25.06.2020
Temat: Polonistyczny zawrót głowy.
Moi Drodzy,
przed nami ostatnia lekcja języka polskiego w tym roku szkolnym. Korzystam więc z okazji i serdecznie dziękuję Wam za zaangażowanie i solidną pracę w ostatnich miesiącach. Wy podziękujcie rodzicom, rodzeństwu i innym osobom, które pomagały Wam zgłębiać tajemnice zdalnego nauczania. Bez ich pomocy byłoby jeszcze trudniej.
Przed Wami zasłużone wakacje. Życzę Wam, aby były słoneczne, radosne i bezpieczne. Odpocznijcie od komputerów, tabletów, smartfonów. Spędzajcie dużo czasu z przyjaciółmi i rodziną na świeżym powietrzu. Biegajcie, grajcie, rozmawiajcie, dużo się śmiejcie. A we wrześniu wracajcie do szkoły zdrowi, wypoczęci, opaleni i pełni zapału do nauki
Dzisiaj proponuję Wam małą powtórkę. Pod poniższymi linkami ukryte są zagadki, układanki, testy, które sprawdzą, ile udało Wam się zapamiętać z IV klasy.
http://pisupisu.pl/klasa4/uzupelnij-przyslowie
http://pisupisu.pl/klasa4/rz-i-z-wybierz-puzzle-poziom-trudny
http://pisupisu.pl/klasa4/u-i-o-wybierz-puzzle-nowe-slowa
http://pisupisu.pl/klasa4/wymieniamy-z-wpisywanka
http://pisupisu.pl/klasa4/mikolajek-test-1
http://pisupisu.pl/klasa4/akademia-pana-kleksa-cz-1-akademia
http://pisupisu.pl/klasa4/kajko-i-kokosz-szkola-latania
http://pisupisu.pl/klasa4/znajdz-czasownik-w-zdaniu
http://pisupisu.pl/klasa4/przypadki-rzeczownika-ktory-przypadek
http://pisupisu.pl/klasa4/przyslowek-czy-przymiotnik
A oto lista lektur obowiązkowych, które będziemy omawiać w kl. V (jeśli ktoś miałby ochotę przeczytać już w wakacje):
1 F. Molnar - "Chłopcy z Placu Broni"
2. B. Prus - " Katarynka"
3. C. S. Lewis - "Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa"
.............................................................................................................................................................................................................................
24.06.2020
Temat: O sztuce przyjaźni na podstawie lektury " Król Maciuś I".
Nacobezu:
- doskonalę umiejętność interpretacji tekstu literackiego,
- prezentuję własne opinie
„Jeżeli ktoś zrobił coś złego, najlepiej mu przebaczyć.”
- W jaki sposób Maciuś poznał Felka?
- W jaki sposób chłopcy okazywali sobie nawzajem przyjaźń?
- Jakie trudności wystąpiły podczas trwania przyjaźni Maciusia z Felkiem i w jaki sposób chłopcy je rozwiązywali?
zalacznik_nr_1_krol_macius_i.docx [15.8 KB]
zalacznik_nr_2_krol_macius_i.docx
zalacznik_nr_2_krol_macius_i.docx [290.18 KB]
- szczery,
- ma ładny wygląd zewnętrzny,
- budzi zaufanie,
- ma dobre wyniki w szkole,
- umie wspierać,
- lojalny,
- nosi modne ubrania,
- dyskretny, umie dochować tajemnicy,
- potrafi zrozumieć,
- inteligentny,
- bezinteresowny,
- utalentowany (np. artystycznie, sportowo, inne),
- uczciwy,
- popularny wśród rówieśników (sympatia innych),
- umie przyznać się do błędów,
- zamożny,
- umie wybaczyć błędy,
- umie słuchać.
- Jakie uczucia mogły towarzyszyć Maciusiowi w sytuacji zdrady przyjaciela? (pomocnicze: złość, oburzenie, rozczarowanie, żal, smutek, chęć zemsty)
- Jak zachował się Felek? (pomocnicze: przyznanie się do winy, ujawienie prawdy, żal, smutek, chęć poniesienia kary).
- Czy łatwo jest wybaczyć?
- Dlaczego warto wybaczyć przyjacielowi?
- Jak można naprawić swoje błędy wobec przyjaciela?

22.06.2020 i 23.06.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Przygody Króla Maciusia Pierwszego na ekranie.
https://www.ipla.tv/wideo/film/Krol-Macius-I/18f12e15396dd9cd767de8f41691b529
Miłego oglądania. W środę lub czwartek chciałabym się spotkać z Wami na Teams, aby o nim porozmawiać. Sprawdzajcie powiadomienia
.........................................................................................................................................................................................................................................
19.06.2020
Temat: Piękny świat liryki. Utrwalenie wiadomości o poezji.
