25 czerwca 2020 r.

Moi kochani ,

przed nami ostatnia lekcja języka polskiego w tym roku szkolnym. Korzystam więc z okazji i serdecznie dziękuję Wam za zaangażowanie i pracę w ostatnich miesiącach. Przed nami zasłużone wakacje. Życzę Wam, aby były słoneczne, radosne i bezpieczne. Odpocznijcie od komputerów, tabletów, smartfonów. Spędzajcie dużo czasu z przyjaciółmi i rodziną na świeżym powietrzu. Biegajcie, grajcie, rozmawiajcie, dużo się śmiejcie.

A we wrześniu wracajcie do szkoły zdrowi, wypoczęci, opaleni i pełni zapału do nauki.

 

Temat: Sprawdź się ... czy znasz bohaterów lektury? 

 

Rozwiąż magiczne figury. W przypadku trudność znajdź odpowiedź w dostępnych źródłach informacji.

 magiczna_figura__bohaterowie.jpg

 

24 czerwca 2020 r.


Temat: Czy znasz  bohaterów lektury? 

 

Rozwiąż magiczne figury. W przypadku trudność znajdź odpowiedź w dostępnych źródłach informacji.

 magiczna_figura_cz1.jpg


Zachęcam do czytania lektur, które będą omawiane w klasie VIII:

H. Sienkiewicz: „Latarnik” - wrzesień

E. Hemingway: „Stary człowiek i morze” - październik

A. Mickiewicz: „Pan Tadeusz” -listopad

S. Żeromski: „Syzyfowe prace” – grudzień

H. Sienkiewicz: „Quo vadis” - luty

E. Schmitt: Oskar i pani Róża - kwiecień


Termin wykonania: 24 czerwca 2020 r.

Uwaga !

 Na początku września będę zbierała od Was zeszyty, które teraz wypełniacie notatkami i zadaniami, wklejonymi i uzupełnionymi  kartami pracy. Proszę ich nie zgubić przez wakacje, bo będę je oceniała za czas kształcenia na odległość. Brak zeszytu będzie skutkował negatywną oceną. Na początku września będę sprawdzała w formie testu, sprawdzianu wiadomości i umiejętności dotyczące  lektur poznanych w klasie VII, składni zdania złożonego, słowotwórstwa 


23 czerwca 2020 r.

Temat: Czy znasz lektury? - utrwalenie wieadomości

 

Rozwiąż magiczne figury. W przypadku trudność znajdź odpowiedź w dostępnych źródłach informacji.

 magiczna_figura_cz_1.jpg

   
  magiczna_figura_cz_2.jpg

 

   

 

Termin wykonania: 24 czerwca 2020 r.

 

Uwaga !

 Na początku września będę zbierała od Was zeszyty, które teraz wypełniacie notatkami i zadaniami, wklejonymi i uzupełnionymi  kartami pracy. Proszę ich nie zgubić przez wakacje, bo będę je oceniała za czas kształcenia na odległość. Brak zeszytu będzie skutkował negatywną oceną. Na początku września będę sprawdzała w formie testu, sprawdzianu wiadomości i umiejętności dotyczące  lektur poznanych w klasie VII, składni zdania złożonego, słowotwórstwa 


22 czerwca 2020 r.

Temat:  Czy znasz literaturę?

Rozwiąż krzyżówki. W przypadku trudność znajdź odpowiedź w dostępnych źródłach informacji.

krzyzowka_1.jpg

krzyzowka_2.jpg

Termin wykonania: 23 czerwca 2020 r.


Uwaga !

 Na początku września będę zbierała od Was zeszyty, które teraz wypełniacie notatkami i zadaniami, wklejonymi i uzupełnionymi  kartami pracy. Proszę ich nie zgubić przez wakacje, bo będę je oceniała za czas kształcenia na odległość. Brak zeszytu będzie skutkował negatywną oceną. Na początku września będę sprawdzała w formie testu, sprawdzianu wiadomości i umiejętności dotyczące  lektur poznanych w klasie VII, składni zdania złożonego, słowotwórstwa 


15 czerwca 2020 r.

 

Temat: Sprawiedliwe wyroki. Prawa boskie i prawa natury

1.      Z wypowiedzi Kanclerza ( akt V scena 4) wypisz cechy, jakimi powinien odznaczać się władca. Obok napisz, jak zaprezentowała się Balladyna w mowie tronowej.

 

 2.      Wedle zwyczaju król rozpoczynał rządy od rozstrzygnięcia spraw sądowych. Jak przebiegał pierwszy sąd Balladyny? Wypełnij tabelkę.

 

Oskarżyciel

Zbrodnia

Wyrok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.      Co w tragedii staję się symbolem sprawiedliwości i jak zostaje ona wymierzona? Co można powiedzieć o świecie, w którym rządzą takie prawa?

 

Odpowiedzi na pytania stanowią notatkę z lekcji

 

Termin wykonania: 15 czerwca 2020 r.

 

10 czerwca 2020 r.

10 czerwca 2020 r. - środa -lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

 

Temat: Oblicza zbrodni

 

Czy wyrok w sprawie Balladyny był sprawiedliwy?. Zbierz argumenty dla obrońcy Balladyny i dla jej oskarżyciela.

 

argumenty dla obrońcy

argumenty dla oskarżyciela.

 

 

 

 

 

 


08 i 09 czerwca 2020 r.

             Jutro wtorek- konsultacje z języka polskiego godz. 11:00

  10 czerwca 2020 r. - środa -lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.


Temat: Kobieta ambitna czy zbrodniarka? Portret psychologiczny Balladyny.


1. Przedstaw Balladynę za pomocą różnych omówień.

- tytułowa bohaterka tragedii Juliusza Słowackiego

- ……………………………………………………………

-……………………………………………………………..

2. Napisz, o jakich cechach bohaterki świadczą poniższe cytaty. Weź pod uwagę okoliczności, w jakich Balladyna wypowiada te słowa.

„ Powieście obu rycerzy burmistrzów na dzwonie wieży zamkowej” 

…………………………………………………………………………………

„Rankiem głos sumienia nudzi,

Nad wieczorami dręczy i przeraża,

A nocą ze snu okropnego budzi…”

………………………………………………………………………………………..

3. Jaki był stosunek Balladyny do innych bohaterów dramatu?

Wypełnij tabelkę. Podaj wyrazy bliskoznaczne do nazw cech.

