Propaganda Donalda - historia kreskówek; (Historia bez cenzury)
9 i 10 VI
3 czerwca 2020r.
Temat: Odkryj piękno naszej Ojczyzny
Dziś chcę zaprosić Was na wycieczkę po całej Polsce. Wakacje coraz bliżej, może razem z Rodziną wybierzecie się w nasze piękne rejony...
https://www.youtube.com/watch?v=ekz6i58kVpI
Po obejrzeniu filmu, wybierz 3 miejsca, które chciałbyś/chciałabyś odwiedzić w naszym kraju (nazwy miejsc ukazane w filmie są w prawym dolnym roku, zwróćcie uwagę).
zadanie:
Wymień 3 miejsca (wybierz te z filmu) które poleciłbyś/poleciłabyś na wakacje i jedno z tych miejsc opisz pod kątem historycznym. Na pewno każde z przedstawionych miejsc ma ciekawą przeszłość historyczną, którą można w kilku a nawet kilkunastu zdaniach opisać. Oczywiście internet służy pomocą. Jest to zadanie obowiązkowe, na ocenę. Im ciekawiej i zachęcająco tym lepsza ocena!
powodzenia!
Miłej podróży!
Dzisiejszy temat lekcji 2 VI
W odrodzonej Polsce istniał 2 koncepcje dotyczące kształtu granic państwa:
27 V
Sprawdzian wiadomości z rozdziału VI. test dostępny na grupie na facebooku o godz. 10.00, czas na wykonanie testu i przesłanie na maila 10.00 - 11.05.
Wtorek 26 V 202r.
ciag dalszy tematu: Odrodzenie Rzeczpospolitej
ciąg dalszy notatki:
3. 11 XI 1918 r. Józef Piłsudski przejął od rady Regencyjnej władze wojskową, a 14 XI - władzę cywilną. Powołał nowy rząd z Jedrzejem Moraczewskim na czele i objął funkcję naczelnika panstwa.
4. W styczniu 1919r. utworzono uznawany przez aliantównowy rząd polski z premierem Ignacym Janem Paderewskim.
lekcja online o godz. 13. 40 na Teamsie
Środa 20 V 2020r.
- Sytuacja na frontach I wojny światowej w 1918 r. i wewnętrzne problemy państw zaborczych spowodowały, że wzrosły szanse Polaków na odzyskanie niepodległości.
- Jesienią 1918 r. zaczęły powstawać nowe ośrodki władzy państwowej: w Cieszynie, Krakowie i Lublinie - Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej z Ignacym Daszyńskim na czele.
Wtorek 19 V
Temat: Galeria wielkich Polaków – Jan Paweł II
Dzisiaj lekcja historii o naszym Papieżu – Polaku.
18 V 2020r. obchodziliśmy 100. rocznicę Jego urodzin. Na pewno na lekcji religii mieliście również o tym wielkim wydarzeniu. Jego osoba, pontyfikat miały olbrzymi wpływ na historię naszego kraju a nawet świata. Wygłosił wiele pięknych kazań, zdań, myśli. Jak sami przeczytacie, często poruszał sprawy ojczyzny, patriotyzmu, wiedzy, zawsze opierając się na wierze i Bogu.
Oto niektóre z nich:
"Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze Ziemi. Tej Ziemi!"
"Nie chciejcie ojczyzny, która was nic nie kosztuje.
"Wypaczone pojęcia wolności, rozumianej jako niczym nieograniczona samowola, nadal zagrażają demokracji i wolnym społeczeństwom."
"Szukałem was, teraz wy mnie znaleźliście."
"Nie ma pokoju bez sprawiedliwości, nie ma sprawiedliwości bez przebaczenia."
"Gdy będzie wam trudno, gdy będziecie w życiu przeżywać jakieś niepowodzenie, czy zawód, niech myśl wasza biegnie ku Chrystusowi, który was miłuje, który jest wiernym towarzyszem i który pomaga przetrwać każdą trudność."
"Nie ma większego bogactwa w narodzie nad światłych obywateli."
"Wymagajcie od siebie choćby inni od was nie wymagali."
"W perspektywie wiary ziemia nie jest nieograniczonym rezerwuarem zasobów, które można eksploatować bez końca, lecz również cząstką Misterium Stworzenia, z którego nie tylko wolno korzystać, ale któremu należy się nasz podziw i szacunek."
"Dla chrześcijanina sytuacja nigdy nie jest beznadziejna."
"Nie wystarczy przekroczyć próg, trzeba iść w głąb."
"Miejcie odwagę żyć dla Miłości, Bóg jest Miłością."
"Bóg jest pierwszym źródłem radości i nadziei człowieka."
Wybierzcie 5 cytatów (które Wam szczególnie się podobają) i zapiszcie w zeszycie (na kolorowo). Zwróćcie uwagę na zdjęcie, tam też się ukryły Jego słowa.
