25.06.2020r.
Temat:Krajobrazy najbliższej okolicy - podsumowanie działu.
Zapoznaj się z tekstem s.218-221, w celu usystemowania i utrwalenia wiadomości.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/co-nas-otacza/D1BZK62i0
https://epodreczniki.pl/a/w-miescie-i-na-wsi/D1EM01I4b
https://epodreczniki.pl/a/film/DdI0NrPKZ
Wykonaj zadania 1-5 s.112-113 w zeszycie ćwiczeń.
23.06.2020r.
Temat: Obiekty chronione w najbiższej okolicy.
Zapoznaj się z tekstem s.213-217, w celu poznania form ochrony przyrody najbliższej okolicy i uzasadnić potrzebę ich ochrony:
- wymień formy ochrony przyrody w Polsce;
- podaj przykłady parku narodowego położonego najbliżej miejsca zamieszkania i wskaż jego połozenie na mapie;
- opisz podstawowe zasady zachowania się na terenie parku narodowego;
- wyjaśnij, co oznacza skrót LOP;
- podaj możliwości ochrony przyrody przez ucznia klasy 4.
Wykonaj zadania 1-4 s.110-111 w zeszycie ćwiczeń.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/b/jak-zachowac-sie-w-parku-narodowym/PvzkV6lFr
Termin: 25.06.2020r.
09.06.2020r.
Temat:Krajobraz antropogeniczny oraz okolicy dawniej i dziś.
Przeczytaj tekst s.205-208, aby rozpoznać w terenie i nazwać składniki środowiska antropogenicznego
i określić ich funkcję:
- podaj przykłady krajobrazów antropogenicznych;
- wymień składniki krajobrazu antropogenicznego w najbliższej okolicy;
- opisz elementy krajobrazu antropogenicznego w najbliższej okolicy;
- wyjaśnij różnicę między pojęciami rewitalizacji a rekultywacji.
https://epodreczniki.pl/a/w-miescie-i-na-wsi/D1EM01I4b
Wykonaj zadania 1-5 s.106-107 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 23.06.2020r.
04.06.2020r.
Temat: Krajobraz wsi i miasta.
Przeczytaj tekst s. 202-204, aby określić zależności między składnikami środowiska przyrodniczego i antropogenicznego:
- wymień składniki krajobrazu miejskiego i wiejskiego;
- opisz krajobraz wiejski i miejski;
- uzasadnij zależność krajobrazu wiejskiego od pór roku;
https://epodreczniki.pl/a/w-miescie-i-na-wsi/D1EM01I4b
Wykonaj zadania 1-5 s.104-105 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 09.06.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
02.06.2020r.
Temat: Wpływ działalności człowieka na krajobraz.
Przeczytaj temat w podręczniku s. 198-201, w celu oceny zmiany zagospodarowania terenu wpływające na wygląd krajobrazu najbliższej okolicy:
- opisz, jak wygląda krajobraz przed setkami lat i czym zajmowali się ludzie;
- omów, jakie zmiany krajobrazu następowały w ciągu stuleci pod wpływem dzaiłalności człowieka;
- opisz dzisiejszy wygląd krajobrazu w mieście i na wsi;
- wymień obiekty budowlane wykonane przez człowieka wpływające na krajobraz.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/jak-ludzie-zmieniaja-krajobraz/Dnvuuigme
Wykonaj zadania 1-5 s. 102-103 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 04.06.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
28.05.2020r.
Temat: Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy - podsumowanie działu.
Przyroda ożywiona i nieożywiona tworzy środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. To teren równinny, pagórkowaty lub górzysty, to lasy,łąki lub pola uprawne.
Przeczytaj tekst w podręczniku s.193-196.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-dzialu-ii-przyroda-wokol-nas/DBhxCfjUE
Wykonaj zadania 1-6 s. 100-101 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 02.06.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
26.05.2020r.
Temat: Organizmy słodkowodne.
Zapoznaj się z treścią tematu s. 189-192, aby poznać warunki życia w wodzie i wskazać przystosowanie organizmów do środowiska życia:
- podaj przykłady ryb słodkowodnych występujących w Polsce;
- podaj przyklady słodkowodnych zwierząt żyjących w Polsce;
- omów strefy występowania roślin w jeziorze;
- określ, czym jest plankton i jakie jest jego znaczenie;
- na wybranych przykładach przedstaw przystosowanie roślin do życia w wodzie.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/jak-zyje-sie-pod-woda/D2l3JTED2
Wykonaj zadania 1-5 s.98-99 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 28.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
21.05.2020r.
