25.06.2020

 

Temat: Polonistyczny zawrót głowy.

 

Moi Drodzy,

przed nami ostatnia lekcja języka polskiego w tym roku szkolnym. Korzystam więc z okazji i serdecznie dziękuję Wam za zaangażowanie i solidną pracę w ostatnich miesiącach. Wy podziękujcie rodzicom, rodzeństwu i innym osobom, które pomagały Wam zgłębiać tajemnice zdalnego nauczania. Bez ich pomocy byłoby jeszcze trudniej.

Przed nami zasłużone wakacje. Życzę Wam, aby były słoneczne, radosne i bezpieczne. Odpocznijcie od komputerów, tabletów, smartfonów. Spędzajcie dużo czasu z przyjaciółmi i rodziną na świeżym powietrzu. Biegajcie, grajcie, rozmawiajcie, dużo się śmiejcie. A we wrześniu wracajcie do szkoły zdrowi, wypoczęci, opaleni i pełni zapału do naukiUśmiech

 

Dzisiaj proponuję Wam małą powtórkę. Pod poniższymi linkami ukryte są zagadki, układanki, testy, które sprawdzą, ile udało Wam się zapamiętać

z V klasy.

http://pisupisu.pl/klasa5/chlopcy-z-placu-broni-test-2

http://pisupisu.pl/klasa5/powrot-taty

http://pisupisu.pl/klasa5/mity-dedal-i-ikar

http://pisupisu.pl/klasa5/pisownika-wyrazow-wielka-i-mala-litera

http://pisupisu.pl/klasa5/synonimy-ktory-wyraz-nie-pasuje

http://pisupisu.pl/klasa5/uzupelnij-przyslowie-wpisywanka

http://pisupisu.pl/klasa5/zdania-pojedyncze-i-zlozone

http://pisupisu.pl/klasa5/jaka-czesc-mowy

A oto lista lektur obowiązkowych, które będziemy omawiać w kl. VI (jeśli ktoś miałby ochotę przeczytać już w wakacje):

1. H. Sienkiewicz - " W pustyni i w puszczy"

2. R. Kosik - "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi"

3. J.R.R.Tolkien - "Hobbit, czyli tam i z powrotem"

..................................................................................................................................................................................................

24.06.2020

Temat: Magiczna siła przyjaźni i natury w filmie A. Holland pt. "Tajemniczy ogród".

 

Nacobezu:

  • nazywam swoje wrażenia i uczucia,
  • rozumiem znaczenie terminów: adaptacja filmowa, tworzywo filmu
1.  Zapisz w zeszycie:

Przeniesienie tekstu literackiego na ekran, dostosowanie go do potrzeb filmu nazywamy adaptacja filmową. Reżyserem „Tajemniczego ogrodu” jest Polka, autorka wielu znanych dzieł filmowych, Agnieszka Holland.
 
2. Tekst i film to dwa różne teksty kultury. Przerysuj do zeszytu tabelkę prezentującą różnice między nimi.
 
  Tekst literacki Film
tworzywo słowo obraz, dźwięk
twórca pisarz, poeta zespół ludzi w skład którego wchodzą:

aktorzy – odtwórcy ról,

operatorzy kamer– osoby odpowiedzialne za realizację zdjęć do filmu, pracę kamer,

operatorzy dźwięku – osoby odpowiedzialne za nagrywanie dźwięku i ścieżkę dźwiękową filmu,

scenografowie – osoby zajmujące się oprawą plastyczną dzieła (dekoracje, kostiumy),

scenarzysta – autor scenariusza, czyli literackiego projektu utworu filmowego, montażyści – osoby dokonujące montażu, łączenia zdjęć, obrazów,

reżyser – główny autor dzieła filmowego, koordynator pracy wieloosobowej ekipy realizacyjnej.

3. Rozwiąż krzyżówkę i odpowiedz, co jest głównym tematem powieści.

krzyzowka_tajemniczy_ogrod.pdf

krzyzowka_tajemniczy_ogrod.pdf [227.46 KB]

4. Zastanów się na czym polegała tajemnica ogrodu? Jak rozumiesz słowa Mary wypowiedziane w ostatniej scenie filmu: „Jeśli umiecie patrzeć, zobaczycie, że cały świat jest ogrodem.”

Obiecałam spotkanie na Teams, ale muszę być w szkole. Mam nadzieję, że mi wybaczycieUśmiech

........................................................................................................................................................................................

22.06.2020 i 23.06.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: A. Holland i jej wizja "Tajemniczego ogrodu" - oglądamy ekranizację powieści F. H. Burnett.

 

Moi Drodzy,
w mijającym roku szkolnym została nam do omówienia jeszcze jedna lektura dodatkowa. Umówiliśmy się, że będzie to powieść pt. " Tajemniczy ogród". Ale nasze plany pokrzyżowała pandemia. Nie było możliwości korzystania z biblioteki, a realizacja programu nauczania poprzez zdalne nauczanie, jak wiecie, nie była łatwa. Dlatego proponuję Wam film nakręcony na podstawie powieści. Mam nadzieję, że spodoba Wam się na tyle, aby podczas wakacji sięgnąć po lekturę i przekonać się, w jakim stopniu reżyserka, Agnieszki Holland jest wierna oryginałowi.

 

Link do filmu:

https://www.cda.pl/video/12194349

Miłego oglądania. W środę lub czwartek chciałabym się spotkać z Wami na Teams, aby o nim porozmawiać. Sprawdzajcie powiadomieniaUśmiech

 .........................................................................................................................................................................................................................................

19.06.2020

Temat: Jak napisać zawiadomienie?


Nacobezu:

  • definiuję zawiadomienie jako użytkową formę wypowiedzi,
  • redaguję zawiadomienie,
  • wiem, jakie informacje są konieczne dla tej formy wypowiedzi
 
1. Link do lekcji:
 
https://epodreczniki.pl/a/jak-napisac-zawiadomienie/D1wjUIWnJ
 
2. Przepisz do zeszytu definicję zawiadomienia z epodrecznika.(Zapamiętaj!).
 
3. Wybierz dwa dowolne (oprócz 1 i 2) z zamieszczonych w epodreczniku ćwiczeń i wykonaj je pisemnie w zeszycie.
 
Notatkę odeślij dzisiaj do 19.00.
.................................................................................................................................................................

15.06.2020

Temat: Zgłębiamy tajniki pracy radiowców.


Nacobezu:

  • wymieniam nazwy profesji związanych z pracą w radiu,
  • rozróżniam rodzaje audycji radiowych,
  • poprawnie odmieniam rzeczownik radio
 

1. Zapoznaj się z infografiką - podręcznik str.312-313.

2. Zgadnij o kim mowa? Wpisz dp zeszytu podane hasła wraz z odpowiedziami.

1. Czuwa nad realizacją programu radiowego.

2. Użycza głosu bohaterom słuchowisk.

3. Prezenter muzyki.

4. Zapowiada programy i odczytuje gotowe teksty.

5. Inaczej sprawozdawca sportowy.

6. Potocznie realizator dźwięku.

7. Prawa ręka reżysera.

8. Twórca reportaży.

9. Redaktor – dyrektor stacji.

3. Odczytaj Nową wiadomość - podręcznik str. 314, sporządź stosowną notatkę w zeszycie.

4. Zobacz krótki film, w którym prof. Bralczyk objaśnia, jak odmieniamy rzeczowniki typu: kakao, radio.

https://www.youtube.com/watch?v=aC0c0V7Fu_E

A jeślii chcesz zobaczyć, jak wygląda praca radiowca, obejrzyj filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=RoyKpRtpHKE

Notatkę prześlij dzisiaj do 19.00.

UWAGA!

Nie mam informacji, kto chciałby poprawić ostatni sprawdzian (wykresy zdania pojedynczego). Do godz. 10.30. czekam na Wasze maile w tej sprawie. Osobom, które wyrażą chęć poprawy, prześlę dzisiaj zadania na maila.

...........................................................................................................................................................................................................

10.06.2020

Temat: Wielka czy mała litera? - zawsze dobrze wybieraj.

Nacobezu:

  • wyjaśniam zasady pisowni wielką i małą literą,
  • stosuję poznane zasady ortograficzne w praktyce

Link do lekcji:

https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera/DlRP3Cd3v

 

1. Wykonaj w zeszycie ćw. 2,3,6 z epodręcznika.

 2. Zapoznaj się z zasadami pisowni wielką i małą literą - podręcznik str. 319-321

3. Sporządź notatkę na temat zasad pisowni wielką i małą literą. Forma notatki dowolna (schemat, tabelka, punkty itd.).

Dzisiaj niczego nie przesyłacie!

