25.06.2020

Temat: Polonistyczny zawrót głowy.


Moi Drodzy,

przed nami ostatnia lekcja języka polskiego w tym roku szkolnym. Korzystam więc z okazji i serdecznie dziękuję Wam za zaangażowanie i solidną pracę w ostatnich miesiącach. Wy podziękujcie rodzicom, rodzeństwu i innym osobom, które pomagały Wam zgłębiać tajemnice zdalnego nauczania. Bez ich pomocy byłoby jeszcze trudniej.

Przed Wami zasłużone wakacje. Życzę Wam, aby były słoneczne, radosne i bezpieczne. Odpocznijcie od komputerów, tabletów, smartfonów. Spędzajcie dużo czasu z przyjaciółmi i rodziną na świeżym powietrzu. Biegajcie, grajcie, rozmawiajcie, dużo się śmiejcie. A we wrześniu wracajcie do szkoły zdrowi, wypoczęci, opaleni i pełni zapału do naukiUśmiech

 

Dzisiaj proponuję Wam małą powtórkę. Pod poniższymi linkami ukryte są zagadki, układanki, testy, które sprawdzą, ile udało Wam się zapamiętać z IV klasy.

http://pisupisu.pl/klasa4/uzupelnij-przyslowie

http://pisupisu.pl/klasa4/rz-i-z-wybierz-puzzle-poziom-trudny

http://pisupisu.pl/klasa4/u-i-o-wybierz-puzzle-nowe-slowa

http://pisupisu.pl/klasa4/wymieniamy-z-wpisywanka

http://pisupisu.pl/klasa4/mikolajek-test-1

http://pisupisu.pl/klasa4/akademia-pana-kleksa-cz-1-akademia

http://pisupisu.pl/klasa4/kajko-i-kokosz-szkola-latania

http://pisupisu.pl/klasa4/znajdz-czasownik-w-zdaniu

http://pisupisu.pl/klasa4/przypadki-rzeczownika-ktory-przypadek

http://pisupisu.pl/klasa4/przyslowek-czy-przymiotnik


A oto lista lektur obowiązkowych, które będziemy omawiać w kl. V (jeśli ktoś miałby ochotę przeczytać już w wakacje):

1 F. Molnar - "Chłopcy z Placu Broni"

2. B. Prus - " Katarynka"

3. C. S. Lewis - "Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa"

.............................................................................................................................................................................................................................

24.06.2020

Temat: O sztuce przyjaźni na podstawie lektury " Król Maciuś I".

 

Nacobezu:

  • doskonalę umiejętność interpretacji tekstu literackiego,
  • prezentuję własne opinie

1. Zapisz w zeszycie motto lekcji:

„Jeżeli ktoś zrobił coś złego, najlepiej mu przebaczyć.”

Janusz Korczak
 
2.Zastanów się i ustnie odpowiedz na poniższe puyania:
  • W jaki sposób Maciuś poznał Felka?
  • W jaki sposób chłopcy okazywali sobie nawzajem przyjaźń?
  • Jakie trudności wystąpiły podczas trwania przyjaźni Maciusia z Felkiem i w jaki sposób chłopcy je rozwiązywali?
3. Odczytaj fragmenty tekstu z załącznika nr 1 i dopasuj je do właściwych kadrów filmowych (załącznik nr 2).
zalacznik_nr_1_krol_macius_i.docx

zalacznik_nr_1_krol_macius_i.docx [15.8 KB]

 

zalacznik_nr_2_krol_macius_i.docx

zalacznik_nr_2_krol_macius_i.docx [290.18 KB]

 

4. Stwórz listę 10 cech prawdziwego przyjaciela od najważniejszej do najmniej ważnej wg Ciebie (wybierz i przepisz do zeszytu)
  • szczery,
  • ma ładny wygląd zewnętrzny,
  • budzi zaufanie,
  • ma dobre wyniki w szkole,
  • umie wspierać,
  • lojalny,
  • nosi modne ubrania,
  • dyskretny, umie dochować tajemnicy,
  • potrafi zrozumieć,
  • inteligentny,
  • bezinteresowny,
  • utalentowany (np. artystycznie, sportowo, inne),
  • uczciwy,
  • popularny wśród rówieśników (sympatia innych),
  • umie przyznać się do błędów,
  • zamożny,
  • umie wybaczyć błędy,
  • umie słuchać.
5. Przypomnij  sobie scenę w redakcji „Kuriera Prawdziwego”, w której Felek ujawnia prawdę o swoich błędach i przyznaje się do winy wobec Maciusia [1:07:27 – 1:08:58] Zastanów się nad odpowiedzią na pytania:
  • Jakie uczucia mogły towarzyszyć Maciusiowi w sytuacji zdrady przyjaciela? (pomocnicze: złość, oburzenie, rozczarowanie, żal, smutek, chęć zemsty)
  • Jak zachował się Felek? (pomocnicze: przyznanie się do winy, ujawienie prawdy, żal, smutek, chęć poniesienia kary).
6. Król Maciuś przebaczył swojemu przyjacielowi i dał mu drugą szansę. 
  • Czy łatwo jest wybaczyć?
  • Dlaczego warto wybaczyć przyjacielowi?
  • Jak można naprawić swoje błędy wobec przyjaciela?
Obiecałam spotkanie na Teams, ale muszę być w szkole. Mam nadzieję, że mi wybaczycieUśmiech
...........................................................................................................................................................................................................................................................................
 

22.06.2020 i 23.06.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Przygody Króla Maciusia Pierwszego na ekranie.

 

Moi Drodzy,
w mijającym roku szkolnym została nam do omówienia jeszcze jedna lektura dodatkowa. Zaplanowałam, że będzie to książka Janusza Korczaka pt. "Król Maciuś Pierwszy". Ale nasze plany pokrzyżowała pandemia. Nie było możliwości korzystania z biblioteki, a realizacja programu nauczania poprzez zdalne nauczanie, jak wiecie, nie była łatwa. Dlatego proponuję Wam film nakręcony na podstawie powieści, który wprowadzi Was w świat widziany oczami dziecka. Mam nadzieję, że spodoba Wam się na tyle, aby podczas wakacji sięgnąć po drugą część przygód króla Maciusia pt. "Król Maciuś na wyspie bezludnej".

Link do filmu:
 

https://www.ipla.tv/wideo/film/Krol-Macius-I/18f12e15396dd9cd767de8f41691b529

 

Miłego oglądania. W środę lub czwartek chciałabym się spotkać z Wami na Teams, aby o nim porozmawiać. Sprawdzajcie powiadomieniaUśmiech

.........................................................................................................................................................................................................................................

19.06.2020

Temat: Piękny świat liryki. Utrwalenie wiadomości o poezji.


Nacobezu:

  • wskazuję podmiot liryczny w utworach poetyckich,
  • znam definicję: epitetu,porównania, metafory,
  • wiem, co to jest wers i strofa
  • potrafię wskazać poznane środki stylistyczne w utworach poetyckich
1. Obejrzyj lekcję:

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-4,jezyk-polski-lekcja-2-22042020,47569106
 
2. Przerysuj do zeszytu schemat dotyczący liryki, zaprezentowany na końcu lekcji.
 
3. Zapisz w zeszycie definicje pojęć omawianych na lekcji.
 
Notatkę prześlij dzisiaj do 19.00.
.................................................................................................................................................................................................

15.06.2020

Temat: Bardziej szczegółowo, obszerniej , ciekawiej...

Nacobezu:

  • rozróżniam zdanie pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte,
  • wskazuję grupę podmiotu i grupę orzeczenia,
  • układam zdania rozwinięte
 
1. Link do lekcji:

https://epodreczniki.pl/a/podmiot-i-orzeczenie---szybkie-przypomnienie/DMtbU33oQ

2. Zapoznaj się z Nową wiadomością - podręcznik str. 318 i 319. 

3. Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 1, str. 318 oraz ćw. 2, str. 319.

4. Sprawdź się:

http://pisupisu.pl/klasa5/zdania-pojedyncze-rozwiniete-i-nierozwiniete

Zadania prześlij dzisiaj do 19.00.
.....................................................................................................................................................................................................................................................................


10.06.2020

Temat: Zdanie pojedyncze a zdanie złożone.


