa/DochYyG9c

Wyjaśnij  pisemnie znaczenie wyrażenia stajnia Augiasza.

Przeczytaj Mit o Heraklesie: podręcznik s. 222 - 224.

Odpowiedz pisemnie na pytania:

* Jakimi cechami odznaczał się Herakles?

* Za co większość mieszkańców Olimpu lubiła bohatera?

* Jacy byli bogowie, skoro pozwalali na przemoc i sami się często nią posługiwali?

Zapoznaj się z  Ciekawostką s.225.

Obejrzyj filmik o Heraklesie:

https://www.youtube.com/watch?v=6EqPjoJu47E

Rozwiąż test na eduelo.pl - musisz to zrobić dzisiaj(14.05.2020 r. ) do godziny 19:00.


Lekcja

Data: 13.05.2020 

Temat: Krótko i zwięźle lub dłużej i ciekawiej

Zapoznaj się z lekcją i wykonaj ustnie ćwiczenia:

https://epodreczniki.pl/a/podmiot-i-orzeczenie---szybkie-przypomnienie/DMtbU33oQ

Utrwal i uzupełnij wiadomości czytając informacje z podręcznika s.217: Na rozgrzewkę, Przypomnienie.

Rozwiń podane zdania. Podkreśl jedną kreską podmiot, dwiema kreskami orzeczenie,
następnie wskaż w nich grupę podmiotu i grupę orzeczenia wzorując się na przykładzie w podręczniku s.217(drugie przypomnienie/ przykład) - pisemnie w zeszycie.
  • Chłopiec rysuje.
  • Dziewczynka śpiewa.
  • Pies szczeka.
  • Wiatr wieje.
  • Słońce zachodzi.
  • Gospodyni gotuje.

Uzupełnij ustnie zdania i wskaż grupy podmiotu i grupy orzeczenia: podręcznik ćw. 4 s. 218.

Zapoznaj się z informacjami o tworzeniu wykresu zdania: Nowa wiadomość s. 219.

Rozwiń ustnie zdanie tak, aby przekazywało brakujące informacje: ćw. 5 s. 219.

Uzupełnij podane zdania właściwymi określeniami i sporządź w zeszycie wykresy zdań: ćw. 6 s. 219.

Zrób zdjęcie notatki i prześlij na mój adres do 13.05.2020 r. godz. 19:00.

 

Lekcja

Data: 11.05.2020 

Temat: Daremny trud Syzyfa - o karze za zuchwałość.

            Frazeologizm poprawny czy błędny?

Zapoznaj się z treścią Mitu o Syzyfie: podręcznik s.211 - 213 lub epodręcznik.

 
 Wykonaj ustnie ćw. 4 i 5 z epodręcznika.
 
 Uzupełnij kartę pracy  i wklej ją do zeszytu lub przepisz.
 
 
 Zrób pisemnie ćw. 3 s. 213 (podręcznik).
 
 Obejrzyj filmik Syzyf(Bajanie na ścianie).
 
 
Zapoznaj się z informacjami na temat słownika frazeologicznego: podręcznik s.215.
 
Wyjaśnij w zeszycie znaczenie wyrażenia syzyfowa praca.
Możesz skorzystać z :
 
Wykonaj ustnie ćw. 2 i 3 s.216 (podręcznik).
 
Zagraj w mitologiczno - frazeologiczne memory.
 
 
 
 Zadanie dla chętnych:

Uzupełnioną i czytelną kartę pracy prześlij na mój adres do 12.05.2020 r. godz.19:00.


 

Zajęcia z wychowawcą

Data: 08.05.2020

Temat:  Koleżeństwo a przyjaźń

Po zajęciach uczeń:

* wskazuje wartości koleżeństwa i przyjaźni w życiu każdego człowieka,
* dostrzega potrzeby innych,
* wymienia cechy charakteryzujące prawdziwą przyjaźń,
* wie, co może utrudniać przeżywanie przyjaźni.

Spróbuj odpowiedzieć na następujące pytania:

 Dlaczego lubimy być wśród koleżanek i kolegów?
 Dlaczego lubimy przyjaźnić się?
 Dlaczego ludzie samotni są smutni i cierpią?

Zapoznaj się z treścia:

https://heterosapiens.pl/przyjazn-kolezenstwo-roznice/

Polecam dekalog przyjaźni:

https://www.youtube.com/watch?v=xxu1aPtYNFo

Narysuj schemat w kształcie słoneczka. W centrum umieść słowo "przyjaciel",

natomiast promienie zastąp cechami prawdziwego przyjaciela.

