Temat: Społeczeństwo odrodzonej Polski
To już ostatni temat w tym roku szkolnym.
Klasę 8 zaczniemy od tematu: Sytuacji w Polsce i na świecie w przededniu wybuchu II wojny światowej.
A do dzisiejszego tematu przeczytajcie a nawet przepiszcie jeśli się nudzicie! i zapamiętajcie!
sprawdzian 2 września
Społeczeństwo II Rzeczypospolitej
1. Sytuacja demograficzna odrodzonej Polski
a. liczba ludności
– po odzyskaniu niepodległości – 27 mln
– w 1939 r. – 35 mln
b. stosunkowo niski poziom urbanizacji
– Warszawa liczyła ponad 1 mln mieszkańców
– 6 miast przekraczało 100 tys. mieszkańców
2. Mniejszości narodowe w Polsce międzywojennej
a. obywatele narodowości polskiej stanowili 69% ogółu mieszkańców
b. mniejszości narodowe wg spisu ludności z 1921 r. wynosiły 31%
– Ukraińcy – 14%
– Żydzi – 10%
– Białorusini – 4%
– Niemcy – 4%
– inni – 1%
3. Polityka państwa polskiego wobec mniejszości narodowych
a. w Polsce w różnych okresach stosowana dwie koncepcje polityki wobec mniejszości narodowych:
– politykę asymilacji narodowościowej – zmierzała do polonizacji słowiańskich mniejszości narodowych
– politykę asymilacji państwowej – polegała na budowaniu więzi między państwem polskim a mniejszościami bez ich wynaradawiania.
b. na zaostrzenie stosunków z ludnością ukraińską miała działalność terrorystyczna Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów (OUN)
c. przejawy antysemityzmu w Polsce międzywojennej
– wobec Żydów szczególnie wrogo był nastawiony Obóz Narodowo Radykalny (ONR)
– zjawisko getta ławkowego – wyznaczanie dla żydowskich studentów odrębnych miejsc
– stosowanie tzw. numerus clausus – polegało na ograniczaniu liczby przyjmowanych studentów narodowości żydowskiej
– dochodziło do pogromów, czyli zorganizowanych napaści na ludność żydowską
4. Struktura społeczna II Rzeczypospolitej
– chłopi – 55%
– robotnicy – 27,5%
– przedsiębiorcy, kupcy i rzemieślnicy – 11%
– wielcy przedsiębiorcy – 5%
– ziemianie 0,5%
5. Rozwój edukacji
a. stan alfabetyzacji społeczeństwa polskiego na początku istnienia II Rzeczypospolitej
– czytać potrafiło ok. 70-60% obywateli odrodzonego państwa
– analfabetyzm nie występował tylko na ziemiach dawnego zaboru pruskiego
b. w 1932 r. została przeprowadzona przez ministra oświaty Janusza Jędrzejewicza reforma oświaty
– wprowadzono obowiązek szkolny na poziomie szkoły powszechnej (podstawowej)
– ujednolicono system oświaty
– zmodernizowano programy nauczania
c. tylko część uczniów mogła kontynuować naukę w szkołach średnich
d. w II Rzeczypospolitej działały 32 szkoły wyższe
i coś z ciekawostek:

Propaganda Donalda - historia kreskówek; (Historia bez cenzury)

wtorek 23 VI
Temat: Rządy parlamentarne. Zamach majowy i rządy sanacji.
W ramach tego tematu zapiszcie temat w zeszycie i obejrzyjcie 6 minutowy wykład na dzisiejszy temat.

