Ulotka dla rodziców dzieci z zaburzoną komunikacją języków
DROGI RODZICU
Mowa – jako podstawowy środek komunikowania się ludzi, ma szczególne znaczenie w rozwoju dziecka i znacząco wpływa na jego naukę szkolną. Od tego, jak dziecko mówi, jaki jest poziom jego komunikacji językowej – w dużej mierze zależą jego postępy w uczeniu się oraz pozycja społeczna w grupie klasowej.
Jeśli zastanawiasz się, czy rozwój mowy Twojego dziecka przebiega prawidłowo lub czy mówi ono poprawnie, zwróć uwagę na to, czy:
- chętnie, z własnej inicjatywy nawiązuje kontakt słowny,
- zasób słownictwa i sposób budowania zdań oraz dłuższych wypowiedzi jest odpowiedni dla jego wieku,
- jego mowa jest płynna i wyraźna czy raczej niewyraźna lub niepłynna,
- w jakich sytuacjach i jak często dziecku brakuje słów, zacina się lub wyraźnie zaczyna się jąkać,
- prawidłowo wymawia wszystkie głoski, jeśli nie – to które z nich zniekształca lub pomija,
- w zeszytach szkolnych spotykasz nieprawidłowe zapisy niektórych wyrazów np.: suflada (szuflada), szłoń (słoń), lowel, jowej (rower), pokota (pogoda), maszenie (marzenie) oraz błędy gramatyczne i językowe.
To ważne, gdyż zaburzony rozwój komunikacji językowej oraz różnego typu wady wymowy mogą prowadzić do niepowodzeń szkolnych Twojego dziecka.
Pamiętaj:
- Jeśli cokolwiek Cię zaniepokoi – skorzystaj z pomocy logopedy w szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej. To specjalista, który sprawdzi poziom rozwoju mowy córki/syna, udzieli fachowej odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.
- Jeśli dziecko trzeba objąć terapią logopedyczną – nie zaniedbaj tego. Wczesna interwencja specjalisty może zapobiec utrwalaniu się i pogłębianiu zaburzeń w komunikacji słownej dziecka.
- Współpracuj z logopedą – korzystaj z możliwości uczestniczenia w zajęciach, obserwując ćwiczenia, które wykonuje dziecko, przestrzegaj zaleceń i wskazówek do pracy z nim w domu – to bardzo ważny element terapii Twojego dziecka.
- Zadbaj o współpracę nauczycieli córki/syna z terapeutą – wzajemnie przekazywane informacje służyć mogą prawidłowej indywidualizacji pracy na zajęciach lekcyjnych i właściwemu dostosowywaniu wymagań edukacyjnych stawianych dziecku przez szkołę.
MATERIAŁ DO POBRANIA : Ulotka dla rodziców