Zdjęcie zadania prześlij na mój adres 08.05.2020r. godz. 19:00.


Lekcja

Data: 07.05.2020 

Temat: Z wizytą na Olimpie - poznajemy greckich bogów.

            Po stracie córki-porozmawiajmy o uczuciach matki

Zapoznaj się z infografiką Ci nieznośni bogowie olimpijscy: podręcznik s.206 - 207.

Przeczytaj informacje na temat greckich bóstw - dziedzin, którymi się zajmowali,

oraz łączących ich relacji. Wykonaj ćw. 6 z e-podręcznika i przepisz je do zeszytu:

Dopasuj określenia bogów do ich imion. 

https://epodreczniki.pl/a/zaproszenie-na-olimp/DLbKt5laO

Zapisz w zeszycie:

 Atrybut to cecha (własność, właściwość) osoby lub rzeczy, która wyróżnia ją spośród innych.

Atrybut to również znak rozpoznawczy bohatera, bóstwa lub też postaci świętego.

Narysuj w zeszycie i podpisz przedmiot, który mógłby być Twoim atrybutem. 

Przeczytaj Mit o demeter i Persefonie - podręcznik s.208-210.

Sprawdź się i odpowiedz ustnie na pytania:

  • Kto jest główną postacią w micie?
  • W jakim momencie poznajemy Demeter?
  • Kto był sprawcą tragedii matki?
  • Gdzie zniknęła Persefona?
  • Co stało się na ziemi, kiedy bogini urodzaju wpadła w rozpacz?
  • Co wymyślił Hades, aby Persefona musiała do niego wracać co roku na trzy miesiące?
  • Jak Demeter okazywała swoją radość, kiedy odzyskiwała córkę, a co się działo, kiedy musiała się z nią żegnać?

Nazywamy uczucia po stracie ukochanej osoby:

 Dopisz po kilka określeń i zwrotów do podanych haseł ( wzoruj się na pierwszym przykładzie).

Do wykonania tego ćwiczenia wykorzystaj internetowe słowniki języka polskiego lub frazeologiczny.

żal - głuchy, nieutulony, umierać z żalu, żal ściska serce

smutek -

boleść -

tęsknota -

rozpacz-

gniew -

ból -

nadzieja -

oburzenie -


Wykonaj ustnie ćw.3 s.210: Jak mit tłumaczy następowanie po sobie pór roku?

Odmień rzeczownik Hades przez przypadki: podręcznik ćw.5 s.210 (pisemnie).

Zapamiętaj! Hades to nazwa krainy zmarłych, ale i imię boga - brata Zeusa.

Zdjęcie notatki prześlij na mój adres do 08.05.2020 r. godz.19:00.


Lekcja

Data: 06.05.2020 

Temat: Początki świata według Greków

Zapisz w zeszycie skojarzenia związane ze słowem chaos.

Znajdź na mapie Europy Grecję i odpowiedz ustnie na pytania zapisane w podręczniku s.202/ Zanim przeczytasz.

Zapoznaj się z treścią mitu o powstaniu świata: podręcznik s. 202-204.

Odpowiedz ustnie na następujące pytania:
  • Kto w greckim micie był uosobieniem Nieba, a kto Ziemi?
  • Dlaczego Uranos zrzucił cyklopów do Tartaru?
  • Komu Gaja wręczyła kamienny sierp do walki z Uranosem?
  • Dlaczego Kronos pożerał swoje dzieci?
  • W jaki sposob Rea uratowała Zeusa?
  • Kogo ocalił Zeus?

 Uzupełnij kartę pracy (wydrukuj i wklej lub przepisz do zeszytu ).


  rozdzial5temat76kartapracy2planwydarzenwersjalatwiejsza.doc

Przeczytaj Nową wiadomość: podręcznik s.205.

Zapoznaj się z lekcją o narodzinach świata po grecku:

https://epodreczniki.pl/a/narodziny-swiata-po-grecku/DbqPw99oD

Zdjęcie uzupełnionej karty pracy prześlij na mój adres do 07.05.2020 r. godz. 19:00.


Lekcja

Data: 04.05.2020 

Temat: Atlantyda, czyli "tam albo nie tam"

Zobacz obrazy będące wyobrażeniem Atlantydy i spróbój ustnie odpowiedzieć na pytania:

Czym była Atlantyda?

* Co wiemy o jej losie?

* Kim prawdopodobnie byli jej mieszkańcy?

