25.06.2020r.

Temat:Krajobrazy najbliższej okolicy - podsumowanie działu.

Zapoznaj się z tekstem s.218-221, w celu usystemowania i utrwalenia wiadomości.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/co-nas-otacza/D1BZK62i0

https://epodreczniki.pl/a/w-miescie-i-na-wsi/D1EM01I4b

https://epodreczniki.pl/a/film/DdI0NrPKZ

Wykonaj zadania 1-5 s.112-113 w zeszycie ćwiczeń.




23.06.2020r.

Temat: Obiekty chronione w najbiższej okolicy.

Zapoznaj się z tekstem s.213-217, w celu poznania form ochrony przyrody najbliższej okolicy i uzasadnić potrzebę ich ochrony:

- wymień formy ochrony przyrody w Polsce;

- podaj przykłady parku narodowego położonego najbliżej miejsca zamieszkania i wskaż jego połozenie na mapie;

- opisz podstawowe zasady zachowania się na terenie parku narodowego;

- wyjaśnij, co oznacza skrót LOP;

- podaj możliwości ochrony przyrody przez ucznia klasy 4.

Wykonaj zadania 1-4 s.110-111 w zeszycie ćwiczeń.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/b/jak-zachowac-sie-w-parku-narodowym/PvzkV6lFr

Termin: 25.06.2020r.

 


09.06.2020r.

Temat:Krajobraz antropogeniczny oraz okolicy dawniej i dziś.

Przeczytaj tekst s.205-208, aby rozpoznać w terenie i nazwać składniki środowiska antropogenicznego

i określić ich funkcję:

- podaj przykłady krajobrazów antropogenicznych;

- wymień składniki krajobrazu antropogenicznego w najbliższej okolicy;

- opisz elementy krajobrazu antropogenicznego w najbliższej okolicy;

- wyjaśnij różnicę między pojęciami rewitalizacji a rekultywacji.

https://epodreczniki.pl/a/w-miescie-i-na-wsi/D1EM01I4b

Wykonaj zadania 1-5 s.106-107 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 23.06.2020r.



04.06.2020r.

Temat: Krajobraz wsi i miasta.

Przeczytaj tekst s. 202-204, aby określić zależności między składnikami środowiska przyrodniczego i antropogenicznego:

- wymień składniki krajobrazu miejskiego i wiejskiego;

- opisz krajobraz wiejski i miejski;

- uzasadnij zależność krajobrazu wiejskiego od pór roku;

https://epodreczniki.pl/a/w-miescie-i-na-wsi/D1EM01I4b

Wykonaj zadania 1-5 s.104-105 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 09.06.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl



02.06.2020r.

Temat: Wpływ działalności człowieka na krajobraz.

Przeczytaj temat w podręczniku s. 198-201, w celu oceny zmiany zagospodarowania terenu wpływające na wygląd krajobrazu najbliższej okolicy:

- opisz, jak wygląda krajobraz przed setkami lat i czym zajmowali się ludzie;

- omów, jakie zmiany krajobrazu następowały w ciągu stuleci pod wpływem dzaiłalności człowieka;

- opisz dzisiejszy wygląd krajobrazu w mieście i na wsi;

- wymień obiekty budowlane wykonane przez człowieka wpływające na krajobraz.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/jak-ludzie-zmieniaja-krajobraz/Dnvuuigme

Wykonaj zadania 1-5 s. 102-103 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 04.06.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl


28.05.2020r.

Temat: Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy - podsumowanie działu.

Przyroda ożywiona i nieożywiona tworzy środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. To teren równinny, pagórkowaty lub górzysty, to lasy,łąki lub pola uprawne.

Przeczytaj tekst w podręczniku s.193-196.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-dzialu-ii-przyroda-wokol-nas/DBhxCfjUE

Wykonaj zadania 1-6 s. 100-101 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 02.06.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl



26.05.2020r.

Temat: Organizmy słodkowodne.

Zapoznaj się z treścią tematu s. 189-192, aby poznać warunki życia w wodzie i wskazać przystosowanie organizmów do środowiska życia:

- podaj przykłady ryb słodkowodnych występujących w Polsce;

podaj przyklady słodkowodnych zwierząt żyjących w Polsce;

- omów strefy występowania roślin w jeziorze;

- określ, czym jest plankton i jakie jest jego znaczenie;

- na wybranych przykładach przedstaw przystosowanie roślin do życia w wodzie.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/jak-zyje-sie-pod-woda/D2l3JTED2

Wykonaj zadania 1-5 s.98-99 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 28.05.2020r. odeślij  barbara_czegus@wp.pl



21.05.2020r.