Cieszcie się weekendemUśmiech

..................................................................................................................................................................................................................

09.06.2020

Temat: Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie - ćwiczenia.

Nacobezu:

  • rozpoznaję zdania złożone.
  • przekształcam zdanie z łożone w pjedyncze,
  • układam zdanie złożone ze zdań pojedynczych

Dzisiaj poćwiczycie rozpoznawanie zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie.


1. Wykonaj  pisemnie ćwiczenia z karty pracy.

zdania_zlozone_kl_v.pdf

zdania_zlozone_kl_v.pdf [334.84 KB]


2. Przekształć wybrane wypowiedzenia złożone w pojedyncze, wg wzoru:

Rodzice marzyli o tym, żeby syn został przyjęty do szkoły plastycznej.

Rodzice marzyli o przyjęciu syna do szkoły plastycznej.

  • Ola wierzy w to, że Kasia zwycięży w konkursie matematycznym.
  • Czytam wyłącznie te lektury, które mają ciekawą akcję.
  • Pojechałem do Warszawy, aby poznać zabytkową część stolicy.
  • Tomek nie brał udziału w widowisku, które przygotował szkolny zespół teatralny.
3. Ułóż zdania złożone ze zdań pojedynczych i zapisz je, wg wzoru:
 
Basia grabiła liście. Mama zbierała gałęzie.
Basia grabiła liście, a mama zbierała gałęzie.
  • Dziewczynka była zmęczona. szybko usnęła.
  • Chłopcy graja w piłkę nożną, Dziewczynki grają w siatkówkę.
  • Niebo zachmurzyłosię. Zaczął padać deszcz.
  • Dzieci odpoczywają. Słuchają ulubionych piosenek.
Wykonane zadania odeślij dzisiaj do 19.00.
 
...................................................................................................................................................................................

08.05.2020

Temat: Jak rozpoznać zdanie złożone współrzędnie i podrzędnie?


Nacobezu:

  • rozpoznaję zdania złożone,
  • odróżniam zdania złożone współrzędnie od zdań złożonych podrzędnie,
  • buduję poprawne zdania złożone
1. Obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=LvNHRNerh_Y

2. Zapoznaj się z nowymi wiadomościami - podręcznik str. 315-317.

3 Na podstawie obejrzanego filmu i wiadomości z podręcznika sporządź notatkę o rodzajach zdań złożonych.

4. Wykonaj pisemnie ćw. 3, str. 316 oraz ćw. 6, str. 317.
 
Dzisiaj niczego nie trzeba przesyłać. Jutro kolejna lekcja o zdaniach złożonych.

 ............................................................................................................................................................................

05.06.2020

Temat: Kto jest winien śmierci Janka? Jak można było mu pomóc?

 

Nacobezu:

  • oceniam postępowanie poszczególnych bohaterów,
  • samodzielnie formułuję wnioski
1. Przeanalizuj postępowanie poszczególnych bohaterów noweli i odpowiedz, w jaki sposób przyczynili się do śmierci Janka Muzykanta. Wnioski zapisz w zeszycie.
  • matka -
  • lokaj -
  • wójt -
  • stójka Stach -
2. Zastanów się, czy wymienione wyżej osoby były wykształcone, rozumiały muzykę i Janka, dostrzegały jego talent?
 
3. Kto zatem we wsi posiadał te umiejętności? Co wiadomo o właścicielach dworu? W jakim celu wyjeżdżali do Włoch? Czy mogli coś zrobić dla Janka?

4. Jakie wsparcie mógłby otrzymać chłopiec, gdyby żył na początku XXI wieku? Czy miałby szansę odnieść sukces?

5. Odpowiedz pisemnie na pkt. 3 i 4.
 
Notatkę odeślij jeszcze dzisiaj:)
 
Słonecznego weekenduUśmiech

.............................................................................................................................................................................

04.06.2020

Temat: Gdy muzyka w duszy gra...


Nacobezu:

  • charakteryzuję głownego bohatera,
  • znam realia życia na polskiej wszi w II połowie XIX w.
  • odnajduję w tekście potrzebne informacje
 
Lekcja LIVE, godz. 9.00
 
Przed lekcją:
1. Przepisz temat i nacobezu.
2. Obejrzyj film, który przypomni Ci losy Janka i pokaże świat, w którym dorastał.
 
https://www.youtube.com/watch?v=8Sg7BzjlDnA
 
3. Odszukaj w tekście lektury fragmenty, informujące o tym gdzie i jakie dźwięki słyszał Janek. Przygotuj się do uzupełnienia poniższej tabeli:

 
miejsce dźwięki , które słyszał Janek
podczas pracy w polu  
w sadzie  
podczas rozrzucania gnoju  
w kościele  
nocą  
przed karczmą

 


Na lekcji:

4. Scharakteryzujemy Janka:

  • wiek, rodzina, pochodzenie, sytuacja materialna,
  • wygląd,
  • zajęcia, obowiązki,
  • zainteresowania,
  • marzenia,
  • cechy charakteru, osobowości,
  • dlaczego matka nazywała go "odmieńcem"?
  • czy rzeczywiście był leniwy?
5. Porozmawiamy o niezwykłej fascynacji Janka światem dźwięków. Uzupełnimy powyższą tabelę.

6. Posłuchamy dźwięku skrzypiec:

https://www.youtube.com/watch?v=8qfsoIOkamc

https://www.youtube.com/watch?v=O9y7oeU2B9k


Po lekcji:

7. W kilku zdaniach napisz, jakim chłopcem był Janek.

Odpowiedż na pkt. 7 odeślij dzisiaj do godz. 19.00.

..........................................................................................................................................................................


03.06.2020

Temat: Świat przedstawiony w noweli Henryka Sienkiewicza pt. Janko Muzykant.


Nacobezu:

  • znam postać noblisty Henryka Sienkiewicza,
  • potrafię opowiedzieć losy Janka,
  • wskazuję elementy świata przedstawionego
1.Wyszukaj w internecie informacji o Henryku Sienkiewiczu, a następnie zanotuj w zeszycie lata, w których żył, tytuły najpopularniejszych dzieł oraz datę otrzymania Nagrody Nobla.
Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku o pisarzu:
 
 
2. Korzystając z poniższej informacji, wypisz elementy świata przedstawionego utworu:
  • czas akcji:
  • miejsce akcji:
  • bohaterowie (wymień najważniejszych):
Akcja dzieła Henryka Sienkiewicza toczy się w czasach współczesnych autorowi. Jej miejscem jest bliżej niezidentyfikowana polska wieś. Zamieszkujący ją ludzie przejawiają typowe cechy dla tego rodzaju społeczności – największy nacisk kładą na pracę, nie rozumieją i nie potrafią ocenić muzycznych zdolności Janka. 
 
3. Uporządkuj plan wydarzeń, a następnie zamień zdania na równoważniki zdań.
 

Janko zostaje postawiony przed sądem.

Muzykant umiera.

Chłopiec zostaje surowo ukarany.

Bohater chce dotknąć instrumentu.

Właściciele dworku wracają z Włoch.

Chłopiec zachwyca się skrzypcami lokaja z dworu.

Janek przychodzi na świat.

Chłopiec żyje ubogo i fascynuje się  światem dźwięków.


4. Zastanów się, jak wyglądało życie na polskiej wsi w XIX wieku. Przepisz do zeszytu słownicto związane z warunkami życia na wsi w tamtym czasie:

Komornica – kobieta wiejska nie mająca własnej chaty ani ziemi, mieszkająca u obcych.
Dobrodziej – tytuł grzecznościowy.
Korbowy – niższy urzędnik dworski, pilnujący wykonania robót polowych.
Parobek – robotnik zatrudniony w gospodarstwie bogatego chłopa.
Czworak – budynek o 4 mieszkaniach, przeznaczony dla stałej służby forlwarcznej.

Jeśli uważasz, że o czymś zapomniałam, możesz to dopisać i wyjaśnić.

5. Na zakończenie uzupełnij notatkę. Podane wyrazy wpisz w odpowiednie miejsca: nowela, Sienkiewicz, wieś muzycznie, mieć skrzypce, tragicznie.

Janko Muzykant jest głownym bohaterem ....................................... Henryka ..................................................... . Janek wychowywał się na ....................................... . Był uzdolniony............................... .  Jego marzeniem było ........................................................ . Niestety los Janka zakończył się .......................................... .

