Ulotka dla rodziców dzieci z zaburzoną komunikacją języków

 

DROGI RODZICU

Mowa – jako podstawowy środek komunikowania się ludzi, ma szczególne znaczenie w rozwoju dziecka i znacząco wpływa na jego naukę szkolną. Od tego, jak dziecko mówi, jaki jest poziom jego komunikacji językowej – w dużej mierze zależą jego postępy w uczeniu się oraz pozycja społeczna w grupie klasowej.


Jeśli zastanawiasz się, czy rozwój mowy Twojego dziecka przebiega prawidłowo lub czy mówi ono poprawnie, zwróć uwagę na to, czy:

  • chętnie, z własnej inicjatywy nawiązuje kontakt słowny,
  • zasób słownictwa i sposób budowania zdań oraz dłuższych wypowiedzi jest odpowiedni dla jego wieku,
  • jego mowa jest płynna i wyraźna czy raczej niewyraźna lub niepłynna,
  • w jakich sytuacjach i jak często dziecku brakuje słów, zacina się lub wyraźnie zaczyna się jąkać,
  • prawidłowo wymawia wszystkie głoski, jeśli nie – to które z nich zniekształca lub pomija,
  • w zeszytach szkolnych spotykasz nieprawidłowe zapisy niektórych wyrazów np.: suflada (szuflada), szłoń (słoń), lowel, jowej (rower), pokota (pogoda), maszenie (marzenie) oraz błędy gramatyczne i językowe.

To ważne, gdyż zaburzony rozwój komunikacji językowej oraz różnego typu wady wymowy mogą prowadzić do niepowodzeń szkolnych Twojego dziecka.

 

Pamiętaj:

  • Jeśli cokolwiek Cię zaniepokoi – skorzystaj z pomocy logopedy w szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej. To specjalista, który sprawdzi poziom rozwoju mowy córki/syna, udzieli fachowej odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.
  • Jeśli dziecko trzeba objąć terapią logopedyczną – nie zaniedbaj tego. Wczesna interwencja specjalisty może zapobiec utrwalaniu się i pogłębianiu zaburzeń w komunikacji słownej dziecka.
  • Współpracuj z logopedą – korzystaj z możliwości uczestniczenia w zajęciach, obserwując ćwiczenia, które wykonuje dziecko, przestrzegaj zaleceń i wskazówek do pracy z nim w domu – to bardzo ważny element terapii Twojego dziecka.
  • Zadbaj o współpracę nauczycieli córki/syna z terapeutą – wzajemnie przekazywane informacje służyć mogą prawidłowej indywidualizacji pracy na zajęciach lekcyjnych i właściwemu dostosowywaniu wymagań edukacyjnych stawianych dziecku przez szkołę.

 

MATERIAŁ DO POBRANIA : Ulotka dla rodziców