 9 i 10 VI

Temat: Kształtowanie się granicy zachodniej i południowej
wtorek - lekcja online o godz. 13.10
uczestnicz w lekcji
podręcznik s. 230
zanotuj temat i zrób notatkę odpowiadając na pytania:
1. Jak wyglądał przebieg powstania wielkopolskiego - data wybuchu, dowódcy, rezultat;
Możesz obejrzeć: Historia bez cenzury - powstanie wielkopolskie
https://www.youtube.com/watch?v=L0szPkk6bbE
2. Jak wyglądało ustalenie granicy północnej (Warmia, Mazury i Powiśle)
3. Opisz trzy powstania śląskie (daty, skutki dla Polski)
i jeszcze temat: Osiągnięcia II Rzeczpospolitej - obejrzyj:
https://www.youtube.com/watch?v=K7iEvK4IoUE - budowa portu w Gdyni;
i bardzo ciekawe podsumowanie okresu miedzywojennego w Polsce - proszę to obejrzeć:
https://www.youtube.com/watch?v=MpOu9RIi6Gk
zadanie obowiązkowe, na ocenę, do 15 VI - notatka - odpowiedź na 3 punkty

 

3 czerwca 2020r.

 

Temat: Odkryj piękno naszej Ojczyzny

 

Dziś chcę zaprosić Was na wycieczkę po całej Polsce. Wakacje coraz bliżej, może razem z Rodziną wybierzecie się w nasze piękne rejony...

 

https://www.youtube.com/watch?v=ekz6i58kVpI

Po obejrzeniu filmu, wybierz 3 miejsca, które chciałbyś/chciałabyś odwiedzić w naszym kraju (nazwy miejsc ukazane w filmie są w prawym dolnym roku, zwróćcie uwagę).

zadanie:

Wymień 3 miejsca (wybierz te z filmu) które poleciłbyś/poleciłabyś na wakacje i jedno z tych miejsc opisz pod kątem historycznym. Na pewno każde z przedstawionych miejsc ma ciekawą przeszłość historyczną, którą można w kilku a nawet kilkunastu zdaniach opisać. Oczywiście internet służy pomocą. Jest to zadanie obowiązkowe, na ocenę. Im ciekawiej i zachęcająco tym lepsza ocena!

powodzenia!

Miłej podróży!




Dzisiejszy temat lekcji 2 VI

Walka o granice wschodnią.

 

podręcznik s. 222

 

najpierw obejrzyj:

 

 

przedstawiona jest tu walka Polski o odzyskanie niepodległości;


 

Przepiszcie notatkę:

W odrodzonej Polsce istniał 2 koncepcje dotyczące kształtu granic państwa:

 

a) Roman Dmowski uważał, ze należy stworzyć państwo jednolite pod względem narodowościowym - ludność litewska, białoruska i ukraińska, która znalazłaby się na terenie Polski, miałaby zostać przymusowo spolszczona - koncepcja inkorporacyjna;

 

b) Józef Piłsudski - uważał, że granicę wschodnią należało wywalczyć, Polska miała połączyć się w ramach federacji z pozostałymi państwami: Ukrainą, Białorusią. Łotwą i Litwą - koncepcja federacyjna.

 

2. W Galicji (zabór austriacki) wybuchł konflikt z Ukraińcami, którzy ogłosili utworzenie swojego państwa, Polakom udało się po zaciętych walkach wyprzeć wojska ukraińskie za rzekę Zbrucz.

 

mapa s.224

 

3. W 1920 r. wojska bolszewickie przeprowadziły ofensywę i dotarły na przedpola Warszawy - zwycięska bitwa warszawska (15 sierpień 1920 - Józef Piłsudski) i rozegrana nad rzeką Niemen w dniach 22-28 września 1920 r. dała zwycięstwo Polakom.

 

ciekawostka: bitwa warszawska jest wpisana na karty historii jako jedna z najważniejszych bitew świata - Polacy powstrzymali bolszewików przed wkroczeniem do zachodniej Europy, gdzie chcieli m.in . wprowadzić ustrój komunistyczny

 

4. Pokój ryski podpisany 18 marca 1921 r, w Rydze między strona polską a bolszewikami ustalił granicę wschodnią Polski.

 

zwróć uwagę na obraz s. 224, spójrzcie dokładnie, dlaczego mówimy o cudzie?