Notatek nie przesyłacie. Sprawdzimy je jutro na lekcji LIVE o 9.00.

.................................................................................................................................................................................................


02.06.2020

Temat: Wykres zdania pojedynczego - sprawdzenie wiadomości.


Nacobezu:

  • rusuję wykres zdania pojedynczego,
  • nazywam części zdania
 
Najpoźniej do godziny 8.30 otrzymacie wiadomość e-mail z zadaniami do wykonania.

Będą to 2 zdania pojedyncze, w których należy podkreślić podmiot  - jedna kreska (jeśli będzie to podmiot domyślny - zapisać go w nawiasie nad orzeczeniem) oraz orzeczenie - dwie kreski.

Następnie narysować wykresy tych zdań i nazwać wszystkie części zdania. Na wykresach nie może też zabraknąć pytań.

Na odpowiedzi czekam do godz. 10.00 (odsyłacie je mailem).
 
Powodzenia!
..............................................................................................................................................................................

29.05.2020

Temat: Tomek Sawyer- spryciarz jakich mało.


Nacobezu:

  • wypowiadam się na temat doświadczeń i emocji bohaterów,
  • określam swoje wrażenia związane z tekstem,
  • wymieniam tytuły powieści Marka Twaina
 
Dzisiaj zapraszam Was na spotkanie z pewnym urwisem - Tomkiem Sawyerem. Tomek nigdy się nie nudzi i zawsze znajduje wyjście z trudnej sytuacji. O tym jak malował płot, dowiecie się z epodrecznika:
 
https://epodreczniki.pl/a/tomek-sawyer---spryciarz-jakich-malo/DxXzdbZEA
 
Natomiast w podręczniku na str. 304-306 znajduje się fragment powieści, który opowiada o poszukiwaniu skarbu przez Tomka i jego przyjaciela, Hucka. Zachęcam Was do przeczytania obu fragmentów.
 
Postarajcie się wykonać zadania z epodrecznika ( nie trzeba ich zapisywać w zeszycie).
Pisemnie proszę wykonać ćw. 2, str. 307.

Miłej lektury!

Dzisiaj nie trzeba niczego przesyłać.
 
Mam nadzieję, że pamiętacie o Janku Muzykancie i częściach zdaniaUśmiech
Oceny za test (pisownia nie) znajdziecie na eduelo.pl w wiadomościach (żółty dzwoneczek).
.............................................................................................................................................................................

28.05.2020

Temat: Już wiem! Już potrafię!


Nacobezu:

  • posiadam wiadomości i umiejętności z działu VI Poszukiwanie drogowskazów, stosuję je w praktyce
Skończyliśmy omawiać  rozdział VI. Czy wszystko zapamiętaliście? Rozumiecie wprowadzone pojęcia? Znacie zasady pisowni przeczenia nie? Portaficie dokonać rozbioru logicznego zdania?

Odpowiedź na te i inne pytania uzyskacie, jeśli rozwiążecie test podsumowujący ten dział - podręcznik str. 283-284. 
Tym razem zadanie nie jest na ocenę. Wystarczy , że solidnie rozwiążecie zadania, a mnie prześlecie rozwiązania zadań  9 i 10 - termin piątek (29.05.)

PowodzeniaUśmiech
 
.....................................................................................................................................................

27.05.2020

Temat: Pisownia przeczenia nie z różnymi częściami mowy - test eduelo.pl


Nacobezu:

  • rozpoznaję i nazywam częśći mowy,
  • stosuję w praktyce zasady pisowni nie z różnymi częściami mowy

 

Zgodnie z zapowiedzią na stronie eduelo.pl czeka na Was test dotyczący pisowni przeczenia NIE. Przed przystąpieniem do jego rozwiązania przypomnijcie sobie, na jakie pytania odpowiadają części mowy, które znacie (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek) oraz zasady ich pisowni z przeczeniem nie. 

 

Test należy wykonać dzisiaj do godziny 11. Pracujecie oczywiście samodzielnieUśmiech

 

W razie jakichkolwiek problemów proszę o kontakt mailowy.

 

POWODZENIA! Na pewno dacie radę!

.....................................................................................................................................................

26.05.2020

Temat: Wykresy zdań pojedynczych - ćwiczenia.

Lekcja LIVE, godz. 9.00

Nacobezu:

  • wskazuję w zdaniu części zdania, określam ich funkcję,
  • rysuję wykres zdania pojedynczego

Przed lekcją:

1. Przypomnij sobie poznane części zdania i pytania na jakie odpowiadają (podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik).

 

Na lekcji:

2. Poćwiczymy wykonywanie wykresów zdania pojedynczego:

  • Mała Jola dała mamie piękne czerwone róże.
  • Polskie wyroby z bursztynyu są znane na całym świecie.
Po lekcji:
3. Sprawdź się:

 
Za tydzień, czyli we wtorek 02.06. sprawdzian o częściach zdania.
.............................................................................................................................................................................

25.05.2020

Temat: Nie nie jest takie złe, o nie!


Nacobezu:

  • znam zasady pisowni nie z różnymi częściami mowy,
  • stosuję poznane zasady w praktyce,
  • potrafię stopniować przymiotniki i przysłówki
1. Link do lekcji:
 
https://epodreczniki.pl/a/nie-nie-jest-takie-zle-o-nie/DVLPxN7F9
 
2. Zapoznaj się z Nową wiadomością - podręcznik str. 281.
 
3. Przerysuj do zeszytu schemat o pisowni nie z epodrecznika i uzupełnij go informacjami o pisowni liczebników oraz przymiotników i przysłowków w stopniu wyższym i najwyższym ( na podstawie Nowej wiadomości).
 
Niczego nie odsyłaj, ale poćwicz solidnie, bo w środę - DYKTANDO!
 
UWAGA!
Jutro (26.05.) o godz. 9.00 lekcja LIVE.
 
............................................................................................................................................................................


22.05.2020

Temat: Jak napisać dedykację?

Lekcja LIVE, godz. 9.00


Nacobezu:

  • redaguję dedykację i postrzegam ją jako tekst użytkowy przydatny w podtrzymywaniu więzi społecznych
 
Przed lekcją:
1. Zapisz definicję:
 
DEDYKACJA (łac. dedicatio- poświęcam) - krótki tekst informujacy o tym komu i z jakiej okazji ofiarowujemy prezent.
 
Na lekcji:
2. Poznamy zasady pisania dedykacji - podręcznik str. 298.
 
Po lekcji:
3. Napisz dedykację dla mamy, którą umieśćiłbyś na ofiarowanym jej z okazji Dnia Matki, albumie z waszymi wspólnymi zdjęciami - termin poniedziałek(25.05.).
 
UWAGA!
Proszę, abyście do 01.06. przeczytali lekturę pt. Janko Muzykant. Tekst jest króciutki i dostępny pod poniższym linkiem:
 
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/janko-muzykant.pdf

Miłego weekenduUśmiech

.............................................................................................................................................................................

21.05.2020

Temat: Zostań mistrzem interpunkcji.


Nacobezu:

  • nazywam i rozróżniam znaki interpunkcyjne,
  • znam zasady ich stosowania
1. Zapoznaj się z planszą,  następnie wymień znaki interpunkcyjne, które powinieneś znać. Określ ich funkcje.
 

 

2. LINK do lekcji:

 
https://epodreczniki.pl/a/zostan-mistrzem-interpunkcji/DxokgjJ4M
 
Oczywiście ćw. 10 was nie obowiązuje:)
 
W podręczniku tematy o interpunkcji znajdują się na stronach:
  • dwukropek - s. 69
  • kropka a liczby - s. 138
  • wykrzyknik - s. 191
  • przecinek - s. 220, 318
  • wielokropek - s. 279
Zachęcam do zajrzenia na te stronyUśmiech
 
3. Sporządź w zeszycie notatkę w o znakach interpunkcyjnych  (można wydrukować lub przerysować planszę).
 
4. Poćwicz online:

https://wordwall.net/pl/resource/2273867/polski/6-interpunkcja

https://quizizz.com/join/game/U2FsdGVkX19QhjBzLfZakzGwjoDhcCPq7WSVDW4bn0Ojcoge%252FzmOWcePpHwAXiU2?gameType=solo

Dzisiaj niczego nie przesyłacieUśmiech

UWAGA!

Jutro (piątek) o godz. 9.00 lekcja na Teams.

.......................................................................................................................................................