Nacobezu:

  • rozpoznaję w wypowiedzeniu orzeczenie,
  • odróżniam zdanie pojedyncze od zdania złożonego,,
  • przekształcam zadania pojedyncze w zdania złożone i odwrotnie

1. Obejrzyj fragment filmu (do 8 minut, 50s.)

 https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-6,jezyk-polski-lekcja-2-29042020,47659860

 

2. Zapoznaj się z Nową wiadomością - podręcznik - str. 316. Przepisz ją do zeszytu.

3. Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 1 i 3, str. 316-317.

Dzisiaj nie trzeba niczego odsyłać.

Udanego weekenduMrugnięcie

............................................................................................................................................................................................................

09.06.2020

Temat: Ogłaszam, że...


Nacobezu:

  • rozpoznaję różne rodzaje ogłoszeń,
  • wymieniam elementy składowe ogłoszenia,
  • samodzielnie redaguję ogłoszenie

1. Obejrzyj krótki filmik:

 
2. Zapoznaj się z zasadami pisania ogłoszenia zawartymi w podręczniku - str. 296.

3. Wykonaj ustnie ćw. 3, str. 297.

4. Wykonaj pisemnie ćw. 5, str.297.
 
Ogłoszenie prześlij jeszcze dzisiaj. Nie zapomnij o odpowiednim układzie graficznym tekstu i njważniejszych elementach ogłoszenia (nagłówek, dane kontaktowe).
 
Powodzenia!

..............................................................................................................................................................................

08.06.2020

Temat: Miejsce przecinka w zdaniu.


Nacobezu:

  • poprawnie stosuję przecinki w zdaniach pojedynczych,
  • rozpoznaję w tekście spójniki
  • stosuję spójniki, aby połączyć części zdania pojedynczego

1. Obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=5vqBLYrByQA

2. Zapoznaj się Nową wiadomością - podręcznik str. 284.

3. Na podstawie obejrzanego filmu i wiadomości z podręcznika sporządź notatkę na temat stosowania przecinka w zdaniu pojedynczym.

4. Wykonaj pisemnie ćw. 2, str. 285.

4. Sprawdź się:

https://www.eduelo.pl/quiz/423/podglad/

 
Notatkę i  ćw. 2 prześlij dzisiaj do 19.00.
.....................................................................................................................................................................................

05.06.2020

Temat: Jaki piękny byłby świat!


Nacobezu:

  • odczytuję tekst poetycki,
  • wskazuję w tekście epitety i porównania
 
1. Odszukaj w  internetowym słowniku języka polskiego  wyrazy: marzyciel i marzenie. Objaśnij je, a następnie ułóż z każdym z nich zdanie.

2. Przeczytaj wiersz J. Tuwima pt . Dyzio marzyciel  - podręczmik str. 295.

3. Odpowiedz ustnie na pytanie 1 i 3 pod tekstem - str. 295

4. Przypomnij sobie, co to jest porównanie i epitet str.338.

5. Odszukaj te środki poetyckie w wierszu i wypisz  przykłady.

Prześlijcie mi swoje notatki dzisiaj do 19.00.

Słonecznego weekenduUśmiech
.............................................................................................................................................................................................

04.06.2020

Temat: Zdanie a równoważnik zdania - ćwiczenia.

Lekcja LIVE, godz. 10.00

Nacobezu:

  • przekształcam zdanie w równoważnik i odwrotnie,
  • wskazuję w zdaniu podmiot i irzeczenie
 
Przed lekcją:
1. Przepisz do zeszytu temat i nacobezu.
 
Na lekcji:
2. Ćwiczenia w  przekształcaniu zdań na równoważniki i odwrotnie.
 
Link do lekcji:

https://epodreczniki.pl/a/trzymaj-reke-na-pulsie-rozpoznawaj-wypowiedzenia/DzQbKMJmm


Po lekcji:

3. Przekształć podane równoważniki zdań w zdania:

  • Odjazd autobusu za godzinę.
  • Jutro słonecznie i ciepło.
4. Zamień podane zdania na równoważniki zdań:
  • Droga prowadzi do lasu.
  • Zamykamy sklep o 20.00.
Zadania (pkt.3 i4) przesyłacie mi dzisiaj do 19.00.
............................................................................................................................................................................................
 

03.06.2020

Temat: Czym różni się zdanie od równoważnika zdania?


Nacobezu:

  • rozpoznaję w wypowiedzeniach podmiot i orzeczenie,
  • odróżniam zdania od równoważników zdań,
  • przekształcam zdanie pojedyncze w równoważnik i odwrotnie
 
1. Zapoznaj się z zagadnieniem oglądając film (wystarczy do 6 minuty).
 
 
2. Przeczytaj i przepisz do zeszytu Nową wiadomość - podręcznik str. 282.
 
3. Wykonaj pisemnie ćw. 3, str. 283.
 
Dzisiaj notatek nie przesyłacie. Sprawdzimy je jutro na lekcji LIVE o 10.00.

..................................................................................................................................................

02.06.2020

Temat: Jak rozpoznać podmiot i orzeczenie?


Nacobezu:

  • wyróżniam podmiot i orzeczenie jako części zdania,
  • umiem wskazać podmiot i orzeczenie w wypowiedzeniu
 
Dzisiaj zapraszam Was na lekcję z nową paniąMrugnięcie

1. Obejrzyj lekcję:
 
2. Przepisz do zeszytu Nową wiadomość - podręcznik str. 281.
 
3. Wykonaj pisemnie ćw. 2, str.281.
 
Notatkę prześlij dzisiaj do 19.00.
 
Powodzenia!
.............................................................................................................................................................................

29.05.2020

Temat: O pisowni nazw geograficznych.


Nacobezu:

  • znam zasady pisowni małą i wielką literą,
  • stosuję poznane zasady w praktyce
1. Zapoznaj się z Nową wiadomością - podręcznik str. 274.

2. Sporządź notatkę na temat zasad pisowni nazw geograficznych.

3. Wykonaj pisemnie następujące ćwiczenia:
  • ćw. 1, str.274
  • ćw. 2, str.275
  • ćw. 3, str.275
  • ćw. 7, str.276
4. Sprawdź się - rozwiąż quiz
 
https://quizizz.com/admin/quiz/5c998be5fd99ed001ba58b6e/wielka-i-maa-litera

Dzisiaj niczego nie przysyłacieUśmiech

Odpocznijcie w weekendUśmiech
.............................................................................................................................................................................

28.05.2020

Temat: Mistrzowie dialogu - ćwiczenia redakcyjne.


Nacobezu:

  • doskonalę umiejętności zapisu dialogu
 
Dzisiaj ciąg dalszy pracy z dialogami.

1. Ustnie wykonaj ćw. 1, 3 i 5 - podręcznik str. 272-273.

2. Uzupełnij kartę pracy
 
dialog__karta_pracy.docx

dialog__karta_pracy.docx [16.58 KB]


Kartę odeślij do jutra (29.05.)


...................................................................................................................................................

27.05.2020

Temat: Porozmawiajmy! Jak zapisać dialog?


Nacobezzu:

  • identyfikuję nadawcę i adresata wypowiedzi,
  • rozpoznaję znaki interpunkcyjne występujące w dialogu,
  • redaguję dialog
Lekcja LIVE, godz. 9.00
 
Przed lekcją:
1. Przepisz do zeszytu temat, nacobezu i poniższą notatkę:
 
DIALOG - rozmowa co najmniej dwóch osób na określony temat.
 
MONOLOG - dłuższa wypowiedź jednej osoby

Na lekcji:
2. Poznamy zasady zapisu dialogu, dowiemy się jakich znaków przestankowych należy używać w zapisie dialogu, poznamy najczęściej stosowane czasowniki i sformułowania - podręcznik str. 271

dialogklasa4rozdzial6temat96.docx

dialogklasa4rozdzial6temat96.docx [55.66 KB]

Jak zapisać dialog? Zasada jest prosta - każdą wypowiedź bohatera rozpoczynamy myślnikiem w nowej linii:

- Pomogę ci, mamo!
- A lekcje już odrobiłaś?
- Został tylko polski, ale to dopiero na pojutrze.
 - No to chodź, jeśli naprawdę masz chęć.

Taki dialog w opowiadaniu znajdzie się oczywiście między wypowiedziami narratora:

- Pomogę ci, mamo! - zaproponowała Ania.
- A lekcje już odrobiłaś? - upewniła się mama.
- Został tylko polski, ale to dopiero na pojutrze - odpowiedziała dziewczynka
- No to chodź, jeśli naprawdę masz chęć - zgodziła się mama i uśmiechnęła zachęcająco do córki.

