25.06.2020
Temat: Polonistyczny zawrót głowy.
Moi Drodzy,
przed nami ostatnia lekcja języka polskiego w tym roku szkolnym. Korzystam więc z okazji i serdecznie dziękuję Wam za zaangażowanie i solidną pracę w ostatnich miesiącach. Wy podziękujcie rodzicom, rodzeństwu i innym osobom, które pomagały Wam zgłębiać tajemnice zdalnego nauczania. Bez ich pomocy byłoby jeszcze trudniej.
Przed nami zasłużone wakacje. Życzę Wam, aby były słoneczne, radosne i bezpieczne. Odpocznijcie od komputerów, tabletów, smartfonów. Spędzajcie dużo czasu z przyjaciółmi i rodziną na świeżym powietrzu. Biegajcie, grajcie, rozmawiajcie, dużo się śmiejcie. A we wrześniu wracajcie do szkoły zdrowi, wypoczęci, opaleni i pełni zapału do nauki
Dzisiaj proponuję Wam małą powtórkę. Pod poniższymi linkami ukryte są zagadki, układanki, testy, które sprawdzą, ile udało Wam się zapamiętać
z V klasy.
http://pisupisu.pl/klasa5/chlopcy-z-placu-broni-test-2
http://pisupisu.pl/klasa5/powrot-taty
http://pisupisu.pl/klasa5/mity-dedal-i-ikar
http://pisupisu.pl/klasa5/pisownika-wyrazow-wielka-i-mala-litera
http://pisupisu.pl/klasa5/synonimy-ktory-wyraz-nie-pasuje
http://pisupisu.pl/klasa5/uzupelnij-przyslowie-wpisywanka
http://pisupisu.pl/klasa5/zdania-pojedyncze-i-zlozone
http://pisupisu.pl/klasa5/jaka-czesc-mowy
A oto lista lektur obowiązkowych, które będziemy omawiać w kl. VI (jeśli ktoś miałby ochotę przeczytać już w wakacje):
1. H. Sienkiewicz - " W pustyni i w puszczy"
2. R. Kosik - "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi"
3. J.R.R.Tolkien - "Hobbit, czyli tam i z powrotem"
..................................................................................................................................................................................................
24.06.2020
Temat: Magiczna siła przyjaźni i natury w filmie A. Holland pt. "Tajemniczy ogród".
Nacobezu:
- nazywam swoje wrażenia i uczucia,
- rozumiem znaczenie terminów: adaptacja filmowa, tworzywo filmu
Tekst literacki | Film | |
tworzywo | słowo | obraz, dźwięk |
twórca | pisarz, poeta | zespół ludzi w skład którego wchodzą:
aktorzy – odtwórcy ról, operatorzy kamer– osoby odpowiedzialne za realizację zdjęć do filmu, pracę kamer, operatorzy dźwięku – osoby odpowiedzialne za nagrywanie dźwięku i ścieżkę dźwiękową filmu, scenografowie – osoby zajmujące się oprawą plastyczną dzieła (dekoracje, kostiumy), scenarzysta – autor scenariusza, czyli literackiego projektu utworu filmowego, montażyści – osoby dokonujące montażu, łączenia zdjęć, obrazów, reżyser – główny autor dzieła filmowego, koordynator pracy wieloosobowej ekipy realizacyjnej. |
3. Rozwiąż krzyżówkę i odpowiedz, co jest głównym tematem powieści.
krzyzowka_tajemniczy_ogrod.pdf
krzyzowka_tajemniczy_ogrod.pdf [227.46 KB]
4. Zastanów się na czym polegała tajemnica ogrodu? Jak rozumiesz słowa Mary wypowiedziane w ostatniej scenie filmu: „Jeśli umiecie patrzeć, zobaczycie, że cały świat jest ogrodem.”
Obiecałam spotkanie na Teams, ale muszę być w szkole. Mam nadzieję, że mi wybaczycie
........................................................................................................................................................................................
22.06.2020 i 23.06.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: A. Holland i jej wizja "Tajemniczego ogrodu" - oglądamy ekranizację powieści F. H. Burnett.
https://www.cda.pl/video/12194349
Miłego oglądania. W środę lub czwartek chciałabym się spotkać z Wami na Teams, aby o nim porozmawiać. Sprawdzajcie powiadomienia
.........................................................................................................................................................................................................................................
19.06.2020
Temat: Jak napisać zawiadomienie?
Nacobezu:
- definiuję zawiadomienie jako użytkową formę wypowiedzi,
- redaguję zawiadomienie,
- wiem, jakie informacje są konieczne dla tej formy wypowiedzi
15.06.2020
Temat: Zgłębiamy tajniki pracy radiowców.
Nacobezu:
- wymieniam nazwy profesji związanych z pracą w radiu,
- rozróżniam rodzaje audycji radiowych,
- poprawnie odmieniam rzeczownik radio
1. Zapoznaj się z infografiką - podręcznik str.312-313.
2. Zgadnij o kim mowa? Wpisz dp zeszytu podane hasła wraz z odpowiedziami.
1. Czuwa nad realizacją programu radiowego.
2. Użycza głosu bohaterom słuchowisk.
3. Prezenter muzyki.
4. Zapowiada programy i odczytuje gotowe teksty.
5. Inaczej sprawozdawca sportowy.
6. Potocznie realizator dźwięku.
7. Prawa ręka reżysera.
8. Twórca reportaży.
9. Redaktor – dyrektor stacji.
3. Odczytaj Nową wiadomość - podręcznik str. 314, sporządź stosowną notatkę w zeszycie.
4. Zobacz krótki film, w którym prof. Bralczyk objaśnia, jak odmieniamy rzeczowniki typu: kakao, radio.
https://www.youtube.com/watch?v=aC0c0V7Fu_E
A jeślii chcesz zobaczyć, jak wygląda praca radiowca, obejrzyj filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=RoyKpRtpHKE
Notatkę prześlij dzisiaj do 19.00.
UWAGA!
Nie mam informacji, kto chciałby poprawić ostatni sprawdzian (wykresy zdania pojedynczego). Do godz. 10.30. czekam na Wasze maile w tej sprawie. Osobom, które wyrażą chęć poprawy, prześlę dzisiaj zadania na maila.
...........................................................................................................................................................................................................
10.06.2020
Temat: Wielka czy mała litera? - zawsze dobrze wybieraj.
Nacobezu:
- wyjaśniam zasady pisowni wielką i małą literą,
- stosuję poznane zasady ortograficzne w praktyce
https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DlRP3Cd3v
1. Wykonaj w zeszycie ćw. 2,3,6 z epodręcznika.
2. Zapoznaj się z zasadami pisowni wielką i małą literą - podręcznik str. 319-321
3. Sporządź notatkę na temat zasad pisowni wielką i małą literą. Forma notatki dowolna (schemat, tabelka, punkty itd.).
Dzisiaj niczego nie przesyłacie!
Cieszcie się weekendem
..................................................................................................................................................................................................................
09.06.2020
Temat: Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie - ćwiczenia.
Nacobezu:
- rozpoznaję zdania złożone.
- przekształcam zdanie z łożone w pjedyncze,
- układam zdanie złożone ze zdań pojedynczych
Dzisiaj poćwiczycie rozpoznawanie zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie.
1. Wykonaj pisemnie ćwiczenia z karty pracy.
zdania_zlozone_kl_v.pdf [334.84 KB]
2. Przekształć wybrane wypowiedzenia złożone w pojedyncze, wg wzoru:
Rodzice marzyli o tym, żeby syn został przyjęty do szkoły plastycznej.
Rodzice marzyli o przyjęciu syna do szkoły plastycznej.
- Ola wierzy w to, że Kasia zwycięży w konkursie matematycznym.
- Czytam wyłącznie te lektury, które mają ciekawą akcję.
- Pojechałem do Warszawy, aby poznać zabytkową część stolicy.
- Tomek nie brał udziału w widowisku, które przygotował szkolny zespół teatralny.
- Dziewczynka była zmęczona. szybko usnęła.
- Chłopcy graja w piłkę nożną, Dziewczynki grają w siatkówkę.
- Niebo zachmurzyłosię. Zaczął padać deszcz.
- Dzieci odpoczywają. Słuchają ulubionych piosenek.
08.05.2020
Temat: Jak rozpoznać zdanie złożone współrzędnie i podrzędnie?
Nacobezu:
- rozpoznaję zdania złożone,
- odróżniam zdania złożone współrzędnie od zdań złożonych podrzędnie,
- buduję poprawne zdania złożone
05.06.2020
Temat: Kto jest winien śmierci Janka? Jak można było mu pomóc?
Nacobezu:
- oceniam postępowanie poszczególnych bohaterów,
- samodzielnie formułuję wnioski
- matka -
- lokaj -
- wójt -
- stójka Stach -

