
SENSOPLASTYKA- zabawa, która uczy
Podsumowanie innowacji pedagogicznej
W roku szkolnym 2017/2018 klasa III A Szkoły Podstawowej w Romanowie realizowała innowację pedagogiczną o charakterze metodyczno – organizacyjnym
pt. : „Sensoplastyka inspiracją dla rozwoju emocjonalnego ucznia”.
Czas realizacji innowacji od października do czerwca. Był to cykl zajęć mających na celu rozwijanie motoryki małej i dużej u uczniów z wykorzystaniem nowoczesnych środków plastycznych i elementów metod terapeutycznych. Sensoplastyka wpływała na stymulację wszystkich zmysłów: węchu, wzroku, dotyku, smaku, oraz słuchu uczniów. Podstawą tych zajęć było wykorzystanie sensoplastyki by pobudzać zmysł dotyku i czucie własnego ciała, by posłużyć się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka. Dlatego, tak ważne było stwarzanie różnych doświadczeń, aby uczniowie poznawali siebie i swoje możliwości w działaniu. Łączyliśmy stymulacje motoryki małej ze zmysłem dotyku i czuciem samego siebie. Uważam, że było to najważniejsze w pracy z uczniami. Zbyt często skupiamy się na celu, jakim jest wykonanie zadania (np.: praca plastyczna), a nie na samym poznaniu różnych materiałów i ich wykorzystaniu przez dziecko, jak również eksperymentowaniu, które przyniosło im wiele przyjemności.
Podczas zajęć z Sensoplastyki uczniowie wykorzystywali materiały plastyczne, które samodzielnie przygotowywały wyłącznie z produktów spożywczych. Dzieci miały możliwość obserwowania jak np. materiał suchy i sypki zmienia się w mokry i kleisty, a następnie w miękki i stały. Nabyły wiedzę na temat związków przyczynowo skutkowych. Wszystkie podejmowane działania sensoplastyczne wpłynęły na rozwój kreatywności oraz twórczego myślenia, stymulując nabywanie świadomości własnego ciała, jego granic oraz orientacji w przestrzeni.
W ramach zajęć dzieci zanurzały się w kolorowej cieczy nieniewtonowskiej, malowały mlekiem i olejem niespotykane obrazy. Robiły też eksperymenty z sodą i barwnikami, tworzyły puchnące czy iskrzące obrazki. Poznały jak i dlaczego następował proces przemian substancji. Uczestnicy sporządzali pachnące, kolorowe masy z mąki, kaszy, ryżu, siemia lnianego, które stanowiły bazę wyjściową do wielu działań. Pobudzane były wszystkie zmysły poprzez „zabawy” na dywanie sensorycznym z różnymi ziarnami i kaszami, magicznym piasku. Wykorzystano makaron w różnej postaci: do budowania fantastycznych przestrzennych konstrukcji, wyławiania kolorowych „robaczków”. Malowano niemal całym ciałem wielkopłaszczyznowe obrazy własnoręcznie wytworzonymi farbami. Wszystkie zajęcia odbywały się na podłodze bez dodatkowej odzieży ochronnej, co sprzyjało swobodnej twórczej ekspresji przy jednoczesnym wspieraniu współpracy i rozwoju mowy m.in poprzez wymianę mas i rozmowy o wspólnych działaniach.
Uczniowie usprawniali funkcje psychoruchowe, rozwijali zachowania społeczne i uczyli się kontrolowania własnych zachowań. Dzieci miały możliwość współdziałania w grupie, integracji z innymi osobami, a dzięki radosnej zabawie doznawały wielu pozytywnych emocji, poznając siebie, swoje ciało i własne możliwości. W trakcie zajęć nie było przymusu ani rywalizacji.
W opinii uczniów zajęcia z sensoplastyki bardzo się im podobały, były odskocznią od zajęć w ławkach, nikt nie był negatywnie oceniany. Ćwiczenia były wykonywane naturalnie, spokojnie i dobrowolnie.
W opinii rodziców (71 % rodziców wyraziło opinię na temat zajęć) zajęcia z sensoplastyki „super sprawa”. Kolorowe, ciekawe i rozwijające. Wspierały samodzielność, rozwój zmysłów, uczyły wychodzenia ze schematów, wspierały rozwój poznawczy, wzmacniały wiarę we własne możliwości. Dzieci zawsze na nie czekały i przychodziły do domu zadowolone. Efekty pracy zachwycały i sama zabawa była dla dzieci niesamowitym przeżyciem i urozmaiceniem zajęć edukacyjnych.
Zakładane cele realizacji innowacji zostały w pełni osiągnięte.
Autorka i realizatorka innowacji
Dorota Brzeźniak