* Jak myślisz, dlaczego ludzie interesują się losem zaginionej cywilizacji?

https://www.google.pl/search?hl=pl&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=625&ei=om2uXua9HMXBlwTt66OQDQ&q=obrazy+Atlantydy&oq=obrazy+Atlantydy&gs_lcp

Zapoznaj się z notką biograficzną Wisławy Szymborskiej: podręcznik s.200.

Przeczytaj wiersz Atlantyda: podręcznik s. 200.

Wyjaśnij, co jest tematem wiersza i nad czym się zastanawia podmiot liryczny: ćw. 1, 2 s.201( pisemnie).

Zobacz wytłumaczenie zwrotu "ślad po niej zaginął"(Przydatne słowa s.200).

Zapisz w zeszycie nową wiadomość( s. 201 ): Czym są pytania retoryczne?

Objaśnij w zeszycie znaczenie wskazanych zwrotów: zad. 5 s.201( podręcznik).

Zrób zdjęcie notatki i prześlij na mój adres do 04.05.2020 r. godz. 19:00.

 

Lekcja

Data: 30.04.2020 

Temat: Wyobraźnia artystki - Herkules i złota łania

Zapoznaj się z mitem o Herkulesie ( Heraklesie ) i jego dwunastu pracach:

 http://archeos.pl/grecja/mitologia/prace_heraklesa

Przyjrzyj się obrazowi, a następnie odpowiedz na pytania:

Pyt. 1 s. 199 - pisemnie: Opisz sytuację i postaci przedstawione na obrazie.

Pyt. 2 s. 199 - ustnie: Określ barwy użyte przez artystę i nastrój, jaki tworzą.

Pyt. 3 s. 199 - pisemnie: Wymień elementy wprowadzające dynamikę w dziele.

Pyt. 4 s. 199 - pisemnie: Odszukaj elementy realistyczne i fantastyczne.

Pyt. 5 s. 199 : Wymyśl historię inspirowaną obrazem i przedstaw ją w formie plastycznej ( technika dowolna, kartka A4 ).

Zrób zdjęcie pracy plastycznej i prześlij na mój adres do 04.05.2020 godz. 11:00.

 

Lekcja

Data: 29.04.2020 

Temat: Ortograficzne przygody z rz i ż


Przypomnij sobie reguły ortograficzne dotyczące pisowni wyrazów z rz i ż: Na rozgrzewkę, Przypomnienie - podręcznik s. 193.

Czas na ćwiczenia

* Stwórz sformułowania z wyrazami zawierającymi rz wymienne: ćw. 1 s. 194.

* Dopisz do podanych słów wyrazy bliskoznaczne zawierające rz i objaśnij ich pisownię: ćw. 2 s.194.

* Zastąp wyróżnione wyrazy i wyrażenia rzeczownikami zakończonymi na -arz, --mierz, -mistrz: ćw.3 s.194.

* Ustnie: ćw. 4, 5, 6 s.194.

* Pisemnie: ćw. 7 s.195.

* Zapoznaj się z Nową wiadomością s.195 i przepisz do zeszytu zasady pisowni wyrazów z ż.

* Uzupełnij tekst odpowiednimi literami: ćw.8 s.195 (pisemnie).

* Zapoznaj się z informacją Ortografia w praktyce s.195.

 Sprawdź się wykonując zadania na https://www.eduelo.pl/quiz/204/podglad/

 

Lekcja

Data: 27.04.2020 

Temat: Wykrzyknik - znak pełen emocji!

Zapoznaj się z tekstem, a następnie powiedz, dlaczego wypowiedzi zakończono wykrzyknikiem: podręcznik s. 191 Na rozgrzewkę.

Dokonaj analizy informacji na temat stosowania wykrzykników: Nowa wiadomość ( podręcznik s. 191 ).

Przeczytaj https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/ojczysty-dodaj-do-ulubionych/ciekawostki-jezykowe/wykrzyknik,cltt,W

Opracuj notatkę. Nadaj jej graficzny kształt słoneczka, w którego centrum jest zapisane słowo WYKRZYKNIK.

Czas na ćwiczenia:

* wykonaj ustnie ćw. 1 s.191 i ćw. 2 s. 192,

* zapisz w zeszycie rozwiązania ćw. 3 i 4 s.192.

