
Kreatywnie na lekcji wychowania fizycznego.
Uczniowie podczas zajęć wychowania fizycznego uczestniczyli w lekcji pt. „Poznajemy gry i zabawy ruchowe z krajów europejskich”. Główne cele lekcji to: zapoznanie uczestników z wybranymi grami i zabawami pochodzącymi m.in. z Anglii, Francji, Dani, Szwecji, Grecji, Węgier, Finlandii, Turcji i Polski, a także uwrażliwienie uczestników na podobieństwa i różnice kulturowe. Wśród zabaw znalazły się m.in.: „ Angielski buldog”, „ Kot i mysz”, „Super balon”, „ Mafia”, „Berek walec”, „ Płyną statki z bananami”, „ Fekete Feher”, Polttopalo”.
Jeden z najwybitniejszych historyków kultury naszego czasu, holenderski uczony Johan Huizinga, określił zabawę jako dobrowolną, swobodną czynność lub zajęcie dokonywane w pewnych ustalonych granicach czasu i przestrzeni według dobrowolnie przyjętych, lecz obowiązujących reguł. Zabawy i gry towarzyszą dziecku od początku jego kontaktów z otoczeniem. Uśmiech, radość towarzysząca zabawom pobudza do większej aktywności i własnej twórczości. Sprzyja przyjacielskim kontaktom, tworzy klimat zaufania i szacunku dla rówieśników na całym świecie.
Roman Trześniowski w swojej pracy „Zabawy i gry ruchowe” podkreśla, że „zabawa to jedna z tych form działalności człowieka, występująca we wszystkich okresach jego życia, w której - angażując się z całą pasją raz pragnie znaleźć okazję do rekreacji i wypoczynku, odprężenia psychicznego i fizycznego, przyjemności i rozrywki, radości, ciepła i uśmiechu oraz zapomnienia o codziennych troskach i kłopotach”. Określa także właściwości zabawy. Zabawa:
- wywołuje pozytywne emocje i doznania;
- powoduje powstawanie i rozładowywanie napięć psychofizycznych związanych z niepewnością efektu podejmowanej czynności zabawowej;
- jest dobrowolną formą wykorzystywania własnego czasu wolnego, w celu odprężenia psychicznego i fizycznego (mimo często towarzyszącego zabawie uczucia zmęczenia);
- podejmowana jest bez względu na wiek, płeć, warunki społeczno-bytowe czy wykształcenie;
- przygotowuje do życia w społeczności ludzkiej, poprzez różnorodność pełnionych w zabawie funkcji, poprzez doskonalenie sprawności, czy nabywane umiejętności i wiadomości.
Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony uczniów czego dowodem są zamieszczone poniżej fotografie.
Małgorzata Feciuch