.............................................................................................................................................................................
04.06.2020
Temat: Gdy muzyka w duszy gra...
Nacobezu:
- charakteryzuję głownego bohatera,
- znam realia życia na polskiej wszi w II połowie XIX w.
- odnajduję w tekście potrzebne informacje
miejsce | dźwięki , które słyszał Janek |
podczas pracy w polu | |
w sadzie | |
podczas rozrzucania gnoju | |
w kościele | |
nocą | |
przed karczmą |
|
Na lekcji:
4. Scharakteryzujemy Janka:
- wiek, rodzina, pochodzenie, sytuacja materialna,
- wygląd,
- zajęcia, obowiązki,
- zainteresowania,
- marzenia,
- cechy charakteru, osobowości,
- dlaczego matka nazywała go "odmieńcem"?
- czy rzeczywiście był leniwy?
https://www.youtube.com/watch?v=8qfsoIOkamc
https://www.youtube.com/watch?v=O9y7oeU2B9k
Po lekcji:
7. W kilku zdaniach napisz, jakim chłopcem był Janek.
Odpowiedż na pkt. 7 odeślij dzisiaj do godz. 19.00.
..........................................................................................................................................................................
03.06.2020
Temat: Świat przedstawiony w noweli Henryka Sienkiewicza pt. Janko Muzykant.
Nacobezu:
- znam postać noblisty Henryka Sienkiewicza,
- potrafię opowiedzieć losy Janka,
- wskazuję elementy świata przedstawionego
- czas akcji:
- miejsce akcji:
- bohaterowie (wymień najważniejszych):
Janko zostaje postawiony przed sądem.
Muzykant umiera.
Chłopiec zostaje surowo ukarany.
Bohater chce dotknąć instrumentu.
Właściciele dworku wracają z Włoch.
Chłopiec zachwyca się skrzypcami lokaja z dworu.
Janek przychodzi na świat.
Chłopiec żyje ubogo i fascynuje się światem dźwięków.
4. Zastanów się, jak wyglądało życie na polskiej wsi w XIX wieku. Przepisz do zeszytu słownicto związane z warunkami życia na wsi w tamtym czasie:
Komornica – kobieta wiejska nie mająca własnej chaty ani ziemi, mieszkająca u obcych.
Dobrodziej – tytuł grzecznościowy.
Korbowy – niższy urzędnik dworski, pilnujący wykonania robót polowych.
Parobek – robotnik zatrudniony w gospodarstwie bogatego chłopa.
Czworak – budynek o 4 mieszkaniach, przeznaczony dla stałej służby forlwarcznej.
Jeśli uważasz, że o czymś zapomniałam, możesz to dopisać i wyjaśnić.
5. Na zakończenie uzupełnij notatkę. Podane wyrazy wpisz w odpowiednie miejsca: nowela, Sienkiewicz, wieś muzycznie, mieć skrzypce, tragicznie.
Janko Muzykant jest głownym bohaterem ....................................... Henryka ..................................................... . Janek wychowywał się na ....................................... . Był uzdolniony............................... . Jego marzeniem było ........................................................ . Niestety los Janka zakończył się .......................................... .
Notatek nie przesyłacie. Sprawdzimy je jutro na lekcji LIVE o 9.00.
.................................................................................................................................................................................................
02.06.2020
Temat: Wykres zdania pojedynczego - sprawdzenie wiadomości.
Nacobezu:
- rusuję wykres zdania pojedynczego,
- nazywam części zdania
29.05.2020
Temat: Tomek Sawyer- spryciarz jakich mało.
Nacobezu:
- wypowiadam się na temat doświadczeń i emocji bohaterów,
- określam swoje wrażenia związane z tekstem,
- wymieniam tytuły powieści Marka Twaina
Dzisiaj nie trzeba niczego przesyłać.