Nacobezu:
- wskazuję podmiot liryczny w utworach poetyckich,
- znam definicję: epitetu,porównania, metafory,
- wiem, co to jest wers i strofa
- potrafię wskazać poznane środki stylistyczne w utworach poetyckich
15.06.2020
Temat: Bardziej szczegółowo, obszerniej , ciekawiej...
Nacobezu:
- rozróżniam zdanie pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte,
- wskazuję grupę podmiotu i grupę orzeczenia,
- układam zdania rozwinięte
10.06.2020
Temat: Zdanie pojedyncze a zdanie złożone.
Nacobezu:
- rozpoznaję w wypowiedzeniu orzeczenie,
- odróżniam zdanie pojedyncze od zdania złożonego,,
- przekształcam zadania pojedyncze w zdania złożone i odwrotnie
https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-6,jezyk-polski-lekcja-2-29042020,47659860
2. Zapoznaj się z Nową wiadomością - podręcznik - str. 316. Przepisz ją do zeszytu.
3. Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 1 i 3, str. 316-317.
Dzisiaj nie trzeba niczego odsyłać.
Udanego weekendu
............................................................................................................................................................................................................
09.06.2020
Temat: Ogłaszam, że...
Nacobezu:
- rozpoznaję różne rodzaje ogłoszeń,
- wymieniam elementy składowe ogłoszenia,
- samodzielnie redaguję ogłoszenie
..............................................................................................................................................................................
08.06.2020
Temat: Miejsce przecinka w zdaniu.
Nacobezu:
- poprawnie stosuję przecinki w zdaniach pojedynczych,
- rozpoznaję w tekście spójniki
- stosuję spójniki, aby połączyć części zdania pojedynczego
05.06.2020
Temat: Jaki piękny byłby świat!
Nacobezu:
- odczytuję tekst poetycki,
- wskazuję w tekście epitety i porównania

04.06.2020
Temat: Zdanie a równoważnik zdania - ćwiczenia.
Lekcja LIVE, godz. 10.00
Nacobezu:
- przekształcam zdanie w równoważnik i odwrotnie,
- wskazuję w zdaniu podmiot i irzeczenie
https://epodreczniki.pl/a/trzymaj-reke-na-pulsie-rozpoznawaj-wypowiedzenia/DzQbKMJmm
Po lekcji:
3. Przekształć podane równoważniki zdań w zdania:
- Odjazd autobusu za godzinę.
- Jutro słonecznie i ciepło.
- Droga prowadzi do lasu.
- Zamykamy sklep o 20.00.
03.06.2020
Temat: Czym różni się zdanie od równoważnika zdania?
Nacobezu:
- rozpoznaję w wypowiedzeniach podmiot i orzeczenie,
- odróżniam zdania od równoważników zdań,
- przekształcam zdanie pojedyncze w równoważnik i odwrotnie
02.06.2020
Temat: Jak rozpoznać podmiot i orzeczenie?
Nacobezu:
- wyróżniam podmiot i orzeczenie jako części zdania,
- umiem wskazać podmiot i orzeczenie w wypowiedzeniu

29.05.2020
Temat: O pisowni nazw geograficznych.
Nacobezu:
- znam zasady pisowni małą i wielką literą,
- stosuję poznane zasady w praktyce
- ćw. 1, str.274
- ćw. 2, str.275
- ćw. 3, str.275
- ćw. 7, str.276


28.05.2020
Temat: Mistrzowie dialogu - ćwiczenia redakcyjne.
Nacobezu:
- doskonalę umiejętności zapisu dialogu
27.05.2020
Temat: Porozmawiajmy! Jak zapisać dialog?
Nacobezzu:
- identyfikuję nadawcę i adresata wypowiedzi,
- rozpoznaję znaki interpunkcyjne występujące w dialogu,
- redaguję dialog
dialogklasa4rozdzial6temat96.docx [55.66 KB]
Jak zapisać dialog? Zasada jest prosta - każdą wypowiedź bohatera rozpoczynamy myślnikiem w nowej linii:
- Pomogę ci, mamo!
- A lekcje już odrobiłaś?
- Został tylko polski, ale to dopiero na pojutrze.
- No to chodź, jeśli naprawdę masz chęć.
Taki dialog w opowiadaniu znajdzie się oczywiście między wypowiedziami narratora:
- Pomogę ci, mamo! - zaproponowała Ania.
- A lekcje już odrobiłaś? - upewniła się mama.
- Został tylko polski, ale to dopiero na pojutrze - odpowiedziała dziewczynka
- No to chodź, jeśli naprawdę masz chęć - zgodziła się mama i uśmiechnęła zachęcająco do córki.
Istnieje jeszcze jeden sposób zapisywania rozmowy, ale nie można wykorzystywać go do wplatania jej w tok opowiadania. Sposób ten wykorzystuj wtedy, gdy zadano ci ułożenie samego dialogu. Zdarza się to często zwłaszcza na lekcjach języków obcych. Oto przykład:
Ania: Pomogę ci, mamo!