Zrób zdjęcie notatki i prześlij na mój adres do 28.04.2020 godz. 19:00

 

Zajęcia z wychowawcą

Data: 24.04.2020

Temat: Majowe święta

Maj to  miesiąc wypełniony ważnymi świętami i rocznicami, jak chyba żaden inny:

* 1 maja obchodzimy Dzień Pracy,

*2 maja – to Dzień Flagi,

*3 maja – 229 rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja obchodzona jako Święto Narodowe Konstytucji 3 Maja.

  Przypominam Wam najważniejsze informacje o tych ważnych świętach.

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awi%C4%99to_Pracy

https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,24745101,2-maja-dzien-flagi-rzeczypospolitej-polskiej-co-to-za-swieto.html

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awi%C4%99to_Narodowe_Trzeciego_Maja

Zadanie: Wywieś flagę!


Lekcja

Data: 23.04.2020 

Temat: Wiem o wypowiedzeniach, że...

Na rozgrzewkę:

Uzupełnij dialog właściwymi znakami interpunkcyjnymi: podręcznik s. 188 (pisemnie).

Przypomnij sobie wiadomości o rodzajach zdań ze względu na cel wypowiedzi

oraz o zdaniu i wypowiedzeniu: Przypomnienie s.188 i 189. 

Czas na ćwiczenia:

ćw. 1, 2 s.188, ćw.4, 5 s.189 - ustnie

ćw. 3 s. 189 i ćw. 6 s. 190 - pisemnie w zeszytach ( nie rysuj kartki z kalendarza )

Utrwal swoją widzę: 

https://epodreczniki.pl/a/trzymaj-reke-na-pulsie-rozpoznawaj-wypowiedzenia/DzQbKMJmm

Zadanie dla chętnych - zdjęcie prześlij na mój adres do 24.04.2020 godz. 19:00

Zaprojektuj dwie okrągłe naklejki: ćw. 7 s.190.

 

Lekcja

Data: 22.04.2020 

Temat: Ile prawdy jest w przysłowiach?

Zapoznaj się z fragmentami artykułu Przysłowiowa Polska(podręcznik s. 186).

Odczytaj Nową wiadomość (podręcznik s.186) i przepisz ją do zeszytu.

Wykonaj ustnie ćw.1 i 2 s. 186.

Ćwiczenie 3 s.187 wykonaj w zeszycie.

Popraw błędy w zapisie przysłów: ćw.6 s.187.

Zapoznaj się z informacjami:

http://blog.fiszkoteka.pl/najpopularniejsze-polskie-przyslowia,1054/

Dokończ pisemnie zdania:

Przysłowie to.................................................................................

Każde ma wielką wartość w kulturze i tradycji, ponieważ...............................................................................

Stosowanie przysłów w wypowiedziach podnosi............................................................................................

Przysłowia pozwalają jaśniej wyrażać.........................................................................................................

Przedstaw w zeszycie treść przysłów w formie rysunków lub rebusów:

Bez pracy nie ma kołaczy.

Darowanemu koniowi w zęby się nie zagląda.

Fortuna kołem się toczy.

Zrób zdjęcie rysunków lub rebusów i prześlij na mój adres do 23.04.2020 r. godz. 19:00.


Lekcja

Data: 20.04.2020 

Temat: Wspomnienie czasów wojny

Odszyfruj słowo, którego pojedyncze litery ukryte są w podanych wyrazach w tym samym miejscu: wojsko, ofensywa, jednostka, nalot, atak.

Zapisz w zeszycie to słowo i udziel pisemnej odpowiedzi na pytanie: Czym jest wojna?

Wykorzystaj link, jednak nie przepisuj wszystkiego bezmyślnie.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojna

Zapisz w zeszycie wyrazy bliskoznaczne do słowa wojna (ok. 10 slów).

https://synonim.net/synonim/wojna

 Zapoznaj się z tekstem w podręczniku s.183 - 185: Czy wojna jest dla dziewczyn?

Po przeczytaniu wykonaj ustnie ćw. 1, 2, 3,  s.185 (podręcznik).

Przepisz do zeszytu i dokończ zdania:

Mama była dla dziewczynki zawsze............

W jej ramionach mała miała poczucie bezpieczeństwa i pewność, że................

Dziewczynka postrzegała mamę jako.......................

Kiedy na Warszawę spadły bomby, dziewczynka odczuwała................

Wierzyła, że mama.........................

Wtulała się w nią mocno, ale i tak słyszała............................

Czuła również drżenie..................

Pragnęła, żeby jak dawniej mama........................

Wojna odebrała dziewczynce poczucie.............................

Zamiast chronić i strzec własne dziecko, mama musiała..........................

