
Drama(t) na lekcji historii
Drama wykorzystuje spontaniczną, właściwą naturze człowieka, ekspresję aktorską oraz skłonność do naśladownictwa i zabawy. Może być zarówno metodą samodzielną, wychowawczą, służącą rozwijaniu osobowości dzieci i młodzieży, jak i pomocniczą, dydaktyczną, wykorzystywaną w szkole na lekcjach języków obcych, geografii i literatury, czy właśnie historii.
Uczestnicy dramy nie muszą mieć zdolności aktorskich, ale powinni głęboko się zaangażować i uwierzyć w fikcyjną sytuację, muszą wczuć się w postać, być, działać, a nie "grać". Taką własnie formą zajęć przeprowadzona została lekcja historii "Droga ku współnej Europie".
Aby uczniowie lepiej zapamiętali jak przebiegał proces demokratyzacji Europy i początek budowy jej zjednoczenia i kształtowania się Unii Europejskiej, wcielali się w role państw Europy. Zawierali między sobą sojusze i "podejmowali" współpracę, aby osiągnąć wspólny cel, jakim była integracja i wzajemna pomoc.
Lekcja przebiegła w miłej atmosferze, a co najważniejsze, zaangażowanie uczniów w przebieg zajęć zapewne wpłynęło na zrealizowanie jej celów.
Emilia Ciesiółka