Mama: A lekcje już odrobiłaś?
Ania: Został tylko polski, ale to dopiero na pojutrze.
Mama: No to chodź, jeśli naprawdę masz chęć.
3. Wykonamy zadania z karty pracy.
rozdzial6temat96kartapracy2mistrzowiedialogu.doc
rozdzial6temat96kartapracy2mistrzowiedialogu.doc [94 KB]
...................................................................................................................................................
26.05.2020
Temat: Pustka po stracie.
Nacobezu:
- omawiam elementy świata przedstawionego utworu,
- redaguję plan wydarzeń,
- opisuję ustnie Nangijalę
Akcja powieści rozgrywa się w dwóch światach, w rzeczywistości i w fantastycznej krainie Nangijali. Bohaterami są bracia, 10-letni Karol i 13-letni Jonatan Lew. Karol jest nieuleczalnie chory, a jego starszy brat opiekuje się nim i pociesza, że po śmierci trafia się do zaczarowanej Nangijali. Podczas pożaru domu ginie Jonatan, ratując młodszego brata.
Karol obwinia się o jego śmierć, niecierpliwie wyczekując chwili, kiedy będzie mógł dołączyć do Jonatana. Pewnego dnia do zapłakanego Karola przylatuje śnieżnobiała gołębica, zostawiając adres w Dolinie Wiśni w Nangijali, gdzie czeka na niego starszy brat. Podczas pewnej nocy Karol czuje się zupełnie inaczej niż zwykle. Zostawia więc przed snem kartkę dla swojej mamy: „Nie płacz mamusiu, zobaczymy się w Nangijali!” Pozostała część powieści rozgrywa się w zaczarowanej krainie. Chłopcy, szczęśliwi, że są znów razem, przeżywają tam miłe chwile i wiele przygód.
Żródło: Wikipedia
4. Ułóż plan wydarzeń do tekstu. Pamiętaj o jednakowej formie punktów planu ( z czasownikami lub bez czasownków).
5. Opisz ustnie Nangijalę. w tym celu odpowiedz ustnie na następujące pytania:
- Gdzie leży Nangijala?
- w jaki sposób można do niej trafić?
- Kto zamieszkuje krainę?
- Czym zajmują się zamieszkujące ją istoty?
- Czy są tam jakieś zagrożenia? Jeśli tak - to jakie?
- czy można stamtąd swobodnie wrócić na Ziemię?

Żródło: Wikipedia
25.05.2020
Temat: Świadkowie przemocy.
Nacobezu:
- określam problrmatykę utworu,
- omawiam funkcję tytułu utworu,
- wyrażam własny sąd o bohaterach
3. Wykonaj pisemnie ćw.6, str.263.
Notatkę odeślij dzisiaj do 19.00.
...................................................................................................................................................
22.05.2020
Temat: Czy problemy mogą znikać same?
Nacobezu:
- wskazuję narratora,
- charakteryzuję bohaterów utworu,
- określam problematykę utworu
- O czym jest tekst?
- Gdzie i kiedy odbywają się przedstawione wydarzenia?
- Kim jest główny bohater utworu?
- Kim jest narrator tekstu? Jaka relacja łączy go z głównym bohaterem?
- Kim są pozostałe postacie, jak zachowuje sie wobec nich główny bochater?

21.05.2020
Temat: Z wyrazami wdzięczności...Jak napisać podziękowanie?
Nacobezu:
- redaguję podziękowanie,
- wymieniam elementy charakterystyczne dla tej formy wypowiedzi
- niezbędne elementy
- sposób zapisu
- charakterystyczne sformułowania
- układ treści
20.05.2020
Temat: O grzeczności na co dzień.
Nacobezu:
- rozumiem pojęcia bon ton, savoir vivre,
- wyszukuję w tekście potrzebne informacje,
- znam zasady kulturalnego zachowania
1. Zapisz notatkę:
bon ton – właściwe zachowanie, nienaganny sposób bycia
savoir- vivre – znajomość reguł grzeczności
2. Przeczytaj z podręcznika tekst M. Dańkowskiej pt. Nastolatki i bon ton - podręcznik str. 250-251.
3. Wykonaj pisemnie ćw. 2 i 6, str. 252
Proszę o przesłanie notatek dzisiaj do 19.00.
......................................................................................................................................................
19.05.2020
Temat: Zabawa na łące.
Lekcja LIVE - godz. 9.00
Nacobezu:
- określam temat wiersza,
- wyjaśniam zastosowanie cudzysłowu,
- określam własne przeżycia i refleksje związane z wierszem
18.05.2020
Temat: Ortografii się nie boimy, bo pilnie zasad się uczymy (pisownia ch,h - c.d.).