28.05.2020
Temat: Już wiem! Już potrafię!
Nacobezu:
- posiadam wiadomości i umiejętności z działu VI Poszukiwanie drogowskazów, stosuję je w praktyce

27.05.2020
Temat: Pisownia przeczenia nie z różnymi częściami mowy - test eduelo.pl
Nacobezu:
- rozpoznaję i nazywam częśći mowy,
- stosuję w praktyce zasady pisowni nie z różnymi częściami mowy
Zgodnie z zapowiedzią na stronie eduelo.pl czeka na Was test dotyczący pisowni przeczenia NIE. Przed przystąpieniem do jego rozwiązania przypomnijcie sobie, na jakie pytania odpowiadają części mowy, które znacie (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek) oraz zasady ich pisowni z przeczeniem nie.
Test należy wykonać dzisiaj do godziny 11. Pracujecie oczywiście samodzielnie
W razie jakichkolwiek problemów proszę o kontakt mailowy.
POWODZENIA! Na pewno dacie radę!
.....................................................................................................................................................
26.05.2020
Temat: Wykresy zdań pojedynczych - ćwiczenia.
Lekcja LIVE, godz. 9.00
Nacobezu:
- wskazuję w zdaniu części zdania, określam ich funkcję,
- rysuję wykres zdania pojedynczego
Przed lekcją:
1. Przypomnij sobie poznane części zdania i pytania na jakie odpowiadają (podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik).
Na lekcji:
2. Poćwiczymy wykonywanie wykresów zdania pojedynczego:
- Mała Jola dała mamie piękne czerwone róże.
- Polskie wyroby z bursztynyu są znane na całym świecie.
25.05.2020
Temat: Nie nie jest takie złe, o nie!
Nacobezu:
- znam zasady pisowni nie z różnymi częściami mowy,
- stosuję poznane zasady w praktyce,
- potrafię stopniować przymiotniki i przysłówki
22.05.2020
Temat: Jak napisać dedykację?
Lekcja LIVE, godz. 9.00
Nacobezu:
- redaguję dedykację i postrzegam ją jako tekst użytkowy przydatny w podtrzymywaniu więzi społecznych
Miłego weekendu
21.05.2020
Temat: Zostań mistrzem interpunkcji.
Nacobezu:
- nazywam i rozróżniam znaki interpunkcyjne,
- znam zasady ich stosowania
2. LINK do lekcji:
- dwukropek - s. 69
- kropka a liczby - s. 138
- wykrzyknik - s. 191
- przecinek - s. 220, 318
- wielokropek - s. 279

