09.06. i 23.06.2020r.
Temat: Krajobrazy świata - podsumowanie działu.
Zapoznaj się z treścią podręcznika s.163-167, w celu utrwalenia wiedzy o krajobrazach świata:
- wskaż na mapie świata miejsca występowania poszczególnych krajobrazów;
- wskaż, jak zmienia się klimat i krajobraz wraz ze wzrostem szer. geogr. i wysokości n.p.m.
- rozpoznaj wybrane gatunki roślin i zwierząt;
- przedstaw warunki do życia i działalności gospodarczej człowieka.
https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-dzialu-iv-quotna-ladzie---krajobrazy-swiataquot/DzfsH3aux
Wykonaj zadania 1-14 s.75-79 w zeszycie ćwiczeń.
Termin:
02.06.2020r.
Temat: Krajobraz wysokogórski Himalajów.
Przeczytaj temat w podręczniku s. 157-162, w celu poznania środowiska przyrodniczego i działalności człowieka w krajobrazie górskim himalajów:
- odszukaj na mapie fizycznej Azji Himalaje, Wyżynę Tybetańską oraz rzeki: Indus, Brahmaputra i Ganges;
- wskaż, jak zmienia się klimat i krajobraz wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem morza;
- rozpoznaj wybrane gatunki roślin i zwierząt Himalajów;
- poznaj warunki do życia i przykłady działalności gospodarczej człowieka w Himalajach;
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/azja---kontynent-kontrastow/D14FnlELM
Wykonaj zadania 1-6 s.73-74 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 09.06.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
-
26.05.2020r.
Temat:Tundra.
Zapoznaj się z treścią tematu s. 152-156, w celu poznania warunków panujących w strefie krajobrazowej tundry:
- wskaż na mapie obszar występowania tundry na świecie;
- poznaj warunki klimatyczne panujące w tundrze - klimatogram;
- poznaj wybrane gatunki roślin i zwierząt typowe dla tundry;
- oceń warunki życia ludzi w tundrze;
- wskaż różnice między warunkami klimatycznymi, krajobrazem oraz działalnością człowieka w tajdze i tundrze.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/tundra/D6h7Ld8uc
https://epodreczniki.pl/a/przyroda-tundry/DYW9pf3AH
Wykonaj zadania 1-7 s. 71-72 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 02.06.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
19.05.2020r.
Temat: Tajga.
Przeczytaj temat z podręcznika s.147-151, aby poznać środowisko przyrodnicze i działalność człowieka w tajdze:
- wskaż na mapie położenie poznawanego typu krajobrazu;
- odczytaj wartości i opisz przebieg temperatury powietrza oraz rozkład opadów atmosferycznych na podstawie klimatogramów;
- przedstaw główne cechy i porównaj poznawane krajobrazy świata;
- rozpoznaj rośliny i zwierzęta typowe dla poznawaneg krajobrazu;
- poznaj niektóre przykłady budownictwa, sposoby gospodarowania, głównych zajęć mieszkańców;
- ustal zależności między połóżeniem wybranego krajobrazu na kuli ziemskiej, warunkami klimatycznymii i głównymi cechami krajobrazu.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/przyroda-tajgi/DAfBTG8Hf
https://epodreczniki.pl/a/tajga/D14zumSd0
Wykonaj zadania 1-6 s. 69-70 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 26.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
12.05.2020r.
Temat: Krajobraz śródziemnomorski.
Przeczytaj temat s. 141-146.
Zwróć uwagę na:
- obszary występowania krajobrazu śródziemnomorskiego - mapa s. 144;
- cechy klimatu śródziemnomorskiego - klimatogram s. 141;
- gatunki roślin i zwierząt typowe dla krajobrazu śródziemnomorskiego;
- związek między warunkami klimatycznymi a rozwojem rolnictwa i turystyki strefy śróziemnomorskiej;
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/nad-morzem-srodziemnym/DQuu4jdTN
https://epodreczniki.pl/a/przyroda-w-klimacie-srodziemnomorskim/D12uqawW1
Wykonaj zadania 1-6 s. 67-68 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 19.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
05.05.2020r.
Temat: Pustynie gorące i lodowe.
Zapoznaj się z treścią tematu s. 135-140.
PORÓWNAJ krajobrazy pod względem:
- położenia - mapa s. 135,
- warunków klimatycznych - klimatogramy s.136 i 139,
- roślin i zwierząt pustyń zwrotnikowych i lodowych,
- mieszkańców i ich gospodarczej działalności na tych terenach.
Skorzystaj
https://epodreczniki.pl/a/przyroda-pustyni/D1HLQOdwA
https://epodreczniki.pl/a/pustynia-lodowa/D1DTBgJNL
Wykonaj zadania 1-5 s.64-66 w zeszycie ćwiczeń
Termin: 12.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
28.04.2020r.
Temat: Sawanny i stepy.
Przeczytaj temat z podręcznika s. 127-134.
Porównaj te dwa krajobrazy pod względem położenia - mapa s. 130, warunków klimatycznych, świata roślin i zwierząt oraz sposobu gospodarowania na tych terenach trawiastych.
Skorzystaj:
https://epodreczniki.pl/a/sawanny/DWzw5UGoo
https://epodreczniki.pl/a/przyroda-sawanny/DXOJlbe51
https://epodreczniki.pl/a/stepy/D196W05me
https://epodreczniki.pl/a/przyroda-stepu/DAahFQZKA
Wykonaj zadania 1-4 s.62-63 w zeszycie ćwiczeń.
Termin: 05.05.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
21.04.2020r.
Temat: Krajobraz lasu strefy umiarkowanej.
Przeczytaj temat z podręcznika s. 122-126.
Lasy strefy umiarkowanej występują w wielu regionach świata - przeanalizuj mapę, zwróć uwagę na świat roślin i zwierząt. Porównaj krajobraz lasów równikowych i lasów strefy umiarkowanej.
Skorzystaj https://epodreczniki.pl/a/lasy-lisciaste/DWqOXBVPS
Wykonaj zadania 1-5 s.60-61 z zeszytu ćwiczeń
Termin: 28.04.2020r. - odeślij - barbara_czeguś@wp.pl
07.04.2020r.
Temat: Wilgotny las równikowy.
Przeczytaj temat z podręcznika s.115-121
Zwróć uwagę na położenie wilgotnego lasu równikowego, cechy klimatu, świat roślin i zwierząt oraz rdzennych mieszkańców lasu.
Wykonaj ćwiczenia 1-6 s.57-59
Termin: 21.04.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl
31.03.2020r.
Temat:Strefowość i piętrowość krajobrazów na świecie.
Przeczytaj temat w podręczniku s.110-114,
Wykonaj ćwiczenia 1-6 str.54-56
Termin-07.04.2020