 

Jakie 2 święta obchodzimy 15 sierpnia?

27 V

Sprawdzian wiadomości z rozdziału VI. test dostępny na grupie na facebooku o godz. 10.00, czas na wykonanie testu i przesłanie na maila 10.00 - 11.05.


Wtorek 26 V 202r.

 ciag dalszy tematu: Odrodzenie Rzeczpospolitej

ciąg dalszy notatki:

3. 11 XI 1918 r. Józef Piłsudski przejął od rady Regencyjnej władze wojskową, a 14 XI - władzę cywilną. Powołał nowy rząd z Jedrzejem Moraczewskim na czele i objął funkcję naczelnika panstwa.

4. W styczniu 1919r. utworzono uznawany przez aliantównowy rząd polski z premierem Ignacym Janem Paderewskim. 

lekcja online o godz. 13. 40 na Teamsie


Środa 20 V 2020r.

 

Dzisiaj Wasz ulubiony cykl: Historia bez...

 

 

tym razem wprowadzenie do tematu, o którym będę mówić na lekcji online w przyszły wtorek:
Odrodzenie Rzeczpospolitej (podrecznik s. 218)

 

i taki temat proszę zapisać z datą 20 i 26 maja 2020r.

 

zapiszcie również notatkę:

 

  1. Sytuacja na frontach I wojny światowej w 1918 r. i wewnętrzne problemy państw zaborczych spowodowały, że wzrosły szanse Polaków na odzyskanie niepodległości.
  2. Jesienią 1918 r. zaczęły powstawać nowe ośrodki władzy państwowej: w Cieszynie, Krakowie i Lublinie - Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej z Ignacym Daszyńskim na czele.

 

Uwaga: 27 maja sprawdzian z rozdz. VI


Wtorek 19 V

Temat: Galeria wielkich Polaków – Jan Paweł II

Dzisiaj lekcja historii o naszym Papieżu – Polaku.

18 V 2020r. obchodziliśmy 100. rocznicę Jego urodzin. Na pewno na lekcji religii mieliście również o tym wielkim wydarzeniu. Jego osoba, pontyfikat miały olbrzymi wpływ na historię naszego kraju a nawet świata. Wygłosił wiele pięknych kazań, zdań, myśli. Jak sami przeczytacie, często poruszał sprawy ojczyzny, patriotyzmu, wiedzy, zawsze opierając się na wierze i Bogu.

Oto niektóre z nich:

"Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze Ziemi. Tej Ziemi!"

"Nie chciejcie ojczyzny, która was nic nie kosztuje.


"Wypaczone pojęcia wolności, rozumianej jako niczym nieograniczona samowola, nadal zagrażają demokracji i wolnym społeczeństwom."

"Szukałem was, teraz wy mnie znaleźliście."


"Nie ma pokoju bez sprawiedliwości, nie ma sprawiedliwości bez przebaczenia."


"Gdy będzie wam trudno, gdy będziecie w życiu przeżywać jakieś niepowodzenie, czy zawód, niech myśl wasza biegnie ku Chrystusowi, który was miłuje, który jest wiernym towarzyszem i który pomaga przetrwać każdą trudność."

"Nie ma większego bogactwa w narodzie nad światłych obywateli."


"Wymagajcie od siebie choćby inni od was nie wymagali."


"W perspektywie wiary ziemia nie jest nieograniczonym rezerwuarem zasobów, które można eksploatować bez końca, lecz również cząstką Misterium Stworzenia, z którego nie tylko wolno korzystać, ale któremu należy się nasz podziw i szacunek."


"Dla chrześcijanina sytuacja nigdy nie jest beznadziejna."


"Nie wystarczy przekroczyć próg, trzeba iść w głąb."


"Miejcie odwagę żyć dla Miłości, Bóg jest Miłością."


"Bóg jest pierwszym źródłem radości i nadziei człowieka."