Temat: Warunki życia w wodzie.
Przeczytaj temat s. 185-188, aby:
- wymień korzyści, jakie daje organizmom srodowisko wodne;
- wykaż różnice w warunkach życia w wodzie i na lądzie, wynikające z warunków środowiska;
- wskaż najważniejsze przystosowania ryb do życia w środowisku wodnym;
- opisz ogółnie proces wymiany gazowej u ryby;
- wyjaśnij zasadę działania pęcherza pławnego.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/jak-zyje-sie-pod-woda/D2l3JTED2
https://epodreczniki.pl/a/co-pomaga-rybom-plywac/DCfP5vibj
Wykonaj zadania 1-5 s.96-97 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 26.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
!9.05.2020r.
Temat: Wody stojące i płynące.
Przeczytaj temat s. 181-184, aby :
- wyjaśnij pojęcia: bagno, staw i jezioro;
- podaj przykłady oraz opisz naturalne i sztuczne wody, rozpoznaj je w terenie;
- opisz rzekę w najbliższej okolicy, wyjaśnij pojęcia: nurt rzeki, źródło i ujście rzeki;
- omów wykorzystanie wód stojących i płynących;
- opisz skutki powodzi.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/z-biegiem-rzeki/DlsVYsVa2
https://epodreczniki.pl/a/nad-brzegiem-rzeki/D190KFLX2
Wykonaj zadania 1-5 s. 94- 95 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 21.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
14.05.2020r.
Temat: Rośliny uprawne.
Przeczytaj temat s. 176-180.
Zwróć uwagę na:
- poznanie zbóż uprawianych w Polsce;
- nazwanie roślin oleistych;
- podać przykłady roślin warzywnych;
- określenie celu tworzenia pól uprawnych;
- wykorzystanie różnych rodzajów i różnych części roślin;
- wskazanie różnicy między polem uprawnym a łąką;
- wykorzystanie i zastosowanie roślin włóknodajnych.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/na-lace-i-na-polu/DvINsU6oE
Wykonaj zadania 1-5 s. 92-93 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 19.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
12.05.2020r.
Temat: Łąka jako środowisko życia organizmów.
Zapoznaj się z tematem s. 172-175.
Zwróć uwagę na:
- przykłady wykorzystania łąk przez człowieka;
- rozpoznaj typowe rośliny łąkowe;
- rozpoznaj zwierzęta żyjące na łące;
- rozróżnij rośliny jednoroczne i byliny;
Skorzystaj;
https://epodreczniki.pl/a/na-lace-i-na-polu/DvINsU6oE
Wykonaj zadania 1-5 s. 90-91 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 14.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
07.05.2020r.
Temat: Przystosowanie organizmów do zdobywania pokarmu.
Przeczytaj temat z podręcznika s.168-171.
Organizmy są przystosowane do zdobywania pokarmu.
- rośliny są dobrze przystosowane do pobierania z otoczenia składników niezbędne do wytwarzania składników odżywczych ( korzenie, aparat szparkowy, chlorofil )
- zwierzęta w zależności od rodzaju spożywanego pokarmu różnią się między sobą sposobami jego zdobywania, pobierania i trawienia.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/procesy-zyciowe-zwierzat/DgfUy56Kz
Wykonaj zadania 1-5 s. 88-89 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 12. 05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
05.05.2020r.
Temat: Sposoby odżywiania się organizmów.
Zapoznaj się z treścią tematu s.165-167.
By przetrwać, rosnąć i rozwijać się wszystkie organizmy muszą się odżywiać. Odżywianie się to dostarczanie pokarmu organizmowi.
* Organizmy cudzożywne muszą pobierać składniki pokarmowe z otoczenia (ludzie i zwierzęta )
* Rośliny są organizmami samożywnymi, ponieważ w procesie fotosyntezy same wytwarzają sobie pokarm. Wykorzystują do tego celu wodę z solami mineralnymi, dwutlenek węgla i światło oraz zielony barwnik.