https://wordwall.net/pl/resource/2273867/polski/6-interpunkcja
https://quizizz.com/join/game/U2FsdGVkX19QhjBzLfZakzGwjoDhcCPq7WSVDW4bn0Ojcoge%252FzmOWcePpHwAXiU2?gameType=solo
Dzisiaj niczego nie przesyłacie
UWAGA!
Jutro (piątek) o godz. 9.00 lekcja na Teams.
.......................................................................................................................................................
19.05.2020 i 20.05.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Prasa w naszym życiu.
Nacobezu:
- czytam ze zrozumieniem tekst informacyjny,
- przedstawiam etapy przygotowania gazety,
- znam zawody związane z prasą,
- omawiam budowę artykułu prasowego,
- wskazuję różnice między gazetą a czasopismem
CECHY |
GAZETA |
CZASOPISMO |
częstotliwość ukazywania się
|
|
|
adresat
|
|
|
zawartość
|
|
|
rodzaj ( ze względu na tematykę, treść) |
informacyjne |
publicystyczne, muzyczne, sportowe, filmowe, wnętrzarskie, itp. |
3. Zapoznaj się z infografiką - podręcznik str. 272-273
4. Obejrzyj film o tym, jak powstaje gazeta
Link trzeba wkleić do przeglądarki
https://www.youtube.com/watch?v=XUx7dK47Gls
5. Zapisz w punktach etapy przygotowania gazety. Kto ma decydujący wpływ w sprawie ostatecznej wersji wydania?
6. Zapoznaj się z budową artykułu prasowego - Nowa wiadomość - podręcznik str. 274, przepisz notatkę do zeszytu.
7. Podsumowaniem tej tematyki będzie wykonanie jednego z dwóch zadań:
- zaprojektuj okładkę czasopisma; wymyśl tytuł gazety, jej tematykę, zawartość i adresatów; uwzgledniając to wszystko stwórz odpowiednią szatę graficzną (technika dowolna, np. kolaż)
- napisz artykuł do gazetki szkolnej na temat związany z sytuacją, w której się znajdujemy (pandemia, kwarantanna, zdalne nauczanie, brak kontaktów z rówieśnikami, sposoby radzenia sobie z codziennoscią, itp.), skup się na jednym z tych elementów, bo inaczej tekst będzie zbyt obszerny, a adresatami są przecież uczniowie; pamiętaj o budowie artykułu (nagłówek, lid, fakty, opinie)

.........................................................................................................................................................
18.05.2020
Temat: Nazywamy części zdania - ćwiczenia.
Nacobezu:
- wskazuję związek główny w zdaniu (podmiot i orzeczenie),
- rozpoznaję i nazywam części zdania,
- rysuję wykres zdania pojedynczego
Ćwiczenie 3 i 5 z epodrecznika wykonaj pisemnie w zeszycie i prześlij dzisiaj do godz. 19.00.
......................................................................................................................................................
15.05.2020
Temat: Czy można żyć bez mediów?
Nacobezu:
- wskazuję narratora tekstu,
- formułuję argumenty,
- oceniam postawy przedstawione w tekście
2. Przeczytaj fragment powieści Masło przygodowe - podręcznik str. 269-270.
3. Odpowiedz ustnie na pytania 1 i 3 pod tekstem.
4. Przemyśl poruszany we fragmencie problem i w miarę możliwości porozmawiaj o nim z rodzicami, rodzeństwem, koleżanką.
5. Pisemnie odpowiedz na pytanie z ćw. 2 lub 4, str. 270.
Prześlij odpowiedż tylko na jedno z tych pytań.
Powodzenia!
....................................................................................................................................................
14.05.2020
Temat: O każdej okoliczności - okolicznik.
Nacobezu:
- rozpoznaję w zdaniu podstawowe części mowy,
- wskazuję w zdaniu okolicznik, znam pytania, na które odpowiada
https://epodreczniki.pl/a/o-kazdej-okolicznosci---okolicznik/DILp6Vwnk
2. Sporządź notatkę o okoliczniku na podstawie podręcznika - str. 277 lub epodrecznika - Zapamiętaj!
3. Wykonaj pisemnie ćw. 12, str. 278 (podręcznik)
Dzisiaj proszę o odesłanie tylko ćw. 12.
.................................................................................................................................................................................
13.05.2020
Temat: Jacy jesteśmy?
Nacobezu:
- omawiam problemy nastolatków w relacjach z innymi luźmi,
- formułuję argumenty popierające podana opinię,
- oceniam dewizę życiową profesora,
- formułuję własną dewizę życiową
12.05.2020
Temat: Gdy popadamy w kompleksy (A. Minkowski "Gruby"-fragment).
Nacobezu:
- rozumiem pojęcie kompleks,
- wskazuję miejsce, czas akcji i bohaterów omawianego fragmentu,
- formułuję rady dla Maćka,
- charakteryzuję bohatera
W waszym pdręczniku tekst znajduje się na str. 265-268
2. Przerysuj do zeszytu tabelkę prezentowaną na lekcji: OCENA MAĆKA.
Dzisiaj niczego nie przesyłacie:)
.....................................................................................................................................................
11.05.2020
Temat: Jak rozjaśnić obraz świata?
Nacobezu:
- wskazuję obraxy poetyckie w poznanym wierszu,
- objaśniam znaczenie metafor w utworze,
- omawiam budowę wiersza
08.05.2020
Temat: Jak ciekawie opowiadać?
Nacobezu:
- redaguję plan wydarzń,
- wiem, jak nadać tekstowi dynamiczny charakter,
- potrafię urozmaicić opowiadanie poprzez wprowadzenie dialogów, zaskakujących zwrotów akcji,
- rozumiem pojęcia- punkt kulminacyjny, puenta
jak_urozmaicic_opowiadanie.pdf [189.73 KB]