Wybierzcie 5 cytatów (które Wam szczególnie się podobają) i zapiszcie w zeszycie (na kolorowo). Zwróćcie uwagę na zdjęcie, tam też się ukryły Jego słowa.

A teraz odsyłam Was do e-podręczników, odszukajcie tam punkt Galeria Wielkich Polaków i poczytajcie oraz  zróbcie zadania pod tematem.

https://epodreczniki.pl/a/galeria-wielkich-polakow/DLHiRKLUI


Środa 13 V 2020r. 

Temat: Powtórzenie wiadomości z VI rozdziału. 

Powtórka wiadomości na wordwall-u, zapraszam!

Każdy link to inne zadanie, niektóre kategorie mogą Was zaskoczyć - są z obecnie omawianych kwestii jak i dotyczyć wcześniejszych. Wpisujcie swoje imiona i pierwszą literę nazwiska, Wasze wyniki same do mnie dotrą, tylko trzeba potwierdzić na końcu wykonane zadanie. Jest ono obowiązkowe dla wszystkich uczniów, na ocenę. Macie tylko jedną próbę na każde zadanie; na wykonanie zadanie macie czas tylko dzisiaj (środa) do godziny 18.00. Wykonujecie wszystkie zadania!

Wtorek 12 V 2020r.

lekcja online godz. 13.40

temat: Świat na drodze ku II wojnie światowej

Przepisz notatkę, weź udział w lekcji na facebooku;

1. Po dojściu Hitlera do władzy Niemcy zaczęły łamać postanowienia traktatu wersalskiego - zwiększyły m.in produkcję zbrojeniową, a spowodowany tym spadek bezrobocia wpłynął na to, że poczynania Hitlera zyskiwały popularność.
2. Hitler zaczął przygotowania do wojny poprzez zawarcie sojuszu z Włochami i Japonią, wsparł również rebeliantów hiszpańskich w wojnie domowej rozgrywającej się od 1936 r. w Hiszpanii. 
3. W marcu 1938r. wojska niemieckie wkroczyły do Austrii i przyłączyły ją do III Rzeszy a we wrześniu 1938 r. na konferencji w Monachium premierzy Francji, Wielkiej Brytanii oraz Hitler i Mussolini zdecydowali o włączeniu części Czechosłowacji do Niemiec.
4. Od 1918 r. swoją armię rozbudowywała Japonia  a celem jej ataku miały byc Chiny. 
 

Środa - 6 V 2020r. - historia

 

Temat: Kultura i zmiany społeczne w okresie międzywojennym;

 

 

obejrzyj filmik i na jego podstawie wymień wszystkie zmiany i osoby oraz ich dokonania, o których w tym materiale filmowym mowa, ponieważ w podręczniku wszystkie nie są wymienione.

 

Zadanie obowiązkowe, odpowiedzi przesyłajcie do 11 V 2020 r.

5 V 2020r.

lekcja online, godz. 13.40

Temat: ZSRS - imperium komunistyczne

uczestnicz w lekcji

zapisz temat i notatkę:

1. Po śmierci Lenina przywódcą ZSRS (Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich) został Józef Stalin, wprowadził on kult jednostki, społeczeństwo poddał całkowitej kontroli, stosował bezwzględne metody walki ze swoimi przeciwnikami. 

2. W ZSRS upaństwowiono większość działów gospodarki, kolektyizację rolnictwa (produkcja rolna miała odbywac się w gospodarstwach państwowych - sowchozach lub spółdzielniach - kołchozach). w latach 1932-33 Stalin doprowadził do wielkiego głodu na Ukrainie, wskutek którego zmarło kilka milionów ludzi. 

3. System komunistyczny miał charakter zbrodniczy, przeciwnicy nowego ładu i wprowadzania zmian byli prześladowani i zsyłani do obozów pracy - łagrów. Więziono tam wszystkich, których uznawano za wrogów władzy sowieckiej;



29 IV 2020r.

Sprawdzian wiadomości z rozdz. V - 

I wojna światowa

przesłane droga mailową

Historia - lekcja online godz. 13.40

 Temat: Narodziny faszyzmu - Niemcy

Przepisać do zeszytu temat oraz ze strony 214 podręcznik,  z tematu NARODZINY FASZYZMU punkt 2, 3 i 4. 