19.05.2020 i 20.05.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Prasa w naszym życiu.


Nacobezu:

  • czytam ze zrozumieniem tekst informacyjny,
  • przedstawiam etapy przygotowania gazety,
  • znam zawody związane z prasą,
  • omawiam budowę artykułu prasowego,
  • wskazuję różnice między gazetą a czasopismem
 
1. Zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika - str. 271
 
2. Sporządź notatkę w formie tabeli

 

CECHY

GAZETA

CZASOPISMO

częstotliwość ukazywania się

 

 

 

adresat

 

 

 

 

zawartość

 

 

 

 

rodzaj ( ze względu na tematykę, treść)

informacyjne

publicystyczne, muzyczne, sportowe, filmowe, wnętrzarskie, itp.

 

 

3. Zapoznaj się z infografiką - podręcznik str. 272-273

4. Obejrzyj film o tym, jak powstaje gazeta

Link trzeba wkleić do przeglądarki

https://www.youtube.com/watch?v=XUx7dK47Gls

5. Zapisz w punktach etapy przygotowania gazety. Kto ma decydujący wpływ w sprawie ostatecznej wersji wydania?

6. Zapoznaj się z budową artykułu prasowego - Nowa wiadomość - podręcznik str. 274, przepisz notatkę do zeszytu.

7. Podsumowaniem tej tematyki będzie wykonanie jednego z dwóch zadań:

  • zaprojektuj okładkę czasopisma; wymyśl tytuł gazety, jej tematykę, zawartość i adresatów; uwzgledniając to wszystko stwórz odpowiednią szatę graficzną (technika dowolna, np. kolaż)
  • napisz artykuł do gazetki szkolnej na temat związany z sytuacją, w której się znajdujemy (pandemia, kwarantanna, zdalne nauczanie, brak kontaktów z rówieśnikami, sposoby radzenia sobie z codziennoscią, itp.), skup się na jednym z tych elementów, bo inaczej tekst będzie zbyt obszerny, a adresatami są przecież uczniowie; pamiętaj o budowie artykułu (nagłówek, lid, fakty, opinie)
Na zadania czekam do poniedziałku, 25.05.2020. Notatek z dzisiejszej lekcji nie trzeba przesyłać.
 
POWODZENIAUśmiech

.........................................................................................................................................................

18.05.2020

Temat: Nazywamy części zdania - ćwiczenia.


Nacobezu:

  • wskazuję związek główny w zdaniu (podmiot i orzeczenie),
  • rozpoznaję i nazywam części zdania,
  • rysuję wykres zdania pojedynczego

Link do lekcji:

https://epodreczniki.pl/a/lekcja-rysowania-pojedynczego-zdania/DFeffg95B
 

Ćwiczenie 3 i 5 z epodrecznika wykonaj pisemnie w zeszycie i prześlij dzisiaj do godz. 19.00.

 

Dla utrwalenia wiadomości można jeszcze wziąć udział w lekcji w TVP, oto link:
 
https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jezyk-polski-lekcja-9-16042020,47470825


Przypominam, że w każdy wtorek w godz. 10-11 czekam na was na Teams. Jeśli macie jakieś watpliwości i pytania, zapraszam do kontaktu.


......................................................................................................................................................

15.05.2020

Temat: Czy można żyć bez mediów?


Nacobezu:

  • wskazuję narratora tekstu,
  • formułuję argumenty,
  • oceniam postawy przedstawione w tekście
 
1. Zastanów się nad tym, jak spędzasz wolny czas. Wypisz przynajmniej 3 sposoby spędzania przez ciebie wolnego czasu.

2. Przeczytaj fragment powieści Masło przygodowe - podręcznik str. 269-270.


3. Odpowiedz ustnie na pytania 1 i 3 pod tekstem.


4. Przemyśl poruszany we fragmencie problem i w miarę możliwości porozmawiaj o nim z rodzicami, rodzeństwem, koleżanką.


5. Pisemnie odpowiedz na  pytanie z ćw. 2 lub 4, str. 270.


Prześlij odpowiedż tylko na jedno z tych pytań.


Powodzenia!

....................................................................................................................................................

14.05.2020

Temat: O każdej okoliczności - okolicznik.


Nacobezu:

  • rozpoznaję w zdaniu podstawowe części mowy,
  • wskazuję w zdaniu okolicznik, znam pytania, na które odpowiada

1. LINK DO LEKCJI:

https://epodreczniki.pl/a/o-kazdej-okolicznosci---okolicznik/DILp6Vwnk

 

2. Sporządź notatkę o okoliczniku na podstawie podręcznika - str. 277 lub epodrecznika - Zapamiętaj!

3. Wykonaj pisemnie ćw. 12, str. 278 (podręcznik)

 

Dzisiaj proszę o odesłanie tylko ćw. 12.

.................................................................................................................................................................................

13.05.2020

Temat: Jacy jesteśmy?

 

Nacobezu:

  • omawiam problemy nastolatków w relacjach z innymi luźmi,
  • formułuję argumenty popierające podana opinię,
  • oceniam dewizę życiową profesora,
  • formułuję własną dewizę życiową
 
1. Przypomnij sobie treść fragmentu powieści A. Minkowskiego pt. Gruby  - podręcznik str. 265-267.
 
2. Odpowiedz ustnie na pytania z ćw. 4 i 5, str. 268
 
3. Wykonaj pisemnie ćw. 6, str. 268.

4. Dopisz synonimy do pojęcia:

DEWIZA ŻYCIOWA - motto,......

5. Co sądzisz o zasadzie, którą kieruje się  nauczyciel Nigdy nie rezygnuj, jeśli uważasz, że słuszność leży po twojej stronie? Jeśli masz taką możliwość porozmawiaj o niej z rodzicami, rodzeństem.

6. Sformułuj własną życiową dewizę lub przytocz myśl, jakiejś osoby, którą kierujesz się w życiu. Zapisz ją w zeszycie.
 
Na notatki czekam do czwartku (14.05.) do godz. 14.
.................................................................................................................................................................................

12.05.2020

Temat: Gdy popadamy w kompleksy (A. Minkowski "Gruby"-fragment).


Nacobezu:

  • rozumiem pojęcie kompleks,
  • wskazuję miejsce, czas akcji i bohaterów omawianego fragmentu,
  • formułuję rady dla Maćka,
  • charakteryzuję bohatera
1. Link do lekcji:

  

W waszym pdręczniku tekst znajduje się na str. 265-268


2. Przerysuj do zeszytu tabelkę prezentowaną na lekcji: OCENA MAĆKA.


Dzisiaj niczego nie przesyłacie:)

.....................................................................................................................................................

11.05.2020

Temat: Jak rozjaśnić obraz świata?


Nacobezu:

  • wskazuję obraxy poetyckie w poznanym wierszu,
  • objaśniam znaczenie metafor w utworze,
  • omawiam budowę wiersza
1. Przypomnij sobie sytuację, gdy ktoś Ci pomógł lub gdy Ty udzieliłeś komuś pomocy. Jakie emocje wówczas odczuwałeś? W jakich sytuacjach potzrzebujemy czyjejś pomocy?
 
2. Dopisz 4 skojarzenia do słowa przepaść.
 
3. Zapoznaj się z krótką notką biograficzną T. Różewicza - podręcznik str. 264.
 
4. Przeczytaj wiersz pt. Przepaść - podręcznik str. 264.
 
5. Wykonaj ustnie ćw. 2,4 i 6 ze str. 265 w podręczniku.

6. Udziel pisemnej odpowiedzi na ćw. 3 i 5, str.265.
 
Na Wasze notatki czekam dzisiaj do 19.00
 
.............................................................................................................................................................................

08.05.2020

Temat: Jak ciekawie opowiadać?


Nacobezu:

  • redaguję plan wydarzń,
  • wiem, jak nadać tekstowi dynamiczny charakter,
  • potrafię urozmaicić opowiadanie poprzez wprowadzenie dialogów, zaskakujących zwrotów akcji,
  • rozumiem pojęcia- punkt kulminacyjny, puenta
 
1. Zapoznaj się zw wskazówkami, jak urozmaicić tekst opowiadania - podręcznik str. 259.

2. Przepisz do zeszytu definicje:

punkt kulminacyjny - moment najwyższego napięcia, w którym rozstrzygają się losy bohaterów
 
puenta - wyraziste, często zaskakujące zakończenie utworu
 
3. Przeczytaj i przeanalizuj tekst przykładowego opowiadania - podręcznik str. 259.

4. Wykonaj pisemnie ćw. 1, str. 260 oraz to z załącznika poniżej.

jak_urozmaicic_opowiadanie.pdf

jak_urozmaicic_opowiadanie.pdf [189.73 KB]


5. Obejrzyj krótki filmik instruktażowy o tym, jak pisać ciekawe opowiadania.

https://www.nowaera.pl/o-nas/programy-edukacyjne/popisz-sie-talentem-2018/10-wskazowek-jak-stworzyc-dobre-opowiadanie
 
Proszę o przesłanie tylko zadania z załącznika.
Odpocznijcie w weekendUśmiech 

.....................................................................................................................................................