Nacobezu:
- stosuję poznane zasady ortograficzne w praktyce
1. Przypomnij sobie zasady pisowni ch, h z poprzedniej lekcji.
2. Na początek zabawa "Ukryte wyrazy". Znacie ją doskonale, już nieraz się tak bawiliśmy.
Chodzi o to, by z liter , które składają się na wyraz HIPOCHONDRYCZKA ułożyć jak najwięcej słów z ch i h, a następnie wpisać je w odpowiednią rubrykę tabeli.
Na poczatek wyjaśnienie:
hipochondryczka- to kobieta, która cierpi z powodu lęku o swoje zdrowie, ciągle poszukuje lekarza, który wyleczy ją z rzekomych dolegliwości
HIPOCHONDRYCZKA
|
CH |
H |
|
Chiny, proch, ……………..……………….
|
hak, honda, ……………………………………. |
3. Zapoznaj sie z infografiką - podręcznik str. 242-245.
4. Wykonaj w zeszycie następujące ćwiczenia:
- ćw. 3, str. 242
- ćw. 3, str.245

...................................................................................................................................................
15.05.2020
Temat: Chudy Hipolit chłeptał herbatę.
Nacobezu:
- znam zasady pisowni wyrazów z ch,h,
- stosuję poznane zasady ortograficzne w praktyce,
- wskazuję synonimy do podanych wyrazów
W Waszym podręczniku temat omówiono na str. 239-245.
1. Sporządź notatkę dotyczącą pisowni ch, h - na podstawie nowych wiadomości z podręcznika lub obejrzanej lekcji (można przerysować schematy prezentowane przez nauczycielkę).
2. Wykonaj pisemnie w zeszycie: ćw. 2, str. 239 i ćw. 8, str. 241.
Powodzenia!
...............................................................................................................................................................................
14.05.2020
Temat: Kogo można spotkać w baśniowej krainie?
Nacobezu:
- znam autorów , tytuły i trść znanych baśni,
- rozpoznaję elementy fantastyczne występujące w baśniach: bohaterów, przedmioty, wydarzenia,
- wymieniam cechy gatunkowe baśni
2. Sporządź notatkę - dokończ poniższy zapis
Najsłynniejsi autorzy baśni: Ch. Andersen,....
Najpopularnirjsze baśnie: Kopciuszek,...
Magiczne przedmioty: siedmiomilowe buty,.....
Niezwykli bohaterowie: wróżka,........
3. Przeczytaj i przepisz do zeszytu Nową wiadomość - podręcznik str. 206.
4. Na zakończenie spotkań z baśniami rozwiąż test na eduelo.
Dzisiaj nie musicie niczego przesyłać, wystarczy, że rozwiążecie test(dzisiaj do 15.00)
....................................................................................................................................................
12.05.2020 i 13.05.2020 (2 godziny lekcyjne)
Temat: O niesłychanych decyzjach pewnego króla.
Nacobezu:
- określam rolę i zadania króla w państwie,
- wyodrębniam wydarzenia w tekście i porządkuję je w czasie,
- potrafię wyjaśnić, co mnie śmieszy w tekście
- Jakie są obowiązki i zajęcia władcy?
- Co jest najtrudniejsze w byciu królem?
- Czym powinien kierować się władca w podejmowaniu decyzji?
- Jakie mogą być powody rezygnacji ze stanowiska?
- sytuacja -
- bohater -
- wypowiedź -
11.05,2020
Temat: Szewczyk - baśniowy super bohater.
Nacobezu:
- wiem, kim był Oskar Kolberg,
- nazywam cechy charakteru bohatera i wyrażam opinię na temat jego postępowania,
- wskazuję czechy gatunkowe baśni
07.05.2020 i 08.05.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Warsztat pisarza, czyli o sztuce pisania opowiadań.
Nacobezu:
- wyjaśniam, co to jest opowiadanie twórcze,
- tworzę ramowy plan wydarzeń do historyjki obrazkowej i przekształcam go w opowiadanie,
- redaguję opowiadanie
https://www.nowaera.pl/o-nas/programy-edukacyjne/popisz-sie-talentem-2018/10-wskazowek-jak-stworzyc-dobre-opowiadanie
3. Zapisz notatkę.
UKŁAD OPOWIADANIA
I.Wstęp
a) Przedstawienie sytuacji przed wydarzeniem
II.Rozwinięcie
b) Wskazanie przyczyny wydarzenia
c) Opis przebiegu wydarzenia
d) Podanie skutków wydarzenia
III.Zakończenie
e) Wyciągnięcie wniosków, snucie refleksji.
4. Przeanalizuj przykładowy tekst opowiadania - podręcznik str. 230.
5. Zapisz w zeszycie plan do historyjki obrazkowej - ćw. 3, str.231.
6. Skorzystaj z podanego linku i poćwicz pisanie opowiadania.
Link do quizu:
https://www.eduelo.pl/quizy/poziom-iv/jezyk-polski/sztuka-pisania/opowiadanie/
Proszę o przesłanie planów wydarzeń - termin 08.05.2020
...........................................................................................................................................
06.05.2020
Temat: Chciwość nie popłaca.