.....................................................................................................................................................
07.05.2020
Temat: Do pełna dopełniam - dopełnienie.
Naceobezu:
- wskazuję w zdaniu podmiot i orzeczenie,
- rozpoznaję w zdaniu przydawkę i dopełnienie,
- określam, jakimi częściami mowy są wyrażone poszczególne części zdania
- Zadowolona Magda kupiła.
- Zdolny Tomek narysował.
- Uśmiechnięci rodzice ogladali.
- Uczynny Wojtek pomógł.
- Owocowy tort smakował.
- Porcelanowy kubek spadł.
dopelnienie_cwiczenia.pdf [224.58 KB]
06.05.2020
Temat: Co jest w życiu najważniejsze?
Nacobezu:
- wypowiadam własne zdanie na temat wartości wskazanych w utworze,
- nazywam cechy charakteru bohaterów i wyrazam opinię na temat ich postępowania
BOHATER |
CECHY CHARAKTERU |
WYGLĄD |
Knyps z Czubkiem
|
|
|
Księżniczka
|
|
|
- Czy wygląd Knypsa się zmienił?
- Dlaczego księżniczka poczuła się mądra?
- Co sprawiło, że Knyps i księżniczka obdarzyli się nawzajem swoimi zaletami. czy stało się to wyłącznie pod wpływem czarów wróżki?
.............................................................................................................................................................................
05.05.2020
Temat: Magiczna siła miłości - Charles Perrault Knyps z Czubkiem.
Nacobezu:
- znam treść baśni,
- wskazuję cechy gatunkowe baśni,
- redaguję plan wydarzeń

04.05.2020
Remat: Przydaje blasku rzeczownikowi - przydawka.
Nacobezu:
- nazywam części mowy,
- omawiam rolę przydawki w zdaniu,
- określam, jaką częścią mowy została wyrażona przydawka
https://epodreczniki.pl/a/przydaje-blasku-rzeczownikowi---przydawka/DWFGJ08BF
1. Przepisz do zeszytu wiadomości o przydawce z epodrecznika ( Zapamiętaj!).
2. Wykonaj w zeszycie ćw. 3 i 5 z epodrecznika.
3. Jeśli chcesz poćwiczyć i utrwalić swoją wiedzę, zajrzyj do podręcznika. Wiadomości o przydawce znajdują się na str. 261-263. Zachęcam do do ustnego rozwiązania ćwiczeń.
Na notatki czekam dzisiaj do 19.00.
Powodzenia!
.............................................................................................................................................................................
30.04.2020
Temat: Ile prawdy jest w przysłowiach?
Nacobezu:
- czytam ze zrozumieniem tekst,
- wyszukuję potrzebne informacje,
- omawiam znaczenie przysłów w kulturze narodu,
- poprawiam błędy w zapisanych powiedzeniach
- wymień 2 przysłowia podawane przez ankietowanych,
- skąd pochodzą przysłowia (odpowiedz swoimi słowami, nie cytuj tekstu)