07.05.2020

Temat: Do pełna dopełniam - dopełnienie.


Naceobezu:

  • wskazuję w zdaniu podmiot i orzeczenie,
  • rozpoznaję w zdaniu przydawkę i dopełnienie,
  • określam, jakimi częściami mowy są wyrażone poszczególne części zdania
 
Przed lekcją:
1. Przygotuj podręcznik i zeszyt.

2. Przepisz do zeszytu temat i nacobezu.

3. Przypomnij sobie, co już wiesz o podmiocie, orzeczeniu i przydawce.

4. Przepisz do zeszytu poniższe zdania (jedno pod drugim).
  • Zadowolona Magda kupiła.
  • Zdolny Tomek narysował.
  • Uśmiechnięci rodzice ogladali.
  • Uczynny Wojtek pomógł.
  • Owocowy tort smakował.
  • Porcelanowy kubek spadł.
5. Czas na ćwiczenia - karta pracy dla uczniów, którzy nie wezmą udziału w lekcji Live.

dopelnienie_cwiczenia.pdf

dopelnienie_cwiczenia.pdf [224.58 KB]

 
Po lekcji:
6. Przepisz do zeszytu nową wiadomość - podręcznik str. 275.

7. Wykonaj pisemnie ćw. 7, str. 276.

8. Jeśli chcesz poćwiczyć i utrwalić swoją wiedzę, skorzystaj z linku:

https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DnG3TXcTA

 Powodzenia!
.............................................................................................................................................................................

06.05.2020

Temat: Co jest w życiu najważniejsze?


Nacobezu:

  • wypowiadam własne zdanie na temat wartości wskazanych w utworze,
  • nazywam cechy charakteru bohaterów i wyrazam opinię na temat ich postępowania
1. Przypomnij sobie treść baśni.

2. Uzupełnij tabelkę przymiotnikami opisujacymi wygląd i cechy charakteru bohaterów.

 

BOHATER

CECHY CHARAKTERU

WYGLĄD

Knyps z Czubkiem

 

 

 

 

 

Księżniczka

 

 

 

 

 

 

 


3. Odpowiedz ustnie na poniższe pytania:
  • Czy wygląd Knypsa się zmienił?
  • Dlaczego księżniczka poczuła się mądra?
  • Co sprawiło, że Knyps i księżniczka obdarzyli się nawzajem swoimi zaletami. czy stało się to wyłącznie pod wpływem czarów wróżki?
4. Dokończ zdania i zapisz je w zeszycie.

Kyps i kiężniczka nie dostrzegali w sobie nawzajem wad, ponieważ darzyli się (czym?).....
Baśń uczy nas, że....
Według mnie najważniejsze w życiu jest....

5. Narysuj w zeszycie, jak wyobrażasz sobie bohaterów baśni: Knypsa albo księzniczkę - zadanie dla chętnych.

Proszę o przesłanie tylko odpowiedzi (z krótkim uzasadnieniem) na pytanie, co jest dla Was w życiu najważniejsze.

UWAGA!
Jutro o 9.30 lekcja LIVE.

Miłego dnia!

.............................................................................................................................................................................

05.05.2020

Temat: Magiczna siła miłości - Charles Perrault Knyps z Czubkiem.


Nacobezu:

  • znam treść baśni,
  • wskazuję cechy gatunkowe baśni,
  • redaguję plan wydarzeń
1. Przeczytaj baśn - podręcznik str. 248-252 lub/i wysłuchaj na stronie:
 
https://www.youtube.com/watch?v=e3QFb7i0_V8
 
2. Przeczytaj przypomnienie na temat baśni - podręcznik str. 252, następnie zapisz je w zeszycie.
 
3. Ułóż plan wydarzeń. pamiętaj, że punkty planu muszą mieć jednakową formę ( być zdaniami lub równoważnikami zdań).
 
Na wasze plany wydarzeń czekam do 19.00.
Miłego dniaUśmiech
.......................................................................................................................................................................
 

04.05.2020

Remat: Przydaje blasku rzeczownikowi - przydawka.


Nacobezu:

  • nazywam części mowy,
  • omawiam rolę przydawki w zdaniu,
  • określam, jaką częścią mowy została wyrażona przydawka
Link do lekcji:

https://epodreczniki.pl/a/przydaje-blasku-rzeczownikowi---przydawka/DWFGJ08BF


1. Przepisz do zeszytu wiadomości o przydawce z epodrecznika ( Zapamiętaj!).

2. Wykonaj w zeszycie ćw. 3 i 5 z epodrecznika.

3. Jeśli chcesz poćwiczyć i utrwalić swoją wiedzę, zajrzyj do podręcznika. Wiadomości o przydawce znajdują się na str. 261-263. Zachęcam do do ustnego rozwiązania ćwiczeń.

Na notatki czekam dzisiaj do 19.00.

Powodzenia!

.............................................................................................................................................................................

30.04.2020

Temat: Ile prawdy jest w przysłowiach?


Nacobezu:

  • czytam ze zrozumieniem tekst,
  • wyszukuję potrzebne informacje,
  • omawiam znaczenie przysłów w kulturze narodu,
  • poprawiam błędy w zapisanych powiedzeniach
1. Zastanów się, czy znasz jakieś przysłowia. Pomyśl jakie.

2. Przepisz do zeszytu nową wiadomość - podręcznik str. 186.

3. Przeczytaj tekst pt. Przysłowiowa Polska - str. 186.
 
4. Odpowiedz w zeszycie na następujące pytania:
  • wymień 2 przysłowia podawane przez ankietowanych,
  • skąd pochodzą przysłowia (odpowiedz swoimi słowami, nie cytuj tekstu)
5. Wykonaj ćw. 3, str.187. Przepisz całe przysłowia z ich wyjaśnieniem.
 
6. Ćw. 6 i 7 ze str. 187 wykonaj ustnie.
 
7. Na zakończenie sprawdź się i weż udział w teście
 
 
Odeślij odpowiedzi na pytania z pkt.4 i ćw. 3. Najlepiej jeszcze dzisiaj, żeby mieć wolny weekendUśmiech
 
............................................................................................................................................................................

29.04.2020

Temat: Zbójca o wrażliwym sercu.


Nacobezu:

  • charakteryzuję postać zbójcy,
  • znam znaczenie związków frazeologicznych ze słowem "serce",
  • opowiadam o wydarzeniach z perspektywy różnych postaci (matki, dzieci, kupca, herszta)
Mam nadzieję, że podobała Wam się wczorajsza lekcja. Dzisiaj zapraszam Was na kolejne spotkanie z balladą za pośrednicywem telewizji. Oto link:
 

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jezyk-polski-lekcja-7-07042020,47415933


1. Przepisz do zeszytu zaproponowany przez panią plan wydarzeń oraz notatkę o zbóju.

2. Opowiedz ustnie wybranej osobie (rodzicom, dziadkom, rodzeństwu itp.) o wydarzeniach przedstawionych w utworze z perspektywy wybranej postaci (jednego z dzieci, mamy, kupca lub herszta).

3. Na zakończenie rozwiąż test na eduelo.pl. Uwaga, poradzą sobie z nim Ci z Was, którzy bardzo dokładnie obejrzą obydwie lekcje.

Termin rozwiązania testu - czwartek, 30.04.. Notatek nie przesyłacie.

Powodzenia!

...........................................................................................................................................................................

28.04.2020

Temat: Poznajemy bohaterów ballady A. Mickiewicza pt. Powrót taty.


Nacobezu:

  • wskazuję postacie i wydarzenia przedstawione w utworze,
  • rozumiem znaczenie wyrazów i zwrotów już dzisiaj nieużywanych,
  • określam przeżycia bohaterów utworu
 
 
Link do lekcji:

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jezyk-polski-lekcja-6-06042020,47380040

Obejrzyjcie lekcję i przerysujcie do zeszytu tabelkę o bohaterach ballady.
Zadania domowego zadanego przez panią nie musicie robić:)
 
Dzisiaj niczego nie odsyłacie.
 