Stosunek do

Ujawniające się cech Balladyny

siostry

 

matki

 

Kirkora

 

Kostryna

 

Grabca

 

Pustelnika

 

4. Wypełnij kartę pracyoblicz_zbrodni__karta_pracy.jpg

5. Wyjaśnij słowo ambicja i dobierz wyrazy bliskoznaczne do wyrazu ambicja.

Termin wykonania: 10 czerwca 2020 r. Na lekcji live - środa- będziemy omawiali wykonane przez Was zadania

 03 czerwca 2020 r.

           03 czerwca 2020 r. - środa -lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

Temat: Uczymy się rozpoznawać rodzaje zdań złożonych

 

1. Rozpoznaj rodzaj zdania złożonego; podkreśl orzeczenia, podziel na zdania składowe, wstaww przecinek, nazwij rodzaj zdania i wykonaj  wykres:

a) Gdy widzowie wyszli na przerwę zmienienio całkowicie scenografię.

b)  Dópóki brał lekarstawa nie mógł wychodzić z domu.

c) Doświadczył wielu niebezpiecznych przygód ponieważ długo błąkał się po morzach.

d) Podjął decyzje że dostanie dyplomatą.

e) Śnieg padał cały tydzień toteż drogi były trudne do przebycia.

f) Kamil bardzo żałuje że nie mógł przyjść.

2. Wykonaj ćwiczenia z Zeszytu ćwiczeń zad.13, 14, 15 str. 65-66

Termin wykonania: 08 czerwca 2020 r.

 

 01 czerwca 2020 r.

           03 czerwca 2020 r. - środa -lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

 

Temat: Święto dzieci na wesoło! – gimnastyka umysłu

 

Zadania dla Ciebie i Twoich bliskich rozwiążcie wspólnie. Dobrej zabawy.Uśmiech

1.      Co trzeba umieścić między ósemka a dziewiątka, aby uzyskać liczbę, która jest większa niż 8 i mniejsza niż 9

2.      Anagramy – w poniższych wyrazach znajdź ukryte nazwy geograficzne

a)      IMORT   …………………………..

b)     MORDA …………………………..

c)      BAGNO  …………………………..

d)     SAKWOM ………………………..

e)      ZRUGAJ …………………………

f)       OBRACALNE ………………………..

g)      GŁOWA ………………………………

3.      Stwórz jak najwięcej wyrazów z liter w słowie:

a)      LISTOPAD

b)     SPACERÓWKA

4.      Masz dwa wyrazy o różnych znaczeniach. Znajdź trzeci, który je  łączy i wypisz w nawisach

np.   środek wybuchowy  (  …GRANAT …...)  owoc południowy

a)      piec  (………………………….) zwierzę

b)     pałac  (………………………….) suwak

c)      rybny  (………………………….) biodrowy

d)     łajba  (………………………….) miasto

e)      cukru  (………………………….) część ciała

5.      Zamień jedna literę w każdym z podanych wyrazów w taki sposób, aby powstało nowe słowo. Np. w słowie baran zmieniając R na N otrzymasz słowo banan.

 

a)      PRASA  ……………………………

b)     DŁOŃ ………………………………

c)      TRAWA …………………………… 

d)     PLAGA …………………………….

e)      SOWA ……………………………..

f)       KOLANO …………………………..


27 maja i 02 czerwca 2020 r.

środa -lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

Temat: Poznajemy zdanie podrzędne okolicznikowe

 

1.Powtórz wiadomości o okoliczniku:

             Okolicznik określa  ……………………………

             Rodzaje okoliczników: (dopisz pytania lub rodzaj okolicznika)

                            okolicznik …………….. – jak?, w jaki sposób?

                            okolicznik czasu - ……………………………

                            okolicznik …………….. –gdzie?, dokąd ?, skąd?

                            okolicznik warunku - …………………………..

                            okolicznik przyzwolenia - …………………………

                            okolicznik …………….. – po co?, w jakim celu?

                            okolicznik przyczyny -  ……………………………

 2. By powtórzyć rozpoznawanie zdań podrzędnych. zobacz krótki film instruktażowy  https://youtu.be/LvNHRNerh_Y                                          

3. Przeczytaj wiadomości podręcznik Gramatyka i stylistyka str. 38-39

4. Wykonaj ćwiczenia ze Zeszytu ćwiczeń: ćw. 2, 3,4,5,7 str. 56-61

 

Termin wykonania: 02 czerwca 2020 r.

 

26 i 28 maja 2020

   27 maja 2020 r. - środa -lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

   28 maja 2020 r. - czwartek - godz. 10:00 wejściówka - znajomość treści lektury "Balladyna"


Temat: W scenerii baśniowej, w czasie legendarnym. Z przewodnikiem po "Balladynie" Juliusza Słowackiego.

 

Wykonaj polecenia z kart pracy. Pracuj z tekstem lektury „Balladyna” J. Słowackiego

karta_pracy_balladyna_cz_1.jpgkarta_pracy_balladyna_cz2.jpg

Zaloguj się na epodręczniki.pl lub wykorzystaj link  https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/503667 Wykonaj ćwiczenie nr 13 i prześlij do oceny.

Terminy wykonania: 28 maja 2020 r.


20 i 21maja 2020 r. .


Czytamy "Balladynę" J. Słowackiego - termin 20 maja br., a od 25 maja br.  rozpoczynamy omawiać lekturę   

 

Temat: Sprawdź się … -ćwiczenia  utrwalające wiedzę i umiejętności gramatyczno-literackie

 

1.      Przeczytaj i rozwiąż test  dotyczący wiersza „Muzeum” W. Szymborskiej załącznik nr 1 wiersz_muzeum_cz1.jpgwiersz_muzeum_cz2.jpg

   

2.   Uzupełnij tekst dyktanda- pracuj ze słownikiem ortograficznym. załącznik nr 2 tekst_dyktanda.jpg

3.   Określ rodzaj zdań podkreślonych w tekście dyktanda i narysuj wykres.

4.  Wklej i rozwiąż krzyżówkę. Zapisz hasło  i sporządź notatkę dot. rozwiązania. załącznik nr 3  krzyzowka.jpg

 

Termin wykonania: 25 maja 2020 r.

 

18 i 19  maja 2020 r. 

 

Czytamy "Balladynę" J. Słowackiego - termin 20 maja br.   