29.04.2020
Temat: Zbójca o wrażliwym sercu.
Nacobezu:
- charakteryzuję postać zbójcy,
- znam znaczenie związków frazeologicznych ze słowem "serce",
- opowiadam o wydarzeniach z perspektywy różnych postaci (matki, dzieci, kupca, herszta)
https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jezyk-polski-lekcja-7-07042020,47415933
1. Przepisz do zeszytu zaproponowany przez panią plan wydarzeń oraz notatkę o zbóju.
2. Opowiedz ustnie wybranej osobie (rodzicom, dziadkom, rodzeństwu itp.) o wydarzeniach przedstawionych w utworze z perspektywy wybranej postaci (jednego z dzieci, mamy, kupca lub herszta).
3. Na zakończenie rozwiąż test na eduelo.pl. Uwaga, poradzą sobie z nim Ci z Was, którzy bardzo dokładnie obejrzą obydwie lekcje.
Termin rozwiązania testu - czwartek, 30.04.. Notatek nie przesyłacie.
Powodzenia!
...........................................................................................................................................................................
28.04.2020
Temat: Poznajemy bohaterów ballady A. Mickiewicza pt. Powrót taty.
Nacobezu:
- wskazuję postacie i wydarzenia przedstawione w utworze,
- rozumiem znaczenie wyrazów i zwrotów już dzisiaj nieużywanych,
- określam przeżycia bohaterów utworu

27.04.2020
Temat: Czas na powtórkę!
Nacobezu:
- znam najważniejszych bogów z mitologii greckiej,
- wskazuję grupę podmiotu i grupę orzeczenia,
- stosuję zwiazki frazeologiczne wywodzące się z mitologii,
- omawiam budowę zdania pojedynczego,
- redaguję opowiadanie odtwórcze
24.04.2020
Temat: Jak napisać opowiadanie odtwórcze?
Nacobezu:
- wyjaśniam, czym jest opowiadanie odtwórcze,
- stosuję wyrazy i wyrażenia określające czas i następstwo w czasie,
- układam plan wydarzeń przedstawionych w utworze literackim,
- piszę opowiadadanie odtwórcze,
- układam dialog jako element opowiadania odtwórczego.

23.04.2020
Temat: Przecinek w zdaniu pojedynczym - przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.
Nacobezu:
- rozpoznaję w tekście spójniki,
- poprawnie stosuję przecinek w swoich wypowiedziach
przecinek.doc [81.5 KB]
22.04.2020
Temat: Spotkanie z podmiotem szeregowym i domyślnym.
Nacobezu:
- wyróżniam podmiot i orzeczenie w zdaniu,
- wymieniam rodzaje podmiotów,
- przekształcam tekst
- co to jest zdanie,
- na jakie pytanie odpowiada orzeczenie, jaką częścią mowy jest wyrażone,
- co to znaczy, że czasownik jest w formie osobowej,
- na jakie pytanie odpowiada podmiot, jaką częścią mowy jest najczęściej
- Starożytni Grecy wierzyli w wielu bogów.
- nauczyciele i uczniowie pojechali na wycieczkę do Krakowa.
- Ma.
- Je.
- Poszliśmy do muzeum.
https://epodreczniki.pl/a/bez-klopotu-rozpoznasz-typy-podmiotow/D1Gv0isE5
...................................................................................................................................................
21.04.2020
Temat: Dramat w przestworzach.
Nacobezu:
- znam treść mitu,
- dowodzę, że wskazany utwór jest mitem,
- objaśniam znaczenie związku frazeologicznego: ikarowe loty,
- charakteryzuję bohaterów i oceniam ich zachowanie
dedal_i_ikar__karta_pracy_1.doc [85.5 KB]
20.04.2020
Temat: Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?
Nacobezu:
- znam treść mitu,
- objaśniam znaczenie związku frazeologicznego związanego z mitem,
- oceniam postepowanie głównego bihatera