Lekcja Live- godzina 10.00.
Nacobezu:
- nazywam emocje bohaterów sugerowane przez opis morza,
- charakteryzuję bohaterów,
- odszukuję w tekście epitety i ożywienia,
- wiem, co to jest morał i potrafię go wskazać w omawianej baśni
|
RYBAK |
ŻONA RYBAKA |
|
|
4. Zaznacz w tekście fragmenty, w których rybak przedstawuia rybce kolejne prośby oraz te, które opisują reakcje morza.
5. Przypomnij sobie, co to jest epitet i ożywienie, postaraj się odnaleźć je w tekście.
Po lekcji:
6. Przepisz do zeszytu nową wiadomość - podręcznik str. 228 i odpowiedz na pytanie z ćw. 7, str. 228.
Poniżej karta pracy do uzupełnienia dla osób, które nie brały udziału w lekcji on line.
rozdzial5temat82kartapracyswiatuczuc.docx
rozdzial5temat82kartapracyswiatuczuc.docx [76.37 KB]
..................................................................................................................................................
05.05.2020
Temat: Odkrywamy tajemnice złotej rybki.
Nacobezu:
- znam sylwetkę A. Puszkina,
- opowiadam treść bajki,
- układam plan wydarzeń,
- formułuję pytania do baśni
zlota_rybka__plan_wydarzen.pdf [264.12 KB]
04.05.2020
Temat: Sympatie i antypatie spójników, czyli kiedy postawić przecinek.
Nacobezu:
- rozpoznaję spójniki,
- wiem, przed którymi spójnikami należy zastosować przecinek

https://epodreczniki.pl/a/do-czego-sluzy-przecinek/DD6pLo7Ra
Notatki proszę przesłać dzisiaj do godz. 19.00.
Miłej pracy!
...............................................................................................................................................................................
30.04.2020
Temat: Po co komu spójnik?
Nacobezu:
- rozpoznaję spójniki i rozumiem, jaką pełnią funkcję,
- wiem, że spójnik jest nieodmienną częścią mowy
- to nieodmienna część mowy,
- łączy wyrazy w zdaniach,
- odmienia się przez przypadki,
- łączy zdania w jedno wypowiedzenie,
- jest niesamodzielną częścią mowy
- może być prosty i złożony
spojnik.docx [84.22 KB]

29.04.2020
Temat: Pokonanie zła wymaga wysiłku i wspólpracy.
Nacobezu:
- wyodrębniam elementy swiata przedstawionego ( czas, miejsce akcji, bohaterowie),
- wskazuję elementy charakterystyczne dla baśni ( w tym magiczne przedmioty),
- formułuję naukę płynącą z baśni,
- uzupełniam tekst wyrazeniami przyimkowymi
krysztalowa_kula__karta_pracy_1.docx [65.44 KB]
28.04.2020
Temat: Do czego potrzebny nam przyimek?
Lekcja LIVE, godz. 11.00
Nacobezu:
- rozpoznaję przyimki i wyrażenia przyimkowe,
- wiem, że prayimek to nieodmienna i niesamodzielna część mowy,
- dopasowuję właściwą formę rzeczownika uzależnioną od przyimka
1. Zapoznaj się z nową wiadomością - podręcznik str. 211.
2. Zapisz "równanie"
PRZYIMEK + RZECZOWNIK = WYRAŻENIE PRZYIMKOWE
3. Wykonaj pisemnie następujące ćwiczenia
ćw. 1, str. 211 - podręcznik
ćw. 3,4,5 - karty pracy
przyimek_kl_iv_cw_34.pdf [329.21 KB]
przyimek_kl_iv_cw_5.pdf [125.04 KB]
Miłej pracy
...................................................................................................................................................
27.04.2020
Temat: Jak napisać zaproszenie?
Nacobezu:
- wskazuję nadawcę i adresata wypowiedzi,
- stosuję zwroty i formuły grzecznościowe, oficjalne i nieoficjalne,
- zapisuję zwroty grzecznościowe wielką literą,
- redaguję zaproszenie
https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jezyk-polski-23042020-lekcja-2,47494979
2. Utrwal zdobyte wiadomości
- przeczytaj informacje z podręcznika str. 209,
- uzupełnij kartę pracy
zaproszenie.docx [74.81 KB]
3. Wykonaj ćw. 3, str. 210.
Na Wasze zaproszenia ( te z ćw. 3) czekam do wtorku (28.04).
Powodzenia!
UWAGA!
Jutro, tj. 28.04. o godz.11.00 lekcja LIVE.
.............................................................................................................................................................................
24.04.2020
Temat: Gdy u panny brudna nóżka nie będzie królewny z Kopciuszka! Humorystyczna wersja baśni o Kopciuszku.
Nacobezu:
- opowiadam o perypetiachtytułowej bohaterki,
- wskazuję zabawne elementy utworu,
- rozumiem pojęcie dialog, monolog, wskazuję je w tekście

22.04.2020 i 23.04.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Dlaczego utwór Kopciuszek to baśń?