 19 maja poprawa sparawdzianu ze zanjomości treści lektury "Zemsta"

 

Temat: Karol Wojtyła – teolog, poeta, dramaturg, filozof … w 100-tną rocznicę urodzin

  Dodatkowo załączniki prześlę na Waszą skrzynkę pocztową

  1. Zapoznaj się z faktami z życia Karola Wojtyły. Dopisz daty i ułóż chronologicznieUśmiech.

……………….. data urodzin Karola

………………. śmierć matki Emilii

……………….. ukończenie szkoły średniej

………………. Karol wstępuje do seminarium

……………….. święcenia kapłańskie

……………….. nominacja na biskupa

…..………….. mianowany arcybiskupem

……………….. mianowany kardynałem

……………….. wybór na papieża

………………. pierwsza podróż do Polski

……………… zamach na papieża

………………obchody roku jubileuszowego

……………… ostatnia pielgrzymka do Polski

Wypisz utwory poetyckie i dramatyczne, które napisał Karol Wojtyła

utwory poetyckie: ………………………………………………………………………….

utwory dramatyczne: ………………………………………………………………………

2.Czego dzisiaj lęka się człowiek? Zapisz odpowiedzi na postawione pytanie w formie „słoneczka”

Przeczytaj fragmenty wypowiedzi Jana Pawła II zawierające zawołanie "nie lękajcie się" oraz fragmenty homilii ( załącznik nr 1zalacznik_nr_1__fragmenty_homilii_nie_lekajcie_sie_.docx) i odpowiedz pisemnie na pytanie:  "Czego uczy nas Jan Paweł II ?".

3.      Złote myśli Jana Pawła II - praca z tekstem. Zapoznaj się (załącznik nr 2zalacznik_nr_2_zlote_mysli.docx), wybierz jedno, zapisz w zeszycie wyjaśnij, jakie rozumiesz i chciałbyś je realizować w swoim życiu.

4. Przeczytaj fragmenty artykułu „ Papież Superstar” Anity Zuchory i wykonaj polecenia ( załącznik nr 3 i 4) zalacznik_nr_4__tekst_artykulu_2.jpg

  _zalacznik_nr_4__pytania_zadania_1.jpg

 

 5.      Porozmawiaj ze swoimi bliskim na temat Jana Pawła II i zapisz  ich wypowiedzi np.  w formie kartki z pamiętnika, dziennik, wywiadu itp. Prześłij, wypowiedzi posłużą do stowrzenia albumu wspomnień

Termin wykonania: 19 maja 2020 r.


14  maja 2020 r.                            

Czytamy "Balladynę" J. Słowackiego - termin 20 maja br.   

 19 maja poprawa sparawdzianu ze zanjomości treści lektury "Zemsta"

 

Temat:  „NIC DWA RAZY SIĘ NIE ZDARZA”? – ROZWAŻANIA INSPIROWANE 

WIERSZEM WISŁAWY SZYMBORSKIEJ

 

1. Odtwórz piosenkę Nic dwa razy w wykonaniu zespołu Maanam – muzyczną wersję wiersza Wisławy Szymborskiej https://www.youtube.com/watch?v=q_sMmIXxkJw

2. Przeczytaj wiersz Wislawy Szymborskiej „Nic dwa razy”.

3. Wyszukaj fragmenty, które określają osobę mówiącą w wierszu. Zastanawiają się, czy wiersz jest jednogłosem, czy wielogłosem, czy może jedna osoba mówi wieloma głosami. Zapisz po dwa argumenty potwierdzające każdy wariant odpowiedzi.

(NOTATKA) 

filozof – znawca życia

-

 

-

                                                                        

                                                                                                         MY

 kilka osób – kto

-

 

-

 

 

                                                   PODMIOT                                                        

zakochany młodzieniec

-

 

-

 

 

LIRYCZNY                    

 zakochana kobieta

-

 

-

 

4. Skup się na tytule wiersza. Wyjaśnij znaczenie sformułowania „nic dwa razy”. Odwołuj się do wiersza Szymborskiej,

5. Wyszukuj w tekście utworu fragmenty, które są potwierdzeniem tezy postawionej w tytule wiersza

6. Przypomnij pojęcie aforyzm. Wypisz fragmenty z wiersza, które mogą aforyzmem opartym na zasadzie paradoksu

Termin wykonania 18 maja 2020 r.

 

13  maja 2020 r.

Czytamy "Balladynę" J. Słowackiego - termin 20 maja br.   

 19 maja poprawa sparawdzianu ze zanjomości treści lektury "Zemsta"

Temat:

         CZEGO NIE MA W MUZEUM? ROZWAŻANIA  O WIERSZU WISŁAWY SZYMBORSKIEJ ( MUZEUM)

 

1. Jak się wyobrażacie sobie, że muzeum, które zostanie otwarte w XXII wieku.   

Zaprojektuj pięć eksponatów do tego muzeum wraz z podpisami np.: muzeum twojej klasy, muzeum twojej szkoły, muzeum techniki XXI wieku, muzeum zabawek XXI wieku, muzeum twojej rodziny, muzeum twojego miasta, twoje osobiste muzeum.

2. Co mają ze sobą wspólnego wszystkie muzea? Ustal, co je łączy - zapisz swój wniosek 

 3. Przeczytaj  wiersz Wisławy Szymborskiej Muzeum.

 4. Tworzymy tabelę – polecenie 1. (podręcznik, s. 217), w której zestawiamy zasygnalizowane w wierszu zjawiska obecne i nieobecne. (NOTATKA)

 

obecne

KONTRAST

nieobecne

talerze

 

obrączki                    

 

wachlarz                 

 

lutnia                                         

 

miecze

 

rzeczy wieczne

 

metale, glina, piórko ptasie              

 

szpilka  

 

korona

 

rękawiczka

 

prawy but                       

 

 

(możesz wykorzystać: dłoń człowieka; noga człowieka;   Egipcjanka (śmiejąca się, ciesząca się życiem); nieprzerwane życie (obecność); człowiek odczuwający apetyt; kobieta rumieniąca się, odczuwająca zakłopotanie; człowiek kochający ze wzajemnością; posiadacze tych przedmiotów; posiadacze tych przedmiotów ludzie odczuwający gniew, chęć walki; dźwięk, człowiek grający dla przyjemności;  król;)

 

 5. Przeanalizuj uczucia łączone kiedyś z muzealnymi przedmiotami.  Odpowiedz jednym zdaniem na pytanie: czym dla osoby mówiącej w wierszu jest muzeum. (NOTATKA)

 

6. Przyjrzyj się wybranym fragmentom wiersza: metale […] cichutko tryumfują, chichocze […] szpilka, korona przeczekała, przegrała dłoń, zwyciężył but, suknia […] upór ma!, chciała przeżyć!. Jaki to środek artystyczny? Jaką funkcję pełni w wierszu?