Istnieje jeszcze jeden sposób zapisywania rozmowy, ale nie można wykorzystywać go do wplatania jej w tok opowiadania. Sposób ten wykorzystuj wtedy, gdy zadano ci ułożenie samego dialogu. Zdarza się to często zwłaszcza na lekcjach języków obcych. Oto przykład:

 

Ania: Pomogę ci, mamo!
Mama: A lekcje już odrobiłaś?
Ania: Został tylko polski, ale to dopiero na pojutrze.
Mama: No to chodź, jeśli naprawdę masz chęć.

3. Wykonamy zadania z karty pracy.

rozdzial6temat96kartapracy2mistrzowiedialogu.doc

rozdzial6temat96kartapracy2mistrzowiedialogu.doc [94 KB]

...................................................................................................................................................

26.05.2020

Temat: Pustka po stracie.


Nacobezu:

  • omawiam elementy świata przedstawionego utworu,
  • redaguję plan wydarzeń,
  • opisuję ustnie Nangijalę
 
1. Do wyrazu TRAGEDIA dopisz po 2 wyrazy:

- pokrewne, np. tragiczny, ......
- bliskoznaczne, np. nieszczęście, ....

2. Zapoznaj się z sylwetką Astrid Lindgren - podręcznik - str. 268.

3. Przeczytaj tekst fragmentu powieśći pt. "Bracia Lwie serce" - str. 268-270.

Poniżej kilka słów wprowadzenia:

Akcja powieści rozgrywa się w dwóch światach, w rzeczywistości i w fantastycznej krainie Nangijali. Bohaterami są bracia, 10-letni Karol i 13-letni Jonatan Lew. Karol jest nieuleczalnie chory, a jego starszy brat opiekuje się nim i pociesza, że po śmierci trafia się do zaczarowanej Nangijali. Podczas pożaru domu ginie Jonatan, ratując młodszego brata.

Karol obwinia się o jego śmierć, niecierpliwie wyczekując chwili, kiedy będzie mógł dołączyć do Jonatana. Pewnego dnia do zapłakanego Karola przylatuje śnieżnobiała gołębica, zostawiając adres w Dolinie Wiśni w Nangijali, gdzie czeka na niego starszy brat. Podczas pewnej nocy Karol czuje się zupełnie inaczej niż zwykle. Zostawia więc przed snem kartkę dla swojej mamy: „Nie płacz mamusiu, zobaczymy się w Nangijali!” Pozostała część powieści rozgrywa się w zaczarowanej krainie. Chłopcy, szczęśliwi, że są znów razem, przeżywają tam miłe chwile i wiele przygód.

Żródło: Wikipedia

4. Ułóż plan wydarzeń do tekstu. Pamiętaj o jednakowej formie punktów planu ( z czasownikami lub bez czasownków).

5. Opisz ustnie Nangijalę. w tym celu odpowiedz ustnie na następujące pytania:

  • Gdzie leży Nangijala?
  • w jaki sposób można do niej trafić?
  • Kto zamieszkuje krainę?
  • Czym zajmują się zamieszkujące ją istoty?
  • Czy są tam jakieś zagrożenia? Jeśli tak - to jakie?
  • czy można stamtąd swobodnie wrócić na Ziemię?
6. Zadanie dla chętnych (termin 29.05.) - narysuj Nangijalę.
 
Dzisiaj czekam na wasze plany wydarzeńUśmiech

UWAGA!
Jutro (27.05.) o godz. 9.00 lekcja na Teams.
............................................................................................................................................................................
 

Żródło: Wikipedia

25.05.2020

Temat: Świadkowie przemocy.


Nacobezu:

  • określam problrmatykę utworu,
  • omawiam funkcję tytułu utworu,
  • wyrażam własny sąd o bohaterach
1. Zapisz notatkę
 
Kiedy uznajemy, że coś jest dobre, słuszne, godne poparcia, wyrażamy aprobatę lub aprobujemy daną rzecz, np. Nauczyciele zaaprobowali nasz pomysł pomagania w lekcjach młodszym kolegom.
 
Jeśli dana osoba wzbudza w nas podziw i szacunek, można powiedzieć, że nam imponuje, np. Imponuje mi jego odwaga.
 
Jeśli dana osoba nagle nieruchomieje pod wpływem zadziwienia, zdumienia, strachu czy przerazenia, mówi się, że zamienia się w słup soli, np. Na widok myszy Kasia zamieniła się w słup soli.
 
2. Przeczytaj tekst pt. Słup soli - str. 260-263.

3. Wykonaj pisemnie ćw.6, str.263.


Notatkę odeślij dzisiaj do 19.00.

...................................................................................................................................................


22.05.2020

Temat: Czy problemy mogą znikać same?


Nacobezu:

  • wskazuję narratora,
  • charakteryzuję bohaterów utworu,
  • określam problematykę utworu

Dzisiaj pracujemy z tekstem Grzegorza Kasdepke pt. Mam prawo.
 
1. Zapoznaj się z notką biograficzną autora tekstu - podręcznik str. 256 i informacją o książce, z której pochodzi omawiany fragment.
 
2. Przeczytaj tekst - str. 256-259.
 
3. Odpowiedz ustnie na następujące pytania:
 
  • O czym jest tekst?
  • Gdzie i kiedy odbywają się przedstawione wydarzenia?
  • Kim jest główny bohater utworu?
  • Kim jest narrator tekstu? Jaka relacja łączy go z głównym bohaterem?
  • Kim są pozostałe postacie, jak zachowuje sie wobec nich główny bochater?
4. Wykonaj pisemnie ćw. 3, str.259.
 
Na wasze notatki czekam do 19.00.
 
Miłego weekenduUśmiech
............................................................................................................................................................................

21.05.2020

Temat: Z wyrazami wdzięczności...Jak napisać podziękowanie?


Nacobezu:

  • redaguję podziękowanie,
  • wymieniam elementy charakterystyczne dla tej formy wypowiedzi
 
Okazywanie wdzięczności jest miarą naszego człowieczeństwa. - Jerzy Stępień
 
1.Przepisz zdanie do zeszytu i zastanów się nad jego sensem.
Na pewno dojdziesz do wniosku, że umiejetność dziękowania bardzo dobrze o nas świadczy. A magiczne słowo dziękuję potrafi zdziałać cuda.

2. Przeczytaj wzorcowe podziękowanie - podręcznik str. 255; zwróć uwagę na umieszczone na marginesie wskazówki.

3. Zapoznaj się z informacją Jak napisać podziękowanie - str. 254 i sporządź stosowną notatkę w dowolnej formie (słoneczko, podpunkty, mapa myśli, itd.)Uwzględnij w niej takie informacje:
  • niezbędne elementy
  • sposób zapisu
  • charakterystyczne sformułowania
  • układ treści
4. Wykonaj pisemnie ćw. 4, str. 255 - termin piątek , godz. 15.00
 
Proszę o przesłanie tylko ćwiczenia 4.
...........................................................................................................................................................................
 

20.05.2020

Temat: O grzeczności na co dzień.


Nacobezu:

  • rozumiem pojęcia bon ton, savoir vivre,
  • wyszukuję w tekście potrzebne informacje,
  • znam zasady kulturalnego zachowania

1. Zapisz  notatkę:

bon ton – właściwe zachowanie, nienaganny sposób bycia

savoir- vivre  – znajomość reguł grzeczności

2. Przeczytaj z podręcznika tekst M. Dańkowskiej pt. Nastolatki i bon ton - podręcznik str. 250-251.

3. Wykonaj pisemnie ćw. 2 i 6, str. 252

Proszę o przesłanie notatek dzisiaj do 19.00.

......................................................................................................................................................

19.05.2020

Temat: Zabawa na łące.

Lekcja LIVE - godz. 9.00


Nacobezu:

  • określam temat wiersza,
  • wyjaśniam zastosowanie cudzysłowu,
  • określam własne przeżycia i refleksje związane z wierszem
Przed lekcją:
1. Przygotuj podręcznik i zeszyt.
2. Przepisz temat i nacobezu.
 
Na lekcji:
3. Posłuchamy odgłosów łąki.

https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0
 
4. Obejrzymy film o tym, jak powstaje motyl

https://www.youtube.com/watch?v=zNeizTuJCgg
 
5. Przeczytamy wiersz  pt. Motyl - podręcznik str. 253.
 
6. Przeanalizujemy utwór - pytania 1-5 pod tekstem.
 
Po lekcji:
7. Odpowiedz pisemnie na pytanie, jak oceniasz zabawę dzieci opisanych w wierszu. Co powiedziałbyś im, gdybyście znaleźli się na tej samej łące?
 
