09.06. i 23.06.2020r.

Temat: Krajobrazy świata - podsumowanie działu.

Zapoznaj się z treścią podręcznika s.163-167, w celu utrwalenia wiedzy o krajobrazach świata:

- wskaż na mapie świata miejsca występowania poszczególnych krajobrazów;

- wskaż, jak zmienia się klimat i krajobraz wraz ze wzrostem szer. geogr. i wysokości n.p.m.

- rozpoznaj wybrane gatunki roślin i zwierząt;

- przedstaw warunki do życia i działalności gospodarczej człowieka.

https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-dzialu-iv-quotna-ladzie---krajobrazy-swiataquot/DzfsH3aux

Wykonaj zadania 1-14 s.75-79 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 



02.06.2020r.

Temat: Krajobraz wysokogórski Himalajów.

Przeczytaj temat w podręczniku s. 157-162, w celu poznania środowiska przyrodniczego i działalności człowieka w krajobrazie górskim himalajów:

- odszukaj na mapie fizycznej Azji Himalaje, Wyżynę Tybetańską oraz rzeki: Indus, Brahmaputra i Ganges;

- wskaż, jak zmienia się klimat i krajobraz wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem morza;

- rozpoznaj wybrane gatunki roślin i zwierząt Himalajów;

- poznaj warunki do życia i przykłady działalności gospodarczej człowieka                w Himalajach;

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/azja---kontynent-kontrastow/D14FnlELM

Wykonaj zadania 1-6 s.73-74 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 09.06.2020r. odeślij barbara_czegus@wp.pl


26.05.2020r.

Temat:Tundra.

Zapoznaj się z treścią tematu s. 152-156, w celu poznania warunków panujących w strefie krajobrazowej tundry:

- wskaż na mapie obszar występowania tundry na świecie;

- poznaj warunki klimatyczne panujące w tundrze - klimatogram;

- poznaj wybrane gatunki roślin i zwierząt typowe dla tundry;

- oceń warunki życia ludzi w tundrze;

- wskaż różnice między warunkami klimatycznymi, krajobrazem oraz działalnością człowieka w tajdze i tundrze.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/tundra/D6h7Ld8uc

https://epodreczniki.pl/a/przyroda-tundry/DYW9pf3AH

Wykonaj zadania 1-7 s. 71-72 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 02.06.2020r.  odeślij barbara_czegus@wp.pl



19.05.2020r.

Temat: Tajga.

Przeczytaj temat z podręcznika s.147-151, aby poznać środowisko przyrodnicze i działalność człowieka w tajdze:

- wskaż na mapie położenie poznawanego typu krajobrazu;

- odczytaj wartości i opisz przebieg temperatury powietrza oraz rozkład opadów atmosferycznych na podstawie klimatogramów;

- przedstaw główne cechy i porównaj poznawane krajobrazy świata;

- rozpoznaj rośliny i zwierzęta typowe dla poznawaneg krajobrazu;

- poznaj niektóre przykłady budownictwa, sposoby gospodarowania, głównych zajęć mieszkańców;

- ustal zależności między połóżeniem wybranego krajobrazu na kuli ziemskiej, warunkami klimatycznymii i głównymi cechami krajobrazu.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/przyroda-tajgi/DAfBTG8Hf

https://epodreczniki.pl/a/tajga/D14zumSd0

Wykonaj zadania 1-6 s. 69-70 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 26.05.2020r. odeślij  barbara_czegus@wp.pl


12.05.2020r.

Temat: Krajobraz śródziemnomorski.

Przeczytaj temat s. 141-146.

Zwróć uwagę na:

- obszary występowania krajobrazu śródziemnomorskiego - mapa s. 144;

- cechy klimatu śródziemnomorskiego - klimatogram s. 141;

- gatunki roślin i zwierząt typowe dla krajobrazu śródziemnomorskiego;

- związek między warunkami klimatycznymi a rozwojem rolnictwa i turystyki strefy śróziemnomorskiej;

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/nad-morzem-srodziemnym/DQuu4jdTN

https://epodreczniki.pl/a/przyroda-w-klimacie-srodziemnomorskim/D12uqawW1

Wykonaj zadania 1-6 s. 67-68 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 19.05.2020r. odeślij  barbara_czegus@wp.pl


05.05.2020r.

Temat: Pustynie gorące i lodowe.

Zapoznaj się z treścią tematu s. 135-140.

PORÓWNAJ krajobrazy pod względem:

- położenia  - mapa s. 135,

- warunków klimatycznych - klimatogramy s.136 i 139,

- roślin i zwierząt pustyń zwrotnikowych i lodowych,

- mieszkańców i ich gospodarczej działalności na tych terenach.

Skorzystaj

https://epodreczniki.pl/a/przyroda-pustyni/D1HLQOdwA

https://epodreczniki.pl/a/pustynia-lodowa/D1DTBgJNL

Wykonaj zadania 1-5 s.64-66 w zeszycie ćwiczeń

Termin: 12.05.2020r. odeślij  barbara_czegus@wp.pl

 

28.04.2020r.

Temat: Sawanny i stepy.

Przeczytaj temat z podręcznika s. 127-134.

Porównaj te dwa krajobrazy pod względem położenia - mapa s. 130, warunków klimatycznych, świata roślin i zwierząt oraz sposobu gospodarowania na tych terenach trawiastych.

Skorzystaj:

https://epodreczniki.pl/a/sawanny/DWzw5UGoo

https://epodreczniki.pl/a/przyroda-sawanny/DXOJlbe51

https://epodreczniki.pl/a/stepy/D196W05me

https://epodreczniki.pl/a/przyroda-stepu/DAahFQZKA

Wykonaj zadania 1-4 s.62-63 w zeszycie ćwiczeń.

Termin: 05.05.2020r. odeślij    barbara_czegus@wp.pl


21.04.2020r.

Temat: Krajobraz lasu strefy umiarkowanej.

Przeczytaj temat z podręcznika s. 122-126.

Lasy strefy umiarkowanej występują w wielu regionach świata - przeanalizuj mapę, zwróć uwagę na świat roślin i zwierząt. Porównaj krajobraz lasów równikowych i lasów strefy umiarkowanej.

Skorzystaj https://epodreczniki.pl/a/lasy-lisciaste/DWqOXBVPS

Wykonaj zadania 1-5 s.60-61 z zeszytu ćwiczeń

Termin: 28.04.2020r. - odeślij - barbara_czeguś@wp.pl



07.04.2020r.

Temat: Wilgotny las równikowy.

Przeczytaj temat z podręcznika s.115-121

Zwróć uwagę na położenie wilgotnego lasu równikowego, cechy klimatu, świat roślin  i zwierząt oraz rdzennych mieszkańców lasu.

Wykonaj ćwiczenia 1-6 s.57-59

Termin: 21.04.2020r.  odeślij   barbara_czegus@wp.pl


31.03.2020r.

Temat:Strefowość i piętrowość krajobrazów na świecie.

Przeczytaj temat w podręczniku s.110-114, 

Wykonaj ćwiczenia 1-6 str.54-56

Termin-07.04.2020