 

 8. Przeanalizuj ostatnią strofę – wyznanie osoby mówiącej. Zastanów się nad tym, jak jawi się jej ludzkie życie. Na czym ono – w ostatecznym rozrachunku – polega?  (NOTATKA)

notatka:

Osoba mówiąca w wierszu postrzega muzeum jako miejsce przypominające o nieobecności ludzi, którzy kiedyś żyli. Obecne w wierszu    …………………………………………( wpisz nazwę środka poetyckiego)   sprawiają, że świat muzealnych przedmiotów sprawia wrażenie żyjącego, odczuwającego emocje, triumfalnie zwycięskiego w potyczce ze słabym, kruchym, przemijającym ludzkim życiem. Życie człowieka – w ostatecznym rozrachunku – sprowadza się do marzenia o zwycięstwie (nad czym?) ……………………………………………………………….  . 

Termin 14 maja 2020 r.


11  i 12  maja 2020 r

Lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

Czytamy "Balladynę" J. Słowackiego - termin 13 maja br.  

Temat: Poznajemy zdanie podrzędne dopełnieniowe


1.      Rozwiąż test. Podkreśl poprawne odpowiedzi.

Zdanie podrzędne przydawkowe:

a)      zastępuje przydawkę zdania nadrzędnego;

b)      zastępuje przydawkę zadnia podrzędnego;

c)      odpowiada na pytania: jaki?, który?, czyj?, ile?;

d)      odpowiada na pytania: jak?, kogo?, gdzie?, czego?;

e)      rozpoczyna się od zaimków np. co, jaki, który, kiedy, ile, tyle;

f)       rozpoczyna się od spójników, np. że, iż, ażeby, aby, by, jakoby;

g)      rozpoczyna się od zaimków np. co, jak, gdzie, dlaczego;

h)     rozpoczyna się od spójników, np. że, iż, ażeby, aby, by ,czy

2.      Wykonaj następujące polecenia:

Dowiedziałem się o przyjeździe wujka.

Wszyscy słuchali z zapartym tchem opowiadania dziadka.

- podanym zdaniu podkreśl orzeczenie

 – nazwij rodzaj zdania

- podkreśl dopełnienie

- zastąp dopełnienie zdaniem podrzędnym ( ułóż zdanie złożone)

- podkreśl zdanie podrzędne i zadaj pytanie

- sporządź wykres utworzonego zadnia

3.       Przeczytaj temat -  podręcznik Gramatyka i stylistyka str. 37 

4.      Wykonaj polecenia w zeszycie ćwiczeń ćw. nr 1, 2, 3 str. 53

5.      Uzupełnij notatkę

Zdanie podrzędne dopełnieniowe:

a)      zastępuje………………. zdania nadrzędnego;

b)      odpowiada na pytania …………………………………………………..

c)       rozpoczyna się od zaimków np.  …………………………………….

d)      rozpoczyna się od spójników np. ………………………………………….

 

Termin wykonania: 13 maja 2020 r. sprawdz.docx

 07 maja 2020 r

 

poniedziałek – 11maja 2020 r. - lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

 

Temat: RÓŻNE OBLICZA WIDOWISK TEATRALNYCH (WSZYSTKO JEST TEATREM?)

 

1  Jak Wam się podoba cytat z komedii Szekspira: Świat jest teatrem, aktorami ludzie, którzy kolejno wchodzą i znikają.”

Słowa te nabrały ostatnio nowych znaczeń, zwłaszcza w okresie popularności tzw. reality show.

Odpowiedz ustnie na pytania: czy bohaterowie tych programów odgrywają swoje role, czy też są po prostu sobą. Czy to drugie w ogóle jest możliwe? Czy ludzie, ograniczeni społecznymi normami i konwenansami, odkrywają swoje prawdziwe ja przed innymi?

2. Wypisz ze słownika języka polskiego znaczenia słów gra, grać oraz związki frazeologiczne z tymi wyrazami.

3. Na podstawie tekstu w podręczniku: Świat w słowach i obrazach: Wszystko jest teatrem? (s. 273–277) podaj charakterystyczne cechy widowiska teatralnego - notatka w zeszycie.

 4. Następnie omawówicie wymienione w tekście rodzaje widowisk:. Charakteryzujemy te dziedziny sztuki - operę, pantomimę i balet, odwołując się do informacji z podręcznika.

5. Wykorzystując zgromadzone informacje, zredagujcie zaproszenie na wybrany spektakl:

 a) występ trzech tenorów w La Scali,

b) gościnny występ w Krakowie słynnego mima – Marcela Marceau,

c) występ zespołu baletowego w Teatrze Wielkim w Moskwie.

 W zaproszeniach odwołajcie się do środków wyrazu charakterystycznych dla poszczególnych gatunków twórczości scenicznej (np. barwa głosu, czystość głosu, bogactwo gestów, wyrazistość gestów i mimiki, taniec nowoczesny, taniec klasyczny)

 

Termin wykonania: 12 maja 2020 r.


06 maja 2020 r.

Temat: Piszemy test humanistyczny- lektura A. Fredro „ Zemsta”

 

Dziś piszemy test humanistyczny dotyczący lektury "Zemsta".  Na Wasze maile o godz. 10.00 prześlę  arkusz testu.  Piszemy 120  minut tj. do godz. 12:00. Po tym czasie odsyłacie mi wypełnione arkusze w Wordzie. Czas na odsełanie pracy - 15 minut

Powodzenia!Uśmiech

 

Przypominam, że piszemy test humanistyczny- „Zemsta” – 06 maja 2020 r. (środa) godz. 10:00-12:00); do godz. 12:15 odsyłamy pracę.


04 i 05 maja 2020 r 

04 maja 2020 r. - lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

 

Temat: Poznajemy zdania złożone podrzędnie…


 1. By dokończyć, jaki rodzaj zdania poznajemy i uzupełnić temat, należy rozwiązać rebus załącznik nr 1zdanie_podrzedne.jpg

  1. W zadaniach z przysłowiami i powiedzeniami załącznik nr 1  podkreśl zadnia nadrzędne. Postaw pytania do zdań podrzędnych, podkreśl wyrazy łączące zdanie nadrzędne z podrzędnym Nazwij te wyrazy.

     Przeczytaj wiadomości podręcznik „Gramatyka i stylistyka” strona 34-35, str.37

 3. Wykonaj ćwiczenia ze „Zeszytu ćwiczeń”  ćw. 1 str. 50, ćw. 3,4 str. 52

4. Ułóż zdania podrzędne przydawkowe do rysunkowych humorów -  załącznik nr 1

termin: 07 maja 2020 r.


29 i 30 kwietnia 2020 r

Lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

Proszę mieć przygotowane teksty lektury


Temat: Dlaczego przez tyle lat „Zemsta” wciąż bawi czytelnia?