.............................................................................................................................................................................
 

18.05.2020

Temat: Ortografii się nie boimy, bo pilnie zasad się uczymy (pisownia ch,h - c.d.).


Nacobezu:

  • stosuję poznane zasady ortograficzne w praktyce

1. Przypomnij sobie zasady pisowni ch, h z poprzedniej lekcji.

2. Na początek zabawa "Ukryte wyrazy". Znacie ją doskonale, już nieraz się tak bawiliśmy.

Chodzi o to, by z liter , które składają się na wyraz HIPOCHONDRYCZKA ułożyć jak najwięcej słów z ch i h, a następnie wpisać je w odpowiednią rubrykę tabeli.

Na poczatek wyjaśnienie:

hipochondryczka- to kobieta, która cierpi z powodu lęku o swoje zdrowie, ciągle poszukuje lekarza, który wyleczy ją z rzekomych dolegliwości

HIPOCHONDRYCZKA

 

CH

H

Chiny, proch, ……………..……………….

 

 

hak, honda, …………………………………….

 

 

3. Zapoznaj sie z infografiką - podręcznik str. 242-245.

4. Wykonaj w zeszycie następujące ćwiczenia:

  • ćw. 3, str. 242
  • ćw. 3, str.245
5. Na zakończenie poćwicz online:

http://pisupisu.pl/klasa4/ch-i-h-wpisz-poziom-trudny

http://pisupisu.pl/klasa4/ch-i-h-wybierz-puzzle-poziom-trudny

http://pisupisu.pl/klasa4/pamieciowki-dyktandowki-szybkie-dyktando-z-h-i-ch
 
Dzisiaj niczego nie trzeba przesyłaćUśmiech

UWAGA!
JUTRO, tj. 19.05. O GODZ. 9.00 LEKCJA LIVE.

...................................................................................................................................................

15.05.2020

Temat: Chudy Hipolit chłeptał herbatę.


Nacobezu:

  • znam zasady pisowni wyrazów z ch,h,
  • stosuję poznane zasady ortograficzne w praktyce,
  • wskazuję synonimy do podanych wyrazów

 Zapraszam Was dzisiaj na lekcję z nową panią:)

LINK DO LEKCJI:

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-4,jezyk-polski-lekcja-7-07042020,47398720
 

W Waszym podręczniku temat omówiono na str. 239-245.

1. Sporządź notatkę dotyczącą pisowni ch, h - na podstawie nowych wiadomości z podręcznika lub obejrzanej lekcji (można przerysować schematy prezentowane przez nauczycielkę).

2. Wykonaj pisemnie w zeszycie: ćw. 2, str. 239 i ćw. 8, str. 241.

Powodzenia!

...............................................................................................................................................................................

14.05.2020

Temat: Kogo można spotkać w baśniowej krainie?


Nacobezu:

  • znam autorów , tytuły i trść znanych baśni,
  • rozpoznaję elementy fantastyczne występujące w baśniach: bohaterów, przedmioty, wydarzenia,
  • wymieniam cechy gatunkowe baśni
1. Zapoznaj się z infografiką Swiat baśni - podręcznik str. 212-213.

2. Sporządź notatkę - dokończ poniższy zapis


Najsłynniejsi autorzy baśni: Ch. Andersen,....

Najpopularnirjsze baśnie: Kopciuszek,...

Magiczne przedmioty: siedmiomilowe buty,.....

Niezwykli bohaterowie: wróżka,........


3. Przeczytaj i przepisz do zeszytu Nową wiadomość - podręcznik str. 206.


4. Na zakończenie spotkań z baśniami rozwiąż test na eduelo.


Dzisiaj nie musicie niczego przesyłać, wystarczy, że rozwiążecie test(dzisiaj do 15.00)

....................................................................................................................................................

12.05.2020 i 13.05.2020 (2 godziny lekcyjne)

Temat: O niesłychanych decyzjach pewnego króla.


Nacobezu:

  • określam rolę i zadania króla w państwie,
  • wyodrębniam wydarzenia w tekście i porządkuję je w czasie,
  • potrafię wyjaśnić, co mnie śmieszy w tekście
 
1. Narysuj w zeszycie króla. Zapisz, jakimi cechami powinien odznaczać się prawdziwy król , dopisz ich jak najwięcej
 
KRÓL - sprawiedliwy, mądry.....
 
2. Zastanów się i odpowiedz  pisemnie jednym zdaniem na każde z poniższych pytań.
  • Jakie są obowiązki i zajęcia władcy?
  • Co jest najtrudniejsze w byciu królem?
  • Czym powinien kierować się władca w podejmowaniu decyzji?
  • Jakie mogą być powody rezygnacji ze stanowiska?
3. Przeczytaj baśń o królu Dardanelu - podręcznik str. 235-237.

4. Napisz , jakimi cechami odznaczał się Dardanel. Dopisz jak najwięcej cech.
 
DARDANEL - nowoczesny, pomysłowy,.....
 
5. Zastanów się i uzupełnij zdanie:
 
Król Dardanel był dobrym/ złym władcą, ponieważ......
 
6. Narysuj w zeszycie trasę wędrówki Dardanela po opuszczeniu zamku. Zaznacz zamek i inne miejsca, o których jest mowa w baśni.
 
7. Baśń o królu Dardanelu jest utworem humorystycznym. Świadczą o tym wypowiedzi, sytuacje i zabawni bohaterowie. Wymień po jednym przykładzie z utworu
  • sytuacja -
  • bohater -
  • wypowiedź -
8. Zadanie dla chętnych - ćw. 6, str. 238
 
Na notatki czekam do jutra.
.............................................................................................................................................................................

11.05,2020

Temat: Szewczyk - baśniowy super bohater.


Nacobezu:

  • wiem, kim był Oskar Kolberg,
  • nazywam cechy charakteru bohatera i wyrażam opinię na temat jego postępowania,
  • wskazuję czechy gatunkowe baśni
 
1. Obejrzyj filmik o Oskarze Kolbergu oraz przeczytaj krótką  notkę biograficzną o nim (podręcznik - str. 232). Następnie ułóż krótką notatkę o Kolbergu.

 
2. Przeczytaj baśń o szewczyku - podręcznik str. 232-234.
 
3.Odpowiedz ustnie na ćw. 1,2,3, str. 234 
 
4. Scharakteryzuj szewczyka - dopisując odpowiednie zakończenia zdań:
 
Szewczyk nie mógł przejść obojętnie obok potrzebujących pomocy zwierząt, zatem był....................... i ................. .
Bohater nie przestraszył się gróźb czarownicy, więc wykazał się ..................... .

Szewczyk zakochał się w księżniczce od pierwszego wejrzenia, co świadczy o tym , że był.............. .
 
5. Udowodnij, że utwór Oskara Kolberga to baśń ( wypisz przynajmniej 3 cechy baśni).
 
6. Wykonaj pisemnie ćw. 10, str. 234.


 Na Wasze notatki czekam dzisiaj do 19.00
............................................................................................................................................................................

07.05.2020 i 08.05.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Warsztat pisarza, czyli o sztuce pisania opowiadań.


Nacobezu:

  • wyjaśniam, co to jest opowiadanie twórcze,
  • tworzę ramowy plan wydarzeń do historyjki obrazkowej i przekształcam go w opowiadanie,
  • redaguję opowiadanie
Opowiadanie to forma wypowiedzi, w której przedstawiamy po kolei przebieg powiązanych ze sobą zdarzeń. Posługujecie się nią na co dzień, bo przecież bardzo często opowiadacie komuś o tym, jak spędziliście dzień, co wydarzyło się w szkole, jak przebiegało spotkanie z kimś, co robiliście podczas wakacji lub o czym była przeczytana przez was ostatnio ksiązka. Ustne opowiadanie wydaje się czymś naturalnym, do czego nie trzeba sie specjalnie przygotowywać. Zupełnie inaczej jest z zapisywaniem tych historii. To trzeba dokładnie przemysleć i zaplanować. I właśnie temu, jak to zrobić, poświęcimy dzisiejszą i jutrzejszą lekcję.