Temat: Warunki życia w wodzie.

Przeczytaj temat s. 185-188, aby:

- wymień korzyści, jakie daje organizmom srodowisko wodne;

- wykaż różnice w warunkach życia w wodzie i na lądzie, wynikające z warunków środowiska;

- wskaż najważniejsze przystosowania ryb do życia w środowisku wodnym;

- opisz ogółnie proces wymiany gazowej u ryby;

- wyjaśnij zasadę działania pęcherza pławnego.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/jak-zyje-sie-pod-woda/D2l3JTED2

https://epodreczniki.pl/a/co-pomaga-rybom-plywac/DCfP5vibj

Wykonaj zadania 1-5 s.96-97 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 26.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl



!9.05.2020r.

Temat: Wody stojące i płynące.

Przeczytaj temat s. 181-184, aby :

- wyjaśnij pojęcia: bagno, staw i jezioro;

- podaj przykłady oraz opisz naturalne i sztuczne wody, rozpoznaj je w terenie;

- opisz rzekę w najbliższej okolicy, wyjaśnij pojęcia: nurt rzeki, źródło i ujście rzeki;

- omów wykorzystanie wód stojących i płynących; 

- opisz skutki powodzi.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/z-biegiem-rzeki/DlsVYsVa2

https://epodreczniki.pl/a/nad-brzegiem-rzeki/D190KFLX2

Wykonaj zadania 1-5 s. 94- 95 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 21.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl



14.05.2020r.

Temat: Rośliny uprawne.

Przeczytaj temat s. 176-180.

Zwróć uwagę na:

- poznanie zbóż uprawianych w Polsce;

- nazwanie roślin oleistych;

- podać przykłady roślin warzywnych;

- określenie celu tworzenia pól uprawnych;

- wykorzystanie różnych rodzajów i różnych części roślin;

- wskazanie różnicy między polem uprawnym a łąką;

- wykorzystanie i zastosowanie roślin włóknodajnych.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/na-lace-i-na-polu/DvINsU6oE

Wykonaj zadania 1-5 s. 92-93 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 19.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl


12.05.2020r.

Temat: Łąka jako środowisko życia organizmów.

Zapoznaj się z tematem s. 172-175.

Zwróć uwagę na:

- przykłady wykorzystania łąk przez człowieka;

- rozpoznaj typowe rośliny łąkowe;

- rozpoznaj zwierzęta żyjące na łące;

- rozróżnij rośliny jednoroczne i byliny;

Skorzystaj;

https://epodreczniki.pl/a/na-lace-i-na-polu/DvINsU6oE

Wykonaj zadania 1-5 s. 90-91 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 14.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl


07.05.2020r.

Temat: Przystosowanie organizmów do zdobywania pokarmu.

Przeczytaj temat z podręcznika s.168-171.

Organizmy są przystosowane do zdobywania pokarmu.

- rośliny są dobrze przystosowane do pobierania z otoczenia składników niezbędne do wytwarzania składników odżywczych ( korzenie, aparat szparkowy, chlorofil )

- zwierzęta w zależności od rodzaju spożywanego pokarmu różnią się między sobą sposobami jego zdobywania, pobierania i trawienia.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/procesy-zyciowe-zwierzat/DgfUy56Kz

Wykonaj zadania 1-5 s. 88-89 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 12. 05.2020r. odeślij  barbara_czegus@wp.pl


05.05.2020r.

Temat: Sposoby odżywiania się organizmów.

Zapoznaj się z treścią tematu s.165-167.

By przetrwać, rosnąć i rozwijać się wszystkie organizmy muszą się odżywiać. Odżywianie się to dostarczanie pokarmu organizmowi.

* Organizmy cudzożywne muszą pobierać składniki pokarmowe z otoczenia (ludzie     i zwierzęta )

* Rośliny są organizmami samożywnymi, ponieważ w procesie fotosyntezy same wytwarzają sobie pokarm. Wykorzystują do tego celu wodę z solami mineralnymi, dwutlenek węgla i światło oraz zielony barwnik.