Obejrzyj zdjęcia przedstawiające Warszawę zniszczoną podczas II wojny światowej.

https://fotoblogia.pl/6923,kolorowe-zdjecia-powojennej-zniszczonej-warszawy

Odpowiedz pisemnie na pytanie: Jakie mogą być powody tego, że ludzie specjalnie robią sobie nawzajem krzywdę bombami, czołgami, ogniem i żelastwem?

Zdjęcie odpowiedzi prześlij na mój adres  dzisiaj do godziny 20:00.

 

Zajęcia z wychowawcą

Data: 17.04.2020

Temat: Jak dbam o swoje zdrowie?

                                                                                                       „Szlachetne zdrowie

                                                                                                          nikt się nie dowie,

                                                                                                          jako smakujesz

                                                                                                          aż się zepsujesz”

Zapoznaj się z informacjami https://enel.pl/enelzdrowie/uroda/jak-dbac-o-zdrowie-10-porad-dzieki-ktorym-dowiesz-sie-jak-robic-to-prawidlowo

Wykonaj ulotkę informacyjną na temat zdrowego stylu życia.

Zrób zdjęcie pracy i prześlij na mój adres do 21.04.2020 r. godz. 14:00. 

 

Lekcja

Data: 15.04.2020 i 16.04.2020

Temat:Ojczyzna w sercu Marcina Kozery

Zapoznaj się z notką biograficzną Marii Dąbrowskiej w podręczniku s.181 i ekspozycją muzeum

https://www.muzeumwkaliszu.pl/dworek-marii-dabrowskiej-w-russowie.html

Przeczytaj fragmenty książki Marcin Kozerapodręcznik s. 181- 182.

Ułóż i zapisz w zeszycie po jednym zdaniu z wyrazami: nurtuje, wznieca

 (formę wyrazu można zmienić ).

Uzupełnij w zeszycie schemat informacjami o głównym bohaterze- ćw. 1 s.183.

Napisz w zeszycie, jaka była reakcja głównego bohatera na słowa nauczyciela.

Wykonaj pisemnie ćw.5 s.183.

Streszczenie całego utworu https://www.youtube.com/watch?v=7EZPVSj43uY

Przedstaw w formie plastyczej temat "Jestem Polakiem "(zrób zdjęcie pracy i przślij na mój adres- termin 17.04.2020 r.godz. 11:00).

 

Lekcja

Data: 06.04.2020 i 08.04.2020

Temat: Jakie więzi łączyły synów Bolesława Chrobrego?

Zanim przeczytasz: Jak sądzisz, dlaczego czasem rodzeństwo ze sobą rywalizuje?

Zapoznaj się z notatką: Kilka słów o książce - podręcznik s.177.

Przeczytaj tekst: Mówcie mi Bezprym - podręcznik s. 177 - 180.

Wykonaj ustnie ćw.1 i 3 s. 180.

Przerysuj do zeszytu tabelkę i uzupełnij:

 

                        Cechy Bezpryma

                        Cechy Mieszka

 

 

 

 

 

 

 

Przedstaw zachowanie się braci wobec siebie - ćw.4 s. 180 (pisemnie w zeszycie ).

Odszukaj w tekście fragmenty, w których jest mowa o uczuciach Bezpryma i Mieszka związanych z przedstawioną sytuacją - ćw.5 s.180 ( pisemnie).

Odpowiedz pisemnie na pytania:

1) Jakie powinny być wzajemne relacje rodzeństwa?

2) Co sprawia, że niekiedy psują się więzi łączące rodzeństwo?

3) Jakie czynniki gwarantują dobre relacje między rodzeństwem?

4) Jak naprawić zerwane więzi między dziećmi?

Zrób zdjęcie lub skan wykonanych ćwiczeń i prześlij na mój ades grazynadziekan@spromanowo.onmicrosoft.com  - ostateczny termin 08.04.2020 godz. 18:00


 

Wyniki testu o przysłówku

Ilość uzyskanych % i ocenę za test z języka polskiego uczniowie zobaczą  w swoich alertach dostępnych na eduelo.pl (dzwoneczek na górze strony ).


Lekcja 

Data: 02.04.2020

Temat: Nad i ale - znam te słowa doskonale

Powiedz, gdzie w pomieszczeniu ukazanym na ilustracji znajdują się poszczególne przedmioty: podręcznik s.175 ( Na rozgrzewkę ).

Przypomnij sobie wiadomości na temat przyimka oraz wyrażenia przyimkowego: podręcznik s.175 ( Przypomnienie ).