1.      Komizm – sytuacji (zdarzeń), postaci (charakterów), słowny (wypowiedzi) Załącznik nr 1 komizm__cechy_komedii.jpg

2.      Cechy komedii jako gatunku literackiego ( załącznik nr 1kwiatek).

3.      Wybierz dwa z polecenia i zredaguj wypowiedź

a)      Nareszcie koniec sąsiedzkiego sporu. Czas pomyśleć o ślubie. Wacław i Klara zapraszają na wesele. Zredaguj oryginalny tekst zaproszenia.

b)      Jak weselisko, to niedzielne szaty. Ubierz Cześnika - szlachcica z XVIII wieku w odświętny strój. Zredaguj krótki opis stroju.

c)      Na Cześnika przychodzi chwila skruchy. Ma wyrzuty sumienia, że nawymyślał Rejentowi i murarzom. Chcę przeprosić, więc zamieszcza anons w gazecie. Zredaguj tekst.

d)      Papkin, znany z kwiecistej mowy, wznosi weselny toast za zdrowie Klary i Wacława . Wygłasza krótkie przemówienie. Zredaguj tekst.

4.      Wykonaj mapę mentalną podsumowującą lekturę "Zemstę" 

Mapa mentalna – zwana też „ mapą mózgu”, mapą pamięci”. Służy do wizualnego opracowania pojęcia , definicji , rozwiązania działań z wykorzystaniem rysunków, zwrotów, haseł zdjęć, ideogramów (umowny znak graficzny, wyrażający określone pojęcie bez użycia liter)

Zbieranie informacji w powyższej metodzie odbywa się przez notowanie skojarzeń.


Wykonaną  pracę prześlij w terminie do 05 maja br.


Przypominam ( zgodnie z ustaleniami), że piszemy test humanistyczny- „Zemsta” – 06 maja 2020 r. (środa) godz. 10:00-12:00); do godz. 12:15 odsyłamy pracę.

Czytamy "Balladynę" J. Słowackiego - termin 13 maja br.  

 

28 kwietnia 2020 r

 W środę 29.04.2020 r. lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

 Proszę mieć przygotowane teksty lektury

 

Temat: Każdy akt śmieszy… o komizmie sytuacyjnym i językowym

 

Wypełnij kartę pracy o_komizmie.jpg

 

Termin: 29 kwietnia 2020 r.


 

27 kwietnia 2020 r

 

Lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00.

Proszę mieć przygotowane podręczniki do nauki o języku oraz zeszyty ćwiczeń

 

Temat: Składnia zdania złożonego współrzędnie.


1.      Połącz zdania: Pada deszcz. Świeci słońce. spójnikami: i, lecz, więc, albo.

2.      Określ rodzaj zdania złożonego i narysuj jego wykres, w tym celu przeczytaj oraz wykorzystaj wiadomości z podręcznika „Gramatyka i stylistyka” str. 31-333.     

3. W celu utrwalenia wiadomości i umiejętności wykonaj ćwiczenia nr 2, 3, 4  str. 41-42 z zeszytu ćwiczeń.

4.      Zdania składowe są połączone często spójnikami, które ułatwiają rozpoznawanie, jakie to zdanie złożone współrzędnie – wykonaj ćwiczenie.  spojniki_w_zdaniu_zlozonym_wspolrzednie.jpg  

Termin - 30 kwietnia 2020 r.


23 kwietnia 2020 r

W poniedziałek lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00. Proszę mieć przygotowane podręczniki do nauki o języku oraz zeszyty ćwiczeń

Temat: „Jestem Papin – lew Północy”…

1.      Przedstawienie postaci ( proszę podać akt i scenę, z której pochodzi cytat zawarty w temacie) co  o Papkinie wiemy, jak wygląda -praca z tekstem ( notatka).

2.      Uzupełnij tabelkę:

Zdarzenie

Cechy Papkina

Akt, scena

 

tchórzostwo, bojaźliwość

 

 

Kłamliwość, skłonność do przesady, hipokryzja, obłuda

Akt II, scena 1

Wyznanie miłości podczas rozmowy z Klarą

 

 

 

 

Akt IV , scena 2

 

chciwość, pazerność

Akt II, scena 2

  1.    Odpowiedz pisemnie na pytanie: po co właściwie A. Fredro wprowadził  tę postać?

Termin 28 kwietnia 2020 r


22 kwietnia 2020 r.

 

Lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00. Proszę mieć przygotowane teksty lektury

 

Temat: Redagujemy charakterystykę porównawczą Cześnika i Rejenta


1.      Omówienie zebranego materiału z poprzedniej lekcji, wyniki sprawdzianu z lektury

2.      Kompozycja charakterystyki

3.      Wykorzystanie podanego materiału  załącznik nr 1

  material_do_charakterystyki.jpg

 

4.      Zredaguję charakterystykę Cześnika i Rejenta  

 

Termin 28 kwietnia 2020 r.


20 i 21 kwietnia 2020 r.

Temat: „Cześnik burda”, „Rejent jak lis w jamie” – „tych dwóch ludzi-ogień, woda”. Porównanie głównych bohaterów Zemsty.

1.      W temacie lekcji podano trzy cytaty z Zemsty. Odszukaj je w tekście i zapisz kto i o kim to mówi oraz podaj akt i scenę.                                                                                       

„Cześnik burda” - .....................................................                                                                                           „Rejent jak lis w jamie”    - ……..........................                                                                                                „tych dwóch ludzi-ogień, woda”. - …………………………………………….……..                                      2.      Porównaj dwóch głównych bohaterów komedii. Pracuj z tekstem lektury.

Przedstawienie postaci

Nazwisko

 

 

Zawód (urząd)

 

 

Pochodzenie

 

 

Stan rodzinny

 

 

Wygląd bohaterów

Stroje, fryzury, sposób poruszania się mówienia      (charakterystyczne powiedzonka), gestykulacja, postawa

 

 

Osobowości antagonistów

Temperament (reakcje na zdarzenia, sposób rozwiązania konfliktów i okazywanie uczuć)

 

 

Charakter ( sposób traktowania ludzi, podejście do obyczajów, tradycji, honoru, postawa wobec życia, świata)

 

 

Umysłowość (o której można wnioskować z wykształcenia, zainteresowań)

 

 

Ocena postaci

Ocena innych bohaterów komedii

………………….. nie zostawia na nim suchej nitki, twierdzi, że …………………………. ………………………… ………………………….

…………………. Rzuca gromy na jego głowę, oświadcza, że ………… …………………………. ………………………… ………………………….

Twoja subiektywna opinia

 Myślę, że ……………… …………………………. ………………………… ………………………….

Sądzę, że ………………. …………………………. ………………………… ………………………….