Na początek  wyjaśnienie czym różni się opowiadanie odtwórcze od twórczego.
Opowiadanie odtwórcze - odtwarza przebieg zdarzeń w porządku chronologicznym, np. opowiada o przygodach bohatera lektury.
Opowiadanie twórcze - powstaje na podstawie lektury, filmu czy własnych przeżyć, np. gdy chcemy opowiedzieć o dalszych przygodach bohatera lektury lub puścić wodze fantazji i opowiedzieć nasze przygody, które dzieją się w naszej wyobraźni.
 
1. Przeczytaj wskazówki dotyczące pisania opowiadań - podręcznik str. 229.
 
2. Obejrzyj krótki film instruktażowy " Jak pisać opowiadanie?", przeczytaj wskazówki umieszczone na stronie;

https://www.nowaera.pl/o-nas/programy-edukacyjne/popisz-sie-talentem-2018/10-wskazowek-jak-stworzyc-dobre-opowiadanie


3. Zapisz notatkę.

UKŁAD OPOWIADANIA

I.Wstęp

  a) Przedstawienie sytuacji przed wydarzeniem

II.Rozwinięcie

  b) Wskazanie przyczyny wydarzenia

  c) Opis przebiegu wydarzenia

  d) Podanie skutków wydarzenia

III.Zakończenie

  e) Wyciągnięcie wniosków, snucie refleksji.


4. Przeanalizuj przykładowy tekst opowiadania - podręcznik str. 230.

5. Zapisz w zeszycie plan do historyjki obrazkowej - ćw. 3, str.231.

6. Skorzystaj z podanego linku i poćwicz pisanie opowiadania.

Link do quizu:

https://www.eduelo.pl/quizy/poziom-iv/jezyk-polski/sztuka-pisania/opowiadanie/

Proszę o przesłanie planów wydarzeń - termin 08.05.2020

...........................................................................................................................................

06.05.2020

Temat: Chciwość nie popłaca.

Lekcja Live- godzina 10.00.

Nacobezu:

  • nazywam emocje bohaterów sugerowane przez opis morza,
  • charakteryzuję bohaterów,
  • odszukuję w tekście epitety i ożywienia,
  • wiem, co to jest morał i potrafię go wskazać w omawianej baśni
Przed lekcją:
1. Przygotuj podręcznik i zeszyt.

2. Przepisz do zeszytu temat i nacobezu.

3. Przerysuj do zeszytu tabelkę, ale jej nie uzupełniaj.
 

RYBAK

ŻONA RYBAKA

 

 

 

 

 

 


4. Zaznacz w tekście fragmenty, w których rybak przedstawuia rybce kolejne prośby oraz te, które opisują reakcje morza.

5. Przypomnij sobie, co to jest epitet i ożywienie, postaraj się odnaleźć je w tekście.

Po lekcji:

6. Przepisz do zeszytu nową wiadomość - podręcznik str. 228 i odpowiedz na pytanie z ćw. 7, str. 228.


Poniżej karta pracy do uzupełnienia dla osób, które nie brały udziału w lekcji on line.

rozdzial5temat82kartapracyswiatuczuc.docx

rozdzial5temat82kartapracyswiatuczuc.docx [76.37 KB]

..................................................................................................................................................

05.05.2020

Temat: Odkrywamy tajemnice złotej rybki.


Nacobezu:

  • znam sylwetkę A. Puszkina,
  • opowiadam treść bajki,
  • układam plan wydarzeń,
  • formułuję pytania do baśni
1. Zapoznaj się z notatką o autorze tekstu -Aleksandrze Puszkinie - podręcznik str. 221.

2. Przeczytaj lub/i wysłuchaj bajki - podręcznik str. 221-227.

https://www.youtube.com/watch?v=lORzjYbIkAA

3. Odpowiedz jednym zdaniem co jest tematem utworu. Zapisz to zdanie w zeszycie.

4. Uporządkuj punkty planu wydarzeń - karta pracy (wydrukuj ją lub przepisz).

zlota_rybka__plan_wydarzen.pdf

zlota_rybka__plan_wydarzen.pdf [264.12 KB]

5. Zastanów się, jakie pytanie chciałbyś zadać rybakowi i jego żonie . Zapisz je w zeszycie (3-5 pytań)
 
Dzisiejszych notatek nie przesyłacie. Sprawdzimy je jutro (06.05.) na lekcji on line, godz. 10.00.

Powodzenia!
................................................................................................................................................................................

04.05.2020

Temat:  Sympatie i antypatie spójników, czyli kiedy postawić przecinek.


Nacobezu:

  • rozpoznaję spójniki,
  • wiem, przed którymi spójnikami należy zastosować przecinek
Na początek wyjaśnienie pojęć:

sympatia - życzliwy lub przyjazny stosunek do kogoś lub czegoś

antypatia - uczucie niechęci do kogoś lub czegoś

 
1. Przeczytaj dialog pani Kropki i pana Przecinka - podręcznik str. 219.

2. Przepisz do zeszytu wierszyk z tego dialogu, postaraj się go zapamiętać. Przyda Ci się w przyszłościUśmiech
 
3. Zapoznaj się z nową wiadomością - podręcznik str. 219.

4. Wykonaj pisemnie ćw.1, str.220 z podręcznika.
 
Jeśli chcesz poćwiczyć i utrwalić swoje wiadomości, skorzystaj z linku:

https://epodreczniki.pl/a/do-czego-sluzy-przecinek/DD6pLo7Ra

Notatki proszę przesłać dzisiaj do godz. 19.00.

Miłej pracy!

...............................................................................................................................................................................

30.04.2020

Temat: Po co komu spójnik?


Nacobezu:

  • rozpoznaję spójniki i rozumiem, jaką pełnią funkcję,
  • wiem, że spójnik jest nieodmienną częścią mowy
1. Zapoznaj się z nową wiadomością - podręcznik str. 218.

2. Spośród podanych zdań wybierz te, które dotyczą spójnika i przepisz je do zeszytu tworząc notatkę.
 
SPÓJNIK:
  • to nieodmienna część mowy,
  • łączy wyrazy w zdaniach,
  • odmienia się przez przypadki,
  • łączy zdania w jedno wypowiedzenie,
  • jest niesamodzielną częścią mowy
  • może być prosty i złożony
3. Wykonaj zadanie z karty pracy i ćw. 2, ztr. 218 z podręcznika.

spojnik.docx

spojnik.docx [84.22 KB]

 
Prześlij notatkę i zadania. Najlepiej dzisiaj, żeby mieć wolny weekendUśmiech
.............................................................................................................................................................................

29.04.2020

Temat: Pokonanie zła wymaga wysiłku i wspólpracy.


Nacobezu:

  • wyodrębniam elementy swiata przedstawionego ( czas, miejsce akcji, bohaterowie),
  • wskazuję elementy charakterystyczne dla baśni ( w tym magiczne przedmioty),
  • formułuję naukę płynącą z baśni,
  • uzupełniam tekst wyrazeniami przyimkowymi
 
1. Przeczytaj baśń pt. Kryształowa kula - podręcznik str. 214-217.

2. Odpowiedz ustnie na pytania pod tekstem 1-4, str. 217.

3. Wykonaj pisemnie ćw. 6, str.217 oraz kartę pracy.

krysztalowa_kula__karta_pracy_1.docx [65.44 KB]


 
Odsyłamy kartę pracy i ćw. 6.  - dzisiaj:)
 
Powodzenia!
............................................................................................................................................................................

28.04.2020

Temat: Do czego potrzebny nam przyimek?

Lekcja LIVE, godz. 11.00

Nacobezu:

  • rozpoznaję przyimki i wyrażenia przyimkowe,
  • wiem, że prayimek to nieodmienna i niesamodzielna część mowy,
  • dopasowuję właściwą formę rzeczownika uzależnioną od przyimka
 

1. Zapoznaj się z nową wiadomością - podręcznik str. 211.


2. Zapisz "równanie"

PRZYIMEK + RZECZOWNIK = WYRAŻENIE PRZYIMKOWE


3. Wykonaj pisemnie następujące ćwiczenia

ćw. 1, str. 211 - podręcznik

ćw. 3,4,5 - karty pracy

 przyimek_kl_iv_cw_34.pdf

przyimek_kl_iv_cw_34.pdf [329.21 KB]

przyimek_kl_iv_cw_5.pdf

przyimek_kl_iv_cw_5.pdf [125.04 KB]

 

Miłej pracyUśmiech

...................................................................................................................................................

27.04.2020

Temat: Jak napisać zaproszenie?