....................................................................................................................................................
17.04.2020
Temat: Lekcja rysowania pojedynczego zdania.
Nacobezu:
- wskazuję grupę podmiotu i grupę orzeczenia,
- sporządzam wykres zdania pojedynczego
- Bez przyjaciół bardzo się nudzę.
- Nudzę się.
- Pada.
- Od kilku godzin pada deszcz.
- Zabawnie się śmiejesz.
- Smiejesz się.
- Przestań!
- Przestań krzyczeć!
- Nauczyciel (czego?) ..................................... pochwalił (kogo?)......................................... .
- Mama (czyja?) .......................................... spotkała (kogo?) ................................................. .
- (jaki?) .............................................muzyk zagrał (komu?0................................ (co?) ........................... .
- (jaka?).............................. ciocia podarowała (komu?).......................................... (co?) ........................... .
15.04.2020 i 16.04.2020 - 2 godziny lekcyjne
Temat: Wyczyny Heraklesa.
Nacobezu:
- opisuję wydarzenia przedstawione w tekście,
- określam cechy bohatera i oceniam jego postępowanie,
- rozumiem znaczenie frazeologizmu stajnia Augiasza i stosuję go w zdaniach,
- omawiam cechy utworu, wskazujące, że jest mitem
Link do lekcji:
https://epodreczniki.pl/a/z-maczuga-lukiem-w-skorze-lwa/DochYyG9c
1. Przepisz do zeszytu plan wydarzeń - ćw. 1 z epodrecznika.
2. Wyjaśnij znaczenie wyrażenia stajnia Augiasza (ćw. 7 z epodrecznika) i ułóż jedno zdanie z tym frazeologizmem.
3. Przeczytaj mit o Heraklesie - podręcznik str. 222-224.
4. Uzupełnij kartę pracy (na podstawie tekstu mitu z podręcznika, należy odszukać odpowiednie fragmenty).
mit_o_heraklesie.doc [66.5 KB]
5. Wyjaśnij (pisemnie w zeszycie), co to znaczy, że Herakles był herosem - podpowiedź- ciekawostka w podręczniku str. 225.
6. Zastanów się, jakimi cechami odznaczał się Herakles, a następnie odowiedz (ustnie) na pytanie z zadania 7, str. 225 w podręczniku.
7. Zapoznaj się z definicją mitu - podręcznik str. 205 i uzasadnij (pisemnie), że opowieść o Heraklesie jest mitem.
Proszę o przesłanie karty pracy oraz odpowiedzi na pkt. 7 - do 16.04., godz. 19.00
8. Obejrzyj filmik na youtube, aby utrwalić sobie treść mitu.
https://www.youtube.com/watch?v=6EqPjoJu47E
9. Rozwiąż test na eduelo.pl ( ale dopiero wtedy, gdy masz pewność, że mit o Heraklesie znasz bardzo dobrze)
Termin rozwiązania testu na eduelo.pl - 17.04.2020, godz. 11.
...................................................................................................................................................
08.04.2020
Temat: Frazeologiczny zawrót głowy.
Nacobezu:
- wiem, do czego służy słownik frazeologiczny,
- wskazuję frazeologizmy w zdaniach,
- potrafię stosować frazeologizmy w zdaniach

...................................................................................................................................................
07.04.2020
Temat: Na scenie podmiot i orzeczenie.
Nacobezu:
- wskazuję podmiot i orzeczenie oraz grupę podmiotu i grupę orzeczenia,
- odróżniam zdanie pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętego
- Deszcz pada.
- Rzeka płynie.
- Pies szczeka.
- Kot śpi.
- Słonko świeci.
- Budzik dzwoni.

....................................................................................................................................................
06.04.2020
Temat: Frazeologiczne potyczki z Syzyfem i nie tylko.
Nacobezu:
- wyjaśniam znaczenie związków frazeologicznych,
- redaguję zdania z wykorzystaniem związków frazeologicznych,
- posługuję się poprawnymi formami frazeologizmów
- mieć serce jak głaz -
- popatrzeć na kogoś z góry-
- mieć lekką rękę -
- przewróciło się komuś w głowie -
- wziąć kogoś na języki -
- krokodyle łzy -
- kłamać jak z nut -

03.04.2020
Temat: Daremny trud Syzyfa.
Nacobezu:
- opowiadam treść mitu własnymi słowami,
- określam cechy bohatera i oceniam jego postępowanie,
- wyrażam swoje zdanie o każe nałożonej na bohatera
karta_pracy_1_syzyf.docx [69.28 KB]

02.04.2020
Temat: Po stracie córki - porozmawiajmy o uczuciach matki.
- Nacobezu: wyjaśniam, w jaki sposób starożytni Grecy tłumaczyli roczny cykl zmian zachodzących w przyrodzie,
- wskazuję fragmenty tekstu, które opisują uczucia bogini urodzaju, nazywam je,
- opowiadam treść mitu własnym słowami
- Kto jest główną postacią w micie?
- W jakim momencie poznajemy Demeter?
- Kto był sprawcą tragedii matki?
- Gdzie zniknęła Persefona?
- Co stało się na ziemi, kiedy bogini urodzaju wpadła w rozpacz?
Zachowanie i postępowanie Demeter |
Uczucia i przeżycia Demeter |
- okryła pola żałobą |
- ból
|
4. Dopisz po kilka określeń i zwrotów do podanych haseł, wg wzoru
żal - głuchy, nieutulony, umierać z żalu, żal ściska serce
smutek -
boleść -
tęsknota -
rozpacz-
gniew -
ból -
nadzieja -
oburzenie -
W wykonaniu tego ćwiczenia pomocne mogą być internetowe słowniki języka polskiego lub frazeologiczny.
5. Hades to nazwa krainy zmarłych, ale i imię boga - brata Zeusa. Dlatego to słowo odmienia się na dwa różne sposoby. Chcesz wiedzieć jak i dlaczego? - wykonaj ćwiczenie 5, str. 210 z podręcznika.
Chętni i spragnieni wiedzy mogą zapoznać się z tematem z epodrecznika
https://epodreczniki.pl/a/skad-sie-wziely-pory-roku/D14C8N6pu
Na skany lub zdjęcia Waszych zeszytów z uzupełnionym dzisiejszym tematem czekam do poniedziałku (06.04.)
............................................................................................................................................................................
01.04.2020
Temat: Z wizytą na Olimpie - poznajemy greckich bogów.
Nacobezu:
- posiadam wiedzę o najważniejszych bogach greckich,
- wyszukuję informacje na temat greckich bogów,
- samodzielnie sporządzam notatkę na zadany temat