Nacobezu:
- wyodrębniam wydarzenia, bohaterów, czas i miejsce wydarzeń,
- wskazuję elementy fantastyczne,
- porządkuję wydarzenia w porządku chronologicznym,
- odczytuje przesłanie utworu,
- znam cechy gatunkowe baśni
- wypełnij kartę pracy nr 1
kopciuszek__karta_1.docx [71.91 KB]
- wypełnij kartę pracy nr 2
kopciuszek__karta2.docx [87.09 KB]
cechybasniklasa4rozdzial5temat74.docx [71.2 KB]
21.04.2020
Temat: Podróż do baśniowej krainy.
Moi Drodzy,
zapraszam Was dzisiaj w podróż do krainy baśni, czyli do świata wróżek, rycerzy i smoków. Przez kilka następnych lekcji wspólnie będziemy odkrywać tajemnice baśniowego świata, gdzie dobro zawsze zwycięża. Znacie te historie doskonale. W dzieciństwie opowiadali lub czytali je Wam rodzice i dziadkowie Mam więc nadzieję, że będzie to też podróż sentymentalna, do tamtych czasów, ludzi, wspomnień. Zapraszam serdecznie
Nacobezu:
- określam nastrój dzieła,
- wskazuję fantastyczne i realistyczne elementy obrazu,
- wskazujw zwiazek między obrazem a tytułem rozdziału
Lekcja LIVE - godzina 11.00 Teams
1. Przygotuj podręcznik i zeszyt.
2. Przypomnij sobie bajki i baśnie z dzieciństwa. Która jest Twoją ulubioną i dlaczego?
3. Wypisz skojarzenia do słów:
noc
marzenie
podróż
baśń
4. Przyjrzyj sie obrazowi w podręczniku - str. 199 i zastanów się nad odpowiedziami na pytania pod nim.
Podczas naszej rozmowy wspólnie je omówimy.
....................................................................................................................................................
20.04.2020
Temat: Co wiemy, co potrafimy po omówieniu rozdziału "Opisać Polskę"?
Nacobezu:
- rozróżniam elementy fantastyczne i realistyczne,
- identyfikuję utwór jako legendę,
- określam podmiot liryczny w wierszu,
- wymieniam najważniejsze elementy spektaklu teatralnego,
- wskazuję w zdaniu przysłówek,
- znam i stosuję zasady pisowni "nie" z różnymi częściami mowy,
- tworzę plan wydarzeń

17.04.2020
Temat: Bazyliszek w teatrze.
Nacobezu:
- wskazuję cechy dramatu,
- odróżniam tekst główny od tekstu pobocznego,
- wiem, jaką funkcję pełni w tekście dramatu tekst poboczny
https://znakomity.wordpress.com/2010/05/26/wanda-chotomska-%e2%80%93-legenda-o-warszawskim-bazyliszku/
2.Porównaj sposób zapisu legendy ( tej w podręczniku i tej z komputera). Co zauważasz w sposobie zapisu (nie w treści)?
3. Przepisz do zeszytu Nową wiadomość - podręcznik s. 194
4. Wypisz z tekstu legendy (tej z podręcznika) przykłady tekstu gównego (wypowiedzi bohaterów) oraz pobocznego (wskazówki dotyczące dekoracji, wyglądu bohaterów, ich zachowania, itd.)
5. Jako uzupełnienie lekcji o Bazyliszku weź udział w lekcji na stronie epodreczniki.
https://epodreczniki.pl/a/czy-lustro-moze-sluzyc-do-obrony/D14meEcoa
ćw. 9 - wykonaj w zeszycie
ćw.10,11 - nie robić
ćw.12- dla chętnych, termin- 24.04/2020
Tym razem przesyłacie odpowiedź na pkt.4 i rysunek Bazyliszka - termin 20.04.2020, g.11
Powodzenia!
.....................................................................................................................................................
16.04.2020
Temat: Czy lustro może służyć do obrony?
Nacobezu:
- opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w utworze,
- rozróżniam elementy realistyczne i fantastyczne,
- tworzę plan wydarzeń,
- redaguję opis postaci
indeks_5.jpg [9.05 KB]
indeks.jpg [8.05 KB]
indeks2.jpg [7.96 KB]
indeks3.jpg [11 KB]
indeks4.jpg [6.62 KB]
Kogo Wam przypomina?
1. Przeczytaj Legendę o warszawskim Bazyliszku - podręcznik str. 191-194.
2. Ułóż w odpowiedniej kolejności punkty planu - karta pracy nr 1
legenda_o_bazyliszku_karta_pracy_1.docx
legenda_o_bazyliszku_karta_pracy_1.docx [55.76 KB]
3. Zastanów się, jakimi cechami charakteru wykazała się Magda? W jaki sposób pokonała potwora? - uzupełnij kartę pracy nr 2.
legenda_o_bazyliszku_karta_pracy_2.doc
legenda_o_bazyliszku_karta_pracy_2.doc [86.5 KB]
4. Na zakończenie obejrzyj animowaną bajkę o Bazyliszku.
https://www.youtube.com/watch?v=mvrGgjPlehs&t=127s
Tym razem nie musicie mi niczego przesyłać. Jutro ciąg dalszy lekcji o Bazyliszku.