Nacobezu:

  • wskazuję nadawcę i adresata wypowiedzi,
  • stosuję zwroty i formuły grzecznościowe, oficjalne i nieoficjalne,
  • zapisuję zwroty grzecznościowe wielką literą,
  • redaguję zaproszenie
1. Dowiedz się, co to jest zaproszenie i jakie elementy zawiera ogladając lekcję (wystarczy do fargment- 10min.15sek.)

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jezyk-polski-23042020-lekcja-2,47494979           

2. Utrwal zdobyte wiadomości

 - przeczytaj informacje z podręcznika str. 209,

- uzupełnij kartę pracy

zaproszenie.docx

zaproszenie.docx [74.81 KB]

3. Wykonaj ćw. 3, str. 210.

Na Wasze zaproszenia ( te z ćw. 3) czekam do wtorku (28.04).

Powodzenia!

UWAGA!

Jutro, tj. 28.04. o godz.11.00 lekcja LIVE.

.............................................................................................................................................................................

24.04.2020

Temat: Gdy u panny brudna nóżka nie będzie królewny z Kopciuszka! Humorystyczna wersja baśni o Kopciuszku.


Nacobezu:

  • opowiadam o perypetiachtytułowej bohaterki,
  • wskazuję zabawne elementy utworu,
  • rozumiem pojęcie dialog, monolog, wskazuję je w tekście
1. Przeczytaj tekst W. Chotomskiej - podręcznik str. 207.

2. Po przeczytaniu postaraj się ustnie odpowiedzieć na pytania 1-4 pod tekstem.

3. Przeczytaj i przepisz do zeszytu Nową wiadomość.

4.Wskaż w tekście wypowiedź, która jest krótkim monologiem i przepisz ją do zeszytu.

Nie musicie niczego przesyłać. W przyszłym tygodniu na lekcji LIVE pokażecie mi swoje notatki.

Miłego weekenduUśmiech
.............................................................................................................................................................................

22.04.2020 i 23.04.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Dlaczego utwór Kopciuszek to baśń?


Nacobezu:

  • wyodrębniam wydarzenia, bohaterów, czas i miejsce wydarzeń,
  • wskazuję elementy fantastyczne,
  • porządkuję wydarzenia w porządku chronologicznym,
  • odczytuje przesłanie utworu,
  • znam cechy gatunkowe baśni
1. Przeczytaj tekst baśni - podręcznik str. 200-205, zwracając szczególną uwagę na trudne i niezrozumiałe zwroty i wyrażenia (Przydatne słowa).
  • wypełnij kartę pracy nr 1
kopciuszek__karta_1.docx

kopciuszek__karta_1.docx [71.91 KB]

2. Określ czas i miejsce wydarzeń. następnie uporządkuj w kolejnosci chronologicznej wydarzenia; zaznacz te, które są fantastyczne
  • wypełnij kartę pracy nr 2
kopciuszek__karta2.docx

kopciuszek__karta2.docx [87.09 KB]

3. Zastanów się, co możesz powiedzieć o bohaterkach baśni (macosze, siostrach, Kopciuszku). jakimi cechami charakteru się odznaczają. Uzupełnij wniosek i wpisz go do zeszytu.
 
W baśniach obok bohatera pozytywnego występuje bohater........................ . Bohater pozytywny to postać, która ma same .......................................... , zaś  u bohatera negatywnego widzimy same................................ . Podsumowując, w baśniach bohaterowie są ukazani na zasadzie przeciwieństwa, czyli kontrastu.
 
4. Wskaż w baśni: magiczny przedmiot, fantastyczną postać, nieprawdopodobne zdarzenie - ustnie.
 
5. Zapoznaj się z nową wiadomością - podręcznik str. 206. Wykorzystując załączoną planszę, wykonaj mapę mentalną, która będzie definicją baśni (doklej wycięte z karty płatki kwiatu do środka kwiatu, który narysujesz w zeszycie, w jego środku zapisz słowo BAŚŃ)

cechybasniklasa4rozdzial5temat74.docx

cechybasniklasa4rozdzial5temat74.docx [71.2 KB]


Przesyłacie karty pracy 1 i 2 . Termin - 23.04.
...................................................................................................................................................

21.04.2020

Temat: Podróż do baśniowej krainy.

Moi Drodzy,

zapraszam Was dzisiaj w podróż do krainy baśni, czyli do świata wróżek, rycerzy i smoków. Przez kilka następnych lekcji wspólnie będziemy odkrywać tajemnice baśniowego świata, gdzie dobro zawsze zwycięża. Znacie te historie doskonale. W dzieciństwie opowiadali lub czytali je Wam rodzice i dziadkowie Mam więc nadzieję, że będzie to też podróż sentymentalna,  do tamtych czasów, ludzi, wspomnień. Zapraszam serdecznieUśmiech

Nacobezu:

  • określam nastrój dzieła,
  • wskazuję fantastyczne i realistyczne elementy obrazu,
  • wskazujw zwiazek między obrazem a tytułem rozdziału

Lekcja LIVE - godzina 11.00 Teams

1. Przygotuj podręcznik i zeszyt.

2. Przypomnij sobie bajki i baśnie z dzieciństwa. Która jest Twoją ulubioną i dlaczego?

3. Wypisz skojarzenia do słów:

noc

marzenie

podróż

baśń

4. Przyjrzyj sie obrazowi w podręczniku -  str. 199 i zastanów się nad odpowiedziami na pytania pod nim.

Podczas naszej rozmowy wspólnie je omówimy.

....................................................................................................................................................


20.04.2020

Temat: Co wiemy, co potrafimy po omówieniu rozdziału "Opisać Polskę"?


Nacobezu:

  • rozróżniam elementy fantastyczne i realistyczne,
  • identyfikuję utwór jako legendę,
  • określam podmiot liryczny w wierszu,
  • wymieniam najważniejsze elementy spektaklu teatralnego,
  • wskazuję w zdaniu przysłówek,
  • znam i stosuję zasady pisowni "nie" z różnymi częściami mowy,
  • tworzę plan wydarzeń
1. Zapoznaj się ze schematem ze str. 195 w podręczniku, w razie potrzeby przypomnij sobie wybrane zagadnienia.

2.Sprawdź swoją wiedzę i umiejętności - przeczytaj teksty i rozwiąż zadania (oprócz 19) ze str. 196-198.
 
Na odpowiedzi czekam do piątku 24.04., godz. 15.00
Postarajcie się, jak najlepiej wykonąć zadania, bo jest to praca na ocenęUśmiech
Powodzenia!
 
UWAGA
We wtorek 21.04. o godz. 11.00 planuję spotkanie na Teams. Proszę o informację, kto będzie mógł w nim uczestniczyć.
..............................................................................................................................................................................

17.04.2020

Temat: Bazyliszek w teatrze.


Nacobezu:

  • wskazuję cechy dramatu,
  • odróżniam tekst główny od tekstu pobocznego,
  • wiem, jaką funkcję pełni w tekście dramatu tekst poboczny

1. Przeczytaj tekst legendy o Bazyliszku. Link poniżej:

 

https://znakomity.wordpress.com/2010/05/26/wanda-chotomska-%e2%80%93-legenda-o-warszawskim-bazyliszku/                                                                    

2.Porównaj sposób zapisu legendy ( tej w podręczniku  i tej z komputera). Co zauważasz w sposobie zapisu (nie w treści)?

3. Przepisz do zeszytu Nową wiadomość - podręcznik s. 194

4. Wypisz z tekstu legendy (tej z podręcznika) przykłady tekstu gównego (wypowiedzi bohaterów) oraz pobocznego (wskazówki dotyczące dekoracji, wyglądu bohaterów, ich zachowania, itd.)

5. Jako uzupełnienie lekcji o Bazyliszku weź udział w lekcji na stronie epodreczniki.

 

https://epodreczniki.pl/a/czy-lustro-moze-sluzyc-do-obrony/D14meEcoa

ćw. 9 - wykonaj w zeszycie

ćw.10,11 - nie robić

ćw.12- dla chętnych, termin- 24.04/2020

Tym razem przesyłacie odpowiedź na pkt.4 i rysunek Bazyliszka - termin 20.04.2020, g.11

Powodzenia!

.....................................................................................................................................................

16.04.2020

Temat: Czy lustro może służyć do obrony?


