10_rad_dla_rodzicow__internet.pdf

 



GRY KOMPUTEROWE – WPŁYW NA ROZWÓJ DZIECKA

Współczesny świat wirtualny niesie za sobą wiele korzyści ale i obaw co do zagrożeń
 i niebezpieczeństw. Nie można deprecjonować pozytywnych aspektów gier komputerowych, lecz trzeba mieć również na uwadze, że mogą one mieć negatywny wpływ na dalsze życie młodego człowieka.

Według definicji gry komputerowe to rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych i wymagającego od użytkownika rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Jest to określenie przedstawiające pozytywne funkcje i korzyści płynące z korzystania z tego typu gier. Dzieci podczas gry mają możliwość podejmowania decyzji, wybierania które rozwiązanie będzie korzystne i spowoduje przejście do następnego poziomu. Powodują tym samym, że dziecko podświadomie uruchamia procesy intuicyjne i myślenia hipotetycznego, co w konsekwencji wpływa przewidywanie końcowego rozwiązania.

Bardzo ważnym aspektem gier komputerowych są ich walory edukacyjne mające wpływ  na procesy poznawcze dziecka. Ma on możliwość pobudzania koncentracji uwagi, uruchamiania koordynacji wzrokowo-ruchowej. Gry polepszają spostrzegawczość dziecka i wzmacniają kreatywność wyobraźni przestrzennej. Jest to dobra alternatywa dla tradycyjnego nauczania, gdzie dziecko w sposób praktyczny może nabywać wiedzę i umiejętności.

Jak każda gra, jej forma wirtualna ma na calu oswajanie dziecka ze światem reguł i konkretnego postępowania. Aby osiągnąć cel użytkownik musi podporządkować się zasadom, w przeciwnym razie zostanie wyeliminowany. Tym samym ta forma rozrywki daje dziecku możliwość rozładowania emocjonalnego, dzięki osiągnięciu oczekiwanego sukcesu, wzmacniania poczucia własnej wartości.

Oprócz walorów edukacyjnych i społecznych, gra wirtualna ma dać dziecku możliwość odpoczynku. Ma ono możliwość przekierowania swojej uwagi na aspekt przyjemny, który powoduje poczucie relaksu i rozluźnienia napięcia mięśniowego.

Celem zadbania, aby dziecko osiągało korzyści z wykorzystywania gier komputerowych, zadaniem rodziców/opiekunów jest kontrolowanie w jakie gry grają ich dzieci, co ułatwiło zastosowanie rattingów (PEGI) na opakowaniach gier. Mają one służyć jednoznacznej informacji o grupie wiekowej, dla której są najbardziej odpowiednie gry ze względu na treść, która się w nich pojawia. Poniżej podano link do strony gdzie szczegółowo podano chrakterystykę rattingów pojawiających się na grach komputerowych.

http://www.pegi.info/pl/index/id/369/

Wspólne podjęcie decyzji z jakich gier dziecko może korzystać, pozytywnie wpłynie na jego rozwój. Współczesne badania pokazują, że gry komputerowy mogą mieć ogromny wpływ na zmiany w osobowości dziecka, które mogą mieć charakter trwały. Ponadto osoby, które w dzieciństwie zajmowały się grami zawierającymi przemoc, jako dorośli częściej przejawiali postawy agresywne wobec innych. Natomiast zabawa grami komputerowymi zawierającymi przemoc może wpływać na kształtowanie się zaburzeń zachowania pod postacią wyraźnie antyspołecznych i agresywnych zachowań.

Każda rozrywka, a szczególności współczesne gry komputerowe mają wiele walorów. Jednakże to od nas dorosłych zależy, czy dzieci będą czerpać z nich tylko same profity czy spowodują trwałe zmiany w jego życiu. Poniżej przedstawiono zasady korzystania z gier komputerowych ale i Internetu, celem ochrony dzieci.

 


 

JAK UCHRONIĆ DZIECKO PRZED UZALEŻNIENIEM

  1. Rodzice powinni wiedzieć, z jakich gier korzystają ich dzieci.
  2. Rodzice wspólnie z dziećmi, powinni ustalić zasady, z jakich gier dzieci mogą korzystać, a z których gier nie mogą korzystać. Należy dzieciom wyjaśnić dlaczego.
  3. Dziecko powinno korzystać z gier komputerowych tylko wówczas, gdy rodzice są w domu.
  4. Dziecko zawsze powinno pytać rodziców o pozwolenie korzystania z gier komputerowych.
  5. Czas spędzany przy komputerze powinien być ograniczony do 1-2 godzin w ciągu dnia.
  6. Rodzice powinni stosować zasadę, iż najpierw najważniejsze są obowiązki, a potem komputer.
  7. Rodzice powinni dbać o rozwój społeczny dziecka. Zapraszać koleżanki i kolegów do domu, prezentować zróżnicowane formy spędzania wolnego czasu.