Miłego spotkania z Bazyliszkiem
...................................................................................................................................................
15.04.2020
Temat: Po co jest teatr?
Nacobezu:
- określam, co jest tematen utworu,
- wskazuję obrazy poetyckie w wierszu,
- okreslam przeżycia i refleksje wyrażone przez podmiot liryczny
https://www.youtube.com/watch?v=46N9TaQj64g
2. Uzupełnij kartę pracy (można wydrukować i wkleić lub przepisać).
joanna_kulmowa.docx [15.56 KB]
Karty pracy należy odesłać do 16.04., godz. 15.00.
3. Zadanie domowe
zad. 6, str. 187 (podręcznik)
Miłej pracy
.....................................................................................................................................................
08.04.2020
Temat: Przed czym czmychnął diabeł?
Nacobezu:
- omawiam zadania, które diabeł otrzymał od Twardowskiego,
- poprawnie stosuję związki frazeologiczne ze słowem diabeł,
- wskazuję bohaterów głównego i tytułowego,
- określam cechy bohaterów utworu
pani_twardowska2.pdf [266.96 KB]
07.04.2020
Temat: Spotkanie z czartem.
Nacobezu:
- opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w utworze,
- rozróżniam elementy realistyczne od fantastycznych,
- określam cechy bohaterów

6.04.2020
Temat: Sprawdzenie znajomośći zasad pisowni przeczenia nie - test eduelo.pl
Zgodnie z zapowiedzią na stronie eduelo.pl czeka na Was test dotyczący pisowni przeczenia NIE. Przed przystąpieniem do jego rozwiązania przypomnijcie sobie, na jakie pytania odpowiadają części mowy, które znacie (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek) oraz zasady ich pisowni z przeczeniem nie ( osobno piszemy tylko czasowniki i przysłówki, które nie zostały utworzone od przymiotników).
Test należy wykonać dzisiaj do godziny 11. Pracujecie oczywiście samodzielnie
W razie jakichkolwiek problemów proszę o kontakt mailowy.
POWODZENIA! Na pewno dacie radę!
..................................................................................................................................................
03.04.2020
Temat: Jak napisać plan wydarzeń?
Nacobezu:
- znam zasady redagowania planu wydarzeń,
- ustalam kolejność zdarzeń w danym tekście,
- stosuję synonimy, aby uniknąć powtórzeń,
- tworzę ramowy i szczegółowy plan wydarzeń
- z czasownikami, np. Bracia żegnają się ze sobą.
- z rzeczownikami, które nazywają czynności lub stany, np. Pożegnanie braci.
karta_pracy_plan_wydarzen.pdf [311.42 KB]
02.03.2020
Temat: Jurata, królowa Bałtyku.
Nacobezu:
- opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w legendzie,
- rozróżniam elementy realistyczne i fantystyczne,
- określam cechy legendy,
- nazywam cechy Juraty,
- poprawnie zapisuję wyrazy z ó i u związane z treścią legendy
- miejsce, w którym odbywają się wydarzenia -
- czas wydarzeń -
- bohaterów ( są oni fantastyczni czy realistyczni?) -
opiekuńcza, nieuczciwa,piękna, arogancka, dobra, mściwa gniewna, oziębła troskliwa, brzydka ,mądra, niemiłosierna, sprawiedliwa
Odpowiedź wpisz do zeszytu.
7. Poćwicz ortografię - wykonaj pisemnie ćw. 7 str.173
Termin wykonania zadania - piątek 03.04.2020
Powodzenia:)
UWAGA!
W poniedziałek na eduelo.pl test o pisowni przeczenia NIE. Proszę o informację na adres e-mail, czy wszyscy będą mieli w tym czasie ( godziny 8-11 w poniedziałek) dostęp do komputera.
...................................................................................................................................................
31.03.2020 i 01.04.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Nie, nie i jeszcze raz nie - o pisownie nie z różnymi częściami mowy.
Nacobezu:
- wskazuję w wypowiedzi rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek,
- znam zasady pisowni nie z różnymi częściami mowy,
- stosuję poznane zasady ortograficzne w praktyce,
- korzystam ze słownika ortograficznego
https://epodreczniki.pl/a/nie-nie-jest-takie-zle-o-nie/DVLPxN7F9
utrwal zdobytą wiedzę.
Powodzenia
UWAGA
Tym razem nie musicie mi przesyłać zrobionych zadań. Ale proszę wykonajcie pracę solidnie, bo niedługo sprawdzę Waszą wiedzę w tym zakresie.