Nacobezu:

  • opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w utworze,
  • rozróżniam elementy realistyczne i fantastyczne,
  • tworzę plan wydarzeń,
  • redaguję opis postaci
Słyszeliście o Bazyliszku? Wiecie, jak wyglądał? W jakim mieście mieszkał? Dlaczego był straszny? Jak można go było pokonać? Zapewne niektórzy z Was słyszeli już o tym stworze. Inni mają okazję go teraz poznać. Na początek zobaczcie zdjęcia z wizerunkiem Bazyliszka.

indeks_5.jpg

indeks_5.jpg [9.05 KB]

indeks.jpg

indeks.jpg [8.05 KB]

indeks2.jpg

indeks2.jpg [7.96 KB]

indeks3.jpg

indeks3.jpg [11 KB]

indeks4.jpg

indeks4.jpg [6.62 KB]

Kogo Wam przypomina?

1. Przeczytaj Legendę o warszawskim Bazyliszku - podręcznik str. 191-194.

2. Ułóż w odpowiedniej kolejności punkty planu - karta pracy nr 1

legenda_o_bazyliszku_karta_pracy_1.docx

legenda_o_bazyliszku_karta_pracy_1.docx [55.76 KB]

3. Zastanów się, jakimi cechami charakteru wykazała się Magda? W jaki sposób pokonała potwora? - uzupełnij kartę pracy nr 2.

legenda_o_bazyliszku_karta_pracy_2.doc

legenda_o_bazyliszku_karta_pracy_2.doc [86.5 KB]

4. Na zakończenie obejrzyj animowaną bajkę o Bazyliszku.

https://www.youtube.com/watch?v=mvrGgjPlehs&t=127s 


Tym razem nie musicie mi niczego przesyłać. Jutro ciąg dalszy lekcji o Bazyliszku.

Miłego spotkania z BazyliszkiemUśmiech

...................................................................................................................................................

15.04.2020

Temat: Po co jest teatr?


Nacobezu:

  • określam, co jest tematen utworu,
  • wskazuję obrazy poetyckie w wierszu,
  • okreslam przeżycia i refleksje wyrażone przez podmiot liryczny

1. Zapoznaj się z tekstem wiersza J. Kulmowej pt. Po co jest teatr? - podręcznik str. 187 i/ lub wysłuchaj nagrania
 

https://www.youtube.com/watch?v=46N9TaQj64g         

     

2. Uzupełnij kartę pracy (można wydrukować i wkleić lub przepisać).

joanna_kulmowa.docx

joanna_kulmowa.docx [15.56 KB]

Karty pracy należy odesłać do 16.04., godz. 15.00.

3. Zadanie domowe

zad. 6, str. 187 (podręcznik)

Miłej pracyUśmiech

.....................................................................................................................................................

08.04.2020

Temat: Przed czym czmychnął diabeł?

Nacobezu:

  • omawiam zadania, które diabeł otrzymał od Twardowskiego,
  • poprawnie stosuję związki frazeologiczne ze słowem diabeł,
  • wskazuję bohaterów głównego i tytułowego,
  • określam cechy bohaterów utworu
1. Przeczytaj ponownie treść ballady ( str.177-182). Zwróć szczególną uwagę na zadania, które miał wykonać Mefistofeles?

2.Wykonaj zadania z załącznika.

pani_twardowska2.pdf

pani_twardowska2.pdf [266.96 KB]


3. Zastanów się, dlaczego autor dał swojemu utworowi tytuł Pani Twardowska. Jak, według Ciebie , wyglądała i kim mogła być pani Twardowska, skoro diabeł uciekł przed nią, rezygnując z duszy jej mężą. Odpowiedź zapisz w zeszycie.

4. Przeanalizuj budowę utworu. W tym celu policz zwrotki i ilość sylab w poszczególnych wersach. Co zauważasz? Czy w balladzie występują rymy? Jeśli tak, podaj kilka przykładów.

5. Rozwiąż test na eduelo.pl
 
Dzisiaj prześlijcie mi tylko odpowiedź na pkt.3

UWAGA: oceny z testu (pisownia NIE) widoczne będą w alertach (dzwoneczek w prawym górnym rogu) na stronie eduelo.pl

Życzę Wam i Waszym Bliskim zdrowych i spokojnych świąt!
..................................................................................................................................................
 

07.04.2020

Temat: Spotkanie z czartem.


Nacobezu:

  • opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w utworze,
  • rozróżniam elementy realistyczne od fantastycznych,
  • określam cechy bohaterów
 
1. Link do lekcji:

https://epodreczniki.pl/a/spotkanie-z-czartem/DN72LYYUI
 
2. Postaraj się jak najledpiej rozwiązać zadania podane w linku, oczywiście oprócz 11 i 16.
3. Korzystając z zasobów internetu napisz w zeszycie,  kim byli Pan Twardowski i Mefistofeles.
4. Narysuj w zeszycie portret pani Twardowskiej.
5. Przynajmniej jeden raz przeczytaj na głos cały tekst.
 
Tekst ballady znajduje się w podręczniku na str. 177-182.

Notatkę i rysunek prześlij do jutra (08.04)

Miłego dniaUśmiech
..............................................................................................................................................................................

6.04.2020

Temat: Sprawdzenie znajomośći zasad pisowni przeczenia nie - test eduelo.pl


Zgodnie z zapowiedzią na stronie eduelo.pl czeka na Was test dotyczący pisowni przeczenia NIE. Przed przystąpieniem do jego rozwiązania przypomnijcie sobie, na jakie pytania odpowiadają części mowy, które znacie (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek) oraz zasady ich pisowni z przeczeniem nie ( osobno piszemy tylko czasowniki i przysłówki, które nie zostały utworzone od przymiotników). 

Test należy wykonać dzisiaj do godziny 11. Pracujecie oczywiście samodzielnieUśmiech

W razie jakichkolwiek problemów proszę o kontakt mailowy.

POWODZENIA! Na pewno dacie radę!

..................................................................................................................................................

03.04.2020

Temat: Jak napisać plan wydarzeń?


Nacobezu:

  • znam zasady redagowania planu wydarzeń,
  • ustalam kolejność zdarzeń w danym tekście,
  • stosuję synonimy, aby uniknąć powtórzeń,
  • tworzę ramowy i szczegółowy plan wydarzeń
 
1. Zapoznaj się z instrukcją pisania planu - podręcznik str. 174.
2. Dokonaj analizy pzrykładowego planu - podręcznik str. 175.
3. Przepisz do zeszytu notatkę.
 
Pisząc plan pamiętaj o:
- ustaleniu, które wydarzenia są njważniejsze - to będą głowne punkty planu,
- zachowaniu kolejności zdarzeń (chronologii),
- stosowaniu wyrazów bliskoznacznych, aby uniknąć powtórzeń,
- zwięzłości - zamieszczaj tylko niezbędne informacje,
- zapisywaniu punktów planu w jednej formie
  • z czasownikami, np. Bracia żegnają się ze sobą.
lub
  • z rzeczownikami, które nazywają czynności lub stany, np. Pożegnanie braci.
4. Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw.1, str. 175 - podręcznik oraz ćw.4 z karty pracy (można ją wydrukować i wkleić).

karta_pracy_plan_wydarzen.pdf

karta_pracy_plan_wydarzen.pdf [311.42 KB]

 
Tym razem proszę o przesłanie tylko karty pracy. Termin - poniedziałek (06.04.)
 
Miłej pracy!
 
...........................................................................................................................................................................

02.03.2020

Temat: Jurata, królowa Bałtyku.


Nacobezu:

  • opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w legendzie,
  • rozróżniam elementy realistyczne i fantystyczne,
  • określam cechy legendy,
  • nazywam cechy Juraty,
  • poprawnie zapisuję wyrazy z ó i u związane z treścią legendy
 
1. Byliście kiedyś nad morzem? przypomnijcie sobie teraz te chwile. Oczami wyobraźni przenieście się na moment nad morski brzeg. Co czujecie, widzicie słyszycie?  A teraz zapiszcie w zeszycie jak najwięcej skojarzeń do słowa morze.
2. Bursztyn - wiecie, jak wygląda i skąd wziął się na dnie Bałtyku? Jakie są jego właściwości i do czego jest wykorzystywany?
Odpowiedź znajdziecie pod tym linkiem:
 
https://www.youtube.com/watch?v=7RQzUOwRtTo
 
3. Przeczytaj legendę  Jurata, królowa Bałtyku - podręcznik str. 172-173
4. Odpowiedz ustnie na pytania z podręcznika- ztr. 173 (pytanie 1,2.3,5)
5. Udowodnij, że utwór jest legendą. W tym celu wskaż:
  • miejsce, w którym odbywają się wydarzenia -
  • czas wydarzeń -
  • bohaterów ( są oni fantastyczni czy realistyczni?) -
6. Jaką królową była Jurata? Spośród podanych cech, wybierz te, które do niej pasują:

opiekuńcza, nieuczciwa,piękna, arogancka, dobra, mściwa gniewna, oziębła troskliwa, brzydka ,mądra, niemiłosierna, sprawiedliwa

Odpowiedź wpisz do zeszytu.