A teraz odsyłam Was do e-podręczników, odszukajcie tam punkt Galeria Wielkich Polaków i poczytajcie oraz zróbcie zadania pod tematem.
https://epodreczniki.pl/a/galeria-wielkich-polakow/DLHiRKLUI
Środa 13 V 2020r.
Temat: Powtórzenie wiadomości z VI rozdziału.
Powtórka wiadomości na wordwall-u, zapraszam!
Każdy link to inne zadanie, niektóre kategorie mogą Was zaskoczyć - są z obecnie omawianych kwestii jak i dotyczyć wcześniejszych. Wpisujcie swoje imiona i pierwszą literę nazwiska, Wasze wyniki same do mnie dotrą, tylko trzeba potwierdzić na końcu wykonane zadanie. Jest ono obowiązkowe dla wszystkich uczniów, na ocenę. Macie tylko jedną próbę na każde zadanie; na wykonanie zadanie macie czas tylko dzisiaj (środa) do godziny 18.00. Wykonujecie wszystkie zadania!
https://wordwall.net/play/1501/689/676
https://wordwall.net/play/1831/128/1129
5 V 2020r.
lekcja online, godz. 13.40
Temat: ZSRS - imperium komunistyczne
uczestnicz w lekcji
zapisz temat i notatkę:
1. Po śmierci Lenina przywódcą ZSRS (Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich) został Józef Stalin, wprowadził on kult jednostki, społeczeństwo poddał całkowitej kontroli, stosował bezwzględne metody walki ze swoimi przeciwnikami.
2. W ZSRS upaństwowiono większość działów gospodarki, kolektyizację rolnictwa (produkcja rolna miała odbywac się w gospodarstwach państwowych - sowchozach lub spółdzielniach - kołchozach). w latach 1932-33 Stalin doprowadził do wielkiego głodu na Ukrainie, wskutek którego zmarło kilka milionów ludzi.
3. System komunistyczny miał charakter zbrodniczy, przeciwnicy nowego ładu i wprowadzania zmian byli prześladowani i zsyłani do obozów pracy - łagrów. Więziono tam wszystkich, których uznawano za wrogów władzy sowieckiej;
29 IV 2020r.
Sprawdzian wiadomości z rozdz. V -
I wojna światowa
przesłane droga mailową
Historia - lekcja online godz. 13.40
Temat: Narodziny faszyzmu - Niemcy
Przepisać do zeszytu temat oraz ze strony 214 podręcznik, z tematu NARODZINY FASZYZMU punkt 2, 3 i 4.
Historia 22 IV
-
Kryzys gospodarczy oraz pesymistyczne nastroje w części państw europejskich powodowały wzrost nastrojów nacjonalistycznych, popularność zyskiwały hasła wprowadzenia rządów dyktatorskich, powstawały partie o charakterze wodzowskim.
-
Włosi uważali, że uzyskali małe korzyści na konferencji pokojowej w porównaniu do strat wojennych, wykorzystano niezadowolenie Włochów z tego faktu - władzę przejęli faszyści, na czele których stanął Benito Mussolini.
-
Rządy faszystów opierały się na kulcie państwa i wodza, którego określano mianem duce, wszystkie warstwy społeczeństwa miały współdziałać ze sobą w ramach korporacji, wprowadzono system jednopartyjny, w którym mogła istnieć tylko partia faszystowska.
-
Traktaty laterańskie - na mocy tego porozumienia skończył się spór z papiestwem, trwający od zjednoczenia Włoch, powstało państwo Watykan.
Historia 21 IV 2020r.
lekcja online godz. 13.35
Temat: Świat po I wojnie światowej - rozdz. VI
Notatka:
1. Traktat wersalski, podpisany 28 VI 1919r. wprowadził nowy porządek powojenny na świecie. Na jego mocy Niemcy utraciły swoje kolonie i część terytorium, zostały zdemilitaryzowane (ograniczenie lub likwidacja potencjału wojskowego na określonym terytorium, w przypadku Niemiec chodziło o Nadrenię - terytorium graniczne pomiędzy Niemcami a Francją)oraz zredukowano liczebność armii niemieckiej, ustalono wysokie odszkodoania wojenne.
2. Część swoich terytoriów utraciły Austria, Węgry i Turcja, musiały również te państwa zredukować armię i wypłacic reparacje wojenne (odszkodowania).
3. Powstały nowe państwa: Polska, Czechosłowacja, Litwa, Łotwa, Estonia, Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńcow oraz Irlandia.
4. W 1929 r. miał miejsce tzw. krach na giełdzie nowojorskiej, który doprowadził do wielkiego kryzysu gospodarczego na świecie - gwałtownie spadła produkcja i wzrosło bezrobocie.
Historia - 15 IV 2020r.