Uzupełnij zdania odpowiednimi przyimkami: ćw.1 s.175 (ustnie ).

Wykonaj pisemnie ćw.2 i 3 s175 - 176.

Zapisz w zeszycie nową wiadomość: Przyimek wpływa na końcówkę wyrazu, do którego się odnosi.

Wskaż wyrażenia przyimkowe w wiadomości: ćw. 4 s. 176 (ustnie).

Przypomnij sobie, jaką funkcję pełni w zdaniu spójnik: Przypomnienie s.176.

 Zapisz w zeszycie ćw. 6 s.176.

 

Lekcja 

Data: 01.04.2020

Temat: Jak tu teraz nie wspomnieć o przysłówku

Usystematyzuj wiedzę na temat przysłówków: Przypomnienie s. 173.

Uzupełnij wypowiedzi wyrazami odpowiadającymi na podane pytania: ćw. 1 s.173.

Przekształć zdania - zastąp przymiotniki przysłówkami: ćw.2 s.173.

Zapoznaj się z informacjami na temat stopniowania przysłówków: Nowa wiadomość s.174.

Zapisz w zeszycie: Przysłówki, które utworzono od przymiotników, można stopniować.

                            Przysłówki, które nie pochodzą od przymiotników, nie podlegają stopniowaniu.

Wykonaj ustnie ćw. 3, 4, 6 s.174.

Zrób w zeszycie ćw. 5 s.174.

Tym razem nie wysyłaj zdjęcia, jednak rozwiąż test o przysłówku na eduelo.pl (ostateczny termin 03.04.2020 godz.14:00 ).

 

Lekcja 

Data: 30.03.2020

Temat: Opisujemy krajobraz

Zapoznaj się z zasadami redagowania opisu krajobrazu - podręcznik s.170.

Przeczytaj przykładowy opis krajobrazu - podręcznik s.171.

Wzbogać słownictwo poprzez tworzenie wyrazów bliskoznacznych oraz przymiotników określających wielkość i kolor - ćw. 1 i 2 s.171 (pisemnie w zeszycie przedmiotowym).

Przeredaguj zdania, aby uniknąć powtórzeń - ćw.3 s.171 (pisemnie).

Wykonaj ustnie ćw.4 i 5 s.172.

Popraw opis krajobrazu i zapisz w zeszycie - podręcznik s.172 ćw.6.

Zrób zdjęcie lub skan wykonanych ćwiczeń i prześlij na mój ades grazynadziekan@spromanowo.onmicrosoft.com  - ostateczny termin 01.04.2020 godz. 11:00

Lekcja 

Data: 26.03.2020

Temat: Grzybobranie jako ważny obyczaj szlachecki

Odpowiedz ustnie na pytania:

1. Dlaczego ludzie lubią zbierać grzyby?

2. Kto z Was lubi zbierać grzyby?

3. O jakiej porze dnia najlepiej zbierać grzyby?

4. Jaki strój wkładacie, gdy idziecie na grzyby?

5. Co ze sobą zabieracie?

6. Jakie rodzaje grzybów zbieracie?

7. Dlaczego trzeba dobrze znać grzyby?

Przeczytaj fragment Księgi trzeciej Pana Tadeusza ( podręcznik s.167-168 ).

Wykonaj ustnie ćw. 1 i 2 s.168.

Zrób w zeszycie przedmiotowym ćw. 3 i 4 s.169 (zdjęcia grzybów możesz wkleić lub narysować).

https://slideplayer.pl/slide/10903998/

Zapoznaj się z Ciekawostką ( podręcznik s.169 ).

Lekcja 

Data 25.03.2020 

Temat: Grzeczność zawsze w cenie!

Wyszukaj w internecie znaczenie słowa savoir-vivre i odpowiedz pisemnie na pytania:

1. Co oznacza określenie "savoir-vivre"?

2. Z jakiego języka pochodzi?

3. Jakich dziedzin życia dotyczą zasady savoir-vivreu?

4. Jak inaczej można określić savoir-vivre?

Zapoznaj się z notatką Kilka słów o lekturze ( podręcznik s. 164 ).

Zastanów się, co to znaczy kogoś szanować i na czym polega okazywanie szacunku.

Przeczytaj fragment Księgi pierwszej Pana Tadeusza ( podręcznik s. 164- 166 ).

Wykonaj ustnie ćw. 1, 2, 3, 4 s.166.

Napisz w zeszycie: Skąd się dowiadujesz, jak należy się zachowywać w różnych sytuacjach?