7. Poćwicz ortografię - wykonaj pisemnie ćw. 7 str.173

Termin wykonania zadania - piątek 03.04.2020

Powodzenia:)

UWAGA!

W poniedziałek na eduelo.pl test o pisowni przeczenia NIE. Proszę o informację na adres e-mail, czy wszyscy będą mieli w  tym czasie ( godziny 8-11 w poniedziałek) dostęp do komputera.

...................................................................................................................................................

31.03.2020 i 01.04.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Nie, nie i jeszcze raz nie - o pisownie nie z różnymi częściami mowy.


Nacobezu:

  • wskazuję w wypowiedzi rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek,
  • znam zasady pisowni nie z różnymi częściami mowy,
  • stosuję poznane zasady ortograficzne w praktyce,
  • korzystam ze słownika ortograficznego
 
1. Przypomnij sobie, na jakie pytania odpowiadją wymienione w nacobezu części mowy.

2. Zapoznaj się z wiadomościami nt. pisowni NIE - podręcznik str. 168-171.

3. Wykonaj pisemnie nastepujące ćwiczenia:
ćw.3, str. 169 i ćw. 5, str. 171
Pozostałe ćwiczenia wykonaj ustnie.
 
4. Przepisz do zeszytu Nową wiadomość - str. 168

5.Korzystając z podanego linku

https://epodreczniki.pl/a/nie-nie-jest-takie-zle-o-nie/DVLPxN7F9

utrwal zdobytą wiedzę.

PowodzeniaUśmiech

UWAGA

Tym razem nie musicie mi przesyłać zrobionych zadań. Ale proszę wykonajcie pracę solidnie, bo niedługo sprawdzę Waszą wiedzę w tym zakresie.

............................................................................................................................................................................

30.03.2020

Temat: Kraj Lecha

Nacobezu:

  • wyróżniam elementy realistyczne i fntastyczne,
  • wskazuję cechy legendy,
  • znam treść legendy
1. Zapoznaj się z tekstem legendy - podręcznik str. 165-167.
2. Po przeczytaniu odpowiedz ustnie na pytania znajdujące się pod tekstem ( ćw. 1,2,3,4,5 - str. 167)
3. Przeczytaj nową wiadomość, a następnie przepisz definicję legendy do zeszytu.
4. Sporządź notatkę, korzystając z załączonej karty pracy. Można oczywiście wydrukować i wkleić lub przepisać.

kraj_lecha.pdf [254.02 KB]

 
Chętnych zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku o polskich symbolach narodowych.
 
 
Miłego dniaUśmiech
 
UWAGA
Niestety nie wszyscy z Was nadrobili braki. Na eduelo do uzupełnienia są testy o przysłówku i ortograficzny. Nie dostałam też zdjęć Waszych zeszytów. Czekam jeszcze do jutra. 1 kwietnia ocenię Waszą aktywność (plusy i minusy). Jeśli są jakieś problemy techniczne, proszę o informację na adres: bbcszkola@gmail.com.


................................................................................................................................................................................

27.03.2020

Temat: Piastowska gościnność.


Nacobezu:

  • opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w legendzie,
  • rozróżniam elementy realistyczne i fantastyczne
3.
1. Przeczytaj tekst legendy - podręcznik str. 163-164
2.Uporządkuj chronologicznie kolejne etapy postrzyżyn i wpisz do zeszytu w odpowiedniej kolejności:
  • Nadanie chłopcu imienia.
  • Obcinanie chłopcu pasemek włosów przez gości.
  • Podniesienie chłopca z klęczek.
  • Wprowadzenie dziecka do izby.
  • Przybycie zaproszonych gości.
  • Skropienie żródlaną wodą.
  • Śpiewanie pieśni obrzędowych.
  • Uklęknięcie syna przed ojcem.
  • Zabawa połączona z ucztowaniem.
  • Obcięcie synowi przez ojca pukla włosów.
  • Wizyta na cmentarzu w celu uczczenia duchów przodków
Można pobrać, wydrukować i wkleić.
piast_kolodziej.pdf

piast_kolodziej.pdf [182.27 KB]

3. Zapoznaj się z nową wiadomością - podr. str. 164, a następnie odpowiedz pisemnie na pytanie 3 ze str. 164 i przepisz do zeszytu nową wiadomość.

4. Na zakończenie korzystając z poniższego linku, wysłuchaj legendy jeszcze raz.

http://www.scholaris.pl/resources/run/id/68253

Na mój e-mail: bbcszkola@gmail.com prześlijcie mi zdjęcia swoich zeszytów z dzisiejszą lekcją. Muszę sprawdzić, jak Wam poszło.

Przypominam, że nacobezu wpisujemy do zeszytu.

Przyjemnej pracyUśmiech

......................................................................................................................................................

26.03.2020

Temat: Poetycki obraz nieba- A. Mickiewicz fragment " Pana Tadeusza".


Nacobezu:

  • odczytuję wzorcowo fragment
  • wskazuję w tekście porównania, epitety i ożywienia
  • wyodrębniam obrazy poetyckie w utworze


1.Przeczytaj fragment- podręcznik str. 159-160; postaraj się to zrobić płynnie, zwracając uwagę na interpunkcję i interpretację tekstu.

2. Po przeczytaniu odpowiedz ustnie na zadania 1,2 ze str.160

3. Odszukaj zastosowane w tekście środki stylistyczne:

  • epitety - definicja podręcznik str. 35
  • porównania - definicja podr. str.101
  • ożywienie - definicja podr. str. 156

4. Uzupełnij notatkę, wpisz ją do zeszytu.

Uzupełnij luki:

„Chmura z gradem(…) …………………………………………………………………….”,

 

„ …………………………………………………chmurki”,

 

„ ……………………………………………………żagle”,

 

„chmura ………………………………………….”,

 

„……………………………………………. smugi”,

 

„szum ………………………………………………..”

 

Podane środki stylistyczne to ……………………………………………………. .

 

 

Chmura „jesienna (…) jak ………………………………………………………………………….”,

 

„Długie smugi/ Jak …………………………………………………………………………........”,

 

„ Chmura z gradem/ jak ……………………………………………………………………….”,

 

„  Białe chmurki (…) ………………………………………………………………………………”,

 

„Wiatr jak ……………………………………………………………………………”,

 

„ Wszystkie białe jak……………………………………………………………………….”,

 

Podane środki stylistyczne to …………………………………………………………………………….. .

 

 

„ białe chmurki (…) dostają ………………………………………………………………………,

 

……………………………………………………………………… grzywy,

 

wysuwają …………………………………………..........

 

 

Podane  środki stylistyczne to ……………………………………………………………………………

 

5. Zadanie domowe

Korzystając z zasobów internetu, wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych:

  • być jak chmura gradowa
  • bujać w obłokach
  • chodzić z głową w chmurach

Ułóż zdanie z jednym z nich.

6. Notatkę i zadanie domowe prześlij na adres e-mail: bbcszkola@gmail.com

Termin wykonania: 27.03.2020 (piątek)

Powodzenia.Śmiech

....................................................................................................................................................

25.03.2020

Temat: Diabeł tkwi w szczegółach, czyli o ó i u.


link do ćwiczeń:

https://epodreczniki.pl/a/diabel-tkwi-w-szczegolach-czyli-o-o-i-u/DguEEMTWs

Do zeszytu proszę wpisać ćwiczenia: 1,4,6.


Oprócz tego na eduelo.pl znajdziecie test ortograficzny sprawdzający znajomość utrwalanych przez ostatnie dni zasad ortograficznych. Termin wykonania - piątek (27.03.2020).

W dalszym ciągu czekam na e-maile powitalne od Was, na mój służbowy adres: bbcszkola@gmail.com Piszcie do mnie w każdej sprawie.

Miłej pracyUśmiech