30.03.2020 i 31.03.2020 - 2 godziny lekcyjne
Moi Drodzy,
rozpoczynamy podróż do mitologicznej krainy. Na kolejnych lekcjach będziecie poznawać mity o bogach i herosach. To bardzo ciekawe tematy. I bardzo ważne, bo bez znajomości postaci i różnych wątków mitologicznych trudno czasami zrozumieć czyjąś wypowiedź. A cóż dopiero mówić o zrozumieniu poezji, literatury i sztuki. Dlatego tym bardziej proszę Was o sumienną realizację moich poleceń. Pamiętajcie, że na Was liczę
Temat: Początki świata według Greków.
Nacobezu:
- wypowiadam się na temat bohaterów mitu oraz koncepcji stworzenia świata,
- wyjaśniam czym jest mit,
- określam, co jest tematem utworu,
- układam plan wydarzeń
- Kto w greckim micie był uosobieniem Nieba, a kto Ziemi?
- Dlaczego Uranos zrzucił cyklopów do Tartaru?
- Komu Gaja wręczyła kamienny sierp do walki z Uranosem?
- Dlaczego Kronos pożerał swoje dzieci?
- W jaki sposob Rea uratowała Zeusa?
- Kogo ocalił Zeus?
rozdzial5temat76kartapracy2planwydarzenwersjalatwiejsza.doc [87 KB]
Miłego dnia
.....................................................................................................................................................
27.03.2020
Temat: Wiem o wypowiedzeniach, że...
Nacobezu:
- wyróżniam typy zdań ze względu na cel wypowiedzi,
- odróżniam zdania od równoważników zdań,
- przekształcam zdania pojedyncze w równoważniki zdań i odwrotnie
https://epodreczniki.pl/a/bez-sensu-cienia-nie-ma-wypowiedzenia/D1FoKZLmy
2. Zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika str. 188-189
3. Wykonaj w zeszycie następujące ćwiczenia
ćw. 2, str.188
ćw.5, str.189
Miłej pracy
UWAGA
Wczorajsze zadanie dla chętnych można jeszcze zrobić. Czekam do końca marca.
................................................................................................................................................................................
26.03.2020
Temat: Nad i ale - znam te słowa doskonale.
Nacobezu:
- rozpoznaję spójnik i przyimek,
- wiem, co to jest wyrażenie przyimkowe,
- wskazuję rolę przyimka i spójnika
1. Przypomnij sobie co to przyimek, wyrażenie przyimkowe oraz spójnik - podręcznik str. 175-176.
2. Wykonaj pisemnie ( w zeszycie) następujące zadania:
ćw. 1,2 str. 175
ćw. 3,5,6 str. 176
3. Jako notatkę przepisz do zeszytu ramki z podręcznika ( przypomnienie: przyimek, spójnik, nowa wiadomość).
4. Uzupełnij i utrwal swoją wiedzę korzystając z e- podręcznika
https://epodreczniki.pl/a/przy-imieniu-stoi-nikogo-sie-nie-boi/DWJG1eWGt
Po wykonaniu zadań prześlijcie na mój e-mail zdjęcia swoich zeszytów. Muszę zobaczyć, jak Wam idzie samodzielna nauka
Zadanie dla chętnych
Zostań projektantem wnętrz ( np. z programu Nasz nowy dom, czy Dorota inspiruje )Wykonaj projekt dowolnego pomieszczenia (swój wymarzony pokój, kuchnia, salon itp.) w postaci rysunku, projektu na komputerze, kolażu (wykorzystując np. wycinki z gazet), a następnie opisz, co i gdzie się znajduje, np. Po prawej stronie od wejścia stoi kanapa. Nad nią wisi lustro..... Opisując, chcąc nie chcąc, użyjesz wielu wyrażeń przyimkowych i spójników. I w ten sposób połączysz przyjemne z pożytecznym
Miłej zabawy!
.....................................................................................................................................................
25.03.2020
Temat: Próba królewskiej córki, czyli o pisowni ó i u.
link do ćwiczeń:
https://epodreczniki.pl/a/proba-krolewskiej-corki/D1CGOe60k
Do zeszytu proszę wpisać ćwiczenia: 7,9,11
Na kolorowo ćw. 16.
Oprócz tego na eduelo.pl znajdziecie test ortograficzny sprawdzający znajomość utrwalanych przez ostatnie dni zasad ortograficznych. Termin wykonania - piątek (27.03.2020).
W dalszym ciągu czekam na e-maile powitalne od Was, na mój służbowy adres: bbcszkola@gmail.com Piszcie do mnie w każdej sprawie.
Miłej pracy