Tutaj powinien być opis

SENSOPLASTYKA- zabawa, która uczy

Podsumowanie innowacji pedagogicznej

 

 

      W roku szkolnym 2017/2018 klasa III A Szkoły Podstawowej w Romanowie realizowała  innowację pedagogiczną o charakterze metodyczno – organizacyjnym

pt. : „Sensoplastyka inspiracją dla rozwoju emocjonalnego ucznia”.

   Czas  realizacji innowacji od października do czerwca. Był  to cykl zajęć mających na celu rozwijanie motoryki małej i dużej u uczniów z wykorzystaniem nowoczesnych środków plastycznych i elementów metod terapeutycznych. Sensoplastyka wpływała na stymulację wszystkich zmysłów: węchu, wzroku, dotyku, smaku, oraz słuchu uczniów. Podstawą tych zajęć było wykorzystanie sensoplastyki by pobudzać zmysł dotyku i czucie własnego ciała, by posłużyć się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka. Dlatego, tak ważne było stwarzanie różnych doświadczeń, aby uczniowie  poznawali  siebie i swoje możliwości w działaniu. Łączyliśmy  stymulacje motoryki małej ze zmysłem dotyku i czuciem samego siebie. Uważam, że  było  to najważniejsze w pracy z uczniami. Zbyt często skupiamy się na celu, jakim jest wykonanie zadania (np.: praca plastyczna), a nie na samym poznaniu różnych materiałów i ich wykorzystaniu przez dziecko, jak również eksperymentowaniu, które przyniosło im wiele przyjemności.

Podczas zajęć z Sensoplastyki uczniowie wykorzystywali  materiały plastyczne, które samodzielnie przygotowywały  wyłącznie z produktów spożywczych. Dzieci miały  możliwość obserwowania jak np. materiał suchy i sypki zmienia się w mokry i kleisty, a następnie w miękki i stały. Nabyły  wiedzę na temat związków przyczynowo skutkowych. Wszystkie podejmowane działania sensoplastyczne wpłynęły  na rozwój kreatywności oraz twórczego myślenia, stymulując nabywanie świadomości własnego ciała, jego granic oraz orientacji w przestrzeni.

W ramach zajęć dzieci zanurzały się w kolorowej cieczy nieniewtonowskiej, malowały mlekiem i olejem niespotykane obrazy. Robiły też eksperymenty z sodą i barwnikami, tworzyły puchnące czy iskrzące obrazki. Poznały jak i dlaczego  następował proces przemian substancji. Uczestnicy sporządzali pachnące, kolorowe masy z mąki, kaszy, ryżu, siemia lnianego, które stanowiły bazę wyjściową do wielu działań. Pobudzane były wszystkie zmysły poprzez „zabawy” na dywanie sensorycznym z różnymi ziarnami i kaszami, magicznym piasku. Wykorzystano makaron w różnej postaci: do budowania fantastycznych przestrzennych konstrukcji, wyławiania kolorowych „robaczków”. Malowano niemal całym ciałem wielkopłaszczyznowe obrazy własnoręcznie wytworzonymi farbami. Wszystkie zajęcia odbywały się na podłodze bez dodatkowej odzieży ochronnej, co sprzyjało swobodnej twórczej ekspresji przy jednoczesnym wspieraniu współpracy i rozwoju mowy m.in poprzez wymianę mas i rozmowy o wspólnych działaniach.

Uczniowie usprawniali funkcje psychoruchowe, rozwijali zachowania społeczne i uczyli się kontrolowania własnych zachowań. Dzieci miały  możliwość współdziałania w grupie, integracji z innymi osobami, a dzięki radosnej zabawie doznawały wielu pozytywnych emocji, poznając siebie, swoje ciało i własne możliwości. W trakcie zajęć nie było przymusu ani rywalizacji.

 

W opinii  uczniów zajęcia z sensoplastyki bardzo się im podobały, były odskocznią od zajęć w ławkach, nikt nie był negatywnie oceniany. Ćwiczenia były wykonywane naturalnie, spokojnie i dobrowolnie.

W opinii rodziców (71 % rodziców wyraziło opinię na temat zajęć) zajęcia z sensoplastyki „super sprawa”. Kolorowe, ciekawe i rozwijające. Wspierały samodzielność,  rozwój zmysłów, uczyły wychodzenia ze schematów, wspierały rozwój poznawczy, wzmacniały wiarę we własne możliwości. Dzieci zawsze na nie czekały i przychodziły do domu zadowolone. Efekty pracy zachwycały i sama zabawa była dla dzieci niesamowitym przeżyciem i urozmaiceniem zajęć edukacyjnych.

Zakładane cele realizacji innowacji zostały w pełni osiągnięte.

 

                                                                                                   

Autorka i realizatorka innowacji

Dorota Brzeźniak