Skorztstaj
https://epodreczniki.pl/a/jestes-tym-co-jesz/DF0WVIpas
https://epodreczniki.pl/a/procesy-zyciowe-roslin/Dm92KHTcw
Wykonaj zadania 1-5 s.86-87 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 07.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
30.04.2020r.
Temat: Organizmy różnych warstw lasu.
Przeczytaj temat z podręcznika s.160-164.
W lesie można zobaczyć wiele różnych roślin, zwierząt i grzybów.
W lesie wyróżnia się warstwy: korony drzew, podszyt, runo leśne i ściółkę.
Czytając temat zwróć uwagę, jakie organizmy żyją w poszczególnych warstwach lasu, jakie czynniki mają wpływ na ich funkcjonowanie.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/pory-roku-w-lesie/DWDmy29Kr
Wykonaj zadania 1-5 s. 84-85 w zeszycie ćwiczeń
Termin: 05.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
28.04.2020r.
Temat: Las jako środowisko życia organizmów.
Przeczytaj temat z podręcznika s. 155-159.
Las jest miejscem występowania wielu organizmów, które prawidłowo funkcjonują tylko wtedy, gdy nic nie zakłóca życia żadnego z nich.
Zwróć uwagę na: rodzaje lasów, funkcje lasu oraz zasady zachowania w lesie.
Skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/w-lesie/Dx6pQ07sn
Wykonaj zadania 1-6 s.82-83 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 30.04.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
23.04.2020r.
Temat: Organizmy najbliższej okolicy.
Przeczytaj temat z podręcznika s.151-154.
Zwróć uwagę na drzewa, krzewy, rośliny zielne oraz zwierzęta występujące w najbliższej okolicy.
Wykonaj zadanie 1-7 s. 80-81 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 28.04.2020r. - odeślij barbara_czegus@wp.pl
21.04.2020r.
Temat: Warunki życia na lądzie.
Przeczytaj temat z podręcznika s.147-150.
Zwróć uwagę na czynniki, które mają wpływ na życie na lądzie. Zauważysz, że w środowiskach lądowych panują zmienne warunki życia, a organizmy lądowe są do nich odpowiednio przystosowane.
https://epodreczniki.pl/a/czy-wszedzie-zyje-sie-tak-samo/DOre8UqW8
Wykonaj ćwiczenia 1-5 s.78-79 w zeszycie ćwiczeń
Termin: 23.04.2020r. - odeślij - barbara_czegus@wp.pl
16.04.2020r.
Temat:Formy ukształtowania powierzchni Ziemi.
Przeczytaj tekst z podręcznika s. 144-146.
Zwróć uwagę na wypukłe i wklęsłe formy terenu oraz elementy tych form.
Skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/wysokosci-na-mapie/D4f3IO6Nc
Wykonaj ćwiczenia 1-5 s. 76-77
Termin: 21.04.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
07.04.2020r.
Temat: Skały.
Wymień skały występujące w twojej okolicy i napisz do czego są wykorzystywane?
Termin: 16.04.2020r.
2.04.2020r.
Temat: Rodzaje skał.
Przeczytaj tekst z podręcznika s.141-143, możesz wzbogacić swoją wiedzę korzystając z innych źródeł
Wykonaj ćwiczenia 3-6 s.75
Termin: 07.04.2020r.
31.03.2020r.
Temat: Przyroda ożywiona i nieożywiona.
Przeczytaj tekst z podręcznika s.140, skorzystaj z epodręcznika
https://epodreczniki.pl/a/co-nas-otacza/D1BZK62i0
Wykonaj ćwiczenie 1-2 s. 74
Termin 02.04.2020r.
26.03.2020r.
Temat: Zdrowy styl życia
Zapewne przeczytałeś już temat z podręcznika.
Skorzystaj z epodręcznika, aby wzbogacić swoją wiedzę na ten temat
https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-dzialu-ii-zdrowy-tryb-zycia/DQPhhITck
Wykonaj plakat pt.: "Zdrowy styl życia"
Na plakacie uwzględnij obecną sytuację.
Zrób zdjęcie i prześlij e-mailem na adres barbara_czegus@wp.pl
Termin - 02.04.2020r.