Oceniając obu bohaterów, można stwierdzić, że …….. …………………………. ………………………… ………………………….…………………………. ………………………… ………………………….

 3.      Uzupełnij notatkę  treściami z lektury.

Tym co różni ……………… od ……………….. jest ……………………….……….. .                                Cześnik ……………………………, natomiast Rejent ………………………………. .                                 Rejent …………………… , z kolei Cześnik ………………………………………… .                                  Żaden z nich nie ………………………………………………………………………. .

Każdy z nich ………………………………………………………………………….. .

Cechą wspólną obu sąsiadów jest …………………………………………………….. .

W porównaniu z ……………………….  ……………………. jest ………………… .

W przeciwieństwie do ……………….. …………………….. jest …………………… .

Porównując obu bohaterów, można zauważyć, że …………………………………… .                                     

4.      Wyjaśnij znaczenie słowa adwersarz. Ułóż z nim zdanie mówiące o głównych bohaterach Zemsty.

adwersarz - …………………………………………………………

………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………...

termin: 22 kwietnia 2020 r. 

W środę lekcja live Microsoft Teams godz. 10:00. Proszę mieć przygotowane teksty lektury.


16 kwietnia 2020 r.

 

Temat: Sprawdzamy znajomość treści lektury „Zemsta”

 

Dziś napiszemy sprawdzian ze znajomości treści lektury. Na wasze maile o godz. 10:30 prześlę wam pytania. Umawiamy się, że sprawdzian piszemy 30 minut.  Po tym czasie odsyłacie mi wypełnione karty odpowiedzi w Wordzie.

Powodzenia!Uśmiech


15 kwietnia 2020 r.

 Ważane: 16 kwietnia br.  sprawdzian ze znajomosci treści lektury "Zemsta"godz. 10:30

Temat:    WIOSENNE PRZEBUDZENIE ... ćwiczenia przed dyktandem 

 1. Uzupełnij tekst dyktanda:

…..   rz lub ż

 ‗      u lub ó

□      ch lub h

 

Po dżdżystej nocy roślinność wyst….eliła w g‗ rę. Trawa zazieleniła się, a pąki kwiatów rozwinęły. Nawet nieśmiała zazwyczaj □ortensja zwr‗ ciła swe jasnor‗  żowe płatki ku słońcu. Ptaki ćwierkały radośnie, skacząc po gałązkach d…ew niczym pląsające primabaleriny, a p…czoły b…ęczały wesoło, zapylając kwiaty i zbierając nektar na mi‗ d.

Samochody sunęły szosą, rozbryzgując na boki wodę z kału… powstałych w nocy. ….aby rechotały w pobliskim akwenie, a ludzie szcze…yli zęby w szerokich uśmiechach. Jednym słowem świat tętnił energią, a cała p…yroda budziła się do …ycia, wysyłając w świat pozytywne wibracje.

Ko…ystając z przepięknej pogody i wyczuwając entuzjazm otoczenia, Henryk postanowił wyjść na spacer ze swoimi psami, dwoma wy…łami – □eraklitem i □ansem oraz □artem Żelkiem. Przez chwilę rozwa…ał, czy nie wziąć ze sobą □ulajnogi, ale ostatecznie zostawił ją w gara…u.

Wchodząc do parku, minął grupkę nastolatków rz‗  cających między sobą frisbee. Zachowywali się przy tym k…ykliwie, □ałasowali i śmiali się głośno, ale nikomu to nie przeszkadzało. Nawet wątły star‗  szek, siedzący nieopodal na ławce, pat…ył na nich bardziej z zainteresowaniem niż z przyganą.

Równie…p…echodzący obok kobieta i mę…czyzna spoglądali na młodzie… z …yczliwością, wspominając czasy, kiedy sami □asali po parku.

W głębi parku □enryk spotkał kole…ankę z uczelni. Dawno się nie widzieli i chłopak bardzo się ucieszył z tego spotkania. Bo…ena opowiadała mu o swojej pracy w laboratorium i o fakultecie z in…ynierii bio□emicznej, który postanowiła dodatkowo zrobić. Ich rozmowa nie trwała jednak długo, bowiem wy…ły zaczęły się niecierpliwić. □enryk po…egnał się więc z Bo…eną i ruszył dalej. Spacerował jeszcze przez dziewięćdziesiąt minut, chłonąc świe…e wiosenne powiet…e, po czym wrócił do swojego mieszkania na przedmieściach Warszawy.

 

2. Uzasadnij pisownię wyrazów:

Wyraz

Uzasadnienie

nieśmiała

 

nie przeszkadzało

 

nieopodal

 

nie widzieli

 

niecierpliwić

 

 

Termin wykonania zadania: 20 kwietnia 2020 r.


08 kwietnia 2020 r.

 Ważane: 16 kwietnia br.  sprawdzian ze znajomosci treści lektury "Zemsta"

Temat: Spleceni wątkami …

1.      Przypomnij, czym jest wątek w utworze literackim.

wątek - …………………………………………………………………………………

2.      W akcie I zostają zawiązane cztery wątki. Zatytułuj je i określ ich typ ( np. : główny, poboczny, miłosny)

a)      „…………………………………………….” wątek ……………………………

b)      „…………………………………………….” wątek ……………………………

c)      „…………………………………………….” wątek ……………………………

d)      „…………………………………………….” wątek ……………………………

3.      Któremu z antagonistów zemsta się udała? Wskaż ich zyski i straty.

Cześnik

zyskał: ……………………………………………………………………………….

stracił: ………………………………………………………………………………

Rejent

zyskał: ……………………………………………………………………………….

stracił: ………………………………………………………………………………

4.      Papkin odgrywa ważną rolę w akcji. Wiąże trzy wątki. Napisz, w jaki sposób bohater w nie wkracza.

a)      do wątku …………………………………. przez ………………………………..

b)      do wątku …………………………………. przez ………………………………..

c)      do wątku …………………………………. przez ………………………………..

5.      Wszystkie wątki łączą się w punkcie kulminacyjnym. Które zdarzenia można uznać za przełomowe?. Uzupełnij tabelę nazwami zdarzeń ważnych dla przebiegu akcji.

BUDOWA AKCJI „ZEMSTY”

WYDARZENIA

EKSPOZYCJA – przedstawia główny konflikt utworu, tworzy wyjściowy układ zdarzeń, zapoznaje z miejscem akcji i postaci biorących w niej udział.

 

 

ROZWINIĘCIE- przedstawia  dalszy bieg wydarzeń.

 

PUNKT KULMINACYJNY- to moment dramatu, w którym konflikty narastają tak bardzo, że zdawałaby się brak jest wyjścia   z sytuacji.