Historia 22 IV

 

Temat: Narodziny faszyzmu - Włochy

proszę przepisać notatkę do zeszytu
  1. Kryzys gospodarczy oraz pesymistyczne nastroje w części państw europejskich powodowały wzrost nastrojów nacjonalistycznych, popularność zyskiwały hasła wprowadzenia rządów dyktatorskich, powstawały partie o charakterze wodzowskim.
  2. Włosi uważali, że uzyskali małe korzyści na konferencji pokojowej w porównaniu do strat wojennych, wykorzystano niezadowolenie Włochów z tego faktu - władzę przejęli faszyści, na czele których stanął Benito Mussolini.
  3. Rządy faszystów opierały się na kulcie państwa i wodza, którego określano mianem duce, wszystkie warstwy społeczeństwa miały współdziałać ze sobą w ramach korporacji, wprowadzono system jednopartyjny, w którym mogła istnieć tylko partia faszystowska.
  4. Traktaty laterańskie - na mocy tego porozumienia skończył się spór z papiestwem, trwający od zjednoczenia Włoch, powstało państwo Watykan.


Historia 21 IV 2020r.

lekcja online godz. 13.35

Temat: Świat po I wojnie światowej - rozdz. VI

Notatka:

1. Traktat wersalski, podpisany 28 VI 1919r. wprowadził nowy porządek powojenny na świecie. Na jego mocy Niemcy utraciły swoje kolonie i część terytorium, zostały zdemilitaryzowane (ograniczenie lub likwidacja potencjału wojskowego na określonym terytorium, w przypadku Niemiec chodziło o Nadrenię - terytorium graniczne pomiędzy Niemcami a Francją)oraz zredukowano liczebność armii niemieckiej, ustalono wysokie odszkodoania wojenne.

2. Część swoich terytoriów utraciły Austria, Węgry i Turcja, musiały również te państwa zredukować armię i wypłacic reparacje wojenne (odszkodowania).

3. Powstały nowe państwa: Polska, Czechosłowacja, Litwa, Łotwa, Estonia, Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńcow oraz Irlandia.

4. W 1929 r. miał miejsce tzw. krach na giełdzie nowojorskiej, który doprowadził do wielkiego kryzysu gospodarczego na świecie - gwałtownie spadła produkcja i wzrosło bezrobocie. 


Historia - 15 IV 2020r.

Powtórzenie wiadomości z rozdz. V

do samodzielnego wykonania ćwiczenia: "Sprawdź się": 1,2, 3, 5, 7 i 8 s. 186

Odpowiedzi zapiszcie  w zeszycie czytelnie i na maila wyślijcie zdjęcia - zadanie na ocenę do 20 IV.

aby utrwalic wiadomości obejrzyjcie filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=AxZh8aqEbGU 

Emilia Ciesiółka

 

Najbliższa lekcja historii - wtorek 7 IV: lekcja online: Rewolucje w Rosji

wysłuchac wykładu, przepisac notatkę, przeczytac temat oraz zredagować  punkt: Rosja po rewolucji;


8 IV lekcja online:

Temat: Sprawa polska w czasie I wojny swiatowej.

wysłuchać wykładu i przepisac temat i notatkę;

 

terminy

tematy

zadania

uwagi

16-20 III 2020r.

nauczenia się na kartkówkę tematy 5-8 rozdz. IV

Ponadto proszę zapoznać się z nowym tematem: Świat na drodze ku wojnie.

 W tym zakresie powinniście:

- Przeczytać temat oraz przygotować notatkę na podstawie podręcznika odpowiadając na następujące pytania:

1. Jakie państwa zostały mocarstwami na przełomie XIX i XX w. ? – w Europie i na świecie;

2. Jakie powstały układy sojusznicze i jakie państwa do poszczególnych należały?

Państwa centralne ………

Trójprzymierze - …………………..

