
SMOG!
„SMOG – ZMIEŃMY TO”-pod takim hasłem rozpoczęliśmy działania związane z walką ze smogiem w klasie IVa. Na wstępnie należy zapoznać się z kilkoma ważnymi informacjami.
Zanieczyszczone powietrze to jeden z najbardziej bolesnych problemów i poprawca każdego roku, kiedy zaczynamy palić w naszych domach. Z tym problemem boryka się wiele regionów, nie tylko w Polsce, a także w Europie. Kiedyś za zły stan powietrza odpowiadały przede wszystkim zakłady pracy. Dzisiaj wpływa na to przede wszystkim niska emisja, czyli dym z domowych i małych kotłowni. Czym jest zatem smog? – to mieszanka pary wodnej, bądź też mgły z dymem. Powstaje przez skumulowanie się znacznej ilości zanieczyszczeń na niewielkim obszarze (np. w mieście). Muszą temu sprzyjać bezwietrzne warunki pogodowe. Jest groźnym zjawiskiem, dlatego w miastach i okręgach przemysłowych prowadzi się ciągły monitoring stopnia zanieczyszczenia powietrza. Rozróżniamy dwa typy smogów:
- Siarkowy, zwany też londyńskim;
- Fotochemiczny, zwany też Los Angeles.
Co oznacza słowo „smog”?
Wyjaśnienie pochodzenia słowa smog jest bardzo proste. Powstało w języku angielskim po połączeniu dwóch słów: „smoke”, czyli dym oraz „fog”, czyli mgła.
Jak powstaje smog? Czym grozi smog? Na te i inne pytania odpowiadaliśmy podejmując tak ważny temat. Uczniowie zapoznani zostali z problemem, a także wykonali hasła antysmogowe, które pojawiły się na szkolnej gazetce.
Każdy z nas powinien unikać palenia śmieci, papierosów. W okresach grzewczych, kiedy wiemy, że zanieczyszczenie jest największe, należy do minimum ograniczyć wychodzenie z domu. Naturalną metodą w radzeniu sobie ze smogiem w mieszkaniu jest uprawa roślin. Popularne rośliny doniczkowe absorbują zanieczyszczenia, redukują dwutlenek węgla i zwiększają ilość tlenu. Można się chronić przed wdychaniem tych niebezpiecznych substancji nosząc maskę przeciwpyłową.
Małgorzata Feciuch