Miłej lekcji z nową panią.Mrugnięcie
............................................................................................................................................................................

27.04.2020

Temat: Czas na powtórkę!


Nacobezu:

  • znam najważniejszych bogów z mitologii greckiej,
  • wskazuję grupę podmiotu i grupę orzeczenia,
  • stosuję zwiazki frazeologiczne wywodzące się z mitologii,
  • omawiam budowę zdania pojedynczego,
  • redaguję opowiadanie odtwórcze
1. Zapoznaj się ze schematem ze str. 240 w podręczniku, w razie potrzeby przypomnij sobie wybrane zagadnienia.

2.Sprawdź swoją wiedzę i umiejętności - przeczytaj tekst i rozwiąż zadania 1-12 str. 241-242

Jest to praca na ocenę! Termin - 04.05.2020.

Powodzenia!
............................................................................................................................................................................

24.04.2020

Temat: Jak napisać opowiadanie odtwórcze?


Nacobezu:

  • wyjaśniam, czym jest opowiadanie odtwórcze,
  • stosuję wyrazy i wyrażenia określające czas i następstwo w czasie,
  • układam plan wydarzeń przedstawionych w utworze literackim,
  • piszę opowiadadanie odtwórcze,
  • układam dialog jako element opowiadania odtwórczego.
!.  Zapoznaj się z zasadami pisowni opowiadania odtwórczego - podręcznik str. 226.

2. Przeczytaj przykładowe opowiadanie odtwórcze - str.226 oraz dokładnie je przeanalizuj.

3. Uzupełnij, a następnie przepisz do zeszytu zad.1, str.227
 
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sztuce pisania opowiadania, skorzystaj z linku.
 
 
Dzisiaj niczego nie musicie przesyłać. Pokażecie mi swoje notatki w przyszłym tygodniu na lekcji LIVE.
 
Miłego weekenduUśmiech
 
.............................................................................................................................................................................

23.04.2020

Temat: Przecinek w zdaniu pojedynczym - przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.


Nacobezu:

  • rozpoznaję w tekście spójniki,
  • poprawnie stosuję przecinek w swoich wypowiedziach
1. Przypomnij sobie reguły interpunkcyjne dotyczące stosowania przecinka w zdaniu pojedynczym - podręcznik str. 220. Sprządź stosowną notatkę, która ułatwi  ich zapamiętanie.

2. Wykonaj zadania z karty pracy.

przecinek.doc

przecinek.doc [81.5 KB]

3. Zapoznaj się z nową wiadomością - podręcznik str. 221, zanotuj to, co warto zapamiętać.

4. Uzupełnij przecinkami i przepisz do zeszytu 2 dowolne wypowiedzi z ćw. 6, str. 221.

5. Sprawdź się - rozwiąż test na eduelo.pl. Najpóżniej do piątku.
 
Dzisiaj proszę przesłać tylko kartę pracy.

Powodzenia!

............................................................................................................................................................................
 

22.04.2020

Temat: Spotkanie z podmiotem szeregowym i domyślnym.


Nacobezu:

  • wyróżniam podmiot i orzeczenie w zdaniu,
  • wymieniam rodzaje podmiotów,
  • przekształcam tekst
Lekcja LIVE- Teams , godz. 10.00
 
1. Na rozgrzewkę - przypomnij sobie:
  • co to jest zdanie,
  • na jakie pytanie odpowiada orzeczenie, jaką częścią mowy jest wyrażone,
  • co to znaczy, że czasownik jest w formie osobowej,
  • na jakie pytanie odpowiada podmiot, jaką częścią mowy jest najczęściej
2. Wskaż podmioty i orzeczenia w poniższych zdaniach
  • Starożytni Grecy wierzyli w wielu bogów.
  • nauczyciele i uczniowie pojechali na wycieczkę do Krakowa.
  • Ma.
  • Je.
  • Poszliśmy do muzeum.
3. Zapoznaj się z nowymi wiadomościami - podręcznik str. 236

 4.Wykonaj pisemnie ćw. 1,2,4,6, str.236-237.
 
Jeśli chcesz poćwiczyć i dowiedzieć się więcej skorzystaj z linku:

https://epodreczniki.pl/a/bez-klopotu-rozpoznasz-typy-podmiotow/D1Gv0isE5   

...................................................................................................................................................

21.04.2020

Temat: Dramat w przestworzach.


Nacobezu:

  • znam treść mitu,
  • dowodzę, że wskazany utwór jest mitem,
  • objaśniam znaczenie związku frazeologicznego: ikarowe loty,
  • charakteryzuję bohaterów i oceniam ich zachowanie
1. Przeczytaj Mit o Dedalu i Ikarze - podręcznik str. 232-235.

2. Wypisz główne postacie mitu i krótko je przedstaw, wg wzoru
 
Ikar - syn Dedala
Dedal -
Minos -
Minotaur -
 
3. Ułóż plan wydarzeń - karta pracy nr 1.

dedal_i_ikar__karta_pracy_1.doc

dedal_i_ikar__karta_pracy_1.doc [85.5 KB]

 
4. Przygotuj się do charakterystyki postaci - wypełnij kartę pracy nr 2.

dedal_i_ikar_karta_pracy_2.doc

dedal_i_ikar_karta_pracy_2.doc [88 KB]


Dla ułatwienia podaję nazwy cech, które możecie wykorzystać:

rozważny, dokładny, mądry, skrupulatny, lekkomyślny, kreatywny, rzetelny, buntowniczy, roztargniony, roztropny, beztroski, precyzyjny, błyskotliwy, pracowity, pomysłowy,nieuważny, zuchwały, twórczy, inteligentny, sumienny
 
5. Wytłumacz znaczenie związku frazeologicznego: ikarowe loty. Skorzystaj ze słownika internetowego.
 
Chętni mogą dodatkowo zgłębić temat korzystając z linku:
 
Tym razem wolne - nie trzeba nic przesyłać. Ale " co się odwlecze, to nie uciecze" - wkrótce będziecie pisać opowiadanie:)

......................................................................................................................................................

20.04.2020

Temat: Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?

Nacobezu:

  • znam treść mitu,
  • objaśniam znaczenie związku frazeologicznego związanego z mitem,
  • oceniam postepowanie głównego bihatera
1. Przeczytaj treść mitu - podręcznik s. 228-229.
   Chętni mogą go również wysłuchać:
 
 
2. Na podstawie tekstu przygotuj krótkie notatki o postaciach biorących udział w opisanych wydarzeniach:
 
Minotaur - co o nim wiesz?
 
Tezeusz- co o nim wiesz?/ czyny szlachetne/ czyny haniebne/cechy
 
Ariadna - kim jest?/jak wsparła Tezeusza?/dlaczego to zrobiła?/jaki warunek musiał spełnić Tezeusz, by otrzymać jej pomoc?/cechy
 
Dionizos - jaka jest jego rola w opisanych wydarzeniach?
 
Dedal - jaka jest jego rola w opisanych wydarzeniach?
 
3. Oceń postępowanie Tezeusza. Które z jego zachowań można pochwalić, a które zasługuje na naganę. Odpowiedz w kilku zdaniach.
 
4. Na podstawie ostatniego akapitu wyjaśnij znaczenie powiedzenia "nić Ariadny".
 
Na Wasze notatki czekam do 21.04., g. 15.00
 
Uwaga!
W środę, 22.04. o godz. 10.00 zapraszam na Teams, na lekcję LIVEUśmiech
Proszę o informację, czy wszyscy z Was będą mieli w tym czasie dostęp do komputera.

....................................................................................................................................................

17.04.2020

Temat: Lekcja rysowania pojedynczego zdania.


Nacobezu:

  • wskazuję grupę podmiotu i grupę orzeczenia,
  • sporządzam wykres zdania pojedynczego
1. Na rozgrzewkę.

Do podanych zdań dopisz odpowiednio literkę R - zdanie rozwinięte lub N- zdanie nierozwinięte. Następnie do każdego zdania rozwiniętego dodaj jeszcze jedno określenie. Oczywiście wpisz to zadanie do zeszytu.
  • Bez przyjaciół bardzo się nudzę.
  • Nudzę się.
  • Pada.
  • Od kilku godzin pada deszcz.
  • Zabawnie się śmiejesz.
  • Smiejesz się.
  • Przestań!
  • Przestań krzyczeć!
Wpisz w puste miejsca wyrazy określające podmiot i orzeczenie.
  • Nauczyciel (czego?) ..................................... pochwalił (kogo?)......................................... .
  • Mama (czyja?) .......................................... spotkała (kogo?) ................................................. .
  • (jaki?) .............................................muzyk zagrał (komu?0................................ (co?) ........................... .
  • (jaka?).............................. ciocia podarowała (komu?).......................................... (co?) ........................... .
2. Zapoznaj się z nową wiadomością - podręcznik str. 218, przeanalizuj wykres zdania z ramki.