............................................................................................................................................................................
30.03.2020
Temat: Kraj Lecha
Nacobezu:
- wyróżniam elementy realistyczne i fntastyczne,
- wskazuję cechy legendy,
- znam treść legendy
kraj_lecha.pdf [254.02 KB]

27.03.2020
Temat: Piastowska gościnność.
Nacobezu:
- opowiadam o wydarzeniach przedstawionych w legendzie,
- rozróżniam elementy realistyczne i fantastyczne
1. Przeczytaj tekst legendy - podręcznik str. 163-164
2.Uporządkuj chronologicznie kolejne etapy postrzyżyn i wpisz do zeszytu w odpowiedniej kolejności:
- Nadanie chłopcu imienia.
- Obcinanie chłopcu pasemek włosów przez gości.
- Podniesienie chłopca z klęczek.
- Wprowadzenie dziecka do izby.
- Przybycie zaproszonych gości.
- Skropienie żródlaną wodą.
- Śpiewanie pieśni obrzędowych.
- Uklęknięcie syna przed ojcem.
- Zabawa połączona z ucztowaniem.
- Obcięcie synowi przez ojca pukla włosów.
- Wizyta na cmentarzu w celu uczczenia duchów przodków
piast_kolodziej.pdf [182.27 KB]
3. Zapoznaj się z nową wiadomością - podr. str. 164, a następnie odpowiedz pisemnie na pytanie 3 ze str. 164 i przepisz do zeszytu nową wiadomość.
4. Na zakończenie korzystając z poniższego linku, wysłuchaj legendy jeszcze raz.
http://www.scholaris.pl/resources/run/id/68253
Na mój e-mail: bbcszkola@gmail.com prześlijcie mi zdjęcia swoich zeszytów z dzisiejszą lekcją. Muszę sprawdzić, jak Wam poszło.
Przypominam, że nacobezu wpisujemy do zeszytu.
Przyjemnej pracy
......................................................................................................................................................
26.03.2020
Temat: Poetycki obraz nieba- A. Mickiewicz fragment " Pana Tadeusza".
Nacobezu:
- odczytuję wzorcowo fragment
- wskazuję w tekście porównania, epitety i ożywienia
- wyodrębniam obrazy poetyckie w utworze
1.Przeczytaj fragment- podręcznik str. 159-160; postaraj się to zrobić płynnie, zwracając uwagę na interpunkcję i interpretację tekstu.
2. Po przeczytaniu odpowiedz ustnie na zadania 1,2 ze str.160
3. Odszukaj zastosowane w tekście środki stylistyczne:
- epitety - definicja podręcznik str. 35
- porównania - definicja podr. str.101
- ożywienie - definicja podr. str. 156
4. Uzupełnij notatkę, wpisz ją do zeszytu.
Uzupełnij luki:
„Chmura z gradem(…) …………………………………………………………………….”,
„ …………………………………………………chmurki”,
„ ……………………………………………………żagle”,
„chmura ………………………………………….”,
„……………………………………………. smugi”,
„szum ………………………………………………..”
Podane środki stylistyczne to ……………………………………………………. .
Chmura „jesienna (…) jak ………………………………………………………………………….”,
„Długie smugi/ Jak …………………………………………………………………………........”,
„ Chmura z gradem/ jak ……………………………………………………………………….”,
„ Białe chmurki (…) ………………………………………………………………………………”,
„Wiatr jak ……………………………………………………………………………”,
„ Wszystkie białe jak……………………………………………………………………….”,
Podane środki stylistyczne to …………………………………………………………………………….. .
„ białe chmurki (…) dostają ………………………………………………………………………,
……………………………………………………………………… grzywy,
wysuwają …………………………………………..........
Podane środki stylistyczne to ……………………………………………………………………………
5. Zadanie domowe
Korzystając z zasobów internetu, wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych:
- być jak chmura gradowa
- bujać w obłokach
- chodzić z głową w chmurach
Ułóż zdanie z jednym z nich.
6. Notatkę i zadanie domowe prześlij na adres e-mail: bbcszkola@gmail.com
Termin wykonania: 27.03.2020 (piątek)
Powodzenia.
....................................................................................................................................................
25.03.2020
Temat: Diabeł tkwi w szczegółach, czyli o ó i u.
link do ćwiczeń:
https://epodreczniki.pl/a/diabel-tkwi-w-szczegolach-czyli-o-o-i-u/DguEEMTWs
Do zeszytu proszę wpisać ćwiczenia: 1,4,6.
Oprócz tego na eduelo.pl znajdziecie test ortograficzny sprawdzający znajomość utrwalanych przez ostatnie dni zasad ortograficznych. Termin wykonania - piątek (27.03.2020).
W dalszym ciągu czekam na e-maile powitalne od Was, na mój służbowy adres: bbcszkola@gmail.com Piszcie do mnie w każdej sprawie.
Miłej pracy