 

PERYPETIE – to zaskakujące, nagłe zmiany w losach postaci.

 

 

 

ROZWIĄZANIE – to spadek napięcia w utworze, konflikty zostają rozwiązane. Finał może być tragiczny  ( w tragedii)  lub pomyślny                   ( w komedii)

 

 

 Termin: 15 kwietnia 2020 r.

 

07 kwietnia 2020 r.



 

Temat: Części zdania…powtórzenie

 

Na początek mała rozgrzewka. Sprawdź się, możesz wykorzystać swoją notatkę z poprzedniej lekcji

1. Jaka to część zdania?                                                                                                           
a) odpowiada na pytania: kto? co?, rzadziej: kogo? czego?; wyrażona jest rzeczownikiemw dopełniaczu?   

            ...........................................

b) wyrażona jest osobową forma czasownika?  ..............................................
c) odpowiada na pytania przypadków zależnych? ........................................
d) odpowiada na pytania: jak? w jaki sposób? Najczęściej jest określeniem czasownika      

                                                                                                                          ...............................................

e) Jest określeniem rzeczownika, odpowiada między innymi na pytania: jaki? który? czyj?                                 ...........................................

f) Składa się z łącznika i orzecznika?                                    ..............................................
d) Odpowiada na pytania: po co? w jakim celu? Najczęściej jest określeniem czasownika?  

                                                                                              ...............................................

  Jeśli zdobyłeś 7 pkt. to gratuluję  

 

2. W zdaniu:                                                                                                                            

 

Moi rodzice nie najlepiej orientują się w muzyce młodzieżowej.
         

  a) są dwie przydawki      b) są trzy przydawki       c) są cztery przydawki

 

  podmiot wyrażony jest

 

a) liczebnikiem               b) zaimkiem             c) rzeczownikiem

 

 jest okolicznik

 

a)  miejsca                     b) czasu                       c) sposobu

 

dopełnienie odpowiada na pytanie

 

a) miejscownika             b) biernika                 c) narzędnika

 

 

3. Dokonaj rozbioru logicznego zadania – nazwij części zdania, narysuj wykres

 

Potężny Zeus zapraszał Syzyfa na wysoki Olimp.

 

Na Olimpie sprytny Syzyf poznał boskie tajemnice                                                                       

 

4. Wypisz z pierwszego zdania podmiot, z drugiego – okolicznik,

z trzeciego – orzeczenie, z czwartego – przydawkę, a z piątego – dopełnienie. Zapisz hasło.

 

1) Ze wszystkich stron otaczała nas dzika natura.               ............................................................

2) Taka okazja nigdy się nie trafi.                                        ...........................................................

3) Michał nie łamie danych obietnic.                                   ..........................................................

4) Dziadek często opowiada mi o swoich podróżach.         ...........................................................                      5) Czy ja nie mam już żadnych praw?                                 ..........................................................

 

Termin: 15 kwietnia 2020 r.


02 i 06 kwietnia 2020 r.

Temat: Rewia postaci – Zemsta A. Fredro

Wykonaj polecenia:

1.      Przedstaw dwie grupy postaci Zemsty. Wpisz imiona bohaterów Dlaczego Podstolina została umieszczona po środku?

Główni antagoniści (przeciwnicy)

 

…………………………………                                   ……………………………….

jego synowica …………………..                                jego syn ………………………..

rezydent ……………………….       PODSTOLINA                       słudzy

marszałek ……………………….                                 ………………………………..

dworzanin ……………………….                                 ……………………………….

kuchmistrz ……………………..                                  ………………………………...

2. W utworze zostały przedstawione trzy pokolenia. Przyporządkuj bohaterów do odpowiednich epok  zalacznik__zemsta_bohaterowie.jpg (jeśli masz możliwość wydrukuj lub odnotuj w zeszycie). Opisz typowy stój szlachcica wykorzystując słownictwo: żupan, kołpak kontusz, karabela, pas, buty. Skorzystaj ze słownika języka polskiego

3.      Bohaterowie Zemsty reprezentują stan szlachecki, pochodzą jednak z różnych warstw społeczno-kulturalnych tego stanu. Do poszczególnych typów szlachcica dopasuj właściwe nazwisko.

…………………………………… - szlachcic z dziada pradziada,

……………………………………. -dorobkiewicz

……………………………………. – szlachecki utracjusz

…………………………………… - sługa szlacheckiego pochodzenia

4.      Nazwy tytułów urzędów dopasuj do podanych definicji.

cześnik, podstoli, rejent

…………………………… - w dawnej Polsce urzędnika królewski odpowiedzialny za podawanie trunków, później tytuł honorowy niższego urzędnika ziemskiego;

……………………………. – pracownik wymiaru sprawiedliwości, dawne określenie notariusza, przedstawiciel palestry;

…………………………… - w dawnej Polsce urzędnik nadworny, zastępca stolnika nadzorującego podawanie potraw do stołu, potem tytuł honorowy urzędnika ziemskiego; jego żona - …………………………..

5.W komedii Fredry bohaterowie noszą nazwiska znaczące, które ich charakteryzują. Wyjaśnij znaczenie i pochodzenie tych nazwisk:

Raptusiewicz - ………………………………………………………………

Milczek - …………………………………………………………………….

Papkin - ……………………………………………………………………..

Dyndalski - …………………………………………………………………

6.      Zemsta może być dzika, krwawa, okrutna, osobista, prywatna, sroga, sprawiedliwa, zasłużona. Podkreśl te określenia, które pasują do sytuacji opisanej przez A. Fredrę.


7.      Podaj wyrazy bliskoznaczne do słowa zemsta i odpowiedz na pytania.

zemsta - …………………………………………………………………………

Który z bohaterów był bardziej zaślepiony zemstą?   ……………………………..

Który z bohaterów był dłużej zatwardziały w zemście?   …………………………..

8. Uzupełnij zwroty czasownikami.

podsycać, nasycić się, obawiać się, uciekać, płonąć

poprzysiąc, zaplanować, szykować dyszeć

zemstą można…………………………       zemstę można komuś……………………

zemstę można ………………………..        do zemsty można się …………………….

zemsty można ………………………          przed zemstą można …………………….

czyjąś zemstę można …………………….

 

UWAGA

Tym razem nie musicie mi przesyłać zrobionych zadań. Ale proszę wykonajcie pracę solidnie, bo niedługo sprawdzę Waszą wiedzę w tym zakresie 08.04.2020r.Uśmiech

 

01 kwietnia 2020 r.