3. Obejrzyj filmik

 
4. Wykonaj ćw. 4, str.218 - podręcznik

Przesyłacie tylko ćw. 4, ale musicie to zrobić dzisiaj.

Powodzenia!
 
.................................................................................................................................................................................

15.04.2020 i 16.04.2020 - 2 godziny lekcyjne

Temat: Wyczyny Heraklesa.


Nacobezu:

  • opisuję wydarzenia przedstawione w tekście,
  • określam cechy bohatera i oceniam jego postępowanie,
  • rozumiem znaczenie frazeologizmu stajnia Augiasza i stosuję go w zdaniach,
  • omawiam cechy utworu, wskazujące, że jest mitem
 

Link do lekcji: 

https://epodreczniki.pl/a/z-maczuga-lukiem-w-skorze-lwa/DochYyG9c

1. Przepisz do zeszytu plan wydarzeń - ćw. 1 z epodrecznika.

2. Wyjaśnij znaczenie wyrażenia stajnia Augiasza (ćw. 7 z epodrecznika) i ułóż jedno zdanie z tym frazeologizmem.

3. Przeczytaj mit o Heraklesie - podręcznik str. 222-224.

4. Uzupełnij kartę pracy (na podstawie tekstu mitu z podręcznika, należy odszukać odpowiednie fragmenty).

mit_o_heraklesie.doc

mit_o_heraklesie.doc [66.5 KB]

5. Wyjaśnij (pisemnie w zeszycie), co to znaczy, że Herakles był herosem - podpowiedź- ciekawostka w podręczniku str. 225.

6. Zastanów się, jakimi cechami odznaczał się Herakles, a następnie odowiedz (ustnie) na pytanie z zadania 7, str. 225 w podręczniku.

7. Zapoznaj się z definicją mitu - podręcznik str. 205 i uzasadnij (pisemnie), że opowieść o Heraklesie jest mitem.

Proszę o przesłanie karty pracy oraz odpowiedzi na pkt. 7 - do 16.04., godz. 19.00

8. Obejrzyj filmik na youtube, aby utrwalić sobie treść mitu.

https://www.youtube.com/watch?v=6EqPjoJu47E                                      

9. Rozwiąż test na eduelo.pl ( ale dopiero wtedy, gdy masz pewność, że mit o Heraklesie znasz bardzo dobrzeUśmiech)

Termin rozwiązania  testu na eduelo.pl - 17.04.2020, godz. 11.

...................................................................................................................................................

08.04.2020

Temat: Frazeologiczny zawrót głowy.

Nacobezu:

  • wiem, do czego służy słownik frazeologiczny,
  • wskazuję frazeologizmy w zdaniach,
  • potrafię stosować frazeologizmy w zdaniach
1. Przeczytaj z podręcznika ( str. 215) informacje o słowniku frazeologicznym, przeanalizuj budowę hasła słownikowego.

2. Odpowiedz pisemnie na pytanie: Kiedy korzystamy ze słownika frazeologicznego?
 
3. Rozwiąż test o frazeologizmach na eduelo.pl

4. Z powyższego testu przepisz do zeszytu 5 dowolnych związków frazeologicznych wraz z wyjaśnieniem ich znaczenia, a następnie ułóż 2 zdania z wybranymi frazeologizmami.

 
Przesyłacie mi tylko odpowiedź na pkt.4. Zróbcie to dzisiaj, bo od jutra przerwa świąteczna:)
PowodzeniaUśmiech

Życzę Wam i Waszym Bliskim zdrowych i spokojnych świąt!

...................................................................................................................................................

07.04.2020

Temat: Na scenie podmiot i orzeczenie.


Nacobezu:

  • wskazuję podmiot i orzeczenie oraz grupę podmiotu i grupę orzeczenia,
  • odróżniam zdanie pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętego
1. Link do lekcji:

https://epodreczniki.pl/a/podmiot-i-orzeczenie---szybkie-przypomnienie/DMtbU33oQ
 
2.Utrwal i uzupełnij wiadomości czytając podręcznik - str. 217

3.Rozwiń podane zdania, podkreśl jedną kreską podmiot, dwiema kreskami orzeczenie, a następnie wskaż w nich grupę podmiotu i grupę orzeczenia (wg przykładu w podręczniku str. 217).
  • Deszcz pada.
  • Rzeka płynie.
  • Pies szczeka.
  • Kot śpi.
  • Słonko świeci.
  • Budzik dzwoni.
 
Przesyłacie mi tylko zdania z pkt.3, ale proszę to zrobić dzisiaj.

Miłego dniaUśmiech

....................................................................................................................................................


06.04.2020

Temat: Frazeologiczne potyczki z Syzyfem i nie tylko.


Nacobezu:

  • wyjaśniam znaczenie związków frazeologicznych,
  • redaguję zdania z wykorzystaniem związków frazeologicznych,
  • posługuję się poprawnymi formami frazeologizmów
 
 
1. Zapoznaj się z definicją związku frazeologicznego - podr. str. 214.

2. Zastanów się nad znaczeniem wyrażenia syzyfowa praca. Możesz skorzystać z inernetowego słownika języka polskiego. Wymień przykłady zajęć, które można by nazwać syzyfową pracą. Wyjaśnienie frazeologizmu i przykłady zapisz w zeszycie.

3.Wykonaj pisemnie ćw.7,8 str. 214 z podręcznika.

4. Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych i zredaguj jedno zdanie na temat mitu o Syzyfie z wykorzystaniem jednego z nich.
  • mieć serce jak głaz -
  • popatrzeć na kogoś z góry-
  • mieć lekką rękę  -
  • przewróciło się komuś w głowie -
  • wziąć kogoś na języki -
  • krokodyle łzy -
  • kłamać jak z nut -
Chętni i spragnieni umysłowej rozrywki mogą zagrać w mitologiczno - frazeologiczne memory.
 
 
Poproszę o przesłanie odpowiedzi na pkt. 2 i 4 (wtorek, 07.04.)
 
Miłej zabawyUśmiech
 
 .........................................................................................................................................................................

03.04.2020

Temat: Daremny trud Syzyfa.

Nacobezu:

  • opowiadam treść mitu własnymi słowami,
  • określam cechy bohatera i oceniam jego postępowanie,
  • wyrażam swoje zdanie o każe nałożonej na bohatera
 
Tekst mitu znajduje się w podręczniku- str. 211-213 lub w epodręczniku.
 
Link do lekcji:
 
1. Wykonaj w zeszycie ćw. 4,5 z epodręcznika.
2. Uzupełnij kartę pracy nr 1.
 
karta_pracy_1_syzyf.docx

karta_pracy_1_syzyf.docx [69.28 KB]

3. Odpowiedz pisemnie na zadanie 3 ze str. 213 z podręcznika.
 
Tym razem nie musicie mi nic przysyłać. Do mitu o Syzyfie jeszcze wrócimy i wtedy będzie ku temu okazja.Mrugnięcie
 
Przyjemnej pracy!

Chętni mogą obejrzeć filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=pQTdz4UokMg                      
 
.............................................................................................................................................................................
 

02.04.2020

Temat: Po stracie córki - porozmawiajmy o uczuciach matki.


  • Nacobezu: wyjaśniam, w jaki sposób starożytni Grecy tłumaczyli roczny cykl zmian zachodzących w przyrodzie,
  • wskazuję fragmenty tekstu, które opisują uczucia bogini urodzaju, nazywam je,
  • opowiadam treść mitu własnym słowami
1. Przeczytaj mit o Demeter i Persefonie - podręcznik str. 208-210.
Możesz go dodatkowo obejrzeć i wysłuchać na yotube ( treść inna, sens taki sam)
 
https://www.youtube.com/watch?v=Cn0QSVzA8sg

2. Odpowiedz ustnie na następujące pytania:
  • Kto jest główną postacią w micie?
  • W jakim momencie poznajemy Demeter?
  • Kto był sprawcą tragedii matki?
  • Gdzie zniknęła Persefona?
  • Co stało się na ziemi, kiedy bogini urodzaju wpadła w rozpacz?
3. Cp przeżywała i czuła Demeter po stracie córki? - zastanów się, przerysuj i uzupełnij tabelkę. Korzystaj przy tym z tekstu utworu, znajdziesz w nim wiele podpowiedzi.
 