3. Jakie nowe rodzaje broni powstały?

4. Na czym polegał konflikt na Bałkanach – I wojna bałkańska, II wojna bałkańska, kocioł bałkański;

5. Daty trwania konfliktu.

 Notatka nie musi być obszerna, ale należy zawrzeć w niej odpowiedź na powyższe pytania;

 

Powtórzenie materiału

Zachęcam do skorzystania ze strony e- podręczniki, gdzie wybieracie:

Szkoła podstawowa-historia i temat: Dlaczego wielka? Dlaczego światowa? Wojna 1914-18.

Znajdziecie tu ciekawe materiały i ćwiczenia, proszę przeczytać następujące punkty do tego tematu:

- wprowadzenie

- na zachodzie bez zmian

- jak to się zaczęło – mapa

- kto walczył

- jak walczono.

 

Jest to zadania na najbliższy tydzień. Po powrocie sprawdzę zeszyty w wykonanymi notatkami.

 

 

 

 

 

 

23-27 III 2020r.

lekcja online na stronie na fb

Temat: Świat na drodze ku wojnie (utrwalenie). Na frontach I wojny światowej;

Zapisanie notatki, wysłuchanie wykładu, zad. dom: 3/167

 

30III – 3 IV

  1. Lekcja online:

I wojna światowa na ziemiach polskich;

 

 

  1. Przesłanie droga mailowa testu podsumowującego rozdział IV

 

Wysłuchanie wykładu, zapisanie podanych notatek;

 

 

Wykonanie zadań  w teście i odesłanie nauczycielowi;

Zrobienie krótkiej notatki: Wojsko polskie we Francji;

 

 

Termin 2 IV

 

 

 

 

Aktualne informacje o lekcjach online, zadaniach domowych i ćwiczeniach dostępne na grupie na facebooku. Jestęsmy w stałym kontakcie.

 

Emilia Ciesiółka


klasa VII  23-27 III 2020r.

Jutro założę Wam również grupę na fb, będę wysyłała zaproszenia do Rodziców i Was Uczniowie, jeśli macie profile na fb. Dla Was też będą lekcje. Pozdrawiam

                                                                                                                      Emilia Ciesiółka

16 - 20 III 2020

Historia klasa 7

Uczniowie – zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, macie do nauczenia się na kartkówkę tematy 5-8 rozdz. IV

Ponadto proszę zapoznać się z nowym tematem: Świat na drodze ku wojnie. W tym zakresie powinniście:

Przeczytać temat oraz przygotować notatkę na podstawie podręcznika odpowiadając na następujące pytania:

1. Jakie państwa zostały mocarstwami na przełomie XIX i XX w. ? – w Europie i na świecie;

2. Jakie powstały układy sojusznicze i jakie państwa do poszczególnych należały?

Państwa centralne ………

Trójprzymierze - …………………..

3. Jakie nowe rodzaje broni powstały?

4. Na czym polegał konflikt na Bałkanach – I wojna bałkańska, II wojna bałkańska, kocioł bałkański;

5. Daty trwania konfliktu.

 Notatka nie musi być obszerna, ale należy zawrzeć w niej odpowiedź na powyższe pytania;

Zachęcam do skorzystania ze strony e- podręczniki, gdzie wybieracie:

Szkoła podstawowa-historia i temat: Dlaczego wielka? Dlaczego światowa? Wojna 1914-18.

Znajdziecie tu ciekawe materiały i ćwiczenia, proszę przeczytać następujące punkty do tego tematu:

- wprowadzenie

- na zachodzie bez zmian

- jak to się zaczęło – mapa

- kto walczył

- jak walczono.

Jest to zadania na najbliższy tydzień. Po powrocie sprawdzę Wasze zeszyty w wykonanymi notatkami.

                                                                                                                   Emilia Ciesiółka