 

Temat: Przydawki, okoliczniki i dopełnienia wzbogacają wypowiedzenia

 

Powtórz wiadomości o częściach zdania:  przydawka, okolicznik, dopełnianie.

 

 Portal: e- podreczniki i temat: Przydawki, okoliczniki i dopełnienia wzbogacają wypowiedzenia

 

https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/211869

Wykonać ćwiczenia

 

Powtarzając rozbiór logiczny zadania jako instruktaż obejrzyj

 

 film https://youtu.be/5g0DFmagrII

 

zadanie domowe: Krótka notatka do zeszytu i ćw. nr 3,7,10  zapisać w zeszycie termin 07.04. 2020


30, 31 marca 2020

Sprawdź zadania, które miałeś wykonać na dziś sugerowane_odpowiedzi.docx Proszę sprawdzić, następnie dokonać korekty i nie przesyłać już odpowiedzi. 

Temat: To warto przeczytać, obejrzeć … - redagujemy recenzję  z ostatnio przeczytanej książki lub obejrzanego filmu, spektaklu.

Recenzję piszemy w związku autentycznym wydarzeniem artystycznym, jakim może być np. książka, film, spektakl teatralny czy telewizyjny, audycja radiowa, wystawa, koncert. Celem recenzji może być chęć podzielenia się przemyśleniami i odczuciami  w związku z uczestniczeniem w wydarzeniu/ przeczytaniu książki. Ta odmiana sprawozdania łączy dwa elementy: informację i ocenę. O recenzji możesz przeczytać w podręczniku „Gramatyka i stylistyka” str.97-100

Plan sprawozdania /recenzji:

I Część sprawozdawcza:

  1. Tytuł, autor/ dane o książce; autor, tytuł
  2. Twórcy; reżyser, autor scenariusz, scenografia, kostiumy, muzyka, zdjęcia, obsada aktorska./czas i miejsce akcji.
  3. Tematyka dzieła./geneza utworu
  4. Główne problemy./Problematyka utworu i główne  wątki
  5. Krótkie przedstawienie treści ( nie streszczamy treści).
  6. Gatunek/gatunek literacki - komedia

II Część krytyczna:

  1. Ocena poszczególnych elementów towarzyszących

a)      Gra aktorska/ocena postaci występujących w książce.

b)      Uwagi dotyczące scenografii, muzyki, kostiumów/omówienie kompozycji.

c)      Gra światła i barw jako środki wyrazu/akcja.

d)      Symbolika scen, obrazów/wartości poznawcze, emocjonalne,  moralne

e)      Sposób posługiwania się planami.

f)       Ocena akcji i układu treści/ponadczasowa wymowa utworu

g)      Inne wartości, np. język, kompozycja/ język utworu

2. Osobiste spostrzeżenia i uwagi

a)      Wskazanie dodatnich i ujemnych stron dzieła

b)      Osobiste wrażenia, uczucia.

c)      Postulaty pod adresem reżysera

3. Zachęta (lub nie) do obejrzenia, przeczytania.

Zadanie 1:

Podany plan przepisz do zeszytu, dostosowując go do swojej recenzji, którą będziesz pisał. Zapisy w planie kolorem czarnym zapisano dla filmu, spektaklu, natomiast kolorem niebieski dotyczą książki. Punkty 2. i 3. w drugiej części planu recenzji jednako odnoszą się do książki, filmu czy przedstawienia.

Zadanie 2:

Zapoznaj się ze słownictwem -załącznik nr 1{file84950} . Niezrozumiałe słowa - wyjaśnij ich znaczenie, korzystając ze słownika. Do zeszytu zapisz to słownictwo, które wykorzystasz, pisząc recenzję.

Zdanie 3

Zapoznaj się ze wskazówkami, pamiętaj o nich, gdy będziesz redagować swoją wypowiedź:

  1. Zbierz informacje na temat filmu, spektaklu czy książki
  2. Poszukaj w Internecie wypowiedzi znanych o osób o filmie, przedstawieniu, książce. Opinię autorytetu możesz przytoczyć.
  3. W recenzji nie pisz o wszystkim- wybierz najważniejsze, Twoim zdaniem, elementy, które chciałbyś opisać.
  4. Pamiętaj, że recenzja nie musi być pochlebna, masz prawo do własnego zdania.
  5. Możesz zmienić kolejność podpunktów
  6. Ważnym elementem recenzji jest jej tytuł. Wymyśl coś oryginalnego i nie powtarzaj tytułów, które już się znalazły np. w prasie

Zadnie domowe:

To warto przeczytać, obejrzeć … - zredagujemy recenzję  z ostatnio przeczytanej książki lub obejrzanego filmu, spektaklu – „Zemsta” A. Fredro.  Pracę prześlij na adres: roz_wes@interia.pl w terminie do 06 kwietnia godz. 14:25 Pamiętaj, że praca ma być samodzielna!

 

25 marca 2020 r.

Tematy zajęć zapisujemy w zeszycie przedmiotowym

Temat: Akt,scena, didaskalia...  

Zadanie 1   W jaki sposób poznajemy akcje dramatu i bohaterów? Porównaj tekst dramatu z dowolnym utworem epickim, np. powieścią, nowela, balladą. Czy znajdziesz w dramacie odpowiednik narratora – kogoś, kto opowiada wydarzenia i je komentuje?

Zadanie nr 2

Porównaj scenę trzecią aktu pierwszego, scenę czwarta aktu drugiego ze scena pierwszą aktu pierwszego. Jakie dostrzegasz różnice?

Zadanie nr 3

W dramacie wyróżnia się tekst główny i poboczny. Tekst główny to dialogi i monologi. Tekst poboczny(didaskalia) to np. w  akcie pierwszym: „ Pokój w zamku Cześnika, drzwi na prawo, lewo i w środku, stoły krzesła , etc., gitara angielska na ścianie”.

Zaznacz inne przykłady tekstu pobocznego. Spróbuj określić, jaka on spełnia funkcję.

Zadanie 4 

Na jakie części dzieli się dramat? Zastanów się, od czego to zależy.

Notatka- to  udzielone odpowiedzi na pytania 

zadanie domowe. Pobierz plik,krzyzowka.docx, wydrukuj ( lub przerysuj) i uzupełnij hasło wklej do zeszytu. termin wykonania 30.03.2020

 

24 marca 2020 r.                                                                                                                      Jakie wrażenia po obejrzeniu Zemsty? Warto sie nimi podzielić, pisząc recenzję. 

 

By ułatwić zadanie przygotuję dla Was materiały, które będziecie mogli wykorzystać.

 

Proszę Was o przesłanie Waszych e-maili, by móc z Wami się komunikować na adres e-mailowy  roz_wes@interia.pl