Skorztstaj

https://epodreczniki.pl/a/jestes-tym-co-jesz/DF0WVIpas

https://epodreczniki.pl/a/procesy-zyciowe-roslin/Dm92KHTcw

Wykonaj zadania 1-5 s.86-87 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 07.05.2020r. odeślij  barbara_czegus@wp.pl


30.04.2020r.

Temat: Organizmy różnych warstw lasu.

Przeczytaj temat z podręcznika s.160-164.

W lesie można zobaczyć wiele różnych roślin, zwierząt i grzybów.

W lesie wyróżnia się warstwy: korony drzew, podszyt, runo leśne i ściółkę.

Czytając temat zwróć uwagę, jakie organizmy żyją w poszczególnych warstwach lasu, jakie czynniki mają wpływ na ich funkcjonowanie.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/pory-roku-w-lesie/DWDmy29Kr

Wykonaj zadania 1-5 s. 84-85 w zeszycie ćwiczeń

Termin: 05.05.2020r. odeślij  barbara_czegus@wp.pl


28.04.2020r.

Temat: Las jako środowisko życia organizmów.

Przeczytaj temat z podręcznika s. 155-159.

Las jest miejscem występowania wielu organizmów, które prawidłowo funkcjonują  tylko wtedy, gdy nic nie zakłóca życia żadnego z nich. 

Zwróć uwagę na: rodzaje lasów, funkcje lasu oraz zasady zachowania w lesie.

Skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/w-lesie/Dx6pQ07sn

Wykonaj zadania 1-6 s.82-83 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 30.04.2020r. odeślij  barbara_czegus@wp.pl


23.04.2020r.

Temat: Organizmy najbliższej okolicy.

Przeczytaj temat z podręcznika s.151-154.

Zwróć uwagę na drzewa, krzewy, rośliny zielne oraz zwierzęta występujące              w najbliższej okolicy.

Wykonaj zadanie 1-7 s. 80-81 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 28.04.2020r. - odeślij     barbara_czegus@wp.pl


21.04.2020r.

Temat: Warunki życia na lądzie.

Przeczytaj temat z podręcznika s.147-150.

Zwróć uwagę na czynniki, które mają wpływ na życie na lądzie. Zauważysz, że w środowiskach lądowych panują zmienne warunki życia, a organizmy lądowe są do nich odpowiednio przystosowane.

 https://epodreczniki.pl/a/czy-wszedzie-zyje-sie-tak-samo/DOre8UqW8

Wykonaj ćwiczenia 1-5 s.78-79 w zeszycie ćwiczeń

Termin: 23.04.2020r. - odeślij - barbara_czegus@wp.pl


16.04.2020r.

Temat:Formy ukształtowania powierzchni Ziemi.

Przeczytaj tekst z podręcznika s. 144-146. 

Zwróć uwagę na wypukłe i wklęsłe formy terenu oraz elementy tych form.

Skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/wysokosci-na-mapie/D4f3IO6Nc

Wykonaj ćwiczenia 1-5 s. 76-77

Termin: 21.04.2020r.  odeślij   barbara_czegus@wp.pl


07.04.2020r.

Temat: Skały.

Wymień skały występujące w twojej okolicy i napisz do czego są wykorzystywane?

Termin: 16.04.2020r.


2.04.2020r.

Temat: Rodzaje skał.

Przeczytaj tekst z podręcznika s.141-143, możesz wzbogacić swoją wiedzę korzystając z innych źródeł 

Wykonaj ćwiczenia 3-6 s.75

Termin: 07.04.2020r. 


31.03.2020r.

Temat: Przyroda ożywiona i nieożywiona.

Przeczytaj tekst z podręcznika s.140, skorzystaj z epodręcznika
https://epodreczniki.pl/a/co-nas-otacza/D1BZK62i0

Wykonaj ćwiczenie 1-2 s. 74

Termin 02.04.2020r.


26.03.2020r.

Temat: Zdrowy styl życia

Zapewne przeczytałeś już temat z podręcznika.

Skorzystaj z epodręcznika, aby wzbogacić swoją wiedzę na ten temat

https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-dzialu-ii-zdrowy-tryb-zycia/DQPhhITck

Wykonaj plakat pt.: "Zdrowy styl życia"

Na plakacie uwzględnij obecną sytuację. 

Zrób zdjęcie i prześlij e-mailem na adres barbara_czegus@wp.pl

Termin - 02.04.2020r.