Zachowanie i postępowanie Demeter

Uczucia i przeżycia Demeter

 

- okryła pola żałobą

 

- ból

 

 

 

 

 

 

 

4. Dopisz po kilka określeń i zwrotów do podanych haseł, wg wzoru

żal - głuchy, nieutulony, umierać z żalu, żal ściska serce

smutek -

boleść -

tęsknota -

rozpacz-

gniew -

ból -

nadzieja -

oburzenie -

W wykonaniu tego ćwiczenia pomocne mogą być internetowe słowniki języka polskiego lub frazeologiczny.

5. Hades to nazwa krainy zmarłych, ale i imię boga - brata Zeusa. Dlatego to słowo odmienia się na dwa różne sposoby. Chcesz wiedzieć jak i dlaczego? - wykonaj ćwiczenie 5, str. 210 z podręcznika.


Chętni i spragnieni wiedzy mogą zapoznać się z tematem z epodrecznika

https://epodreczniki.pl/a/skad-sie-wziely-pory-roku/D14C8N6pu    

Na skany lub zdjęcia Waszych zeszytów  z uzupełnionym dzisiejszym tematem czekam do poniedziałku (06.04.)

............................................................................................................................................................................


01.04.2020

Temat: Z wizytą na Olimpie - poznajemy greckich bogów.


Nacobezu:

  • posiadam wiedzę o najważniejszych bogach greckich,
  • wyszukuję informacje na temat greckich bogów,
  • samodzielnie sporządzam notatkę na zadany temat
1. Ustal, gdzie się znajduje i jaką ma wysokość Olimp, zanotuj te wiadomości w zeszycie.

2. Zapoznaj się z infografiką - podręcznik str. 206-207.

3. Sporządź w zeszycie alfabetyczną listę przedstawionych postaci i obok każdej z nich narysuj charakterystyczny dla niej symbol.
 
4. Uzupełnij kartę pracy - Jacy są bogowie.
jacy_sa_bogowie__karta_pracy.doc

jacy_sa_bogowie__karta_pracy.doc [83.5 KB]


Notatki proszę przesłać na mój e-mail do piątku (03.04.)
 
Wiadomości o bogach można utrwalić i poszerzyć wykorzystując następujące linki:
 
 
Życzę wszystkim miłego spotkania na OlimpieŚmiech
 
................................................................................................................................................................................


30.03.2020 i 31.03.2020 - 2 godziny lekcyjne

Moi Drodzy,

rozpoczynamy podróż do mitologicznej krainy. Na kolejnych lekcjach będziecie poznawać mity o bogach i herosach. To bardzo ciekawe tematy. I bardzo ważne, bo bez znajomości postaci i różnych wątków mitologicznych trudno czasami zrozumieć czyjąś wypowiedź. A cóż dopiero mówić o zrozumieniu poezji, literatury i sztuki. Dlatego tym bardziej proszę Was o sumienną realizację moich poleceń. Pamiętajcie, że na Was liczęUśmiech

Temat: Początki świata według Greków.


Nacobezu:

  • wypowiadam się na temat bohaterów mitu oraz koncepcji stworzenia świata,
  • wyjaśniam czym jest mit,
  • określam, co jest tematem utworu,
  • układam plan wydarzeń
1. Zastanów się, co to jest chaos, wypisz jak najwięcej skojarzeń do tego słowa.
2.Zapoznaj się z treścią mitu - podręcznik str. 202-204.
3. Ustnie odpowiedz na następujące pytania:
  • Kto w greckim micie był uosobieniem Nieba, a kto Ziemi?
  • Dlaczego Uranos zrzucił cyklopów do Tartaru?
  • Komu Gaja wręczyła kamienny sierp do walki z Uranosem?
  • Dlaczego Kronos pożerał swoje dzieci?
  • W jaki sposob Rea uratowała Zeusa?
  • Kogo ocalił Zeus?
4. Uzupełnij kartę pracy pt. Plan wydarzeń
Można wydrukować i wkleić, lub przepisać.
 
rozdzial5temat76kartapracy2planwydarzenwersjalatwiejsza.doc

rozdzial5temat76kartapracy2planwydarzenwersjalatwiejsza.doc [87 KB]

 
Zachęcam Was również do zapoznania się z lekcją o narodzinach świata po grecku na platformie epodreczniki.
Zadanie dla chętnych.
Narysuj drzewo genealogiczne mitologicznych bóstw. Zamieść na nim atrybuty poszczególnych postaci.
Termin wykonania - 03.04.2020 (piątek)
 
Informacja
Kończę ocenianie Waszych opisów i sprawdzanie innych Waszych zadań. Dlatego wszystkich, którzy mają jeszcze jakieś zaległości proszę o uzupełnienie. Czekam do jutra. 1 kwietnia ocenię Waszą aktywność na zdalnym nauczaniu plusami i minusami.

Miłego dniaUśmiech

.....................................................................................................................................................

27.03.2020

Temat: Wiem o wypowiedzeniach, że...


Nacobezu:

  • wyróżniam typy zdań ze względu na cel wypowiedzi,
  • odróżniam zdania od równoważników zdań,
  • przekształcam zdania pojedyncze w równoważniki zdań i odwrotnie
 
1. Link do lekcji

https://epodreczniki.pl/a/bez-sensu-cienia-nie-ma-wypowiedzenia/D1FoKZLmy

2. Zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika str. 188-189

3. Wykonaj w zeszycie następujące ćwiczenia

ćw. 2, str.188

ćw.5, str.189

Miłej pracyUśmiech

UWAGA

Wczorajsze zadanie dla chętnych można jeszcze zrobić. Czekam do końca marca.

................................................................................................................................................................................

26.03.2020

Temat: Nad i ale - znam te słowa doskonale.


Nacobezu:

  • rozpoznaję spójnik i przyimek,
  • wiem, co to jest wyrażenie przyimkowe,
  • wskazuję rolę przyimka i spójnika


1. Przypomnij sobie co to przyimek, wyrażenie przyimkowe oraz spójnik - podręcznik str. 175-176.

2. Wykonaj pisemnie ( w zeszycie) następujące zadania:

ćw. 1,2 str. 175

ćw. 3,5,6 str. 176

3. Jako notatkę przepisz do zeszytu ramki z podręcznika ( przypomnienie: przyimek, spójnik, nowa wiadomość).

4. Uzupełnij i utrwal swoją wiedzę korzystając z e- podręcznika

 

https://epodreczniki.pl/a/przy-imieniu-stoi-nikogo-sie-nie-boi/DWJG1eWGt

 

Po wykonaniu zadań prześlijcie na mój e-mail zdjęcia swoich zeszytów. Muszę zobaczyć, jak Wam idzie samodzielna naukaUśmiech

Zadanie dla chętnych

Zostań projektantem wnętrz ( np. z programu Nasz nowy dom, czy Dorota inspiruje )MrugnięcieWykonaj projekt dowolnego pomieszczenia (swój wymarzony pokój, kuchnia, salon itp.) w postaci rysunku, projektu na komputerze, kolażu (wykorzystując np. wycinki z gazet), a następnie opisz, co i gdzie się znajduje, np. Po prawej stronie od wejścia stoi kanapa. Nad nią wisi lustro..... Opisując, chcąc nie chcąc, użyjesz wielu wyrażeń przyimkowych i spójników. I w ten sposób połączysz przyjemne z pożytecznymUśmiech

Miłej zabawy!

.....................................................................................................................................................

25.03.2020

Temat: Próba królewskiej córki, czyli o pisowni ó i u.


link do ćwiczeń:

https://epodreczniki.pl/a/proba-krolewskiej-corki/D1CGOe60k

Do zeszytu proszę wpisać ćwiczenia: 7,9,11

Na kolorowo ćw. 16.


Oprócz tego na eduelo.pl znajdziecie test ortograficzny sprawdzający znajomość utrwalanych przez ostatnie dni zasad ortograficznych. Termin wykonania - piątek (27.03.2020).

W dalszym ciągu czekam na e-maile powitalne od Was, na mój służbowy adres: bbcszkola@gmail.com Piszcie do mnie w każdej sprawie.

Miłej pracyUśmiech