Powtórzenie wiadomości z rozdz. V
do samodzielnego wykonania ćwiczenia: "Sprawdź się": 1,2, 3, 5, 7 i 8 s. 186
Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie czytelnie i na maila wyślijcie zdjęcia - zadanie na ocenę do 20 IV.
aby utrwalic wiadomości obejrzyjcie filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=AxZh8aqEbGU
Emilia Ciesiółka
Najbliższa lekcja historii - wtorek 7 IV: lekcja online: Rewolucje w Rosji
wysłuchac wykładu, przepisac notatkę, przeczytac temat oraz zredagować punkt: Rosja po rewolucji;
8 IV lekcja online:
Temat: Sprawa polska w czasie I wojny swiatowej.
wysłuchać wykładu i przepisac temat i notatkę;
terminy |
tematy |
zadania |
uwagi |
16-20 III 2020r. |
nauczenia się na kartkówkę tematy 5-8 rozdz. IV Ponadto proszę zapoznać się z nowym tematem: Świat na drodze ku wojnie. W tym zakresie powinniście: - Przeczytać temat oraz przygotować notatkę na podstawie podręcznika odpowiadając na następujące pytania: 1. Jakie państwa zostały mocarstwami na przełomie XIX i XX w. ? – w Europie i na świecie; 2. Jakie powstały układy sojusznicze i jakie państwa do poszczególnych należały? Państwa centralne ……… Trójprzymierze - ………………….. 3. Jakie nowe rodzaje broni powstały? 4. Na czym polegał konflikt na Bałkanach – I wojna bałkańska, II wojna bałkańska, kocioł bałkański; 5. Daty trwania konfliktu. Notatka nie musi być obszerna, ale należy zawrzeć w niej odpowiedź na powyższe pytania;
|
Powtórzenie materiału Zachęcam do skorzystania ze strony e- podręczniki, gdzie wybieracie: Szkoła podstawowa-historia i temat: Dlaczego wielka? Dlaczego światowa? Wojna 1914-18. Znajdziecie tu ciekawe materiały i ćwiczenia, proszę przeczytać następujące punkty do tego tematu: - wprowadzenie - na zachodzie bez zmian - jak to się zaczęło – mapa - kto walczył - jak walczono.
|
Jest to zadania na najbliższy tydzień. Po powrocie sprawdzę zeszyty w wykonanymi notatkami.
|
23-27 III 2020r. |
lekcja online na stronie na fb Temat: Świat na drodze ku wojnie (utrwalenie). Na frontach I wojny światowej; |
Zapisanie notatki, wysłuchanie wykładu, zad. dom: 3/167 |
|
30III – 3 IV |
I wojna światowa na ziemiach polskich;
|
Wysłuchanie wykładu, zapisanie podanych notatek;
Wykonanie zadań w teście i odesłanie nauczycielowi; |
Zrobienie krótkiej notatki: Wojsko polskie we Francji;
Termin 2 IV
|
Aktualne informacje o lekcjach online, zadaniach domowych i ćwiczeniach dostępne na grupie na facebooku. Jestęsmy w stałym kontakcie.
Emilia Ciesiółka
klasa VII 23-27 III 2020r.
Jutro założę Wam również grupę na fb, będę wysyłała zaproszenia do Rodziców i Was Uczniowie, jeśli macie profile na fb. Dla Was też będą lekcje. Pozdrawiam
Emilia Ciesiółka
16 - 20 III 2020
Historia klasa 7
Uczniowie – zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, macie do nauczenia się na kartkówkę tematy 5-8 rozdz. IV
Ponadto proszę zapoznać się z nowym tematem: Świat na drodze ku wojnie. W tym zakresie powinniście:
Przeczytać temat oraz przygotować notatkę na podstawie podręcznika odpowiadając na następujące pytania:
1. Jakie państwa zostały mocarstwami na przełomie XIX i XX w. ? – w Europie i na świecie;
2. Jakie powstały układy sojusznicze i jakie państwa do poszczególnych należały?
Państwa centralne ………
Trójprzymierze - …………………..
3. Jakie nowe rodzaje broni powstały?
4. Na czym polegał konflikt na Bałkanach – I wojna bałkańska, II wojna bałkańska, kocioł bałkański;
5. Daty trwania konfliktu.
Notatka nie musi być obszerna, ale należy zawrzeć w niej odpowiedź na powyższe pytania;
Zachęcam do skorzystania ze strony e- podręczniki, gdzie wybieracie:
Szkoła podstawowa-historia i temat: Dlaczego wielka? Dlaczego światowa? Wojna 1914-18.
Znajdziecie tu ciekawe materiały i ćwiczenia, proszę przeczytać następujące punkty do tego tematu:
- wprowadzenie
- na zachodzie bez zmian
- jak to się zaczęło – mapa
- kto walczył
- jak walczono.
Jest to zadania na najbliższy tydzień. Po powrocie sprawdzę Wasze zeszyty w wykonanymi notatkami.
Emilia Ciesiółka